Programma 8 Stadsontwikkeling

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen

Wet goed verhuurderschap
Op 21 maart 2023 is de Wet goed verhuurderschap aangenomen door de Eerste kamer. Naar verwachting zal deze per 1 juli 2023 in werking treden. De aangenomen wet stelt algemene normen voor goed verhuurderschap vast. Ook moeten gemeenten verplicht een meldpunt inrichten. 

Binnen de gemeente onderzoeken we de mogelijkheden hoe hier het beste invulling aan gegeven kan worden en wat dit gaat kosten. Zodra we dit inzichtelijk hebben, leggen wij u een voorstel voor.

Wat willen wij bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen wij bereiken?

Prettig wonen

Terug naar navigatie - Prettig wonen

Wat gaan wij daarvoor doen?

Verder met de Omgevingswet

Terug naar navigatie - Verder met de Omgevingswet

Wat gaan wij daarvoor doen?

8.1 Centrum

Terug naar navigatie - 8.1 Centrum

Centrum - Onvermijdelijk
Lasten / Baten: V 1.950/ N 1.950 in 2023, N 250/ V 250  in 2024, N 250/ V 250  in 2025, N 250/ V 250  in 2026 en N 1.200/ V 1.200 in 2027
Kasstroom:  V 1.950 in 2023, N 250 in 2024, N 250 in 2025, N 250 in 2026 en N 1.200 in 2027

In 2022 is de herinrichting van het Stadsplein voorbereid. We zitten nu in de fase van definitief ontwerp. Dit jaar start de uitvoering hiervan. Ook wordt het Amandelpark voorbereidt, waarbij in het najaar van 2023 de uitvoering gaat starten. Met deze planning is het gewenst om een deel van het budget via de reserve eenmalig over te hevelen naar toekomstige jaren. In deze Voorjaarsnota verwerken we de budgettair neutrale wijziging van de aangepaste planning.

Wij stellen u voor de lasten/ baten in de begroting te verlagen met  V/N 1.950 in 2023 en te verhogen met N/V 250 in 2024, N/V 250 in 2025, N/V 250 in 2026 en N/V 1.200 in 2027.

8.2 Leges omgevingsvergunningen

Terug naar navigatie - 8.2 Leges omgevingsvergunningen

Leges omgevingsvergunningen  - Onvermijdelijk
Lasten / Baten: N 30 / V 315 in 2023 en N 60 in 2024
Kasstroom: V 285 in 2023 en N 60 in 2024

Naar verwachting vallen de leges omgevingsvergunningen in 2023 hoger uit dan begroot staat. Voor enkele grote projecten is de verwachting dat de aanvraag voor de omgevingsvergunning dit jaar wordt ingediend: woningbouw in Fascinatio, aan de Bermweg en Meeuwensingel en een zorglocatie aan de Poortmolen.  Daarnaast wordt er, vanwege de inwerkingtreding van de nieuwe omgevingswet per 1-1-2024, in het laatste kwartaal  een toename verwacht van het aantal aanvragen verwacht. Om deze piek aan werkzaamheden op te vangen en zorg te dragen voor een tijdige afhandeling van de aanvragen, is extra inzet benodigd voor een periode van 6 maanden. Deze extra inzet bedraagt naar verwachting  totaal N 90, te verdelen over N 30 in 2023 en N 60 in 2024.

Wij stellen u voor om de lasten in de begroting te verhogen met N 30 in 2023 en N 60 in 2024 en de baten in de begroting te verhogen met V 315  in 2023.

8.3 Vijf kansrijke opgavegebieden

Terug naar navigatie - 8.3 Vijf kansrijke opgavegebieden

Vijf kansrijke opgavegebieden - Beleidskeuze 
Lasten / Baten: N 200 / V 50 in 2023 en N 350 in 2024
Kasstroom: N 50 in 2023, N 175 in 2024

Het komende jaar wordt de omgevingsagenda verder uitgewerkt. We maken hierin keuzes en geven richting aan de doorontwikkeling van Capelle aan den IJssel. In deze agenda wordt een aantal gebieden onderscheiden waar kansen voor verdichting liggen en waarmee we de algehele ruimtelijke kwaliteit kunnen versterken. Drie van de hieronder beschreven gebieden is in eerdere besluitvorming al genoemd, dan wel budget voor aangevraagd. Het vierde en vijfde gebied hebben betrekking op Capelsebrug en De Terp. Voor Capelsebrug voorzien we hier, zeker ook met de ontwikkeling van het Rivium in ons achterhoofd, een kansrijke locatie voor kwaliteitsverbetering en doorontwikkeling ontstaan. Voor de duidelijkheid benoemen we hier de vijf gebieden.

Capelle Barbizon (N 200 in 2023 en N 150 in 2024)

Het Capelle Office Park kampt met leegstand en teloorgang. Daarom werken wij aan de transformatie naar woningen. Zo zijn er nu 272 appartementen gerealiseerd of vergund, als niet samenhangende “incidenten”. Er is tot nu toe vanuit gegaan dat er nog ruim 300 woningen in het gebied bij zouden kunnen komen, bijvoorbeeld vanwege verkeerstechnische belemmeringen. Enkele eigenaren hebben daarvoor al het initiatief genomen. We zijn met bijna alle eigenaren in het gebied in gesprek. We werken het komende jaar aan een gebiedsvisie, die kan uitmonden in een gebiedspaspoort.

In de Najaarsnota 2022 is het project kostenneutraal opgenomen in de verwachting dat nog in 2022 intentieovereenkomsten zouden kunnen worden gesloten met de ontwikkelende partijen. Dit is, gezien de gewijzigde koers en het feit dat we zelf tot de concept gebiedsvisie wilde komen, niet gebeurd. Bovendien kan het wenselijk zijn dat we deze ontwikkeling een eigen verantwoordelijkheid en dus financieel risico nemen.

Onderdeel van de gebiedsaanpak is ook de ontsluiting. Het onderzoek naar en de realisatie van de verkeersmaatregelen op het kruispunt Roer-Capelseweg betreffen vooral een bestaand knelpunt. Met Rotterdam zal overleg plaats vinden om te komen tot een verdeling van de kosten tussen Capelle en Rotterdam. Het kruispunt ligt immers in Rotterdam, ontsluit woonstraten gelegen in Rotterdam en betreft een bestaand knelpunt voor beide gemeentes. Wij stellen u daarom voor de lasten in de begroting te verhogen met N 200 in 2023 en N 150 in 2024, wanneer u een besluit neemt over go-no go naar een gebiedspaspoort. Daarbij is de verwachting dat een deel van dit bedrag kan worden verhaald middels af te sluiten intentieovereenkomsten en een deel middels de later af te sluiten anterieure overeenkomsten, mits het plan haalbaar is gebleken.

Stationsgebied Schollevaar (V 50 in 2023)

Rond het NS station Schollevaar en het winkelcentrum Picassopassage zijn meerdere initiatiefnemers met woningbouwplannen aan de intaketafel geweest in 2021, welke zijn aangehouden. Deze plannen sluiten op hoofdlijnen aan bij ambities vanuit de Stadsvisie 2040 en o.a. het Programma Duurzaamheid, Programma Economie én Programma Wonen, maar passen niet binnen het vigerende bestemmingsplan. Een ruimtelijk kader om af te wijken van het bestemmingsplan ontbreekt. In dit stationsgebied is ruimte voor woningen m.n. in de vorm van appartementen in hoogbouw. Hierdoor kan onder meer voor diverse doelgroepen worden gebouwd.  Het beoogde resultaat is een door u vastgesteld gebiedspaspoort met ambities en spelregels voor de doorontwikkeling van het stationsgebied Capelle Schollevaar. Het paspoort zal enkele ontwikkelscenario’s bevatten waar u een keuze in kunt maken. In de Begroting 2023 is deze ontwikkeling reeds aangekondigd en heeft u budget (100) beschikbaar gesteld. Daarbij is de verwachting dat een deel van dit bedrag kan worden verhaald middels af te sluiten intentieovereenkomsten en een deel middels de later af te sluiten anterieure overeenkomsten, mits het plan haalbaar is gebleken. De eerste intentieovereenkomsten worden in 2023 gesloten.  Wij stellen u daarom voor de baten in de begroting te verhogen met V 50 in 2023.

Stadshart 2.0

De gebiedsvisie Centraal Capelle uit 2016 is verouderd en biedt te weinig concrete beoordelingshandvatten voor nieuwe initiatieven en recent beleid. De nieuw op te stellen visie zal een aangepaste versie zijn van de huidige visie en zal deze vervangen. Er zijn wensen voor meer woningen in het centrumgebied. Een mogelijke intensivering van de bebouwde omgeving dient integraal benaderd te worden. De functies wonen, winkelen, werken en verblijven dienen in balans te blijven voor een prettige leefomgeving. Een vernieuwde visie geeft ruimte voor nieuwe ideeën en projecten en wijst plekken aan voor nieuwe woningen, voorzieningen en openbare ruimte.

Capelsebrug (N 100 in 2024)

Dit gebied valt in de stadsvisie binnen ‘Stads Capelle’. Daarbinnen maakt het onderdeel uit van het nieuwe stedelijke milieu Capelsebrug-Kralingsezoom-Rivium-Fascinatio. Voor de Capelse delen Rivium en Fascinatio is de planontwikkeling gereed dan wel in vergevorderd stadium. Voor de P+R en omgeving van metrostation Capelsebrug is dit nog niet het geval, en dat terwijl er veel ideeën en invullingen mogelijk zijn voor dit gebied. Er is vanuit de markt bijvoorbeeld interesse om in dit gebied vastgoed te ontwikkelen, het is een mogelijke locatie voor opwekking van duurzame energie en voor benodigde aanvullende economische en maatschappelijke voorzieningen, huisvesting van bijzondere doelgroepen alsmede een uitbreiding van de P+R-functie. Kortom, er speelt veel en om de verschillende ruimteclaims zo goed mogelijk samen te brengen is er een gezamenlijk proces nodig om te komen tot een ontwikkelkader (bv. een gebiedspaspoort). Met name de samenwerking met de gemeente Rotterdam is hier van belang gezien de gedeelde eigendomsverhoudingen. Aangezien de gemeente hier (deels) grondeigenaar is kunnen we ook meer sturen op onze beleidsdoelen. Wij stellen u daarom voor de lasten in de begroting te verhogen met N 100 in 2024. Daarbij is de verwachting dat een deel van dit bedrag kan worden verhaald middels af te sluiten intentieovereenkomsten en een deel middels de later af te sluiten anterieure overeenkomsten, mits het plan haalbaar is gebleken.

De Terp (N 100 in 2024)

Dit gebied valt in de stadsvisie binnen ‘Stads Capelle’. Voor zowel de Terp als de Linie zijn marktinitiatieven aan de intaketafel behandeld en als wenselijk beoordeeld. Buiten de stadsvisie zijn er beperkte ruimtelijke kaders voor deze ontwikkelingen vastgelegd. Gezien de potentiële erfgoedwaarde van de locaties, complexe eigendomsverhoudingen en de hoeveelheid huidige en omliggende functies stellen we voor om hier aanvullende ontwikkelkaders (bv. een gebiedspaspoort) voor op te stellen. Wij stellen u daarom voor de lasten in de begroting te verhogen met N 100 in 2024. Daarbij is de verwachting dat een deel van dit bedrag kan worden verhaald middels af te sluiten intentieovereenkomsten en een deel middels de later af te sluiten anterieure overeenkomsten, mits het plan haalbaar is gebleken.

8.4 Faciliterende projecten

Terug naar navigatie - 8.4 Faciliterende projecten

Faciliterende projecten - Beleidskeuze 
Lasten / Baten: N / V 200 in 2023
Kasstroom: N 100 in 2023

Faciliterend grondbeleid houdt in dat de gemeente het particulieren mogelijk maakt grond te exploiteren. Gemeentelijke kosten verbonden aan de desbetreffende grondexploitatie kan zij op de particuliere exploitant verhalen. De gemeente koopt dus zelf geen grond aan. Onderstaande projecten zijn faciliterend waarbij de kosten verhaald worden op derden.

Florabuurt (V/N 50)

In een eerder stadium was dit project opgevoerd. Bij de vaststelling van de gebiedsvisie voor de Florabuurt in 2022 is ook besloten een grondexploitatie te openen. Hierdoor vervalt het faciliterend project.

Bermweg 310/Bermweg-West (N/V 50)

Aan de Bermweg 310 werken wij mee aan de realisatie van een appartementencomplex. Daarnaast onderzoeken we, samen met de ontwikkelaar, of de omliggende kavels meekunnen in een bredere ontwikkeling.

Lidl Schermerhoek (N/V 90)

Wij werken mee aan het initiatief van de Lidl om het huidige pand aan de Schermerhoek te slopen en op de plek waar nu een parkeerterrein is, een nieuw pand te bouwen.

Goudenregenhofje (N/V 30)

Aan de Goudenregenstraat wordt een woonhofje ontwikkelt gericht op senioren en starters.

Capelseweg/Bermweg B1 t/m B5 (N/V 25)

Project B1 t/m B5 bestaat uit 38 woningen. De omgevingsvergunning is verleend en de sloopwerkzaamheden zijn in gang gezet. In mei 2023 zal de eerste paal worden geslagen. De verwachting is dat de eerste woningen halverwege 2024 opgeleverd worden.

Capelseweg/Bermweg B6 (N/V 30)

Project B6 is de uitbreiding voor de al lopende naastgelegen gebiedsontwikkeling van B1 t/m B5. B6 bestaat uit 7 woningen. Wij passen de coördinatieregeling toe, waarbij het nieuwe bestemmingsplan met de omgevingsvergunning voor het bouwen gelijktijdig ter inzage worden gelegd. Naar verwachting zal deze ter inzage legging in 2023 plaatsvinden.

Lylantse Baan 11 (N/V 25)

Initiatiefnemer Bergman Clinics gaat het huidige kantoorpand transformeren naar een kliniek voor consulten, controles en poliklinische behandelingen. De bouwwerkzaamheden zijn gestart en de kliniek wordt naar verwachting in 2024 opgeleverd. 

Wij stellen u voor de lasten en baten in de begroting te verhogen met N/V 200 in 2023.

8.5 Kanaalweg-West incl. park Oeverrijk

Terug naar navigatie - 8.5 Kanaalweg-West incl. park Oeverrijk

Kanaalweg-West incl. park Oeverrijk - Beleidskeuze 
Lasten / Baten: N 150 in 2023 en N 150 in 2024
Kasstroom:  N 150 in 2023 en N 150 in 2024

In juli 2021 heeft u de motie ‘Kwaliteit Landelijk Capelle volgens plan’ aangenomen en aandacht gevraagd voor het ontwikkelen en revitaliseren van de achterzijde van de Kanaalweg en daarnaast de kwaliteit, de doorstroming en de aantrekkelijkheid van dit gebied te vergroten. Het college werd verzocht eerst duidelijkheid te verschaffen in de ontwikkelrichting van Oeverrijk en een gebiedspaspoort voor de achterzijde van de kanaalweg vast te stellen, voordat men start met de ontwikkeling van Oeverrijk. 

In maart 2022 heeft u de motie ‘vreemd aan de orde van de dag’ uitgesproken en het onwenselijk te vinden dat er in het gebied Oeverrijk woningbouw mogelijk zal zijn. Uw college werd verzocht om te onderzoeken op welke wijze Oeverrijk zodanig voor het publiek kan worden ontsloten en ingericht dat dit gebied goed bereikbaar en beleefbaar wordt dat past in het huidige groene slagenlandschap. 


In de komende twee jaren gaan wij allereerst een ruimtelijke verkenning doen, die antwoord gaat geven op de hierboven af te leiden vragen. In dit vroege stadium van het project zullen wij u hierbij betrekken. Naar aanleiding van de resultaten uit deze ruimtelijke verkenning, zal een gebiedspaspoort worden opgesteld. Dit vormt de ruimtelijke kader, dat ons helpt in de afweging voor nieuwe initiatieven. Wij stellen hierin ambities en spelregels op ten aanzien van hoogtes, functies, voorzieningen en (voorziene) bouwplannen. In dit gebiedspaspoort wordt met name gericht op de Kanaalweg (zowel de infrastructuur als de bebouwing aan weerszijden aan de Kanaalweg), Park Oeverrijk en de samenhang met de daarnaast gelegen (mogelijke) ontwikkelingen (Bermweg 310, De Luifel, Capelseweg / Bermweg, IJsselpark, fietsroute ’s Gravenweg). 


Wij stellen u voor de lasten in de begroting te verhogen met N 150 in 2023 en N 150 in 2024.

8.6 Capelseweg/Bermweg B6

Terug naar navigatie - 8.6 Capelseweg/Bermweg B6

Capelseweg/Bermweg B6 - Beleidskeuze 
Lasten / Baten: N 150 in 2023
Kasstroom: N 150 in 2023

Project B6 bestaat uit een totaal van 7 woningen. Op 8 november 2022 is de coördinatieregeling voor dit project van toepassing verklaard. Hierbij coördineren we het bestemmingsplan met de Omgevingsvergunning voor het bouwen. In de afgelopen en aankomende periode zijn wij bezig met de begeleiding en het gereed maken van de in te dienen stukken voor het bestemmingsplan en Omgevingsvergunning. Daarnaast blijven we verschillende stakeholders, zoals de ‘Vrienden van het Schollebos’, op de hoogte stellen van alle ontwikkelingen. De gemaakte plankosten worden, middels de nog af te sluiten van de anterieure overeenkomst, bij de ontwikkelaar verhaald. 

Om dit project gerealiseerd te krijgen, is het noodzakelijk om de bestaande ondernemingen in het plangebied te verplaatsen. Er wordt dan gecommitteerd aan het vastgestelde beleidskader ‘Landelijk Capelle’, waarin beschreven staat, het niet wenselijk is om deze ondernemingen te laten voortzetten in de nabijheid van Schollebos en midden in een woonwijk. We verwachten dat door het begeleiden van de coördinatieregeling en de verplaatsing van de ondernemingen, de plankosten zullen stijgen. 

Wij stellen u voor de lasten in de begroting te verhogen met N 150 in 2023.

8.7 Onderhouds- en verlichtingsplan De Terp

Terug naar navigatie - 8.7 Onderhouds- en verlichtingsplan De Terp

Onderhouds- en verlichtingsplan De Terp - Beleidskeuze 
Lasten / Baten: N 250 in 2023
Kasstroom: N 200 in 2023

Met Havensteder en Certitudo onderzoeken we hoe we vorm kunnen geven aan het gezamenlijk beheren en onderhouden van het complex De Terp. Onderdeel van dit onderzoek is het in beeld brengen van de onderhoudsstaat van het complex en het opstellen van een meerjarig onderhoudsplan. Daarnaast hebben we een verlichtingsplan gemaakt voor de parkeergarage om de veiligheid verder te verbeteren. De bestaande openbare verlichting wordt vervangen en uitgebreid. Vooruitlopend op het gezamenlijk toekomstig beheer zullen we noodzakelijk onderhoud moeten uitvoeren.

Voor het onderzoek, het verlichtingsplan en het noodzakelijk onderhoud stellen wij u voor de lasten in de begroting te verhogen met N 250 in 2023.

8.8 Actualisatie grondexploitaties

Terug naar navigatie - 8.8 Actualisatie grondexploitaties

Actualisatie grondexploitaties - Beleidskeuze 

Lasten / Baten: V 7.502 / N 6.559 in 2023, N 1.435 / V 1.135 in 2024, N 1.312 / V 1.385 in 2025, N 339 / V 319 in 2026, V 1.690 / N 477 in 2027, N 483 / V 463 in 2028 en V 6.323 / N 6.347 in 2029

Voorziening verliesgevende complexen: +4.259 in 2023, -2.877 in 2024, -2.101 in 2025, -40 in 2026 en +527 in 2029
Kasstroom: N 4.042 in 2023, V 2.061 in 2024, V 1.720 in 2025, V 4.162 in 2026, N 1.853 in 2027, N 368 in 2028 en N 279 in 2029

In de geheime bijlage Actualisatie Grondexploitatie Voorjaarsnota 2023 geven wij inzicht in de financiële actualisaties van de grondexploitaties. De grondexploitaties laten op totaalniveau een verbetering van het resultaat zien van 1.863. Hierin is een technische correctie verwerkt op de voorziening.

Wij stellen u voor de begroting volgens onderstaande tabel aan te passen.

Effecten Actualisatie grondexploitaties VJN23 2023 2024 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031 Totaal
Lasten V2.017 N3.191 N1.721 V1.634 N434 N491 N301 N0 N0 N2.487
Mutatie voorziening verliesgevende complexen N0 V5.097 V2.101 V259 N0 N0 V5.820 N0 N0 V13.276
Balansmutaties lasten V5.485 N3.341 N1.692 N2.232 V2.124 V8 V804 N0 N0 V1.156
Totaal lasten V7.502 N1.435 N1.312 N339 V1.690 N483 V6.323 N0 N0 V11.945
Baten N6.079 V4.599 V2.662 V3.331 N1.492 N0 N0 N0 N0 V3.021
Mutatie winstnemingen V950 N299 V85 N0 N0 N0 N0 N0 N0 V737
Mutatie voorziening verliesgevende complexen N4.259 N2.220 N0 N219 N0 N0 N6.347 N0 N0 N13.045
Balansmutaties baten V2.828 N945 N1.363 N2.793 V1.015 V463 N0 N0 N0 N795
Totaal baten N6.559 V1.135 V1.385 V319 N477 V463 N6.347 N0 N0 N10.082
Totaal saldo baten en lasten V942 N301 V73 N19 V1.213 N20 N24 N0 N0 V1.863
Mutatie voorziening 4.259 -2.877 -2.101 -40 0 0 527 0 0 -232

8.9 Startersleningen

Terug naar navigatie - 8.9 Startersleningen

Startersleningen - Beleidskeuze 
Lasten / Baten: N/V 0

Kasstroom: N 750 in 2024, N 750 in 2025

In de Begroting 2022 8.1 heeft u een lening beschikbaar gesteld van 750 voor starters op de koopwoningmarkt. De leningen worden verstrekt uit het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederland (SVn) ingesteld fonds. In de raadsvergadering van 17 april 2023 heeft u een verdere verruiming van het budget toegekend met nogmaals 750. Dit is verwerkt in de begroting 2023. Omdat de startersleningen duidelijk voldoen aan een behoefte en er hiermee kansen op woningmarkt worden gecreëerd voor Capelse koopstarters en er bovendien een bijdrage wordt geleverd aan het verder op gang brengen van doorstroming op de woningmarkt stellen wij voor om ook voor de komende jaren een verdere verruiming van het budget mogelijk te maken. Wij stellen voor om ons college de ruimte te bieden om  tot 2026 nog maximaal 2 maal een extra budget van telkens 750 beschikbaar te stellen voor het uitgeven van starterleningen door Svn. Bij de evaluatie van het nieuw vast te stellen Programma Wonen (eind 2025/begin 2026) zal bezien worden of vanaf dat moment nog verdere verruiming nodig is en of de voorwaarden waaraan de koopstarters moeten voldoen moeten worden aangepast.


Wij stellen u voor om voor de jaren 2024 en 2025 een lening beschikbaar te stellen van 1.500.

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Omschrijving BG2023 incl. wijz. Wijz. VJN 2023 BG2023 na wijz. VJN Raming 2024 Raming 2025 Raming 2026 Raming 2027 Raming 2028 Raming 2029 Raming 2030 Raming 2031
Lasten N38.057 V8.317 N29.740 N17.227 N11.669 N10.972 N8.734 N7.541 N6.327 N6.246 N6.246
Baten V31.294 N5.994 V25.300 V13.176 V7.810 V7.302 V5.437 V3.431 V2.171 V2.171 V2.171
Saldo van baten en lasten N6.763 V2.323 N4.440 N4.051 N3.859 N3.670 N3.297 N4.110 N4.156 N4.075 N4.075
Mutaties in reserves:
Reserve eenmalige uitgaven V2.957 N1.726 V1.231 V250 V250 V250 V1.200 N0 N0 N0 N0
Totaal mutaties reserves V2.957 N1.726 V1.231 V250 V250 V250 V1.200 N0 N0 N0 N0
Resultaat N3.806 V597 N3.209 N3.801 N3.609 N3.420 N2.097 N4.110 N4.156 N4.075 N4.075
In onderstaande tabel wordt een specificatie gegeven van de wijzigingen in het jaar 2023:
Omschrijving Lasten Baten Saldo
8.1 Centrum V1.950 N0 V1.950
8.2 Leges omgevingsvergunningen N30 V315 V285
8.3 Vijf kansrijke opgavegebieden N200 V50 N150
8.4 Faciliterende projecten N200 V200 N0
8.5 Kanaalweg-West incl. park Oeverrijk N150 N0 N150
8.6 Capelseweg/Bermweg B6 N150 N0 N150
8.7 Onderhouds- en verlichtingsplan De Terp N250 N0 N250
8.8 Actualisatie grondexploitaties V7.502 N6.559 V943
0.6 Mutaties Reserve Eenmalige Uitgaven N224 N0 N224
0.8 Aanpassen budgetten energie V107 N0 V107
0.10 Voorziening onderhoud N24 N0 N24
0.11 Aanpassen budgetten dagelijks onderhoud N14 N0 N14
Totaal mutatie saldo van baten en lasten V8.317 N5.994 V2.323
Mutaties reserves
Reserve eenmalige uitgaven N1.950 V224 N1.726
Totaal mutatie in de reserves N1.950 V224 N1.726
Mutatie Resultaat V597