De Begroting 2025 is verdeeld in de volgende programma’s:

  • Programma 0: Bestuur en ondersteuning
  • Programma 1: Integrale veiligheid en openbare orde
  • Programma 2: Verkeer, vervoer en waterstaat
  • Programma 3: Economie
  • Programma 4: Onderwijs
  • Programma 5: Sport, cultuur en recreatie
  • Programma 6: Sociaal domein
  • Programma 7: Volksgezondheid, duurzaamheid en milieu
  • Programma 8: Stadsontwikkeling

 

Op de volgende pagina's staat, waar van toepassing, per programma het volgende opgenomen:

  • Dashboard
  • Voortgang  begrotingsdoelen/maatregelen
  • Ontwikkelingen
  • Grootste (financiële) afwijkingen

Programma 0 Bestuur en ondersteuning

Terug naar navigatie - - Programma 0 Bestuur en ondersteuning

Dashboard

Terug naar navigatie - Programma 0 Bestuur en ondersteuning - Dashboard

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Programma 0 Bestuur en ondersteuning - Ontwikkelingen

Verduurzaming gemeentelijke vastgoedportefeuille
Alle veertien locaties in onze vastgoedportefeuille zijn inmiddels voorzien van zonnepanelen. Hiermee zetten we een belangrijke stap naar een duurzamer gemeentelijk vastgoedbestand. 

Ombuigingen
Verhuren twee etages gemeentehuis
De komende maanden brengen we de toekomstige exploitatie en interesse van maatschappelijke partijen in kaart. Eind 2025 wordt duidelijk welke partijen we kunnen huisvesten en welke ingrepen, kosten en opbrengsten dit met zich meebrengt.

Opzet beheerorganisatie
De gemeenteraad heeft op 10 juli 2025 besloten een onderzoek te laten uitvoeren naar de haalbaarheid van een centrale beheerorganisatie voor het gemeentelijk vastgoed. Het onderzoek richt zich op de mogelijkheden om beheer en onderhoud te bundelen in één organisatie. Hierdoor nemen we de huidige overlap met partners weg. Dit moet tevens leiden tot een hoger bezettingsgraad van ruimtes en objecten van ons maatschappelijk vastgoed.  

Wijkcentrum functie uit Maria Danneels erf halen
De medewerkers en gebruikers van het wijkcentrum weten van de plannen. Komende maanden inventariseren we de gebruikers, technische, financiële en juridische aspecten om het wijkcentrum te transformeren naar een zalencentrum, zonder beheersfunctie. Ook wordt bekeken hoe het gebouw tijdelijk kan worden ingezet als schuiflocatie tijdens de herontwikkeling van het Stationsplein. Vervolgens stellen we scenario’s op.  

Verkoop/dispositie panden
Het object aan de 's-Gravenweg 279 taxeren we voor verkoop inclusief huurder. Dit levert een actieplan en inzicht in de verwachte opbrengst op. Parallel herzien we contracten met nul-euro afspraken, zoals bij de Capelseweg 120. Voor de Zevensprong 5 werken we aan kostprijsdekkende verhuur. Verkoop van overige panden op de dispositielijst, waaronder Kanaalweg 55/57/59 en Hoofdweg 7a+b, is afhankelijk van bestuurlijke besluitvorming. Die wordt in overleg met verantwoordelijke wethouder voorgelegd aan het college.

Grootste (financiële) afwijkingen

Terug naar navigatie - Programma 0 Bestuur en ondersteuning - Grootste (financiële) afwijkingen

0.1 Verzamelvoorstel bedrijfsvoering
Vooruitlopend op de nieuwe CAO is bij de begroting 2025 een stelpost van € 1.468.000 opgenomen. Gezien het sluiten van het voorlopige CAO-akkoord in april 2025 is de stelpost in de Kadernota 2026 met € 455.000 voor 2025 naar beneden bijgesteld. Daarmee bedraagt voor 2025 de resterende stelpost lonen € 1.013.000. Wij stellen voor deze vrij te laten vallen.

Met betrekking tot de salarislasten zien we dat in de arbeidsmarkt nog steeds sprake is van krapte waardoor openstaande vacatures niet altijd direct ingevuld kunnen worden. Ondanks de veelal duurdere inhuur die voor een aantal vacatures tijdelijk wordt ingezet, levert dit een voordeel op in de salarislasten. Een onderdeel van de vastgestelde CAO is de Regeling Vervroegde Uittreding (RVU) waardoor werknemers eerder kunnen stoppen met werken. Dit geldt voor de periode 2024-2028. Binnen Capelle zijn er in totaal acht medewerkers die gebruik maken, of willen gaan maken, van de RVU. Door een nieuwe deelname wordt er € 55.000 in de voorziening gestort.

De stelpost lonen, het voordeel op de salarissen en het nadeel vanwege de RVU resulteert totaal in een voordeel van € 1.520.000. In onderstaande tabel '0.1 Verzamelvoorstel bedrijfsvoering' is een specificatie van het resultaat opgenomen. De cijfers worden cijfermatig wel verwerkt in de betreffende programma's, maar komen daar niet meer als separate voorstellen terug. 

 

0.2 Ombuiging bedrijfsvoering
Naast de bijstelling van de bedrijfsvoering, is er een taakstelling van € 1.701.200 voor de gehele organisatie. De invulling hiervan levert een voordeel op van € 1.679.000. In onderstaande tabel '0.2 Ombuiging bedrijfsvoering' wordt inzicht gegeven in hoe de taakstelling is opgebouwd en is ingevuld. Aangezien een deel van de taakstelling de taakvelden van afval en riool raken, vindt een lagere onttrekking plaats aan de voorzieningen afval en riool. Dit verlaagt het voordeel wat met de ombuiging wordt gerealiseerd naar € 1.544.000.

 

0.3  Algemene uitkering
Uit de septembercirculaire volgt voor 2025 een voordeel van € 3.529.000. Dit ontstaat voornamelijk uit de compensatie van de incidentele tekorten op jeugdzorg in 2023 en 2024 van € 2.751.000, ruimte onder het BTW-compensatiefonds plafond van € 395.000 en voor het organiseren van de  verkiezingen een bedrag van € 226.000.

In de septembercirculaire 2024 en de meicirculaire 2025 zijn voor diverse taken bedragen ter beschikking gesteld welke tijdelijk op de stelpost te oormerken bedragen staan. Aangezien deze bedragen  voor een deel worden gebruikt, valt het resterende bedrag vrij. Dit levert een voordeel op van € 680.000.

 

0.4 Rente
Door wijzigingen na de B2025/NJN2024 verandert de financieringsbehoefte. Omdat we investeringen faseren en omdat we wijzigingen aanbrengen in de begroting, waaronder de ombuigingen, lenen we minder geld dan eerder gepland. Daarom verlagen we de rentelasten in 2025. Het effect voor 2026 en de jaren daarna is verwerkt in de Begroting 2026. 

De rentelasten worden toegerekend aan de diverse programma's. Dit gebeurt via de renteomslag. Deze was voor 2025 0,7% en is nu vanwege de lagere rentelasten bijgesteld naar 0,4%. Deze renteomslag is neutraal. Omdat er vanaf taakveld Treasury (programma 0) minder rente wordt toegerekend aan de taakvelden riolering en afval wordt er minder onttrokken aan de Voorziening riolering middelen derden en de Voorziening Afvalstoffenheffing middelen derden. Het wegvallen van die dekkingsbronnen dempen het voordeel op de rentebijstelling. In onderstaande tabel '0.4 Rente' is een specificatie van het renteresultaat opgenomen.

 

0.5 Verkiezingen 
Door de recente val van het kabinet organiseren we tussentijdse Tweede Kamerverkiezingen op woensdag 29 oktober 2025. Ondanks de korte voorbereidingstijd pakken we deze uitdaging zorgvuldig en efficiënt aan, met aandacht voor zowel organisatorische als financiële aspecten. Hiervoor vragen wij een bedrag van € 260.000 aan.  Het kabinet stelt in de septembercirculaire 2025 eenmalig € 60 miljoen beschikbaar voor de organisatie van deze vervroegde Tweede Kamerverkiezingen. Het aandeel van Capelle hierin is € 226.000. 

 

0.6 Onttrekking voorziening onderhoud
Het onderhoud van gemeentelijk vastgoed is kritisch beoordeeld. Bij panden met een projectkrediet, geplande sloop of afstoting is onderhoud uitgesteld of geschrapt. Hierdoor zijn de uitgaven in de voorziening lager. Ook de werkelijke onderhoudskosten in de meerjarenbegroting vallen lager uit dan verwacht. Dit doordat onderdelen in betere staat zijn dan eerder geprognotiseerd waardoor vervanging is uitgesteld.  

Uitgestelde projecten:

Educatusstraat: afwachten overdracht aan schoolbesturen;
Stadsplein 5: verduurzaming theater (verschuiving van onderhoud naar project);
• Brandweerkazerne: onderhoud uitgesteld vanwege renovatie (project);
• Hoofdweg 7 en Hoofdweg 7 Loods: geen onderhoud wegens verwachte sloop;
Wijkcentrum Schollevaar: na raadsbesluit van 10 juli wordt dit kritisch beoordeeld; 

 

0.7 Capelse Standaard Projectmatig Werken
Het concernbreed projectmatig werken is een van de speerpunten binnen onze organisatie. Complexe, concernbrede projecten vragen, zeker in het licht van de New Towns problematiek, niet alleen om een herijking van projectmatig werken, maar ook om een verbetering van ambtelijk opdrachtgeverschap en een uniformering en professionalisering van werkwijzen en processen.

We stellen hiervoor een plan van aanpak op, waarbij we niet alleen interne capaciteit beschikbaar stellen, maar ook gebruik maken van expertise vanuit de gemeente Rotterdam. De kosten voor het uitvoeren van dit plan van aanpak bedragen € 125.000 in 2025. Dit voorstel raakt de programma's 2, 3, 5A, 5B, 7 en 8. De cijfers worden cijfermatig wel verwerkt in de betreffende programma's, maar komen daar niet meer als separate voorstellen terug.

0.1 Verzamelvoorstel bedrijfsvoering (bedragen x € 1.000)
2025
Afdelingsresultaten
561
Regeling Vervroegde Uittreding (RVU)
-55
Stelpost lonen (B25 0.12 en KN26)
1.013
Saldo totaal
1.520
Programma
2025
0. Bestuur en ondersteuning
1.269
1. Integrale veiligheid en openbare orde
586
2. Verkeer, vervoer en waterstaat
190
3. Economie
10
5A. Vrijetijdsbesteding
1
5B. Openbaar groen en (openlucht) recreatie
72
6A. Sociale infrastructuur
-50
6B. Werk en inkomen (Participatiewet)
-572
6C. Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)
-294
7. Volksgezondheid, duurzaamheid en milieu
127
8. Stadsontwikkeling
215
Subtotaal lasten
1.553
0. Bestuur en ondersteuning
53
Subtotaal baten
53
Subtotaal
1.606
7. Lagere onttrekking Voorziening rioolheffing
-53
7. Lagere onttrekking Voorziening afvalstoffenheffing
-33
Saldo totaal
1.520
0.2 Ombuiging bedrijfsvoering
2025
Afdeling
Onderwerp
Taakstelling
Invulling
Verschil
Bestuur en concern ondersteuning
terugbrengen formatie (-1,48 fte)
73.000
73.000
0
vervallen post algemeen personeel derden
18.700
18.700
0
vervallen post personeel derden - unit veiligheid
46.000
46.000
0
verlagen budget WW eigen risico & forensenvergoeding
30.000
30.000
0
verlagen post overige bedrijfsvoering (-5%)
60.000
60.000
0
geen veiligheidsconferentie/112-dag
30.000
30.000
0
versoberen activiteiten (bijvoorbeeld Capelle love city)
30.000
30.000
0
efficiency aanpak ondermijning
25.000
25.000
0
TOTAAL
312.700
312.700
0
Bureau gemeentesecretaris
adviesaanvraag september 2025
21.500
21.500
0
Stadsontwikkeling
opzeggen abonnementen
5.000
5.000
0
vervallen van 4 werkervaringsplaatsen
42.500
42.500
0
inzet externe inhuurallen binnen budget vacatureruimte
42.500
42.500
0
1 fte duurzaamheid vanuit SPUK gelden (B&W besluit 1783756 25-03-2025) (baat)
55.000
55.000
0
TOTAAL
145.000
145.000
0
Dienstverlening
beperken openingstijden gemeentehuis
30.000
30.000
0
DVO IJsselgemeenten: huurverhoging toepassen (baat)
50.000
50.000
0
afschaffen gratis fruit voor medewerkers
35.000
35.000
0
O&F plan: samenvoegen vastgoed en diensten (-1 fte)
44.000
44.000
0
implementatie zonnepanelen: verlagen energiegebruik
20.000
20.000
0
compensatiegelden oekraineopvang tbv bedrijfsvoering
362.000
362.000
0
TOTAAL
541.000
541.000
0
Samenleving
stoppen met diverse faciliteiten
5.000
5.000
0
toerekening inzet capaciteit aan SPUK toeslagen
70.000
70.000
0
TOTAAL
75.000
75.000
0
Stadsbeheer
verkoop 1 motor (minder onderhoudskosten)
7.000
6.580
-420
éénmalige opbrengst verkoop motor (baat)
17.000
19.900
2.900
efficiency inzet Tractie (vervoers- en transportmiddelen)
30.000
30.000
0
taakstelling budget Tractie (-3%)
15.000
15.000
0
verlengen bestaande leasecontracten programma duurzaamheid
44.000
44.000
0
opzeggen abonnementen
8.000
8.000
0
formatie unit Service (-1 fte obv natuurlijk verloop)
60.000
60.600
600
TOTAAL
181.000
184.080
3.080
Concern
efficiency organisatie: niet ingevulde vacatures
425.000
400.000
-25.000
Totaal
1.701.200
1.679.280
-21.920
Lagere onttrekking Voorzieningen afval en riool (lagere baten)
0
-135.628
-135.628
Saldo *
1.701.200
1.543.652
-157.548
* Het saldo van € 1.543.652 is onderverdeeld in een voordeel van € 1.554.380 op de lasten en een nadeel van € 10.728 op de baten.
0.4 Rente (bedragen x €1.000)
2025
Rentebijstelling
Lasten
662
Baten
-55
Saldo rentebijstelling
607
Rentetoerekening
0. Bestuur en ondersteuning
-901
1. Integrale veiligheid en openbare orde
12
2. Verkeer, vervoer en waterstaat
204
3. Economie
2
4. Onderwijs
226
5A. Vrijetijdsbesteding
129
5B. Openbaar groen en (openlucht) recreatie
67
6A. Sociale infrastructuur
14
6C. Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)
13
7. Volksgezondheid, duurzaamheid en milieu
181
8. Stadsontwikkeling
54
Subtotaal
0
Lagere onttrekking voorziening riolering
-149
Lagere onttrekking voorziening afval
-32
Saldo rentetoerekening
-181
Saldo totaal
426

Programma 1 Integrale veiligheid en openbare orde

Terug naar navigatie - - Programma 1 Integrale veiligheid en openbare orde

Dashboard

Terug naar navigatie - Programma 1 Integrale veiligheid en openbare orde - Dashboard

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Programma 1 Integrale veiligheid en openbare orde - Ontwikkelingen

Wijkveiligheidsplannen
Het college van burgemeester en wethouders heeft wijkveiligheidsplannen vastgesteld. 

Herontwikkeling brandweerkazerne
De brandweerkazerne aan de Slotlaan 121, gebouwd in 1986, voldoet niet meer aan de huidige eisen voor een moderne hulpverleningspost. De gemeente en Veiligheidsregio Rijnmond (VRR) voeren daarom een grondige renovatie uit. Dit resulteert in een toekomstbestendige, duurzame brandweerpost en crisislocatie die minimaal twintig jaar meegaat. De renovatie versterkt de gemeentelijke veiligheid, voldoet aan wettelijke verduurzamingseisen voor maatschappelijk vastgoed en verbetert de operationele prestaties van de brandweer. De intentieovereenkomst ligt ter akkoord bij de VRR. Parallel wordt gewerkt aan een sluitende business case. Beide zijn essentieel voor de aanvraag van het voorbereidingskrediet. 

Programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat

Terug naar navigatie - - Programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat

Dashboard

Terug naar navigatie - Programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat - Dashboard

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat - Ontwikkelingen

Dit jaar staat in het teken van de mobiliteitstransitie. Met het Fietsbeleid 2024–2032 "Meer op de fiets!" hebben we de eerste stappen gezet naar een Capelle waarin de fiets en het OV een aantrekkelijk alternatief zijn voor de auto. Met het verkeersveiligheidsbeleid en de aanpak voor de invoering van de GOW30-zijn de eerste stappen gezet.

In de komende jaren staat Capelle voor een grote uitdaging op het gebied van mobiliteit. De ambities op het gebied van verstedelijking maken dat we met mobiliteit ruimte moeten maken voor de toekomst. Een aangepaste mobiliteitsvisie moet hiervoor worden opgesteld, waarvoor wij een wijzigingsvoorstel in de 1e Bestuursrapportage 2026 opnemen.

Grootste (financiële) afwijkingen

Terug naar navigatie - Programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat - Grootste (financiële) afwijkingen

2.1 Investering IBOR
In onderstaande tabel 2.1 Investering IBOR is een aframing in 2025 van € 4.007.000 aan investeringskredieten opgenomen. Deze is onderverdeeld in een fasering van € 1.984.000 en een voordeel van € 2.023.000. Het voordeel is ontstaan door zorgvuldig uitgevoerde en gunstig uitgevallen aanbestedingen. De fasering van € 1.984.000 naar de periode 2026 t/m 2029 is onlosmakelijk verbonden met de aanraming die hiervoor wordt opgenomen in de Slotwijziging 2025. Met betrekking tot de fasering hebben we enige flexibiliteit in onze planning doordat we zoveel mogelijk werk met werk willen maken en rekening houden met gebiedsontwikkelingsprojecten zoals stationsgebied Schollevaar, De Mient en MIRT. We verschuiven enkele projecten in de tijd zoals de Mient en Bonnefanten.

 

2.2 Investeringen Bereikbaar Capelle
Zoals vermeld in voorstel 2.1 ramen we binnen IBOR een voordeel van € 2.023.000 door een lagere investeringsbehoefte. Daarnaast heeft uw raad op 13 november 2017 middelen beschikbaar gesteld voor de uitvoering van de gebiedsvisie Landelijk Capelle. Een aantal projecten, zoals de fietsstraat 's-Gravenweg, is reeds uitgevoerd of staat in de planning. Twee andere deelprojecten komen echter niet tot uitvoering: het wandelpad langs de Ringvaart wordt op een andere manier gerealiseerd en het versterken van groenstructuren langs de Abram van Rijckevorselweg blijkt niet mogelijk vanwege de aanwezigheid van kabels en leidingen. Dit leidt tot een voordeel van € 591.000.

Wij stellen voor deze vrijgevallen middelen op dit moment nog niet opnieuw te bestemmen. Gezien de actuele en toekomstige ruimtelijke opgaven, waaronder de mobiliteitstransitie en de woningbouwopgave, is het wenselijk om de inzet van deze middelen later af te wegen. Wij nemen hiervoor een concreet bestedingsvoorstel op in de Kadernota 2027 of apart raadsvoorstel, passend bij de dan geldende prioriteiten en inzichten.

 

2.3 Toegankelijkheid bushaltes
In de Begroting 2024 heeft u een neutraal budget van € 280.000 aan zowel baten als lasten beschikbaar gesteld voor het aanpassen van bushaltes om deze toegankelijker te maken (perron verhogen, aanbrengen geleidelijnen). Inmiddels is gebleken dat we uiteindelijk voor veertien haltes subsidie ontvangen van € 10.000 per halte, totaal € 140.000. Wij stellen u voor de resterende  inkomsten uit subsidie met € 140.000 af te ramen.              

 

2.4 Stelpost Fietsverbinding Brienenoord - Kralingse Zoom
In de kadernota 2026 is abusievelijk de begrotingswijziging van 2026 t/m 2029 verwerkt in de reeks 2025 t/m 2028. Om dit te corrigeren worden de uitgaven in 2025 in de 2e Berap naar boven bijgesteld met € 221.000. De uitgaven van 2026 tot en met 2029 nemen af met € 221.000 en zijn opgenomen in de begroting 2026. Het totaal van het krediet blijft gelijk. Het betreft dus een budgetneutrale wijziging over de jaren 2025 t/m 2029.  

2.1 Investering IBOR (bedragen x €1.000)
2025
2026
2027
2028
2029
Totaal
Programma 2
3.257
-169
-189
-272
-214
2.412
Programma 5B
840
868
-170
-564
-240
734
Programma 7
-90
927
115
-1.054
-1.021
-1.124
Programma 8
-
612
-612
-
-
-
Saldo totaal
4.007
2.238
-856
-1.889
-1.474
2.023

Programma 3 Economie

Terug naar navigatie - - Programma 3 Economie

Dashboard

Terug naar navigatie - Programma 3 Economie - Dashboard

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Programma 3 Economie - Ontwikkelingen

In 2025 hebben we binnen het Programma Economie een interne evaluatie uitgevoerd. Daaruit blijkt dat we op veel punten goed op koers liggen: acties worden volgens planning uitgevoerd en leveren zichtbaar resultaat op. Tegelijkertijd zien we kansen om bepaalde onderwerpen nog centraler te positioneren en beter met elkaar te verbinden, zodat onze inzet nog sterker bijdraagt aan de economische ontwikkeling van Capelle. De resultaten van de tussentijdse evaluatie leggen we aan het einde van het jaar ter besluitvorming voor aan het college en vervolgens ter informatie gedeeld met de gemeenteraad.

• Het Gevel- en Voorterreinfonds Capelle-West draait inmiddels op volle toeren. Ondernemers weten de regeling te vinden en er zijn al meerdere contactmomenten geweest vanuit geïnteresseerden. We zijn actief in gesprek met hen en via gerichte communicatie en persoonlijke benadering geven we aandacht aan de mogelijkheden. Zo geven we samen met ondernemers een impuls aan de uitstraling en verduurzaming van het bedrijventerrein.

• De verlenging van de Bedrijveninvesteringszone (BIZ) op Capelle XL verloopt eveneens volgens planning. Het contact met de ondernemersvereniging is goed en constructief. In de tweede helft van 2025 leggen we de nieuwe verordening en de bijbehorende uitvoerings-overeenkomst ter besluitvorming aan u voor, zodat in 2026 het nieuwe tijdvak kan starten.

• We blijven alert op de kaders voor buitenreclame in de stad, in lijn met de ‘Nota Buitenreclame Capelle 2024’. Daarmee zorgen we dat reclame-uitingen passen bij het straatbeeld en bijdragen aan een verzorgde en aantrekkelijke openbare ruimte.

• Regionaal voeren we veel overleg, onder andere binnen de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) over thema’s als het economisch vestigingsklimaat, de toekomst van bedrijventerreinen en de ontwikkeling van energyhubs. Daarnaast vinden er meer ambtelijke gesprekken plaats met de provincie over de positie van zogenoemde New Towns. Ook verkennen we de mogelijkheid om aan te sluiten bij de Economic Board Zuid-Holland, zodat we onze stem in de regio verder kunnen versterken.

• In 2025 hebben we veelvuldig overleg gehad met de Marktcommissie. In het tweede kwartaal heeft uw raad de nieuwe marktverordening vastgesteld. In het vierde kwartaal stelt het college het nieuwe inrichtingsplan voor de weekmarkt op het nieuwe Stadsplein vast. Naar verwachting zal de weekmarkt begin 2026 (terug)verplaatst worden naar het Stadsplein.

Programma 4 Onderwijs

Terug naar navigatie - - Programma 4 Onderwijs

Dashboard

Terug naar navigatie - Programma 4 Onderwijs - Dashboard

Voortgang begrotingsdoelen/maatregelen

Terug naar navigatie - Programma 4 Onderwijs - Voortgang begrotingsdoelen/maatregelen
Prog
Doel / Wat hebben we gedaan?
BR25-1
BR25-2
JS25
4
Sluitend netwerk- samenhang onderwijs, zorg en ondersteuning
BG23 | Samenhang rondom onderwijskansen versterken
O
O
4
Toekomstbestedendige onderwijshuisvesting
BG25 | Het Doorstroompunt
Gr
Gr

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Programma 4 Onderwijs - Wat willen we bereiken?

Sluitend netwerk- samenhang onderwijs, zorg en ondersteuning

Terug naar navigatie - Programma 4 Onderwijs - Wat willen we bereiken? - Sluitend netwerk- samenhang onderwijs, zorg en ondersteuning

We bevorderen dat kinderen en jongeren gelijke kansen krijgen zodat ze als volwaardig burger kunnen meedoen in de samenleving. Dit doen we door zo vroeg mogelijk in te zetten op een sluitend netwerk van onderwijs, educatie, zorg en ondersteuning. 

  • Maatregel informatie

    Het Rijk stelt voor de periode 2023-2026 nieuwe gelden voor onderwijskansen beschikbaar. We herijken ons beleid om nog meer samenhang te bereiken in de aanpak.

    Portefeuillehouder

    • van Hemert

    Indicatoren

    Oranje

Niet van school zonder startkwalificatie

Terug naar navigatie - Programma 4 Onderwijs - Wat willen we bereiken? - Niet van school zonder startkwalificatie

We willen dat iedere jongere beschikt over een startkwalificatie, zodat ze een goede uitgangspositie op de arbeidsmarkt hebben. 

  • Maatregel informatie

    Het Doorstroompunt is een wettelijke taak gericht op het terugdringen van voortijdig schoolverlaten bij jongeren van 16 tot 23 jaar.
    De Wet van School naar Duurzaam Werk wordt verwacht vanaf 1 januari 2026. Deze wet brengt een verandering in zowel taak als doelgroep met zich mee. Voor de uitvoering van deze wetgeving ontvangt de gemeente ook in 2026 een SPUK. Er is gewerkt aan een voorstel voor een duurzame inrichting die goed aansluit bij onze inwoners en ook kostendekkend is.

    Portefeuillehouder

    • van Hemert

    Indicatoren

    Groen

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Programma 4 Onderwijs - Ontwikkelingen

Nieuwbouw KC Meeuwensingel
In juli is de aanbestedingsprocedure voor de verduurzaming van het Isala Theater van start gegaan. De aanbesteding wordt in oktober gepubliceerd. We streven naar een spoedige start van de werkzaamheden. Dit gebeurt uiteraard  in nauw overleg met het theater. Om overlast te minimaliseren en de bedrijfscontinuïteit te waarborgen, wordt het gefaseerd uitgevoerd. 

Nieuwbouw KC Florabuurt
De samenwerkingsovereenkomst met scholen, kinderdagverblijven, Sportief Capelle, Welzijn Capelle en Pameijer is vastgesteld. Met drie betrokken partijen zijn huurvoorwaardenovereenkomsten gesloten en de raad heeft het krediet goedgekeurd. Momenteel wordt het Programma van Eisen samen met de partners aangescherpt, wat circa november gereed is. Daarnaast volgt er nog een besluit over de aanbestedingsvorm en ontwerpstrategie (separate architect of design & build). 

Grootste (financiële) afwijkingen

Terug naar navigatie - Programma 4 Onderwijs - Grootste (financiële) afwijkingen

4.1 Meeuwensingel
Conform BBV (1742075) d.d. 10 maart 2025 wordt het investeringskrediet voor het Kindcentrum Meeuwensingel opgesplitst. Daarbij krijgt PCBS De Horizon een afzonderlijk krediet met een afwijkende opleveringsdatum. Door de fasering van het project verschuiven de middelen over de jaren en projecten heen. Voor 2026 en verder is deze verschuiving al in de begroting verwerkt. In 2025 vindt een aframing van het investeringskrediet plaats ter hoogte van € 452.000. Deze wijziging is budgetneutraal over de periode 2025 tot en met 2033.

 

4.2 Strategische verwerving Dakotaweg 69-71                    
Het college heeft op 24 juni 2025 ingestemd met de strategische verwerving van het pand inclusief perceel aan de Dakotaweg 69-71 voor de bouw van een toekomstig Kindcentrum en voor de tijdelijke invulling van onderwijshuisvesting. De bouw van een toekomstig Kindcentrum en een stelpost voor tijdelijke huisvesting maakt onderdeel uit van de actualisatie van het Strategisch Huisvestingsplan Onderwijs 2025-2041, zoals op 10 juli door de gemeenteraad is vastgesteld. Het totale investeringsbedrag is € 2.450.000.

Programma 5 Sport, cultuur en recreatie

Terug naar navigatie - - Programma 5 Sport, cultuur en recreatie

Dashboard

Terug naar navigatie - Programma 5 Sport, cultuur en recreatie - Dashboard

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Programma 5 Sport, cultuur en recreatie - Ontwikkelingen

Verduurzaming Isala theater
In juli is de aanbestedingsprocedure voor de verduurzaming van het Isala Theater van start gegaan. De aanbesteding wordt in september gepubliceerd. We streven naar een spoedige start van de werkzaamheden, waarbij zowel de voorbereiding als uitvoering in nauw overleg met het theater plaatsvinden. Om overlast te minimaliseren en de bedrijfscontinuïteit te waarborgen, wordt de uitvoering gefaseerd uitgevoerd. 

Ombuiging Fluiterlaan 400
We onderzoeken of de gevestigde voorzieningen naar alternatieve locaties kunnen, zoals Capsloc of het Isala Theater. De gebruikers zijn hierover geïnformeerd. De komende maanden volgt een inventarisatie van de locaties, inclusief gebruikers en de technische, financiële en juridische aspecten. Eind 2025 wordt duidelijk hoe het herhuisvestingsplan eruitziet en vanaf wanneer het gebouw aan de Fluiterlaan 400 beschikbaar komt. 

Grootste (financiële) afwijkingen

Terug naar navigatie - Programma 5 Sport, cultuur en recreatie - Grootste (financiële) afwijkingen

5A.1  Bijdrage aan Sportief Capelle
Een deel van de gemeentelijke bijdrage aan Sportief Capelle hebben we kunnen financieren vanuit de SPUK Brede Regeling Combinatiefuncties. Dit leidt tot een financieel voordeel in 2025 van € 135.000.

 

5B.1 Nieuwbouw Kinderboerderij
De huidige kinderboerderij aan de ’s-Gravenweg is aan vervanging toe. Onderzoek heeft uitgewezen dat verplaatsing naar de rand van het Schollebos de voorkeur heeft boven herbouw op de bestaande locatie. Uw raad heeft voor de nieuwe kinderboerderij (RB1930833) een investeringsbedrag van € 4.100.000 vastgesteld. . Voor de voorbereidingen worden in 2025 al aanloopkosten gemaakt waarvoor we een investeringskrediet van € 25.000 aanvragen voor in de begroting 2025. Dit maakt  onderdeel uit van de vastgestelde € 4.100.000.

Programma 6 Sociaal domein

Terug naar navigatie - - Programma 6 Sociaal domein

Dashboard

Terug naar navigatie - Programma 6 Sociaal domein - Dashboard

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Programma 6 Sociaal domein - Ontwikkelingen

6D. Jeugdhulp
De zorgkosten voor lokale jeugdhulp laten vanaf 2024 een positieve ontwikkeling zien met doorgaande lijn in 2026. In tegenstelling tot voorgaande jaren verwachten wij dat de uitgaven binnen de vastgestelde begroting blijven. Dit lijkt mede het gevolg van de maatregelen die we uitvoeren binnen het programma Tegen de Stroom in. Dit gaan wij nader onderzoeken.

Grootste (financiële) afwijkingen

Terug naar navigatie - Programma 6 Sociaal domein - Grootste (financiële) afwijkingen

 6A. 1  Kinderopvang, alleenverdieners- en schuldenproblematiek
In 2025 ontvangt Capelle € 81.000 voor de uitvoering van de Wet tijdelijke regeling alleenverdienersproblematiek (via GR IJsselgemeenten, volledig gedekt door de decentralisatie-uitkering). Daarnaast stelt het Rijk vanuit het Nationaal Programma Armoede en Schulden € 79.000 beschikbaar. Dit bedrag zetten wij in voor een klantreisonderzoek en extra ondersteuning van ondernemers met schulden. De middelen worden verwerkt in de betreffende programma’s en komen niet afzonderlijk terug.

De GGD-begroting 2025 is opgenomen in de gemeentebegroting. Aanpassing van het basistakenpakket leidt tot een stijging van € 61.000 (vast deel) en een voordeel van € 12.500 (variabel deel kinderopvanginspecties). Per saldo betekent dit een nadeel van € 49.000.

 

6A. 2  Transitievergoeding opvanglocatie Oekraïne
Oekraïense vluchtelingen verblijven hier onder de Europese Richtlijn Tijdelijke Bescherming (RTB), die gemeenten verplicht onderdak te bieden. De gemeentelijke opvang in Nederland zit met ruim 97.000 plekken aan haar maximumcapaciteit, terwijl de instroom doorgaat. De minister van Asiel en Migratie en de VNG roepen gemeenten op maximale capaciteit te realiseren, met volledige rijksfinanciering. 

In Capelle bleef de opvang door inefficiënte kamerindeling beperkt tot 280 personen in plaats van de beoogde 300. Na optimalisatie kunnen we alsnog 300 tot maximaal 310 Oekraïners huisvesten.  

Voor het realiseren van 15 extra kamers is €300.010 aangevraagd bij de minister van Asiel en Migratie. De beschikking werd op 22 juli 2025 ontvangen. Het Portefeuillehouders Overleg Vluchtelingenaanpak heeft de verbouwing op 25 juni 2025 goedgekeurd. Afhankelijk van de vergunningverlening start de verbouwing medio oktober 2025. 

 

6A. 3 Toeslagenproblematiek
Voor de brede ondersteuning aan (mogelijk) gedupeerden van de toeslagenaffaire is in zowel 2025 als 2026 een bedrag van € 3,5 miljoen opgenomen. In de begroting 2026 is de verwerking zodanig aangepast dat voor 2025 een bedrag van € 3,5 miljoen beschikbaar is in plaats van € 7 miljoen. Daarom worden zowel de lasten als de baten in 2025 met € 3,5 miljoen naar beneden bijgeteld.

 

6B.1  Extra inzet Capelse schuldenaanpak 
De gemeenteraad heeft op 16 december 2024 het Beleidsplan integrale schulddienstverlening 2025-2028 vastgesteld (documentnummer 1631857), waarbij gekozen is voor  extra investeringen in de Capelse schuldenaanpak. Extra inzet in de Capelse schuldenaanpak is noodzakelijk vanwege de toename van het aantal Capellenaren met (dreigende) problematische schulden, landelijke beleidsontwikkelingen en om te voldoen aan de wettelijke verplichtingen op grond van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening. De verwevenheid van schulden met andere problematieken, zoals gezondheid, gezinsrelaties, werkloosheid en veiligheid zorgt voor hoge maatschappelijke kosten. Ook is de aanpak van schulden voorwaardelijk voor het oplossen van problemen op andere terreinen.  Voor Capelle gaat het om een verlaging van  € 375.000 voor 2025. In 2026 betreft dit een verhoging van  € 375.000  wat reeds is verwerkt in de begroting 2026. 

 

6C.1 Onderbesteding Wmo-budgetten en -kredieten 
Er is sprake van een onderbesteding op het budget Huishoudelijke Ondersteuning en Dagbesteding. De stijging van het aantal lopende indicaties loopt achter op de prognose. Dat kan te maken met de oplopende doorlooptijden van de afhandeling van Wmo-meldingen (Collegebrief 2025/073 - 1 juli 2025). Het mogelijke structurele effect hiervan beoordelen wij als de achterstanden zijn ingehaald. Wij informeren u hier tijdig over, naast de effecten van de aanbesteding Diensten 2026 en de resterende taakstelling.

In het Erratum Kadernota 2024 is de dubbele verwerking van de taakstelling Wmo gecorrigeerd voor de jaren 2026 en verder. Voor 2025 is de correctie een onderdeel van de 2e Bestuursrapportage 2025.

Tevens is er sprake van een lagere ontvangst van de eigen bijdragen Wmo-maatwerkvoorzieningen  (Raadsvoorstel 1525233 - 23 september 2024).

 Voor Capelle gaat het voor 2025 om een  voordeel aan de lasten kant € 559.000  en een nadeel aan de baten kant van € 50.000 . 

Ook de kredieten laten een lagere benutting zien. De kredieten voor scoot-mobielen vanaf 2026 hebben wij via de actualisatie van de begroting 2026 verlaagd. Voor 2025 was dat nog niet gebeurd. Het gaat hierbij om een bedrag van € 263.000.

6A.1 Mutaties Kinderopvang, alleenverdieners- en schuldenproblematiek (bedragen x €1.000)
2025
Programma 0 en 6B: alleenverdienersproblematiek (meicirculaire 2025)
-81 / 81
Programma 0 en 6B: IBO gelden schuldenproblematiek (meicirculaire 2025)
-79 / 79
Programma 6A: aanpassing begroting GGD
-12
Programma 7: aanpassing begroting GGD
61
Totaal lasten
49

Programma 7 Volksgezondheid, duurzaamheid en milieu

Terug naar navigatie - - Programma 7 Volksgezondheid, duurzaamheid en milieu

Dashboard

Terug naar navigatie - Programma 7 Volksgezondheid, duurzaamheid en milieu - Dashboard

Voortgang begrotingsdoelen/maatregelen

Terug naar navigatie - Programma 7 Volksgezondheid, duurzaamheid en milieu - Voortgang begrotingsdoelen/maatregelen
Prog
Doel / Wat hebben we gedaan?
BR25-1
BR25-2
JS25
7
Bevorderen en beschermen van de gezondheid van Capellenaren
BG25 | Integraal plan Gezond en Actief Leven 2025
Gr
Gr
7
De grote uitdagingen op het gebied van duurzaamheid aanpakken
BG23 | Haalbaarheid warmtenet Florabuurt
R
R
O
7
Energietransitie
BG22 | Zonnepanelen op gemeentelijke panden
Gr
Gr
O
BG24 | Verduurzamen particuliere huurwoningen
Gr
Gr
O
BG25 | 2e tranche CIP starten
Gr
Gr
BG25 | Rijksmiddelen voor energiearmoede volledig benutten
Gr
Gr
7
In stand houden en verbeteren van woon- en leefmilieu
BG23 | Basis Geluid Emissieplan opstellen
Gr
Gr
O
7
Afvalinzameling
BG25 | Verminderen restafval
Gr
Gr
BG25 | Minicontainers papier en gft introduceren
Gr
Gr
7
Circulariteit
BG24 | Grondstoffen hub
Gr
Gr
O
BG25 | Pilot circulair beheer
Gr
Gr
7
Klimaatadaptatie en biodiversiteit
BG25 | Meest groene straat van Capelle
O
O

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Programma 7 Volksgezondheid, duurzaamheid en milieu - Wat willen we bereiken?

Bevorderen en beschermen van de gezondheid van Capellenaren

Terug naar navigatie - Programma 7 Volksgezondheid, duurzaamheid en milieu - Wat willen we bereiken? - Bevorderen en beschermen van de gezondheid van Capellenaren

We zetten in op het promoten van een gezonde leefstijl en het verkleinen van gezondheidsverschillen.

  • Maatregel informatie

    We geven in 2025 en 2026 vervolg aan de uitvoer van het plan Gezond en Actief Leven. We richten ons op het verkleinen van gezondheidsverschillen, het terugdringen van gezondheidsachterstanden en het inrichten van een gezonde leefomgeving. De inzet bestaat in 2025 in ieder geval uit:

    We starten met de methodiek Kind naar Gezonder Gewicht. We geven Capelse kinderen een kansrijke start door een versterkt aanbod van interventies voor zwangeren en jonge gezinnen. We werken aan een leefomgeving die uitnodigt tot gezond gedrag. We intensiveren de inzet op valpreventie onder Capelse ouderen. 

    Portefeuillehouder

    • Wilson

    Indicatoren

    Grijs

De grote uitdagingen op het gebied van duurzaamheid aanpakken

Terug naar navigatie - Programma 7 Volksgezondheid, duurzaamheid en milieu - Wat willen we bereiken? - De grote uitdagingen op het gebied van duurzaamheid aanpakken

We willen een actueel duurzaamheidsbeleid, zodat we de grote uitdagingen (het verminderen van de CO2 uitstoot, het verminderen van energiearmoede, het tegengaan van de uitputting van grondstoffen en de stad voorbereiden op steeds extremer weer) kunnen aanpakken. We stimuleren het besparen van energie en het opwekken van duurzame energie. In Capelle zorgen we voor voldoende laadpalen voor elektrische voertuigen. Ook gaan we aan de slag met de warmtetransitie. De kansen van de circulaire economie worden benut.

  • Maatregel informatie

    We onderzoeken samen met de gemeente Rotterdam, Havensteder en Woonstad de haalbaarheid van de realisatie van een warmtenet in de Florabuurt en omgeving waarbij het uitgangspunt een woonlasten neutrale overstap voor de Capellenaar is. Hierna leggen we de raad een besluit voor om wel of geen concessie te verlenen aan een warmtebedrijf voor de realisatie en exploitatie van een warmtenet in dit gebied en welke financiële consequenties hieraan zijn verbonden. De kosten voor het onderzoek zijn gedekt binnen de begroting.

    Portefeuillehouder

    • Geissler

    Indicatoren

    Rood

Energietransitie

Terug naar navigatie - Programma 7 Volksgezondheid, duurzaamheid en milieu - Wat willen we bereiken? - Energietransitie

We zetten de energietransitie stevig door. Dat doen we door energie te besparen en duurzame energie op te wekken. Ook de overstap naar aardgasvrij draagt hieraan bij. We zetten ons in voor het verminderen van energiearmoede. Daarnaast denken we na over het energiesysteem van de toekomst, staan we open voor innovaties en hebben oog voor de impact van de energietransitie op de stad.

  • Maatregel informatie

    Eind 2022 liggen op alle geschikte gemeentelijke daken (28) zonnepanelen.

    Portefeuillehouder

    • Geissler

    Indicatoren

    Grijs

  • Maatregel informatie

    In 2024 doen we onderzoek naar de mogelijkheden om het verduurzamen van particuliere huurwoningen te stimuleren. Op basis van de resultaten van dit onderzoek doen we een voorstel voor een aanpak. 

    Portefeuillehouder

    • Geissler

    Indicatoren

    Grijs

  • Maatregel informatie

    We vervolgen het Capels Isolatieplan (CIP) met een tweede tranche, waarbij we een groot deel van de VvE's, die vallen in de doelgroep van het CIP, ondersteunen met hun woningisolatie.

    Portefeuillehouder

    • Geissler

    Indicatoren

    Grijs

  • Maatregel informatie

    In 2025 ronden we de aanpak voor energiearmoede af die we betalen met het geld dat we van de Rijksoverheid hebben ontvangen. We zorgen dat het volledige bedrag van de Rijksoverheid is uitgegeven.

    Portefeuillehouder

    • Geissler

    Indicatoren

    Grijs

In stand houden en verbeteren van woon- en leefmilieu

Terug naar navigatie - Programma 7 Volksgezondheid, duurzaamheid en milieu - Wat willen we bereiken? - In stand houden en verbeteren van woon- en leefmilieu

We zorgen ervoor dat de wettelijke normen voor de lucht-, bodem-, geluid- en waterkwaliteit zorgvuldig en doelmatig behaald worden. De Capellenaren zullen worden betrokken bij de wijze waarop we dit gaan doen. 

  • Maatregel informatie

    Vanuit de Omgevingswet hebben we de taak om het geluid van onze wegen te beheersen (Besluit kwaliteit leefomgeving). Voor het bewaken van de toename van geluid is eerst een basisemissie (referentie) nodig. Deze referentie wordt de basisgeluidsemissie genoemd. Vervolgens moet iedere vijf jaar een monitoring plaatsvinden. Aan de hand van de monitoring stellen we vast of de actuele geluidsemissie hoger is dan de basisgeluidsemissie. Daarom gaan we starten met het maken van geluid emissie berekeningen en het opstellen van het Basis Geluid Emissieplan (BGE).

    Portefeuillehouder

    • Geissler

    Indicatoren

    Grijs

Afvalinzameling

Terug naar navigatie - Programma 7 Volksgezondheid, duurzaamheid en milieu - Wat willen we bereiken? - Afvalinzameling

We hebben onze afvalinzameling op orde of verbeteren dit. We verhogen het scheidingspercentage en verminderen het restafval.

  • Maatregel informatie

    De hoeveelheid restafval per inwoner te verminderen tot 145 kg in 2029, waarvan een proportioneel deel (4,4 kg) in elk van de tussenliggende jaren wordt gerealiseerd. 

    Portefeuillehouder

    • Geissler

    Indicatoren

    Grijs

  • Maatregel informatie

    In de periode 2025 t/m 2029 stapt de laagbouw over op minicontainers voor papier en gft, waarbij elk jaar 20% van de huishoudens wordt aangesloten. 

    Portefeuillehouder

    • Geissler

    Indicatoren

    Grijs

Circulariteit

Terug naar navigatie - Programma 7 Volksgezondheid, duurzaamheid en milieu - Wat willen we bereiken? - Circulariteit

We gaan aan de slag met circulariteit. Dit is belangrijk omdat de grondstoffen die in al onze producten zitten wereldwijd opraken. In een circulaire economie voorkomen we dat we (nieuwe) grondstoffen moeten gebruiken. Daardoor zijn we minder afhankelijk van schaarse grondstoffen én besparen we de CO2-uitstoot van grondstofwinning en productie van nieuwe producten. De nieuwe circulaire aanpak biedt ook kansen voor de Capelse economie. Daarom willen we circulair werken en Capellenaren én Capelse ondernemers in staat stellen te profiteren van de nieuwe ‘groene’ economie.

  • Maatregel informatie

    We starten met het verkennen van de (economische) kansen van een circulaire grondstoffen hub. De verkenning richt zich op het optimaliseren van de gescheiden inzameling op de milieustraat, waarmee de circulariteit van monostromen vergroot wordt. In de toekomst kunnen daardoor meer waardevolle grondstoffen gewonnen en afval voorkomen worden.

    Portefeuillehouder

    • Geissler

    Indicatoren

    Grijs

  • Maatregel informatie

    Op basis van de inventarisatie van de grootste circulaire kansen bij zowel groen- als wegbeheer in 2024, starten we in 2025 met een pilot van circulair beheer in uitvoering.

    Portefeuillehouder

    • Geissler

    Indicatoren

    Grijs

Klimaatadaptatie en biodiversiteit

Terug naar navigatie - Programma 7 Volksgezondheid, duurzaamheid en milieu - Wat willen we bereiken? - Klimaatadaptatie en biodiversiteit

We richten Capelle stap voor stap klimaatadaptief in. Zo bereiden we de stad voor op extremer weer om overlast te voorkomen en Capelle fijn en leefbaar te houden. Hierbij hoort ook het versterken van de biodiversiteit. De nadruk ligt hierbij op een groene inrichting van de stad.

  • Maatregel informatie

    We zetten Capellenaren die aan de slag gaan met het groener maken van hun straat extra in het zonnetje door een prijs voor de meest groene straat uit te reiken.

    Portefeuillehouder

    • Geissler

    Indicatoren

    Oranje

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Programma 7 Volksgezondheid, duurzaamheid en milieu - Ontwikkelingen

Wet Collectieve Warmte
Op 3 juli 2025 heeft de Tweede Kamer ingestemd met de Wet Collectieve Warmte. Naar verwachting treedt de wet op 1 januari 2026 in werking. Met deze wet moet de realisatie van warmtenetten worden bevorderd en de duurzaamheid, leveringszekerheid en betaalbaarheid van collectieve warmte beter worden gewaarborgd.  Onderdeel van de wet is dat nieuwe én bestaande warmtebedrijven uiterlijk in 2036 voor meer dan 50 procent in handen moeten zijn van publieke partijen. Samen met andere regiogemeenten onderzoeken wij wat dit betekent voor onze regio.

AED-netwerk 
De gemeente Capelle aan den IJssel vindt een dekkend AED-netwerk belangrijk. Het AED-netwerk kan nog op enkele locaties versterking gebruiken. Daarnaast is onderhoud en vervanging van AED’s periodiek nodig. Als gemeente moedigen we dit financieel aan middels een vernieuwde subsidieregeling met ingang op 1 oktober 2025: de Subsidieregeling versterking AED netwerk Capelle aan den IJssel. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van vrijkomend budget van € 12.000 per jaar, uit de verouderde Subsidieregeling gezondheidsbeleid 2017.

Grootste (financiële) afwijkingen

Terug naar navigatie - Programma 7 Volksgezondheid, duurzaamheid en milieu - Grootste (financiële) afwijkingen

7.1 Energiearmoede
Vanuit het Rijk hebben we in 2024 € 1.250.000 ontvangen voor de aanpak van energiearmoede. Dit bedrag moet eind 2027 zijn besteed. In 2024 hebben we hiervan € 114.000 besteed en voor dit jaar verwachten we in totaal € 550.000 uit te geven. Dit bedrag wordt grotendeels gebruikt om projecten van woningcorporaties te financieren. Deze projecten leiden tot een kostenbesparing die ten goede komt aan de huurders van de gebouwen die worden verduurzaamd. In de 1e Bestuursrapportage 2026 nemen we een voorstel op om het restant (€ 587.000) in te zetten. 

 

7.2 Duurzaamheid
In 2025 ontvangen we van IVN Natuureductie € 30.000 voor het vergroenen van het schoolplein van het Accent College in Schollevaar. Dit bedrag wordt in 2025 besteed.

Schone luchtakkoord. Hiervoor wordt een baat van € 30.000 en een last van € 30.000 opgenomen na overheveling uit 2024.  

Capels Isolatieplan: In totaal hebben wij van het Rijk € 2.742.480 subsidie ontvangen om minimaal 1.197 Capelse woningen te helpen verduurzamen.  Per 1-1-2025 resteert nog € 2.681.530. Voor 2025 is er al € 234.000 budget toegekend. We verwachten echter € 400.000 uit te geven. We verzoeken daarom € 166.000 aan extra budget voor 2025.  Per 1-1-2026 resteert dan nog € 2.281.530 staan voor de uitvoering van het Capels Isolatieplan - SPUK LAI tot 2030.  Deze wijziging is budgetneutraal.
               

Programma 8 Stadsontwikkeling

Terug naar navigatie - - Programma 8 Stadsontwikkeling

Dashboard

Terug naar navigatie - Programma 8 Stadsontwikkeling - Dashboard

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Programma 8 Stadsontwikkeling - Ontwikkelingen

Gevolgen nieuwe omgevingswet
We zien een verschuiving van de werkzaamheden naar de voorkant. Zo is sinds 2024 sprake van een toename van het aantal vooroverleggen. Voor de vooroverleggen worden geen leges gerekend, behoudens bij de intaketafel vanaf het derde gesprek. Tevens zien we door de complexiteit van de nieuwe wetgeving en het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) dat er veel meer vragen zijn van burgers. Dit vereist veel inzet op klantcontact, uitleg en hulp bij het DSO voor het indienen van vooroverleggen en aanvragen. In de nieuwe legesverordening 2026 willen we daarom de vooroverleggen meer kostendekkend maken.

Huisvesting statushouders
Op dit moment voldoen wij niet aan de wettelijke taakstelling voor de huisvesting van statushouders. Wij zijn hierover in gesprek met Havensteder en verwachten de achterstand in te kunnen lopen. 

Grootste (financiële) afwijkingen

Terug naar navigatie - Programma 8 Stadsontwikkeling - Grootste (financiële) afwijkingen

8.1 Leges omgevingsvergunningen
Sinds de komst van de Omgevingswet (januari 2024) zien we een afname van het aantal vergunningaanvragen. Dit komt doordat eind 2023 nog snel een aantal grotere aanvragen zijn ingediend onder de oude wetgeving en doordat onder de Omgevingswet meer activiteiten met een melding kunnen worden afgedaan.  Daarnaast constateren we dat de aanvragen met name kleinere projecten omvatten die veel meer tijd kosten maar per saldo minder leges opbrengen en dat de grotere projecten ontbreken. We stellen voor om de leges omgevingsvergunningen, die gebaseerd zijn op voorgaande jaren, met € 650.000 naar beneden bij te stellen.

 

8.2 Omgevingswet
In de meicirculaire 2025 heeft het Rijk gelden ter beschikking gesteld voor het bereiken van de doelen van de Omgevingswet. Deze zetten we in om aangesloten, geoefend en ingeregeld zijn om te voldoen aan de in de Omgevingswet gestelde eisen. Voor Capelle gaat het om een bedrag van € 227.000. We stellen voor dit bedrag vanuit de rijksgelden toe te voegen aan het project Omgevingswet. Dit betreft een budget neutrale overheveling.
Daarnaast stellen wij voor om het bestaande budget (Pilot doorstroming) van € 50.000 van taakveld 8.1 naar 8.3 over te hevelen. Dit betreft een budgetneutrale overheveling.

 

8.3 Voorfinanciering Rivium
Voor de gebiedsontwikkeling Het Nieuwe Rivium hebben we in oktober 2023 een samenwerkingsovereenkomst (SOK) gesloten met vijf marktpartijen (verder de coalitie). In 2024 werken we samen met deze coalitie verder aan de planuitwerking en maken we afspraken over de uitvoering. We hebben de verdeling van verplichtingen en risico’s beter geregeld. Een deel ligt bij de gemeente en een deel ligt bij de coalitie. Hierdoor zijn de verantwoordelijkheden evenwichtiger verdeeld. De coalitie krijgt in een beperkt plangebied (alleen de eerste fase) de volledige verantwoordelijkheid. Daar voeren zij naast het realiseren van de bouwplannen ook de woonrijpwerkzaamheden uit. De afspraken worden vastgelegd in een nieuwe SOK en anterieure overeenkomsten (AO’s).

De financiële uitgangspunten en kwaliteitsafspraken (het BKP+) uit de SOK blijven van kracht. Met de coalitie stemmen we de planning van de uit te voeren werkzaamheden verder af. Hiervoor zijn realistischere ramingen gemaakt. De looptijd van het project is tot en met 2035. In deze ramingen zijn de kosten van en de bijdragen aan marktpartijen opgenomen. Hierdoor blijven de kosten en baten per jaar in evenwicht (budgettair neutraal). We verwachten de AO’s eind oktober/begin november te hebben opgesteld en presenteren de resultaten uiterlijk in december.

We dreigen de door de raad goedgekeurde voorfinancieringsplafond van € 4.500.000 te overschrijden. Dit is grotendeels ondervangen met een extra betaling van € 500.000 door de coalitie, zoals opgenomen in de packagedeal van juni 2025. Na het ondertekenen van de AOK verwachten wij een betaling van € 6.100.000 waarmee de  voorfinancieringskosten worden afgerekend.