Financiële bestaanszekerheid
In de laatste maanden van 2022 heeft uw raad het onderwerp financiële bestaanszekerheid geagendeerd en ons college gevraagd om te komen met voorstellen waarin kaders zijn verwerkt om inwoners en verenigingen (c.a.) waar mogelijk en nodig financieel te ondersteunen. De voorbereiding en uitvoering van dit inmiddels vastgestelde beleidskader heeft en vraagt nog steeds veel tijd van de organisatie en heeft geleid tot her-prioritering van werkzaamheden. Dat heeft ertoe geleid dat voor 2023 geplande werkzaamheden zijn doorgeschoven naar 2024 (zie bijlage 'Wat doen we niet?', onderdeel programma 6B).
Verdubbeling taakstelling huisvesting statushouders
Wij verwachten, ten opzichte van 2022, een verdubbeling van de taakstelling huisvesting statushouders in 2023. Dat betekent dat de kosten voor de begeleiding bij de inburgering en de inkoop van inburgeringstrajecten zullen toenemen. Deze kosten worden gedeeltelijk gecompenseerd door het Rijk. Daarnaast heeft deze toename waarschijnlijk een hogere instroom in de bijstand tot gevolg.
Hogere loonkosten Promen in 2023
De onlangs afgesloten cao-gemeenten gaat met terugwerkende kracht in per 02-01-2023. De loonstijging voor het personeel van Promen dat onder deze cao valt, ligt hoger dan waarmee Promen rekening heeft gehouden in het Ondernemingsplan 2023 . Promen tracht deze stijging op te vangen in de lopende begroting. In afstemming met Promen bepalen we bij de NJN of er eventueel aangeraamd moet worden.
Inkorting aflostermijn Msnp
Per 1 januari 2024 wordt de termijn van de wettelijke schuldhulptrajecten (Wsnp) ingekort van 3 naar 1,5 jaar. Deze maatregel is om mensen met schuldenproblematiek sneller uit de schulden te helpen zodat ze eerder verder kunnen met hun leven. In navolging van deze aanpassing zal ook de termijn van de minnelijke schuldhulptrajecten (Mnsp) worden verkort van 3 naar 1,5 jaar. NVVK, VNG, Divosa en het ministerie van SZW roepen gemeenten op om vanaf 1 juli 2023 al te werken met de ingekorte Msnp-termijn; we geven gehoor aan deze oproep. Dit om te voorkomen dat mensen met schuldenproblematiek hun schuldhulptraject uitstellen en er veel verschillende werkwijzen ontstaan. Een overgangsregeling voor reeds lopende schuldhulptrajecten is nog niet bekend. Mocht het Rijk geen goede overgangsregeling invoeren, kan de gemeente de kosten op zich nemen om alsnog te zorgen voor een aflosperiode van 1,5 jaar. Het financiële effect daarvan is waarschijnlijk kleiner dan € 100.000. We monitoren de verdere ontwikkelingen en komen zo nodig hierop terug in de Najaarsnota 2023 en/of bij de Begroting 2024. Met betrokken partijen (GR IJsselgemeenten Sociale Zaken en Welzijn Capelle) worden voorbereidingen getroffen voor een van soepele overgang naar de nieuwe termijn van 1,5 jaar.
Budget Energietoeslag 2023
Met Prinsjesdag 2022 heeft het kabinet de Energietoeslag 2023 aangekondigd, voor dezelfde doelgroep als in 2022 (huishoudens met een inkomen tot 120% van het wettelijk sociaal minimum) en opnieuw voor een bedrag van € 1.300 per huishouden. Gemeenten mochten in 2022 hiervan al een bedrag van € 500 uitkeren aan betreffende huishoudens en hebben daarvoor in 2022 ook al budget van het Rijk ontvangen. Voor Capelle gaat het om een bedrag van 1.809. Wij hebben bij de Najaarsnota 2022 aangeven om de Energietoeslag 2023 uit te voeren in 2023.
Bij de Najaarsnota 2022 (6B.7) heeft uw raad besloten om voor de uitvoering van de Energietoeslag 2023 de lasten in de Begroting 2023 te verhogen met N 6.000 en de baten te verhogen met V 6.000. Het Rijk heeft in 2022 ter dekking al een deel van het budget voor de Energietoeslag 2023 beschikbaar gesteld aan de gemeente. Via het jaarrekeningresultaat 2022 hebben wij dit bedrag aan de algemene reserve 2023 toegevoegd. De Voorjaarsnota 2023 bevat bij Programma 0 het voorstel om de algemene uitkering in 2023 met 1.809 te verlagen en het in 2022 ontvangen bedrag voor de energietoeslag 2023 ad 1.809 te onttrekken aan de algemene reserve. Via de meicirculaire 2023 stelt het Rijk aanvullende middelen beschikbaar. Dit gaat via een decentralisatie-uitkering in plaats van via de algemene uitkering zoals voor de Energietoeslag 2022. Zo wil het Rijk de verdeling van het budget beter laten aansluiten bij de kosten. Er wordt € 25 miljoen uit het gemeentefonds gehaald voor een vangnetregeling voor gemeenten die tekort komen aan de toekenning van de energietoelage. Het wetsvoorstel Energietoeslag 2023 wordt naar verwachting in juni 2023 vastgesteld. Wij zullen op basis daarvan daarna de beleidsregels voor de Energietoeslag 2023 vaststellen. Via de collegebrief houden wij u op de hoogte van de verdere ontwikkelingen.