Programma 0 Bestuur en ondersteuning

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen

Bevordering integriteit en functioneren gemeentebestuur
Per 1 januari 2023 is de Wet bevorderen integriteit en functioneren decentraal bestuur in werking getreden, met uitzondering van het onderdeel geheimhouding, welk onderdeel op 1 april 2023 in werking is getreden. Per 1 januari 2023 is het volgende gewijzigd:

  • Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) is nu een wettelijk benoemingsvereiste voor wethouders;
  • Extra bevoegdheid voor de Commissaris van de Koning in geval van integriteitskwesties dan wel bestuurlijke problemen in gemeenten; de informatiepositie van de Commissaris wordt verbeterd doordat deze alle vergaderingen van het gemeentebestuur kan bijwonen, ook de besloten vergaderingen en toegang heeft tot vertrouwelijke documenten;
  • Verduidelijking en aanscherping bepalingen inzake belangenverstrengeling raadsleden (stemonthouding en onverenigbare betrekkingen);
  • Voor raadsleden, wethouders en burgemeester geldt nu de verplichting om nevenfuncties naast fysiek ook op elektronische wijze openbaar te maken, voor wethouders en burgemeester geldt deze verplichting ook ten aanzien van hun inkomsten uit nevenfuncties.

Nieuwe CAO

Begin april is er een nieuwe CAO gemeenten vastgesteld. Deze loopt van 2 januari 2023 tot en met 31 december 2023. De wijzigingen zijn inmiddels door HR doorgevoerd. Naast enkele zaken over onder andere vakantiedagen en ouderschapsverlof, regelt de nieuwe CAO een loonsverhoging voor gemeenteambtenaren. 

Gemeentefonds
In de Voorjaarsnota 2023 van het Rijk is een toevoeging aan het gemeentefonds gedaan van 1 miljard euro vanaf het jaar 2027. Hiermee wordt de eenmalige regeling voor 2026 structureel gemaakt. Voor de gemeenten Capelle betekent dit indicatief 4.000 per jaar. Er resteert dan nog vanaf 2026 een achteruitgang in de algemene uitkering uit het gemeentefonds van 9 miljoen. 

Wat willen wij bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen wij bereiken?

Versterking lokale democratie

Terug naar navigatie - Versterking lokale democratie

Wat gaan wij daarvoor doen?

0.1 Algemene Uitkering decembercirculaire 2022

Terug naar navigatie - 0.1 Algemene Uitkering decembercirculaire 2022

Algemene uitkering decembercirculaire - Onvermijdelijk
Baten: V 151 in 2023, V 67 in 2024, V 64 in 2025, V 55 in 2026, V 49 in 2027 en V53 vanaf 2028.
Kasstroom: V 151 in 2023, V 67 in 2024, V 64 in 2025, V 55 in 2026, V 49 in 2027 en V53 vanaf 2028.

Jaarlijks verschijnen meestal drie circulaires. Mei geeft de vertaling van de Voorjaarsnota van de rijksoverheid, september van de vertaling van de Miljoenennota, december rondt het uitkeringsjaar zoveel mogelijk af. De decembercirculaire 2022 is 21 december 2022 gepubliceerd. Over de uitkomsten bent u in januari reeds geïnformeerd. 

De uitkeringsfactor 2023 is verhoogd met 1 punt vanwege het uitkeren van een gedeelte van de verdeelreserve 2023. Voor Capelle betekent dit een bedrag van V115 voor het jaar 2023.

Hieronder volgt een korte toelichting op de structurele taakmutaties. Het totaaloverzicht is onderaan het voorstel opgenomen.

Wet Goed Verhuurderschap
Gemeenten krijgen meer mogelijkheden om malafide verhuurderschap en discriminatie op de huurmarkt gerichter aan te pakken. Deze afspraken worden uitgevoerd in de vorm van het wetsvoorstel Goed Verhuurderschap, dat naar verwachting in juli 2023 in werking zal treden. Voor de structurele kosten wordt een bedrag van € 12,4 miljoen met ingang van 2023 toegevoegd.

Daarnaast is er een decentralisatie uitkering  wet Kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) in de septembercirculaire toegevoegd die per 1 januari 2023 in werking is getreden.  De Wkb heeft als doel de bouwkwaliteit en het bouwtoezicht te verbeteren door inschakeling van private kwaliteitsborgers. Onder deze wet zullen kwaliteitsborgers zorgdragen voor het voldoen aan de bouwtechnische regels. Deze taken vervallen hiermee bij gemeenten die overigens wel het bevoegd gezag blijven houden. Tegelijkertijd wijzigen bepaalde wettelijke taken en krijgen gemeenten er extra wettelijke taken bij, zoals registratie en beoordeling van de Wkb-meldingen. Voor deze taken ontvangt Capelle jaarlijks V28. Op verzoek van de VNG en de gemeenten is de verdeelsleutel voor de jaren 2023 en verder gewijzigd. Het effect voor Capelle hiervan is N4, per saldo resteert een structureel effect van V24. 

Wij stellen u voor om de baten in de begroting aan te passen met  V 151 in 2023, V 67 in 2024, V 64 in 2025, V 55 in 2026, V 49 in 2027 en V53 vanaf 2028.

2023 2024 2025 2026 2027 2028 e.v.
Stand Najaarsnota 2022 V 151.556 V 153.121 V 153.096 V 144.189 V 139.542 V 139.189
Mutaties Decembercirculaire 2022 V 151 V 67 V 64 V 55 V 49 V 53
Stand Decembercirculaire 2022 V 151.707 V 153.188 V 153.160 V 144.244 V 139.591 V 139.242
Algemene mutaties
Uitkeringsfactor 2023, uitkeren verdeelreserve V 115
Hoeveelheidsverschillen V 5 V 6 V 6 V 5 V 5 V 5
Taakmutaties
Wet Goed Verhuurderschap V 30 V 31 V 32 V 30 V 29 V 29
Integratie en decentralisatie uitkeringen
Wet kwaliteitsborging bouw N 4 N 4 N 4 N 4 N 4
Overige kleine verschillen V 5 V 34 V 30 V 24 V 19 V 19
Totaal V 151 V 67 V 64 V 55 V 49 V 53

0.2 Algemene uitkering overheveling combinatiefunctie naar BDU sport/cultuur/gezondheid

Terug naar navigatie - 0.2 Algemene uitkering overheveling combinatiefunctie naar BDU sport/cultuur/gezondheid

Algemene uitkering overheveling combinatiefunctie naar BDU sport/cultuur/gezondheid -  Onvermijdelijk
Baten: N 192 vanaf 2023
Kasstroom:  N 192 vanaf 2023

Tot en met het jaar 2022 ontvingen gemeenten in het gemeentefonds via een decentralisatie uitkering middelen voor de Brede Regeling Combinatiefuncties. Voor onze gemeente ging dat om een bedrag van  V192. Gemeenten zetten combinatiefunctonarissen in om sport of cultuur te verbinden met onderwijs, zorg, welzijn of het bedrijfsleven. Vanaf 2023 ontvangen we deze middelen niet meer via het gemeentefonds maar via de Brede Doeluitkering Sport, Cultuur en Gezondheid.

Wij stellen u voor om de baten in de begroting te verlagen met N 192 structureel vanaf 2023. 

0.3 Algemene uitkering overheveling klimaat naar BDU duurzaamheid

Terug naar navigatie - 0.3 Algemene uitkering overheveling klimaat naar BDU duurzaamheid

Algemene uitkering overheveling klimaat naar BDU duurzaamheid -  Technisch
Baten: N 1.214/V 1.214 structureel vanaf 2023
Kasstroom:  n.v.t.

In de Voorjaarsnota 2022 (wijzigingsvoorstel 7.5) is voor de uitvoering van het Klimaatakkoord vanaf 2023 V 1.214 aangeraamd. Bij de Voorjaarsnota 2022 werd er nog van uitgegaan dat deze middelen via het gemeentefonds ontvangen zouden worden. Echter gebleken is dat de Rijksmiddelen via een brede doeluitkering ontvangen worden. Via dit wijzigingsvoorstel worden de middelen overgeheveld naar programma 7.

Wij stellen u voor om de baten in de begroting te verlagen/te verhogen met V/N 1.214 structureel vanaf 2023. 

De wijzigingen zijn cijfermatig verwerkt op de betreffende programma's, maar komen daar niet meer als separate voorstellen terug. Dit voorstel raakt de volgende programma's: 

BDU Duurzaamheid Baten 2023 en verder
Programma 0.: Meicirculaire 2022 N1.214
Programma 7: BDU Duurzaamheid V1.214
Totaal N0

0.4 Algemene uitkering energietoeslag

Terug naar navigatie - 0.4 Algemene uitkering energietoeslag

Algemene uitkering energietoeslag -  Technisch
Baten: V/N 1.809 in 2023
Kasstroom: N 1.809 in 2023

In de Najaarsnota 2022 is met voorstel 6B.7 6.000 aangeraamd in verband met de uitkering van de energietoeslag in 2023. Echter in de decembercirculaire 2022 heeft het Rijk besloten in 2022 al € 500 miljoen uit te keren, zodat gemeenten de mogelijkheid hebben om hiervan al € 500 uit te keren in 2022. Capelle heeft er gekozen dit bedrag (Capelle 1.809) uit te keren in 2023. Via resultaatbestemming bij de jaarrekening 2022 wordt voorgesteld 1.809 in 2023 te bestemmen voor de energietoeslag. In 2022 is dit bedrag via het jaarrekeningresultaat aan de algemene reserve toegevoegd. Via dit voorstel wordt deze de raming van de algemene uitkering verlaagd met N 1.809. Daartegenover staat de onttrekking uit de algemene reserve (resultaatbestemming) voor hetzelfde bedrag. Per saldo is dit voorstel budgettair neutraal.

Wij stellen u voor om de baten in de begroting te verhogen (onttrekking algemene reserve) en te verlagen (algemene uitkering) met V/N 1.809 in 2023. 

De wijzigingen zijn cijfermatig verwerkt op de betreffende programma's, maar komen daar niet meer als separate voorstellen terug. Dit voorstel raakt de volgende programma's: 

Algmene uitkering energietoeslag Baten 2023 en verder
Programma 0: Algemene uitkering N1.809
Programma 6B: Onttrekking algemene reserve V1.809
Totaal N0

0.5 Algemene uitkering extra prijsbijstelling vanaf 2023

Terug naar navigatie - 0.5 Algemene uitkering extra prijsbijstelling vanaf 2023

Algemene uitkering extra prijsbijstelling vanaf 2023 - Beleidskeuze 
 Lasten/Baten: V 1.200 vanaf 2023
Kasstroom:  V 1.200 vanaf 2023

Het kabinet heeft in haar Najaarsnota 2022 aangekondigd een extra prijsbijstelling uit te gaan keren via het gemeentefonds  in verband met de uitzonderlijke prijsstijgingen in het jaar 2022. Het gaat om circa € 300 miljoen per jaar voor de jaren 2023 tot en met 2025 en circa € 400 miljoen vanaf 2026. Indicatief voor onze gemeente is dat V 1.200.  De definitieve bedragen volgen bij de Voorjaarsnota (van het Rijk) 2023 en de verdeling wordt in de meicirculaire 2023 bekend gemaakt en zijn vrij te besteden. Vooruitlopend op de meicirculaire is het voorstel om de verwachte prijsbijstelling van V 1.200 in de begroting te verwerken.

Wij stellen u voor om de baten in de begroting te verhogen met V 1.200 structureel vanaf 2023. 

0.6 Mutaties Reserve Eenmalige Uitgaven

Terug naar navigatie - 0.6 Mutaties Reserve Eenmalige Uitgaven

Mutaties Reserve Eenmalige Uitgaven - Onvermijdelijk
Lasten/baten: N 1.819 / V 1.819 in 2023
Kasstroom: N 1.722 in 2023

De Reserve Eenmalige Uitgaven is bedoeld om eenmalige budgetten, die in een jaar nog niet (volledig) besteed zijn, over te hevelen naar latere jaren. Besteding moet binnen drie jaar plaatsvinden. In het onderstaande overzicht staan de mutaties van deze Voorjaarsnota 2023. Dit betreft vrijwel allemaal onttrekkingen in 2023 van budgetten die in de Jaarrekening 2022 zijn toegevoegd. We zullen nog beoordelen of alles in 2023 wordt besteed. Bij de Najaarsnota 2023 komen we hier op terug.

In de onderstaande tabel staan alle mutaties in deze Voorjaarsnota 2023 weergegeven. De cijfers zijn cijfermatig wel verwerkt in de betreffende programma's, maar komen daar niet meer als separate voorstellen terug.

Progr. Omschrijving budget Besluit 2023
0 SROI Jaarrekening 2021 N29
0 Overhevelen middelen Proactis + Rapportages VJN22 0.21 N80
0 Camerasysteem + Waardegericht werken NJN22 0.16 N47
0 Digitalisering VJN22 0.21 N34
Totaal Programma 0 N190
1 Taxatie voor verzekering Slotlaan VJN 2021 0.5 N4
Totaal Programma 1 N4
2 Nieuwe mobilieit BG 2020 / NJN 2021 2.2 V59
2 Voorbereidingsbudget MIRT VJN 2021 2.8 V63
2 Verkeersveiligheid BG 2021 2.2 V38
Totaal Programma 2 V160
3 Projectplan BIZ Capelle XL BG 2021 3.1 N175
Totaal Programma 3 N175
4 Taxatie Berliozstraat etc VJN 2021 0.5 N12
4 Ventilatie MFC VJN 2022 4.3 N309
Totaal Programma 4 N321
5A Taxatie verzekering Lijstersingel 20 VJN 2021 0.5 N6
Totaal Programma 5A N6
6A Toezichthouder rechtmatigheid Wmo en Jeugdwet NJN2020 6A.5 / Jaarrekening. 2020/22 N50
6A WOP's Jaarrekening 2021 N99
6A Opvang Asielzoekers NJN 2022 6A.2 N97
6A Opvang Asielzoekers NJN 2022 6A.2 V97
6A POK middelen VJN22 6A.1 N251
Totaal Programma 6A N400
6B Stichting Capelle Werkt (afwikkeling liquidatie SCW) NJN2021, 6B.5 N15
6B Actieplan Energiearmoede NJN21 NJN22 N413
Totaal Programma 6B N428
6D Onderzoeksopdracht Jeugd Jaarrekening 2022 N110
Totaal Programma 6D N110
7 Taxatie verzekering Spoorlaan 18 VJN 2021 0.5 N4
7 Bodemkwaliteitsplan VJN 2022 7.7 V26
7 AED's VJN 2022 7.3 N16
7 Actieplan Circulair Capelle NJN21 7.14 N30
Totaal Programma 7 N24
8 Landelijk Capelle VJN 2021 8.10 N224
Totaal Programma 8 N224
Totaal lasten op programma's N1.819
Totaal baten op programma's V97
Mutatie aan reserve (per saldo: onttrekking) V1.722

0.7 Dividend Irado

Terug naar navigatie - 0.7 Dividend Irado

Dividend Irado - Onvermijdelijk
Lasten / Baten: V 220 / N 220 in 2024
Kasstroom: N 220 in 2024

In collegebrief 2023/040 hebben wij vooruitlopend op deze Voorjaarsnota 2023 uw raad geïnformeerd over de ontwikkelingen rondom N.V. Irado. Op 10 maart 2023 zijn de aandeelhouders door N.V. Irado geïnformeerd dat de winst van de onderneming door stijgende kosten onder druk staat. De winst over het jaar 2023 staat onder druk omdat de kostenstijgingen hoger zijn dan verwacht en later in beeld waren dan de index die is vastgesteld op de tarieven die door de deelnemende gemeenten worden bepaald. Structureel hebben wij V 330 begroot aan dividend van N.V. Irado. Het is de verwachting dat het te ontvangen dividend in 2024 eenmalig V 110 bedraagt, waardoor in 2024 N 220 minder aan dividend wordt verwacht. Dit heeft een lagere dotatie V 220 aan de Voorziening afvalstoffenheffing middelen derden tot gevolg in programma 7. De wijziging is cijfermatig wel verwerkt in programma 7, maar komt daar niet meer als separaat voorstel terug.

Wij stellen u voor om de baten in de begroting te verlagen met N 220 in 2024 gevolgd door een evenredige lagere dotatie V 220 aan de Voorziening afval middelen derden.

0.8 Aanpassen budgetten energie

Terug naar navigatie - 0.8 Aanpassen budgetten energie

Aanpassen budgetten energie - Onvermijdelijk
Lasten / Baten: V 2.117/N 573 in 2023, V 1.223/N 305 in 2024, V 355/N 44 in 2025, N 15/V 65 vanaf 2026
Kasstroom: V 2.072 in 2023, V 1.224 in 2024, V 401 in 2025, V 50 vanaf 2026

Op basis van de tot nu toe vastgestelde tarieven kan een voorlopige schatting gemaakt worden van de energiekosten over 2023. 

In de kostenraming zijn ook de volgende kostenstijgingen verwerkt:
•    Energiebelastingstijgingen
•    Stijging netbeheertarieven (tot 50% hoger t.o.v. 2022)
•    Stijging tarieven voor stadsverwarming (circa 100% stijging t.o.v. 2022)

Opgemerkt wordt dat onderstaande prognose voor 2023 nog  onzeker is. De energietarieven zijn pas voor een klein deel vastgelegd.

De verwachte energiekosten voor 2023 zijn aanzienlijk hoger dan in voorgaande jaren. Echter, doordat de energiemarkt enigszins tot rust is gekomen, lijken de energiekosten ruim binnen de afgelopen jaar vastgestelde begroting te blijven.

Op programma 7 heeft V 528 (2023) betrekking op riolering en afval. De lagere lasten hebben lagere onttrekkingen aan de Voorziening riolering middelen derden en de Voorziening Afvalstoffenheffing middelen derden tot gevolg vanaf 2023. 

Het verschil tussen het saldo lasten/baten en de kasstroom wordt veroorzaakt door de lagere onttrekking aan de Voorziening riolering middelen derden en de Voorziening Afvalstoffenheffing middelen derden op programma 7.

Wij stellen u voor:

1. de lasten in de begroting te verlagen met V 2.117 in 2023, V 1.223 in 2024, V 355 in 2025 en te verhogen met N 15 vanaf 2026.

2. de baten in de begroting te verlagen met N 573 in 2023, N 305 in 2024, N 44 in 2025 en te verhogen met V 65 vanaf 2026 (inclusief de mutaties in de Voorziening riolering middelen derden en de Voorziening Afvalstoffenheffing middelen derden).

3. in de Voorziening riolering middelen derden de volgende lagere onttrekking te verwerken: N 515 in 2023, N 299 in 2024 en N 88 in 2025.

4. in de Voorziening Afvalstoffenheffing middelen derden de volgende lagere onttrekking te verwerken: N 13 in 2023, N 7 in 2024 en N 2 in 2025.

De wijzigingen zijn cijfermatig verwerkt in de betreffende programma’s, maar komen daar niet meer als separate voorstellen terug. Dit voorstel raakt de volgende programma’s:

2023 2024 2025 2026 e.v.
Programma Lasten Baten Saldo Lasten Baten Saldo Lasten Baten Saldo Lasten Baten Saldo
0 V635 N20 V615 V398 N12 V386 V168 N3 V165 V66 N0 V66
1 V33 V1 V34 V16 V5 V21 V1 V8 V9 N6 V10 V4
2 V640 N0 V640 V338 N0 V338 V46 N0 V46 N77 N0 N77
3 V8 N0 V8 V3 N0 V3 N2 N0 N2 N4 N0 N4
4 V43 N3 V40 V24 N0 V24 V6 V4 V10 N1 V6 V5
5A V61 N46 V15 V41 N26 V15 V22 N7 V15 V13 V1 V14
5B V42 N0 V42 V25 N0 V25 V8 N0 V8 N0 N0 N0
6A V20 V23 V43 N8 V34 V26 N37 V44 V7 N48 V48 N0
7 V528 N528 N0 V306 N306 N0 V90 N90 N0 N0 N0 N0
8 V107 N0 V107 V80 N0 V80 V53 N0 V53 V42 N0 V42
Totaal V2.117 N573 V1.544 V1.223 N305 V918 V355 N44 V311 N15 V65 V50

0.9 Aanpassen huurbaten gemeentelijk vastgoed

Terug naar navigatie - 0.9 Aanpassen huurbaten gemeentelijk vastgoed

Aanpassen huurbaten gemeentelijk vastgoed - Onvermijdelijk
Baten: V 592 in 2023
Kasstroom:  V 595 in 2023

Op 14 februari 2023 hebben wij besloten om de huurprijzen voor het gemeentelijk vastgoed met terugwerkende kracht per 1 januari 2023 te indexeren met 14,5% (CPI September).  Gebleken is dat een lagere indexatie van de huren niet mogelijk is, omdat wij als gemeente een kostprijs dekkende huur moeten rekenen. Bij het doorvoeren van een lagere indexering is gebleken dat de gemeente onder de integrale kostprijs dreigt te verhuren.  
 
In de begroting 2023 is reeds rekening gehouden met een indexatie van 3%. Dit betekent dat wij voor de huren met een indexatiedatum per 1 januari 11,5% meer ontvangen.  
De aanvullende inkomsten hieruit bedragen in totaal V 595.  De aanpassing van de huurbaten is een structurele mutatie. Aangezien nog niet in beeld is wat het effect is van de huurverhoging op de stijging van de subsidies wordt voorgesteld alleen het financiële effect voor 2023 in de VJN23 op te nemen. Bij de begroting 2024 zullen de meerjarige financiële consequenties verwerkt worden.

Wij stellen u voor de baten in de begroting 2023 te verhogen met V 595 en de onttrekking aan de Voorziening riolering middelen derden met N 3 te verlagen in 2023.

De wijzigingen zijn cijfermatig verwerkt in de betreffende programma’s, maar komen daar niet meer als separate voorstellen terug. Dit voorstel raakt de volgende programma’s: 

Programma Omschrijving Baten
0 Aanpassen huurbaten V1
1 Aanpassen huurbaten V31
4 Aanpassen huurbaten V5
5A Aanpassen huurbaten V491
6A Aanpassen huurbaten V61
6C Aanpassen huurbaten V3
7 Aanpassen huurbaten V3
7 Lagere onttrekking Voorziening riolering middelen N3
Totaal V592

0.10 Voorziening onderhoud

Terug naar navigatie - 0.10 Voorziening onderhoud

Voorziening onderhoud - Onvermijdelijk
Lasten / Baten: N 381/V 19 structureel vanaf 2023
Kasstroom: N 2.657  in 2023, N 334 in 2024, N 801 in 2025, N 463 in 2026, N 155 in 2027, V 288 in 2028, N 237 in 2029, N 28 in 2030 en V 1.880 in 2031

In 2022 is gepland onderhoud doorgeschoven naar 2023.

Redenen hiervoor zijn dat:
•    onderhoud technisch in 2022 nog niet noodzakelijk was;
•    onderhoud beter gebundeld kan worden met uit te voeren onderhoud in 2023; 
•    onderhoud betrokken kan worden bij verduurzamingsmaatregelen in 2023;
•    de juridisch overdracht van het onderwijsgedeelte van MFC Fascinatio is uitgesteld naar 2023.
Als gevolg van het doorschuiven wijzigen de uitgaven over de verschillende jaren. Dit leidt tot hogere uitgaven in de jaren 2023, 2024, 2025, 2026, 2027, 2029 en 2030 en lagere uitgaven in 2028 en 2031. 

Indexatie
In de voorziening onderhoud is rekening gehouden met een prijsstijging van 3%. Als gevolg van hogere prijzen voor grondstoffen en personeel komen de onderhoudsprijzen hoger uit en is het noodzakelijk om rekening te houden met een extra prijsstijging van een 5%. Per saldo bedraagt de indexatie daarmee 8%.

Dotatie
Om te bewerkstelligen dat de voorziening in de komende 20 jaar structureel boven 0 blijft, moet de dotatie aan de voorziening verhoogd worden met N 381 structureel. 

Het nadeel N 19 op programma 7 heeft betrekking op riolering en afval. De hogere lasten hebben een onttrekking van V 14 uit de Voorziening riolering middelen derden tot gevolg  en van V 5 uit de Voorziening afvalstoffenheffing vanaf 2023. 

Wij stellen u voor om de uitgaven uit de onderhoudsvoorziening te verhogen met N 2.657 in 2023, N 334 in 2024, N 801 in 2025, N 463 in 2026, N 155 in 2027, N 237 in 2029, N 28 in 2030 en daarnaast de uitgaven te verlagen met V 288 in 2028 en V 1.880 in 2031 en de jaarlijkse dotatie aan de voorziening onderhoud met ingang van 2023 te verhogen met N 381 structureel en V 14 uit de Voorziening riolering middelen derden en V 5 uit de Voorziening afvalstoffenheffing te onttrekken. 

De wijzigingen zijn cijfermatig verwerkt in de betreffende programma's, maar komen daar niet meer als separate voorstellen terug. Dit voorstel raakt de volgende programma’s:

Programma Omschrijving Lasten Baten Saldo
0 Mutatie dotatie voorziening onderhoud V116 N0 V116
1 Mutatie dotatie voorziening onderhoud V5 N0 V5
2 Mutatie dotatie voorziening onderhoud N27 N0 N27
4 Mutatie dotatie voorziening onderhoud N29 N0 N29
5A Mutatie dotatie voorziening onderhoud N261 N0 N261
5B Mutatie dotatie voorziening onderhoud N30 N0 N30
6A Mutatie dotatie voorziening onderhoud N109 N0 N109
6C Mutatie dotatie voorziening onderhoud N3 N0 N3
7 Mutatie dotatie voorziening onderhoud N19 V19 N0
8 Mutatie dotatie voorziening onderhoud N24 N0 N24
Totaal N381 V19 N362

0.11 Aanpassen budgetten dagelijks onderhoud

Terug naar navigatie - 0.11 Aanpassen budgetten dagelijks onderhoud

Aanpassen budgetten dagelijks onderhoud - Onvermijdelijk
Lasten / Baten: N 395/V 9 structureel vanaf 2023
Kasstroom: N 395 structureel vanaf 2023

In 2021 zijn de meerjarenonderhoudsplannen (MJOP) van de gemeentelijke panden en sportvelden geactualiseerd. De MJOP geven het totale onderhoud weer van de panden. Zowel het jaarlijks onderhoud (jaarlijks terugkerend onderhoud zoals bijvoorbeeld onderhoud aan een CV-ketel) als het planmatig onderhoud (onderhoud wat over een langere periode strekt bijvoorbeeld de vervanging van een CV-ketel) wordt in beeld gebracht en financieel doorgerekend. In de begroting komt het jaarlijks onderhoud ten laste van de exploitatie en het planmatig onderhoud ten laste van de voorziening onderhoud of vervangingskredieten.

Naast de actualisatie van de jaarlijkse onderhoudsactiviteiten wordt voor 2023 een verhoging van de onderhoudsuitgaven verwacht van 8%. Voor 2023 moeten de budgetten voor jaarlijks onderhoud aan het gemeentelijk vastgoed worden aangepast, zie de tabel voor de  mutaties. In de begroting 2023 is al een indexatie van 3% verwerkt.

Het nadeel van N 9 op programma 7 heeft betrekking op riolering en afval en leidt tot een hogere onttrekking van V 8 uit de Voorziening riolering middelen derden en V 1 uit de Voorziening afvalstoffenheffing.

Wij stellen u voor om in de begroting de lasten te verhogen met structureel N 395 vanaf 2023. Daarnaast stellen wij u voor de baten in de begroting vanaf 2023 structureel te verhogen met V 8 als gevolg van de hogere onttrekking uit de Voorziening riolering middelen derden en met V 1 als gevolg van de hogere onttrekking uit de voorziening afvalstoffenheffing. 

De wijzigingen zijn cijfermatig verwerkt op de betreffende programma's, maar komen daar niet meer als separate voorstellen terug. Dit voorstel raakt de volgende programma's:

Programma Lasten Baten Saldo
0 N88 N88
1 N14 N14
2 N4 N4
4 N11 N11
5A N177 N177
5B N4 N4
6A N74 N74
6D N0
7 N9 V9 N0
8 N14 N14
Totaal N395 V9 N386

0.12 Stelpost Lonen Capelle en GR IJsselgemeenten

Terug naar navigatie - 0.12 Stelpost Lonen Capelle en GR IJsselgemeenten

Stelpost lonen Capelle en GR IJsselgemeenten – Onvermijdelijk
Lasten / Baten: N 991 vanaf 2023
Kasstroom: N 991 vanaf 2023

Werkgevers en vakbonden hebben in februari 2023 een principeakkoord gesloten over een nieuwe cao voor gemeenteambtenaren. In de nieuwe cao is een salarisstijging afgesproken, waarbij de nadruk ligt op medewerkers in de eerste schalen in het loongebouw. De salarissen stijgen per 2 januari 2023 met € 240,- en daarna 2%. Het akkoord loopt tot 1 januari 2024. Inmiddels is het principeakkoord bekrachtigd en daarmee is de nieuwe cao definitief.
In de Begroting 2023 is rekening gehouden met een stelpost cao van N 1.083 vanaf 2023. Het effect van de nieuwe cao op de loonkosten bedraagt N 1.887 vanaf 2023. Er is dus sprake van een tekort van N 804 vanaf 2023. Daarnaast hebben we ook rekening te houden met een hogere bijdrage aan de GR IJsselgemeenten, omdat zij dezelfde systematiek van begroten hebben als de gemeente en er dus ook daar sprake is van een stelpost die niet voldoende toereikend is. Ons aandeel daarin is N 187 vanaf 2023.

Wij stellen u voor om de lasten te verhogen met N 991 vanaf 2023.

De wijzigingen zijn cijfermatig verwerkt op de betreffende programma's, maar komen daar niet meer als separatie voorstellen terug. Dit voorstel raakt de volgende programma's:

Omschrijving Programma 2023 e.v.
Stelpost lonen Capelle 0 N804
Stelpost lonen GR IJsselgemeenten - ICT 0 N32
Subtotaal Programma 0 N836
Stelpost lonen GR IJsselgemeenten - Sociale Zaken 6B N155
Subtotaal Programma 6B N155
Totaal N991

0.13 Rente

Terug naar navigatie - 0.13 Rente

Rente - Onvermijdelijk
Lasten / Baten:  N 81 in 2023, N 1.034 in 2024,  N 1.227  in 2025, N 1.308 in 2026, N 1.492  in 2027, N 1.791 in 2028, N 2.208 in 2029, N 2.730 in 2030 en N 3.237 in 2031
Kasstroom: N 81 in 2023, N 1.034 in 2024,  N 1.227  in 2025, N 1.308 in 2026, N 1.492  in 2027, N 1.791 in 2028, N 2.208 in 2029, N 2.730 in 2030 en N 3.237 in 2031

 De rentekosten nemen fors toe. Dit komt omdat de rente van zowel korte-termijn leningen als langlopende gestegen zijn en vanwege de in deze Voorjaarsnota opgenomen hogere lasten  en hogere kredieten. 

De inflatie is het afgelopen jaar hoog geweest. In september 2022 was de inflatie 14,5%. Door o.a. de dalende energieprijzen en de verschillende renteverhogingen door de ECB de afgelopen maanden (huidig 3,0% per maart 2023) is de inflatie inmiddels gedaald naar 4,4% (maart 2023, eerste snelle berekening CBS). De huidige onrust in de bankensector (Silicon Valley) zorgt voor enige voorzichtigheid bij de ECB om de rente verder te verhogen. Een hoge rente betekent dat banken  voor hoge rente lasten bij herfinanciering van hun eigen leningen komen te staan. De rentebaten op de uitgezette leningen blijven daarbij achter waardoor grote verliezen worden geleden en banken failliet (kunnen) gaan. 

De huidige rente voor een lineaire lening van 25 jaar fluctueert tussen de 3,2% en 3,7%. Waar normaliter de leningen met kortere looptijden een lagere rente laten zien en leningen met een langere looptijd een hogere rente, zien we nu dat de rentetarieven voor alle looptijden dicht bij elkaar liggen.  Dit komt omdat voor langlopende geldleningen vraag en aanbod de rente bepaalt. Aanbieders verwachten dat de inflatie zal dalen en daarmee de rentestijging van de ECB. Deze lagere inflatie wordt al meegenomen in de rente voor langlopende geldleningen.  
De onrust in de bankensector en de aanhoudende oorlog in Oekraïne zijn beide factoren die het lastig maken om een goede inschatting te maken van de verdere ontwikkelingen. De laatste inflatiecijfers laten een positiever beeld zien, maar de ECB wil de inflatie terugbrengen naar 2%. Dit vraagt dus mogelijk nog om aanvullende maatregelen, wellicht nogmaals een renteverhoging. De algemene verwachting van de BNG is dat de rente in 2023 en 2024 nog wat verder zal stijgen. 

Wij verhogen de rente in de  voorjaarsnota 2023 voor nieuwe leningen vanaf het jaar 2023 naar 3,5%. Bij de begroting 2024 zullen wij nader beoordelen of deze rente verder verhoogd moet worden.

De gemeente financiert in eerste instantie met korte-termijn leningen. Korte-termijn leningen kennen gewoonlijk een lager rentepercentage dan lang geld. Korte-termijn leningen mogen wij maximaal lenen tot de zogenaamde kasgeldlimiet. Die is voor de gemeente Capelle in de Begroting 2023 berekend op 20.993. Zoals hiervoor is aangegeven liggen de rentetarieven nu dicht bij elkaar.  Voor korte-termijn financiering hebben wij tot eind 2022  geen rentekosten gehad en hebben deze dan ook niet in de Begroting  2023 opgenomen. De laatste maanden is de rente verder opgelopen.  Wij weten niet hoe de rente zich gaat ontwikkelen. Daarom verwerken wij de huidige rentestanden in ons meerjarenperspectief.  De rentekosten nemen dus toe door een stijging van de rente van 3% naar 3,5%. Daarnaast moeten wij rekening houden met rentekosten voor korte-termijnleningen.  Tenslotte stijgen rentekosten door de in deze Voorjaarsnota opgenomen extra lasten en hogere kredieten mede vanwege inflatie. Hierdoor moeten meer leningen worden aangetrokken. 

In de Begroting 2024 worden de hogere rentekosten vertaald naar hogere omslagrentes en worden de hogere rentekosten aan de verschillende programma's toegerekend. Op dat moment worden ook de hogere kosten voor Riolering en afval berekend en aan deze producten toegerekend. Nu is alleen rekening gehouden met de rentekosten die gevolgen hebben voor het meerjarig rekeningresultaat.

Jaren 2023 2024 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031
Rente van 3% naar 3,5% N34 N126 N219 N321 N417 N487 N562 N639 N639
Rentekosten kort geld N0 N700 N700 N700 N700 N700 N700 N700 N700
Actualisatie N48 N209 N308 N288 N375 N605 N947 N1.391 N1.898
Totale rentekosten N81 N1.034 N1.227 N1.308 N1.492 N1.791 N2.208 N2.730 N3.237

0.14 Aanpassen budgetten catering

Terug naar navigatie - 0.14 Aanpassen budgetten catering

Aanpassen budgetten catering– Onvermijdelijk
Lasten / Baten: N 125 vanaf 2023
Kasstroom: N 125 vanaf 2023

Door de hoge inflatie en de verandering in de CAO voor het restaurant personeel van Promen zijn de personeelskosten gestegen. Daarnaast zijn ook de producten die wij van hun afnemen flink duurder geworden en moet er materiaal worden vervangen.  De kostenstijging die hieruit volgt is onvermijdelijk. De begrote budgetten voor catering zijn hierdoor niet meer toereikend.

Wij stellen u voor de lasten in de begroting te verhogen met N 125 vanaf 2023.

0.15 Consequenties 1e begrotingswijziging 2023 GR IJsselgemeenten

Terug naar navigatie - 0.15 Consequenties 1e begrotingswijziging 2023 GR IJsselgemeenten

Consequenties 1e begrotingswijziging 2023 GR IJsselgemeenten - Onvermijdelijk/ Beleidskeuze
Lasten: N 233 in 2023, N 621 in 2024 en N 412 in 2025 en N 299 vanaf 2026
Kasstroom: N 233 in 2023, N 621 in 2024 en N 412 in 2025 en N 299 vanaf 2026

ICT (programma 0)
In de 1e begrotingswijziging 2023 wordt ten aanzien van het Programma ICT gevraagd om een structurele uitbreiding van 1 fte technisch beveiligingsexpert en 1 fte functioneel beheerder, een tijdelijke uitbreiding van 1 fte ServiceDesk medewerker, doorschuiven van onderhoudskosten en om een indexatie van onderhoudskosten.

Structurele uitbreiding van 1 fte technisch beveiligingsexpert en 1 fte functioneel beheerder,- bedrijfsvoeringskosten
Om de werklast binnen ICT te kunnen verdelen, de risico’s beheersbaar te houden en tegelijkertijd de kwaliteit van de werkzaamheden en dienstverlening te verbeteren is het structureel aantrekken van 1 FTE technisch beveiligingsexpert (schaal 11) en 1 fte functioneel beheerder (schaal 9) noodzakelijk.  Aandeel Capelle bedraagt N 56 vanaf 2023.

Tijdelijke uitbreiding van 1 fte ServiceDesk medewerker - bedrijfsvoeringskosten
Door de late invulling van vacatures voor het zorgdragen voor de uitrol van alle laptops, dockinstations en iPhones is de afronding van dit project verschoven naar 2023. Dit leidt tot een tijdelijke uitbreiding van 1 fte ServiceDesk medewerker om het project af te kunnen ronden (N 64), aandeel Capelle bedraagt N 38 in 2023.

Hogere onderhoudskosten n.a.v. correctie accountant op investeringen
Door het niet meer mogen activeren van bepaalde investeringen in software omdat deze niet voldoet aan de specifieke voorwaarden die het BBV stelt zal er een verschuiving plaats vinden van investeringen naar onderhoudsbudgetten (N 300), aandeel Capelle N 207 vanaf 2023.

Lagere toerekening loonkosten n.a.v. correctie accountant op investeringen
In 2018 is besloten om loonkosten aan investeringen toe te rekenen. Door het niet meer mogen activeren van bepaalde investeringen in software omdat deze niet voldoet aan de specifieke voorwaarden die het BBV stelt zal de toerekening van investeringen aan loonkosten worden verlaagd met N132.  Aandeel Capelle N 91 vanaf 2023.

Lagere kapitaallasten n.a.v. correctie accountant op investeringen
Door het niet meer mogen activeren van bepaalde investeringen in software omdat deze niet voldoet aan de specifieke voorwaarden die het BBV stelt is er in 2022 minder geactiveerd waardoor de afschrijvingen in 2023 V 82 lager zullen zijn. Aandeel Capelle V57 in 2023, V116 in 2024, V185 in 2025 en V298 vanaf 2026.

Doorschuiven van onderhoudskosten van 2022 naar 2023 - uitvoeringskosten
De implementatie van het financiële pakket is nog niet in zijn geheel afgerond. De laatste termijn van het project heeft niet in 2022 plaatsgevonden maar zal in 2023 plaatsvinden (N 60), aandeel Capelle bedraagt N 41 in 2023.

Indexatie van onderhoudskosten
Jaarlijks worden de ICT-onderhoudskosten met 3% geïndexeerd. Voor 2023 is er een groot aantal leveranciers die vanwege hun eigen hogere kosten (o.a. personeel en energie) de indexeringen fors hebben verhoogd. De onderhoudskosten zullen in 2023 met 3% extra geïndexeerd worden (N 128), aandeel Capelle N 81 vanaf 2023.

De structurele meerkosten zijn verwerkt in de meerjarenbegroting 2024 - 2027 van de GR IJsselgemeenten en zullen ook in de gemeentelijke begroting 2024 worden verwerkt waar het gaat om indexaties. De structurele wijzigingen zijn verwerkt in dit voorstel.

SoZa (programma 6B)
In de 1e begrotingswijziging 2023 vindt er op het Programma SoZa een vrijval van de reserve ESF plaats. Tevens wordt er op dit programma gevraagd om een structurele formatie uitbreiding van 1 fte, het laten vervallen van de structureel ingeboekte taakstelling, een 2-jaarsbudget voor digitalisering en verbetering van de dienstverlening van SoZa en inhuur voor de invoering van het Breed Offensief.

Vrijval reserve ESF
De afgelopen jaren is voor de subsidie RRIA2 een bedrag van V 787 in de reserve ESF gedoteerd. In 2023 zal dit bedrag vrijvallen. Het aandeel voor Capelle aan den IJssel is V 551 in 2023.

Structurele formatie uitbreiding van 1 fte arbeidsmakelaar garantiebanen
Deze formatie uitbreiding (N 82) is benodigd om meer aandacht en ondersteuning aan klanten te geven. Dit in het licht van het ontwikkelbehoefte en potentieel van het huidige bestand en instroom, en de huidige maatschappelijke tendens. Het aandeel van Capelle bedraagt N 58 vanaf 2023.

Vervallen van de structureel ingeboekte taakstelling
Door het vervallen van de taakstelling (N 150) zal er niet gesneden hoeven te worden in het personeelsbudget, en blijft formatie van Sociale zaken, inclusief de hiervoor aangevraagde arbeidsmakelaar garantiebanen, afgerond op 137 fte.  Uitgaand van de benchmark waarop we ons baseren is dat binnen de marge voor het werken met een caseload van 100 voor Re-integratie. Het aandeel van Capelle bedraagt N 104 vanaf 2023.

Digitalisering en verbetering van de dienstverlening van SoZa
Het betreft hier systemen en mogelijkheden die de klant ten dienste staan als het gaat om het communiceren en uitwisselen van gegevens en het delen van wijzigingen met IJsselgemeenten . Het aandeel Capelle bedraagt N 140 in 2023 en 2024.

Inhuur voor de invoering van het Breed Offensief.
Het doel is het vergroten van kansen op de arbeidsmarkt voor inwoners met een arbeidsbeperking, zowel vanuit het perspectief van de werkzoekende als de werkgever. De ingehuurde medewerker bereid diverse overleggen met de gemeentes voor en zorgt voor een concept beleidsvoorstel na afstemming evenals een conceptverordening. Het betreft een inhuur voor een periode van 4 maanden. Het aandeel van Capelle bedraagt N 25 in 2023.

Naast bovenstaand is er een voorstel opgenomen binnen programma 0 (0.X Stelpost Lonen) voor de effecten van de cao voor zowel Capelle als de GR IJsselgemeenten.

De structurele meerkosten zijn verwerkt in de meerjarenbegroting 2024 - 2027 van de GR IJsselgemeenten en zullen ook in de gemeentelijke begroting 2024 worden verwerkt waar het gaat om indexaties. De structurele wijzigingen zijn verwerkt in dit voorstel.

Wij stellen u voor de lasten in de begroting te verhogen met N 233 in 2023, N 621 in 2024 en N 412 in 2025 en N 299 vanaf 2026

De wijzigingen zijn cijfermatig verwerkt op de betreffende programma's, maar komen daar niet meer als separate voorstellen terug. Dit voorstel raakt de volgende programma's:

2023 2024 2025 2026
ICT - aanpassing bedrijfsvoeringsbudget N94 N56 N56 N56
ICT -aanpassing onderhoudsbudget N363 N263 N194 N81
Totaal programma 0 N457 N319 N250 N137
Sociale Zaken - aanpassing bedrijfvoeringsbudget V224 N302 N162 N162
Totaal programma 6B V224 N302 N162 N162
Totaal N233 N621 N412 N299

0.16 Krediet bedrijfsvoering (Krediet 145)

Terug naar navigatie - 0.16 Krediet bedrijfsvoering (Krediet 145)

Krediet bedrijfsvoering - Onvermijdelijk
Lasten / Baten: N 36 vanaf 2024
Kasstroom: N 145 in 2023

Het is nodig om, op het gebied van audio visuele middelen, een aantal ondersteunende faciliteiten te implementeren. Deze ondersteunende faciliteiten zijn nodig om een tweetal vergaderzalen conform de inrichting van de raadzaal in te richten. Dit zodat ook de commissievergaderingen over de benodigde faciliteiten beschikken. Daarnaast heeft de organisatie behoefte aan meer hybride vergaderruimtes. De ruimtes worden ingericht op de 6e, 7e, 10 etage van het Gemeentehuis en op de 2e etage van de Gemeentewerf. Naast bovenstaande faciliteiten, dienen ook de huidige ‘Left-Click players’ vervangen te worden en dienen de nieuw ingerichte hybridevergaderruimtes ook voorzien te worden van deze ‘Left-Click players’. Deze aanpassingen vragen een investering van 120. Voor het jaarlijks onderhoud wordt jaarlijks N 5 aangevraagd.

Om het risico op verlies, misbruik en diefstal van sleutels te minimaliseren, is het nodig om binnen het Servicepunt over te gaan op een digitaal sleutelmanagementsysteem. Iedere handeling wordt hiermee, AVG-proof, geregistreerd. Deze aanpassing vraagt een investering van N 25. Voor het jaarlijks onderhoud wordt jaarlijks N 2 aangevraagd.

Wij stellen u voor in 2023 een krediet beschikbaar te stellen van 145 en de lasten in de begroting te verhogen met N 36 vanaf 2024.

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Omschrijving BG2023 incl. wijz. Wijz. VJN 2023 BG2023 na wijz. VJN Raming 2024 Raming 2025 Raming 2026 Raming 2027 Raming 2028 Raming 2029 Raming 2030 Raming 2031
Lasten N36.635 N769 N37.404 N36.760 N36.344 N36.785 N36.849 N37.126 N37.157 N37.716 N39.723
Baten V176.748 N1.883 V174.865 V172.746 V173.117 V164.280 V159.648 V159.240 V158.778 V158.649 V158.649
Saldo van baten en lasten V140.113 N2.652 V137.461 V135.986 V136.773 V127.496 V122.799 V122.114 V121.622 V120.933 V118.926
Mutaties in reserves:
Algemene reserve N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0
Reserve eenmalige uitgaven V225 V190 V415 V160 N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0
Reserve Doe Mee Fonds V750 N0 V750 N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0
Totaal mutaties reserves V975 V190 V1.165 V160 N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0
Resultaat V141.088 N2.462 V138.626 V136.146 V136.773 V127.496 V122.799 V122.114 V121.622 V120.933 V118.926
In onderstaande tabel wordt een specificatie gegeven van de wijzigingen in het jaar 2023:
Omschrijving Lasten Baten Saldo
0.1 Algemene Uitkering decembercirculaire 2022 N0 V151 V151
0.2 Algemene uitkering overheveling combinatiefunctie naar BDU sport/cultuur/gezondheid N0 N192 N192
0.3 Algemene uitkering overheveling klimaat naar BDU duurzaamheid N0 N1.214 N1.214
0.4 Algemene uitkering energietoeslag N0 N1.809 N1.809
0.5 Algemene uitkering extra prijsbijstelling vanaf 2023 N0 V1.200 V1.200
0.6 Mutaties Reserve Eenmalige Uitgaven N190 N0 N190
0.8 Aanpassen budgetten energie V635 N20 V615
0.9 Aanpassen huurbaten gemeentelijk vastgoed N0 V1 V1
0.10 Voorziening onderhoud V116 N0 V116
0.11 Aanpassen budgetten dagelijks onderhoud N88 N0 N88
0.12 Stelpost Lonen Capelle en GR IJsselgemeenten N836 N0 N836
0.13 Rente N81 N0 N81
0.14 Aanpassen budgetten catering N125 N0 N125
0.15 Consequenties 1e begrotingswijziging 2023 GR IJsselgemeenten N457 N0 N457
7.2 Duurzaamheid V257 N0 V257
Totaal mutatie saldo van baten en lasten N769 N1.883 N2.652
Mutaties reserves
Reserve eenmalige uitgaven N0 V190 V190
Totaal mutatie in de reserves N0 V190 V190
Mutatie Resultaat N2.462