Financieel beeld

Terug naar navigatie - Algemene voortgang financiën - Financieel beeld

Na verwerking van de wijzigingen ontstaat het onderstaande financieel beeld van de Begroting 2025. Dit beeld is positief beïnvloed door de inzet van de Algemene reserve ten gunste van het begrotingssaldo (2.002 bij SW 2024 + 2.430 bij Erratum begroting 2025). In totaal wordt er 4.432 onttrokken aan de Algemene reserve ten gunste van het begrotingssaldo.

In onderstaande tabel betreft een positief bedrag een voordeel en een negatief bedrag een nadeel.

Bedragen x € 1.000
Begroting
Omschrijving
2025
Lasten Slotwijziging 2024
-305.163
Baten Slotwijziging 2024
294.847
Mutatie reserves
8.314
Mutatie algemene reserve
2.002
Eindstand Slotwijziging 2024
-
Erratum Begroting 2025:
- Sporthal Schenkel
-
- Vordering Rijk
-2.400
- Jeugdzorg GRJR en CJG
-792
- Taakstelling bedrijfsvoering
-1.738
- Inzet algemene reserve
2.430
Beginstand Kadernota 2026
-2.501
Autonome ontwikkelingen 2025
5.319
Kadernota 2026 inclusief autonome ontwikkelingen 2025
2.818
Wijzigingen 1e Bestuursrapportage
1.209
Eindstand 1e Bestuursraportage 2025
4.026
Beginstand 2e Bestuursraportage 2025
4.026
Mutaties 2e Bestuursrapportage
7.833
Eindstand 2e Bestuursraportage 2025
11.860

Wijzigingen op de lopende begroting

Terug naar navigatie - Algemene voortgang financiën - Wijzigingen op de lopende begroting

In onderstaand overzicht staan de wijzigingen op de lopende Begroting 2025 die voortvloeien uit deze Bestuursrapportage. In de programma’s lichten we de wijzigingen verder toe.

Een positief bedrag betreft een voordeel en een negatief bedrag betreft een nadeel.

Wijzigingsvoorstellen 2e bestuursrapportage 2025
Bedragen x € 1.000
Type
Portefeuillehouder
Nr.
Onderwerp
Investeringen
Lasten
Baten
Saldo
0.1
Verzamelvoorstel bedrijfsvoering
-
1.553
-33
1.520
O
Faassen
0.2
Ombuiging bedrijfsvoering
-
1.554
-11
1.543
O
Faassen
0.3
Algemene uitkering
-
680
3.529
4.209
O
van Woudenberg
0.4
Rente
-
662
-236
426
O
van Woudenberg
0.5
Verkiezingen
-
-260
-
-260
O
Manusama
0.6
Onttrekking voorziening onderhoud
-
-
-
-
O
van Woudenberg
0.7
Capelse Standaard Projectmatig werken
-
-125
-
-125
O
Faassen
2.1
Investering IBOR
4.007
-
-
-
O
Wilson
2.2
Investeringen Bereikbaar Capelle
591
-
-
-
O
van Woudenberg
2.3
Toegankelijkheid bushaltes
-140
-
-
-
O
van Woudenberg
2.4
Stelpost Fietsverbinding Brienenoord - Kralingse Zoom
-221
-
-
-
T
van Woudenberg
4.1
Meeuwensingel
452
-
-
-
T
van Woudenberg
4.2
Strategische verwerving Dakotaweg 69-71
-2.450
-
-
-
I
van Woudenberg
5A.1
Bijdrage aan Sportief Capelle
-
135
135
BO
van Hemert
5B.1
Nieuwbouw kinderboerderij
-25
-
-
-
I
Geissler
6A.1
Kinderopvang, alleenverdieners- en schuldenproblematiek
-
-172 / 221
-
49
T
van Hemert
6A.2
Transitievergoeding opvanglocatie Oekraïne
-
-300
300
-
O
Manusama
6A.3
Toeslagenproblematiek
-
3.500
-3.500
-
T
Faassen
6B.1
Extra inzet Capelse schuldenaanpak
-
375
-
375
BO
van Hemert
6C.1
Onderbesteding Wmo-budgetten en -kredieten
263
559
-50
509
O
Wilson
7.1
Energiearmoede
-
-418
520
102
T
Geissler
7.2
Duurzaamheid
-
-226
226
-
T
Geissler
8.1
Leges omgevingsvergunningen
-
-650
-650
O
Schaatsbergen
8.2
Omgevingswet
-
-277 / 277
-
-
T
Schaatsbergen
8.3
Voorfinanciering Rivium
-
-500
500
-
BO
van Woudenberg
Totaal
2.477
7.238
595
7.833

De 6 mogelijke typen wijzigingsvoorstellen zijn als volgt gedefinieerd:

O = Onvermijdelijke voorstellen (autonoom): Onvermijdelijke voorstellen (autonoom) - Dit betreffen niet te beïnvloeden voorstellen die voortkomen uit een autonome ontwikkeling (zoals prijsstijgingen groter dan de indexatie), minimale invulling van wettelijke verplichtingen, privaatrechtelijke overeenkomsten. Daarnaast omvat het alle ontwikkelingen die niet  binnen het (deel)programma kunnen worden opgevangen en waarvoor geen andere keuze mogelijk is en die daardoor noodzakelijk zijn, zoals de stelpost voor lonen, algemene uitkering en afschrijvingen. Als laatste dienen deze voorstellen ook onuitstelbaar te zijn: ze hebben betrekking op dit of volgende kalenderjaren.

T = Technische voorstellen (autonoom): Deze wijzigingen hebben geen gevolgen voor het vastgestelde beleid. Technische voorstellen zijn administratieve aanpassingen en zijn per definitie financieel neutraal. Zij omvatten bijvoorbeeld overhevelingen tussen programma’s die niet aan het college zijn vanwege het budgetrecht van de raad. Andere voorbeelden zijn saldoneutrale verschuivingen tussen jaren met betrekking tot kredieten, reserve eenmalige uitgaven en grondexploitaties.

BO = Beleidsontwikkeling: Dit betreffen voorstellen op het vlak van bestaand beleid waar door ontwikkelingen van diverse aard de financiën geraakt worden. Bij deze voorstellen is nog wel een (politieke) keuze te maken ten aanzien van de mate van uitvoering (en dus financiën).

BW = Beleidswens: Dit betreffen voorstellen waarin een (politieke) keuze te maken is door de gemeenteraad of het college van B&W met als doel het realiseren van beleidsdoelstellingen en gemeentelijke taken. Dit gaat bijvoorbeeld over beleidsintensiveringen, maar ook over niet reguliere onttrekkingen aan een reserves of voorzieningen en personele capaciteit. Onder deze categorie valt ook het heroverwegen van genomen besluiten zolang geen verplichtingen zijn aangegaan.

H = Heroverweging reeds genomen raadsbesluit: Dit betreffen voorstellen om reeds genomen raadsbesluiten geheel of gedeeltelijk terug te draaien wegens voortschrijdend inzicht, nieuwe prioritering en/of voorziene tekorten met betrekking tot deze voorstellen als deze niet tijdig worden stopgezet.

I = Investeringen (vervanging/nieuw): Een vervangingsinvestering is vaak noodzakelijk. Er zijn echter wel keuzes te maken op het vlak van vervangingstermijn en kwaliteitsniveau. Nieuwe investeringen kunnen voortkomen uit beleidswensen of beleidsontwikkelingen. Investeringen vragen een andere benadering dan overige wijzigingsvoorstellen gezien de voorfinanciering en de langdurige bijbehorende kapitaallasten.