Vijf kansrijke opgavegebieden - Beleidskeuze
Lasten / Baten: N 200 / V 50 in 2023 en N 350 in 2024
Kasstroom: N 50 in 2023, N 175 in 2024
Het komende jaar wordt de omgevingsagenda verder uitgewerkt. We maken hierin keuzes en geven richting aan de doorontwikkeling van Capelle aan den IJssel. In deze agenda wordt een aantal gebieden onderscheiden waar kansen voor verdichting liggen en waarmee we de algehele ruimtelijke kwaliteit kunnen versterken. Drie van de hieronder beschreven gebieden is in eerdere besluitvorming al genoemd, dan wel budget voor aangevraagd. Het vierde en vijfde gebied hebben betrekking op Capelsebrug en De Terp. Voor Capelsebrug voorzien we hier, zeker ook met de ontwikkeling van het Rivium in ons achterhoofd, een kansrijke locatie voor kwaliteitsverbetering en doorontwikkeling ontstaan. Voor de duidelijkheid benoemen we hier de vijf gebieden.
Capelle Barbizon (N 200 in 2023 en N 150 in 2024)
Het Capelle Office Park kampt met leegstand en teloorgang. Daarom werken wij aan de transformatie naar woningen. Zo zijn er nu 272 appartementen gerealiseerd of vergund, als niet samenhangende “incidenten”. Er is tot nu toe vanuit gegaan dat er nog ruim 300 woningen in het gebied bij zouden kunnen komen, bijvoorbeeld vanwege verkeerstechnische belemmeringen. Enkele eigenaren hebben daarvoor al het initiatief genomen. We zijn met bijna alle eigenaren in het gebied in gesprek. We werken het komende jaar aan een gebiedsvisie, die kan uitmonden in een gebiedspaspoort.
In de Najaarsnota 2022 is het project kostenneutraal opgenomen in de verwachting dat nog in 2022 intentieovereenkomsten zouden kunnen worden gesloten met de ontwikkelende partijen. Dit is, gezien de gewijzigde koers en het feit dat we zelf tot de concept gebiedsvisie wilde komen, niet gebeurd. Bovendien kan het wenselijk zijn dat we deze ontwikkeling een eigen verantwoordelijkheid en dus financieel risico nemen.
Onderdeel van de gebiedsaanpak is ook de ontsluiting. Het onderzoek naar en de realisatie van de verkeersmaatregelen op het kruispunt Roer-Capelseweg betreffen vooral een bestaand knelpunt. Met Rotterdam zal overleg plaats vinden om te komen tot een verdeling van de kosten tussen Capelle en Rotterdam. Het kruispunt ligt immers in Rotterdam, ontsluit woonstraten gelegen in Rotterdam en betreft een bestaand knelpunt voor beide gemeentes. Wij stellen u daarom voor de lasten in de begroting te verhogen met N 200 in 2023 en N 150 in 2024, wanneer u een besluit neemt over go-no go naar een gebiedspaspoort. Daarbij is de verwachting dat een deel van dit bedrag kan worden verhaald middels af te sluiten intentieovereenkomsten en een deel middels de later af te sluiten anterieure overeenkomsten, mits het plan haalbaar is gebleken.
Stationsgebied Schollevaar (V 50 in 2023)
Rond het NS station Schollevaar en het winkelcentrum Picassopassage zijn meerdere initiatiefnemers met woningbouwplannen aan de intaketafel geweest in 2021, welke zijn aangehouden. Deze plannen sluiten op hoofdlijnen aan bij ambities vanuit de Stadsvisie 2040 en o.a. het Programma Duurzaamheid, Programma Economie én Programma Wonen, maar passen niet binnen het vigerende bestemmingsplan. Een ruimtelijk kader om af te wijken van het bestemmingsplan ontbreekt. In dit stationsgebied is ruimte voor woningen m.n. in de vorm van appartementen in hoogbouw. Hierdoor kan onder meer voor diverse doelgroepen worden gebouwd. Het beoogde resultaat is een door u vastgesteld gebiedspaspoort met ambities en spelregels voor de doorontwikkeling van het stationsgebied Capelle Schollevaar. Het paspoort zal enkele ontwikkelscenario’s bevatten waar u een keuze in kunt maken. In de Begroting 2023 is deze ontwikkeling reeds aangekondigd en heeft u budget (100) beschikbaar gesteld. Daarbij is de verwachting dat een deel van dit bedrag kan worden verhaald middels af te sluiten intentieovereenkomsten en een deel middels de later af te sluiten anterieure overeenkomsten, mits het plan haalbaar is gebleken. De eerste intentieovereenkomsten worden in 2023 gesloten. Wij stellen u daarom voor de baten in de begroting te verhogen met V 50 in 2023.
Stadshart 2.0
De gebiedsvisie Centraal Capelle uit 2016 is verouderd en biedt te weinig concrete beoordelingshandvatten voor nieuwe initiatieven en recent beleid. De nieuw op te stellen visie zal een aangepaste versie zijn van de huidige visie en zal deze vervangen. Er zijn wensen voor meer woningen in het centrumgebied. Een mogelijke intensivering van de bebouwde omgeving dient integraal benaderd te worden. De functies wonen, winkelen, werken en verblijven dienen in balans te blijven voor een prettige leefomgeving. Een vernieuwde visie geeft ruimte voor nieuwe ideeën en projecten en wijst plekken aan voor nieuwe woningen, voorzieningen en openbare ruimte.
Capelsebrug (N 100 in 2024)
Dit gebied valt in de stadsvisie binnen ‘Stads Capelle’. Daarbinnen maakt het onderdeel uit van het nieuwe stedelijke milieu Capelsebrug-Kralingsezoom-Rivium-Fascinatio. Voor de Capelse delen Rivium en Fascinatio is de planontwikkeling gereed dan wel in vergevorderd stadium. Voor de P+R en omgeving van metrostation Capelsebrug is dit nog niet het geval, en dat terwijl er veel ideeën en invullingen mogelijk zijn voor dit gebied. Er is vanuit de markt bijvoorbeeld interesse om in dit gebied vastgoed te ontwikkelen, het is een mogelijke locatie voor opwekking van duurzame energie en voor benodigde aanvullende economische en maatschappelijke voorzieningen, huisvesting van bijzondere doelgroepen alsmede een uitbreiding van de P+R-functie. Kortom, er speelt veel en om de verschillende ruimteclaims zo goed mogelijk samen te brengen is er een gezamenlijk proces nodig om te komen tot een ontwikkelkader (bv. een gebiedspaspoort). Met name de samenwerking met de gemeente Rotterdam is hier van belang gezien de gedeelde eigendomsverhoudingen. Aangezien de gemeente hier (deels) grondeigenaar is kunnen we ook meer sturen op onze beleidsdoelen. Wij stellen u daarom voor de lasten in de begroting te verhogen met N 100 in 2024. Daarbij is de verwachting dat een deel van dit bedrag kan worden verhaald middels af te sluiten intentieovereenkomsten en een deel middels de later af te sluiten anterieure overeenkomsten, mits het plan haalbaar is gebleken.
De Terp (N 100 in 2024)
Dit gebied valt in de stadsvisie binnen ‘Stads Capelle’. Voor zowel de Terp als de Linie zijn marktinitiatieven aan de intaketafel behandeld en als wenselijk beoordeeld. Buiten de stadsvisie zijn er beperkte ruimtelijke kaders voor deze ontwikkelingen vastgelegd. Gezien de potentiële erfgoedwaarde van de locaties, complexe eigendomsverhoudingen en de hoeveelheid huidige en omliggende functies stellen we voor om hier aanvullende ontwikkelkaders (bv. een gebiedspaspoort) voor op te stellen. Wij stellen u daarom voor de lasten in de begroting te verhogen met N 100 in 2024. Daarbij is de verwachting dat een deel van dit bedrag kan worden verhaald middels af te sluiten intentieovereenkomsten en een deel middels de later af te sluiten anterieure overeenkomsten, mits het plan haalbaar is gebleken.