Programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen

Mobiliteit
We zetten de komende jaren verder in op de shift in modaliteiten, het vergroten van de verkeersveiligheid en het uitvoeren van het fietsplan en wegencategoriseringsplan. Bij de MIRT gaan we de volgende fase in van onderzoeken naar de voorbereiding op de uitvoering.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Verschillende vormen van vervoer in balans

Terug naar navigatie - Verschillende vormen van vervoer in balans

Wij verbeteren de doorstroming en bereikbaarheid in Capelle. Daarbij hebben wij aandacht voor verschillende vervoersvormen zoals openbaar vervoer, fietsers, voetgangers en autovervoer.  

Wat gaan we daarvoor doen?

Verkeersveilige stad

Terug naar navigatie - Verkeersveilige stad

Wij blijven prioriteit geven aan verkeersveiligheid.  

Wat gaan we daarvoor doen?

Toekomstbestendige stad

Terug naar navigatie - Toekomstbestendige stad

De mobiliteitsbehoefte verandert en de keuzes voor vervoerswijzen daarmee ook. Wij bereiden de stad voor op het gebruik van nieuwe manieren van reizen. Wij spelen in op de klimaatverandering en onderzoeken waar wij maatregelen kunnen treffen om de wateroverlast door het gebruik van andere verharding te verminderen. 

Wat gaan we daarvoor doen?

2.1 Investering IBOR (krediet -3.403)

Terug naar navigatie - 2.1 Investering IBOR (krediet -3.403)

Investering IBOR - Onvermijdelijk
Lasten / Baten: V 471 / N 140 in 2025, V 613 / N 129 in 2026, V 427 / N 147 in 2027, V 249 / N 80 in 2028 en V 224 / N 74 in 2029,  V 224 / N 74 in 2030, V 224 / N 74 in 2031 en N 664 / V 282 in 2032
Kasstroom: V 10.932 in 2024, V 2.077 in 2025, N 2.513 in 2026, N 3.298 in 2027, N 852 in 2028, N 1.250 in 2030, N 1.328 in 2031 en N 365 in 2032

Met de IBOR-projecten (Investeringen Beheer Openbare Ruimte) investeren wij naast het behoud van de bestaande omgeving  ook in het toekomstbestendiger maken van Capelle. Dat doen wij bij de integrale projecten onder meer door waterpasserende (groene) parkeerplaatsen en waterbuffering met wadi’s, infiltratieriolering en bufferblocks. Bij de singuliere projecten worden bijvoorbeeld duikers tussen de watergangen vergroot en verkeersregelinstallaties ‘slim’ gemaakt.

De netbeheerders hebben i.vm. gebrek aan capaciteit, door grote opgaven vanwege de energietransitie, veel tijd nodig om tot voorbereiding en uitvoering  van hun werkzaamheden in onze integrale projecten te komen. Hierdoor blijft de planning van ons IBOR-programma onder druk staan. Wij zijn in gesprek met de netbeheerders hierover en wijzigen, waar mogelijk, ook onze aanpak. 

Wij blijven ook inspelen op diverse ontwikkelingen (o.s. Stationsgebied Schollevaar, Algeracorridor, dijkverzwaring) en passen we onze planning of werkzaamheden daar op aan om de Capelse openbare ruimte toegankelijk en veilig te houden. 

Na een verdere lichte stijging is er momenteel sprake van een (tijdelijke) stabilisatie van de materiaalprijzen in de grond- weg- en waterbouw. Bij diverse projecten  zien wij, na aanbesteding en efficiënter werken, incidentele financiële voordelen ontstaan. Daarom concluderen wij dat het verantwoord is diverse projectbudgetten af te ramen en af te zien van een brede indexatie voor 2024.

Wij stellen u voor om het ter beschikking gestelde krediet te verlagen met 3.403 en om de lasten / baten in de begroting te verlagen / verhogen met V 471 / N 140 in 2025, V 613 / N 129 in 2026, V 427 / N 147 in 2027, V 249 / N 80 in 2028 en V 224 / N 74 in 2029,  V 224 / N 74 in 2030, V 224 / N 74 in 2031 en N 664 / V 282 in 2032. De wijzigingen zijn cijfermatig verwerkt op de betreffende programma's, maar komen daar niet meer als separate voorstellen terug. Dit voorstel raakt de volgende programma's:

Wijziging op de kredieten
Verschuiving in jaren 2024 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031 2032 Totaal
Programma 2 (TV 2.1) -2.952 2.299 203 23 428 - - - - 0
Programma 5B (TV 5.7) -1.221 988 89 144 - - - - - 0
Programma 7 (TV 7.2) -206 274 -78 10 - - - - - 0
Programma 8 (TV 8.3) 221 -204 - -17 - - - - - 0
Subtotaal V4.158 N3.357 N213 N159 N428 N0 N0 N0 N0 N0
Aframen/aanramen 2024 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031 2032 Totaal
Programma 2 (TV 2.1) -5.499 682 2.724 927 144 - - - 29 -993
Programma 5B (TV 5.7) -792 -3.449 508 277 - - - - 153 -3.303
Programma 7 (TV 7.2) -483 -2.668 -934 1.935 280 - 1.250 1.328 74 783
Programma 7 (TV 7.3) - - - - - - - - 110 110
Subtotaal V6.774 V5.434 N2.299 N3.138 N424 N0 N1.250 N1.328 N365 V3.403
Totaalwijziging kredieten 2024 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031 2032 Totaal
Programma 2 (TV 2.1) -8.451 2.981 2.927 949 572 - - - 29 -993
Programma 5B (TV 5.7) -2.013 -2.461 597 421 - - - - 153 -3.303
Programma 7 (TV 7.2) -688 -2.394 -1.012 1.945 280 - 1.250 1.328 74 783
Programma 7 (TV 7.3) - - - - - - - - 110 110
Programma 8 (TV 8.3) 221 -204 - -17 - - - - - 0
Totaal V10.932 V2.077 N2.513 N3.298 N852 N0 N1.250 N1.328 N365 V3.403
Afschrijvingen
Verschuiving in jaren 2024 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031 2032
Programma 2 (TV 2.1) N0 V87 V4 V72 N0 N0 N0 N0 N0
Programma 5B (TV 5.7) N0 V50 V35 V3 N0 N0 N0 N0 N0
Programma 7 (TV 7.2) N0 N7 N15 N0 N0 N0 N0 N0 N0
Subtotaal lasten N0 V129 V23 V74 N0 N0 N0 N0 N0
Aframen/aanramen 2024 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031 2032
Programma 2 (TV 2.1) N0 V164 V288 V78 V53 V34 V34 V34 N408
Programma 5B (TV 5.7) N0 V31 V158 V128 V116 V116 V116 V116 V26
Programma 7 (TV 7.2) N0 V147 V144 V147 V80 V74 V74 V74 N216
Programma 7 (TV 7.3) N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0 N66
Subtotaal lasten N0 V342 V590 V353 V249 V224 V224 V224 N664
Totaalwijziging afschrijvingen 2024 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031 2032
Programma 2 (TV 2.1) N0 V251 V292 V150 V53 V34 V34 V34 N408
Programma 5B (TV 5.7) N0 V80 V192 V130 V116 V116 V116 V116 V26
Programma 7 (TV 7.2) N0 V140 V129 V147 V80 V74 V74 V74 N216
Programma 7 (TV 7.3) N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0 N66
Totaal lasten N0 V471 V613 V427 V249 V224 V224 V224 N664
Voorziening riool N0 N140 N129 N147 N80 N74 N74 N74 V216
Voorziening afval N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0 V66
Totaal baten N0 N140 N129 N147 N80 N74 N74 N74 V282
Saldo N0 V331 V484 V280 V170 V150 V150 V150 N383

2.2 Uitvoeringsprogramma mobiliteit (krediet 240)

Terug naar navigatie - 2.2 Uitvoeringsprogramma mobiliteit (krediet 240)

Uitvoeringsprogramma mobiliteit - Onvermijdelijk
Lasten / Baten: N 60 in 2024, N 11 vanaf 2025 
Kasstroom: N 300 in 2024 

Het college heeft op 21 juli 2021 het uitvoeringsprogramma 2021-2025 vastgesteld. In het Uitvoeringsprogramma van het Programma mobiliteit staan diverse mobiliteitsprojecten om uit te voeren, vaak gerelateerd aan het verbeteren van de verkeersveiligheid binnen Capelle. Er zijn ook projecten gestart in 2023, maar de vallen duurder uit door extra participatie of aanpassingen in de uitvoering van deze  projecten. 

1.  Onderzoekskosten Bermweg naar 30km (aanvullend krediet 150 in 2024) 
Op dit moment is de maximum snelheid op de Bermweg ter hoogte van winkelcentrum De Luifel 50 km/h. Rondom deze locatie willen wij meer een verblijfs- en winkelgebied creëren en het verlagen van de snelheid naar 30 km/h draagt hier aan bij. Hiervoor is een krediet beschikbaar van 713, welke niet voldoende is.


2.  Verkeersveiligheidsplan inclusief wegcategoriseringsplan (N 60 eenmalig in 2024) 
In 2023 zijn wij gestart met het opstellen van het verkeersveiligheidsplan met daarin het wegcategoriseringsplan. Dit werken wij in 2024 verder uit. Beide onderwerpen vergen veel afstemming met partners, zoals hulpdiensten en OV-maatschappijen. Voor het afronden hebben wij extra budget van N 60 nodig.


3. Verkeersveilige oversteek Slotlaan  (krediet 90 eenmalig in 2024) 
De oversteek voor fietsers en voetgangers op de Slotlaan ter hoogte van de Dorpsstraat is onveilig. Door het ontbreken van een middeneiland, moeten voetgangers en fietsers in één keer de weg oversteken. Aangezien de oversteek in een bocht ligt, voelt dit oncomfortabel voor de gebruikers. Daarom realiseren wij een middeneiland zodat voetgangers en fietsers gefaseerd over kunnen steken. Om een voldoende breed middeneiland te creëren moeten wij de weg en het fietspad uitbuigen. Hierdoor ontstaat er ruimte om de oversteek veiliger in te richten. Wij onderzoeken eventuele subsidiemogelijkheden.

Wij stellen u voor in 2024 een krediet beschikbaar te stellen van 240 en de lasten in de begroting te verhogen met N 60 in 2024 en N 11 vanaf 2025.  

Uitvoeringsprogramma mobiliteit Krediet 2024 2025 (e.v.)
1. Onderzoekskosten Bermweg naar 30km N 150 N 0 N 8
2. Verkeersveiligheidsplan inclusief wegcategoriseringsplan n.v.t. N 60 N 0
3. Verkeersveilige oversteek Slotlaan N 90 N 0 N 3
Totaal N 240 N 60 N 11

2.3 Zuidelijke fietsroute

Terug naar navigatie - 2.3 Zuidelijke fietsroute

Zuidelijke fietsroute - Onvermijdelijk
Lasten / Baten: N 40 in 2024
Kasstroom: N 40 in 2024

In de Voorjaarsnota 2023 2.5 is N 70 beschikbaar gesteld voor het uitwerken van het Definitief Ontwerp (DO) voor de Zuidelijke fietsroute (onderdeel van de doorfietsroute Lekkerkerk-Rotterdam). Het zuidelijke fietspad is onderdeel van de Korte Termijn Aanpak Algeracorridor en de Versnellingsafspraken waarvoor subsidie beschikbaar is gesteld. Op verzoek van de bewoners van de Zeeheldenbuurt wordt het DO aangepast. Ter hoogte van de Zeeheldenbuurt wordt een fietsstraat ontworpen en geraamd. Voor deze aanvullende werkzaamheden, participatiemomenten en het afronden van het DO vragen wij eenmalig N 40 aan. Wij onderzoeken eventuele aanvullende subsidiemogelijkheden.

Wij stellen u voor de lasten in de begroting te verhogen met N 40 in 2024.

2.4. Buurtbus

Terug naar navigatie - 2.4. Buurtbus

Buurtbus - Onvermijdelijk
Lasten / Baten: N 38 in 2024
Kasstroom: N 38 in 2024

De buurtbus bestaat uit drie buurtbuslijnen die de wijken in Capelle onderling verbinden. De buurtbussen worden bemenst door vrijwillige chauffeurs van de buurtbusvereniging. De buurtbus is, vanwege het succes en het vervallen van een reguliere buslijn, recent uitgebreid naar drie lijnen. Dit jaar is extra budget (N 38) nodig voor de inhuur van professionals om de dienstverlening van de buurtbus in stand te kunnen houden.

Wij stellen u voor de lasten in de begroting te verhogen met N 38 in 2024. 

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Omschrijving BG2024 incl. wijz. Wijz. VJN 2024 BG2024 na wijz. VJN Raming 2025 Raming 2026 Raming 2027 Raming 2028 Raming 2029 Raming 2030 Raming 2031 Raming 2032
Lasten N12.294 N314 N12.608 N11.281 N11.764 N12.485 N12.936 N13.645 N14.627 N15.144 N15.586
Baten V2.344 N0 V2.344 V799 V799 V799 V799 V799 V799 V799 V799
Saldo van baten en lasten N9.949 N314 N10.263 N10.482 N10.965 N11.686 N12.137 N12.845 N13.828 N14.345 N14.787
Mutaties in reserves:
Reserve eenmalige uitgaven V726 V197 V923 V27 N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0
Totaal mutaties reserves V726 V197 V923 V27 N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0
Resultaat N9.223 N117 N9.340 N10.455 N10.965 N11.686 N12.137 N12.845 N13.828 N14.345 N14.787
In onderstaande tabel wordt een specificatie gegeven van de wijzigingen in het jaar 2024:
Omschrijving Lasten Baten Saldo
2.2 Uitvoeringsprogramma mobiliteit (krediet 240) N60 N0 N60
2.3 Zuidelijke fietsroute N40 N0 N40
2.4. Buurtbus N38 N0 N38
0.6 Voorziening onderhoud V17 N0 V17
0.9 Aanpassen budgetten jaarlijks onderhoud N12 N0 N12
0.10 Aanpassen budgetten energie V66 N0 V66
0.17 Mutaties reserve eenmalige uitgaven N197 N0 N197
8.3 Kwetsbare woningvoorraad N50 N0 N50
Totaal mutatie saldo van baten en lasten N314 N0 N314
Mutaties reserves
Reserve eenmalige uitgaven N0 V197 V197
Totaal mutatie in de reserves N0 V197 V197
Mutatie Resultaat N117