
Algemene voortgang financiën
Financieel beeld
Terug naar navigatie - Algemene voortgang financiën - Financieel beeldNa verwerking van de wijzigingen ontstaat het onderstaande financieel beeld van de Begroting 2025. Dit beeld is positief beïnvloed door de inzet van de Algemene reserve ten gunste van het begrotingssaldo (2.002 bij SW 2024 + 2.430 bij Erratum begroting 2025). In totaal wordt er 4.432 onttrokken aan de Algemene reserve ten gunste van het begrotingssaldo.
In onderstaande tabel betreft een positief bedrag een voordeel en een negatief bedrag een nadeel.
Bedragen x € 1.000 |
Begroting |
---|---|
Omschrijving |
2025 |
Lasten Slotwijziging 2024 |
-305.163 |
Baten Slotwijziging 2024 |
294.847 |
Mutatie reserves |
8.314 |
Mutatie algemene reserve |
2.002 |
Eindstand Slotwijziging 2024 |
- |
Erratum Begroting 2025: |
|
- Sporthal Schenkel |
- |
- Vordering Rijk |
-2.400 |
- Jeugdzorg GRJR en CJG |
-792 |
- Taakstelling bedrijfsvoering |
-1.738 |
- Inzet algemene reserve |
2.430 |
Beginstand Kadernota 2026 |
-2.501 |
Autonome ontwikkelingen 2025 |
5.319 |
Kadernota 2026 inclusief autonome ontwikkelingen 2025 |
2.818 |
Wijzigingen 1e Bestuursrapportage |
1.209 |
Eindstand 1e Bestuursraportage 2025 |
4.026 |
Beginstand 2e Bestuursraportage 2025 |
4.026 |
Mutaties 2e Bestuursrapportage |
7.833 |
Eindstand 2e Bestuursraportage 2025 |
11.860 |
Wijzigingen op de lopende begroting
Terug naar navigatie - Algemene voortgang financiën - Wijzigingen op de lopende begrotingIn onderstaand overzicht staan de wijzigingen op de lopende Begroting 2025 die voortvloeien uit deze Bestuursrapportage. In de programma’s lichten we de wijzigingen verder toe.
Een positief bedrag betreft een voordeel en een negatief bedrag betreft een nadeel.
Wijzigingsvoorstellen 2e bestuursrapportage 2025 |
Bedragen x € 1.000 |
Type |
Portefeuillehouder |
||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nr. |
Onderwerp |
Investeringen |
Lasten |
Baten |
Saldo |
||
0.1 |
Verzamelvoorstel bedrijfsvoering |
- |
1.553 |
-33 |
1.520 |
O |
Faassen |
0.2 |
Ombuiging bedrijfsvoering |
- |
1.554 |
-11 |
1.543 |
O |
Faassen |
0.3 |
Algemene uitkering |
- |
680 |
3.529 |
4.209 |
O |
van Woudenberg |
0.4 |
Rente |
- |
662 |
-236 |
426 |
O |
van Woudenberg |
0.5 |
Verkiezingen |
- |
-260 |
- |
-260 |
O |
Manusama |
0.6 |
Onttrekking voorziening onderhoud |
- |
- |
- |
- |
O |
van Woudenberg |
0.7 |
Capelse Standaard Projectmatig werken |
- |
-125 |
- |
-125 |
O |
Faassen |
2.1 |
Investering IBOR |
4.007 |
- |
- |
- |
O |
Wilson |
2.2 |
Investeringen Bereikbaar Capelle |
591 |
- |
- |
- |
O |
van Woudenberg |
2.3 |
Toegankelijkheid bushaltes |
-140 |
- |
- |
- |
O |
van Woudenberg |
2.4 |
Stelpost Fietsverbinding Brienenoord - Kralingse Zoom |
-221 |
- |
- |
- |
T |
van Woudenberg |
4.1 |
Meeuwensingel |
452 |
- |
- |
- |
T |
van Woudenberg |
4.2 |
Strategische verwerving Dakotaweg 69-71 |
-2.450 |
- |
- |
- |
I |
van Woudenberg |
5A.1 |
Bijdrage aan Sportief Capelle |
- |
135 |
135 |
BO |
van Hemert |
|
5B.1 |
Nieuwbouw kinderboerderij |
-25 |
- |
- |
- |
I |
Geissler |
6A.1 |
Kinderopvang, alleenverdieners- en schuldenproblematiek |
- |
-172 / 221 |
- |
49 |
T |
van Hemert |
6A.2 |
Transitievergoeding opvanglocatie Oekraïne |
- |
-300 |
300 |
- |
O |
Manusama |
6A.3 |
Toeslagenproblematiek |
- |
3.500 |
-3.500 |
- |
T |
Faassen |
6B.1 |
Extra inzet Capelse schuldenaanpak |
- |
375 |
- |
375 |
BO |
van Hemert |
6C.1 |
Onderbesteding Wmo-budgetten en -kredieten |
263 |
559 |
-50 |
509 |
O |
Wilson |
7.1 |
Energiearmoede |
- |
-418 |
520 |
102 |
T |
Geissler |
7.2 |
Duurzaamheid |
- |
-226 |
226 |
- |
T |
Geissler |
8.1 |
Leges omgevingsvergunningen |
- |
-650 |
-650 |
O |
Schaatsbergen |
|
8.2 |
Omgevingswet |
- |
-277 / 277 |
- |
- |
T |
Schaatsbergen |
8.3 |
Voorfinanciering Rivium |
- |
-500 |
500 |
- |
BO |
van Woudenberg |
Totaal |
2.477 |
7.238 |
595 |
7.833 |
|||
De 6 mogelijke typen wijzigingsvoorstellen zijn als volgt gedefinieerd:
O = Onvermijdelijke voorstellen (autonoom): Onvermijdelijke voorstellen (autonoom) - Dit betreffen niet te beïnvloeden voorstellen die voortkomen uit een autonome ontwikkeling (zoals prijsstijgingen groter dan de indexatie), minimale invulling van wettelijke verplichtingen, privaatrechtelijke overeenkomsten. Daarnaast omvat het alle ontwikkelingen die niet binnen het (deel)programma kunnen worden opgevangen en waarvoor geen andere keuze mogelijk is en die daardoor noodzakelijk zijn, zoals de stelpost voor lonen, algemene uitkering en afschrijvingen. Als laatste dienen deze voorstellen ook onuitstelbaar te zijn: ze hebben betrekking op dit of volgende kalenderjaren.
T = Technische voorstellen (autonoom): Deze wijzigingen hebben geen gevolgen voor het vastgestelde beleid. Technische voorstellen zijn administratieve aanpassingen en zijn per definitie financieel neutraal. Zij omvatten bijvoorbeeld overhevelingen tussen programma’s die niet aan het college zijn vanwege het budgetrecht van de raad. Andere voorbeelden zijn saldoneutrale verschuivingen tussen jaren met betrekking tot kredieten, reserve eenmalige uitgaven en grondexploitaties.
BO = Beleidsontwikkeling: Dit betreffen voorstellen op het vlak van bestaand beleid waar door ontwikkelingen van diverse aard de financiën geraakt worden. Bij deze voorstellen is nog wel een (politieke) keuze te maken ten aanzien van de mate van uitvoering (en dus financiën).
BW = Beleidswens: Dit betreffen voorstellen waarin een (politieke) keuze te maken is door de gemeenteraad of het college van B&W met als doel het realiseren van beleidsdoelstellingen en gemeentelijke taken. Dit gaat bijvoorbeeld over beleidsintensiveringen, maar ook over niet reguliere onttrekkingen aan een reserves of voorzieningen en personele capaciteit. Onder deze categorie valt ook het heroverwegen van genomen besluiten zolang geen verplichtingen zijn aangegaan.
H = Heroverweging reeds genomen raadsbesluit: Dit betreffen voorstellen om reeds genomen raadsbesluiten geheel of gedeeltelijk terug te draaien wegens voortschrijdend inzicht, nieuwe prioritering en/of voorziene tekorten met betrekking tot deze voorstellen als deze niet tijdig worden stopgezet.
I = Investeringen (vervanging/nieuw): Een vervangingsinvestering is vaak noodzakelijk. Er zijn echter wel keuzes te maken op het vlak van vervangingstermijn en kwaliteitsniveau. Nieuwe investeringen kunnen voortkomen uit beleidswensen of beleidsontwikkelingen. Investeringen vragen een andere benadering dan overige wijzigingsvoorstellen gezien de voorfinanciering en de langdurige bijbehorende kapitaallasten.