Programma 5 Sport, cultuur en recreatie

Deelprogramma 5A Vrijetijdsbesteding (Sport en cultuur)

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen

Stijgende lasten Sportief Capelle, Bibliotheek en Isala Theater
Onze verbonden partijen Sportief Capelle (SC), Bibliotheek en Isala Theater hebben aangegeven dat ze te maken hebben met stijgende kosten. Op verzoek van het college heeft SC een nieuwe begroting 2023 aangeleverd. Hieruit blijkt dat SC een tekort op haar begroting heeft. SC heeft aangegeven dat zij maatregelen treft om dit tekort voor zover mogelijk te minimaliseren en bereid is om, indien nodig, incidenteel uit haar algemene reserve te dekken. Het Isala Theater heeft ook een tekort en heeft dit tekort beperkt weten te houden door een verbetering van de omzet in het eerste gedeelte van 2023.
Voor beide organisaties geldt dat we in gezamenlijkheid kijken wat voor 2023 nodig is om de bedrijfsvoeringskosten te dekken.

Nieuwe specifieke uitkering Gezond en Actief Akkoord
Het ministerie van VWS, de VNG, Zorgverzekeraars Nederland en GGD GHOR Nederland hebben op 3 februari 2023 het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) ondertekend. In het akkoord is afgesproken hoe preventief gezondheidsbeleid kan worden versterkt en duurzaam kan worden geborgd. Voor de uitvoering van de afspraken uit het GALA, samen met het Sportakkoord ll dat in december 2022 is gesloten, is van 2023 - 2026 circa € 300 miljoen per jaar beschikbaar voor gemeenten via een Brede Specifieke Uitkering (SPUK). 

Het GALA heeft tot doel gemeenten een steviger basis te geven om integraal preventief Gezondheidsbeleid vorm te geven. De doelen van het GALA zijn ontleend aan het Nationaal Preventieakkoord en de Landelijke Nota Gezondheidsbeleid 2020-2024. Met het GALA wordt ook een substantiële financiële impuls gegeven aan gemeenten om de doelen van het akkoord te kunnen behalen. In deze SPUK wordt de financiering voor 15 onderdelen op de thema’s sport- en beweegstimulering, cultuurparticipatie, gezondheidsbevordering en het versterken van de sociale basis gebundeld in één (nieuwe) uitkering. De onderdelen zijn deels reeds langer lopende programma’s en regelingen, waaronder Kansrijke Start, Eén tegen Eenzaamheid en de Brede Regeling Combinatiefuncties, en deels nieuwe programma’s die vanuit het regeerakkoord structureel worden ingezet, zoals valpreventie. Daarnaast bevat het thema’s die gedurende deze kabinetsperiode van een extra impuls worden voorzien, zoals de aanpak van overgewicht, gezonde leefomgeving en mentale gezondheid. De  SPUK-middelen voor 2023 zijn aangevraagd en ontvangen; de aanvraag voor 2024-2026 doen we uiterlijk in september. In november dit jaar ontvangen we deze middelen (onder voorbehoud van goedkeuring aanvraag).

Wat willen wij bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen wij bereiken?

Sporten en bewegen voor een betere gezondheid en welzijn

Terug naar navigatie - Sporten en bewegen voor een betere gezondheid en welzijn

Wat gaan wij daarvoor doen?

Cultuuraanbod passend bij Capelle

Terug naar navigatie - Cultuuraanbod passend bij Capelle

Wat gaan wij daarvoor doen?

5A.1 Voorbereidingskrediet sporthal Schenkel (Krediet 100 in 2023)

Terug naar navigatie - 5A.1 Voorbereidingskrediet sporthal Schenkel (Krediet 100 in 2023)

Voorbereidingskrediet sporthal Schenkel - Beleidskeuze
Lasten: N 3 structureel vanaf 2027
Kasstroom: N 100 in 2023

In maart 2023 is het toekomstscenario voor sporthal Schenkel besproken. Voor de toekomst van sporthal Schenkel, Capelseweg 39, zijn een aantal scenario’s gemaakt. Wij hebben besloten tot verdere uitwerking van de sloop en nieuwbouw van een sporthal op huidige locatie, dan wel op het naastgelegen perceel. Daarvoor is een voorbereidingskrediet aangevraagd van 100 om benoemde voorkeursvariant ‘Sport en ontmoeting, met commercieel’ uit te werken richting besluitvorming. Deze uitwerking omvat in ieder geval een globaal Programma van Eisen, inclusief kostenraming en exploitatieopzet. Definitieve besluitvorming over realisatie van de sporthal volgt uiterlijk bij VJN 2024. 
 
Wij stellen u voor een krediet van 100 ter beschikking te stellen en de lasten in de begroting met N 3 structureel te verhogen vanaf 2027.

5A.2 Extra krediet zonnepanelen Dakotaweg 261 (Krediet 194, subsidie -99)

Terug naar navigatie - 5A.2 Extra krediet zonnepanelen Dakotaweg 261 (Krediet 194, subsidie -99)

Extra krediet zonnepanelen Dakotaweg 261 - Beleidskeuze
Lasten: N 5 structureel vanaf 2024
Kasstroom: N 194 en V 99 in 2023 

In 2022 is DUMAVA subsidie ter waarde van maximaal V 99 aangevraagd en toegekend voor het plaatsen van zonnepanelen en het verbeteren van de dakisolatie voor sporthal Oostgaarde, Dakotaweg 261. Voorwaarde voor de subsidie is dat het isoleren van het dak en het plaatsen van zonnepanelen als integraal project wordt uitgevoerd.

Er is al een krediet beschikbaar van 51 alleen voor het realiseren van zonnepanelen. Door ook verbetering van de dakisolatie in dit project te betrekken wordt een hogere energiebesparing gerealiseerd en kan aanspraak gemaakt worden op de toegekende subsidie. 
Geraamd wordt dat een aanvullend bedrag van 194 nodig is voor de uitvoering. 

Wij stellen u voor in 2023 een extra krediet van N 194 ter beschikking te stellen, de subsidie van V 99 te ramen en de lasten in de begroting met N 5 structureel te verhogen vanaf 2024.

Extra krediet zonnepanelen Dakotaweg 261
Lasten:
Investering PV panelen 98
Dakisolatie ter plaatse van panelen 57
Dakisolatie overige 179
Totaal lasten 334
Reeds beschikbaar:
Krediet zonnepanelen 51
MJOP 2024 tbv dakrenovatie 89
Totaal beschikbaar 140
Totaal extra krediet 194

5A.3 Kredieten sportaccommodaties (Krediet -763 in 2023, +828 in 2024)

Terug naar navigatie - 5A.3 Kredieten sportaccommodaties (Krediet -763 in 2023, +828 in 2024)

Kredieten sportaccommodaties - Onvermijdelijk

Lasten: V 43 in 2024 en N 4 vanaf 2025
Kasstroom: V 763 in 2023 en N 828 in 2024 

Doorschuiven kredieten sportaccommodaties
In de begroting 2023 zijn kredieten beschikbaar gesteld voor onder andere vervangingen van velden en terreinvoorzieningen van buitensportaccommodaties. Een aantal van deze vervangingsinvesteringen worden dit jaar niet uitgevoerd omdat ze technisch nog niet nodig zijn of volgend jaar met andere werkzaamheden gekoppeld worden uitgevoerd.

Index
Door de stijging van prijzen voor grondstoffen en personeel is het noodzakelijk om de door te schuiven kredieten gelijk te verhogen met een indexatie van 5%.

Overige kredieten sportaccommodaties
Naar verwachting worden de overige kredieten voor sportaccommodaties wel in 2023 uitgevoerd. Ook hier verwachten wij hogere uitgaven en is het noodzakelijk om deze kredieten te verhogen met een indexatie van 5%.

In onderstaande overzicht zijn de financiële gevolgen in beeld gebracht. Hierbij zijn de door te schuiven kredieten voor sportaccommodaties apart in beeld gebracht. De te indexeren overige kredieten sportaccommodaties zijn gebundeld als verzamelpost “indexering overige kredieten”. 
De indexering van 5% heeft een te geringe invloed op de hoogte van de afschrijvingen om deze per krediet in beeld te brengen. Gekozen is om in het overzicht de verhoging te bundelen.

Wij stellen u voor om de volgende investeringskredieten sportaccommodaties door te schuiven naar 2024 en gelijktijdig deze kredieten en de overige kredieten sportaccommodaties te indexeren met 5%.

Wij stellen u voor de kredieten sportaccommodaties te verlagen met 763 in 2023 en te verhogen met 828 in 2024. Daarnaast de lasten in de begroting in 2024 te verlagen met V 43 en te verhogen met N 4.

Krediet Oorspronkelijk krediet Aanpassen kredieten Afschrijving
2023 2024 2024 2025 e.v.
Vervanging Rugbyveld 1 108 -108 112 V11 N2
Vervanging Cricketveld 1 Sparta 101 -101 106 V10
Vervanging Voetbalveld 1 SVS 50 -50 54 V2
Voetbalveld 5 SVS 75 -75 79 V7
Vervanging Tennisbaan 1-8 TC Capelle 43 -43 45 V1
Vervanging Honkbalveld Eurostart 50 -50 54 V2
Vervanging Voetbalveld 1 vv Capelle 60 -60 63 V2
Vervanging Voetbalveld cvv Zwervers 34 -34 35 V1
Vervanging terreinvoorzieningen SVS 86 -86 90 V3
Vervanging terreinvoorziening KCC 52 -52 54 V1
Vervanging terreinvoorziening cvv Zwervers 43 -43 45 V2
Vervanging terreinvoorziening vv Capelle 87 -87 91 V3
Indexering overige kredieten 505 26 0 N2 N2
Totaal 1.294 -763 828 -43 4

5A.4 Informatiepunten Digitale Overheid (IDO’s)

Terug naar navigatie - 5A.4 Informatiepunten Digitale Overheid (IDO’s)

Informatiepunten Digitale Overheid (IDO’s)  - Beleidskeuze 
Lasten / Baten: N 66 / V 66 in 2023
Kasstroom: N 66 / V 66 in 2023

De Informatiepunten Digitale Overheid (IDO’s) zijn in 2019 opgericht door het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties in samenwerking met de Koninklijke Bibliotheek (KB). Ook Capelle biedt via haar IDO ondersteuning aan bewoners met hun vragen over online overheidsdienstverlening. Dit kunnen vragen zijn over de digitale overheid, ondersteuning bij het aanvragen van een DigiD of het maken van een digitale doktersafspraak, maar ook hulpvragen over digitalisering in het algemeen. 
Vanaf 2023 worden deze middelen ter beschikking gesteld aan de gemeenten. Capelle ontvangt voor 2023 een bedrag van 66 gebaseerd op de  inwoners- en opleidingscomponent (afhankelijk van het opleidingsniveau van inwoners). Via de zogenaamde SiSA-systematiek wordt zal verantwoording afgelegd over de besteding van deze specifieke uitkering. Het IDO is ondergebracht als dienst bij de Bibliotheek aan den IJssel. Wij maken met de bibliotheek afspraken over de inzet en gewenste effecten van het IDO.

Wij stellen u voor om de lasten en baten in de begroting te verhogen met N/V 66 in 2023. De middelen worden structureel in de begroting aangeraamd. 

5A.5 Brede SPUK-regeling

Terug naar navigatie - 5A.5 Brede SPUK-regeling

SPUK GALA -  Beleidskeuze 
Lasten / Baten: N1.007 / V1.199 in 2023 en V192 vanaf 2024
Kasstroom: N1.007 / V1.199 in 2023 en V192 vanaf 2024

Het ministerie van VWS, de VNG, Zorgverzekeraars Nederland en GGD GHOR Nederland hebben op 3 februari 2023 het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) ondertekend. In het akkoord is afgesproken hoe preventief gezondheidsbeleid kan worden versterkt en duurzaam kan worden geborgd. Voor de uitvoering van de afspraken uit het GALA, samen met het Sportakkoord ll dat in december 2022 is gesloten, is van 2023 - 2026 circa € 300 miljoen per jaar beschikbaar voor gemeenten via een Brede Specifieke Uitkering (SPUK). 
In voorgaande jaren ontvingen gemeenten al verschillende budgetten die nu onder de SPUK GALA zijn gebracht. Het gaat om de SPUK Sportakkoord, de SPUK Preventieakkoord, de GIDS middelen en middelen vanuit de Brede Regeling Combinatiefuncties (BRC). 
Naast het onderbrengen van deze budgetten onder het GALA, zijn er voor andere onderwerpen ook budgetten beschikbaar gesteld binnen de SPUK GALA. Denk aan Kansrijke Start, Mentale gezondheid en Aanpak overgewicht en obesitas. VWS geeft in het GALA aan welke voorwaarden per onderwerp gesteld worden. 
Op dit moment wordt in kaart gebracht wat er al is in Capelle en waar de budgetten kunnen worden ingezet.  

Wij stellen u voor om de lasten en baten in de begroting te verhogen met N1.007 / V1.199 in 2023 en de baten te verhogen met V192 vanaf 2024. Tegenover dit voordeel staat onder programma 0 een structurele lagere baat van N192 op de Algemene Uitkering door het vervallen van middelen voor de Brede Regeling Combinatiefuncties.  

De wijzigingen zijn cijfermatig verwerkt op de betreffende programma's, maar komen daar niet meer als separate voorstellen terug. Dit voorstel raakt de volgende programma's:

Programma 2023 2024 e.v.
Lasten Baten Lasten Baten
5A N52 V126 N0 V74
6A N308 V426 N0 V118
7 N647 V647 N0 V0
Totaal N1.007 V1.199 N0 V192

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Omschrijving BG2023 incl. wijz. Wijz. VJN 2023 BG2023 na wijz. VJN Raming 2024 Raming 2025 Raming 2026 Raming 2027 Raming 2028 Raming 2029 Raming 2030 Raming 2031
Lasten N14.369 N500 N14.869 N14.437 N14.515 N14.556 N14.619 N14.627 N14.613 N14.687 N14.687
Baten V4.389 V639 V5.028 V4.417 V4.417 V4.416 V4.416 V4.416 V4.416 V4.416 V4.416
Saldo van baten en lasten N9.980 V139 N9.841 N10.021 N10.099 N10.140 N10.203 N10.211 N10.197 N10.270 N10.270
Mutaties in reserves:
Reserve eenmalige uitgaven V147 V6 V153 N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0
Totaal mutaties reserves V147 V6 V153 N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0
Resultaat N9.833 V145 N9.688 N10.021 N10.099 N10.140 N10.203 N10.211 N10.197 N10.270 N10.270
In onderstaande tabel wordt een specificatie gegeven van de wijzigingen in het jaar 2023:
Omschrijving Lasten Baten Saldo
5A.4 Informatiepunten Digitale Overheid (IDO’s) N66 V66 N0
5A.5 Brede SPUK-regeling N52 V126 V74
0.6 Mutaties Reserve Eenmalige Uitgaven N6 N0 N6
0.8 Aanpassen budgetten energie V61 N46 V15
0.9 Aanpassen huurbaten gemeentelijk vastgoed N0 V491 V491
0.10 Voorziening onderhoud N261 N0 N261
0.11 Aanpassen budgetten dagelijks onderhoud N177 N0 N177
4.2 Aanpassen budgetten MFC Fascinatio V1 V2 V3
Totaal mutatie saldo van baten en lasten N500 V639 V139
Mutaties reserves
Reserve eenmalige uitgaven N0 V6 V6
Totaal mutatie in de reserves N0 V6 V6
Mutatie Resultaat V145

Deelprogramma 5B Openbaar groen en (openlucht) recreatie

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen

Landelijke trend natuur en klimaat

In het nieuws zien we landelijk steeds meer gemeenten grote uitgaven doen voor vergroenen en ontharden. Dit met het oog op het bevorderen van de biodiversiteit, het veraangenamen van het leefklimaat in steden en het opvangen van de gevolgen van weersextremen door klimaatverandering.

Wat willen wij bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen wij bereiken?

Bewegen en recreëren in de buitenruimte

Terug naar navigatie - Bewegen en recreëren in de buitenruimte

Wat gaan wij daarvoor doen?

Waterrobuust en hittebestendig Capelle

Terug naar navigatie - Waterrobuust en hittebestendig Capelle

Wat gaan wij daarvoor doen?

5B.1 Baggeren en de Reserve Water

Terug naar navigatie - 5B.1 Baggeren en de Reserve Water

Baggeren en de Reserve Water - Onvermijdelijk
Lasten / Baten: N 386 / V 400 in 2023, V 36 /V 12 in 2024, V 436 / N 388 in 2025, V 431 / N 405 in 2026, V 16 in 2027, V 5 in 2028 en structureel V 431 / N 404 in 2029, V 431 / N 404 in 2030 en V 27 in 2031
Kasstroom:  N 400 in 2023 en V 31 in 2024, V 431 in 2025, V 431 in 2026, V 431 in 2029 en V 431 in 2030

Met betrekking tot het baggeren binnen de gemeente hebben wij het definitieve baggerplan van HHSK ontvangen en hebben de voorbereidende werkzaamheden plaatsgevonden. Dit betekent dat we in 2023 kunnen starten met het baggeren van de Capelse watergangen. Voor de baggercyclus van komende jaren bedragen de lasten N 400 in 2023  en N 400 in 2024. Voor het baggeren is rekening gehouden met een structurele last in de begroting van N 431 vanaf 2024. Wij stellen u voor om de lasten in 2023 met N 400 te verhogen en in 2024 met V 31 te verlagen. Vooruitlopende op de toekomstige baggerplannen stellen wij u voor om de begrote baggerlasten vanaf 2025 met V 431 te verlagen, behoudens de jaren 2027, 2028 en 2031.

Voor de dekking van de lasten van N 400 in 2023 en N 400 stellen wij u voor om V 400 in 2023 en V 400 in 2024 te onttrekken uit de daarvoor bestemde Reserve Water. De volgende baggercyclus zal zich pas over enkele jaren weer voordoen. Als uitgangspunt voor de uitvoering daarvan, stellen wij deze vooralsnog op 2027, 2028 en 2031.  Als daar concreet zicht op is komen wij, waar nodig, met een voorstel om in de betreffende jaren de lasten voor het baggeren en de evenredige onttrekking uit de Reserve Water bij te stellen.

De Reserve Water is enkele jaren geleden omgevormd tot een egalisatiereserve om de sterk schommelende lasten van baggeren op te kunnen vangen. Voorheen werd de Reserve Water, naast baggeren, ook ingezet voor andere aan water gerelateerde lasten. Wij stellen voor om de daarop betrekking hebbende dotaties aan en onttrekkingen uit de Reserve Water terug te draaien. Gezien de baggerlasten in 2023 stellen wij voor de bestaande onttrekkingen pas vanaf 2024 terug te draaien. Na voorgestelde mutaties realiseren wij dat de Reserve Water ook echt alleen een egalisatiereserve voor het baggeren is. Na voorgestelde mutaties is de Reserve Water voldoende op peil en hoeven er komende jaren nog geen dotaties plaats te vinden.

Wij stellen u voor de lasten / baten in de begroting te verlagen / verhogen met N 386 / V 400 in 2023, V 36 /V 12 in 2024, V 436 / N 388 in 2025, V 431 / N 405 in 2026, V 16 in 2027, V 5 in 2028 en structureel V 431 / N 404 in 2029, V 431 / N 404 in 2030 en V 27 in 2031.

2023 2024 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031
Lasten baggerplan N400 N400 N0 N0 N431 N431 N0 N0 N431
Reeds begrote lasten baggeren N0 N431 N431 N431 N431 N431 N431 N431 N431
Saldo baggeren N400 V31 V431 V431 N0 N0 V431 V431 N0
Bestaande dotaties Reserve Water terugdraaien V14 V5 V5 N0 N0 N0 N0 N0 N0
Saldo lasten N386 V36 V436 V431 N0 N0 V431 V431 N0
Nieuwe onttrekkingen Reserve Water ivm baggerplan V400 V400 N0 N0 V431 V431 N0 N0 V431
Bestaande onttrekkingen Reserve Water terugdraaien N0 N388 N388 N405 N415 N426 N404 N404 N404
Saldo baten V400 V12 N388 N405 V16 V5 N404 N404 V27
Saldo lasten en baten V14 V48 V48 V26 V16 V5 V27 V27 V27
Ontwikkeling Reserve Water 2023 2024 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031
Beginstand 1-1-2023 V2.639
Bestaande dotaties V444 V5 V5
Dotaties terugdraaien (exclusief dotatie V 430 uit NJN22 5B.3) N14 N5 N5 N0 N0 N0 N0 N0 N0
Bestaande onttrekkingen N383 N388 N388 N405 N415 N426 N404 N404 N404
Onttrekkingen terugdraaien N0 V388 V388 V405 V415 V426 V404 V404 V404
Onttrekking ivm baggeren (VJN23) N400 N400 N0 N0 N431 N431 N0 N0 N431
Eindstand per 31 december V2.286 V1.886 V1.886 V1.886 V1.455 V1.024 V1.024 V1.024 V593

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Omschrijving BG2023 incl. wijz. Wijz. VJN 2023 BG2023 na wijz. VJN Raming 2024 Raming 2025 Raming 2026 Raming 2027 Raming 2028 Raming 2029 Raming 2030 Raming 2031
Lasten N6.966 N722 N7.688 N7.693 N7.503 N7.632 N8.320 N8.448 N8.219 N8.381 N8.932
Baten V894 N0 V894 V894 V894 V894 V894 V894 V894 V894 V894
Saldo van baten en lasten N6.072 N722 N6.794 N6.799 N6.609 N6.739 N7.427 N7.554 N7.326 N7.488 N8.039
Mutaties in reserves:
Reserve Water N61 V414 V353 V400 N0 N0 V431 V431 V32 V32 V463
Reserve eenmalige uitgaven V84 N0 V84 N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0
Totaal mutaties reserves V23 V414 V437 V400 N0 N0 V431 V431 V32 V32 V463
Resultaat N6.049 N308 N6.357 N6.399 N6.609 N6.739 N6.996 N7.123 N7.294 N7.456 N7.576
In onderstaande tabel wordt een specificatie gegeven van de wijzigingen in het jaar 2023:
Omschrijving Lasten Baten Saldo
5B.1 Baggeren en de Reserve Water N400 N0 N400
0.8 Aanpassen budgetten energie V42 N0 V42
0.10 Voorziening onderhoud N30 N0 N30
0.11 Aanpassen budgetten dagelijks onderhoud N4 N0 N4
2.1 Prijsindexatie budget openbare buitenruimte N330 N0 N330
Totaal mutatie saldo van baten en lasten N722 N0 N722
Mutaties reserves
Reserve Water V14 V400 V414
Reserve eenmalige uitgaven N0 N0 N0
Totaal mutatie in de reserves V14 V400 V414
Mutatie Resultaat N308