Programma 8 Stadsontwikkeling

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen

Omgevingsplan en -agenda
Dit jaar zetten wij de eerste bestemmingsplannen in het Omgevingsplan en gaan wij verder met het omzetten van beleid en producten om ervoor te zorgen dat wij in 2032 alles hebben omgezet naar de nieuwe wet- en regelgeving. Wij leveren in 2024 de Omgevingsagenda en het toetsingskader hoogbouw op.

Wonen
De woningnood blijft onverminderd hoog. De nieuwe regering zet waarschijnlijk het beleid van het vorige kabinet door als het gaat om de focus op betaalbaarheid van wonen.   

Wat willen wij bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen wij bereiken?

Prettig wonen

Terug naar navigatie - Prettig wonen

Conform het coalitieakkoord blijven wij ons inzetten om een aantrekkelijke woongemeente te blijven met een passend aanbod in alle categorieën van de woningvoorraad conform het coalitieakkoord. 

Wat gaan wij daarvoor doen?

Verder met de Omgevingswet

Terug naar navigatie - Verder met de Omgevingswet

De Omgevingswet is sinds 1 januari 2024 van kracht. Wij werken stapsgewijs verder aan de implementatie van de Omgevingswet. 

Wat gaan wij daarvoor doen?

Omgevingsagenda

Terug naar navigatie - Omgevingsagenda

De Stadsvisie is het instrument waarin ruimtelijke kaders voor de lange termijn zijn vastgelegd. Daarnaast beschrijft de visie diverse uitwerkingsopgaven. Bij de vaststelling van de visie is de motie 'Van Stadsvisie naar strategische ontwikkelagenda' aangenomen om deze visie nader uit te werken. Ook hebben wij behoefte aan handvatten voor de intake-/omgevingstafel en het definitieve omgevingsplan. Wij werken dit uit in de Omgevingsagenda en gaan met de verschillende opgaven hieruit aan de slag.

Wat gaan wij daarvoor doen?

8.1 Impuls grote gezinnen

Terug naar navigatie - 8.1 Impuls grote gezinnen

Impuls grote gezinnen - Technisch
Lasten / Baten: N/ V 35 in 2024
Kasstroom:  N/ V 35 in 2024 

Op 20 november 2023 heeft de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland besloten een specifieke uitkering “Financiële impuls huisvesting grote gezinnen vergunninghouders” van 35 te verlenen. 
Deze uitkering is bedoeld voor het realiseren van (versnelde) huisvesting en/of begeleiding tijdens en na de huisvesting, van grote gezinnen vergunninghouders vanuit de opvang bij het COA naar huisvesting in de gemeente. De uitvoering hiervan ligt bij de woningcorporatie Havensteder. 

Wij stellen voor de lasten en baten in de begroting te verhogen met N / V 35 in 2024.

8.2 Voorfinanciering Rivium District

Terug naar navigatie - 8.2 Voorfinanciering Rivium District

Voorfinanciering Rivium District -  Technisch
Lasten / Baten: N/ V 1.360 in 2024
Kasstroom: N/ V 1.360 in 2024

In juli 2022 heeft u besloten om een maximaal bedrag van 4.500 aan voorbereidingskosten voor Rivium District voor te financieren. Een deel van deze voorfinanciering is bij het tekenen van de SOK reeds verhaald op de ontwikkelaars. Omdat het doorlopen van de planprocedures langer duurt dan bij het voorstel van 2022 was gedacht, is het noodzakelijk om de nog beschikbare voorfinanciering ook in 2024 beschikbaar te stellen. Dit past bij de complexiteit van dit project, die een mate van onvoorspelbaarheid met zich meebrengt.

Wij stellen voor om de begroting aan te passen met N/V 1.360 in 2024. 

8.3 Kwetsbare woningvoorraad

Terug naar navigatie - 8.3 Kwetsbare woningvoorraad

Kwetsbare woningvoorraad - Technisch
Lasten / Baten: N 0 / V 2 vanaf 2024
Kasstroom: n.v.t.

In 2024 beginnen we met de voorbereidingen voor de aanpak van de kwetsbare gebieden Reigerlaan, Karekietlaan, Purmerhoek en Schermerhoek. De uitvoering vindt  plaats in Q2 en Q3 2025. De Kievitslaan en Meeuwensingel vragen nadere uitwerking en volgen later.  Het structurele onderhoudsbudget dat hiermee gemoeid is, wordt overgeheveld naar de programma’s 2, 5B en 7. Hierdoor  krijgen de gebieden een impuls en kunnen wij de vernieuwde buitenruimte in stand houden.

Wij stellen u voor om vanaf 2024 de lasten in de begroting in programma 8 te verlagen met V 287 en in programma 2,  5B en 7 te verhogen met N 50, N 235 en N2. Tegenover de last in programma 7 van N 2 staat een evenredige onttrekking uit de Voorziening riolering van V 2.

Kwetsbare woningvoorraad 2024 ev
Programma 2 N50
Programma 5B N235
Programma 7 N2
Programma 8 V287
Totaal lasten N0
Programma 7: Onttrekking voorziening riolering V2
Totaal baten V2
Saldo V2

8.4 Kinderboerderij

Terug naar navigatie - 8.4 Kinderboerderij

Kinderboerderij - Technisch
Lasten / Baten: V / N 52 in 2024
Kasstroom: n.v.t.

In het vervolgonderzoek naar de locatie van de kinderboerderij en het haalbaarheidsonderzoek voor een combinatie met een zorgboerderij, worden drie locaties overwogen: de huidige locatie aan de ’s Gravenweg en een mogelijke verplaatsing naar een andere, beter bereikbare locatie: het Schollebos of Hitland.

Naast de huidige locatie, onderzoeken wij één van deze nieuwe locaties op haalbaarheid. Daarbij kijken wij naar de bodemgesteldheid, de inpassingsmogelijkheden van het gewenste programma en de kosten.

Bovendien zullen wij een programma van eisen opstellen voor de nieuwe kinderboerderij. Dit dekken wij uit het hiervoor beschikbare budget, welke is verwerkt in programma 8. De werkzaamheden worden uitgevoerd onder programma 5B.

Wij stellen voor de lasten in de begroting in programma 8 te verlagen met V 52 en in programma 5B te verhogen met N 52 in 2024.

8.5 Omgevingagenda

Terug naar navigatie - 8.5 Omgevingagenda

Omgevingsagenda – Onvermijdelijk
Lasten / Baten:  N 250 in 2024 
Kasstroom: N 250 in 2024

In de Begroting 2023 8.1 heeft u N 250 voor het opstellen van de Omgevingsagenda. Voor het opstellen van de Omgevingsagenda resteert een budget van N 150, welke wij verdelen over 2024 en 2025. De Omgevingsagenda en de Hoogbouwnota is in eerste concept aan uw college voorgelegd. De nota dient op onderdelen aangepast te worden . Dit betekent dat de oplevering van de Omgevingsagenda langer gaat duren dan voorzien en er extra adviezen moeten worden ingewonnen om een aangepaste Omgevingsagenda voor te leggen.

Omgevingsagenda / Nota Hoogbouw

2024

2025

Benodigd budget

N   325

N    75

Huidig budget

N    75

N    75

Begrotingswijziging

N   250

N     0

 

Wij stellen u voor de lasten in de begroting te verhogen met N 250 in 2024.

8.6 Q-team en Q-team Rivium

Terug naar navigatie - 8.6 Q-team en Q-team Rivium

Q-team en Q-team Rivium - Onvermijdelijk
Lasten / Baten: N 57 in 2024 en N 160 vanaf 2025 
Kasstroom: N 57  in 2024 en N 160 vanaf 2025

Sinds 1 juli 2013 zijn gemeenten niet langer verplicht bouwaanvragen te laten toetsen door een welstandscommissie. Gemeenten mogen ook ambtelijk toetsen of een bouwplan aan de eisen voldoet. Met een ambtelijke toets kan een vergunning sneller worden toegekend. Een kwaliteitsteam of Q-team is in artikel 17.7 van de Omgevingswet geregeld. Voor het Q-team is in de Najaarsnota 2020 8.4 een budget van 360 beschikbaar gesteld plus Rivium, verdeeld over de jaren 2020, 2021 en 2022. Hiervan is, door het achterblijven van het aantal aanvragen, in 2024 nog een restantbudget van 103 beschikbaar. Voor het reguliere Q-team zijn de kosten gestegen en niet meer op te vangen binnen de structurele budgetten. Voor beide Q-teams is een budget van N 160 per jaar noodzakelijk. Bij de volgende besluitvorming over de legesverordening wordt opnieuw gekeken naar de kostendekkendheid van de leges en kan dit aanleiding geven tot het verhogen van de leges. Indien alle overige factoren die een rol spelen (o.a. verwachtte aantal aanvragen en bouwvolumes) bij het begroten van de baten van de leges gelijk blijven, zal een verhogen van de leges leiden tot een voordeel in de begroting.

Wij stellen voor de lasten in de begroting te verhogen met N 57 in 2024 en N 160 vanaf 2025.

8.7 Actualisatie grondexploitaties

Terug naar navigatie - 8.7 Actualisatie grondexploitaties

Actualisatie grondexploitaties - Onvermijdelijk 

Lasten / Baten: N 1.544 / V 2.820 in 2024, N 1.429 / V 1.862 in 2025, V 694 / N 430 in 2026, N 3.999 / V 4.180 in 2027, N 1 / V 1 in 2028 en N /V 0 in 2029

Voorziening verliesgevende complexen: +5.097 in 2024, -3.826 in 2025, -1.844 in 2026, -331 in 2027 en -126 in 2029
Kasstroom: V 4.244 in 2024, N 2.685 in 2025, N 2.841 in 2026, V 1.613 in 2027, V 18 in 2028 en N 929 in 2029

In de geheime bijlage Actualisatie Grondexploitatie bij de Capelle bouwt aan de stad monitor 2024 geven wij inzicht in de financiële actualisaties van de grondexploitaties. De grondexploitaties laten op totaalniveau een verbetering van het begrootte resultaat zien van € 2,2 mln. In de jaarstukken 2023 werd een nadeel van € 2,9 mln. gepresenteerd ten opzichte van de begroting 2023. Dit komt voornamelijk door uitgestelde tussentijdse winstneming welke in de jaren 2024 t/m 2027 genomen wordt.

De voornaamste wijzigingen in de lopende grondexploitaties zijn als volgt:

  • Stadshart - de budgetoverschrijding van het Stadsplein is opgenomen in de grondexploitatie.
  • Mient - het gereserveerde budget voor potentiële planschades is niet langer beschikbaar, omdat de termijn voor het indienen van een verzoek tot planschade is verstreken.
  • ’s-Gravenweteringpark - een budget, dat niet meer nodig is voor plankosten, zal worden ingezet voor afrondende werkzaamheden in de openbare ruimte.
  • Fascinatio - het plankostenbudget was volledig uitgeput, waardoor een nieuw budget tot en met 2027 wordt aangevraagd.
  • Fascinatio - de extra opbrengsten uit de nabetalingsregeling voor 2 kavels zijn opgenomen in de grondexploitatie.
  • Florabuurt - de laatste inzichten over de opbrengsten, waaronder de grondprijzenbrief 2024, zijn verwerkt in de grondexploitatie.
  • Florabuurt - de ramingen voor sloop van de scholen en de aanleg van de buitenruimte zijn geïndexeerd.
  • Florabuurt - doordat de bouw van het Zuidblok niet tijdig kon starten, is het niet meer mogelijk om aan de subsidievoorwaarden van de provinciale woningbouwstimuleringssubsidie te voldoen.
  • Meeuwensingel - de civieltechnische kosten voor het woonrijp maken zijn geïndexeerd.

Wij stellen voor de begroting volgens onderstaande tabel aan te passen.

Effecten Actualisatie grondexploitaties VJN24 2024 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031 2032 Totaal
Lasten V4.285 N1.917 N1.959 N2.091 N1 N922 N0 N0 N0 N2.605
Mutatie voorziening verliesgevende complexen N5.097 V3.826 V1.844 V331 N0 V126 N0 N0 N0 V1.030
Balansmutaties lasten N732 N3.338 V809 N2.239 N0 V796 N0 N0 N0 N4.704
Totaal lasten N1.544 N1.429 V694 N3.999 N1 N0 N0 N0 N0 N6.279
Baten N412 N288 N1.976 V3.534 N0 N0 N0 N0 N0 V858
Mutatie winstnemingen V1.276 V433 V264 V182 N0 N0 N0 N0 N0 V2.155
Mutatie voorziening verliesgevende complexen N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0
Balansmutaties baten V1.956 V1.718 V1.282 V465 V1 N0 N0 N0 N0 V5.421
Totaal baten V2.820 V1.862 N430 V4.180 V1 N0 N0 N0 N0 V8.434
Totaal saldo baten en lasten V1.276 V433 V264 V182 N0 N0 N0 N0 N0 V2.155
Mutatie voorziening 5.097 -3.826 -1.844 -331 0 -126 0 0 0 -1.030

8.8 Omgevingsplan

Terug naar navigatie - 8.8 Omgevingsplan

Omgevingsplan -  Onvermijdelijk

Lasten / Baten: N 292 in 2024
Kasstroom:  N 292 in 2024

Sinds 1 januari 2024 is de Omgevingswet van kracht. In de begroting 2021 8.1 is budget beschikbaar gesteld voor de implementatie van de Omgevingswet, waarbij wij nog uitgingen van een inwerkingtreding in 2022. Met het uitstel van de Omgevingswet schuift de transitiefase op en loopt het programma langer. De transitie moet uiterlijk 31 december 2031 zijn afgerond. Er moeten 14 bestemmingsplannen worden omgezet en een veelvoud aan kleinere wijzigingen opgaan in het Omgevingsplan (zie ook het plan van aanpak transitiefase Omgevingsplan Capelle aan den IJssel), Daarnaast moeten verschillende verordeningen en beleidsregels worden aangepast.

De grootste opgave is de transitie van het Omgevingsplan. Hiervoor zetten wij de regelgeving voor de fysieke leefomgeving uit de voormalige bestemmingsplannen, voorbereidingsbesluiten, verordeningen en voormalige rijksregels (de bruidsschat) om van het tijdelijk deel omgevingsplan naar het definitieve deel.

In de decembercirculaire 2023 heeft het Rijk gelden ter beschikking gesteld ter compensatie van de invoeringskosten implementatie Omgevingswet. Voor Capelle gaat het om een bedrag van V 292 (is 2,82 % van totale rijksgelden), welke is verwerkt in de jaarrekening 2023. Wij stellen voor deze gelden geheel ter beschikking te stellen aan de implementatie van de Omgevingswet.

Wij stellen voor de lasten in de begroting als hieronder vermeld te verhogen:

 

Omgevingsplan

2024

Benodigd budget

N   292

Begrotingswijziging

N   292

Dekking rijksgelden december- en meicirculaire

V   292

Per saldo

0

 

8.9 Centrumgebied

Terug naar navigatie - 8.9 Centrumgebied

Centrumgebied – Technisch
Lasten / Baten: N/V 287 in 2024, N/V 237 in 2025, N/V 112 in 2026, V/N  864 in 2027 en N/V 228 in 2028
Kasstroom: N 287 in 2024, N 237 in 2025, N 112 in 2026, V  864 in 2027 en N 228 in 2028

Voor het centrumgebied is er jaarlijks budget beschikbaar voor het voorbereiden van de uitvoering van de diverse deelprojecten. Uit de huidige planning blijkt dat er vooral in 2024-2026 meer budget benodigd is dan in 2027. Dit komt met name door de voorbereiding van het Stadsplein en Amandelpark. Daarom stellen wij u voor, het budget in 2027 naar beneden bij te stellen en het budget voor de jaren 2024-2026  en 2028 te verhogen. Deze overheveling is per saldo budgettair neutraal en loopt via de reserve éénmalige uitgaven. 

Wij stellen voor om de lasten/baten  in de begroting te verhogen met  N/V 287 in 2024, N/V 237 in 2025, N/V 112 in 2026 en N/V 228 in 2028 en te verlagen met V/N 864 in 2027.

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Omschrijving BG2024 incl. wijz. Wijz. VJN 2024 BG2024 na wijz. VJN Raming 2025 Raming 2026 Raming 2027 Raming 2028 Raming 2029 Raming 2030 Raming 2031 Raming 2032
Lasten N24.454 N3.626 N28.080 N11.550 N10.938 N11.133 N6.781 N5.216 N4.920 N4.920 N4.920
Baten V17.686 V4.215 V21.901 V7.379 V7.098 V7.199 V2.915 V1.655 V605 V605 V605
Saldo van baten en lasten N6.768 V589 N6.179 N4.171 N3.840 N3.934 N3.866 N3.561 N4.315 N4.315 N4.315
Mutaties in reserves:
Reserve eenmalige uitgaven V3.042 V271 V3.313 V537 V412 V336 V228 N0 N0 N0 N0
Totaal mutaties reserves V3.042 V271 V3.313 V537 V412 V336 V228 N0 N0 N0 N0
Resultaat N3.726 V860 N2.866 N3.634 N3.428 N3.598 N3.638 N3.561 N4.315 N4.315 N4.315
In onderstaande tabel wordt een specificatie gegeven van de wijzigingen in het jaar 2023:
Omschrijving Lasten Baten Saldo
8.1 Impuls grote gezinnen N35 V35 N0
8.2 Voorfinanciering Rivium District N1.360 V1.360 N0
8.3 Kwetsbare woningvoorraad V287 N0 V287
8.4 Kinderboerderij V52 N0 V52
8.5 Omgevingagenda N250 N0 N250
8.6 Q-team en Q-team Rivium N57 N0 N57
8.7 Actualisatie grondexploitaties N1.544 V2.820 V1.276
8.8 Omgevingsplan N292 N0 N292
8.9 Centrumgebied N287 N0 N287
0.6 Voorziening onderhoud V7 N0 V7
0.9 Aanpassen budgetten jaarlijks onderhoud N13 N0 N13
0.10 Aanpassen budgetten energie N1 N0 N1
0.17 Mutaties reserve eenmalige uitgaven V16 N0 V16
6C.3 Woningurgentie N149 N0 N149
Totaal mutatie saldo van baten en lasten N3.626 V4.215 V589
Mutaties reserves
Reserve eenmalige uitgaven N0 V271 V271
Totaal mutatie in de reserves N0 V271 V271
Mutatie Resultaat V860