Ombuigingen en niet-autonome ontwikkelingen

Hieronder vindt u het totaaloverzicht van de voorgestelde ombuigingen, investeringen, beleidsontwikkelingen en beleidswensen. De ombuigingen kunnen besparingen en hogere opbrengsten betreffen. De niet-autonome ontwikkelingen bestaan uit investeringen, beleidsontwikkelingen, beleidswensen en heroverwegingen van reeds genomen raadsbesluiten.

Bedragen x € 1.000. - = negatief
Collegevoorstel: Kosten en investeringen meerjarige ontwikkelingen (niet-autonoom)
Nummer
Onderwerp
Investering
2026
2027
2028
2029
Ombuigingen
ALG.1
Taakstelling bedrijfsvoering
-
1.738
1.738
1.738
1.738
ALG.2
Overige ombuigingen
-
7.062
12.268
13.746
15.743
ALG.3
Verlagen van de stelpost prijsindexatie
-
1.539
182
25
-
ALG.4
Verlagen van de stelpost volume accress
-
3.140
3.140
3.140
3.140
Investeringen
2.1
Bermweg West
-397
-
-
-
-13
2.2
Veilige fietsroute 's-Gravenweg (investering 994k, bijdrage/subsidie 864k)
-130
-7
-7
-7
-7
5A.1
Toekomst Sporthal Schenkel
-16.046
-
-
-75
-75
5B.2
Nieuwbouw Kinderboerderij
-4.100
-
-
-
-125
Beleidsontwikkelingen
4.1
Programma en Overzicht voorzieningen huisvesting 2026-2029
-
-
-
-
-
4.2
Leerlingenvervoer
-
-
-
-
-
5B.1
Beheerkosten parkrand Noord Fascinatio
-
-148
-148
-148
-148
6B.1
Extra inzet Capelse schuldenaanpak
-
-112
-378
-374
-377
6B.2
Beëindigen Capelse wegwijzer
-
30
30
30
30
6B.3
Vervolg Jongeren Perspectief Fonds
-90
-131
-131
-131
6D.1
Actualisatie begroting Jeugdhulp
-
1.546
2.040
759
-689
7.1
Basisgeluidemissie (BGE)
-
-30
-30
-30
-30
7.2
Toekomstbestendig energiesysteem (alleen tekst)
-
-
-
-
-
8.1
Het Nieuwe Rivium (alleen tekst)
-
-
-
-
-
Beleidswensen
1.1
Stopzetten wijkbrandweerfunctionaris
-
85
85
85
85
6A.1
Stemmal voor burgers met een visuele beperking
-
-8
-
-
-
6C.1
Maatschappelijke begeleiding jongvolwassenen
-
-85
-85
-85
-85
7.3
Wijziging aanpak soortenmanagementplan
-
65
-200
8.2
Projecten opgavegebieden (alleen tekst, uitwerken 2025 t/m 2028 in BG)
-
-
-
-
-
Heroverweging reeds genomen raadsbesluit
nvt
nvt
nvt
nvt
nvt
nvt
Totaal Collegevoorstel
-20.673
14.726
18.504
18.673
19.056

Taakstelling Bedrijfsvoering

Terug naar navigatie - Taakstelling Bedrijfsvoering

In de begroting 2025 is een bestuursopdracht aan de gemeentesecretaris opgenomen. De opdracht betreft het terugbrengen van de lasten van de bedrijfsvoering vanaf 2025. Hiervoor is een taakstellend bedrag vastgesteld van 1,7 miljoen euro. In 2025 wordt de taakstelling bedrijfsvoering gerealiseerd door te sturen op het rekeningresultaat van de bedrijfsvoeringskosten en in de begroting 2026 wordt het bedrijfsvoeringsbudget naar beneden bijgesteld door het laten vervallen of naar beneden bijstellen van posten uit het grootboek bedrijfsvoering.

Ombuigingen

Terug naar navigatie - Ombuigingen

We stellen ombuigingen voor ter hoogte van in totaal € 7,1 miljoen voor 2026, oplopend tot € 15,7 miljoen in 2029. De ombuigingen worden in de apart gedeelde bijlage toegelicht.

Inzet stelposten

Terug naar navigatie - Inzet stelposten

De stelposten prijsindexatie en volume accres worden gevormd om alvast rekening te houden met de dekking van toekomstige prijsstijgingen en/of onzekerheid rondom de verwachte groei van de uitgaven van het gemeentefonds. Deze reserves kunnen gezien worden als een veiligheidsmarge in de begroting. Gemeente Capelle aan den IJssel wil scherper aan de wind zeilen in verband met de oplopende tekorten en laat daarom een groot deel van deze stelposten vrijvallen.

Inzetten van de stelpost prijsindexatie
In de jaren 2026 tot en met 2029 is een stelpost beschikbaar van € 2.086.000 aflopend naar € 547.000. Voorgesteld wordt om voor alle jaren de stelpost op € 547.000 te brengen. Dit geeft een voordeel in 2026 van € 1.539.000, voor 2027 € 182.000 en voor 2028 € 25.000.

Inzetten van de stelpost volume accres
In de jaren 2026 tot en met 2029 is een stelpost beschikbaar van € 3.140.000 oplopend naar € 6.554.000. Voorgesteld wordt om voor alle jaren de stelpost met € 3.140.000 te verlagen. Dit geeft voor alle jaren een voordeel van € 3.140.000.

Programma 0 Bestuur en ondersteuning

Terug naar navigatie - Programma 0 Bestuur en ondersteuning

Binnen Programma 0 doen we geen voorstellen.

Programma 1 Integrale veiligheid en openbare orde

Terug naar navigatie - Programma 1 Integrale veiligheid en openbare orde

1.1 Stopzetten wijkbrandweerfunctionaris

Terug naar navigatie - 1.1 Stopzetten wijkbrandweerfunctionaris

We hebben in juni 2024 besloten om in 2025 voorlopig door te gaan met de wijkbrandweerfunctionaris en daarna te stoppen. Op 17 juni besloot de commissie BVM dat ons besluit diende te worden meegenomen in de bredere discussie bij de Kadernota 2026. We hebben de overeenkomst met de wijkbrandweerfunctionaris formeel opgezegd, maar in de begroting is structureel € 85.000 beschikbaar gesteld. We stellen voor definitief te stoppen, waardoor dit budget vrij valt.

Programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat

Terug naar navigatie - Programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat

2.1 Bermweg West

Terug naar navigatie - 2.1 Bermweg West

In 2017 heeft uw raad voorbereidingsbudgetten (€ 150.000 en € 20.000) en uitvoeringskredieten (€ 863.000 en € 70.000) vastgesteld voor de herinrichting van de Bermweg en de fietsoversteek naar de Lupinestraat. De relatieve indexering van 2017 naar 2025 is 42,5%. Voor het voorbereidingsbudget van de herinrichting Bermweg en de fietsoversteek van de Lupinestraat betekent dit een kostenverhoging van € 64.000 en € 9.000. Voor de uitvoeringskredieten komen we uit op € 367.000 en € 30.000. Daarnaast zijn de projecten aangemeld voor subsidie, met een subsidiebaat van in totaal € 598.000. Deze is voorwaardelijk voor de uitvoering van dit project. 

2.2 Veilige fietsroute 's-Gravenweg

Terug naar navigatie - 2.2 Veilige fietsroute 's-Gravenweg

In de gebiedsvisie Landelijk Capelle staat dat de ’s-Gravenweg een fietsstraat moet worden. Om deze fietsstraat te realiseren hebben we € 130.000 extra budget nodig. De totale kosten zijn € 1.524.000. Dit hebben we gedekt met krediet vanuit Landelijk Capelle (€ 530.000), Bijdrage Nutsbedrijven (€ 398.000) en subsidie Provincie (€ 466.00). In totaal is er nog € 130.000 tekort. Hierover heeft uw raad in november 2024 besloten dit af te wegen bij de Kadernota 2026.

Programma 3 Economie

Terug naar navigatie - Programma 3 Economie

Binnen Programma 3 doen we geen voorstellen.

Programma 4 Onderwijs

Terug naar navigatie - Programma 4 Onderwijs

4.1 Programma en Overzicht voorzieningen huisvesting 2026-2029

Terug naar navigatie - 4.1 Programma en Overzicht voorzieningen huisvesting 2026-2029

We hebben een zorgplicht voor de instandhouding van voldoende en adequate huisvesting ten behoeve van het onderwijs. Deze zorgplicht hebben we uitgewerkt in de Huisvestingsverordening Onderwijs, door uw raad vastgesteld in december 2014. Om aan deze zorgplicht te voldoen, verwachten we dat de lasten in de begroting voor 2026-2029 moeten worden verhoogd. Het exacte bedrag wordt in de loop van 2025 duidelijk en nemen we in de Begroting 2026 meerjarig op.

4.2 Leerlingenvervoer

Terug naar navigatie - 4.2 Leerlingenvervoer

Vanwege het intrekken van de aanbesteding is gekozen voor een tijdelijke overeenkomst met de huidige vervoerder, waarbij wordt aangesloten bij marktconforme tarieven volgens recente benchmarkgegevens. Deze aanpak waarborgt de continuïteit van het vervoer, maar brengt wel hogere kosten met zich mee. Het exacte bedrag van de meerjarige kosten zal in de loop van 2025 duidelijk worden en nemen we in de Begroting 2026 op.

Programma 5 Sport, cultuur en recreatie

Terug naar navigatie - Programma 5 Sport, cultuur en recreatie

Deelprogramma 5A Vrijetijdsbesteding (Sport en cultuur)

Terug naar navigatie - Deelprogramma 5A Vrijetijdsbesteding (Sport en cultuur)

5A.1 Sporthal Schenkel

Terug naar navigatie - 5A.1 Sporthal Schenkel

Sporthal Schenkel is aan het einde van zijn technische levensduur. Uit onderzoek blijkt dat sloop en nieuwbouw van de Sporthal Schenkel onvermijdelijk is. We stellen voor om een nieuwe sporthal te bouwen conform scenario (3) 'Sport en ontmoeting, met commercieel' uit het eerder verworpen raadsvoorstel. Dit scenario sluit het best aan op gemeentelijke beleidsdoelen, leidt tot een positiever exploitatieresultaat en biedt de grootste maatschappelijke impact.

Deelprogramma 5B Openbaar groen en (openlucht) recreatie

Terug naar navigatie - Deelprogramma 5B Openbaar groen en (openlucht) recreatie

5B.1 Beheerkosten parkrand Noord Fascinatio

Terug naar navigatie - 5B.1 Beheerkosten parkrand Noord Fascinatio

In december 2021 heeft uw raad het Ruimtelijk Toekomstplan voor Fascinatio goedgekeurd. In dit plan staat onder andere dat er een half verhard wandelpad rond de wijk moet komen. Het noordelijke deel van dit pad ligt op grond van de gemeente Rotterdam. Het kost meer tijd dan verwacht om hierover afspraken te maken. We hebben nu mondeling afgesproken dat we de grond mogen kopen van Rotterdam. De grens tussen de gemeenten blijft hetzelfde. We verwachten dat de grond ergens dit jaar officieel wordt overgedragen. Als de grond van ons is, moeten we deze ook onderhouden. Dat kan niet met het geld dat we nu hebben. Daarom vragen we extra geld aan voor het beheer. Het voornemen is om natuurlijk bermbeheer toe te passen. Dit is wenselijk omdat dit kosten bespaart en vanuit ecologisch oogpunt. Het gaat om een maximum bedrag, richting de Begroting 2026 wordt bekeken of het mogelijk is dit goedkoper uit te voeren.

5B.2 Nieuwbouw Kinderboerderij

Terug naar navigatie - 5B.2 Nieuwbouw Kinderboerderij

De kinderboerderij aan de 's Gravenweg is na tientallen jaren gebruik aan vervanging toe. Er is onderzoek gedaan naar vervanging op de huidige locatie of aan de rand van het Schollebos ter hoogte van de Bermweg. De vervanging op de huidige locatie is per saldo niet goedkoper dan een verhuizing naar de Bermweg en biedt geen oplossing voor de bereikbaarheidsproblemen voor het autoverkeer waar de Klaverweide aan de 's Gravenweg mee kampt. Een nieuwe kinderboerderij aan de rand van het Schollebos past in het door uw raad vastgestelde beleidskader Schollebos en biedt naast een betere bereikbaarheid ook een grotere kavel waarop de kinderboerderij meer ruimte krijgt en een betere indeling heeft. Verder is er samenwerking mogelijk met andere gebruikers van het Schollebos. Zie het raadsvoorstel dat gelijktijdig met de behandeling van deze nota staat geagendeerd.

Programma 6 Sociaal domein

Terug naar navigatie - Programma 6 Sociaal domein

Deelprogramma 6A Sociale infrastructuur

Terug naar navigatie - Deelprogramma 6A Sociale infrastructuur

6A.1 Stemmal voor burgers met een visuele beperking

Terug naar navigatie - 6A.1 Stemmal voor burgers met een visuele beperking

De Adviesraad Sociaal Domein heeft in september 2024 ongevraagd advies uitgebracht over het aanschaffen en benutten van een stemmal. Deze stemmal biedt mensen met een visuele beperking de mogelijkheid zelfstandig te stemmen en zo hun stemgeheim te kunnen behouden. We hebben dit advies beoordeeld en vinden toegankelijkheid en behoud van het stemgeheim bij verkiezingen van groot belang.
We hebben besloten het ongevraagd advies van de Adviesraad Sociaal Domein om bij verkiezingen op één van de stemlocaties stemmen met behulp van een stemmal mogelijk te maken in principe over te nemen en afwegen bij de Kadernota 2026. Hieraan koppelen we de voorwaarde dat de stemmal door de Rijksoverheid beschikbaar wordt gesteld en we de uitkomsten van het lopende experiment met de nieuwe stembiljetten kunnen benutten.

Deelprogramma 6B Werk en Inkomen (Participatiewet)

Terug naar navigatie - Deelprogramma 6B Werk en Inkomen (Participatiewet)

6B.1 Extra inzet Capelse schuldenaanpak

Terug naar navigatie - 6B.1 Extra inzet Capelse schuldenaanpak

In december 2024 heeft uw raad het Beleidsplan integrale schulddienstverlening 2025-2028 vastgesteld (RB 1631857). We willen extra investeren in de aanpak van schulden in Capelle. Dit is nodig omdat steeds meer inwoners te maken hebben met (dreigende) problematische schulden. Er zijn drie belangrijke redenen voor deze extra inzet:
•    Het aantal mensen met schulden neemt toe;
•    Er zijn nieuwe landelijke regels en ontwikkelingen;
•    De gemeente is wettelijk verplicht om goede schuldhulp te bieden.
Schulden hangen vaak samen met andere problemen, zoals slechte gezondheid, spanningen in het gezin, werkloosheid of onveiligheid. Dit zorgt voor hoge kosten voor de samenleving. 

6B.2 Beëindigen Capelse wegwijzer

Terug naar navigatie - 6B.2 Beëindigen Capelse wegwijzer

De Capelse wegwijzer is de digitale sociale kaart van onze gemeente. Beoogd gebruikers zijn zowel Capellenaren als professionals. Doel is het bieden van een laagdrempelige toegang en verbinding in het sociaal domein. Het beheer en onderhoud van de website gebeurt door een externe partij, met een contract tot 1 september 2025. We stellen voor te stoppen met de Capelse Wegwijzer vanwege de hoge kosten van circa 30.000 euro per jaar, de grote tijdbelasting voor de organisatie om de website actueel te houden en de matige kwaliteit van de zoekstructuur en informatie en de lage gebruikscijfers.  

6B.3 Vervolg Jongeren Perspectief Fonds

Terug naar navigatie - 6B.3 Vervolg Jongeren Perspectief Fonds

Uw raad heeft in maart 2025 besloten (RB 1759170) de Jongeren Perspectief Fonds aanpak in 2025 voort te zetten voor de huidige deelnemers en het verdere vervolg voor 2026 en daarna te betrekken bij de afwegingen rond de Kadernota 2026. Het vervolg van de JPF-aanpak is nodig om jongvolwassenen van 18 tot en met 27 jaar die niet in aanmerking komen voor een reguliere schuldregeling, te helpen met hun schulden en problemen op andere leefgebieden.

Deelprogramma 6C Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)

Terug naar navigatie - Deelprogramma 6C Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)

6C.1 Maatschappelijke begeleiding jongvolwassenen

Terug naar navigatie - 6C.1 Maatschappelijke begeleiding jongvolwassenen

De subsidie voor woonvoorziening Aïda en de begeleiding van jongvolwassenen is al meerdere jaren te laag. Tot nu toe hebben we dit steeds tijdelijk opgelost met extra geld. Als we nu geen extra geld geven, moet deze woonvoorziening stoppen. Dat betekent dat de 20 jongeren die er nu wonen waarschijnlijk op straat komen te staan of naar een duurdere vorm van opvang moeten, zoals Beschermd Wonen. Ook voor ongeveer 10 jongeren per jaar die anders zouden instromen, is dan geen plek meer. Stoppen met de voorziening zorgt indirect voor veel hogere kosten voor de samenleving.

Deelprogramma 6D Jeugdzorg

Terug naar navigatie - Deelprogramma 6D Jeugdzorg

6D.1 Actualisatie begroting jeugdhulp

Terug naar navigatie - 6D.1 Actualisatie begroting jeugdhulp

De kosten voor jeugdhulp zijn in 2024 minder hard gestegen dan we hadden verwacht. Daarom passen we de begroting aan en gaan we uit van een lagere groei van deze kosten. We verwachten alsnog extra effect van de regionale maatregelen om kosten te besparen. Daarom nemen we deze niet mee in de begroting. Om de lagere groei van de jeugdhulpkosten te halen, moeten we de sociale basis versterken (onderwijs en preventie): via het programma Tegen de stroom in en met extra geld voor kinderlabs.

Programma 7 Volksgezondheid, duurzaamheid en milieu

Terug naar navigatie - Programma 7 Volksgezondheid, duurzaamheid en milieu

7.1 Basisgeluidemissie (BGE)

Terug naar navigatie - 7.1 Basisgeluidemissie (BGE)

In 2026 moeten we de basisgeluidemissie (BGE) voor het eerst vastleggen. Daarvoor moeten we in 2025 verkeerstellingen en geluidsonderzoek laten uitvoeren. Vervolgens moet de BGE jaarlijks worden gemonitord en in 2030 volledig worden herzien.

7.2 Toekomstbestendig energiesysteem

Terug naar navigatie - 7.2 Toekomstbestendig energiesysteem

In de inleiding zijn we al ingegaan op het onderwerp energie en netcongestie. Na de zomer komen we met een Capels Actieplan Netcongestie (CAN). Daarin staat hoe we de drukte op het elektriciteitsnet willen aanpakken. De kosten daarvan zijn nu nog niet bekend. Ook gaan we werken aan een visie op het energiesysteem van de toekomst. Daarbij hoort een warmteprogramma, dat we in 2026 moeten opstellen.

7.3 Wijziging aanpak soortenmanagementplan

Terug naar navigatie - 7.3 Wijziging aanpak soortenmanagementplan

Een soortenmanagementplan (SMP) versnelt ruimtelijke- en verduurzamingsprojecten, zorgt voor minder kosten en draagt bij aan behoud en verbetering van biodiversiteit. Op de in 2024 uitgevoerde aanbesteding voor een SMP hebben we echter geen inschrijvingen ontvangen. Daarom wijzigen we de aanpak voor het SMP naar een aanpak op wijkniveau. Dit zorgt voor een andere doorlooptijd en daarmee een andere verdeling van kosten over de jaren. Daarnaast valt de subsidie van de provincie iets hoger uit dan verwacht en verwachten we deze subsidie in 2026 in plaats van 2025.

Programma 8 Stadsontwikkeling

Terug naar navigatie - Programma 8 Stadsontwikkeling

8.1 Het Nieuwe Rivium

Terug naar navigatie - 8.1 Het Nieuwe Rivium

Voor de gebiedsontwikkeling Het Nieuwe Rivium hebben we in oktober 2023 een samenwerkingsovereenkomst gesloten met vijf marktpartijen. In de planuitwerking en nadere afspraken over de uitvoeringsfase met de marktcoalitie zijn in 2024 obstakels ontstaan. We hebben bepaalde verplichtingen en risico's ontvlochten en deze liggen nu bij de partijen. Zo ontstaat er een meer evenwichtige verdeling in de verplichtingen en verantwoordelijkheden van zowel de coalitie als de gemeente. Daarbij wordt ook een beperkt plangebied (alleen 1e fase) aangewezen waarin de coalitie ook haar volledige verantwoordelijkheid kan nemen. Deze ontvlechting wordt bij het opstellen van de anterieure overeenkomsten (AO's) verder omschreven. We houden vast aan alle financiële essenties en kwaliteitsafspraken (BKP+) uit de SOK. Omdat een en ander nog niet definitief is doorgerekend is het invullen van een financieel voorstel bij deze Kadernota 2026 nog niet mogelijk. We verwachten de anterieure overeenkomsten eind september te hebben opgesteld en zullen de resultaten in oktober presenteren. Per 1 juli is het voorbereidingskrediet voor plankosten volledig benut. Parallel aan de principe afspraken met de coalitie zal weer een betaling door de coalitie moeten worden verricht. 

8.2 Projecten opgavegebieden

Terug naar navigatie - 8.2 Projecten opgavegebieden

We pakken een proactieve en regisserende rol binnen de opgavegebieden, zoals aangegeven in de door u vastgestelde Omgevingsagenda (Rivium, Capelsebrug, Capelle Centrum, Linie-De Terp en Stationsgebied Schollevaar). Dit vraagt om een heldere gemeentelijke koers. Zo zijn we bezig met een gebiedsvisie voor Centraal Capelle. Om koers te bepalen en regie te voeren op de opgavegebieden maken we kosten die niet allemaal kunnen worden verhaald. Hierbij geldt dat de kosten voor de (maatschappelijke) baat uit gaat. Extra woningen leveren de gemeente structureel extra OZB en een hogere uitkering uit het Gemeentefonds op. Voor de dekking van de genoemde kosten bereiden we een financieel voorstel voor, voor de Begroting 2026.