Programma 4 Onderwijs

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen

Doorstroompunt in ontwikkeling
Deze wettelijke taak in de regio Rijnmond Zuid-Oost is tot 1 januari 2025 uitbesteed aan een externe partij. In 2025 wordt naar verwachting de nieuwe ‘Wet van school naar duurzaam werk’ van kracht. Voor 2025 wordt een aanbesteding gedaan van dat jaar. Vanaf 2026 richten wij dit duurzaam in.

Start ISK klas voor jongeren nieuwkomers in EYE college
Vanaf 1 april 2024 biedt BLICK een internationale schakelklas aan voor nieuwkomers binnen het EYE college. Daarmee kunnen nieuwe leerlingen uit Capelle en de regio ook dichterbij huis extra taalonderwijs volgen. Daarnaast ligt de focus op onderwijsdoorstroming  en de algemene ontwikkeling, bijvoorbeeld door gebruik te maken van de school sportvoorzieningen.

Start Zorgoverleg Jonge Kind in Capelle
In februari 2024 startte het Zorgoverleg Jonge kind met extra ondersteuning bedoeld voor kinderen tussen 2,5 tot 6 jaar. Tijdens het zorgoverleg worden de zorgen rondom een kind besproken met ouders, een jeugdarts, jeugd- en gezinspsycholoog en de orthopedagoog van het samenwerkingsverband voor onderwijs. Dit verhoogt de kans op vroegtijdig signaleren van ontwikkelingsproblemen en het bieden van adequate ondersteuning aan jonge kinderen. Het is een initiatief van het CJG in samenwerking met het samenwerkingsverband Aan den IJssel voor onderwijs.

Gemeentelijk Onderwijs Achterstanden Beleid (GOAB): ombuigen en vernieuwen voor een sterke start

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) is onderdeel van het onderwijskansenbeleid vanuit de Rijksoverheid. Het is erop gericht om (risico op) onderwijsachterstanden zo vroeg mogelijk te signaleren, te voorkomen en terug te dringen bij peuters (2,5 jaar-4 jaar) en kleuters (groep 1 en 2). Op lokaal niveau hebben gemeenten en het onderwijs hier beide een wettelijke taak in. Voorschoolse educatie (VE) is de taak van de gemeente. Vroegschoolse educatie is de taak van het onderwijs. 

Gemeenten ontvangen gemeentelijke onderwijsachterstanden budget (GOAB) middelen vanuit het Rijk om vanuit haar opdracht en wettelijke verantwoordelijkheid te zorgen voor:
•    voldoende en kwalitatief volwaardig aanbod van voorschoolse educatie (VE); 
•    een goede spreiding van het VE-aanbod;
•    het zich inspannen voor het bereik van alle doelgroepkinderen en zorgen voor een goede toeleiding van kinderen naar de VE.
•    toezicht en handhaving op de kwaliteit van kinderopvang en VE.

In 2023 vond de 0-meting plaats op de voorschoolse educatie (VE)- locaties en scholen. Naar aanleiding van deze meting hebben wij gesprekken gevoerd met de VE-aanbieders, zoals vermeld in de Najaarsnota 2023. Wij constateren dat de kwaliteit van de voor- en vroegschoolse educatie (VVE) moet worden verbeterd. Conform het coalitieakkoord 2022-2026, waarin wij het belang benadrukken van een sterke start voor elk kind in groep 3 met zo min mogelijk achterstand, willen wij een gerichte aanpak. Hierbij zetten wij de GOAB-middelen volledig in om deze achterstanden bij kinderen tussen 2,5 tot 6 jaar doelmatig aan te pakken.

Deze inzet betekent dat wij onze primaire taken vervullen. Na het vervullen van deze primaire wettelijke taak zetten wij het resterende budget in voor aanvullende en passende activiteiten. De ombuiging van de huidige middelen laat ons toe om verbeterslagen door te voeren, zodat onze jongste kinderen de best mogelijke start krijgen. In dit programma is hiervoor een wijzigingsvoorstel opgenomen.

Onderwijshuisvesting
Zoals beloofd in de collegebrief 'Totaalbeeld onderwijshuisvesting’ d.d. januari 2024 geven wij een kort overzicht van de voortgang van een aantal lopende opgaven en projecten.

Kindcentrum Florabuurt
Kindcentrum Florabuurt is een complex project. Meerdere scholen, kinderopvang (Voor- en vroegschoolse Educatie, Buitenschoolse opvang en hele dagopvang), KinderLab Schenkel, ruimte voor bewegingsonderwijs en de specialistische zorg voor kinderen van Pameijer worden in één gebouw gehuisvest. Dit vraagt om goed na te denken over kansen voor samenwerking en multifunctioneel gebruik van de ruimten. De afgelopen maanden is gewerkt aan één programma van eisen voor het gebouw en bijbehorende kostenraming. Met deze kostenraming kan een indicatie worden gegeven van de verwachte huur. De hoogte van de huur leidt wellicht weer tot aanpassingen in het programma van eisen. Parallel wordt gewerkt aan de aanbestedingsstrategie, het voorstel voor beheer en exploitatie van het complex en uiteindelijk de samenwerkingsovereenkomst als basis voor de kredietaanvraag. Daarmee was een uitgewerkt krediet in de voorjaarsnota 2024 wat te ambitieus. Met een concrete planning van alle te nemen stappen, werken wij toe naar besluitvorming over het benodigde krediet in uw raad in de tweede helft van 2024. 

Kindcentrum Meeuwensingel
Na de bijpraatsessie van 16 april 2024 over het Kindcentrum Meeuwensingel informeren wij u in de begroting 2025 verder over eventuele aanpassingen in het programma en leggen eventuele aanpassingen op de kostenraming voor ter besluitvorming.

2e fase vervanging gebouwen Comenius College
Met de beëindiging van de havo/vwo afdeling van het Eye College en de bestuurlijke overdracht aan een ander schoolbestuur, raken deze ontwikkelingen de (omvang van) de tweede fase van de vervanging van het Comenius College. Voor de leerlingenontwikkelingen en de toekomst van het voortgezet onderwijs in Capelle, is eind 2023 een externe kwartiermaker ingehuurd. Onderdeel van het onderzoek is de beschikking van 2010 in relatie tot de huidige leerlingenprognoses en de daarmee gepaard gaande ruimtebehoefte. Eventuele consequenties voor de omvang van de tweede fase leggen wij in de begroting 2025 aan u voor.

Gebieds- en woningbouwontwikkelingen en onderwijshuisvesting
In 2022 startten wij met een onderzoek naar de toekomst van onderwijshuisvesting in de wijk Oostgaarde. In samenwerking met de betrokken schoolbesturen verkenden wij verschillende ontwikkelscenario’s.
Daarnaast bepalen wij de nut, noodzaak en omvang van onderwijshuisvesting in Rivium, Schollevaar en Fascinatio. Dit naar aanleiding van respectievelijk de gebiedsontwikkeling, omgevingsvisie en woningbouwontwikkeling.

Wat willen wij bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen wij bereiken?

Sluitend netwerk- samenhang onderwijs, zorg en ondersteuning

Terug naar navigatie - Sluitend netwerk- samenhang onderwijs, zorg en ondersteuning

Door zo vroeg mogelijk in te zetten op een sluitend netwerk van onderwijs, educatie, zorg en ondersteuning, zorgen wij dat kinderen en jongeren gelijke kansen krijgen zodat zij als volwaardig burger kunnen meedoen in de samenleving, passend bij hun mogelijkheden. 

Wat gaan wij daarvoor doen?

Toekomstbestendige onderwijshuisvesting

Terug naar navigatie - Toekomstbestendige onderwijshuisvesting

Ieder kind heeft recht op kwalitatief goed onderwijs in een toekomstbestendig schoolgebouw, dat voldoende passend en duurzaam is.

Wat gaan wij daarvoor doen?

4.1 Ombuiging GOAB-middelen en einde NPO regeling

Terug naar navigatie - 4.1 Ombuiging GOAB-middelen en einde NPO regeling

Ombuiging GOAB-middelen en einde NPO regeling - Onvermijdelijk
Lasten / Baten: N 777 in 2024, N 1.848 in 2025, N 2.138 in 2026 en N 1.543 structureel vanaf 2027
Kasstroom: N 777 in 2024, N 1.848 in 2025, N 2.138 in 2026 en N 1.543 structureel vanaf 2027

Onder ontwikkelingen hebben wij u geïnformeerd over de gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid (GAOB). In het kader van ontwikkeling en de nadruk op het verbeteren van de kwaliteit van de VVE, stellen wij voor de GOAB-middelen opnieuw te verdelen. Deze ombuiging is gericht op het versterken van onze wettelijke taak om kwalitatieve VVE te bieden is onvermijdelijk om de gestelde doelen binnen het coalitieakkoord 2022-2026 te realiseren. 

De herverdeling van de GOAB-middelen over de periode van 2024 tot en met 2026 heeft invloed op de financiering en uitvoering van de bestaande activiteiten, namelijk: onderwijskansenaanbod, Kinderlabs, CJG en BSN. Hierover bent u per brief in Q2 2024 geïnformeerd over de ontwikkelingen op het gebied van GOAB.  Het is essentieel dat wij de verdeling van deze middelen herzien, met een nadruk op de voor- en vroegschoolse educatie (VVE). Dit is niet alleen cruciaal voor de ontwikkeling van jonge kinderen, maar ook een wettelijke vereiste. De middelen die vrijkomen door het verminderen van de uitgaven aan onderwijskansen, zullen wij direct inzetten voor de VVE. Dit stelt ons in staat om aan onze wettelijke verplichtingen te voldoen en de kwaliteit van de VVE te verbeteren.

De NPO (Nationaal Programma Onderwijs) regeling van medio 2025, die voorzag in een tijdelijke stimulans voor kinderen die door corona achterstand hebben opgelopen, stopt. 
De noodzakelijke ombuiging van het GOAB budget en het stoppen van de NPO regeling hebben invloed op de dekking en uitvoering van de bestaande activiteiten Onderwijskansenaanbod, Kinderlabs, Bibliotheek, CJG en BSN. Dit zijn lang lopende subsidie- of DVO (Dienstverleningsovereenkomst) relaties.

Dit wijzigingsvoorstel is structureel. Tot en met 2026 is dit voorstel onvermijdelijk, omdat subsidies en afspraken binnen een DVO niet in één keer gestopt kunnen worden. De bestaande activiteiten van onderwijskansenaanbod worden in de loop van 2025 afgebouwd en na 2026 volledig gestopt. 

Wij stellen voor om de lasten in de begroting te verhogen met N 777 in 2024, N 1.848 in 2025, N 2.138 in 2026 en N 1.543 structureel vanaf 2027.

De wijzigingen zijn cijfermatig verwerkt op de betreffende programma's, maar komen daarin niet als separate voorstellen terug. Dit voorstel raakt de volgende programma's:

Onderdeel Programma 2024 2025 2026 2027 e.v.
Lasten Lasten Lasten Lasten
Onderwijskansen 4 N500 N595 N595 N0
BSN 4 N0 N180 N180 N180
Bibliotheek 5A N0 N358 N358 N358
Kinderlabs 6A N107 N545 N835 N835
CJG 6A N170 N170 N170 N170
Totaal N777 N1.848 N2.138 N1.543

4.2 Verbouwing 4e KinderLab (Krediet 240 in 2024)

Terug naar navigatie - 4.2 Verbouwing 4e KinderLab (Krediet 240 in 2024)

Verbouwing 4e KinderLab (Krediet 240 in 2024) - Onvermijdelijk
Lasten / Baten: V 240 in 2024 en N 24 vanaf 2025
Kasstroom: N/V 240 in 2024

Voor het vierde KinderLab is in Oostgaarde een geschikte locatie gevonden. Het pand in Kindcentrum Ontdekrijk van Blickkan geschikt gemaakt worden voor het KinderLab. Daarvoor worden in de zomervakantie enkele aanpassingen aan het gebouw uitgevoerd zodat het KinderLab Oostgaarde na de zomervakantie kan worden gebruikt.  Hiervoor is in de exploitatie een taakstellend budget van € 240.000,- beschikbaar. Met dit voorstel wordt dit omgezet naar een investering en afgeschreven over 10 jaar.

De afschrijvingslasten komen ten lasten van programma 4. Deze kosten worden doorbelast aan de eindgebruiker in programma 6A. De dekking van de verbouwing komt voort uit de NJN23 6A.6 en uit de exploitatie KinderLab.

Wij stellen voor om de lasten in de begroting te verlagen met V 240 in 2024 en te verhogen met N 24 vanaf 2025.

De wijzigingen zijn cijfermatig verwerkt op de betreffende programma's, maar komen daar niet meer als separate voorstellen terug. Dit voorstel raakt de volgende programma's:

Programma 2024 2025 e.v.
Lasten Baten Lasten Baten
4 N0 N0 N/V 24 N0
6A V240 N0 N24 N0
Totaal V240 N0 N24 N0

4.3 Structurele vergoedingen onderwijshuisvesting

Terug naar navigatie - 4.3 Structurele vergoedingen onderwijshuisvesting

Structurele vergoedingen onderwijshuisvesting - Onvermijdelijk
Lasten / Baten: N 108 in 2024 en in 2025 en N 65 vanaf 2026
Kasstroom:  N 108 in 2024 en in 2025 en N 65 vanaf 2026

De gemeente heeft een plicht tot bekostiging van onroerend zaakbelasting (OZB) aan schoolbesturen, het zorgen voor voldoende ruimte voor bewegingsonderwijs aan het primair en speciaal onderwijs en voor het herstellen van schade aan (en daarmee voor verzekering van) schoolgebouwen. In kader van het totaalbeeld onderwijshuisvesting hebben wij de afgelopen periode alle structurele kosten uitgezocht en inzichtelijk gemaakt, zodat wij deze in de toekomst goed kunnen borgen. De kosten zijn hoger uitgevallen, doordat de actualisatie in de begroting 2023 niet voldoende is bijgesteld naar de realisatie in het jaar 2022. Daarnaast zijn verplichtingen aangegaan voor het huren van gebouwen en tijdelijke huisvesting om leerlingen passend te huisvesten. Hier is sprake van kostenstijging en langer gebruik dan begroot. Ten opzichte van de begroting 2024 hebben wij voor de realisatie 2024 nog een bedrag van 108K nodig om deze kosten te dekken. 

Wij stellen voor om de lasten in de begroting te verhogen met N 108 in 2024 en in 2025 en N 65 vanaf 2026.

4.4 WEB-educatie

Terug naar navigatie - 4.4 WEB-educatie

WEB-educatie  - Onvermijdelijk
Lasten / Baten: N  123 / V 123 in 2024
Kasstroom: N 123 / V 123 in 2024

In het kader van de Wet Educatie en Beroep ontvangt de gemeente jaarlijks een bedrag van de Rijksoverheid. Hiervoor kopen wij bij verschillende taalaanbieders trajecten in voor inwoners .

Dit jaar ontvangen wij een bedrag van 123K, die wij besteden aan taaltrajecten in de gemeente.

Wij stellen u voor om de lasten en baten in de begroting te verhogen met N/V 123 in 2024.

4.5 Totaalbeeld onderwijshuisvesting (krediet 19.750)

Terug naar navigatie - 4.5 Totaalbeeld onderwijshuisvesting (krediet 19.750)

Totaal onderwijshuisvesting  - Onvermijdelijk
Lasten / Baten: N 400 in 2029, N 400 in 2030, N 500 in 2031 en N 800 in 2032
Kasstroom: N 200 in 2027, N 200 in 2028, N 2.350 in 2029, N 3.700 in 2030, N 4.700 in 2031 en N 8.600 in 2032

“In Capelle aan den IJssel gaan elke dag ongeveer 8500 kinderen naar school op 19 basisscholen en 4 voortgezet onderwijs scholen. Een schoolgebouw in Capelle is gemiddeld 37 jaar oud. Binnen nu en 10 jaar zal twee derde deel van de schoolgebouwen 40 jaar of ouder zijn”. Uit de collegebrief ‘Totaalbeeld onderwijshuisvesting’, (januari 2024).

Met de bijpraatsessie van 16 april 2024, het vaststellen van uitgangspunten in juni 2024 en uiteindelijk besluitvorming , werken wij samen aan een actueel Strategisch Huisvestingsplan Onderwijs 2024 (hierna te noemen SHO). De planning voor het SHO is daarbij ongewijzigd met in Q4 een raadsvoorstel ter besluitvorming.

Deze actualisatie hangt samen met een wetsvoorstel in voorbereiding, waarin het een verplichting wordt om voor alle gebouwen ouder dan 40 jaar een plan te hebben en waarin gemeenten expliciet verantwoordelijk worden voor renovatie. Dit wetsvoorstel was gepland voor inwerkingtreding per 1 januari 2025. De laatste informatie is dat wordt gestreefd naar 1 augustus 2025. Dit wetsvoorstel komt zonder extra financiën.

Met (de afweging voor) een vervangingsopgave van twee derde deel van de schoolgebouwen in Capelle, leggen de daarvoor benodigde investeringen een zware claim op de begroting. Met zicht op lastigere financiële jaren, helpt het om nu al inzicht te hebben in de mogelijke consequenties. Vooruitlopend op besluitvorming in het SHO is indicatief een eerste bandbreedte van investeringen en een raming van afschrijvingslasten opgenomen in de voorjaarsnota. Met een doorlooptijd van initiatieffase tot oplevering van een schoolgebouw van zo’n 4 jaar ligt het grootste deel van de rente en afschrijving op de vervangingsopgave buiten de planperiode van de voorjaarsnota. De bedragen zijn echter te groot om vooruit te schuiven. 

De geschatte investering ligt tussen 44 en 93 miljoen, afhankelijk van keuzes rond kwaliteitsniveau (ambities), renovatie versus vervanging en tijdsplanning. Deze investering is gebaseerd op huidige inschattingen en kostenontwikkelingen en gaat over een doorlooptijd van 17 jaar. Onderwijshuisvesting in het kader van de gebiedsontwikkeling Rivium is hierin nog buiten beschouwing gelaten. De planning is indicatief en zal na vaststelling van het SHO zeker wijzigen.  De kosten van genoemde investeringen zijn de afschrijvingslasten en tijdelijke huisvestingskosten. De rente is verwerkt in programma 0.

In deze voorjaarsnota zijn de kredieten met bijhorende kosten opgenomen tot en met het jaar 2032. De financiële effecten na het jaar 2032 worden opgenomen in de risicoparagraaf van de begroting 2025.  De rente is verwerkt in programma 0.

Prijsstijgingen, netcongestie en schaarste van personeel in de bouw gecombineerd met stijgende wettelijk eisen en ambities, zijn de grootste financiële risico’s bij realisatie van deze projecten. Dat geldt ook voor onze gemeentelijke ambities, bijvoorbeeld rond duurzaamheid. 

Tevens worden steeds meer projecten in stedelijke en bebouwde omgeving gerealiseerd. De inpassing van een gebouw kan dan om specifieke kosten vragen. Deze locatiegebonden kosten, als ook de bovenwettelijke ambities voor duurzaamheid kunnen pas geraamd worden in de ontwerpfase en zijn dan nu ook nog niet meegenomen.

Wij stellen voor om de lasten in de begroting te verhogen met N 400 2029 en 2030, N 500 in 2031 en N 800 in 2032.

4.6 Leerlingenvervoer

Terug naar navigatie - 4.6 Leerlingenvervoer

Leerlingenvervoer - Onvermijdelijk
Lasten / Baten:  N 101  in 2024 en N 70 structureel vanaf 2025
Kasstroom:  N 101  in 2024 en N 70 structureel vanaf 2025

Als gevolg van de indexering van het zorg- en taxivervoer (NEA- index) en toename van de kosten vanwege bijzondere vormen van aangepast individueel vervoer, is een structurele kostenstijging in het leerlingenvervoer onvermijdelijk. In het licht van het passend onderwijs moeten alle leerlingen een plek krijgen op een school die past bij hun kwaliteiten en mogelijkheden. Een kind bezoekt het speciaal onderwijs als het intensieve begeleiding nodig heeft waarvoor de leerling een onderwijsondersteuning op maat geboden kan worden. Binnen het leerlingenvervoer worden de effecten hiervan gezien, door sterk toegenomen complexiteit van casussen. In tegenstelling tot eerdere jaren is meer inzet van individuele vormen van reizen met het aangepast vervoer noodzakelijk gebleken (N70 structureel vanaf 2024).

Ook in 2024 is het reizen buiten de regio noodzakelijk 101 gebleken vanwege het ontbreken van passend onderwijs in de regio. De leerling die het betreft reist alleen nog dit jaar buiten de regio (eenmalig N31). 

Wij stellen voor om de lasten in de begroting te verhogen met N 101 in 2024 en N 70 structureel vanaf 2025. 

4.7 Herrubriceren SPUK GOA

Terug naar navigatie - 4.7 Herrubriceren SPUK GOA

Herrubriceren SPUK GOA - Technisch
Lasten / Baten:  N /V 0 vanaf 2024
Kasstroom: N /V 0 vanaf 2024

Vooruitlopend op de herijking van het onderwijskansen beleid eind dit jaar, hevelen wij de budgetten van van programma 6A en 6B  t.b.v. GOA over naar programma 4.

Wij stellen voor om de lasten en baten in de begroting te verhogen met N / V 0 vanaf 2024. 
De wijzigingen zijn cijfermatig verwerkt op de betreffende programma's, maar komen niet meer terug als separate voorstellen. Dit voorstel raakt de volgende programma's: 

Programma 2024 e.v.
Lasten Baten
4 N277 N0
6A V277 N0
Totaal N0 N0

4.8 RMC

Terug naar navigatie - 4.8 RMC

RMC  - Onvermijdelijk
Lasten / Baten: N  66 in 2025
Kasstroom: N  66 in 2025

Voor het jaar 2025 ontvangen wij voor de uitvoering van de wettelijke taak van het Doorstroompunt Rijksmiddelen. Daarnaast zetten we incidenteel 66.000 euro per jaar in voor extra taken, met de mogelijkheid tot verlenging van één jaar. Dit hebben wij afgelopen jaren ook extra ingezet bovenop de reguliere taken. Gedurende dit jaar maken wij duidelijk wat we voor 2026 en verder nodig hebben. 

Wij stellen voor om de lasten in de begroting te verhogen met N 66 in 2025. 

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Omschrijving BG2024 incl. wijz. Wijz. VJN 2024 BG2024 na wijz. VJN Raming 2025 Raming 2026 Raming 2027 Raming 2028 Raming 2029 Raming 2030 Raming 2031 Raming 2032
Lasten N13.659 N1.062 N14.721 N10.876 N11.213 N11.133 N11.219 N12.146 N12.270 N12.365 N12.665
Baten V7.032 V123 V7.155 V4.325 V4.325 V4.325 V4.325 V4.325 V4.325 V4.325 V4.325
Saldo van baten en lasten N6.627 N939 N7.566 N6.551 N6.888 N6.808 N6.893 N7.820 N7.944 N8.040 N8.340
Mutaties in reserves:
Reserve eenmalige uitgaven V699 N0 V699 N0 V328 N0 N0 N0 N0 N0 N0
Totaal mutaties reserves V699 N0 V699 N0 V328 N0 N0 N0 N0 N0 N0
Resultaat N5.928 N939 N6.867 N6.551 N6.560 N6.808 N6.893 N7.820 N7.944 N8.040 N8.340
In onderstaande tabel wordt een specificatie gegeven van de wijzigingen in het jaar 2024:
Omschrijving Lasten Baten Saldo
4.1 Ombuiging GOAB-middelen en einde NPO regeling N500 N0 N500
4.3 Structurele vergoedingen onderwijshuisvesting N108 N0 N108
4.4 WEB-educatie N123 V123 N0
4.6 Leerlingenvervoer N101 N0 N101
4.7 Herrubriceren SPUK GOA N277 N0 N277
0.6 Voorziening onderhoud V22 N0 V22
0.9 Aanpassen budgetten jaarlijks onderhoud N6 N0 N6
0.10 Aanpassen budgetten energie V31 N0 V31
Totaal mutatie saldo van baten en lasten N1.062 V123 N939
Mutaties reserves
Reserve eenmalige uitgaven N0 N0 N0
Totaal mutatie in de reserves N0 N0 N0
Mutatie Resultaat N939