Financiële begroting

Inleiding

Terug naar navigatie - Financiële begroting - Inleiding

De raad stelt de beleidsbegroting vast op het niveau van de programma’s. De raad stelt de budgetten voor 2026 voor de programma’s vast op de bedragen, zoals genoemd in de tabellen in de programma’s. De raad autoriseert daarmee het college om uitvoering te geven aan de beleidsbegroting en de aangegeven budgetten te besteden.

Overzicht van baten en lasten

Terug naar navigatie - Financiële begroting - Overzicht van baten en lasten

Onderstaand overzicht geeft een samenvatting van de meerjarenramingen in de programma's. Ook zijn hierin de rekeningcijfers over 2024 en de begrote bedragen voor 2025 opgenomen. De raad autoriseert het jaar 2026. In de overzichten maken we onderscheid in:

  1.  De Begroting 2026 vóór wijziging;
  2.  De wijzigingen in deze programmabegroting, zoals we hebben opgenomen in het hoofdstuk Begroting in hoofdlijnen;
  3.  De Begroting 2026 ná wijziging.

De cijfers van Programma 0 zijn exclusief taakveld 0.10 ''Mutaties in reserves'', omdat de toevoegingen onttrekkingen formeel niet als lasten en baten worden gezien. De cijfers van Programma 0 zijn ook exclusief taakveld 0.11 ''Resultaat van de rekening baten en lasten'', omdat dit geen vastgesteld budget betreft. Het saldo van de begroting is het resultaat van alle programma's en staat onderaan de streep.

Lasten
Vóór wijziging
Programma
Rekening
Begroting
Raming
2024
2025
2026
2027
2028
2029
0. Bestuur en ondersteuning
-41.365
-40.204
-49.480
-49.616
-51.690
-51.486
1. Integrale veiligheid en openbare orde
-10.526
-12.208
-11.992
-12.019
-11.610
-11.613
2. Verkeer, vervoer en waterstaat
-10.887
-11.891
-11.526
-12.673
-13.493
-14.407
3. Economie
-1.250
-1.526
-1.186
-1.188
-1.189
-1.190
4. Onderwijs
-10.403
-14.614
-11.439
-11.457
-11.813
-12.461
5A. Vrijetijdsbesteding (Sport en Cultuur)
-16.019
-17.627
-17.021
-16.986
-17.023
-17.065
5B. Openbaar Groen en (openlucht) recreatie
-8.544
-8.541
-8.719
-8.996
-9.780
-10.087
6A. Sociale infrastructuur
-29.185
-34.962
-20.437
-20.270
-19.924
-19.930
6B. Werk en Inkomen (Participatiewet)
-58.864
-61.398
-61.020
-61.542
-62.382
-62.891
6C. Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo)
-21.794
-23.229
-23.537
-24.090
-24.719
-25.234
6D. Jeugdzorg
-30.328
-32.818
-36.175
-37.742
-37.968
-38.146
7. Volksgezondheid, duurzaamheid en milieu
-22.748
-25.052
-24.717
-26.478
-28.569
-29.227
8. Stadsontwikkeling
-16.951
-27.995
-10.406
-11.309
-10.491
-8.559
Totaal Lasten
-278.864
-312.066
-287.655
-294.368
-300.650
-302.297
Baten
Vóór wijziging
Programma
Rekening
Begroting
Raming
2024
2025
2026
2027
2028
2029
0. Bestuur en ondersteuning
181.815
191.903
195.823
197.712
195.682
196.868
1. Integrale veiligheid en openbare orde
1.178
1.127
821
821
821
821
2. Verkeer, vervoer en waterstaat
2.665
694
784
784
784
784
3. Economie
943
1.008
923
923
923
923
4. Onderwijs
4.370
6.498
4.489
4.489
4.489
4.489
5A. Vrijetijdsbesteding (Sport en Cultuur)
6.247
6.104
5.791
5.556
5.556
5.556
5B. Openbaar Groen en (openlucht) recreatie
804
913
913
913
913
913
6A. Sociale infrastructuur
12.528
14.449
1.414
1.136
1.136
1.136
6B. Werk en Inkomen (Participatiewet)
37.204
38.015
37.920
38.021
38.144
38.218
6C. Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo)
584
686
1.432
1.461
1.494
1.524
6D. Jeugdzorg
1
0
0
0
0
0
7. Volksgezondheid, duurzaamheid en milieu
16.501
17.811
18.745
20.707
22.508
23.534
8. Stadsontwikkeling
10.596
20.496
6.660
7.220
5.833
4.200
Totaal Baten
275.433
299.706
275.715
279.743
278.283
278.966
Saldi
Vóór wijziging
Programma
Rekening
Begroting
Raming
2024
2025
2026
2027
2028
2029
0. Bestuur en ondersteuning
140.450
151.699
146.342
148.096
143.993
145.382
1. Integrale veiligheid en openbare orde
-9.349
-11.080
-11.171
-11.198
-10.788
-10.791
2. Verkeer, vervoer en waterstaat
-8.222
-11.197
-10.742
-11.889
-12.709
-13.623
3. Economie
-307
-518
-263
-265
-266
-267
4. Onderwijs
-6.034
-8.116
-6.950
-6.968
-7.324
-7.972
5A. Vrijetijdsbesteding (Sport en Cultuur)
-9.771
-11.523
-11.230
-11.430
-11.467
-11.509
5B. Openbaar Groen en (openlucht) recreatie
-7.741
-7.628
-7.806
-8.083
-8.867
-9.174
6A. Sociale infrastructuur
-16.657
-20.514
-19.023
-19.134
-18.787
-18.794
6B. Werk en Inkomen (Participatiewet)
-21.660
-23.383
-23.100
-23.521
-24.239
-24.674
6C. Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo)
-21.211
-22.543
-22.104
-22.629
-23.224
-23.709
6D. Jeugdzorg
-30.327
-32.818
-36.175
-37.742
-37.968
-38.146
7. Volksgezondheid, duurzaamheid en milieu
-6.248
-7.241
-5.972
-5.771
-6.061
-5.694
8. Stadsontwikkeling
-6.356
-7.499
-3.746
-4.090
-4.658
-4.360
Totaal saldo van baten en lasten
-3.431
-12.360
-11.940
-14.626
-22.367
-23.331
Mutaties reserves
7.304
16.386
150
0
500
500
Totaal Resultaat
3.873
4.026
-11.790
-14.626
-21.867
-22.831
Lasten
wijziging
Programma
Rekening
Begroting
Raming
2024
2025
2026
2027
2028
2029
0. Bestuur en ondersteuning
0
0
11.498
10.684
11.135
10.787
1. Integrale veiligheid en openbare orde
0
0
-143
-229
-225
-225
2. Verkeer, vervoer en waterstaat
0
0
122
29
-45
-163
3. Economie
0
0
-59
-75
-82
-88
4. Onderwijs
0
0
-15
-454
-1.289
-1.843
5A. Vrijetijdsbesteding (Sport en Cultuur)
0
0
133
582
448
294
5B. Openbaar Groen en (openlucht) recreatie
0
0
-150
-223
-312
-359
6A. Sociale infrastructuur
0
0
-10.027
-583
-587
-587
6B. Werk en Inkomen (Participatiewet)
0
0
-737
-532
-929
-904
6C. Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo)
0
0
-542
-768
-775
-769
6D. Jeugdzorg
0
0
560
792
-534
-1.981
7. Volksgezondheid, duurzaamheid en milieu
0
0
413
1.763
3.820
4.088
8. Stadsontwikkeling
0
0
-7.460
-9.551
-13.160
-16.217
Totaal Lasten
0
0
-6.406
1.435
-2.534
-7.966
Baten
wijziging
Programma
Rekening
Begroting
Raming
2024
2025
2026
2027
2028
2029
0. Bestuur en ondersteuning
0
0
1.593
2.673
2.584
2.886
1. Integrale veiligheid en openbare orde
0
0
46
46
46
46
2. Verkeer, vervoer en waterstaat
0
0
33
33
33
33
3. Economie
0
0
401
567
573
579
4. Onderwijs
0
0
-14
36
36
36
5A. Vrijetijdsbesteding (Sport en Cultuur)
0
0
105
105
105
105
5B. Openbaar Groen en (openlucht) recreatie
0
0
77
819
89
529
6A. Sociale infrastructuur
0
0
9.299
86
86
86
6B. Werk en Inkomen (Participatiewet)
0
0
0
0
0
0
6C. Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo)
0
0
-754
0
0
0
6D. Jeugdzorg
0
0
0
0
0
0
7. Volksgezondheid, duurzaamheid en milieu
0
0
1.681
1.695
1.720
2.890
8. Stadsontwikkeling
0
0
8.434
9.939
13.583
16.472
Totaal Baten
0
0
20.902
16.000
18.855
23.663
Saldi
wijziging
Programma
Rekening
Begroting
Raming
2024
2025
2026
2027
2028
2029
0. Bestuur en ondersteuning
0
0
13.091
13.357
13.719
13.673
1. Integrale veiligheid en openbare orde
0
0
-97
-183
-179
-179
2. Verkeer, vervoer en waterstaat
0
0
155
62
-11
-130
3. Economie
0
0
341
491
491
491
4. Onderwijs
0
0
-29
-418
-1.253
-1.807
5A. Vrijetijdsbesteding (Sport en Cultuur)
0
0
238
687
553
399
5B. Openbaar Groen en (openlucht) recreatie
0
0
-73
596
-223
170
6A. Sociale infrastructuur
0
0
-728
-497
-500
-500
6B. Werk en Inkomen (Participatiewet)
0
0
-737
-532
-929
-904
6C. Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo)
0
0
-1.296
-768
-775
-769
6D. Jeugdzorg
0
0
560
792
-534
-1.981
7. Volksgezondheid, duurzaamheid en milieu
0
0
2.094
3.458
5.539
6.978
8. Stadsontwikkeling
0
0
974
388
423
255
Totaal saldo van baten en lasten
0
0
14.496
17.435
16.321
15.697
Mutaties reserves
0
0
3.208
1.208
1.208
1.208
Totaal Resultaat
0
0
17.704
18.643
17.530
16.905
Lasten
Na wijziging
Programma
Rekening
Begroting
Raming
2024
2025
2026
2027
2028
2029
0. Bestuur en ondersteuning
-41.365
-40.204
-37.982
-38.932
-40.555
-40.699
1. Integrale veiligheid en openbare orde
-10.526
-12.208
-12.135
-12.249
-11.835
-11.838
2. Verkeer, vervoer en waterstaat
-10.887
-11.891
-11.404
-12.644
-13.538
-14.571
3. Economie
-1.250
-1.526
-1.245
-1.263
-1.271
-1.278
4. Onderwijs
-10.403
-14.614
-11.454
-11.912
-13.102
-14.304
5A. Vrijetijdsbesteding (Sport en Cultuur)
-16.019
-17.627
-16.887
-16.404
-16.575
-16.771
5B. Openbaar Groen en (openlucht) recreatie
-8.544
-8.541
-8.869
-9.219
-10.092
-10.446
6A. Sociale infrastructuur
-29.185
-34.962
-30.464
-20.853
-20.510
-20.516
6B. Werk en Inkomen (Participatiewet)
-58.864
-61.398
-61.757
-62.074
-63.311
-63.796
6C. Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo)
-21.794
-23.229
-24.078
-24.857
-25.493
-26.002
6D. Jeugdzorg
-30.328
-32.818
-35.615
-36.950
-38.502
-40.127
7. Volksgezondheid, duurzaamheid en milieu
-22.748
-25.052
-24.304
-24.715
-24.749
-25.140
8. Stadsontwikkeling
-16.951
-27.995
-17.865
-20.861
-23.651
-24.776
Totaal Lasten
-278.864
-312.066
-294.061
-292.933
-303.184
-310.263
Baten
Na wijziging
Programma
Rekening
Begroting
Raming
2024
2025
2026
2027
2028
2029
0. Bestuur en ondersteuning
181.815
191.903
197.416
200.385
198.266
199.754
1. Integrale veiligheid en openbare orde
1.178
1.127
867
867
867
867
2. Verkeer, vervoer en waterstaat
2.665
694
817
817
817
817
3. Economie
943
1.008
1.324
1.490
1.496
1.502
4. Onderwijs
4.370
6.498
4.475
4.525
4.525
4.525
5A. Vrijetijdsbesteding (Sport en Cultuur)
6.247
6.104
5.896
5.661
5.661
5.661
5B. Openbaar Groen en (openlucht) recreatie
804
913
990
1.732
1.002
1.442
6A. Sociale infrastructuur
12.528
14.449
10.714
1.222
1.222
1.222
6B. Werk en Inkomen (Participatiewet)
37.204
38.015
37.920
38.021
38.144
38.218
6C. Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo)
584
686
678
1.461
1.494
1.524
6D. Jeugdzorg
1
0
0
0
0
0
7. Volksgezondheid, duurzaamheid en milieu
16.501
17.811
20.426
22.402
24.227
26.424
8. Stadsontwikkeling
10.596
20.496
15.094
17.159
19.416
20.672
Totaal Baten
275.433
299.706
296.617
295.743
297.138
302.629
Saldi
Na wijziging
Programma
Rekening
Begroting
Raming
2024
2025
2026
2027
2028
2029
0. Bestuur en ondersteuning
140.450
151.699
159.434
161.453
157.712
159.055
1. Integrale veiligheid en openbare orde
-9.349
-11.080
-11.268
-11.382
-10.968
-10.970
2. Verkeer, vervoer en waterstaat
-8.222
-11.197
-10.587
-11.827
-12.720
-13.754
3. Economie
-307
-518
78
226
225
224
4. Onderwijs
-6.034
-8.116
-6.979
-7.386
-8.577
-9.779
5A. Vrijetijdsbesteding (Sport en Cultuur)
-9.771
-11.523
-10.991
-10.743
-10.914
-11.110
5B. Openbaar Groen en (openlucht) recreatie
-7.741
-7.628
-7.879
-7.487
-9.090
-9.004
6A. Sociale infrastructuur
-16.657
-20.514
-19.750
-19.630
-19.288
-19.294
6B. Werk en Inkomen (Participatiewet)
-21.660
-23.383
-23.837
-24.053
-25.168
-25.578
6C. Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo)
-21.211
-22.543
-23.400
-23.396
-23.999
-24.478
6D. Jeugdzorg
-30.327
-32.818
-35.615
-36.950
-38.502
-40.127
7. Volksgezondheid, duurzaamheid en milieu
-6.248
-7.241
-3.878
-2.313
-522
1.284
8. Stadsontwikkeling
-6.356
-7.499
-2.772
-3.702
-4.235
-4.104
Totaal saldo van baten en lasten
-3.431
-12.360
2.556
2.809
-6.045
-7.634
Mutaties reserves
7.304
16.386
3.358
1.208
1.708
1.708
Totaal Resultaat
3.873
4.026
5.914
4.018
-4.337
-5.926

Reservemutaties per programma

Terug naar navigatie - Financiële begroting - Reservemutaties per programma

Onderstaande tabel geeft het totaal saldo van baten en lasten vóór de reservemutaties en de reservemutaties per programma en reserve. De reservemutaties vallen eveneens onder het budgetrecht van de raad.

Pr.
Resultaatverdeling
Rekening 2024
Begroting 2025
Begroting 2026
Raming 2027
Raming 2028
Raming 2029
Totaal saldo van baten en lasten
-3.431
-12.360
2.556
2.809
-6.045
-7.634
Mutaties in reserves
0
Algemene reserve
5.752
4.431
52.000
0
0
0
0
Reserve Doe Mee Fonds
452
910
0
0
0
0
0
Reserve eenmalige uitgaven
233
385
0
0
0
0
0
Reserve kapitaallasten
0
0
-50.000
0
0
0
1
Reserve eenmalige uitgaven
7
25
0
0
0
0
2
Reserve eenmalige uitgaven
-361
1.303
0
0
0
0
2
Reserve kapitaallasten
0
0
79
79
79
79
3
Reserve eenmalige uitgaven
89
241
0
0
0
0
4
Reserve eenmalige uitgaven
163
864
0
0
0
0
4
Reserve kapitaallasten
0
0
327
327
327
327
5A
Reserve eenmalige uitgaven
55
30
0
0
0
0
5A
Reserve eenmalige uitgaven
0
0
802
802
802
802
5B
Reserve eenmalige uitgaven
-110
110
0
0
0
0
5B
Reserve water
821
209
150
0
500
500
6A
Reserve eenmalige uitgaven
38
1.497
0
0
0
0
6B
Algemene reserve
384
0
0
0
0
0
6B
Reserve Sociaal Noodfonds
2
-15
0
0
0
0
6B
Reserve eenmalige uitgaven
377
891
0
0
0
0
6C
Reserve Sociaal Noodfonds
-14
0
0
0
0
0
6C
Reserve eenmalige uitgaven
174
0
0
0
0
0
6D
Reserve eenmalige uitgaven
18
0
0
0
0
0
7
Reserve eenmalige uitgaven
-422
532
0
0
0
0
8
Vereveningsreserve Sociale Woningbouw
0
-200
0
0
0
0
8
Reserve eenmalige uitgaven
-352
5.173
0
0
0
0
Totaal mutaties reserves
7.304
16.386
3.358
1.208
1.708
1.708
Totaal resultaat
3.873
4.026
5.914
4.018
-4.337
-5.926

Overzicht taakvelden per programma

Terug naar navigatie - Financiële begroting - Overzicht taakvelden per programma

Onderstaande tabel geeft de budgetten van de taakvelden per programma weer.

Taakveld
Rekening
Begroting
Raming
2024
2025
2026
2027
2028
2029
0.1 Bestuur
Lasten
-4.637
-3.845
-4.272
-4.274
-4.207
-4.081
0.1 Bestuur
Baten
22
0
0
0
0
0
0.1 Bestuur
Saldo
-4.616
-3.845
-4.272
-4.274
-4.207
-4.081
0.10 Mutaties reserves
Lasten
-5.195
-514
-50.014
-14
-14
-14
0.10 Mutaties reserves
Baten
12.499
16.900
53.373
1.223
1.723
1.723
0.10 Mutaties reserves
Saldo
7.304
16.386
3.358
1.208
1.708
1.708
0.11 Res. v.de rek. van baten lasten
Lasten
-3.873
-4.026
-5.914
-4.018
4.337
5.926
0.11 Res. v.de rek. van baten lasten
Baten
0
0
0
0
0
0
0.11 Res. v.de rek. van baten lasten
Saldo
-3.873
-4.026
-5.914
-4.018
4.337
5.926
0.2 Burgerzaken
Lasten
-3.748
-3.055
-2.722
-2.968
-2.482
-2.142
0.2 Burgerzaken
Baten
1.616
1.717
1.981
2.166
1.884
1.119
0.2 Burgerzaken
Saldo
-2.132
-1.338
-741
-802
-598
-1.023
0.3 Beheer ov. gebouwen en gronden
Lasten
-170
-167
-127
-127
-127
-127
0.3 Beheer ov. gebouwen en gronden
Baten
167
167
159
159
159
159
0.3 Beheer ov. gebouwen en gronden
Saldo
-3
0
32
32
32
32
0.4 Overhead
Lasten
-31.060
-30.258
-29.446
-29.541
-29.623
-29.516
0.4 Overhead
Baten
2.852
2.823
2.921
4.040
4.019
4.019
0.4 Overhead
Saldo
-28.208
-27.435
-26.525
-25.501
-25.604
-25.496
0.5 Treasury
Lasten
12
103
-77
25
-147
-262
0.5 Treasury
Baten
1.806
1.548
1.663
1.640
1.905
1.894
0.5 Treasury
Saldo
1.818
1.651
1.586
1.665
1.758
1.632
0.61 OZB woningen
Lasten
-668
-577
-606
-618
-618
-618
0.61 OZB woningen
Baten
8.145
9.341
10.156
10.170
10.282
10.340
0.61 OZB woningen
Saldo
7.477
8.764
9.550
9.552
9.664
9.721
0.62 OZB niet-woningen
Lasten
-436
-360
-379
-388
-388
-388
0.62 OZB niet-woningen
Baten
5.462
6.560
6.731
6.731
6.731
6.731
0.62 OZB niet-woningen
Saldo
5.026
6.200
6.351
6.342
6.342
6.342
0.7 Alg. uitk. e ov. uitk. gem.fonds
Lasten
0
-1.067
0
0
0
0
0.7 Alg. uitk. e ov. uitk. gem.fonds
Baten
161.745
169.747
173.805
175.479
173.286
175.492
0.7 Alg. uitk. e ov. uitk. gem.fonds
Saldo
161.745
168.680
173.805
175.479
173.286
175.492
0.8 Overige baten en lasten
Lasten
-574
-923
-298
-986
-2.908
-3.510
0.8 Overige baten en lasten
Baten
0
0
0
0
0
0
0.8 Overige baten en lasten
Saldo
-574
-923
-298
-986
-2.908
-3.510
0.9 Vennootschapsbelasting (VpB)
Lasten
-84
-55
-55
-55
-55
-55
0.9 Vennootschapsbelasting (VpB)
Baten
0
0
0
0
0
0
0.9 Vennootschapsbelasting (VpB)
Saldo
-84
-55
-55
-55
-55
-55
Progr. 0 Bestuur en ondersteuning
Saldo
143.881
164.059
156.877
158.644
163.757
166.689
1.1 Crisisbeheersing en brandweer
Lasten
-5.947
-6.343
-6.653
-6.661
-6.664
-6.664
1.1 Crisisbeheersing en brandweer
Baten
541
409
419
419
419
419
1.1 Crisisbeheersing en brandweer
Saldo
-5.405
-5.934
-6.234
-6.243
-6.245
-6.245
1.2 Openbare orde en veiligheid
Lasten
-4.579
-5.865
-5.481
-5.587
-5.171
-5.173
1.2 Openbare orde en veiligheid
Baten
636
719
448
448
448
448
1.2 Openbare orde en veiligheid
Saldo
-3.943
-5.146
-5.033
-5.139
-4.723
-4.725
Progr. 1 Integrale veiligheid en openbare orde
Saldo
-9.349
-11.080
-11.268
-11.382
-10.968
-10.970
2.1 Verkeer en vervoer
Lasten
-10.647
-11.677
-11.159
-12.398
-13.292
-14.325
2.1 Verkeer en vervoer
Baten
2.578
644
767
767
767
767
2.1 Verkeer en vervoer
Saldo
-8.069
-11.033
-10.392
-11.631
-12.524
-13.558
2.2 Parkeren
Lasten
-36
-16
-33
-33
-33
-33
2.2 Parkeren
Baten
0
0
0
0
0
0
2.2 Parkeren
Saldo
-36
-16
-33
-33
-33
-33
2.5 Openbaar vervoer
Lasten
-204
-199
-213
-213
-213
-213
2.5 Openbaar vervoer
Baten
87
50
50
50
50
50
2.5 Openbaar vervoer
Saldo
-118
-149
-163
-163
-163
-163
Progr. 2 Verkeer, vervoer en waterstaat
Saldo
-8.222
-11.197
-10.587
-11.827
-12.720
-13.754
3.1 Economische ontwikkeling
Lasten
-840
-804
-803
-815
-816
-817
3.1 Economische ontwikkeling
Baten
452
515
915
1.065
1.065
1.065
3.1 Economische ontwikkeling
Saldo
-388
-289
112
250
249
249
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur
Lasten
-4
-14
-13
-13
-13
-13
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur
Baten
0
0
0
0
0
0
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur
Saldo
-4
-14
-13
-13
-13
-13
3.3 Bedr.loket en bedr.regelingen
Lasten
-390
-681
-403
-409
-415
-421
3.3 Bedr.loket en bedr.regelingen
Baten
434
438
404
420
427
433
3.3 Bedr.loket en bedr.regelingen
Saldo
44
-244
2
12
12
12
3.4 Economische promotie
Lasten
-15
-26
-27
-27
-27
-27
3.4 Economische promotie
Baten
57
55
4
4
4
4
3.4 Economische promotie
Saldo
42
29
-23
-23
-23
-23
Progr. 3 Economie
Saldo
-307
-518
78
226
225
224
4.2 Onderwijshuisvesting
Lasten
-4.347
-6.791
-4.904
-5.343
-6.533
-7.735
4.2 Onderwijshuisvesting
Baten
1.036
1.720
597
647
647
647
4.2 Onderwijshuisvesting
Saldo
-3.311
-5.072
-4.308
-4.696
-5.886
-7.088
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken
Lasten
-6.056
-7.823
-6.550
-6.569
-6.569
-6.569
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken
Baten
3.334
4.779
3.878
3.878
3.878
3.878
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken
Saldo
-2.723
-3.044
-2.672
-2.690
-2.690
-2.690
Progr. 4 Onderwijs
Saldo
-6.034
-8.116
-6.979
-7.386
-8.577
-9.779
5.1 Sportbeleid en activering
Lasten
-6.465
-6.895
-6.590
-6.350
-6.350
-6.350
5.1 Sportbeleid en activering
Baten
582
451
386
151
151
151
5.1 Sportbeleid en activering
Saldo
-5.883
-6.444
-6.203
-6.198
-6.198
-6.198
5.2 Sportaccommodaties
Lasten
-4.603
-4.796
-4.939
-5.091
-5.254
-5.430
5.2 Sportaccommodaties
Baten
4.293
4.292
4.408
4.408
4.408
4.408
5.2 Sportaccommodaties
Saldo
-310
-504
-531
-683
-845
-1.022
5.3 Cultuurpresentatie, prod.partic.
Lasten
-2.936
-3.352
-3.199
-2.791
-2.794
-2.809
5.3 Cultuurpresentatie, prod.partic.
Baten
833
846
861
861
861
861
5.3 Cultuurpresentatie, prod.partic.
Saldo
-2.103
-2.506
-2.337
-1.930
-1.932
-1.947
5.4 Musea
Lasten
0
-1
-1
-1
-1
-1
5.4 Musea
Baten
0
0
0
0
0
0
5.4 Musea
Saldo
0
-1
-1
-1
-1
-1
5.5 Cultureel erfgoed
Lasten
-370
-379
-321
-322
-322
-322
5.5 Cultureel erfgoed
Baten
0
0
0
0
0
0
5.5 Cultureel erfgoed
Saldo
-370
-379
-321
-322
-322
-322
5.6 Media
Lasten
-1.644
-2.205
-1.838
-1.849
-1.856
-1.859
5.6 Media
Baten
539
516
240
240
240
240
5.6 Media
Saldo
-1.105
-1.689
-1.598
-1.609
-1.615
-1.619
Progr. 5A Vrijetijdsbesteding (Sport en Cultuur)
Saldo
-9.771
-11.523
-10.991
-10.743
-10.914
-11.110
5.7 Openbaar groen en recreatie
Lasten
-8.544
-8.541
-8.869
-9.219
-10.092
-10.446
5.7 Openbaar groen en recreatie
Baten
804
913
990
1.732
1.002
1.442
5.7 Openbaar groen en recreatie
Saldo
-7.741
-7.628
-7.879
-7.487
-9.090
-9.004
Progr. 5B Openbaar Groen en (openlucht) recr.
Saldo
-7.741
-7.628
-7.879
-7.487
-9.090
-9.004
6.1 Samenkracht en burgerparticip.
Lasten
-25.882
-31.241
-26.773
-17.076
-16.734
-16.740
6.1 Samenkracht en burgerparticip.
Baten
12.335
13.984
10.485
994
994
994
6.1 Samenkracht en burgerparticip.
Saldo
-13.547
-17.257
-16.288
-16.082
-15.740
-15.746
6.2 Toegang en eerstelijnsvrz
Lasten
-3.303
0
0
0
0
0
6.2 Toegang en eerstelijnsvrz
Baten
193
0
0
0
0
0
6.2 Toegang en eerstelijnsvrz
Saldo
-3.110
0
0
0
0
0
6.22 Toegang en eerstelijnsvrz Jeugd
Lasten
0
-3.251
-3.251
-3.336
-3.336
-3.336
6.22 Toegang en eerstelijnsvrz Jeugd
Baten
0
64
64
64
64
64
6.22 Toegang en eerstelijnsvrz Jeugd
Saldo
0
-3.187
-3.187
-3.272
-3.272
-3.272
6.23 Toegang en eerstelijn Integraal
Lasten
0
-470
-440
-440
-440
-440
6.23 Toegang en eerstelijn Integraal
Baten
0
400
165
165
165
165
6.23 Toegang en eerstelijn Integraal
Saldo
0
-70
-276
-276
-276
-276
Progr. 6A Sociale Infrastructuur
Saldo
-16.657
-20.514
-19.750
-19.630
-19.288
-19.294
6.3 Inkomensregelingen
Lasten
-48.010
-48.727
-50.055
-50.446
-51.768
-52.415
6.3 Inkomensregelingen
Baten
36.669
36.706
36.896
36.997
37.120
37.194
6.3 Inkomensregelingen
Saldo
-11.341
-12.021
-13.159
-13.449
-14.648
-15.221
6.4 WSW en beschut werk
Lasten
-6.135
-6.138
-6.161
-5.943
-5.706
-5.392
6.4 WSW en beschut werk
Baten
0
0
0
0
0
0
6.4 WSW en beschut werk
Saldo
-6.135
-6.138
-6.161
-5.943
-5.706
-5.392
6.5 Arbeidsparticipatie
Lasten
-4.719
-6.533
-5.540
-5.685
-5.838
-5.989
6.5 Arbeidsparticipatie
Baten
535
1.309
1.024
1.024
1.024
1.024
6.5 Arbeidsparticipatie
Saldo
-4.184
-5.224
-4.517
-4.661
-4.814
-4.966
Progr. 6B Werk en Inkomen (Participatiewet)
Saldo
-21.660
-23.383
-23.837
-24.053
-25.168
-25.578
6.6 Maatwerkvoorzieningen (Wmo)
Lasten
-4.035
0
0
0
0
0
6.6 Maatwerkvoorzieningen (Wmo)
Baten
573
0
0
0
0
0
6.6 Maatwerkvoorzieningen (Wmo)
Saldo
-3.461
0
0
0
0
0
6.60 Hulpmiddelen en diensten (Wmo)
Lasten
0
-4.066
-4.270
-4.363
-4.318
-4.247
6.60 Hulpmiddelen en diensten (Wmo)
Baten
0
30
30
30
30
30
6.60 Hulpmiddelen en diensten (Wmo)
Saldo
0
-4.036
-4.240
-4.333
-4.288
-4.217
6.71a Huishoudelijke hulp (Wmo)
Lasten
-9.347
0
0
0
0
0
6.71a Huishoudelijke hulp (Wmo)
Baten
5
0
0
0
0
0
6.71a Huishoudelijke hulp (Wmo)
Saldo
-9.342
0
0
0
0
0
6.71b Begeleiding (Wmo)
Lasten
-3.477
0
0
0
0
0
6.71b Begeleiding (Wmo)
Baten
0
0
0
0
0
0
6.71b Begeleiding (Wmo)
Saldo
-3.477
0
0
0
0
0
6.71c Dagbesteding (Wmo)
Lasten
-1.135
0
0
0
0
0
6.71c Dagbesteding (Wmo)
Baten
0
0
0
0
0
0
6.71c Dagbesteding (Wmo)
Saldo
-1.135
0
0
0
0
0
6.71d Overige maatwerkarr. (Wmo)
Lasten
-3.104
0
0
0
0
0
6.71d Overige maatwerkarr. (Wmo)
Baten
4
0
0
0
0
0
6.71d Overige maatwerkarr. (Wmo)
Saldo
-3.100
0
0
0
0
0
6.711 Huishoudelijke hulp (Wmo)
Lasten
0
-9.842
-10.759
-11.207
-11.698
-12.127
6.711 Huishoudelijke hulp (Wmo)
Baten
0
656
648
1.431
1.464
1.494
6.711 Huishoudelijke hulp (Wmo)
Saldo
0
-9.186
-10.111
-9.776
-10.234
-10.633
6.712 Begeleiding (Wmo)
Lasten
0
-2.621
-3.388
-3.491
-3.601
-3.681
6.712 Begeleiding (Wmo)
Baten
0
0
0
0
0
0
6.712 Begeleiding (Wmo)
Saldo
0
-2.621
-3.388
-3.491
-3.601
-3.681
6.713 Dagbesteding (Wmo)
Lasten
0
-1.340
-1.458
-1.506
-1.556
-1.598
6.713 Dagbesteding (Wmo)
Baten
0
0
0
0
0
0
6.713 Dagbesteding (Wmo)
Saldo
0
-1.340
-1.458
-1.506
-1.556
-1.598
6.791 PGB Wmo
Lasten
0
-1.337
-907
-944
-974
-1.003
6.791 PGB Wmo
Baten
0
0
0
0
0
0
6.791 PGB Wmo
Saldo
0
-1.337
-907
-944
-974
-1.003
6.81a Beschermd wonen (Wmo)
Lasten
-589
0
0
0
0
0
6.81a Beschermd wonen (Wmo)
Baten
1
0
0
0
0
0
6.81a Bechermd wonen (Wmo)
Saldo
-588
0
0
0
0
0
6.81b Maatsch-en vrouwenopvang (Wmo)
Lasten
-107
0
0
0
0
0
6.81b Maatsch-en vrouwenopvang (Wmo)
Baten
0
0
0
0
0
0
6.81b Maatschappelijke- en vrouwenopvang
Saldo
-107
0
0
0
0
0
6.811 Beschermd wonen (Wmo)
Lasten
0
-252
-258
-258
-258
-258
6.811 Beschermd wonen (Wmo)
Baten
0
0
0
0
0
0
6.811 Beschermd wonen (Wmo)
Saldo
0
-252
-258
-258
-258
-258
6.812 Maatsch-en vrouwenopvang (Wmo)
Lasten
0
-191
150
150
150
150
6.812 Maatsch-en vrouwenopvang (Wmo)
Baten
0
0
0
0
0
0
6.812 Maatsch-en vrouwenopvang (Wmo)
Saldo
0
-191
150
150
150
150
6.91 Coördinatie en beleid Wmo
Lasten
0
-3.581
-3.187
-3.238
-3.238
-3.238
6.91 Coördinatie en beleid Wmo
Baten
0
0
0
0
0
0
6.91 Coördinatie en beleid Wmo
Saldo
0
-3.581
-3.187
-3.238
-3.238
-3.238
Progr. 6C Wet Maatschappelijke Ondersteuning
Saldo
-21.211
-22.543
-23.400
-23.396
-23.999
-24.478
6.72a Jeugdhulp begeleiding
Lasten
-1.483
0
0
0
0
0
6.72a Jeugdhulp begeleiding
Baten
0
0
0
0
0
0
6.72a Jeugdhulp begeleiding
Saldo
-1.483
0
0
0
0
0
6.72b Jeugdhulp behandeling
Lasten
-6.705
0
0
0
0
0
6.72b Jeugdhulp behandeling
Baten
0
0
0
0
0
0
6.72b Jeugdhulp behandeling
Saldo
-6.705
0
0
0
0
0
6.72c Jeugdhulp dagbesteding
Lasten
-3.775
0
0
0
0
0
6.72c Jeugdhulp dagbesteding
Baten
0
0
0
0
0
0
6.72c Jeugdhulp dagbesteding
Saldo
-3.775
0
0
0
0
0
6.73a Pleegzorg
Lasten
-1.967
0
0
0
0
0
6.73a Pleegzorg
Baten
0
0
0
0
0
0
6.73a Pleegzorg
Saldo
-1.967
0
0
0
0
0
6.73b Gezinsgericht
Lasten
-1.994
0
0
0
0
0
6.73b Gezinsgericht
Baten
0
0
0
0
0
0
6.73b Gezinsrecht
Saldo
-1.994
0
0
0
0
0
6.73c Jeugdhulp met verblijf overig
Lasten
-5.266
0
0
0
0
0
6.73c Jeugdhulp met verblijf overig
Baten
0
0
0
0
0
0
6.73c Jeugdhulp met verblijf overig
Saldo
-5.266
0
0
0
0
0
6.74a Jeugd behand. GGZ zonder verbl
Lasten
-2.092
0
0
0
0
0
6.74a Jeugd behand. GGZ zonder verbl
Baten
0
0
0
0
0
0
6.74a Jeugdhulp behandeling GGZ zonder verblijf
Saldo
-2.092
0
0
0
0
0
6.74b Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verbl
Lasten
-3.091
0
0
0
0
0
6.74b Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verbl
Baten
0
0
0
0
0
0
6.74b Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf
Saldo
-3.091
0
0
0
0
0
6.751 Jeugdhulp ambulant lokaal
Lasten
0
-9.690
-10.993
-11.493
-12.042
-12.631
6.751 Jeugdhulp ambulant lokaal
Baten
0
0
0
0
0
0
6.751 Jeugdhulp ambulant lokaal
Saldo
0
-9.690
-10.993
-11.493
-12.042
-12.631
6.752 Jeugdhulp ambulant regionaal
Lasten
0
-4.224
-5.237
-5.734
-6.071
-6.430
6.752 Jeugdhulp ambulant regionaal
Baten
0
0
0
0
0
0
6.752 Jeugdhulp ambulant regionaal
Saldo
0
-4.224
-5.237
-5.734
-6.071
-6.430
6.753 Jeugdhulp ambulant landelijk
Lasten
0
-2.535
-2.534
-2.533
-2.533
-2.532
6.753 Jeugdhulp ambulant landelijk
Baten
0
0
0
0
0
0
6.753 Jeugdhulp ambulant landelijk
Saldo
0
-2.535
-2.534
-2.533
-2.533
-2.532
6.761 Jeugdhulp met verblijf lokaal
Lasten
0
-1.954
-1.970
-1.926
-1.958
-1.989
6.761 Jeugdhulp met verblijf lokaal
Baten
0
0
0
0
0
0
6.761 Jeugdhulp met verblijf lokaal
Saldo
0
-1.954
-1.970
-1.926
-1.958
-1.989
6.762 Jeugdhulp met verblijf regiona
Lasten
0
-8.099
-8.532
-8.829
-9.505
-10.221
6.762 Jeugdhulp met verblijf regiona
Baten
0
0
0
0
0
0
6.762 Jeugdhulp met verblijf regiona
Saldo
0
-8.099
-8.532
-8.829
-9.505
-10.221
6.763 Jeugdhulp met verblijf landeli
Lasten
0
81
51
24
-7
-41
6.763 Jeugdhulp met verblijf landeli
Baten
0
0
0
0
0
0
6.763 Jeugdhulp met verblijf landeli
Saldo
0
81
51
24
-7
-41
6.792 PGB Jeugd
Lasten
0
-1.200
-1.200
-1.200
-1.200
-1.200
6.792 PGB Jeugd
Baten
0
0
0
0
0
0
6.792 PGB Jeugd
Saldo
0
-1.200
-1.200
-1.200
-1.200
-1.200
6.821 Jeugdbescherming
Lasten
0
-3.043
-3.028
-3.028
-3.113
-3.113
6.821 Jeugdbescherming
Baten
0
0
0
0
0
0
6.821 Jeugdbescherming
Saldo
0
-3.043
-3.028
-3.028
-3.113
-3.113
6.82a Jeugdbescherming
Lasten
-2.980
0
0
0
0
0
6.82a Jeugdbescherming
Baten
0
0
0
0
0
0
6.82a Jeugdbescherming
Saldo
-2.980
0
0
0
0
0
6.82b Jeugdreclassering
Lasten
-973
0
0
0
0
0
6.82b Jeugdreclassering
Baten
0
0
0
0
0
0
6.82b Jeugdreclassering
Saldo
-973
0
0
0
0
0
6.822 Jeugdreclassering
Lasten
0
-619
-619
-618
-618
-617
6.822 Jeugdreclassering
Baten
0
0
0
0
0
0
6.822 Jeugdreclassering
Saldo
0
-619
-619
-618
-618
-617
6.92 Coördinatie en beleid Jeugd
Lasten
0
-1.534
-1.554
-1.612
-1.455
-1.354
6.92 Coördinatie en beleid Jeugd
Baten
0
0
0
0
0
0
6.92 Coördinatie en beleid Jeugd
Saldo
0
-1.534
-1.554
-1.612
-1.455
-1.354
Progr. 6D Jeugdzorg
Saldo
-30.328
-32.818
-35.615
-36.950
-38.502
-40.127
7.1 Volksgezondheid
Lasten
-5.163
-5.265
-5.306
-5.089
-5.089
-5.089
7.1 Volksgezondheid
Baten
720
394
276
51
51
51
7.1 Volksgezondheid
Saldo
-4.442
-4.872
-5.030
-5.037
-5.037
-5.037
7.2 Riolering
Lasten
-4.528
-4.869
-5.173
-5.859
-6.501
-7.026
7.2 Riolering
Baten
4.932
5.134
6.775
8.511
10.224
11.791
7.2 Riolering
Saldo
405
266
1.602
2.652
3.722
4.766
7.3 Afval
Lasten
-8.985
-9.773
-9.686
-9.838
-9.898
-9.784
7.3 Afval
Baten
9.084
10.426
11.214
12.081
12.681
13.310
7.3 Afval
Saldo
99
653
1.528
2.243
2.784
3.527
7.4 Milieubeheer
Lasten
-4.047
-4.847
-4.132
-3.923
-3.255
-3.235
7.4 Milieubeheer
Baten
1.741
1.836
2.139
1.737
1.249
1.249
7.4 Milieubeheer
Saldo
-2.306
-3.012
-1.993
-2.186
-2.006
-1.986
7.5 Begraafplaatsen en crematoria
Lasten
-26
-298
-7
-7
-7
-7
7.5 Begraafplaatsen en crematoria
Baten
23
22
22
22
22
22
7.5 Begraafplaatsen en crematoria
Saldo
-4
-276
15
15
15
15
Progr. 7 Volksgezondheid, duurzaamheid en milieu
Saldo
-6.248
-7.241
-3.878
-2.313
-522
1.284
8.1 Ruimte en leefomgeving
Lasten
-3.362
-4.965
-3.001
-2.939
-2.789
-2.484
8.1 Ruimte en leefomgeving
Baten
609
1.900
1.107
1.035
885
580
8.1 Ruimte en leefomgeving
Saldo
-2.753
-3.064
-1.894
-1.904
-1.904
-1.904
8.2 Grondexpl. (niet-bedr.terreinen)
Lasten
-5.929
-13.471
-3.950
-3.051
-3.241
-2.604
8.2 Grondexpl. (niet-bedr.terreinen)
Baten
6.595
16.284
4.566
3.123
3.041
2.298
8.2 Grondexpl. (niet-bedr.terreinen)
Saldo
665
2.813
616
72
-200
-306
8.3 Wonen en bouwen
Lasten
-7.660
-9.559
-10.914
-14.870
-17.620
-19.687
8.3 Wonen en bouwen
Baten
3.392
2.312
9.421
13.001
15.490
17.794
8.3 Wonen en bouwen
Saldo
-4.268
-7.247
-1.493
-1.869
-2.130
-1.894
Progr. 8 Stadsontwikkeling
Saldo
-6.356
-7.499
-2.772
-3.702
-4.235
-4.104
TOTAAL PROGRAMMA'S
Saldo
-1
0
0
0
0
0
Geprognosticeerd resultaat (taakveld 0.11)
Saldo
3.873
4.026
5.914
4.018
-4.337
-5.926
TOTAAL PROGRAMMA'S
Saldo
3.873
4.026
5.914
4.018
-4.337
-5.926

Incidentele baten en lasten

Terug naar navigatie - Financiële begroting - Incidentele baten en lasten

Onderstaande tabel geeft de incidentele baten en lasten per programma weer. De grijs gearceerde cellen zijn mutaties in de reserves.

Prog
Omschrijving
Lasten
Baten
Toelichting
2026
2027
2028
2029
2026
2027
2028
2029
Programma 0
0
Geen incidentele lasten en baten
Programma 1
1
Geen incidentele lasten en baten
Programma 2
2
Geen incidentele lasten en baten
Programma 3
3
Geen incidentele lasten en baten
Programma 4
4
Geen incidentele lasten en baten
Programma 5A
5A
Geen incidentele lasten en baten
Programma 5B
5B
5.7
Hogere lasten ontwatering met dekking reserve water (NJN23 5B.3)
150
500
500
Op basis van het definitieve baggerplan van HHSK is in 2023 gestart met het baggeren van de Capelse watergangen. De volgende baggercyclus zal zich over enkele jaren weer voordoen. Vooralsnog wordt 2027, 2028 en 2031 als uitgangspunt genomen. De incidenteel (hogere) uitgaven in deze jaren van uitvoering worden gedekt vanuit de Reserve Water.
5.7
Verkopen gronden aan Stedin
20
750
20
460
In het kader van de netcongestie is uitbreiding van het elektriciteitsnetwerk in Capelle aan den IJssel nodig. Zo worden in de komende 5 jaar ca. 70 nieuwe trafo huisjes en 1x een 50kv station in de openbare ruimte geplaatst.
5.7
Verkopen gemeentelijke grond
240
240
240
240
Verkoopopbrengst gemeentelijke gronden (met name snippergroen).
Totaal
410
990
760
1.200
Waarvan reservemutaties
150
500
500
Programma 6A
6A
Geen incidentele lasten en baten
Programma 6B
6B
Geen incidentele lasten en baten
Programma 6C
6C
6.71 D
Dotaties/onttrekkingen reserve sociaal noodfonds
-14
-14
-14
-14
14
14
14
14
Totaal
-14
-14
-14
-14
14
14
14
14
Waarvan reservemutaties
-14
-14
-14
-14
14
14
14
14
Programma 6D
6D
Geen incidentele lasten en baten
Programma 7
7
7.4
Klimaatadaptie & Biodiversiteit soortenmanagementplan
-200
-200
265
Bij bouwen, verbouwen of verduurzamen is de Wet Natuurbescherming van toepassing. Dit vraagt per project vaak veel tijd en geld voor onderzoek. Daarom is verkenning naar een Soortenmanagementplan (SMP) gedaan. Daarmee is voor een aantal diersoorten geen ontheffing meer nodig, wat geld en tijd bespaart. Dit komt de voortgang van ruimtelijke projecten ten goede.
7.4
Capels Isolatie Plan -CIP- (BG24 7.7, NJN23 7.3)
-308
233
Om het Capels Isolatieplan (CIP) uit te voeren ontvangen wij vanuit de specifieke uitkering Lokale Aanpak Isolatie in 2023 en 2024 een bijdrage van de Rijksoverheid. Deze wordt volledig ingezet ten behoeve van het CIP. Aanvullend is in 2024 en 2025 extra budget voor adviestrajecten voor VvE's (deze worden niet vergoed door de Rijksoverheid).
Totaal
-508
-200
0
0
498
0
0
0
Waarvan reservemutaties
Programma 8
8
8.1
Capelle Barbizon (VJN23 8.3)
-60
-460
-490
-200
60
460
490
200
Het Capelle Office Park kamp met leegstand en teloorgang. Onderdeel van de gebiedsaanpak is de ontsluiting. Voor het onderzoek naar en de realisatie van de verkeersmaatregelen is een incidenteel projectbudget beschikbaar gesteld.
8.1
Faciliterende projecten locatieontwikkeling
-1.047
-575
-395
-380
1.047
575
395
380
Faciliterend grondbeleid houdt in dat de gemeente het particulieren mogelijk maakt grond te exploiteren. Gemeentelijke kosten verbonden aan de desbetreffende grondexploitatie kan zij op de particuliere exploitant verhalen. De gemeente koopt dus zelf geen grond aan. Diverse projecten zijn faciliterend, de kosten worden hierbij verhaald op derden.
8.2
Winstnemingen grondexploitaties (VJN24 8.8)
738
347
Een groot deel van de incidentele baten en lasten heeft betrekking op projecten binnen het grondbedrijf. De opbrengsten (winstnemingen) komen ten gunste van het incidentele saldo. Voor verliesgevende complexen wordt een voorziening gevormd.
Mutatie verliesgevende complexen (VJN24 8.8)
2.116
393
Actualisatie grondexploitaties (VJN24 8.8)
-3.545
-2.907
-2.931
-1.274
951
1.722
1.242
2.188
Balansmutaties (VJN24 8.8)
-2.289
-152
-914
2.767
944
1.689
8.3
Stationsgebied Schollevaar (NJN23 8.5)
-50
50
In de omgeving van het NS-station Schollevaar en het winkelcentrum Picassopassage hebben meerdere initiatiefnemers plannen voor woningbouw. Het is noodzakelijk om een gebiedsvisie op te stellen, waarin de ambities worden vastgesteld. Hiervoor is een incidenteel budget beschikbaar.
8.3
Gebiedsvisie Centraal Capelle 2.0 (NJN23 8.6)
-200
-300
-150
-150
150
250
100
100
Het incidentele projectbudget voor de ontwikkeling van een ruimtelijk kader voor het stadshart is in 2023 niet volledig benut en wordt overgeheveld via de reserve eenmalige uitgaven naar 2024.
8.3
Doorschuiven budget Centrum via reserve eenmalige uitgaven(VJN23 8.1)
-87
87
Voor de ontwikkeling van het Centrum is een incidenteel projectbudget beschikbaar gesteld. We zitten in de fase van definitief ontwerp, zoals aangegeven in de VJN 2023 is dit jaar gestart met de uitvoering hiervan.
8.3
De Linie 3, 5 en 7 (B26)
-150
-250
-100
-100
150
250
100
100
In de Omgevingsagenda worden verschillende gebieden onderscheiden waar kansen liggen voor verdichting en waar tegelijkertijd de ruimtelijke en sociaal maatschappelijke kwaliteit kan worden versterkt. Voor een aantal van deze gebieden zijn in het verleden al incidentele budgetten beschikbaar gesteld.
8.3
Het nieuwe Rivium (B26)
-7.935
-13.666
-3.612
-25.689
7.935
13.666
3.612
25.689
Voor de gebiedsontwikkeling van Het Nieuwe Rivium is een samenwerkingsovereenkomst gesloten met vijf marktpartijen. In de begroting zijn de geraamde incidentele lasten opgenomen, waartegenover de bijdragen van de marktpartijen en de te ontvangen subsidies staan.
Totaal
-13.160
-17.917
-7.765
-28.707
13.848
18.214
7.715
28.657
Waarvan reservemutaties
Totaal incidentele lasten en baten
-13.682
-18.131
-7.779
-28.721
14.770
19.218
8.489
29.871
Incidenteel
1.088
1.087
710
1.150
Eindstand Begroting
5.914
4.017
-4.337
-5.926
Structureel
4.826
2.930
-5.047
-7.076

Toelichting op overzicht incidentele baten en lasten

Terug naar navigatie - Financiële begroting - Toelichting op overzicht incidentele baten en lasten

Conform de voorschriften van de Provincie beschouwen we iedere mutatie van de reserve als een incidentele baat of incidentele last. De dekking vanuit de kapitaallastenreserve is hier, conform de voorschriften van de Provincie, een uitzondering op. De grijze cellen zijn de mutaties in de reserves. Een deel van de reservemutaties betreft de reserve eenmalige uitgaven. Volgens onze systematiek staat daar veelal een incidenteel/eenmalig budget tegenover. De overige regels bestaan uit incidentele lasten en baten, zoals bijvoorbeeld verkopen gemeentegronden. Grote mutaties lichten we in afzonderlijke regels toe, mede ook door zoveel mogelijk het betreffende besluit van de raad via het P&C-document te noemen.

Conclusie: onderstaand overzicht laat zien dat de begroting structureel in evenwicht is. 

Structureel begrotingssaldo
2026
2027
2028
2029
Lasten exclusief mutaties reserves
-294.061
-292.933
-303.184
-310.263
Baten exclusief mutaties reserves
296.617
295.743
297.138
302.629
Geraamd saldo van baten en lasten
2.556
2.809
-6.045
-7.634
Toevoegingen reserves
-50.014
-14
-14
-14
Onttrekkingen reserves
53.373
1.223
1.723
1.723
Geraamd resultaat
5.914
4.018
-4.337
-5.926
Elimineren incidentele lasten incl. incidentele toevoegingen reserves
13.682
18.131
7.779
28.721
Elimineren incidentele baten incl. incidentele onttrekkingen reserves
-14.770
-19.218
-8.489
-29.871
Structureel begrotingssaldo
4.826
2.931
-5.047
-7.076

Algemene dekkingsmiddelen

Terug naar navigatie - Financiële begroting - Algemene dekkingsmiddelen

De algemene dekkingsmiddelen van de gemeente bestaan uit:

  1. Algemene uitkering uit het gemeentefonds;
  2. Gemeentelijke belastingen;
  3. Commerciële contracten;
  4. Dividenden;
  5. Saldo van de financieringsfunctie (rente).

Hieronder wordt toelichting per onderdeel gegeven. 

1. Algemene uitkering uit het gemeentefonds
Het gemeentefonds is veruit de grootste inkomstenbron voor onze gemeente. In deze Begroting 2026 is de laatste stand volgens de Meicirculaire 2025 verwerkt. 

2. Gemeentelijke belastingen
De opbrengsten van Onroerendzaakbelasting (Ozb), hondenbelasting en logiesbelasting (voor toeristen) beschouwen wij als algemene dekkingsmiddelen. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de afvalstoffenheffing of de rioolheffing, waarbij we deze middelen voor het gerelateerde doel in moeten zetten. In de paragraaf Lokale heffingen leest u meer over de belastingen en heffingen. 

3. Commerciële contracten
Dit betreft baten die worden verkregen uit reclame-uitingen langs de openbare weg. 

4. Dividenden
Dit betreft de opbrengsten van dividenden van Stedin NV, Evides NV, Irado NV en BNG Bank.

5. Saldo van de financieringsfunctie
Dit betreft het resultaat van rente over de lang- en kortlopende leningen. Het is het verschil tussen de toegerekende rekenrente aan de programma’s en de werkelijk betaalde rente.

Algemeen dekkingsmiddel
Prog.
Rekening
Begroting
Raming
2024
2025
2026
2027
2028
2029
1. Algemene uitkering
0
161.745
169.747
173.805
175.479
173.286
175.492
2. Gemeentelijke belastingen
- ozb
0
13.607
15.901
16.887
16.901
17.013
17.070
- logiesbelasting
3
57
55
4
4
4
4
3. Commerciële contracten
3
444
511
911
1.061
1.061
1.061
4. Dividenden
0
1.681
1.418
1.101
1.101
1.211
1.101
5. Saldo financieringsfunctie
0
144
233
0
0
0
0
Totaal
177.678
187.865
192.708
194.546
192.575
194.728

Financiële positie

Terug naar navigatie - Financiële begroting - Financiële positie

Er zijn verschillende manieren om de kwaliteit of gezondheid van de financiële positie te beoordelen. Hieronder noemen wij een aantal.

Raming begrotingsjaar en meerjarenraming
Het begrotingsjaar 2026 en de meerjarenraming in 2027 laat een sluitend beeld zien; de baten en lasten zijn in evenwicht, mede door de inzet van de algemene reserve. Vanaf 2028 is er geen structureel sluitende begroting. 

Vermogenspositie en risico's
In de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing hebben wij het weerstandsvermogen berekend en benoemd wat onze belangrijkste risico's zijn. De weerstandsratio, dat wil zeggen de relatie tussen de beschikbare en benodigde weerstandscapaciteit is groter dan 1 en is daarmee positief. Het geeft aan dat de risico's financieel opgevangen kunnen worden.

Financiële kengetallen
In de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing hebben wij diverse financiële kengetallen berekend en toegelicht.

Post Onvoorzien

Terug naar navigatie - Financiële begroting - Post Onvoorzien

In de primitieve begroting is in programma 0 Bestuur en ondersteuning een post voor onvoorziene uitgaven opgenomen voor een bedrag van N 34. De raming van deze post is gebaseerd op een bedrag van € 0,50 per inwoner.
De post onvoorzien is een begrotingspost die per definitie niet leidt tot uitgaven. Het totaalbudget wat gereserveerd is in de begroting wordt ingezet door een begrotingswijziging, waardoor het budget wordt getransporteerd naar het programma waar de uitgaven worden gedaan. Het college is bevoegd tot besteding van de post onvoorzien.

Geprognosticeerde balans

Terug naar navigatie - Financiële begroting - Geprognosticeerde balans

In de onderstaande tabel geven wij de geprognosticeerde balans van deze begroting weer.

Prognose meerjarenbalans Activa
Realisatie
Begroting
Raming
2024
2025
2026
2027
2028
2029
Vaste activa
Immateriële vaste activa
0
0
0
0
0
0
Materiële vaste activa
275.898
311.099
345.688
386.798
434.934
465.030
Financiële vaste activa
22.909
22.826
22.826
22.818
22.810
22.802
Totaal vaste activa
298.807
333.925
368.514
409.616
457.744
487.832
Vlottende activa
Voorraden
702
2.258
3.474
4.613
6.302
5.388
Uitzettingen
23.818
22.635
22.635
22.635
22.635
22.635
Liquide middelen
1.708
0
0
0
0
0
Overlopende activa
12.678
12.679
12.679
12.679
12.679
12.679
Totaal vlottende activa
38.906
37.572
38.788
39.927
41.616
40.702
Totaal activa
337.713
371.497
407.302
449.543
499.360
528.534
Prognose meerjarenbalans Passiva
Realisatie
Begroting
Raming
2024
2025
2026
2027
2028
2029
Vaste passiva
Reserves
183.816
171.302
171.969
176.675
178.985
172.939
Resultaat boekjaar
3.872
4.026
5.915
4.019
-4.337
-5.925
Voorzieningen
27.593
21.961
16.857
18.158
19.690
18.987
Vaste schuld
50.242
107.217
150.070
197.299
254.531
293.541
Totaal vaste passiva
265.524
304.506
344.811
396.152
448.869
479.543
Vlottende passiva
Vlottende schuld
21.088
20.089
20.089
20.089
20.089
20.089
Overlopende passiva
51.101
46.902
42.402
33.302
30.402
28.902
Totaal vlottende passiva
72.189
66.991
62.491
53.391
50.491
48.991
Totaal passiva
337.713
371.497
407.302
449.543
499.360
528.534

EMU-saldo

Terug naar navigatie - Financiële begroting - EMU-saldo

Het EMU-saldo geeft volgens de spelregels van de Europese Unie weer of overheden een overschot of een tekort hebben op de uitgaven. Het saldo van gemeenten draagt bij aan het totale saldo in Nederland.
Het EMU-saldo geeft een indicatie van de feitelijke geldstromen van de gemeente. Volgens de Septembercirculaire 2025 zou deze niet nadeliger moeten zijn dan -14.239, oftewel ons Capelse aandeel in het totale begrotingstekort van Nederland. Dit is echter geen harde norm, maar een indicatie. Uit de tabel blijkt dat wij hier niet aan voldoen in. 
Een EMU-saldo van 0 is overigens de theoretisch beste situatie, als uitgaven en inkomsten aan elkaar gelijk zijn.

 

EMU Saldo
Rekening
Begroting
Raming
2024
2025
2026
2027
2028
2029
Berekend EMU-saldo
-24.284
-54.750
-38.353
-38.138
-54.340
-37.518

Kasstroomoverzicht

Terug naar navigatie - Financiële begroting - Kasstroomoverzicht

Een kasstroomoverzicht is een overzicht van de feitelijke geldmiddelen, waaruit de financieringsbehoefte blijkt. Het corrigeert het resultaat voor financiële posten die feitelijk geen geldstromen met zich meebrengen, namelijk de mutaties in reserves, dotaties in voorzieningen en afschrijvingslasten. Ook neemt het diverse posten mee die verrekend worden met de balans en daarom geen deel uit maken van het overzicht van baten en lasten, maar wel feitelijk geld kosten of opleveren. Vanuit het Besluit Begroting en Verantwoording geldt er geen verplichting om een kasstroomoverzicht op te nemen, maar vanwege het belang om hier inzicht in te hebben, nemen we dit wel op in de begroting en jaarrekening.

Uit dit kasstroomoverzicht blijkt dat we de komende jaren meer uitgeven dan ontvangen waardoor er een financieringsbehoefte ontstaat. Dit komt met name door de kasstroom die voortvloeit uit het investeringsprogramma en de begrote negatieve resultaten. 

Financieringsbehoefte
Rekening
Begroting
Raming
2024
2025
2026
2027
2028
2029
Kasstroom uit operationele activiteiten
Resultaat
3.872
4.026
5.915
4.019
-4.337
-5.925
Afschrijvingen, afwaarderingen
9.563
10.822
12.438
14.315
15.504
17.176
Mutatie werkkapitaal
- Mutatie voorraden
-388
-1.556
-1.216
-1.139
-1.689
914
- Mutatie uitzettingen, overlopende activa
1.023
0
0
0
0
0
- Mutatie vlottende schuld, overlopende passiva
16.714
-4.199
-4.500
-9.100
-2.900
-1.500
Mutatie reserves
-7.304
-16.386
-3.359
-1.209
-1.709
-1.709
Mutatie voorzieningen
-1.582
-5.633
-5.104
1.301
1.531
-702
Mutatie waarborgsommen, overige vaste schuld
0
0
0
0
0
0
Kasstroom uit operationele activiteiten
21.897
-12.926
4.174
8.187
6.400
8.254
Kasstroom uit investeringsactiviteiten
Netto investeringen immateriële vaste activa
0
0
0
0
0
0
Desinvesteringen immateriële vaste activa
0
0
0
0
0
0
Netto investeringen materiële vaste activa
-28.786
-46.023
-47.027
-55.425
-63.640
-47.272
Desinvesteringen materiële vaste activa
341
0
0
0
0
0
Netto investeringen financiële activa - excl. verstr. leningen
0
0
0
0
0
0
Desinvesteringen financiële activa - excl. verstr. leningen
0
0
0
0
0
0
Kasstroom uit investeringsactiviteiten
-28.445
-46.023
-47.027
-55.425
-63.640
-47.272
Financieringsbehoefte (-) cq. overschot (+)
-6.548
-58.949
-42.853
-47.238
-57.240
-39.018
Kasstroom uit financieringsactiviteiten > 1 jaar
Toename verstrekte leningen
-1.000
0
0
0
0
0
Aflossing verstrekte leningen
0
83
0
8
8
8
Toename opgenomen leningen
5.000
61.867
47.745
51.622
61.624
43.402
Aflossing opgenomen leningen
-4.692
-4.892
-4.892
-4.392
-4.392
-4.392
Kasstroom uit financieringsactiviteiten > 1 jaar
-692
57.058
42.853
47.238
57.240
39.018
Kasstroom uit financieringsactiviteiten < 1 jaar
Mutatie uitzettingen in 's Rijks schatkist
7.821
1.183
0
0
0
0
Mutatie opgenomen kasgeldleningen
1.000
-1.000
0
0
0
0
Kasstroom uit financieringsactiviteiten < 1 jaar
8.821
183
0
0
0
0
Mutatie geldmiddelen
1.581
-1.708
0
0
0
0
De mutatie in geldmiddelen is als volgt te specificeren
Liquide middelen / bankschulden ultimo vorig dienstjaar:
127
1.708
0
0
0
0
Liquide middelen / bankschulden ultimo dienstjaar:
1.708
0
0
0
0
0
Mutatie geldmiddelen
1.581
-1.708
0
0
0
0

Reserves en voorzieningen

Terug naar navigatie - Financiële begroting - Reserves en voorzieningen

De stand en het verloop van de reserves en voorzieningen zien er als volgt uit. We onderscheiden Algemene reserves, Bestemmingsreserves en Voorzieningen. In de bijlage Reserve en voorzieningen hebben we een gedetailleerd overzicht per reserve en voorziening opgenomen.

Naam Reserve
Saldo begin 2025
Saldo eind 2025
Saldo eind 2026
Saldo eind 2027
Saldo eind 2028
Saldo eind 2029
A: Algemene reserves
1
Minimum niveau 10 miljoen
10.000
10.000
10.000
10.000
10.000
10.000
2
Algemene reserve *)
144.004
143.599
97.513
101.531
97.194
91.268
Subtotaal rubriek A:
154.004
153.599
107.513
111.531
107.194
101.268
B: Bestemmingsreserves
1
Eenmalige uitgaven
11.050
0
0
0
0
0
2
Sociaal Noodfonds
128
143
143
143
143
143
3
Rekenkamer
10
10
10
10
10
10
4
Denk en Doe Mee!-fonds
910
0
0
0
0
0
5
Water
1.588
1.379
1.229
1.229
729
229
6
Bestedingen Eneco-gelden
20.000
20.000
20.000
20.000
20.000
20.000
7
Vereveningsreserve Sociale Woningbouw
0
200
200
200
200
200
8
Kapitaallasten I - bestaande investeringen
0
0
38.164
36.956
35.748
34.540
9
Kapitaallasten II - nieuwe investeringen
0
0
10.628
10.628
10.628
10.628
Subtotaal rubriek B:
33.686
21.732
70.374
69.166
67.458
65.750
Totaal Reserves (Rubriek A+B)
187.690
175.331
177.887
180.697
174.652
167.018
*) Met de geprognosticeerde saldi van dienstjaar 2025 en verder is, vooruitlopend op uw besluitvorming hierover, rekening gehouden. Formeel besluit u jaarlijks bij de jaarrekening over de resultaatbestemming. Het saldo over het dienstjaar 2024 is reeds onderdeel van de beginstand 2025.
Nr.
Naam Voorziening
Saldo begin 2025
Saldo eind 2025
Saldo eind 2026
Saldo eind 2027
Saldo eind 2028
Saldo eind 2029
V: Voorzieningen
1
Onderhoud
7.135
3.325
1.938
3.125
3.968
3.633
2
Diverse (verliesgevende) complexen
15.291
9.340
7.224
6.830
6.830
6.830
3
Dubieuze debiteuren
4.054
4.010
3.966
3.922
3.878
3.834
4
Alg.pensioenwet politieke ambtsdragers
5.954
5.946
5.938
5.930
5.922
5.914
5
Rioolheffing middelen derden
2.686
2.246
1.337
472
462
391
6
Afvalstoffenheffing middelen derden
1.984
723
115
197
286
82
7
Omgevingsvergunningen
0
0
0
1.263
1.824
1.684
8
Verlofsparen
320
420
520
620
720
820
9
Regeling Vervroegde Uittreding
223
6
-126
-146
-146
-146
Totaal Voorzieningen (rubriek V)
37.647
26.016
20.912
22.213
23.744
23.042
Totaal Reserves en Voorzieningen
225.337
201.347
198.799
202.910
198.396
190.060

Financiering (treasury)

Terug naar navigatie - Financiële begroting - Financiering (treasury)

In de Wet Financiering Overheden (FIDO) zijn de kaders gesteld voor een verantwoorde, prudente en professionele inrichting en uitvoering van de treasuryfunctie. Om te voldoen aan deze wet, is een tweetal instrumenten ingevoerd, te weten: het financieringsstatuut en de paragraaf financiering. In het statuut is de beleidsmatige structuur voor de treausryfunctie vastgelegd in de vorm van uitgangspunten, doelstellingen, richtlijnen en limieten. We hebben die vastgelegd in het Financieringsstatuut Capelle aan den IJssel 2020. De uitvoering van het treasurybeleid vindt haar weerslag in de paragraaf Financiering bij de begroting en het jaarverslag.

Vennootschapsbelasting

Terug naar navigatie - Financiële begroting - Vennootschapsbelasting

Vanaf 2016 zijn gemeenten verplicht om vennootschapsbelasting (Vpb) te betalen voor de taken waar de gemeente als "ondernemer" in belastingtechnische zin optreedt. In onze begroting houden we rekening met te betalen Vpb over reclame-inkomsten.