Programma 7 Volksgezondheid, duurzaamheid en milieu

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen

Duurzaamheid en milieu
Wij ondersteunen Capellenaren bij het verlagen van de energierekening. Daarbij richten wij ons de komende jaren vooral op de Capellenaren die hier meer moeite mee hebben doordat hun woning een slecht energielabel heeft of sprake is van energiearmoede. Eind 2023 zijn wij aangesloten bij het Schone Lucht Akkoord. Vanaf 2024 nemen wij deel aan de uitvoeringsagenda. 

Wat willen wij bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen wij bereiken?

Bevorderen en beschermen van de gezondheid van Capellenaren

Terug naar navigatie - Bevorderen en beschermen van de gezondheid van Capellenaren

Het voeren van een integraal en preventief gezondheidsbeleid zodat wij in 2040 een gezonde generatie bereiken met weerbare en gezonde mensen die opgroeien, leven werken en wonen in een gezonde leefomgeving met een sterke sociale basis.

Wat gaan wij daarvoor doen?

De grote uitdagingen op het gebied van duurzaamheid aanpakken

Terug naar navigatie - De grote uitdagingen op het gebied van duurzaamheid aanpakken

Wij willen een actueel duurzaamheidsbeleid zodat wij de grote uitdagingen (het verminderen van de CO2 uitstoot, het verminderen van energiearmoede, het tegengaan van de uitputting van grondstoffen en de stad voorbereiden op steeds extremer weer) kunnen aanpakken. Wij stimuleren het besparen van energie en het opwekken van duurzame energie. In Capelle zorgen wij voor voldoende laadpalen voor elektrische voertuigen. Ook gaan wij aan de slag met de warmtetransitie. De kansen van de circulaire economie worden benut.

Wat gaan wij daarvoor doen?

Energietransitie

Terug naar navigatie - Energietransitie

Wij zetten de energietransitie stevig door. Dat doen wij door energie te besparen en duurzame energie op te wekken. Ook de overstap naar aardgasvrij draagt hieraan bij. Wij zetten ons in voor het verminderen van energiearmoede. Daarnaast denken wij na over het energiesysteem van de toekomst, staan wij open voor innovaties en hebben oog voor de impact van de energietransitie op de stad.

Wat gaan wij daarvoor doen?

In stand houden en verbeteren van woon- en leefmilieu

Terug naar navigatie - In stand houden en verbeteren van woon- en leefmilieu

Wij zorgen dat de wettelijke normen voor de lucht-, bodem-, geluid- en waterkwaliteit zorgvuldig en doelmatig behaald worden.

Wat gaan wij daarvoor doen?

Afvalinzameling

Terug naar navigatie - Afvalinzameling

Wij hebben onze afvalinzameling op orde of verbeteren dit. Wij verhogen het scheidingspercentage en verminderen het restafval.

Wat gaan wij daarvoor doen?

Circulariteit

Terug naar navigatie - Circulariteit

Wij gaan aan de slag met circulariteit. Dit is belangrijk omdat de grondstoffen die in al onze producten zitten wereldwijd opraken. In een circulaire economie voorkomen wij dat wij (nieuwe) grondstoffen moeten gebruiken. Daardoor zijn wij minder afhankelijk van schaarse grondstoffen én besparen wij de CO2-uitstoot van grondstofwinning en productie van nieuwe producten. De nieuwe circulaire aanpak biedt ook kansen voor de Capelse economie. Daarom willen wij circulair werken en Capellenaren én Capelse ondernemers in staat stellen te profiteren van de nieuwe ‘groene’ economie. 

Wat gaan wij daarvoor doen?

Klimaatadaptatie en biodiversiteit

Terug naar navigatie - Klimaatadaptatie en biodiversiteit

Wij richten Capelle stap voor stap klimaatadaptief in. Zo bereiden wij de stad voor op extremer weer om overlast te voorkomen en Capelle fijn en leefbaar te houden. Hierbij hoort ook het versterken van de biodiversiteit. De nadruk ligt hierbij op een groene inrichting van de stad.

Wat gaan wij daarvoor doen?

7.1 Uitvoering geluidsanering wegverkeer

Terug naar navigatie - 7.1 Uitvoering geluidsanering wegverkeer

Uitvoering geluidsanering wegverkeer - Technisch
Lasten / Baten: N / V 450 in 2024 en N / V 50 in 2025
Kasstroom: N / V 450 in 2024 en N / V 50 in 2025

Voor in totaal 33 woningen aan o.a. de Capelseweg en Bermweg, die volgens het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat voor geluidsanering in aanmerking komen, hebben we uitvoeringssubsidie ontvangen. Eind 2023 hebben we de aanbesteding afgerond, welke hoger is uitgevallen dan de beschikbare subsidie. Inmiddels hebben we een aanvullende beschikking vanuit het rijk ontvangen, waardoor de kosten van dit project volledig zijn gedekt. De uitvoering is gestart in het eerste kwartaal van dit jaar en naar verwachting zijn de werkzaamheden eind 2024 afgerond. Begin 2025 wordt het project (administratief) afgerond.

Wij stellen u voor de lasten en baten in de begroting te verhogen met N / V 450 in 2024 en N / V 50 in 2025.

7.2 Capels Isolatie Plan (CIP)

Terug naar navigatie - 7.2 Capels Isolatie Plan (CIP)

Capels Isolatie Plan - Technisch
Lasten / Baten: V 155 / N 80 in 2024 en N 75 in 2026 
Kasstroom: V 75 in 2024 en N 75 in 2026

In de Najaarsnota 2023 7.3 hebben wij de voorlopige specifieke uitkering Lokale Aanpak Isolatie (C94) vanuit de Rijksoverheid meerjarig in onze begroting verwerkt (totaal 701). Inmiddels weten wij dat deze uitkering lager uitvalt doordat dit deels geclaimd kan worden in het BTW compensatie fonds (BCF) (80), deze subsidiebaten en bijbehorende lasten brengen wij in mindering op de begroting van 2024. 

Voor het Capelse Isolatie Plan (CIP) willen wij de fasering aanpassen. In de begroting is nu N 150 beschikbaar in zowel 2024 en 2025. Wij passen dit aan naar N 75 in 2024, N 150 in 2025 en N 75 in 2026.

Wij stellen voor de lasten en baten in de begroting te verlagen met V 155 / N 80 in 2024 en de lasten te verhogen met N 75 in 2026.

7.3 Energiearmoede

Terug naar navigatie - 7.3 Energiearmoede

Energiearmoede - Technisch
Lasten / Baten: N / V 573 in 2024
Kasstroom: N 573 in 2024

In 2023 is er minder besteed aan energiebesparende maatregelen bij huishoudens dan vooraf begroot. Deze kosten zijn subsidiabel onder de specifieke uitkering C55 (Aanpak energiearmoede) van de Rijksoverheid. Het volledig beschikte bedrag is ondertussen ontvangen en de delen die nog niet zijn verantwoord zijn op balans geparkeerd. Wij stellen voor om de ongebruikte middelen (573)  uit 2023 toe te voegen aan de begroting van 2024.

Wij stellen voor om de begroting aan te passen met N/V 573 in 2024.

7.4 Vraagbaak duurzame toekomst monumenten

Terug naar navigatie - 7.4 Vraagbaak duurzame toekomst monumenten

Vraagbaak duurzame toekomst monumenten - Technisch

Lasten / Baten: V / N 30 in 2024 en 2025
Kasstroom: n.v.t.

In de Begroting 2024 7.8 is budget beschikbaar gesteld voor de verduurzaming van monumenten en woningen in beschermde stads- en dorpsgezichten. Dit vraagt specifieke expertise. Wij voorzien de eigenaren via een vraagbaak van advies. Het budget voor deze vraagbaak is beschikbaar gesteld in programma 7, de daadwerkelijke uitvoering van deze vraagbaak ligt bij team Erfgoed, welke is ondergebracht in programma 5A.

Wij stellen voor de lasten in de begroting programma 7 te verlagen met V 30 en van programma 5A te verhogen met N 30 in 2024 en 2025.

7.5 Schone Lucht Akkoord (SLA)

Terug naar navigatie - 7.5 Schone Lucht Akkoord (SLA)

Schone Lucht Akkoord (SLA) - Onvermijdelijk
Lasten / Baten: N 60 / V 30 in 2024
Kasstroom: N 30 in 2024

Eind 2023 hebben wij besloten aan te sluiten bij het Schone Lucht Akkoord (SLA). Jaarlijks wordt een landelijke uitvoeringsagenda vastgesteld met daarin de uit te voeren maatregelen. Het doel van de uitvoeringsagenda is het uitwerken van de afspraken uit het SLA. Deze maatregelen gaan bijvoorbeeld over het beter meewegen van luchtkwaliteit op beleidsterreinen zoals ruimtelijke ontwikkelingen, ruimtelijke projecten, mobiliteit, duurzaam aanbesteden en communicatie. Om deel te kunnen nemen aan de uitvoeringsagenda is in 2024 N 60 nodig. Wij verwachten een bijdrage van 30 vanuit de Rijksoverheid te kunnen ontvangen waarbij 30  cofinanciering nodig is. 

Wij stellen voor de lasten met N 60 te verhogen en de baten in de begroting te verhogen met V 30 in 2024.

7.6 Afvalbeleidsplan (Krediet - 4.164)

Terug naar navigatie - 7.6 Afvalbeleidsplan (Krediet - 4.164)

Afvalbeleidsplan - Onvermijdelijk
Lasten / Baten: N/V 374 in 2025, N/V 299 in 2026, N/V 242 in 2027, N/V 207 in 2028, N/V 60 in 2029, N/V 28   in 2030,  V/N 4  in 2031 en V/N 36 in 2032
Kasstroom:  V 259 in 2025, V 274 in 2026, V 270 in 2027, V 242 in 2028, V 208 in 2029, V 114 in 2030, V 10 in 2031 en N 100 in 2032

In Capelle aan den IJssel volgen wij de landelijke ambitie om afval beter te scheiden waarbij met name de gescheiden stromen groente-, fruit- en tuinafval (gft) en papier (opk) aandacht krijgen. Landelijke doelstellingen over het verminderen van restafval worden gestimuleerd door financiële maatregelen, zoals afvalstoffenbelasting en CO2-heffing. De belastingen en verwerkingstarieven die op korte termijn zullen gaan stijgen, leiden tot een hoger tarief voor restafval.

Bij ongewijzigd beleid zal de afvalstoffenheffing voor inwoners de komende acht jaar naar verwachting stijgen tussen de € 70 en € 120. De oorzaak hiervan zit voornamelijk in de verwachte stijging van de afvalstoffenbelasting, beter bekend als verbrandingsbelasting. Gezien de onzekerheid over de verwachte stijging van de afvalstoffenbelasting de komende jaren én omdat dit een centraal uitgangspunt is kiezen wij  in onze meerjarenbegroting voor constante prijzen. Zowel de verwachte stijging aan afvalstoffenbelasting in 2025, als de te behalen besparingen hebben wij in de meerjarenbegroting gelijk gesteld aan wat wij hebben voorzien voor 2025. Komende jaren volgen wij de ontwikkeling van de afvalstoffenbelasting en zullen wij waar nodig de begroting bijstellen.

Om de lokale lasten minder snel te laten stijgen, werken wij aan de landelijke doelstellingen om Capelle toekomstbestendig in te richten. Daarbij horen de volgende maatregelen:
1.    Restafval verminderen tot 145 kilo per inwoner vanaf 2029 met een scheidingspercentage van minimaal 65%;
2.    Inwoners bewust maken hoe om te gaan met afval;
3.    Meer grip op de afvalinzameling.

Waar wij in 2018 nog op 221 kg restafval per inwoner zaten steeg dit in 2020 naar 241 kg restafval. De coronapandemie, waarop wij geen invloed hadden, had hiermee te maken. Door het goed en tijdig inzetten van de acties uit het afvalactieplan 2020-2022 zijn wij erin geslaagd in 2023 de hoeveelheid restafval te reduceren tot 171 kg per inwoner. Een daling van 50 kg.

Om deze daling verder door te zetten, te werken aan landelijke doelstellingen en rekening te houden met de wens de lasten minder te laten stijgen, zetten wij in op omgekeerd inzamelen. Met deze nieuwe manier van inzamelen verwachten wij een besparing te realiseren van fijn restafval. Deze besparing wordt behaald, doordat er minder gft-afval en papier in het restafval terecht komt en onnodig wordt verbrand.

Wij stellen u voor om het ter beschikking gestelde krediet te verlagen met 4.164 en om de lasten / baten in de begroting te verlagen / verhogen met N/V 374 in 2025, N/V 299 in 2026, N/V 242 in 2027, N/V 207 in 2028, N/V 60 in 2029, N/V 28   in 2030,  V/N 4  in 2031 en V/N 36 in 2032.

Kredietinvesteringen 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031 2032 Totaal
Minicontainers GFT en OPK 130 130 130 130 - - - - 520
GFT in behuizing 60 60 60 60 - - - - 240
Minder vervangingsinvesteringen GFT en OPK -370 -370 -370 -370 -370 -370 -370 -370 -2.960
Minder vervangingsinvesteringen door ombouw en revisie -341 -341 -341 -341 -150 -150 -150 -150 -1.964
Totaal kredietinvesteringen V521 V521 V521 V521 V520 V520 V520 V520 V4.164
Lasten / baten 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031 2032
Verwachte stijging aan afvalstoffenbelasting N130 N130 N130 N130 N130 N130 N130 N130
Besparing afvalbeleidsplan aan afvalstoffenbelasting, verwerking V36 V36 V36 V36 V36 V36 V36 V36
Invoering omgekeerd inzamelen gedurende uitrol N59 N58 N56 N54 N0 N0 N0 N0
Monitoring, verandering inzamelsysteem, onderhoud N74 N64 N53 N43 N43 N43 N43 N43
Gedragsonderzoek, communicatieplan, afvalcoach N60 N20 N0 N0 N0 N0 N0 N0
Subtotaal lasten N287 N236 N203 N191 N137 N137 N137 N137
Afschrijvingen / afschrijving boekwaarde GFT buitenbakken N87 N63 N39 N16 V77 V109 V141 V173
Totaal lasten N374 N299 N242 N207 N60 N28 V4 V36
Meeropbrengst OPK V25 V25 V25 V25 V25 V25 V25 V25
(Lagere) onttrekking voorziening afval V349 V274 V217 V182 V35 V3 N29 N61
Totaal baten V374 V299 V242 V207 V60 V28 N4 N36
Saldo N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0
Kasstroom 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031 2032
Kredietinvesteringen V521 V521 V521 V521 V520 V520 V520 V520
Subtotaal lasten N287 N236 N203 N191 N137 N137 N137 N137
Baten (OPK) V25 V25 V25 V25 V25 V25 V25 V25
Totaal V259 V310 V343 V355 V408 V408 V408 V408

7.7 Voorziening riool en afval

Terug naar navigatie - 7.7 Voorziening riool en afval

Voorziening riool en afval- Beleidskeuze
Lasten / Baten: N 0 / V 713 in 2025
Kasstroom:  n.v.t.

In de Begroting 2024 is zowel voor 2024 en 2025 besloten om de kwijtscheldingen voor riool en afval en de dotaties aan de Voorziening dubieuze debiteuren niet ten laste van de Voorzieningen riool en afval te brengen, maar ten laste van de exploitatie. In de collegebrief Bekostiging van de kwijtschelding welke in 2023 aan u is voorgelegd, is het voorbehoud opgenomen dat het begrotingssaldo de lasten wel dient toe te laten. Aangezien  de financiële situatie dit nu niet toelaat, stellen wij u voor om deze lasten in 2025 toch ten laste van de Voorzieningen riool en afval te brengen door een onttrekking uit de Voorziening riolering van V 136 en een onttrekking uit de Voorziening afval van V 577. De onttrekking uit de Voorzieningen riool en afval leidt tot een versnelde terugloop van het aanwezige saldo in de beide Voorzieningen. Wij houden hiermee rekening in de vaststelling van de tarieven  voor de riool- en afvalstoffenheffing welke wij in de Begroting 2025 aan u voorleggen.

Wij stellen u voor de baten in de begroting te verhogen met V 713 in 2025.

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Omschrijving BG2024 incl. wijz. Wijz. VJN 2024 BG2024 na wijz. VJN Raming 2025 Raming 2026 Raming 2027 Raming 2028 Raming 2029 Raming 2030 Raming 2031 Raming 2032
Lasten N23.483 N429 N23.912 N22.641 N22.227 N23.781 N25.961 N26.571 N27.467 N28.003 N28.327
Baten V16.800 V963 V17.763 V17.370 V16.537 V18.339 V20.573 V21.209 V22.102 V22.667 V22.991
Saldo van baten en lasten N6.683 V534 N6.149 N5.270 N5.689 N5.442 N5.389 N5.361 N5.365 N5.336 N5.336
Mutaties in reserves:
Reserve eenmalige uitgaven V610 N493 V117 N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0
Totaal mutaties reserves V610 N493 V117 N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0
Resultaat N6.073 V41 N6.032 N5.270 N5.689 N5.442 N5.389 N5.361 N5.365 N5.336 N5.336
In onderstaande tabel wordt een specificatie gegeven van de wijzigingen in het jaar 2024:
Omschrijving Lasten Baten Saldo
7.1 Uitvoering geluidsanering wegverkeer N450 V450 N0
7.2 Capels Isolatie Plan (CIP) V155 N80 V75
7.3 Energiearmoede N573 V573 N0
7.4 Vraagbaak duurzame toekomst monumenten V30 N0 V30
7.5 Schone Lucht Akkoord (SLA) N60 V30 N30
0.9 Aanpassen budgetten jaarlijks onderhoud N10 V10 N0
0.10 Aanpassen budgetten energie V26 N26 N0
0.17 Mutaties reserve eenmalige uitgaven V493 N0 V493
5A.1 Herrubriceren Brede SPUK V207 N206 V1
6A.2 Integraal Zorgakkoord (SPUK IZA) N210 V210 N0
6B.2 Voucherregeling duurzaamheid N35 N0 N35
8.3 Kwetsbare woningvoorraad N2 V2 N0
Totaal mutatie saldo van baten en lasten N429 V963 V534
Mutaties reserves
Reserve eenmalige uitgaven N0 N493 N493
Totaal mutatie in de reserves N0 N493 N493
Mutatie Resultaat V41