Programma 6 Sociaal domein

Dashboard

Terug naar navigatie - Programma 6 Sociaal domein - Dashboard

Missie

Terug naar navigatie - Programma 6 Sociaal domein - Missie

In Capelle werken we aan een samenleving waarin jong en oud zich prettig voelt, vitaal is en veilig leeft. Een samenleving waarin bewoners respect hebben voor elkaar en voor elkaar klaar staan. Iedereen krijgt de kans om zich te ontwikkelen en actief mee te doen. We stimuleren eigen initiatief en zetten in op preventie. Waar nodig is ondersteuning, zorg en hulp, snel en zonder drempels beschikbaar, waarbij aandacht is voor het welzijn van Capellenaren op de langere termijn. 

Deelprogramma's en taakvelden

Terug naar navigatie - Programma 6 Sociaal domein - Deelprogramma's en taakvelden

Deelprogramma 6A Sociale infrastructuur

Terug naar navigatie - - Deelprogramma 6A Sociale infrastructuur

Wijzigingsvoorstellen

Terug naar navigatie - Deelprogramma 6A Sociale infrastructuur - Wijzigingsvoorstellen

Er zijn geen wijzigingsvoorstellen in deelprogramma 6A. 

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Deelprogramma 6A Sociale infrastructuur - Wat mag het kosten?
Omschrijving
Rekening 2024
BG 2025 na wijz. t/m BR1
Begroting 2026
Raming 2027
Raming 2028
Raming 2029
Lasten
-29.185
-34.962
-30.464
-20.853
-20.510
-20.516
Baten
12.528
14.449
10.714
1.222
1.222
1.222
Saldo van baten en lasten
-16.657
-20.514
-19.750
-19.630
-19.288
-19.294
Mutaties reserves:
Reserve eenmalige uitgaven
38
1.497
0
0
0
0
Totaal mutaties reserves
38
1.497
0
0
0
0
Resultaat
-16.619
-19.017
-19.750
-19.630
-19.288
-19.294

Analyse Programma 6A op hoofdlijnen

Terug naar navigatie - Deelprogramma 6A Sociale infrastructuur - Analyse Programma 6A op hoofdlijnen

De lagere lasten en baten in 2026 komen met name door het budget van de toeslagenproblematiek. De hersteloperatie kinderopvangtoeslag duurt langer en brengt meer kosten met zich mee dan voorspeld. In 2025 is dit budget met € 3.500.000 verhoogd. Deze verhoging geldt echter voor 2026. In de begroting 2026 is de verhoging van de lasten en baten al verwerkt. In de tweede bestuursrapportage worden de lasten en baten in 2025 met € 3.500.000 verlaagd.
Daarnaast is in 2026 een bezuiniging van € 440.000 doorgevoerd bij SWC. Deze maatregel maakt onderdeel uit van het ombuigingspakket en verlaagt de lasten in 2026.

De huidige SPUK-regeling toeslagen loopt af per 31 december 2026. Gemeenten mogen tot uiterlijk 2030 SPUK-middelen declareren voor voorzieningen, mits deze vóór 1 januari 2027 zijn toegekend. Hoe de brede ondersteuning vanaf 2027 structureel wordt gefinancierd, is op dit moment nog niet duidelijk. Capelle aan den IJssel heeft samen met de gemeenten binnen de Rijnmondse Alliantie een brandbrief ondertekend aan het Rijk. Daarin spreken wij onze grote zorgen uit over het beëindigen van de SPUK-middelen voor de ondersteuning van gedupeerden van het Toeslagenschandaal per 1 januari 2027, omdat dit te vroeg komt en de continuïteit van hulpverlening in gevaar brengt.

Subsidieplafonds

Terug naar navigatie - Deelprogramma 6A Sociale infrastructuur - Subsidieplafonds
Subsidieregeling
Plafond 2026
Plafond 2027*
Maatschappelijke dienstverlening
70
51
Ontmoeting
920
832
Integratie
94
ntb
Speeltuin, speeluitleen, speel-o-theek
37
ntb
Preventie interventies jeugd
116
ntb
Vakantieactiviteiten
56
ntb
Waardering vrijwilligers
160
ntb
Maatschappelijke ondersteuning jongvolwassenen
408
ntb
* na verwerking ombuigingsopgave

Deelprogramma 6B Werk en Inkomen (Participatiewet)

Terug naar navigatie - - Deelprogramma 6B Werk en Inkomen (Participatiewet)

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Deelprogramma 6B Werk en Inkomen (Participatiewet) - Wat willen we bereiken?

Armoede voorkomen, verhelpen en verzachten

Terug naar navigatie - Deelprogramma 6B Werk en Inkomen (Participatiewet) - Wat willen we bereiken? - Armoede voorkomen, verhelpen en verzachten

Voorkomen, verhelpen en verzachten van armoede door ondersteuning van huishoudens met een laag inkomen, vooral kwetsbare gezinnen met kinderen.

Problematische schulden onder Capellenaren voorkomen en terugdringen

Terug naar navigatie - Deelprogramma 6B Werk en Inkomen (Participatiewet) - Wat willen we bereiken? - Problematische schulden onder Capellenaren voorkomen en terugdringen

We zetten in op het voorkomen en terugdringen problematische schulden onder Capellenaren. Dit gebeurt aan de hand van Beleidsplan integrale schulddienstverlening 2025-2028. Bij de Kadernota 2026 heeft de raad extra budget beschikbaar gesteld voor 2026 en verder voor de uitvoering van de brede schuldenaanpak en voor de Jongeren Perspectief Fonds-aanpak.

Iedere Capellenaar werkt en/of participeert naar vermogen

Terug naar navigatie - Deelprogramma 6B Werk en Inkomen (Participatiewet) - Wat willen we bereiken? - Iedere Capellenaar werkt en/of participeert naar vermogen

We ondersteunen Capellenaren om, voor zover mogelijk, stappen te zetten richting betaald werk.

Wijzigingsvoorstellen

Terug naar navigatie - Deelprogramma 6B Werk en Inkomen (Participatiewet) - Wijzigingsvoorstellen

De wijzigingsvoorstellen van deelprogramma 6B staan hieronder weergegeven. 

Programma 6B - Wijzigingsvoorstel
2026
2027
2028
2029
Categorie
Portefeuillehouder
6B.1 Extra inzet Capelse schuldenaanpak
-351
-247
-243
-246
Beleidsontwikkeling
van Hemert
6B.2 Beëindigen Capelse wegwijzer
21
21
21
21
Beleidsontwikkeling
Wilson
6B.3 Vervolg Jongeren Perspectief Fonds
-90
-131
-131
-131
Beleidsontwikkeling
van Hemert
6B.4 Armoedebestrijding kinderen middelen meicirculaire
0
0
0
0
Beleidsontwikkeling
van Hemert
6B.5 Meicirculaire Participatie
0
0
0
0
Beleidsontwikkeling
van Hemert
Totaal
-420
-357
-353
-356

6B.1 Extra inzet Capelse schuldenaanpak

Terug naar navigatie - Deelprogramma 6B Werk en Inkomen (Participatiewet) - 6B.1 Extra inzet Capelse schuldenaanpak

Het onderstaande wijzigingsvoorstel heeft uw raad al bij de Kadernota 2026 als niet autonome ontwikkeling goedgekeurd.

Op 16 december 2024 heeft uw raad het Beleidsplan integrale schulddienstverlening 2025-2028 vastgesteld (RB 1631857). Bij de Kadernota 2026 heeft uw raad besloten om vanaf 2026 extra budget beschikbaar te stellen voor de aanpak van schulden in Capelle. Dit is nodig omdat steeds meer inwoners te maken hebben met (dreigende) problematische schulden, waarbij de 
gemeente wettelijk verplicht is om schuldhulp te bieden. Bij de uitwerking van de begrotingscijfers bleek er voldoende budget te zijn. Dit betekent dat er extra budget nodig is voor € 351.000 in 2026 en circa € 245.000 voor de daaropvolgende jaren.

6B.2 Beëindigen Capelse wegwijzer

Terug naar navigatie - Deelprogramma 6B Werk en Inkomen (Participatiewet) - 6B.2 Beëindigen Capelse wegwijzer

Het onderstaande wijzigingsvoorstel heeft uw raad al bij de Kadernota 2026 als niet autonome ontwikkeling goedgekeurd.

Uw raad heeft besloten de Capelse wegwijzer (website met lokale sociale kaart) te beëindigen, vanwege onder meer de lage gebruikscijfers, de matige kwaliteit van de zoekstructuur en de hoge kosten. Hiermee bespaart de gemeente jaarlijks € 21.000.

6B.3 Vervolg Jongeren Perspectief Fonds

Terug naar navigatie - Deelprogramma 6B Werk en Inkomen (Participatiewet) - 6B.3 Vervolg Jongeren Perspectief Fonds

Het onderstaande wijzigingsvoorstel heeft uw raad al bij de Kadernota 2026 als niet autonome ontwikkeling goedgekeurd.

Uw raad besloot in maart 2025 (RB 1759170) de Jongeren Perspectief Fonds aanpak in 2025 voort te zetten voor de huidige deelnemers en het verdere vervolg voor 2026 en daarna te betrekken bij de afwegingen rond de Kadernota 2026. Het vervolg van de JPF-aanpak is nodig om jongvolwassenen van 18 tot en met 27 jaar die niet in aanmerking komen voor een reguliere schuldregeling, te helpen met hun schulden en problemen op andere leefgebieden. Dit betekent dat er extra budget nodig is voor € 90.000 in 2026 en voor € 131.000 voor de daaropvolgende jaren.

6B.4 Meicirculaire Armoedebestrijding kinderen

Terug naar navigatie - Deelprogramma 6B Werk en Inkomen (Participatiewet) - 6B.4 Meicirculaire Armoedebestrijding kinderen

Via de meicirculaire 2025 ontvangt Capelle als onderdeel van de decentralisatie uitkering van het Rijk vanaf 2026 jaarlijks een bedrag van € 22.000. Wij stellen uw raad voor dit bedrag te oormerken voor de aanpak van kinderarmoede, in het bijzonder voor de verstrekking van laptops en fietsen aan kinderen in gezinnen met een laag inkomen, uitgevoerd door Stichting Leergeld Hollandsche IJssel. Stichting Leergeld heeft te maken met een toename van het aantal aanvragen voor laptops en fietsen die zij niet uit de gemeentelijke subsidiebijdrage kan bekostigen. De toename van het bereik van deze doelgroep is in lijn met het doel van het armoedebeleid en de aanbeveling van de Rekenkamer en Kinderombudsman om waar nodig deze kinderen te helpen om goed te kunnen meedoen in de samenleving. 

6B.5 Meicirculaire Participatie

Terug naar navigatie - Deelprogramma 6B Werk en Inkomen (Participatiewet) - 6B.5 Meicirculaire Participatie

In de meicirculaire is Participatie (IU) opgenomen. Wij stellen u voor dit bedrag gedeeltelijk te oormerken ten behoeve de effecten van de CAO aan de slag, compensatie van de heffingskorting medewerkers SW-bedrijven en ten behoeve voor het creëren van extra banen bij Primen voor inwoners die niet in de reguliere arbeidsmarkt aan de slag kunnen. Hiervoor wordt een bedrag van € 270.000 per jaar ingezet.

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Deelprogramma 6B Werk en Inkomen (Participatiewet) - Wat mag het kosten?
Omschrijving
Rekening 2024
BG 2025 na wijz. t/m BR1
Begroting 2026
Raming 2027
Raming 2028
Raming 2029
Lasten
-58.864
-61.398
-61.757
-62.074
-63.311
-63.796
Baten
37.204
38.015
37.920
38.021
38.144
38.218
Saldo van baten en lasten
-21.660
-23.383
-23.837
-24.053
-25.168
-25.578
Mutaties reserves:
Algemene reserve
384
0
0
0
0
0
Reserve Sociaal Noodfonds
2
-15
0
0
0
0
Reserve eenmalige uitgaven
377
891
0
0
0
0
Totaal mutaties reserves
763
876
0
0
0
0
Resultaat
-20.897
-22.507
-23.837
-24.053
-25.168
-25.578

Analyse Programma 6B op hoofdlijnen

Terug naar navigatie - Deelprogramma 6B Werk en Inkomen (Participatiewet) - Analyse Programma 6B op hoofdlijnen

De toename van de totale lasten van dit programma komt door hogere uitgaven voor de aanpak van schulden en armoede, de cao-gevolgen op de loonkosten voor gesubsidieerde arbeid (cao), extra inzet voor op banen voor bijstandsgerechtigden met een grote afstand tot de arbeidsmarkt (rijksbeleid) en vanwege een hoger budget voor de GR IJsselgemeenten (actualisatie B2026). Daarnaast  is stichting CapelleWerkt in juli 2023 gestopt, waardoor een bedrag van € 431.000 vrij valt. Dit zorgt voor een verlaging van de lasten in 2026.

Subsidieplafonds

Terug naar navigatie - Deelprogramma 6B Werk en Inkomen (Participatiewet) - Subsidieplafonds
Subsidieregeling
Plafond 2026
Armoede
223

Deelprogramma 6C Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)

Terug naar navigatie - - Deelprogramma 6C Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Deelprogramma 6C Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) - Wat willen we bereiken?

Snelle, tijdige en passende ondersteuning

Terug naar navigatie - Deelprogramma 6C Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) - Wat willen we bereiken? - Snelle, tijdige en passende ondersteuning

Individuele Capellenaren en groepen, die hun problemen (nog) niet zelf of met behulp van hun netwerk kunnen oplossen, krijgen snel en tijdig ondersteuning op maat. 

Wijzigingsvoorstellen

Terug naar navigatie - Deelprogramma 6C Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) - Wijzigingsvoorstellen

De wijzigingsvoorstellen van deelprogramma 6C staan hieronder weergegeven. 

Programma 6C - Wijzigingsvoorstel
2026
2027
2028
2029
Categorie
Portefeuillehouder
6C.1 Maatschappelijke begeleiding jongvolwassenen
-85
-85
-85
-85
Beleidswens
Wilson
6C.2 Meicirculaire WMO
0
0
0
0
Beleidsontwikkeling
Wilson
Totaal
-85
-85
-85
-85

6C.1 Maatschappelijke begeleiding jongvolwassenen

Terug naar navigatie - Deelprogramma 6C Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) - 6C.1 Maatschappelijke begeleiding jongvolwassenen

Het onderstaande wijzigingsvoorstel heeft uw raad al bij de Kadernota 2026 als niet autonome ontwikkeling goedgekeurd.

De subsidie voor woonvoorziening Aïda en de begeleiding van jongvolwassenen is al meerdere jaren te laag. Tot nu toe hebben we dit steeds tijdelijk opgelost met extra geld. Als we nu geen extra middelen toekennen van € 85.000, moet deze woonvoorziening stoppen. Dat betekent dat de 20 jongeren die er nu wonen waarschijnlijk op straat komen te staan of naar een duurdere vorm van opvang moeten, zoals Beschermd Wonen. Ook voor ongeveer 10 jongeren per jaar die anders zouden instromen, is dan geen plek meer. Stoppen met de voorziening zorgt indirect voor veel hogere kosten voor de samenleving.

6C.2 Uitstel invoering inkomens- en vermogensafhankelijke eigen bijdrage WMO (meicirculaire 2025)

Terug naar navigatie - Deelprogramma 6C Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) - 6C.2 Uitstel invoering inkomens- en vermogensafhankelijke eigen bijdrage WMO (meicirculaire 2025)

In het wetsvoorstel Wet afschaffing abonnementstarief Wmo 2015 wordt een inkomens- en vermogensafhankelijke bijdrage (ivb) heringevoerd. De herinvoering ivb wordt opnieuw uitgesteld. Een meerderheid van de commissie Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) besloot het voorstel om het abonnementstarief af te schaffen controversieel te verklaren. Hierdoor schuift de invoering – die eerder al was uitgesteld tot 1 januari 2027 – verder op en zal het voorstel waarschijnlijk pas door een volgend kabinet worden behandeld. De geplande uitname uit het gemeentefonds in 2026 voor de ivb is teruggedraaid, door de uitstel van invoering naar 1 januari 2027. De eerder doorgevoerde korting in het gemeentefonds is in de meicirculaire 2025 teruggedraaid voor het jaar 2027. In dit programma wordt de batenkant met € 754.000 naar beneden bijgesteld zodat dit budgettair neutraal verloopt. 

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Deelprogramma 6C Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) - Wat mag het kosten?
Omschrijving
Rekening 2024
BG 2025 na wijz. t/m BR1
Begroting 2026
Raming 2027
Raming 2028
Raming 2029
Lasten
-21.794
-23.229
-24.078
-24.857
-25.493
-26.002
Baten
584
686
678
1.461
1.494
1.524
Saldo van baten en lasten
-21.211
-22.543
-23.400
-23.396
-23.999
-24.478
Mutaties reserves:
Reserve Sociaal Noodfonds
-14
0
0
0
0
0
Reserve eenmalige uitgaven
174
0
0
0
0
0
Totaal mutaties reserves
160
0
0
0
0
0
Resultaat
-21.051
-22.543
-23.400
-23.396
-23.999
-24.478

Analyse Programma 6C op hoofdlijnen

Terug naar navigatie - Deelprogramma 6C Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) - Analyse Programma 6C op hoofdlijnen

De hogere lasten in 2026 ten opzichte van 2025 zijn het gevolg van de verwachte prijs- en volumestijgingen.

Subsidieplafonds

Terug naar navigatie - Deelprogramma 6C Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) - Subsidieplafonds

Niet van toepassing.

Deelprogramma 6D Jeugdhulp

Terug naar navigatie - - Deelprogramma 6D Jeugdhulp

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Deelprogramma 6D Jeugdhulp - Wat willen we bereiken?

Snelle, tijdige en passende hulp, zorg en ondersteuning

Terug naar navigatie - Deelprogramma 6D Jeugdhulp - Wat willen we bereiken? - Snelle, tijdige en passende hulp, zorg en ondersteuning

Jeugdigen en hun ouders/verzorgers, die hun problemen (nog) niet zelf of met behulp van hun netwerk kunnen oplossen, krijgen snel en tijdig hulp, zorg en ondersteuning in hun eigen omgeving. 

Wijzigingsvoorstellen

Terug naar navigatie - Deelprogramma 6D Jeugdhulp - Wijzigingsvoorstellen

De wijzigingsvoorstellen van deelprogramma 6D staan hieronder weergegeven. 

Programma 6D - Wijzigingsvoorstel
2026
2027
2028
2029
Categorie
Portefeuillehouder
6D.1 Actualisatie begroting Jeugdhulp
355
606
-720
-2.167
Beleidsontwikkeling
Faassen
Totaal
355
606
-720
-2.167

6D.1 Actualisatie begroting Jeugdhulp

Terug naar navigatie - Deelprogramma 6D Jeugdhulp - 6D.1 Actualisatie begroting Jeugdhulp

Het onderstaande wijzigingsvoorstel heeft uw raad al bij de Kadernota 2026 als niet autonome ontwikkeling goedgekeurd.

Het college heeft recent het Algemeen Controleplan Jeugdhulp vastgesteld. Hiermee wordt de basis versterkt voor het voorkomen en aanpakken van fraude en oneigenlijk gebruik. In de gewijzigde jeugdhulpverordening, die na vaststelling door de gemeenteraad per 2026 in werking treedt, is een nieuw hoofdstuk opgenomen over toezicht en handhaving op aanbieders. Hierdoor worden de mogelijkheden voor controle op jeugdhulpaanbieders beter.

Tot en met de begroting 2025 is in de meerjarenbegroting onvoldoende rekening gehouden met de autonome ontwikkeling  voor de jeugdhulp. In de begroting 2026 is  rekening gehouden met cumulatieve autonome ontwikkeling van 6,2% voor de zorgkosten. Hierdoor ontstaat in onze meerjarenbegroting een negatieve trend.

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Deelprogramma 6D Jeugdhulp - Wat mag het kosten?
Omschrijving
Rekening 2024
BG 2025 na wijz. t/m BR1
Begroting 2026
Raming 2027
Raming 2028
Raming 2029
Lasten
-30.328
-32.818
-35.615
-36.950
-38.502
-40.127
Baten
1
0
0
0
0
0
Saldo van baten en lasten
-30.327
-32.818
-35.615
-36.950
-38.502
-40.127
Mutaties reserves:
Reserve eenmalige uitgaven
18
0
0
0
0
0
Totaal mutaties reserves
18
0
0
0
0
0
Resultaat
-30.309
-32.818
-35.615
-36.950
-38.502
-40.127

Analyse Programma 6D op hoofdlijnen

Terug naar navigatie - Deelprogramma 6D Jeugdhulp - Analyse Programma 6D op hoofdlijnen

De bijstellingen voor 2026 ten opzichte van 2025 bestaan hoofdzakelijk uit:

  • CJG (€ 1,3 mln) – Dit bedrag bestaat grotendeels uit de jaarlijkse loon- en prijsindexatie van de werkzaamheden volgens dienstverleningsovereenkomst, aangevuld met een beperkte autonome volumegroei in de lokale gecontracteerde jeugdhulp.
  • GRJR (€ 1,4 mln) – Deze bijstelling volgt uit de regionale doorrekening van de autonome volumegroei van jeugdhulpkosten (6,2%) en de reguliere indexaties van de regionale contracten. Het betreft uitsluitend autonome en indexmatige ontwikkelingen.
  • Overige verschillen worden onder andere veroorzaakt door de hogere bedrijfsvoeringkosten.

Subsidieplafonds

Terug naar navigatie - Deelprogramma 6D Jeugdhulp - Subsidieplafonds

Niet van toepassing.