Programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen

Versnellingsafspraken Rivium

In de Begroting 2023 2.4 heeft u een voorlopig krediet van 7,04 miljoen gevoteerd voor de uitvoering van de Versnellingsafspraken voor de realisatie van grootschalige woningbouwinitiatieven. Dit krediet is in de begroting 2023–2026 verwerkt. Wij starten dit jaar met de voorbereiding van deze projecten. We beginnen met het opstellen van projectopdrachten, het in kaart brengen van de cofinancieringsmogelijkheden en het uitwerken van de projecten in schetsen en ramingen. Zoals afgesproken wordt elk project met de financiering ervan, afzonderlijk ter besluitvorming aan u voorgelegd.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Verschillende vormen van vervoer in balans

Terug naar navigatie - Verschillende vormen van vervoer in balans

Wat gaan we daarvoor doen?

Verkeersveilige stad

Terug naar navigatie - Verkeersveilige stad

Wat gaan we daarvoor doen?

Toekomstbestendige stad

Terug naar navigatie - Toekomstbestendige stad

Wat gaan we daarvoor doen?

2.1 Prijsindexatie budget openbare buitenruimte

Terug naar navigatie - 2.1 Prijsindexatie budget openbare buitenruimte

Prijsindexatie budget openbare buitenruimte - Onvermijdelijk 
Lasten / Baten: N 745 / V 10  in 2023 en structureel N 595 / V 10 vanaf 2024
Kasstroom: N 745 in 2023 en structureel N 595 vanaf 2024

Bij een inventarisatie van onze onderhoudscontracten is gebleken dat we in alle onderdelen van het onderhoud van de buitenruimte te maken hebben met stijgende kosten. Van het aanbrengen van verharding en belijning, het maaien en krozen van watergangen tot het onderhouden en laten branden van verlichting en verkeerslichten. Met name waar relatief veel energie nodig is om de materialen te produceren (asfalt, masten, e.d.) of om werkzaamheden uit te voeren (maaiboot, onkruid verwijderen met heet water, asfalt aanbrengen, e.d.) zijn de grootste stijgingen ontstaan.
In de afgelopen periode is er meer duidelijkheid gekomen over de prijsontwikkelingen, maar er is nog steeds onzekerheid over de komende periode.

We zien ons genoodzaakt te indexeren op reeds bestaande onderhoudscontracten. Omdat onze onderhoudscontracten gebaseerd zijn op de CROW richtlijnen achten we het verantwoord af te wijken van de indexatie cf. de CBS-prijsindex voor Grond, Weg- en Waterbouw.  Niet alleen bij lopende contracten, maar ook bij nieuw af te sluiten contracten worden prijsstijgingen doorgevoerd door de aannemers. Bij de aanbesteding van het onderhoud van de verkeersregelinstallaties houden we daar rekening mee in het budget voor de komende periode.

Wij stellen u voor om de lasten in de begroting te verhogen met N 745  in 2023 en structureel met N 595 vanaf 2024 gevolgd door een onttrekking V 10 vanaf 2023 uit de Voorziening riolering middelen derden.  De cijfers zijn cijfermatig wel verwerkt in de betreffende programma's, maar komen daar niet meer als separate voorstellen terug.

Lasten 2023 2024 en verder
Programma 2 N405 N255
Programma 5B N330 N330
Programma 7: TV 7.2 riool N10 N10
Totaal N745 N595
Programma 7: Voorziening riolering middelen derden V10 V10
Saldo N735 N585

2.2 Baten en lasten openbare buitenruimte

Terug naar navigatie - 2.2 Baten en lasten openbare buitenruimte

Baten en lasten openbare buitenruimte  - Onvermijdelijk 
Lasten / Baten: N 45 / V 155 vanaf 2023
Kasstroom:  V 110 vanaf 2023

Structurele baten

Kabels & Leidingen

In lijn met onderzoeksopdracht 7, extra opbrengsten Kabels& Leidingen, hebben we onderzoek gedaan naar de te verwachten extra opbrengsten en de daarvoor benodigde inzet. De laatste jaren zien we een trend van meer opbrengsten binnen de aanleg van ondergrondse infrastructuur.  Als gevolg hiervan verwachten wij structurele extra opbrengsten uit de Kabels & Leidingen van jaarlijks V 155. Tegelijkertijd constateren we dat de warmte- en energietransitie meer inzet van ons vergt. Hiervoor is extra capaciteit benodigd. Voor 2023 en 2024 is hier reeds in de Begroting invulling aan gegeven met de uitbreiding van 1,5 fte. Voor de invulling hiervan vanaf 2025, komen wij bij u op een later moment op terug. 

Structurele lasten

Aanramen budget ponton Waterbus

In 2022 is een ponton geplaatst waar de Waterbus kan aanmeren. Hierbij is geen rekening gehouden met het noodzakelijke onderhoud van N 10 per jaar om te zorgen dat het ponton zijn functie kan blijven behouden. 

Recognities

Binnen de gemeente zijn een aantal locaties waarbij onze openbare ruimte, bijvoorbeeld wegen, onder de onderdoorgangen van het spoortracè van de NS liggen. Wij zijn verplicht hiervoor te betalen. Deze kosten willen wij aanramen met structureel N 35.

 

Wij stellen u voor om de lasten / baten in de begroting te verhogen met N 45 / V 155 vanaf 2023.

2.3 Bruggen (Krediet 371)

Terug naar navigatie - 2.3 Bruggen (Krediet 371)

Bruggen - Onvermijdelijk
Lasten / Baten: N 160 in 2023 en structureel N 4 vanaf 2024
Kasstroom: N 531 in 2023

Uit recente inspecties is gebleken dat de brug tussen de Schollevaartseweg en de Nieuwerkerkse Tocht in dusdanig slechte staat is dat de hulpdiensten er geen gebruik meer van kunnen maken. Daarom is het noodzakelijk dat deze brug op korte termijn vervangen wordt. Hiervoor is een krediet benodigd van 371 wat leidt tot structurele afschrijvingslasten van N 4 vanaf 2024.

Daarnaast dient ten behoeve van de nieuwe woonwijk IJsselpark een aanpassing van de Kanaalweg te worden gerealiseerd. De Kanaalweg is een belangrijke doorgaande weg waarbij een afsluiting ver voor de uitvoering van de werkzaamheden moet worden ingepland. Daarnaast is het zeer wenselijk dat deze afsluiting in een vakantieperiode valt. Gezien de omvang van de werkzaamheden is gekozen voor een periode in de zomervakantie van 2023.

Binnen het werkgebied bevinden zich twee bruggen waarvoor het onderhoud tegelijkertijd plaats gaat vinden. Doordat de verharding wordt vervangen en het gehele werkgebied is afgesloten is er voor gekozen het groot onderhoud N 160 van de bruggen naar voren te halen. Het voordeel hiervan is dat we werk met werk maken en we maximaal gebruik maken van de afsluiting waardoor dit over een aantal jaren niet nog een keer hoeft. Hiermee beperken we de overlast voor de Capellenaren. 

Wij stellen u voor een krediet ter beschikking te stellen van 371 en de lasten in de begroting te verhogen met éénmalig N 160  in 2023 en structureel N 4 vanaf 2024.

2.4 Herschikken budgetten Mobiliteit

Terug naar navigatie - 2.4 Herschikken budgetten Mobiliteit

Herschikken budgetten Mobiliteit via reserve eenmalige uitgaven – Technisch
Lasten / Baten: N 259 / V 274 in 2023, V/N 244 in 2024 en V/N 30 in 2025
Kasstroom: N 259 in 2023, V 244 in 2024 en V30 in 2025

Op basis van het huidige ambitieuze uitvoeringsprogramma van het Programma Mobiliteit, de personele capaciteit, de uitwerking van de MIRT verkenning Algeracorridor en overige uitdagingen die op ons afkomen, is een herschikking van de budgetten Mobiliteit wenselijk. We zagen in 2022 het aantal mobiliteitsprojecten en -vragen toenemen, als ook het aantal externe verkeersonderzoeken en -ontwerpen.  In het verlengde hiervan is het team Mobiliteit uitgebreid. Deze stijgende lijn zet zich ook dit jaar voort, zodat we onze vooruitgeschoven financiële budgetten al dit jaar nodig hebben. Wij vragen binnen deze herschikking dus geen nieuw geld aan, maar halen wij beschikbaar budget van 2024 en 2025 naar voren.

Fietsbeleid 
In 2023 evalueren we het fietsplan 2010-2020 ‘Slim op de Fiets’. Deze evaluatie is input voor de actualisatie van het fietsplan. De actualisatie van het fietsplan staat ook voor 2023 in de planning. Het gereserveerde budget van 30K voor het fietsbeleid van 2024 gebruiken we daarom in 2023. 
Nieuwe mobiliteit
In 2022 is er veel gewerkt aan ‘Nieuwe Mobiliteit’. Denk daarbij bijvoorbeeld aan diverse onderzoeken en uren die zijn geboekt voor de deelscooter wat meer tijd heeft ingenomen dan verwacht. Wij stellen voor het budget van 2024 en 2025 te herschikken naar 2023. 
Voorbereidingsbudget MIRT
In 2022 is er gewerkt aan de verkenningsfase van de automaatregelen op de Algeracorridor, onderdeel van de MIRT Verkenning Oeververbindingen Regio Rotterdam. Daarnaast zijn er vele onderzoeken uitgevoerd. Het budget van 2024 verplaatsen wij naar 2023. 
Verkeersveiligheid
Ook op het gebied van verkeersveiligheid verwachten we ook in 2023 veel werk te krijgen aan diverse gedrags- en infraprojecten, hiervoor willen we het budget van 2024 (15) inzetten in 2023.
Wegcategorisering
De gereserveerde 35K voor 2024 herschikken we allereerst naar 2023. De nieuwe wegcategorisering voor de auto maakt onderdeel uit van het verkeersveiligheidsplan waar momenteel aan gewerkt wordt. Aangezien het Verkeersveiligheidsplan en de Wegcategorisering in één nota samenvallen, voegen we deze twee budgetten ook samen onder het budget ‘Verkeersveiligheid’. 
Werkgevers- en bewonersaanpak
In 2022 heeft het team Mobiliteit zich ingespannen om de werkgevers- en bewonersaanpak op te zetten. Dit hebben we samen met Zuid-Holland Bereikbaar en onze buurgemeenten opgepakt. Een voorbeeld is de beloningsapp ‘Dumoco+’. Capellenaren kunnen prijzen winnen door niet meer met de auto op bepaalde trajecten en momenten te reizen maar in plaats hiervan duurzaam te reizen of thuis te werken. Het gereserveerde bedrag van 16K hebben we in 2023 nodig.
Actieplan Corona
Dit budget vervalt aangezien er geen aanleiding en capaciteit is om aan dit project te werken.

Wij stellen u voor de begroting volgens onderstaande tabel aan te passen: 

Herschikken Mobiliteit 2023 2024 2025
Fietsbeleid N30 V30
Nieuwe mobiliteit N85 V55 V30
Voorbereidingsbudget MIRT N93 V93
Wegcategorisering N35 V35
Verkeersveiligheid N15 V15
Werkgevers- en bewonersaanpak N16 V16
Totaal budget N274 V244 V30
Via reserve eenmalig V274 N244 N30
Actieplan Corona V15
Vrijval V15

2.5 Mobiliteit (Krediet 50)

Terug naar navigatie - 2.5 Mobiliteit (Krediet 50)

Mobiliteit -  Beleidskeuze
Lasten / Baten: N 170 in 2023 en N 3 vanaf 2024 
Kasstroom: N 220 in 2023

Voor de onderstaande onderdelen geldt dat wij deze benodigde uitgaven niet uit de in 2023 beschikbare budgetten en kredieten kunnen bekostigen. Deze claims komen voort uit verrekeningen uit 2022, regionale (MRDH) ontwikkelingen waar wij aanhaken, vertraging door noodzakelijke participatie en acties die voortkomen uit het Coalitieakkoord 2022-2026.

KTA Zuidelijke fietsroute (N70 in 2023) - beleidskeuze

Ook in 2023 houden we ons bezig met de optimalisatie van de fietsverbinding en verbetering van de veiligheid op Capels grondgebied tussen de Algerabrug en het Toepad ter hoogte van Rivium. Deze fietsroute langs de dijk staat ook wel bekend als de Zuidelijke fietsroute, onderdeel van de doorfietsroute Lekkerkerk – Rotterdam. Om dit project in 2023 tot en met Definitief Ontwerp uit te werken, hebben we 70K nodig. Het benodigde uitvoeringskrediet hiervoor leggen we aan u voor in de Begroting 2024.

Keerlus Valeriusrondeel (krediet 50) - beleidskeuze

De bushalte Valeriusrondeel waar buurtbus 607 halteert, scoort qua toegankelijkheid laag. Wij verplaatsen de bushalte van de oostzijde naar de westzijde van het Valeriusrondeel, waardoor de bushalte meer in de buurt ligt van de woonflats. Ook verhogen we de instap zodat gebruikers gemakkelijker in en uit kunnen stappen. Voor de verplaatsing van de bushalte en aanpassing van de infrastructuur hebben wij 50K krediet nodig. In mei melden we dit project bij de MRDH aan voor een mogelijke subsidie; de MRDH doet in oktober van dit jaar uitspraak over de haalbaarheid hiervan.  Voor de afschrijvingslasten vragen wij N 3 vanaf 2024.

Verkeersstudie Kralingseweg (N100 in 2023) - coalitieakkoord

De studie naar de verkeerssituatie op de Kralingseweg, waarbij ook ontwerpen zijn gemaakt met behulp van een bewonerswerkgroep, is begin 2023 afgerond. Hierna gaan we samen met een adviesbureau verder met het opstellen van een voorlopig- en definitief ontwerp, wederom met inbreng vanuit de directe omgeving. Hiervoor vragen wij budget van N100.

Wij stellen u voor een krediet van 50 beschikbaar te stellen in 2023 en de lasten in de begroting te verhogen met N 170 in 2023 en N 3 vanaf 2024.

Mobiliteit 2023 2024 en verder
KTA Zuidelijke fietsroute N70
Verkeersstudie Kralingseweg N100
Totaal budget N170 N0
Krediet keerlus Valeriusrondeel 50
Totaal krediet N50 N0
Afschrijvingslasten N3
Totaal afschrijvingslasten N0 N3

2.6 Investering IBOR (Krediet 21.029)

Terug naar navigatie - 2.6 Investering IBOR (Krediet 21.029)

Investering IBOR - Beleidskeuze
Lasten / Baten: V 385 / V2 in 2024, N 351 / V 168 in 2025, N 202 / V 168 in 2026, N 437 / V 242 in 2027, N 597 / V 272 in 2028, N 437 / V 208 in 2029, N 488 / V 256 in 2030 en N 1.280 / V 527 in 2031
Kasstroom: N 2.307 in 2023, N 5.196 in 2024, N 930 in 2025, N 4.857 in 2026, N 505 in 2027, V 1.240 in 2028, N 2.878 in 2029, N 2.797 in 2030 en N 2.797 in 2031

Wij hebben een Investeringen Beheer Openbare Ruimte (IBOR) waarbij we integraal grootschalig onderhoud doen, met de ambitie zo veel mogelijk werk met werk te maken, waarbij we koppelkansen integraal benutten. We doen dit actief en participatief met buurtbewoners. Door onderhoud integraal te benaderen wordt werk met werk gemaakt en wordt overlast zo veel als mogelijk beperkt. In 2023 worden, ondanks schaarste in de markt, onder meer de volgende projecten gerealiseerd: Dansenbuurt-Noord fase 2, Wisselspoor, Ringspoor en Meerkoetstraat.

Verschuiving in jaren / aan- en aframen

Als gemeente, aannemers en toeleveranciers worden wij geconfronteerd met een krappe arbeidsmarkt. Hierdoor is het een uitdaging voldoende technisch personeel binnen te halen en de planning rond te krijgen. Ook netbeheerders van kabels & leidingen hebben momenteel beperkte capaciteit om invulling te geven aan de opgaven. De levertijden van materialen zijn nog steeds lang waardoor vertragingen ontstaan. Dit jaar hebben we daarom onze ambities herijkt en neerwaarts bijgesteld. Hierbij is rekening gehouden met een realistische planning in relatie tot beschikbare capaciteit, participatie met bewoners en afstemming met de netbeheerders. Ook wordt op deze manier voorkomen dat met teveel werk in uitvoering de bereikbaarheid van Capelle aan den IJssel in het geding komt. Projecten die hierdoor vertraging oplopen betreffen onder meer de Wiekslag, Bonnefanten, Schildersvormenbuurt fase 2 en Hollandsch Diep.

Binnen onze bestaande beleid, bedraagt de aan- en aframing totaal N 5.411 over de periode 2023-2031. Dit komt met name tot stand in 2023 door het toepassen van Handboek Openbare Ruimte N 2.100 en de uitvoering van het project Hoven fase II voor N 1.100. Met betrekking tot het project Hoven fase II betreft dit de gemeentelijke bijdrage conform de ontwikkelovereenkomst met de ontwikkelaar (Blauwhoed). Daarnaast zijn wij in staat om in 2023 diverse singuliere projecten, wat regulier werk betreft binnen beheer en onderhoud, uit te voeren aangezien deze minder complex zijn en daardoor binnen onze planning haalbaar zijn. Dit betreffen onder meer het vervangen van duikers voor N 1.039, Speelplaatsen N 465 en Openbare verlichting N 425. In het perspectief is het jaar 2031 toegevoegd. De jaarlijks groeiende afschrijvingen uit zich in een relatief grote toename van de  afschrijvingen. 

Prijsindexatie

Dit jaar verwachten wij bij het IBOR en groot onderhoud dat eerdere prijsstijgingen doorzetten. Vooralsnog achten we het verantwoord, gezien de grote wereldwijde onzekerheden, onze kredieten te verhogen met 9% conform de CBS-prijsindex. 

Wij stellen u voor een krediet ter beschikking te stellen van 21.029 en om de lasten/baten in de begroting te verhogen/verlagen met V 385 / V2 in 2024, N 351 / V 168 in 2025, N 202 / V 168 in 2026, N 437 / V 242 in 2027, N 597 / V 272 in 2028, N 437 / V 208 in 2029, N 488 / V 256 in 2030 en N 1.280 / V 527 in 2031. De cijfers zijn cijfermatig wel verwerkt in de betreffende programma's 5B, 7 en 8, maar komen daar niet meer als separate voorstellen terug.

Wijziging op de kredieten
Verschuiving / aan- en aframen 2023 2024 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031 Totaal
Programma 2 (TV2.1) -2.956 2.003 2.683 462 -2.228 -2.391 61 -39 -39 -2.444
Programma 5B (TV 5.7) 1.049 1.828 -1.434 -338 -288 -15 211 230 230 1.473
Programma 7 (TV 7.2) 2.089 715 430 2.053 -1.008 -555 886 886 886 6.382
Programma 7 (TV 7.3) -200 200 - - - - - - - -
Programma 8 (TV 8.3) 634 -1.150 -2.706 980 2.242 - - - - -
Subtotaal N616 N3.596 V1.026 N3.157 V1.283 V2.960 N1.157 N1.077 N1.077 N5.411
Indexatie 2023 2024 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031 Totaal
Programma 2 (TV2.1) 888 670 988 597 692 819 819 819 819 7.111
Programma 5B (TV 5.7) 206 170 165 284 201 210 210 210 210 1.866
Programma 7 (TV 7.2) 463 555 557 650 612 612 612 612 612 5.284
Programma 7 (TV 7.3) 98 134 80 80 80 80 80 80 80 792
Programma 8 (TV 8.3) 36 72 166 88 202 - - - - 565
Subtotaal N1.691 N1.600 N1.956 N1.700 N1.788 N1.721 N1.721 N1.721 N1.721 N15.618
Totaalwijziging kredieten 2023 2024 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031 Totaal
Programma 2 (TV2.1) -2.068 2.673 3.671 1.059 -1.536 -1.572 879 780 780 4.667
Programma 5B (TV 5.7) 1.255 1.998 -1.269 -54 -87 196 421 440 440 3.339
Programma 7 (TV 7.2) 2.551 1.269 988 2.704 -396 57 1.498 1.498 1.498 11.666
Programma 7 (TV 7.3) -102 334 80 80 80 80 80 80 80 792
Programma 8 (TV 8.3) 670 -1.078 -2.540 1.068 2.444 - - - - 565
Totaal N2.307 N5.196 N930 N4.857 N505 V1.240 N2.878 N2.797 N2.797 N21.029
Wijziging op de afschrijvingen
Verschuiving / aan- en aframen 2023 2024 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031
Programma 2 (TV2.1) N0 V465 N2 N46 N167 N128 V5 V48 N320
Programma 5B (TV 5.7) N0 N44 N114 N33 N35 N6 N1 N6 N117
Programma 7 (TV 7.2) N0 V8 N130 N108 N165 N173 N86 N112 N305
Programma 7 (TV 7.3) N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0 N55
Programma 8 (TV 8.3) N0 N0 N0 V168 V168 N0 N0 N0 N0
Subtotaal N0 V429 N246 N19 N200 N306 N82 N69 N798
Indexatie 2023 2024 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031
Programma 2 (TV2.1) N0 N28 N56 N103 N128 N137 N170 N203 N236
Programma 5B (TV 5.7) N0 N7 N11 N14 N27 N36 N44 N52 N61
Programma 7 (TV 7.2) N0 N4 N19 N38 N49 N66 N84 N101 N119
Programma 7 (TV 7.3) N0 N5 N19 N23 N28 N33 N38 N43 N47
Programma 8 (TV 8.3) N0 N0 N0 N4 N4 N19 N19 N19 N19
Subtotaal N0 N44 N104 N183 N237 N291 N354 N418 N481
Totaalwijziging afschrijvingen 2023 2024 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031
Programma 2 (TV2.1) N0 V438 N58 N149 N295 N265 N165 N155 N556
Programma 5B (TV 5.7) N0 N51 N125 N48 N63 N41 N45 N58 N178
Programma 7 (TV 7.2) N0 V3 N149 N145 N214 N239 N170 N213 N424
Programma 7 (TV 7.3) N0 N5 N19 N23 N28 N33 N38 N43 N103
Programma 8 (TV 8.3) N0 N0 N0 V163 V163 N19 N19 N19 N19
Totaal lasten N0 V385 N351 N202 N437 N597 N437 N488 N1.280
Voorziening riool N0 N3 V149 V145 V214 V239 V170 V213 V424
Voorziening afval N0 V5 V19 V23 V28 V33 V38 V43 V103
Totaal baten N0 V2 V168 V168 V242 V272 V208 V256 V527
Saldo N0 V387 N183 N34 N195 N325 N229 N232 N753

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Omschrijving BG2023 incl. wijz. Wijz. VJN 2023 BG2023 na wijz. VJN Raming 2024 Raming 2025 Raming 2026 Raming 2027 Raming 2028 Raming 2029 Raming 2030 Raming 2031
Lasten N11.261 N270 N11.531 N10.511 N11.157 N11.846 N12.741 N13.134 N13.820 N14.530 N14.931
Baten V679 V155 V834 V799 V799 V799 V799 V799 V799 V799 V799
Saldo van baten en lasten N10.582 N115 N10.697 N9.712 N10.358 N11.047 N11.942 N12.335 N13.020 N13.731 N14.132
Mutaties in reserves:
Reserve eenmalige uitgaven V655 V114 V769 V214 V27 N0 N0 N0 N0 N0 N0
Totaal mutaties reserves V655 V114 V769 V214 V27 N0 N0 N0 N0 N0 N0
Resultaat N9.927 N1 N9.928 N9.498 N10.331 N11.047 N11.942 N12.335 N13.020 N13.731 N14.132
In onderstaande tabel wordt een specificatie gegeven van de wijzigingen in het jaar 2023:
Omschrijving Lasten Baten Saldo
2.1 Prijsindexatie budget openbare buitenruimte N405 N0 N405
2.2 Baten en lasten openbare buitenruimte N45 V155 V110
2.3 Bruggen (Krediet 371) N160 N0 N160
2.4 Herschikken budgetten Mobiliteit via reserve eenmalige uitgaven N259 N0 N259
2.5 Mobiliteit (Krediet 50) N170 N0 N170
0.6 Mutaties Reserve Eenmalige Uitgaven V160 N0 V160
0.8 Aanpassen budgetten energie V640 N0 V640
0.10 Voorziening onderhoud N27 N0 N27
0.11 Aanpassen budgetten dagelijks onderhoud N4 N0 N4
Totaal mutatie saldo van baten en lasten N270 V155 N115
Mutaties reserves
Reserve eenmalige uitgaven N160 V274 V114
Totaal mutatie in de reserves N160 V274 V114
Mutatie Resultaat N1