Programma 7 Volksgezondheid, duurzaamheid en milieu

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen

Woningen met een slecht energielabel aanpakken

Capellenaren met een slecht geïsoleerde woning hebben meer last van hoge energieprijzen dan Capellenaren met een goed geïsoleerde woning. Om energie te besparen en te zorgen voor een lagere energierekening zet de Rijksoverheid in op het uitfaseren van slechte energielabels (D, E, F en G). Met de woningcorporaties zijn afspraken gemaakt over het verduurzamen van hun woningen. Gemeenten zijn gevraagd aan de slag te gaan met plannen voor koopwoningen met een slecht energielabel in hun gemeente. In Capelle gaat het om circa 5.000 koopwoningen. Van de Rijksoverheid ontvangen wij geld om de eigenaren van 1.320 koopwoningen te stimuleren om te isoleren. 

Wat willen wij bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen wij bereiken?

De grote uitdagingen op het gebied van duurzaamheid aanpakken

Terug naar navigatie - De grote uitdagingen op het gebied van duurzaamheid aanpakken

Wat gaan wij daarvoor doen?

Afvalinzameling

Terug naar navigatie - Afvalinzameling

Wat gaan wij daarvoor doen?

7.1 Uitvoering geluidsanering woningen

Terug naar navigatie - 7.1 Uitvoering geluidsanering woningen

Uitvoering geluidsanering woningen - Technisch
Lasten / Baten: N / V 110 in 2023
Kasstroom: N 110 in 2023

Op grond van de Wet Geluidhinder zijn wij in 2016 begonnen met het uitvoeren van inspecties van de gevels van woningen langs o.a. de Bermweg, Capelseweg en Schenkelse Dreef. Dit om te bepalen of geluidsisolerende maatregelen noodzakelijk zijn om het geluidniveau in de woningen terug te dringen. Door corona hebben de inspecties meer tijd in beslag genomen dan gepland, maar inmiddels zijn ze afgerond en komen in totaal 33 woningen in aanmerking voor deze aanpassingen. In het tweede kwartaal 2023  gaan wij hiervoor de aanbestedingsprocedure starten. Voor de uitvoering hebben wij in 2020 en 2021 reeds subsidie van 221 vanuit het rijk ontvangen en in de begroting verwerkt. In maart hebben wij ook de beschikking voor de laatste woningen (110) ontvangen.

Wij stellen u voor de lasten en baten in de begroting te verhogen met N / V 110 in 2023.  

7.2 Duurzaamheid

Terug naar navigatie - 7.2 Duurzaamheid

Duurzaamheid - Technisch
Lasten / Baten: N/V 231 in 2023 en N/V 0 vanaf 2024
Kasstroom: N231 in 2023

Hieronder een toelichting van wijzigingsvoorstellen voor de uitvoering van het Programma Duurzaamheid.   

Voorbereiden aanvraag Nationaal Isolatieprogramma (N/V 190 in 2023) 

In 2022 hebben wij 190 ontvangen voor het voorbereiden van aanvragen voor het Nationaal Isolatieprogramma. Bij de Najaarsnota 2022 hebben wij dit onder programma 6B vermeld. Deze werkzaamheden vinden in 2023 plaats. De in 2022 ontvangen subsidie is overgeheveld naar 2023 en we stellen voor dit budget in programma 7 op te nemen.

Energiearmoede (N/V 41 in 2023)

Bij de Najaarsnota 2022 is een budget opgenomen voor Energiearmoede in 2022 en 2023. Het restant bedrag van 2022 (41) is niet in dat jaar besteed doordat het project eind 2022 is gestart en de verdere uitvoering in 2023 is. Dit is bedoeld om huishoudens te ondersteunen in energiebesparende maatregelen. 

Technische overheveling van programma 0

Bij de Voorjaarsnota 2022 zijn de uitvoeringskosten Duurzaamheid opgevoerd. Hierbij is een deel van de extra gelden voor uitvoeringskosten uit het Klimaatakkoord aangemerkt als overheadkosten in programma 0 (455). Hiervan is daadwerkelijk 198 ingezet voor overhead. Het resteerde deel van 257 is benodigd in programma 7 voor de verdere uitvoering. De wijzigingen zijn cijfermatig verwerkt op de betreffende programma's, maar komen daar niet meer als separate voorstellen terug. Dit voorstel raakt de programma's zoals opgenomen in de onderstaande tabel.

Technische overheveling van programma 6

Het budget van energiearmoede is bedoeld om huishoudens bij energiebesparing. Bij nader inzien past dit beter in programma 7 dan 6B. Het reeds opgenomen bedrag voor 2023 (862) en het structurele budget (100) willen wij daarom overhevelen naar programma 7. De wijzigingen zijn cijfermatig verwerkt op de betreffende programma's, maar komen daar niet meer als separate voorstellen terug. Dit voorstel raakt de programma's zoals opgenomen in de onderstaande tabel.

Wij stellen u voor om de begroting aan te passen conform onderstaande tabel, de voorstellen komen niet separaat terug op de andere programma's:

 

Duurzaamheid 2023 2024 en verder
Lasten
Programma 0.: Overhead duurzaamheid V257 V257
Programma 6B: Energiearmoede V962 V100
Programma 7: Uitvoering BDU Duurzaamheid N257 N257
Programma 7: Energiearmoede N1.003 N100
Programma 7: Nationaal isolatie programma N190
Totaal lasten programma 7 N1.450 N357
Totaal lasten N231 N0
Baten
Programma 6B: Energiearmoede N862 N0
Programma 7: Energiearmoede V903
Programma 7: Nationaal isolatie programma V190
Totaal baten programma 7 V1.093 N0
Totaal baten V231 N0

7.3 Ongediertebestrijding

Terug naar navigatie - 7.3 Ongediertebestrijding

Ongediertebestrijding - Onvermijdelijk
Lasten / Baten: N 110 in 2023 en N 50 vanaf 2024
Kasstroom: N 110 in 2023 en N 50 vanaf 2024

Door klimaatverandering en veranderingen in de hoeveelheid afval zien wij een toename van ongedierte in de buitenruimte. Specifiek voor ratten zien wij een significante toename in aantallen en overlast. Op een aantal locaties zien wij extra overlast doordat de ratten daar meer toegang hebben tot voedsel. Dit willen wij oplossen door de toegang tot voedsel te bemoeilijken. Door de aard en hoeveelheid van de klachten gemeente breed zijn wij genoodzaakt, conform onze wettelijke taak, overlast en mogelijk gevaarlijke situaties te voorkomen. 

Wij stellen u voor om de lasten in de begroting te verhogen met eenmalig N 110 in 2023 en structureel N 50 vanaf 2024. 

7.4 Lasten en baten afval

Terug naar navigatie - 7.4 Lasten en baten afval

Lasten en baten afval - Onvermijdelijk
Lasten / Baten: V 1.437 / N 1.437 in 2023 
Kasstroom: V 246 in 2023

Er zijn diverse ontwikkelingen die leiden tot zowel een voordeel als een nadeel op de lasten en baten:

•    De lasten, en de daarmee samenhangende baten, voor de nascheiding van kunststoffen en drankenkartons vallen in 2023 weg wat resulteert in een voordeel van V 788 op de lasten en een nadeel van N 788 op de baten. Een nieuwe overeenkomst ligt hieraan ten grondslag. Het afvalfonds gaat de nascheiding rechtstreeks afrekenen met Omrin. 
•   Naar aanleiding van het wegvallen van de baten bij bovenstaande punt, wordt voor 2023 een inzamelvergoeding (compensatie) verstrekt van € 11,- per ton. Dit resulteert in een voordeel V 193.
•    Als gevolg van de hogere verkoopprijzen van energie bij de afvalverwerker, wordt het verwerkingstarief voor 2023 met € 10,- per ton verlaagd. Dit resulteert in een voordeel V 175.
•    Als gevolg van de gestegen salarislasten verwacht Irado voor 2023 een lastenstijging N 122.

Met de Begroting 2024 komen wij bij u terug op het financieel effect voor 2024 en verder, en of dit invloed heeft op de afvalstoffenheffing. 

Wij stellen u voor de lasten te verlagen met V 841 in 2023 en de baten te verlagen met N 596 gevolgd door een evenredige lagere onttrekking N 841 uit en lagere dotatie aan V 596  de Voorziening afvalstoffenheffing middelen derden.

Lasten en baten 2023
Lagere verwerkingskosten kunststof en drankverpakkingen V788
Lager verwerkingstarief €10,- restafval V175
Indexering lasten Irado N122
Lasten V841
Lagere inzamelvergoeding kunststof- en drankverpakkingen N788
Inzamelvergoeding (compensatie) €11,- per ton V193
Baten N596
Saldo lasten en baten V246
Lasten: Lagere dotatie aan de Voorziening afval door lagere baten V596
Baten: Lagere onttrekking uit de Voorziening afval door lagere lasten N841
Totaal lasten V1.437
Totaal baten N1.437
Saldo N0

7.5 Specifieke Uitkering Preventieakkoord

Terug naar navigatie - 7.5 Specifieke Uitkering Preventieakkoord

Specifieke Uitkering Preventieakkoord - Beleidskeuze
Lasten / Baten: N  40 / V 40 in 2023
Kasstroom:  N 40 / V 40 in 2023

In 2023 ontvangen wij van het ministerie van VWS een Specifieke Uitkering van 40 voor de uitvoering van het regionale preventie akkoord. Wij willen deze middelen inzetten voor activiteiten om een gezonde leefstijl te stimuleren.

Wij stellen u voor om de lasten en baten in de begroting 2023 te verhogen met N/V 40 in 2023.

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Omschrijving BG2023 incl. wijz. Wijz. VJN 2023 BG2023 na wijz. VJN Raming 2024 Raming 2025 Raming 2026 Raming 2027 Raming 2028 Raming 2029 Raming 2030 Raming 2031
Lasten N21.875 N454 N22.329 N21.256 N22.261 N23.451 N24.878 N25.611 N26.508 N27.374 N27.645
Baten V14.781 V1.177 V15.958 V16.583 V17.381 V18.616 V20.091 V20.843 V21.756 V22.640 V22.911
Saldo van baten en lasten N7.094 V723 N6.371 N4.672 N4.881 N4.835 N4.786 N4.768 N4.752 N4.734 N4.734
Mutaties in reserves:
Reserve eenmalige uitgaven V169 V24 V193 N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0
Totaal mutaties reserves V169 V24 V193 N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0
Resultaat N6.925 V747 N6.178 N4.672 N4.881 N4.835 N4.786 N4.768 N4.752 N4.734 N4.734
In onderstaande tabel wordt een specificatie gegeven van de wijzigingen in het jaar 2023:
Omschrijving Lasten Baten Saldo
7.1 Uitvoering geluidsanering woningen N110 V110 N0
7.2 Duurzaamheid N1.450 V1.093 N357
7.3 Ongediertebestrijding N110 N0 N110
7.4 Lasten en baten afval V1.437 N1.437 N0
7.5 Specifieke Uitkering Preventieakkoord N40 V40 N0
0.3 Algemene uitkering overheveling klimaat naar BDU duurzaamheid N0 V1.214 V1.214
0.6 Mutaties Reserve Eenmalige Uitgaven N24 N0 N24
0.8 Aanpassen budgetten energie V528 N528 N0
0.10 Voorziening onderhoud N19 V19 N0
0.11 Aanpassen budgetten dagelijks onderhoud N9 V9 N0
2.1 Prijsindexatie budget openbare buitenruimte N10 V10 N0
5A.5 Brede SPUK-regeling N647 V647 N0
Totaal mutatie saldo van baten en lasten N454 V1.177 V723
Mutaties reserves
Reserve eenmalige uitgaven N0 V24 V24
Totaal mutatie in de reserves N0 V24 V24
Mutatie Resultaat V747