Doorstroompunt in ontwikkeling
Deze wettelijke taak in de regio Rijnmond Zuid-Oost is tot 1 januari 2025 uitbesteed aan een externe partij. In 2025 wordt naar verwachting de nieuwe ‘Wet van school naar duurzaam werk’ van kracht. Voor 2025 wordt een aanbesteding gedaan van dat jaar. Vanaf 2026 richten wij dit duurzaam in.
Start ISK klas voor jongeren nieuwkomers in EYE college
Vanaf 1 april 2024 biedt BLICK een internationale schakelklas aan voor nieuwkomers binnen het EYE college. Daarmee kunnen nieuwe leerlingen uit Capelle en de regio ook dichterbij huis extra taalonderwijs volgen. Daarnaast ligt de focus op onderwijsdoorstroming en de algemene ontwikkeling, bijvoorbeeld door gebruik te maken van de school sportvoorzieningen.
Start Zorgoverleg Jonge Kind in Capelle
In februari 2024 startte het Zorgoverleg Jonge kind met extra ondersteuning bedoeld voor kinderen tussen 2,5 tot 6 jaar. Tijdens het zorgoverleg worden de zorgen rondom een kind besproken met ouders, een jeugdarts, jeugd- en gezinspsycholoog en de orthopedagoog van het samenwerkingsverband voor onderwijs. Dit verhoogt de kans op vroegtijdig signaleren van ontwikkelingsproblemen en het bieden van adequate ondersteuning aan jonge kinderen. Het is een initiatief van het CJG in samenwerking met het samenwerkingsverband Aan den IJssel voor onderwijs.
Gemeentelijk Onderwijs Achterstanden Beleid (GOAB): ombuigen en vernieuwen voor een sterke start
Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) is onderdeel van het onderwijskansenbeleid vanuit de Rijksoverheid. Het is erop gericht om (risico op) onderwijsachterstanden zo vroeg mogelijk te signaleren, te voorkomen en terug te dringen bij peuters (2,5 jaar-4 jaar) en kleuters (groep 1 en 2). Op lokaal niveau hebben gemeenten en het onderwijs hier beide een wettelijke taak in. Voorschoolse educatie (VE) is de taak van de gemeente. Vroegschoolse educatie is de taak van het onderwijs.
Gemeenten ontvangen gemeentelijke onderwijsachterstanden budget (GOAB) middelen vanuit het Rijk om vanuit haar opdracht en wettelijke verantwoordelijkheid te zorgen voor:
• voldoende en kwalitatief volwaardig aanbod van voorschoolse educatie (VE);
• een goede spreiding van het VE-aanbod;
• het zich inspannen voor het bereik van alle doelgroepkinderen en zorgen voor een goede toeleiding van kinderen naar de VE.
• toezicht en handhaving op de kwaliteit van kinderopvang en VE.
In 2023 vond de 0-meting plaats op de voorschoolse educatie (VE)- locaties en scholen. Naar aanleiding van deze meting hebben wij gesprekken gevoerd met de VE-aanbieders, zoals vermeld in de Najaarsnota 2023. Wij constateren dat de kwaliteit van de voor- en vroegschoolse educatie (VVE) moet worden verbeterd. Conform het coalitieakkoord 2022-2026, waarin wij het belang benadrukken van een sterke start voor elk kind in groep 3 met zo min mogelijk achterstand, willen wij een gerichte aanpak. Hierbij zetten wij de GOAB-middelen volledig in om deze achterstanden bij kinderen tussen 2,5 tot 6 jaar doelmatig aan te pakken.
Deze inzet betekent dat wij onze primaire taken vervullen. Na het vervullen van deze primaire wettelijke taak zetten wij het resterende budget in voor aanvullende en passende activiteiten. De ombuiging van de huidige middelen laat ons toe om verbeterslagen door te voeren, zodat onze jongste kinderen de best mogelijke start krijgen. In dit programma is hiervoor een wijzigingsvoorstel opgenomen.
Onderwijshuisvesting
Zoals beloofd in de collegebrief 'Totaalbeeld onderwijshuisvesting’ d.d. januari 2024 geven wij een kort overzicht van de voortgang van een aantal lopende opgaven en projecten.
Kindcentrum Florabuurt
Kindcentrum Florabuurt is een complex project. Meerdere scholen, kinderopvang (Voor- en vroegschoolse Educatie, Buitenschoolse opvang en hele dagopvang), KinderLab Schenkel, ruimte voor bewegingsonderwijs en de specialistische zorg voor kinderen van Pameijer worden in één gebouw gehuisvest. Dit vraagt om goed na te denken over kansen voor samenwerking en multifunctioneel gebruik van de ruimten. De afgelopen maanden is gewerkt aan één programma van eisen voor het gebouw en bijbehorende kostenraming. Met deze kostenraming kan een indicatie worden gegeven van de verwachte huur. De hoogte van de huur leidt wellicht weer tot aanpassingen in het programma van eisen. Parallel wordt gewerkt aan de aanbestedingsstrategie, het voorstel voor beheer en exploitatie van het complex en uiteindelijk de samenwerkingsovereenkomst als basis voor de kredietaanvraag. Daarmee was een uitgewerkt krediet in de voorjaarsnota 2024 wat te ambitieus. Met een concrete planning van alle te nemen stappen, werken wij toe naar besluitvorming over het benodigde krediet in uw raad in de tweede helft van 2024.
Kindcentrum Meeuwensingel
Na de bijpraatsessie van 16 april 2024 over het Kindcentrum Meeuwensingel informeren wij u in de begroting 2025 verder over eventuele aanpassingen in het programma en leggen eventuele aanpassingen op de kostenraming voor ter besluitvorming.
2e fase vervanging gebouwen Comenius College
Met de beëindiging van de havo/vwo afdeling van het Eye College en de bestuurlijke overdracht aan een ander schoolbestuur, raken deze ontwikkelingen de (omvang van) de tweede fase van de vervanging van het Comenius College. Voor de leerlingenontwikkelingen en de toekomst van het voortgezet onderwijs in Capelle, is eind 2023 een externe kwartiermaker ingehuurd. Onderdeel van het onderzoek is de beschikking van 2010 in relatie tot de huidige leerlingenprognoses en de daarmee gepaard gaande ruimtebehoefte. Eventuele consequenties voor de omvang van de tweede fase leggen wij in de begroting 2025 aan u voor.
Gebieds- en woningbouwontwikkelingen en onderwijshuisvesting
In 2022 startten wij met een onderzoek naar de toekomst van onderwijshuisvesting in de wijk Oostgaarde. In samenwerking met de betrokken schoolbesturen verkenden wij verschillende ontwikkelscenario’s.
Daarnaast bepalen wij de nut, noodzaak en omvang van onderwijshuisvesting in Rivium, Schollevaar en Fascinatio. Dit naar aanleiding van respectievelijk de gebiedsontwikkeling, omgevingsvisie en woningbouwontwikkeling.