De Begroting 2025 is verdeeld in de volgende programma’s:

  • Programma 0: Bestuur en ondersteuning
  • Programma 1: Integrale veiligheid en openbare orde
  • Programma 2: Verkeer, vervoer en waterstaat
  • Programma 3: Economie
  • Programma 4: Onderwijs
  • Programma 5: Sport, cultuur en recreatie
  • Programma 6: Sociaal domein
  • Programma 7: Volksgezondheid, duurzaamheid en milieu
  • Programma 8: Stadsontwikkeling

Op de volgende pagina's staat - waar van toepassing - per programma het volgende:

  • Dashboard
  • Voortgang van de doelen/maatregelen
  • Ontwikkelingen
  • Grootste (financiële) afwijkingen

Programma 0 Bestuur en ondersteuning

Terug naar navigatie - - Programma 0 Bestuur en ondersteuning

Dashboard

Terug naar navigatie - Programma 0 Bestuur en ondersteuning - Dashboard

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Programma 0 Bestuur en ondersteuning - Ontwikkelingen

Verduurzaming gemeentelijke vastgoedportefeuille
De verduurzaming van de gemeentelijke vastgoedportefeuille draagt bij aan de duurzaamheidsdoelen van de gemeente. Het Klimaatakkoord streeft naar energieneutraliteit in 2050, met een tussendoel van 55% CO2-reductie in 2030. Eind 2025 hebben we een reductie van circa 48% gerealiseerd, waarbij het behalen van de 55%-doelstelling haalbaar blijft. Het project circulaire zonnepanelen is Q2 2025 bijna voltooid met 1.132 circulaire zonnepanelen op 14 locaties. We voeren aanvullende verduurzamingsacties, zoals CV-ketelvervanging, warmtepompen, HR++ glas en ledverlichting, uit bij zes gemeentelijke panden. De werkzaamheden starten rond de zomer en worden naar verwachting eind 2025 afgerond.

Digitalisering interne afhandeling aanvragen Capellenaren
We zijn binnen het KCC een onderzoek gestart welke formulieren met minimale financiële middelen eenvoudig gedigitaliseerd kunnen worden. Een van de kaders voor afweging is om baliebezoeken verder te beperken.

Grootste (financiële) afwijkingen

Terug naar navigatie - Programma 0 Bestuur en ondersteuning - Grootste (financiële) afwijkingen

0.1 Consequenties 1e begrotingswijziging 2025 GR IJsselgemeenten
In de 1e begrotingswijziging 2025 wordt ten aanzien van het programma ICT (programma 0) om het doorschuiven van onderhoudskosten uit 2024 naar 2025 gevraagd en zijn er lagere kapitaallasten vanaf 2025. In 2024 zijn er door capaciteitsproblemen, bij zowel de GR IJsselgemeenten als bij leveranciers, projecten later gestart. Hierdoor is er in 2024 onderhoudsbudget overgehouden. De lagere kapitaallasten komen doordat er 2 grote investeringen niet gerealiseerd zijn in 2024. Dit betreft aanschaf nieuwe iPhones en servers. In de 1e begrotingswijziging 2025 wordt ten aanzien van het programma Sociale Zaken (programma 6) gevraagd om een incidentele uitbreiding van 2 jaar van 1 fte Schulphulpverlening en 1,5 fte extra inzet op intake en ondersteuning statushouders. We stellen voor de lasten te verhogen met € 237.000 in 2025.

Programma 1 Integrale veiligheid en openbare orde

Terug naar navigatie - - Programma 1 Integrale veiligheid en openbare orde

Dashboard

Terug naar navigatie - Programma 1 Integrale veiligheid en openbare orde - Dashboard

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Programma 1 Integrale veiligheid en openbare orde - Ontwikkelingen

Maatschappelijke weerbaarheid 
Het risico dat Nederland betrokken raakt bij een internationaal gewapend conflict is recent sterk toegenomen. Deze situatie vraagt om het versterken van maatschappelijke weerbaarheid tegen scenario’s als langdurige uitval van nutsvoorzieningen. Binnen de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond zijn we met een programma maatschappelijke weerbaarheid gestart. Het programma richt zich op inwoners, ondernemers, en overheden, waaronder onze gemeente. Onderdeel van het programma is het realiseren van noodsteunpunten. We ontwikkelen de brandweerpost Slotlaan van de VRR tot coördinerend noodsteunpunt. In het verlengde daarvan bereiden we lokale noodsteunpunten per wijk voor. De invulling en financiële consequenties hiervan kunnen we pas later inzichtelijk maken.

Verduurzaming herontwikkeling brandweerkazerne Slotlaan 121 Capelle aan den IJssel 
We zijn met de VRR in overleg om de 38 jaar oude brandweerkazerne aan de Slotlaan 121 grondig te renoveren en aan te passen naar een crisis opkomst locatie. Hiermee voldoet de kazerne aan moderne eisen en wettelijke verduurzamingsverplichtingen. Tijdens de gehele verbouwingsperiode (2027-2028) blijft de brandweerkazerne volledig operationeel om de veiligheid in de regio te waarborgen, waarbij de werkzaamheden gefaseerd worden uitgevoerd. Met deze investering krijgt Capelle aan den IJssel een toekomstbestendige, duurzame brandweerpost en coördinerend noodsteunpunt die de komende 25 jaar voldoet aan alle eisen voor moderne hulpverlening. Er volgt nog een investeringsaanvraag naar de gemeenteraad.

Programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat

Terug naar navigatie - - Programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat

Dashboard

Terug naar navigatie - Programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat - Dashboard

Voortgang begrotingsdoelen/maatregelen

Terug naar navigatie - Programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat - Voortgang begrotingsdoelen/maatregelen
Prog
Doel / Wat hebben we gedaan?
BR25-1
BR25-2
JS25
2
Toekomstbestendige stad
BG23 | Waterdoorlatende parkeerplaatsen aanleggen (Capels akkoord)
Gn
O

BG 23 | Waterdoorlatende parkeerplaatsen aanleggen (Capels Akkoord)
Om wateroverlast op straat te verminderen, passen we binnen IBOR-projecten, waar mogelijk waterdoorlatende (groene) bestrating in parkeerplaatsen.
Stand van Zaken
Een werkgroep heeft onderzocht welke waterdoorlatende (groene) verharding en bijbehorende opbouw het beste toegepast kan worden in Capelle. De verschillende soorten worden in nieuwe IBOR-projecten toegepast. Met de opgedane ervaringen en ontwikkelingen in de markt kunnen in de toekomst verdere verbeteringen doorgevoerd worden.
In de komende IBOR-projecten passen we de waterdoorlatende (groene) verharding toe: Valeriusrondeel, Wiekslag, Orkaden, Capelle West, Bonnefanten, Schildersvormenbuurt en Hollandsch Diep.

Programma 3 Economie

Terug naar navigatie - - Programma 3 Economie

Dashboard

Terug naar navigatie - Programma 3 Economie - Dashboard

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Programma 3 Economie - Ontwikkelingen

In 2025 zetten we de uitvoering van het Programma Economie 2024–2027 voort. De (aanhoudende) groei binnen de gemeente leidt tot een stijging van het aantal inwoners én van de vraag naar arbeidsplaatsen. Dit vraagt om gerichte inzet op het versterken van de lokale economie, waarbij het creëren van extra werkgelegenheid voor onze eigen inwoners centraal staat.

Binnen het bijbehorende Uitvoeringsprogramma lopen meerdere acties die we systematisch doornemen om per onderdeel te beoordelen wat de voortgang is, welke acties nodig blijven en binnen welke termijnen verdere stappen worden gezet. Deze benadering koppelen we aan een tussentijdse evaluatie van het Programma. Twee jaar na de start is het moment daar om te reflecteren op wat er is bereikt en of de ingezette koers nog in lijn is met onze visie op de economische ontwikkeling van Capelle. Dit biedt ook handvatten voor bijstelling of aanscherping richting 2026.

We werken onder andere aan het Gevel- en Voorterreinfonds voor Capelle-West, waarmee we ondernemers ondersteunen bij het verbeteren en vergroenen van de uitstraling van hun panden en kavels op het bedrijventerrein. In 2025 ligt de focus op het onder de aandacht brengen van de regeling, onder meer via gerichte communicatie, flyeren en ondersteuning bij het doen van aanvragen.

Zo stimuleren we actief gebruik van de regeling en werken we aan de versterking van de economische uitstraling van het gebied. Ook op Capelle XL gaan we verder met de voorbereidingen voor de verlenging van de Bedrijveninvesteringszone (BIZ). In 2025 werken we aan het opstellen van de nieuwe verordening en het organiseren van de draagvlakmeting. Daarbij trekken we nauw op met de ondernemersvereniging en zorgen we voor duidelijke communicatie en betrokkenheid in het gebied, met als doel om vanaf 2026 een nieuw tijdvak in te gaan. 

Programma 4 Onderwijs

Terug naar navigatie - - Programma 4 Onderwijs

Dashboard

Terug naar navigatie - Programma 4 Onderwijs - Dashboard

Voortgang begrotingsdoelen/maatregelen

Terug naar navigatie - Programma 4 Onderwijs - Voortgang begrotingsdoelen/maatregelen
Prog
Doel / Wat hebben we gedaan?
BR25-1
BR25-2
JS25
4
Sluitend netwerk- samenhang onderwijs, zorg en ondersteuning
BG23 | Samenhang rondom onderwijskansen versterken
O
BG25 | Versterking van de toeleiding naar voorschoolse educatie (VE)
Gn
4
Toekomstbestedendige onderwijshuisvesting
BG25 | Het Doorstroompunt
Gr

BG23 | Samenhang rondom onderwijskansen versterken
Het Rijk stelt voor de periode 2023-2026 nieuwe gelden voor onderwijskansen beschikbaar. We herijken ons beleid om nog meer samenhang te bereiken in de aanpak.
Stand van Zaken
De herijking van het bredere onderwijsachterstandenbeleid plannen we na oplevering van het Rekenkamerrapport. De aanbevelingen uit dat rapport worden naar verwachting in het vierde kwartaal van 2025 gepresenteerd. Daardoor verschuift de oplevering van het nieuwe onderwijsachterstandenbeleid naar medio 2026. In de tussentijd voldoen we aan de wettelijke verplichten rond voorschoolse educatie (VE). In het derde kwartaal van 2025 leveren we een nieuw Kwaliteitskader VE op, een aangepast subsidiestelsel voor VE-Peuteropvang en een uitvoeringsprogramma voor- en vroegschoolse educatie (VVE) voor de periode 2025–2026.

BG25 | Versterking van de toeleiding naar voorschoolse educatie (VE)
Het VE-aanbod speelt een belangrijke rol in het verminderen van onderwijsachterstanden. Ouders krijgen via het CJG een VE-indicatie en informatie over de beschikbare kinderopvang met een VE-aanbod in de buurt. Ongeveer 30% van de ouders maakt geen gebruik van dit VE-aanbod, terwijl het voor deze kinderen juist zo belangrijk is. Om de toeleiding naar VE te versterken, leggen we de nadruk op persoonlijk contact met ouders. Door direct in gesprek te gaan, wordt het belang van deelname aan een VE-aanbod voor het kind duidelijk gemaakt.
In 2026 hebben we 75% bereik. De Peutermonitor geeft jaarlijks inzicht in de aantallen VE-peuters die daadwerkelijk op de VE-locaties terechtkomen. 
Stand van Zaken
Om de toeleiding naar het VE-aanbod te versterken, zijn op 1 januari 2025 twee peuterconsulenten gestart bij het CJG. Zij leggen actief persoonlijk contact met ouders, onder meer via huisbezoeken. Daarbij maken de peuterconsulenten het belang van deelname aan VE duidelijk en ondersteunen zij ouders bij de digitale inschrijf en/of het intakegesprek bij een VE-locatie. Daarnaast is in samenwerking met partners een informatiefolder VE-Peuteropvang ontwikkeld en verspreid onder ouders. Met deze inzet versterken we de toeleiding en beogen we een hoger bereik. 

BG25 | Het Doorstroompunt
Het Doorstroompunt is een wettelijke taak gericht op het terugdringen van voortijdig schoolverlaten bij jongeren van 16 tot 23 jaar.
De Wet van School naar Duurzaam Werk wordt verwacht vanaf 1 januari 2026. Deze wet brengt een verandering in zowel taak als doelgroep met zich mee. Voor de uitvoering van deze wetgeving ontvangt de gemeente ook in 2026 een SPUK. Er is gewerkt aan een voorstel voor een duurzame inrichting die goed aansluit bij onze inwoners en ook kostendekkend is.
Stand van Zaken
Later dit jaar nemen de colleges van de gemeenten in de subregio Rijnmond Zuid-Oost een besluit over de inrichtingsvorm. Een stand van zaken hierover volgt in de 2e Bestuursrapportage 2025.

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Programma 4 Onderwijs - Ontwikkelingen

Nieuwkomersonderwijs 
We voeren gesprekken met schoolbesturen over de verlenging van het convenant nieuwkomersonderwijs 2023–2025. We stellen als uitgangspunt dat scholen verantwoordelijk zijn en financiering vanuit OCW-middelen moet komen. Schoolbesturen vragen om een gemeentelijke garantstelling bij tegenvallers, omdat bij kleine groepen de kosten niet volledig zijn gedekt. Op basis van nadere informatie van de besturen bepalen we hierover ons standpunt. Eventuele garantstelling kunnen we voor dit jaar dekken uit middelen voor onderwijsachterstandenbeleid.

Sloop Meeuwensingel 
De sloopwerkzaamheden aan de Meeuwensingel zijn afgerond in week 19. Rondom de vragen van bewoners over de verdwenen kunstwerken is de communicatie gestart. 

Nieuwbouw KC Meeuwensingel
De gemeenteraad heeft op 10 maart 2025 een besluit genomen over de nieuwbouw van het kindcentrum Meeuwensingel. Er spelen op dit moment twee belangrijke zaken: netcongestie en afronding van de samenwerkingsovereenkomst tussen Samenleving en Dienstverlening.

Nieuwbouw KC Florabuurt 
In januari is de nieuwbouw van het kindcentrum in de Florabuurt toegelicht tijdens een bijeenkomst van de gemeenteraad over de gebiedsontwikkeling in de wijk. Het voorstel volgt in de raadsvergadering van 10 juli 2025.

Onderwijshuisvesting
In het Strategisch Huisvestingsplan Onderwijs 2025–2041 hebben we opgenomen dat er een uitvoeringsprogramma wordt opgesteld. Voor de uitvoering hiervan verwachten we kosten. We verwachten bij de 2e Bestuursrapportage 2025 of de Slotwijziging 2025 de omvang van de kosten in beeld te hebben.

Grootste (financiële) afwijkingen

Terug naar navigatie - Programma 4 Onderwijs - Grootste (financiële) afwijkingen

4.1 Ventilatie scholen (Corona-actieplan)
De financiële afwikkeling van de ventilatie werkzaamheden bij de school De Tweemaster was gepland voor afronding in 2024. De uiteindelijke betaling heeft echter plaatsgevonden in 2025 in plaats van 2024. Hierdoor is in 2024 een voordeel van € 123.000 ontstaan. Als gevolg van deze afwikkelingswijze doet zich in 2025 een budgetoverschrijding voor van € 123.000. 

4.2 Programma en Overzicht voorzieningen huisvesting 2024 en 2025 (collegevoorstel zaaknummer 1431722)
We hebben een zorgplicht voor de instandhouding van onderwijshuisvesting. Deze zorgplicht is uitgewerkt in de Huisvestingsverordening Onderwijs. Op grond van deze verordening kunnen schoolbesturen jaarlijks aanvragen indienen. Het college besluit vervolgens over deze aanvragen. Eén ingewilligde aanvraag voor 2024 en alle aanvragen voor 2025 die voor inwilliging in aanmerking komen, vallen buiten de dekking van de begroting voor respectievelijk 2024 en 2025. Om aan de zorgplicht te voldoen, wordt voorgesteld de begroting van 2025 met een last van € 187.000 te verhogen.

4.3  Aanpassing budget Leerlingenvervoer
Vanwege het intrekken van de aanbesteding hebben we gekozen voor een tijdelijke overeenkomst met de huidige vervoerder, waarbij we aansluiten bij marktconforme tarieven volgens recente benchmarkgegevens. Deze aanpak waarborgt de continuïteit van het vervoer, maar brengt wel hogere kosten met zich mee. We stellen voor de lasten te verhogen met € 220.000 in 2025.

Programma 5 Sport, cultuur en recreatie

Terug naar navigatie - - Programma 5 Sport, cultuur en recreatie

Dashboard

Terug naar navigatie - Programma 5 Sport, cultuur en recreatie - Dashboard

Voortgang begrotingsdoelen/maatregelen

Terug naar navigatie - Programma 5 Sport, cultuur en recreatie - Voortgang begrotingsdoelen/maatregelen
Prog
Doel / Wat hebben we gedaan?
BR25-1
BR25-2
JS25
5A
Sporten en bewegen voor een betere gezondheid en vitaiteit
BG25 | Speerpunten sporten en bewegen 2025
Gr
5B
Ontwikkeling, ontwerp en beheer van buitenruimte die de gezondheid van Capellenaren beschermt en bevordert
BG25 | Opstellen richtlijnen buitenruimte en die meenemen in de actualisatie van het HIOR en de relevante beleidsactualisaties ter bevordering en bescherming van de gezondheid
Gr
5B
Bewegen en recreëren in de buitenruimte
BG23 | Meer bewegingsmogelijkheden in de nabije omgeving van ouderen (Capels Akkoord)
O
O
O
5B
Waterrobuust en hittebestendig Capelle
BG24 | Opstellen Groenbeleidsplan
O
O
O

BG23 | Meer bewegingsmogelijkheden in de nabije omgeving van ouderen (Capels Akkoord)
We realiseren beweegtuinen voor ouderen.
Stand van Zaken
Het in 2023 gestarte onderzoek naar de realisatie van beweegtuinen heeft vertraging opgelopen door personele wisselingen en beperkte personele capaciteit. De verwachting is dat het onderzoek in 2025 wordt afgerond, waarna de raad wordt geïnformeerd.

BG24 | Opstellen Groenbeleidsplan
Het opstellen, samenvoegen en actualiseren van de Groenvisie en het Bomenbeleidsplan tot een breed Groenbeleidsplan. Aandachtspunten hierbij zijn het vergroten van groenvolume, biodiversiteit, het toepassen van waterbergende mogelijkheden in het groen en het ontwikkelen van een groenkansenkaart ten behoeve van uitbreiding van het bomenbestand.
Stand van Zaken
Aan de hand van het stappenplan werken we momenteel aan het opstellen van het nieuwe Breed Groenbeleidsplan. Naar verwachting brengen we deze in het derde kwartaal van 2025 naar de raad.

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Programma 5 Sport, cultuur en recreatie - Ontwikkelingen

Verduurzaming Isala Theater
We willen een verduurzamingsproject uitvoeren om te voldoen aan wettelijke verplichtingen uit het Activiteitenbesluit en om de energiekosten te verlagen. De werkzaamheden worden gefaseerd uitgevoerd tussen Q4 2025 en Q1 2026 om minimale impact te hebben op de theatervoorstellingen tijdens het lopende seizoen. Het project levert een jaarlijkse besparing op van ongeveer € 35.000 aan energiekosten per jaar. De aanbesteding voor het project is eind april 2025 gestart, waarbij de planning nog steeds op koers ligt voor oplevering in Q2 2026.

Grootste (financiële) afwijkingen

Terug naar navigatie - Programma 5 Sport, cultuur en recreatie - Grootste (financiële) afwijkingen

5A.1 SPUK Informatiepunt Digitale Overheid 2025
De Informatiepunten Digitale Overheid (IDO’s) zijn in 2019 opgericht door het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties in samenwerking met de Koninklijke Bibliotheek (KB). We bieden via onze IDO ondersteuning aan Capellenaren met hun vragen over online overheidsdienstverlening. Dit kunnen vragen zijn over de digitale overheid, ondersteuning bij het aanvragen van een DigiD of het maken van een digitale doktersafspraak, maar ook hulpvragen over digitalisering in het algemeen. Sinds 2023 krijgen we SPUK middelen om het Informatiepunt Digitale Overheid te financieren. De bibliotheek voert in onze gemeente het Informatiepunt Digitale Overheid uit. Het Rijk kent middels een beschikking voor 2025 een specifieke uitkering van € 66.000 toe. We stellen voor dit bedrag te verwerken in de begroting door zowel de baten als de lasten te verhogen.

5A.2 SPUK bibliotheekvoorziening 2025
In 2024 hebben we een SPUK bibliotheekwerk ontvangen. Deze SPUK hebben we ontvangen om te investeren in de bibliotheek, ter voorbereiding op de nieuwe wettelijke taak voor gemeenten in 2026. Deze investeringen vanuit de SPUK zullen we in 2024 en 2025 doen. We stellen voor om de lasten en baten in de begroting te verhogen met € 220.000 in 2025.

5A.3 Decentralisatie-uitkering bibliotheekwerk 2025
Komende jaren krijgen we te maken met gewijzigde wetgeving voor het bibliotheekwerk in  de gemeente. De verwachting was dat de wijziging in 2025 in zou gaan. Alleen de gewijzigde wetgeving is nog niet gereed (hierover bent u ook via de collegebrief geïnformeerd). Met de gewijzigde wetgeving krijgen we ook extra landelijke middelen voor het bibliotheek in de gemeente. Doordat de wijziging van de wet nog niet gereed; er eerder door gemeenten via een SPUK is geïnvesteerd in de bibliotheek heeft de Rijksoverheid een decentralisatie-uitkering voor het bibliotheekwerk in gemeenten beschikbaar gesteld. Deze middelen zijn bedoeld om de opgebouwde bibliotheekcapaciteit met de SPUK ook in de komende jaren te waarborgen. 

Programma 6 Sociaal domein

Terug naar navigatie - - Programma 6 Sociaal domein

Dashboard

Terug naar navigatie - Programma 6 Sociaal domein - Dashboard

Voortgang begrotingsdoelen/maatregelen

Terug naar navigatie - Programma 6 Sociaal domein - Voortgang begrotingsdoelen/maatregelen
Prog
Doel / Wat hebben we gedaan?
BR25-1
BR25-2
JS25
6B
Iedere Capellenaar werkt en/of participeert naar vermogen
BG25 | Implementatie Participatiewet in Balans
Gr
BG25 | Toekomstverkenning Promen
Gr
6D
Snelle, tijdige en passende hulp, zorg en ondersteuning
BG25 | Uitvoeren plan 'tegen de stroom in voor duurzame en betaalbare jeugdhulp'
Gr

BG25 | Implementatie Participatiewet in Balans
We passen beleidsregels en verordeningen aan waar dat nodig is om de wijzigingen in de Participatiewet in Balans te implementeren in 2025. 
Stand van Zaken
De Participatiewet in Balans is uitgesteld en wordt vanaf 1 januari 2026 gefaseerd ingevoerd. Waar mogelijk treffen we in 2025 de nodige voorbereidingen.

BG25 | Toekomstverkenning Promen
We voeren in 2024 en 2025, in samenwerking met de andere gemeenten in de GR Promen, een toekomstverkenning uit. Op basis daarvan maken we een keuze in 2025 voor een toekomstbestendig sociaal ontwikkelbedrijf GR Promen voor de langere termijn.
Stand van Zaken
Het onderzoek naar het beste scenario is gestart in maart 2025. In Q1 is uw raad geïnformeerd over de aanpak van het onderzoek in een digitale themabijeenkomst. In Q4 wordt de eindrapportage opgeleverd.

BG25 | Uitvoeren plan 'tegen de stroom in voor duurzame en betaalbare jeugdhulp'
In 2025 is aan iedere huisartsenpraktijk in onze gemeente een praktijkondersteuner huisarts (POH) jeugd verbonden. Daarnaast voeren we bij minimaal vijf jeugdhulpaanbieders een onderzoek uit in het kader van rechtmatigheid (rechtmatigheid Jeugdwet). Tevens is de implementatie gestart van het omzetten van individueel jeugdhulpaanbod naar groepsaanbod en het verminderen van herindicaties jeugdhulp.
Stand van Zaken
We hebben de beweging van individueel naar collectief in gang gezet bij medewerkers, in processen en in communicatie-uitingen. Er is al passend collectief aanbod beschikbaar. Voor een kwalitatief goede uitvoering blijkt de verdere implementatie bij het CJG echter meer werkzaamheden met zich mee te brengen dan vooraf verwacht. De implementatie van deze maatregel is dus nog in ontwikkeling en vraagt om verdere uitwerking. Bij twee jeugdhulpaanbieders zijn we gestart met de uitvoering van ‘Toezicht & Handhaving rechtmatigheid’. De stand van zaken hierover nemen we op in de 2e Bestuursrapportage 2025. Daarnaast hebben we inmiddels aan iedere huisartsenpraktijk in onze gemeente een praktijkondersteuner huisarts (POH) jeugd gekoppeld.

Grootste (financiële) afwijkingen

Terug naar navigatie - Programma 6 Sociaal domein - Grootste (financiële) afwijkingen

6A.1 Opvang ontheemden Oekraine
De normvergoeding per opvangplek is voor 2025 lager vastgesteld dan in 2024. De baten dalen hierdoor met € 1,6 miljoen ten opzichte van het bedrag dat in de Begroting 2025 is opgenomen. De begroting voor de opvang ontheemden Oekraine wordt aan de lastenkant voor 2025 gelijkmatig verlaagd zodat de opvang budgettair neutraal blijft.

6A.2 Tredestijging conform CAO Sociaal Werk Stichting Welzijn Capelle
Voorgesteld wordt om de DVO-bijdrage van Stichting Welzijn Capelle te verhogen met € 262.000 ter compensatie van de gestegen personele lasten door tredestijging conform de CAO Sociaal Werk.

6A.3 Plan van aanpak – Proeftuin toekomstscenario kind- en gezinsbescherming 2024/2025 en deelname aan proeftuin
De kosten voor de doorontwikkeling van de proeftuin bedragen eenmalig € 239.000 in 2025. Deze kosten kunnen deels worden gedekt uit de geoormerkte doeluitkering Vrouwenopvang (DUVO), bestemd voor de lokale aanpak van huiselijk geweld en kindermishandeling. Een ander deel kan worden gefinancierd uit de regionale onderbesteding van het Toekomstscenario 2024, die door de centrumgemeente Rotterdam naar rato wordt uitgekeerd aan de regiogemeenten. Met het door Rotterdam uit te keren aandeel is in de begroting nog geen rekening gehouden. We stellen voor om de begroting op zowel baten als lasten met € 51.000 te verhogen. 

6D.1 Actualisatie begroting jeugdhulp
De kosten voor jeugdhulp zijn in 2024 minder hard gestegen dan we hadden verwacht. Daarom passen we de begroting aan en gaan we uit van een lagere groei van deze kosten (zie voor 2026 e.v. de Kadernota 2026). We verwachten vooralsnog weinig extra effect van de regionale maatregelen om kosten te besparen. Daarom nemen we deze nog niet mee in de begroting. Om de lagere groei van de jeugdhulpkosten te halen, moeten we de sociale basis versterken (onderwijs en preventie), via het programma Tegen de stroom in en met extra geld voor kinderlabs.
De afrekening vanuit de GRJR is € 561.775 positiever dan bij de Jaarrekening 2024 was opgenomen. Dit werd pas bekend na de accountantscontrole. Deze meevaller die we in 2025 ontvangen verwerken we nu in deze bestuursrapportage.

Programma 7 Volksgezondheid, duurzaamheid en milieu

Terug naar navigatie - - Programma 7 Volksgezondheid, duurzaamheid en milieu

Dashboard

Terug naar navigatie - Programma 7 Volksgezondheid, duurzaamheid en milieu - Dashboard

Voortgang begrotingsdoelen/maatregelen

Terug naar navigatie - Programma 7 Volksgezondheid, duurzaamheid en milieu - Voortgang begrotingsdoelen/maatregelen
Prog
Doel / Wat hebben we gedaan?
BR25-1
BR25-2
JS25
7
Bevorderen en beschermen van de gezondheid van Capellenaren
BG25 | Integraal plan Gezond en Actief Leven 2025
Gr
7
De grote uitdagingen op het gebied van duurzaamheid aanpakken
BG23 | Haalbaarheid warmtenet Florabuurt
R
O
O
7
Energietransitie
BG22 | Zonnepanelen op gemeentelijke panden
Gr
O
O
BG24 | Verduurzamen particuliere huurwoningen
Gr
O
BG25 | 2e tranche CIP starten
Gr
BG25 | Rijksmiddelen voor energiearmoede volledig benutten
Gr
7
In stand houden en verbeteren van woon- en leefmilieu
BG23 | Basis Geluid Emissieplan opstellen
Gr
O
O
7
Afvalinzameling
BG25 | Verminderen restafval
Gr
BG25 | Minicontainers papier en gft introduceren
Gr
7
Circulariteit
BG24 | Grondstoffen hub
Gr
O
O
BG25 | Pilot circulair beheer
Gr
7
Klimaatadaptatie en biodiversiteit
BG25 | Meest groene straat van Capelle
O

BG23 | Haalbaarheid warmtenet Florabuurt
We onderzoeken samen met de gemeente Rotterdam, Havensteder en Woonstad de haalbaarheid van de realisatie van een warmtenet in de Florabuurt en omgeving waarbij het uitgangspunt een woonlasten neutrale overstap voor de Capellenaar is. Hierna leggen we de raad een besluit voor om wel of geen concessie te verlenen aan een warmtebedrijf voor de realisatie en exploitatie van een warmtenet in dit gebied en welke financiële consequenties hieraan zijn verbonden. De kosten voor het onderzoek zijn gedekt binnen de begroting.
Stand van Zaken
Het is nog altijd onduidelijk wanneer de Wet collectieve warmte ingaat. En omdat de gemeente Rotterdam voortgang wil maken in de warmtetransitie, is Rotterdam in 2024 opnieuw met Eneco in gesprek gegaan. Doel was om te onderzoeken of maatwerkafspraken mogelijk waren. Helaas bleek het niet mogelijk om goede tariefafspraken te maken en een woonlastenneutrale overstap voor de Capellenaar te garanderen. Om die reden beëindigen we – in overleg met de betrokken partijen - de lopende aanbesteding. Los van het haalbaarheidsonderzoek naar de komst van een warmtenet, heeft woningcorporatie Havensteder inmiddels flink geïnvesteerd in de verduurzaming van 432 portiekwoningen in de Florabuurt. Dit vormt een goede basis om in de toekomst alsnog een overstap naar een warmtenet te maken. Voor de overige gebouweigenaren gaan we aan de slag met verdere verduurzamingsmogelijkheden. We laten de bewoners hierover in september meer weten met een huis-aan-huisbrief. We starten met een pilot inductiekoken in de Florabuurt en de Akker/Haagwinde.

BG24 | Verduurzamen particuliere huurwoningen
In 2024 doen we onderzoek naar de mogelijkheden om het verduurzamen van particuliere huurwoningen te stimuleren. Op basis hiervan doen we een voorstel voor een aanpak. 
Stand van Zaken
Het onderzoek is in de tweede helft van 2024 gestart met het in beeld brengen van de particuliere huurwoningvoorraad. Hieruit blijkt dat het aandeel van woningen die door particulieren worden verhuurd in Capelle ongeveer 13% van de hele woningvoorraad is. De meeste woningen bevinden zich in de wijken Middelwatering (oost en west) en Schollevaar-Zuid. Het betreft een relatief klein aantal woningen (4000). Het onderzoek loopt nog om de aanpak en communicatie richting eigenaren te verbeteren en wordt afgerond in 2025.

BG25 | 2e tranche CIP starten
We vervolgen het Capels Isolatieplan (CIP) met een tweede tranche, waarbij we een groot deel van de VvE's, die vallen in de doelgroep van het CIP, ondersteunen met hun woningisolatie.
Stand van Zaken
VvE's kunnen sinds begin dit jaar terecht bij de gemeente voor professionele begeleiding bij dit proces. We ondersteunen momenteel meerdere VvE's, waaronder de VvE Valeriusrondeel met ruim 400 woningen. De subsidieregeling voor de tweede tranche van het CIP stellen wij in het derde kwartaal vast.

BG23 | Basis Geluid Emissieplan opstellen
Vanuit de Omgevingswet hebben we de taak om het geluid van onze wegen te beheersen (Besluit kwaliteit leefomgeving). Voor het bewaken van de toename van geluid is eerst een basisemissie (referentie) nodig. Deze referentie wordt de basisgeluidsemissie genoemd. Vervolgens moet iedere vijf jaar een monitoring plaatsvinden. Aan de hand van de monitoring stellen we vast of de actuele geluidsemissie hoger is dan de basisgeluidsemissie. Daarom gaan we starten met het maken van geluid emissie berekeningen en het opstellen van het Basis Geluid Emissieplan (BGE).
Stand van Zaken
Het verzamelen van verkeerstellingen en andere brongegevens moet dit jaar gebeuren.  Daarna richten we ons op het maken van geluid emissie berekeningen en het opstellen van het Basis Geluid Emissieplan (BGE). Het BGE moet voor 1 juli 2026 zijn vastgesteld.  Voor deze werkzaamheden is budget nodig.

BG25 | Minicontainers papier en gft introduceren
In de periode 2025 t/m 2029 stapt de laagbouw over op minicontainers voor papier en gft, waarbij elk jaar 20% van de huishoudens wordt aangesloten. 
Stand van Zaken
We zetten in 2025 voor 140 adressen in de Amerikaansebuurt mini’s voor GFT en papier uit. Vervolgens monitoren we eerst een jaar hoe het gaat. Daarna zal er door een externe een evaluatie plaatsvinden, voordat verdere uitrol plaatsvindt.

BG24 | Grondstoffen hub
We starten met het verkennen van de (economische) kansen van een circulaire grondstoffen hub. De verkenning richt zich op het optimaliseren van de gescheiden inzameling op de milieustraat, waarmee de circulariteit van monostromen vergroot wordt. In de toekomst kunnen daardoor meer waardevolle grondstoffen gewonnen en afval voorkomen worden.
Stand van Zaken
We zijn later gestart met de verkenning van de optimalisatie van monostromen van huisafval als gevolg van herprioritering vanwege de motie opt-in regeling reclamedrukwerk en de leidraad duurzaam bouwen. Het onderzoek voor fase 1 is uitgevoerd en inmiddels afgerond. In het onderzoek voor fase 2 worden de kansen specifiek voor de milieustraat in kaart gebracht. Het onderzoek wordt naar verwachting eind 2025 afgerond. 
Het onderzoek naar een depotruimte voor grondstoffen voor de gemeentelijke organisatie heeft inmiddels plaatsgevonden. Dit leverde een overzicht op van potentieel geschikte locaties. Daarnaast vindt er een extern cijfermatig onderzoek plaats om de kosten en baten inzichtelijk te maken. In de tweede helft van 2025 nemen we een besluit of we op basis van de resultaten van dit onderzoek een voorkeurslocatie aanwijzen.

BG25 | Meest groene straat van Capelle
We zetten Capellenaren die aan de slag gaan met het groener maken van hun straat extra in het zonnetje door een prijs voor de meest groene straat uit te reiken.
Stand van Zaken
In de tweede helft van dit jaar start de promotie voor de prijsuitreiking. Het is de verwachting dat de uitreiking zelf voorjaar 2026 plaats zal vinden.

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Programma 7 Volksgezondheid, duurzaamheid en milieu - Ontwikkelingen

Toekomstbestendig energiesysteem realiseren
Na de zomer komen we met het Capels Actieplan Netcongestie (CAN) waarin we onze aanpak vastleggen om netcongestie aan te pakken. 

Urnenmuur
Voor de urnenmuur op Nijverheidsstraat 423 hebben we samen met een architect gezocht naar een passend ontwerp in monumentale stijl. We werken aan een kostendekkende prijsberekening. Hiervoor hebben we ook contact met de Van Cappellen Stichting voor cofinanciering. Na afronding van het voorstel leggen we het aan hen voor.

Grootste (financiële) afwijkingen

Terug naar navigatie - Programma 7 Volksgezondheid, duurzaamheid en milieu - Grootste (financiële) afwijkingen

7.1 Bijzondere status graven Capelse Molukse ex-KNIL militairen begraafplaats Schollevaar en Oud-Kralingen en betaling grafrechten (raadsvoorstel 1844575)
Zie raadsbesluit 1844575.

7.2 Basisgeluidsemissie (BGE)
Zie bovenstaand begrotingsdoel. 

7.3 Wijziging aanpak soortenmanagementplan
Op de in 2024 uitgevoerde aanbesteding voor een SMP zijn geen inschrijvingen ontvangen. Daarom wijzigt de aanpak voor het SMP naar een aanpak op wijkniveau. Dit zorgt voor een andere doorlooptijd en daarmee een andere verdeling van kosten over de jaren. 

Programma 8 Stadsontwikkeling

Terug naar navigatie - - Programma 8 Stadsontwikkeling

Dashboard

Terug naar navigatie - Programma 8 Stadsontwikkeling - Dashboard

Voortgang doelen/maatregelen

Terug naar navigatie - Programma 8 Stadsontwikkeling - Voortgang doelen/maatregelen
Prog
Doel / Wat hebben we gedaan?
BR25-1
BR25-2
JS25
8
Gewoon goed wonen
BG24 | Aantal nieuwbouwwoningen
R

BG24 | Aantal nieuwbouwwoningen
We streven ernaar om in 2024 tussen de 600 en 1.000 nieuwe woningen toe te voegen aan de Capelse woningvoorraad. Zie ook het woningbouwprogramma. 
Stand van Zaken
Dit aantal is niet behaald. Vanaf 2024 zijn er tot aan 1 april 2025 428 woningen opgeleverd in Capelle. In 2024 zijn er 367 woningen opgeleverd en in 2025 (tot aan 1 april 2025) zijn er 61 woningen opgeleverd in Capelle.  

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Programma 8 Stadsontwikkeling - Ontwikkelingen

Het Nieuwe Rivium
Het voorbereidingskrediet voor de plankosten van de gemeente is per 1 juli volledig benut. Parallel aan de principe afspraken met de coalitie zal weer een betaling door de coalitie moeten worden verricht. Het is nog niet in te schatten of hiernaast extra krediet bij de raad moet worden gevraagd.

Grootste (financiële) afwijkingen

Terug naar navigatie - Programma 8 Stadsontwikkeling - Grootste (financiële) afwijkingen

8.1 Vereveningsreserve Sociale woningbouw
Om de bouw van sociale huurwoningen te stimuleren, stellen wij voor een vereveningsreserve sociale woningbouw in te stellen. Als in een nieuw project minder sociale huurwoningen dan de in het Programma Wonen vastgestelde norm worden gerealiseerd dan moet de ontwikkelende partij een bijdrage aan deze reserve betalen. Bij een nieuw project met meer dan de norm aan sociale huurwoningen ontvangt de ontwikkelende partij een bijdrage uit deze reserve. De vereveningsreserve is als actiepunt opgenomen in het programma wonen 2024-2028.