Programma 6 Sociaal domein

Deelprogramma 6A Sociale infrastructuur

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen

Maatschappelijke voorzieningen (sociale cohesie)
Maatschappelijke activiteiten zijn een belangrijk onderdeel voor de leefbaarheid en vitaliteit van Capelle. Veel hiervan wordt georganiseerd door vrijwilligers. Ontmoeten, bijleren, bewegen, buiten zijn en gezond eten zijn worden bereikt met maatschappelijke activiteiten. Verschillende activiteiten worden ondersteund met  subsidies. Daarvan staan er meerdere onder druk door het gebrek aan vrijwilligers en stijgende kosten. Tegelijk vragen wijken/buurten van Capelle om extra activiteiten ten behoeve van goede leefbaarheid en veerkracht voor bewoners. Veel activiteiten worden georganiseerd in maatschappelijke accommodaties, die eigendom zijn van stichtingen, verenigingen of de gemeente. Accommodaties die zijn gebouwd in de jaren 70 t/m 90 en de komende jaren toe zijn aan renovatie, verduurzaming en/of vervanging.

De prijs per m² voor de bouw en exploitatie van maatschappelijke accommodaties is de afgelopen jaren sterk gestegen. Met schaarse ruimte in Capelle en zicht op een ombuiging vanwege o.a. teruglopende inkomsten uit het gemeentefonds, vraagt dit om slimmer ruimtegebruik. Er ligt dan ook een dubbele  opgave. We moeten activiteiten zien te behouden zonder vrijwilligers (extra) te belasten. En we meer moeten activiteiten  organiseren met dezelfde of zelfs minder beschikbare ruimte. 

Om dit te bereiken is het volgende nodig: 

  • een beknopte visie
  • inzicht in de activiteiten per wijk
  • inzicht in de accommodaties per wijk

Op basis hiervan kan met de wijkregisseur en de buurtcoach van SWC en de betrokken organisatoren van activiteiten per wijk een  plan worden gemaakt.  Voorstel is om dit niet in één keer te doen voor alle wijken in Capelle. Maar te beginnen met de wijken die binnen de omgevingsvisie worden aangewezen als wijk waarmee we op middellange termijn aan de slag gaan.

Huizen van de Wijk
Huizen van de Wijk zijn belangrijke maatschappelijke accommodaties  voor maatschappelijke activiteiten. Verschillende Huizen van de Wijk worden de komende periode vervangen. Voor het Huis van de Wijk Schollevaar is de huur opgezegd door de eigenaar in verband met de gebiedsontwikkeling stationsgebied Schollevaar. Ook de vervanging van het Huis van de Wijk Schenkel (De Wel) als onderdeel van de gebiedsontwikkeling Florabuurt. Het Huis van de Wijk Middelwatering vraagt om een nieuwe accommodatie vanwege de gebiedsontwikkeling in Middelwatering rond de Lijstersingel. Dat geldt ook voor Rivium, waar komend jaar wordt nagedacht over het programma in het Huis van de Wijk Rivium. De kosten van de exploitatie van deze Huizen van de Wijk maakt onderdeel uit van de bekostiging van SWC. Met deze nieuwe gebouwen is de kans groot dat de huur en exploitatiekosten hoger zullen zijn en na oplevering een hogere bekostiging aan SWC nodig is.

Opvang Oekraïense ontheemden
Na een laatste verbouwing is de locatie aan de Rivium Boulevard begin 2024 uitgebreid naar een locatie met maximaal 290 plekken. Hiermee hebben wij gehoor gegeven aan het verzoek van het Rijk om de opvangcapaciteit voor Oekraïners te vergroten. Nu de opvanglocatie ruim twee jaar in gebruik is en veel Oekraïners al geruime tijd in Nederland zijn, streven wij naar een zo zelfstandig mogelijke woonsituatie. Hierbij past bijvoorbeeld de beleidswijziging om niet meer te voorzien in catering, maar dit te verwerken in het leefgeld voor de vluchtelingen zonder of met een te beperkt inkomen. Wij dragen bij aan de participatie van Oekraïense vluchtelingen in de (Capelse) samenleving door ervoor te zorgen dat kinderen onderwijs volgen, taallessen te organiseren, ondersteuning te bieden naar (beter) werk en sport-/cultuurdeelname te stimuleren.

Noodopvang Barbizonlaan
In april 2024 is, na een verbouwing, de noodopvanglocatie voor asielzoekers aan de Barbizonlaan uitgebreid naar een locatie voor maximaal 100 asielzoekers, voor de periode tot en met 31 december 2024. Alle zorg- en ondersteuningstaken liggen in handen van het COA. Wij zijn verantwoordelijk voor het onderwijs aan asielkinderen. Daarnaast zijn wij betrokken bij de organisatie van maatschappelijke activiteiten en de organisatie van een sociaal netwerk rondom de locatie en de individuele bewoners.

Visie Sociaal Domein
Wij versterken de huidige visie sociaal domein en maken deze toekomstbestendig door gezamenlijk met een breed scala aan maatschappelijke partners in gesprek te treden over de toekomst van het sociaal domein in Capelle. Er wordt gekeken naar ontwikkelingen, ambities, vervolg voor beleidskaders en rolverdeling en verantwoordelijkheden. De visie zal een overkoepelend kader worden waaronder wij al ons beleid, actieplannen en uitvoeringsagenda’s plaatsen, zodat dit eenduidig uitgedragen kan worden. In 2025 zal de nieuwe visie sociaal domein opgeleverd worden. De huidige beleidskaders verlengen wij tot na vaststelling van deze nieuwe visie.

Wat willen wij bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen wij bereiken?

Denk- en Doe kracht

Terug naar navigatie - Denk- en Doe kracht

Wij benaderen en stimuleren Capellenaren actief om hun denk- en doe kracht in te zetten. Denk- en doe kracht waar ruimte voor wordt geboden en die gebruikt wordt. 

Wat gaan wij daarvoor doen?

6A.1 SWC

Terug naar navigatie - 6A.1 SWC

SWC - Onvermijdelijk
Lasten / Baten: N 260 structureel vanaf 2024
Kasstroom:  N 260 structureel vanaf 2024

Welzijn Capelle heeft in 2023 een negatief resultaat van N136 behaald. Uit de jaarrekening van Welzijn Capelle blijkt dat dit wordt veroorzaakt door een tekort op personeelskosten en op materiële kosten. Dit negatieve resultaat is t.l.v. de algemene reserve gebracht. De algemene reserve is nu 0. 
Het tekort op zowel de personeelskosten als de materiele kosten is structureel van aard:
•    In de personeelskosten is geen rekening gehouden met de jaarlijkse tredestijgingen in de salarissen van medewerkers. Voor de reguliere CAO-verhogingen is Welzijn Capelle wel gecompenseerd. Voor 2024 bedraagt het tekort op de personeelskosten vanwege de tredestijgingen N77.
•    In de afgelopen jaren is er sprake geweest van hoge inflatiecijfers. Niet alleen de huur-en energiekosten zijn enorm gestegen, ook andere materiële kosten zijn gestegen.

De toename in aanvullend verstrekte opdrachten, zoals extra activiteiten op financiële bestaanszekerheid (budgetcoaches), zorgen voor een stijging van de formatie. Dit zorgt ook voor een toename van overige personeels-en organisatiekosten, zoals kosten voor telefonie, ICT en automatisering, opleidingen. In de conceptbegroting 2024 is een post “te verwachten compensatie” ad N183 opgenomen voor de dekking van gestegen huisvestingslasten (14,5%) en organisatiekosten. Het tekort op de personele kosten ad N77 en de materiele kosten ad N183 bedraagt samen N260 in 2024. 

Wij stellen voor om de lasten in de begroting te verhogen met N260 structureel vanaf 2024.

6A.2 Integraal Zorgakkoord (SPUK IZA)

Terug naar navigatie - 6A.2 Integraal Zorgakkoord (SPUK IZA)

Integraal Zorgakkoord (IZA) - Technisch
Lasten / Baten: N/V 935 in 2024
Kasstroom: N/V 935 in 2024

De Nederlandse zorg staat onder druk. Steeds meer mensen maken meer (of langer) gebruik van zorg, onder andere door de vergrijzing. Om nu en in de toekomst goede zorg te kunnen blijven bieden voor iedereen die dat nodig heeft, moeten alle betrokken partijen nog beter gaan samenwerken. Daarom is in september 2022 is het Integraal Zorgakkoord (IZA) ondertekend door een groot aantal bij de zorg betrokken partijen (onder andere patiënten- en artsenfederaties), de VNG en het ministerie van VWS. In het IZA is afgesproken dat voor gemeenten structureel maximaal € 150 miljoen beschikbaar komt. In de periode van 2023 tot en met 2026 gebeurt dat met een specifieke uitkering. Het doel van de regeling Specifieke uitkering IZA-doelen 2023-2026 is dat de gemeenten activiteiten in een samenwerkingsregio uitvoeren dat behoort bij de ambities en doelen, zoals genoemd in het Integraal Zorgakkoord (IZA). Tot deze activiteiten behoren het opstellen van een regiobeeld, het opstellen van een regioplan en het opstellen van een mandaatstructuur. De activiteiten moeten er toe leiden het Nederlandse zorgstelsel toegankelijk, goed van kwaliteit en betaalbaar te houden.

De Gemeente Capelle aan den IJssel ontvangt hiervoor in 2024 V 935 van de Gemeente Rotterdam.

Wij stellen voor om de lasten/baten in de begroting te verhogen met N/V 935 in 2024.

De wijzigingen zijn cijfermatig verwerkt op de betreffende programma's, maar komen daar niet meer als separate voorstellen terug. Dit voorstel raakt de volgende programma's: 

 

Programma 2024
Lasten Baten
6A N350 V350
6B N375 V375
7 N210 V210
Totaal N935 V935

6A.3 Opvang ontheemden Oekraïne

Terug naar navigatie - 6A.3 Opvang ontheemden Oekraïne

Opvang ontheemden Oekraïne - Onvermijdelijk 
Lasten / Baten: N 250/ V 250 in 2024
Kasstroom: N 250/ V 250 in 2024

Eind 2023 is het Ministerie van Justitie akkoord gegaan met uitbreiding van de opvanglocatie Rivium naar 290 opvangplaatsen. De kosten hiervan worden vergoed door het ministerie. Een deel van de kosten zijn gemaakt in 2023 en een deel in 2024. De kosten die gemaakt zijn in 2023, zijn verwerkt in de jaarrekening 2023.

Wij stellen voor om de lasten/ baten in de begroting te verhogen met N/V 250 in 2024. 

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Omschrijving BG2024 incl. wijz. Wijz. VJN 2024 BG2024 na wijz. VJN Raming 2025 Raming 2026 Raming 2027 Raming 2028 Raming 2029 Raming 2030 Raming 2031 Raming 2032
Lasten N28.736 N1.295 N30.031 N19.490 N19.724 N19.433 N19.083 N19.090 N19.096 N19.093 N19.093
Baten V10.487 V468 V10.955 V1.573 V1.542 V1.264 V1.264 V1.264 V1.264 V1.264 V1.264
Saldo van baten en lasten N18.249 N827 N19.076 N17.916 N18.182 N18.169 N17.819 N17.826 N17.832 N17.829 N17.829
Mutaties in reserves:
Reserve eenmalige uitgaven V739 N0 V739 N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0
Totaal mutaties reserves V739 N0 V739 N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0
Resultaat N17.510 N827 N18.337 N17.916 N18.182 N18.169 N17.819 N17.826 N17.832 N17.829 N17.829
In onderstaande tabel wordt een specificatie gegeven van de wijzigingen in het jaar 2024:
Omschrijving Lasten Baten Saldo
6A.1 SWC N260 N0 N260
6A.2 Integraal Zorgakkoord (SPUK IZA) N350 V350 N0
6A.3 Opvang ontheemden Oekraine N250 V250 N0
0.6 Voorziening onderhoud V69 N0 V69
0.9 Aanpassen budgetten jaarlijks onderhoud N31 N0 N31
0.10 Aanpassen budgetten energie V50 N0 V50
0.17 Mutaties reserve eenmalige uitgaven N795 N0 N795
4.1 Ombuiging GOAB-middelen en einde NPO regeling N277 N0 N277
4.2 Verbouwing 4e KinderLab (Krediet 240 in 2024) V240 N0 V240
4.7 Herrubriceren SPUK GOA V277 N0 V277
5A.1 Herrubriceren Brede SPUK V32 N132 N100
Totaal mutatie saldo van baten en lasten N1.295 V468 N827
Mutaties reserves
Reserve eenmalige uitgaven N0 N0 N0
Totaal mutatie in de reserves N0 N0 N0
Mutatie Resultaat N827

Deelprogramma 6B Werk en Inkomen (Participatiewet)

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen

Extra structureel budget basisdienstverlening schuldhulpverlening
Naar verwachting ontvangen wij bij de meicirculaire 2024 structureel extra budget van het Rijk voor de verdere versteviging van de basisdienstverlening schuldhulpverlening. Naar verwachting is dit ongeveer V 170 voor Capelle voor 2024 en verder.

Structurele impuls voor de ontwikkeling van SW bedrijven voor de komende 10 jaar via een SPUK
Vanaf 2025 komt over een periode van 10 jaar in totaal € 330 miljoen beschikbaar voor gemeenten. Daarmee kunnen gemeenten plannen maken én uitvoeren gericht op een toekomstbestendige inrichting van de sociaal ontwikkelbedrijven. Onder welke voorwaarden dit geld beschikbaar komt en of dit jaarlijks, of in verschillende tranches wordt uitgekeerd wordt nog verder uitgewerkt. In ieder geval is de bedoeling dat het geld via een specifieke uitkering (SPUK) wordt verstrekt. In 2024 ontvangen wij incidenteel budget voor de eerste stappen in de toekomstverkenning van het SW bedrijf Promen.

Wat willen wij bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen wij bereiken?

Armoede voorkomen, verhelpen en verzachten

Terug naar navigatie - Armoede voorkomen, verhelpen en verzachten

Voorkomen, verhelpen en verzachten van armoede door ondersteuning van huishoudens met een laag inkomen, vooral kwetsbare gezinnen met kinderen.

Wat gaan wij daarvoor doen?

Iedere Capellenaar werkt en/of participeert naar vermogen

Terug naar navigatie - Iedere Capellenaar werkt en/of participeert naar vermogen

Wij ondersteunen Capellenaren om stappen te zetten op de Participatieladder richting betaald werk. 

Wat gaan wij daarvoor doen?

6B.1 Eenmalige tegemoetkoming energiekosten minima (energietoeslag, fasering 2023-2024)

Terug naar navigatie - 6B.1 Eenmalige tegemoetkoming energiekosten minima (energietoeslag, fasering 2023-2024)

Eenmalige tegemoetkoming energiekosten minima (energietoeslag, fasering) - Technisch
Lasten / Baten N/V 1.014 in 2024
Kasstroom: N 1.014 in 2024

Bij het beschikbaar stellen van het budget voor energietoeslag werd aangenomen dat de tegemoetkomingen volledig in 2023 zou worden uitgevoerd. De aanvraagtermijn voor de energietoeslag 2023 loopt door tot en met 31 augustus 2024. In 2023 was het budget 6.070 en is hiervan 5.056 besteed. Tegenover deze onderschrijding van V 1.014 stond een lagere onttrekking aan de Algemene reserve. Vanwege fasering wordt het nu voor 2024 ter beschikking gesteld (N 1.014) met daartegenover de onttrekking aan de Algemene reserve (V 1.014).

Wij stellen voor om de lasten en baten in Programma 6B te verhogen met  N/V 1.014 in 2024.

6B.2 Voucherregeling duurzaamheid

Terug naar navigatie - 6B.2 Voucherregeling duurzaamheid

Voucherregeling duurzaamheid - Technisch
Lasten / Baten: V/N 35 in 2024
Kasstroom: V/N 35 in 2024

In de Najaarsnota 2023 programma 6B.5 is N 35 beschikbaar gesteld voor een voucherregeling voor het bekostigen van verduurzamingsmaatregelen voor maatschappelijke organisaties en bedrijven. Deze maatregelen zorgen naast voordelen op het gebied van duurzaamheid ook onder meer voor een lagere energierekening en daarmee voor een betere financiële bedrijfsvoering. Uitvoering van deze voucherregeling vindt plaats binnen team Duurzaamheid. Wij stellen dan ook voor het budget over te hevelen van programma 6 naar programma 7. 

Wij stellen voor de lasten in de begroting in programma 6B te verlagen met V 35 en de lasten in programma 7 te verhogen met N 35 in 2024.

De wijzigingen zijn cijfermatig verwerkt op de betreffende programma's, maar komen daar niet meer als separate voorstellen terug. Dit voorstel raakt de volgende programma's:

Programma 2024
Lasten
6B V35
7 N35
Totaal N0

6B.3 Verhoging kosten Participatiebudget

Terug naar navigatie - 6B.3 Verhoging kosten Participatiebudget

Verhoging kosten Participatiebudget - Onvermijdelijk 
Lasten / Baten: N 550 in 2024, N 1.015 in 2025, N 1.165 in 2026, N 1.310 in 2027 en N 1.465 vanaf 2028 
Kasstroom:  N 550 in 2024, N 1.015 in 2025, N 1.165 in 2026, N 1.310 in 2027 en N 1.465 vanaf 2028 

Sinds 2015 vallen inwoners met een arbeidsbeperking niet meer onder de WSW en, als zij gedeeltelijk kunnen werken, ook niet meer onder de Wajong. De groep die vóór 2015 gebruik maakte van de WSW of de Wajong behoudt haar rechten. De nieuwe instroom valt onder de Participatiewet. Zij hebben minimaal recht op begeleiding naar werk en ondersteuning bij werk. Als zij daarvoor in aanmerking komen ontvangen zij een bijstandsuitkering.   
De omvang van deze doelgroep neemt nog toe tot ongeveer 2050. Daardoor nemen de kosten voor de begeleiding en ondersteuning voor deze groep, bekostigd uit het participatiebudget, toe. Met name de kosten voor beschut werk in de binnenomgeving bij Promen zijn hoog.
De bekostiging door het rijk, als onderdeel van het gemeentefonds, neemt eveneens toe. Het rijk heeft extra budget toegezegd bij de meicirculaire 2024 voor de begeleidingskosten bij beschut werk.
Het verwachte tekort op het participatiebudget ten opzichte van de gemeentelijke begroting is structureel en onvermijdelijk. Er is een dekking van V537 voor het tekort in 2024 door de vrijval van een ESF reserve, verwerkt in de baten in programma 0 conform de 1e begrotingswijziging GR IJsselgemeenten, zie programma 0 (VJN24 - 0X).

Wij stellen voor de lasten voor het participatiebudget in de begroting in programma 6B te verhogen 
met  N 550 in 2024, N 1.015 in 2025, N 1.165 in 2026, N 1.310 in 2027, N 1.465 in 2028 e.v.

6B.4 Verhoging bijzondere bijstand

Terug naar navigatie - 6B.4 Verhoging bijzondere bijstand

Verhoging bijzondere bijstand - Onvermijdelijk 
Lasten / Baten: N 110 vanaf 2024
Kasstroom: N 110 vanaf 2024 

De kosten voor de bijzondere bijstand overstijgen het beschikbare gemeentelijk budget. Bijzondere bijstand is een open einde regeling, waarop alle Capellenaren met een inkomen tot 110% van het wettelijk minimum een beroep kunnen doen.

In totaal wordt voor onze gemeente in de begroting voor 2024 een onvermijdelijk tekort verwacht van N 110. 
De voorspelde uitgaven blijven wel binnen de uitkering van de rijksoverheid in het gemeentefonds.

Wij stellen voor de lasten voor de bijzondere bijstand in 2024 structureel te verhogen met N 110 in 2024 en verder.

6B.5 Verhoging kosten uitvoering inburgering

Terug naar navigatie - 6B.5 Verhoging kosten uitvoering inburgering

Verhoging kosten uitvoering inburgering - Onvermijdelijk 
Lasten / Baten: N 160 in 2024 en N 100 vanaf 2025
Kasstroom: N 160 in 2024 en N 100 vanaf 2025

De kosten voor de uitvoering van de inburgering nemen toe. Het aantal te begeleiden inburgeraars neemt enerzijds toe omdat de eerste inburgeraars in 2022 zijn begonnen en circa 3 jaar begeleid worden in het kader van de inburgering en anderzijds omdat de instroom van statushouders, en daarmee de instroom van inburgeringsplichtigen hoog is en voorlopig hoog blijft.

Wij stellen voor om de lasten voor de uitvoering van de inburgering structureel te verhogen met N160 in 2024 en N100 voor 2025 e.v.

6B.6 BUIG (Gebundelde uitkering Participatiewet)

Terug naar navigatie - 6B.6 BUIG (Gebundelde uitkering Participatiewet)

BUIG (Gebundelde uitkering Participatiewet) - Onvermijdelijk 
Lasten / Baten: N 298/ N 102 in 2024
Kasstroom: N 298/ N 102

Door een fout in de registratie van corporatiewoningen door het CBS is het bijstandsbudget 2024 voor enkele gemeenten te laag vastgesteld en in december bijgesteld. Omdat het om de verdeling van een vast macrobudget gaat betekent dit dat andere gemeenten een lager budget ontvangen. Voor onze gemeente is het nadeel N 102.
Daarnaast schatten wij de uitgaven in 2024 met N 298 hoger in, vanwege de gestegen prijs per uitkering worden de lasten hoger. De prijs per uitkering stijgt doordat uitkeringsontvangers met een parttime baan en aanvullende bijstand vaker volledig aan het werk gaan. 

Wij stellen voor om de lasten te verhogen met N 298 en de baten in de begroting te verlagen met N 102 in 2024. 

Reserve Noodfonds

Terug naar navigatie - Reserve Noodfonds

Onttrekking Reserve Noodfonds - Technisch
Lasten / Baten: N 30/ V 30 in 2024
Kasstroom: N 30 in 2024

In 2023 heeft de gemeente toestemming van de Van Cappellen Stichting gekregen om zowel voor 2023 als 2024 € 15.000 uit het Noodfonds Capelle in te zetten voor Stichting Leergeld Hollandsche IJssel voor de verstrekkingen van fietsen en laptops aan schoolgaande kinderen. De bijdrage van in totaal 30K  van de Van Capelle Stichting moet nog technisch worden verwerkt in 2024, de dekking van deze kosten wordt uit de reserve Noodfonds Capelle onttrokken.

Wij stellen voor om de lasten en baten in de begroting te verhogen met N 30 / V 30 in 2024. 

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Omschrijving BG2024 incl. wijz. Wijz. VJN 2024 BG2024 na wijz. VJN Raming 2025 Raming 2026 Raming 2027 Raming 2028 Raming 2029 Raming 2030 Raming 2031 Raming 2032
Lasten N57.822 N1.980 N59.802 N59.325 N59.026 N59.662 N60.024 N60.019 N60.008 N60.017 N60.017
Baten V35.207 V273 V35.480 V35.166 V35.773 V35.846 V35.343 V34.928 V34.418 V34.418 V34.418
Saldo van baten en lasten N22.614 N1.707 N24.321 N24.159 N23.253 N23.816 N24.681 N25.091 N25.590 N25.599 N25.599
Mutaties in reserves:
Algemene reserve N0 V1.014 V1.014 N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0
Reserve Sociaal Noodfonds N0 V30 V30 N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0
Reserve eenmalige uitgaven V701 V795 V1.496 V567 N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0
Totaal mutaties reserves V701 V1.839 V2.540 V567 N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0
Resultaat N21.913 V132 N21.781 N23.592 N23.253 N23.816 N24.681 N25.091 N25.590 N25.599 N25.599
In onderstaande tabel wordt een specificatie gegeven van de wijzigingen in het jaar 2024:
Omschrijving Lasten Baten Saldo
6B.1 Eenmalige tegemoetkoming energiekosten minima (energietoeslag, fasering 2023-2024) N1.014 N0 N1.014
6B.2 Voucherregeling duurzaamheid V35 N0 V35
6B.3 Verhoging kosten Participatiebudget N550 N0 N550
6B.4 Verhoging bijzondere bijstand N110 N0 N110
6B.5 Verhoging kosten uitvoering inburgering N160 N0 N160
6B.6 BUIG (Gebundelde uitkering Participatiewet) N298 N102 N400
6B.7 Onttrekking Reserve Noodfonds N30 N0 N30
0.3 Consequenties 1e begrotingswijziging 2024 GR IJsselgemeenten V545 N0 V545
0.13 Stelpost Lonen Capelle en GR IJsselgemeenten N8 N0 N8
6A.2 Integraal Zorgakkoord (SPUK IZA) N375 V375 N0
6C.4 Overboeking budget Beschermd wonen (en Noodfonds) N15 N0 N15
Totaal mutatie saldo van baten en lasten N1.980 V273 N1.707
Mutaties reserves
Algemene reserve N0 V1.014 V1.014
Reserve Sociaal Noodfonds N0 V30 V30
Reserve eenmalige uitgaven N0 V795 V795
Totaal mutatie in de reserves N0 V1.839 V1.839
Mutatie Resultaat V132

Deelprogramma 6C Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen

Werkvoorraad Wmo- maatwerk
De gemiddelde wachttijd in Q1 2024 is 5 weken. Het aantal meldingen stijgt ten opzichte van dezelfde periode 2023.  

Aanbesteding Wmo- diensten
In tegenstelling tot wat in de begroting 2024 stond wordt niet gestart met het inkooptraject Wmo-diensten. Het inkooptraject zou starten omdat wij resultaatgericht indiceren en financieren. Dat houdt in dat in de beschikking wel het resultaat van de ondersteuning en de frequentie van de activiteiten worden benoemd, maar niet de omvang in uren. De Centrale Raad van Beroep (CRvB) heeft bepaald dat deze wijze van beschikken de cliënt onvoldoende rechtsbescherming biedt. De VNG is van mening dat het resultaatgericht werken in algemene zin goed functioneert. Gemeenten en aanbieders zien de voordelen van de huidige werkwijze en uit cliëntervaringsonderzoeken blijkt dat ook zij over het algemeen tevreden zijn. Er zijn relatief weinig bezwaren en weinig rechtszaken. De huidige werkwijze kent een grotere flexibiliteit bij de inzet van ondersteuning voor de cliënt, vermindering van administratieve lasten, meer mogelijkheden tot op- en afschaling van de zorg en een efficiëntere inzet van het schaarse zorgpersoneel. Het draagt ook bij aan de beweging van domeinoverstijgend samenwerken die wij met het Integraal Zorgakkoord beogen: De inzet van zorgpersoneel voor het bieden van persoonlijke verzorging of langdurige zorg thuis vindt ook plaats op basis van resultaat. In maart 2024 heeft een bestuurlijk overleg plaatsgevonden tussen de VNG en VWS om werk te maken van de aanpassing van de wet om het resultaatgericht indiceren en financieren toch mogelijk te maken. In het overleg is geen overeenstemming bereikt over het resultaatgericht indiceren en financieren. Er is oog bij het rijk voor de opgaven waar gemeenten voor staan. De VNG en VWS hebben de afspraak gemaakt de discussie verder te voeren in het kader van het houdbaarheidsonderzoek en de Meerjarenagenda Wmo. Wij volgen actief deze discussie en starten om deze reden het inkooptraject in 2025.  

Wmo- uitgaven op termijn
De voortdurende kostenstijgingen in de Wmo brengt het Wmo- budget in gevaar. Vanwege de toenemende uitgaven is gestart met de zogenoemde ombuigingsmaatregelen. Dit om de Wmo- uitgaven op termijn beheersbaar te houden (zie bijlage onderzoeksopdrachten bij deze voorjaarsnota). Ook de VNG heeft extra aandacht voor de stijgende Wmo- uitgaven en dringt bij het Rijk aan op passende maatregelen. 

Stijging eigen bijdrage Wmo- diensten
Een Capellenaar die gebruik maakt van een Wmo-dienst (begeleiding, huishoudelijke ondersteuning, persoonlijke verzorging) betaalt maandelijks een vastgestelde eigen bijdrage. In 2023 was deze bijdrage €19,-. Vanwege inflatie en stijgende kosten voor Wmo-diensten geldt vanaf 2024 een maandelijkse landelijk vastgestelde eigen bijdrage van €20,60. Eind 2023 heeft u de Verordening Maatschappelijke Ondersteuning 2023 hierop aangepast, zodat er een wettelijke grondslag is om dit nieuwe bedrag via het CAK te innen (RV 974434 december 2022). De financiële consequentie resulteert in extra inkomsten van structureel V 40.

Diensten Wmo – Tarieven 2024 en verzilvering
Bij de jaarrekening 2023 hebben wij een nadelig resultaat van ongeveer N900 gerealiseerd, waarvan N371 op de diensten (zie collegebrief met kenmerk 1353141/1450610; 16 april 2024). De reden is dat er sprake is geweest van een onverwacht hogere verzilvering, met name in het laatste kwartaal. Deze hogere verzilvering was het gevolg van een afname van de wachtlijsten bij zorgaanbieders.

Bij het opstellen van de begroting 2024 hebben wij noodgedwongen de budgetten van diensten verhoogd met 15% vanwege aangekondigde landelijke CAO- verhogingen in het zorgdomein, omdat het effect van de CAO-stijging op de tarieven nog niet bekend was. De tarieven voor 2024 waren op het moment van vaststelling van de begroting nog niet bekend.

De na de begroting 2024 bepaalde tarieven, waarover u op 12 december 2023 bent geïnformeerd  (zie BBV nr 1331177), hebben een lager negatief effect op de begroting. Echter wij kiezen ervoor om de begroting op dit moment niet aan te passen, omdat wij monitoren of de hogere verzilvering uit Q4 van vorig jaar zich doorzet in 2024. Bij de gecombineerde begroting 2025/NJN 2024 komen wij hierop terug.

6C.1 Indexatie woonvoorzieningen en onderhoud hulpmiddelen

Terug naar navigatie - 6C.1 Indexatie woonvoorzieningen en onderhoud hulpmiddelen

Indexatie woonvoorzieningen en onderhoud hulpmiddelen - Onvermijdelijk
Lasten / Baten: N 1.070 structureel vanaf 2024
Kasstroom: N 1.070 structureel vanaf 2024

In 2023 en begin 2024 zijn conform contractafspraken indexaties toegepast op diverse Wmo-contracten, zo ook de contracten Wmo-hulpmiddelen en Wmo-woonvoorzieningen en woningaanpassingen. Deze prijsindexaties zijn onvermijdelijk kostenverhogend. De huidige budgetten zijn onvoldoende om deze prijsstijgingen op te vangen. Dit resulteert structureel in een N 500 op woonvoorzieningen/ woningaanpassingen en N 570 op onderhoud rolstoelen en vervoersvoorzieningen zoals scootmobielen.

In 2024 voeren wij een diepgaande analyse uit op de toegenomen kosten rondom hulpmiddelen. In tegenstelling tot geprognotiseerd, zijn de kosten voor aanschaf en onderhoud meer toegenomen dan verwacht. Wij informeren u over de uitkomsten van deze analyse en nemen eventuele financiële gevolgen nemen wij mee in de Begroting 2025 e.v.

Wij stellen voor om de lasten in de begroting te verhogen met N 1.070 structureel vanaf 2024.

6C.2 Grote individuele woningaanpassingen en val-klimbeveiliging bij trapliften

Terug naar navigatie - 6C.2 Grote individuele woningaanpassingen en val-klimbeveiliging bij trapliften

Grote individuele woningaanpassingen en val-klimbeveiliging bij trapliften- Onvermijdelijk
Lasten / Baten:  N 235 in 2024 en N 50 vanaf 2025 
Kasstroom:   N 235 in 2024 en N 50 vanaf 2025 

Grote woningaanpassingen
Uit de ontvangen Wmo-meldingen is na onderzoek gebleken dat in 2024 een tweetal grote woningaanpassingen moeten plaatsvinden die meer dan gebruikelijk hogere kosten met zich meebrengt. In de budgetten is hier geen rekening mee gehouden. Eén grote woningaanpassing betreft het realiseren van een noodzakelijke zorgunit bij een bestaande woning, inclusief individuele aanpassingen (N 175) en de andere een complexere woningaanpassing (N 10).

Val-klimbeveiliging bij trapliften
Per 1 januari 2024 zijn de bepalingen van het Bouwbesluit 2012 vervangen door het nieuwe Besluit bouwwerken leefomgeving (BBL). Naleving van het bouwbesluit maakt dat in sommige situaties naast het plaatsen van een traplift ook het plaatsen van een val-klimbeveiliging noodzakelijk is. Dit ter bescherming van de gebruiker van de traplift en eventuele medebewoners die de trap moeten overbruggen. In aanloop naar het BBL beoordeelt de trapliftleverancier sinds medio 2023 in welke situaties het plaatsen van val-klimbeveiliging noodzakelijk is. Het plaatsen van val-klimbeveiliging brengt naast het plaatsen van een traplift zelf extra kosten met zich mee. Om het plaatsen van val-klimbeveiligingen mogelijk te maken, verhogen wij het budget vanaf 2024 met N 50. 

Wij stellen voor de lasten in de begroting te verhogen met N 235 in 2024 en N 50 vanaf 2025. 

6C.3 Woningurgentie

Terug naar navigatie - 6C.3 Woningurgentie

Woningurgentie - Technisch 
Lasten / Baten: V/N 149 vanaf 2024 
Kasstroom:  V/N 149 vanaf 2024

Het IV3 informatievoorschrift schrijft voor dat de financiën rond woningurgentie tot taakveld 8.3 behoren in plaats van taakveld 6.6 Maatwerkvoorzieningen (Wmo). Wij stellen voor het bijbehorende budget onder te brengen bij taakveld 8.3. 

Wij stellen voor om de lasten in de begroting van programma 6C te verlagen met V 149 en de lasten in de begroting van programma 8 te verhogen met N 149 structureel vanaf 2024. 

 

Programma 2024 e.v.
Lasten
6C V149
8 N149
Totaal N0

6C.4 Overboeking budget Beschermd wonen (en Noodfonds)

Terug naar navigatie - 6C.4 Overboeking budget Beschermd wonen (en Noodfonds)

Overboeking Budget Beschermd Wonen (en Noodfonds) - Technisch
Lasten / baten: V 261 / N 261 vanaf 2024
Kasstroom: V 261 / N 261 vanaf 2024

Een structureel budget voor Beschermd Wonen van 246 is in de meerjarenbegroting opgenomen in 6C bij het budget voor het Noodfonds. Dit is administratief onjuist, want dit bedrag hoort in 6D thuis bij Beschermd Wonen. Dit wordt gewijzigd bij deze VJN. 

Daarnaast blijkt dat het resterende budget Noodfonds van 15 is ondergebracht in programmaonderdeel 6C, maar onderdeel dient te zijn van 6B. Het bijbehorende budget van 15K wordt daarom overgezet naar programmaonderdeel 6B.

De totale wijziging in programmaonderdeel 6C bedraagt daarmee V261, maar wordt budgetneutraal verrekend met 6B en 6D. Zie ook de onderstaande tabel.

Wij stellen voor om de lasten in 6C vanaf 2024 te verlagen V 261 en in 6D te verhogen met N 246 en in 6B met N 15. De wijzigingen zijn cijfermatig verwerkt op de betreffende programma's, maar komen daar niet als separate voorstellen terug. Dit voorstel raakt de volgende programma's:

Programma 2024 e.v.
Lasten
6C V261
6B N15
6D N246
Totaal N0

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Omschrijving BG2024 incl. wijz. Wijz. VJN 2024 BG2024 na wijz. VJN Raming 2025 Raming 2026 Raming 2027 Raming 2028 Raming 2029 Raming 2030 Raming 2031 Raming 2032
Lasten N22.765 N895 N23.660 N23.656 N22.611 N23.232 N23.589 N23.917 N24.245 N24.572 N24.900
Baten V510 N0 V510 V508 V1.254 V1.283 V1.316 V1.346 V1.374 V1.401 V1.429
Saldo van baten en lasten N22.255 N895 N23.150 N23.148 N21.357 N21.949 N22.274 N22.571 N22.871 N23.171 N23.471
Mutaties in reserves:
Reserve eenmalige uitgaven V174 N0 V174 N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0
Totaal mutaties reserves V174 N0 V174 N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0
Resultaat N22.081 N895 N22.976 N23.148 N21.357 N21.949 N22.274 N22.571 N22.871 N23.171 N23.471
In onderstaande tabel wordt een specificatie gegeven van de wijzigingen in het jaar 2024:
Omschrijving Lasten Baten Saldo
6C.1 Indexatie woonvoorzieningen en onderhoud hulpmiddelen N1.070 N0 N1.070
6C.2 Grote individuele woningaanpassingen en val-klimbeveiliging bij trapliften N235 N0 N235
6C.3 Woningurgentie V149 N0 V149
6C.4 Overboeking budget Beschermd wonen (en Noodfonds) V261 N0 V261
Totaal mutatie saldo van baten en lasten N895 N0 N895
Mutaties reserves
Reserve eenmalige uitgaven N0 N0 N0
Totaal mutatie in de reserves N0 N0 N0
Mutatie Resultaat N895

Deelprogramma 6D Jeugdzorg

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen

Het Toekomstscenario kind- en gezinsbescherming
Het Toekomstscenario kind- en gezinsbescherming omvat een nieuw meerjarig perspectief voor de jeugdbescherming op basis van integraal, systeem- en gezinsgericht (0-100) werken. Het omvat een verbetering van het gehele traject van zorg en ondersteuning aan kinderen, gezinnen en huishoudens, waar verschillende organisaties bij betrokken zijn. Eind 2023 zijn wij gestart met de voorbereidingen voor het toekomstscenario in Capelle. Samen met CJG Capelle en SWC werken wij toe naar een plan van aanpak hoe wij deze ontwikkeling lokaal uitvoeren. Duidelijkheid over de lokale financiële consequenties volgt naar verwachting later in 2024.

Duurzame en betaalbare jeugdhulp
De voortdurende kostenstijgingen in de jeugdhulp brengen de kwaliteit en de beschikbaarheid ervan op termijn in gevaar. Om de jeugdhulp duurzaam en betaalbaar te houden, is een maatregelenpakket in voorbereiding dat wij medio 2024 aan uw raad voorleggen. De verwachting is dat deze maatregelen de kosten met 0,9 tot 1,3 miljoen verminderen. Hierin zijn de verwachte implementatiekosten verwerkt. Deze besparing is lager dan de taakstelling van 5,4 die in de begroting is opgenomen. Wij stellen voor om dit financieel te verwerken in de meerjarenbegroting. 

6D.1 Hogere CAO loonstijging CJG

Terug naar navigatie - 6D.1 Hogere CAO loonstijging CJG

Hogere loonstijging CJG - Onvermijdelijk 
Lasten: N 167 in 2024 en  N 334 vanaf 2025                                                                                                                                                                                                                                                              
Kasstroom: N 167  in 2024 en N 334 vanaf 2025

Volgens de DVO compenseert de gemeente het CJG voor een hogere stijging van de CAO lonen dan eerder van was uitgegaan (8,625% stijging  per 1 juli in plaats van 6,5%), 167K in 2024. Structureel is hiermee vanaf 2025 het dubbele bedrag gemoeid, 334K.

Wij stellen voor om de lasten in de begroting te verhogen met N 167 in 2024 en N 334 structureel vanaf 2025. 

6D.2 Verhoging uitgaven GR JR

Terug naar navigatie - 6D.2 Verhoging uitgaven GR JR

Verhoging uitgaven GR JR- Onvermijdelijk 
Lasten:  N 1.666 vanaf 2024 
Kasstroom: N 1.666 vanaf 2024 

In de ontwerp-begrotingswijziging van 2024 geeft de GRJR aan dat de kosten voor de regionale jeugdhulp in 2024 naar verwachting met 88 miljoen stijgen ten opzichte van de vastgestelde begroting. Dit betekent voor Capelle een extra inleg van 2,25 miljoen. Een deel hiervan was al voorzien bij onze Najaarsnota 2023 en verwerkt in de begroting 2024. Daarnaast is in deze Voorjaarsnota een correctie opgenomen van 190K ten gunste van de GR JR in verband met. de post autonome groei (zie wijzigingsvoorstel 6D.5). Per saldo moet er nu N 1.666 bijgeraamd worden. De conceptbegroting van de GRJR voor 2025 laat een verdere stijging van de kosten zien. De oorzaak van de kostenstijging zit vooral in de autonome groei waarvoor nu een groei van 6% per jaar is opgenomen. De kosten voor jeugdhulp met verblijf vertegenwoordigen een belangrijk deel van de kostenstijging. Hier lijkt een verband te zijn met de snelle afbouw van jeugdhulpplus. Regionaal is een pakket van kostenbeheersingsmaatregelen in voorbereiding. Hiermee hopen wij, aanvullend op de lokale maatregelen, de kosten te beheersen. Wij overwegen om de vordering op het Rijk uit te breiden met de extra kosten die het gevolg zijn van deze extra autonome groei.

Wij stellen voor om de lasten in de begroting te verhogen met N 1.666 vanaf 2024.

6D.3 Taakstelling Jeugdhulp - implementeren maatregelen

Terug naar navigatie - 6D.3 Taakstelling Jeugdhulp - implementeren maatregelen

Project Taakstelling Jeugdzorg - implementeren maatregelen - Onvermijdelijk 
Lasten: N 108 in 2024
Kasstroom:  N 108 in 2024

Voor 8 juli 2024 staat op de agenda van uw raad het voorstel voor het deelonderzoek jeugdhulp. De maatregelen uit dit voorstel zijn noodzakelijk om de jeugdhulpkosten te beheersen. Voor 2024 is hiervoor een budget N 108 nodig. Dit budget wordt ingezet om de uitvoering van de maatregelen voor te bereiden zodat zo snel mogelijk de baten gerealiseerd kunnen gaan worden. Gezien de ontwikkeling van de jeugdhulpkosten is het nemen van maatregelen en daarmee deze investering onvermijdelijk. De aanvraag voor het budget van N 108 voor 2024 doen wij via de VJN. Voor de overige jaren loopt de aanvraag via het raadsvoorstel. 

Wij stellen voor om de lasten in de begroting incidenteel te verhogen met N 108 in 2024

6D.4 Project Mockingbird

Terug naar navigatie - 6D.4 Project Mockingbird

Project Mockingbird - Onvermijdelijk 
Lasten: N 75 in 2024 en N 47 in 2025
Kasstroom: N 75 in 2024 en N 47 in 2025

Mockingbird is een organisatie die netwerkvorming tussen pleeggezinnen bevordert met als doel om vroegtijdige uitval van pleegouders te voorkomen. Op 23 januari 2024 hebben wij besloten om in 2024 en 2025 te starten met de inzet van Mockingbird in Capelle aan den IJssel en hiervoor middelen beschikbaar te stellen. Via een collegebrief hebben wij u hierover geïnformeerd en toegezegd de incidentele financiële consequenties in de Voorjaarsnota 2024 te verwerken. De financiële consequenties komen neer op N 75 voor 2024 en N 47 voor 2025.

In 2025 evalueren wij de inzet van Mockingbird. Indien wij het project positief evalueren, is het onze intentie om Mockingbird structureel voort te zetten. In dat geval vragen wij de structurele lasten van 46.8k per jaar op te hogen bij de begroting 2026.

Wij stellen voor om de lasten in de begroting eenmalig te verhogen met N 75 in 2024 en N 47 in 2025.

6D.5 Correctie autonome groei Jeugdzorg

Terug naar navigatie - 6D.5 Correctie autonome groei Jeugdzorg

Correctie autonome groei Jeugdzorg-  Technisch
Lasten: V/N 190 in 2024, V/N 379 in 2025, V/N 572 in 2026 en V/N 767 vanaf 2027
Kasstroom: V/N 190 in 2024, V/N 379 in 2025, V/N 572 in 2026 en V/N 767 vanaf 2027

In de Najaarsnota 2023 is wijzigingsvoorstel 6D.4 opgenomen voor de autonome groei Jeugdzorg. In de bijbehorende begrotingswijziging is het extra budget toen geheel bij het CJG neergezet, terwijl een deel hiervan aan de GR JR dient te worden toebedeeld. Via deze wijziging in de voorjaarsnota wordt dit rechtgetrokken.

Wij stellen voor om de lasten in de begroting te verlagen/te verhogen met V/N 190 in  2024/ V/N 379 in 2025, V/N 572 in 2026, V/N 767 structureel vanaf 2027. 

6D.6 Verhoging zorgkosten CJG

Terug naar navigatie - 6D.6 Verhoging zorgkosten CJG

Verhoging zorgkosten CJG - onvermijdelijk

Lasten: N 400 vanaf 2024

Kasstroom: N 400  vanaf 2024

Bij de Najaarsnota 2023 is bij geraamd voor de zorgkosten 2023 van het CJG  (N 1.425). Daarvan is toen N 783  als structureel doorgezet naar de volgende jaren.  Nu blijkt dat dit een te laag bedrag is geweest en  er een tekort van N 400 voor 2024 en verder is ontstaan. Wij stellen u voor om dit structureel bij te ramen.

Wij stellen voor om de lasten in de begroting te verhogen met N 400  met ingang van 2024.

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Omschrijving BG2024 incl. wijz. Wijz. VJN 2024 BG2024 na wijz. VJN Raming 2025 Raming 2026 Raming 2027 Raming 2028 Raming 2029 Raming 2030 Raming 2031 Raming 2032
Lasten N29.424 N2.516 N31.940 N29.410 N28.969 N29.746 N30.012 N30.285 N30.567 N30.867 N31.167
Baten N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0
Saldo van baten en lasten N29.424 N2.516 N31.940 N29.410 N28.969 N29.746 N30.012 N30.285 N30.567 N30.867 N31.167
Mutaties in reserves:
Reserve eenmalige uitgaven V164 N146 V18 N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0
Totaal mutaties reserves V164 N146 V18 N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0
Resultaat N29.260 N2.662 N31.922 N29.410 N28.969 N29.746 N30.012 N30.285 N30.567 N30.867 N31.167
In onderstaande tabel wordt een specificatie gegeven van de wijzigingen in het jaar 2024:
Omschrijving Lasten Baten Saldo
6D.1 Hogere CAO loonstijging CJG N167 N0 N167
6D.2 Verhoging uitgaven GR JR N1.666 N0 N1.666
6D.3 Taakstelling Jeugdhulp - implementeren maatregelen N108 N0 N108
6D.4 Project Mockingbird N75 N0 N75
6D.6 Verhoging zorgkosten CJG N400 N0 N400
0.17 Mutaties reserve eenmalige uitgaven V146 N0 V146
6C.4 Overboeking budget Beschermd wonen (en Noodfonds) N246 N0 N246
Totaal mutatie saldo van baten en lasten N2.516 N0 N2.516
Mutaties reserves
Reserve eenmalige uitgaven N0 N146 N146
Totaal mutatie in de reserves N0 N146 N146
Mutatie Resultaat N2.662