Reserves en voorzieningen

Begroting 2026

Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen - Begroting 2026
Nr.
Naam reserve
Portefeuillehouder
Budgethouder
Saldo begin 2026
Geprognostiseerd saldo jaarexpl. 2026
Rentetoevoeging
Overige vermeerderingen
Verminderingen
saldo eind 2026
A: Algemene reserves
1
Minimum niveau 10 miljoen
Van Woudenberg
Fin.
10.000
0
0
0
0
10.000
2
Algemene reserve *)
Van Woudenberg
Fin.
143.599
5.914
0
0
52.000
97.513
Subtotaal rubriek A:
153.599
5.914
0
0
52.000
107.513
B: Bestemmingsreserves
1
Eenmalige uitgaven
Van Woudenberg
Fin.
0
0
0
0
0
0
2
Sociaal Noodfonds
Van Hemert
SL
143
0
0
14
14
143
3
Rekenkamer
Van Woudenberg
Griffie
10
0
0
0
0
10
4
Denk en Doe Mee!-fonds
Faassen
BCO
0
0
0
0
0
0
5
Water
Wilson
SB
1.379
0
0
0
150
1.229
6
Bestedingen Eneco-gelden
Van Woudenberg
Fin.
20.000
0
0
0
0
20.000
7
Vereveningsreserve Sociale Woningbouw
Geissler
SO
200
0
0
0
0
200
8
Kapitaallasten I - bestaande investeringen
Van Woudenberg
Fin
0
0
0
39.372
1.208
38.164
9
Kapitaallasten II - nieuwe investeringen
Van Woudenberg
Fin
0
0
0
10.628
0
10.628
Subtotaal rubriek B:
21.732
0
0
50.014
1.372
70.374
Totaal Reserves (Rubriek A+B)
175.331
5.914
0
50.014
53.372
177.887
*) Met de geprognosticeerde saldi van dienstjaar 2025 en verder is, vooruitlopend op uw besluitvorming hierover, rekening gehouden. Formeel besluit u jaarlijks bij de jaarrekening over de resultaatbestemming. Het saldo over het dienstjaar 2024 is reeds onderdeel van de beginstand 2025.
Nr.
Naam voorziening
Portefeuillehouder
Budgethouder
Saldo begin 2026
Geprognostiseerd saldo jaarexpl. 2026
Rentetoevoeging
Overige vermeerderingen
Verminderingen
saldo eind 2026
1
Onderhoud
Van Woudenberg
3.325
0
0
2.558
3.945
1.938
2
Diverse (verliesgevende) complexen
Van Woudenberg
SO
9.340
0
0
0
2.116
7.224
3
Dubieuze debiteuren
Van Woudenberg
Fin.
4.010
0
0
131
175
3.966
4
Alg.pensioenwet politieke ambtsdragers
Burgemeester
BCO
5.946
0
0
300
308
5.938
5
Rioolheffing middelen derden
Van Woudenberg
SB
2.246
0
0
0
909
1.337
6
Afvalstoffenheffing middelen derden
Van Woudenberg
SB
723
0
0
0
608
115
7
Omgevingsvergunningen
Van Woudenberg
SB
0
0
0
0
0
0
8
Verlofsparen
Faassen
BCO
420
0
0
100
0
520
9
Regeling Vervroegde Uittreding
Faassen
BCO
6
0
0
0
132
-126
Totaal Voorzieningen
26.010
0
0
3.089
8.061
21.038
Totaal Reserves en Voorzieningen
201.341
5.914
0
53.103
61.433
198.925

Meerjarenbegroting

Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen - Meerjarenbegroting
Naam Reserve
Saldo begin 2025
Saldo eind 2025
Saldo eind 2026
Saldo eind 2027
Saldo eind 2028
Saldo eind 2029
A: Algemene reserves
1
Minimum niveau 10 miljoen
10.000
10.000
10.000
10.000
10.000
10.000
2
Algemene reserve *)
144.004
143.599
97.513
101.531
97.194
91.268
Subtotaal rubriek A:
154.004
153.599
107.513
111.531
107.194
101.268
B: Bestemmingsreserves
1
Eenmalige uitgaven
11.050
0
0
0
0
0
2
Sociaal Noodfonds
128
143
143
143
143
143
3
Rekenkamer
10
10
10
10
10
10
4
Denk en Doe Mee!-fonds
910
0
0
0
0
0
5
Water
1.588
1.379
1.229
1.229
729
229
6
Bestedingen Eneco-gelden
20.000
20.000
20.000
20.000
20.000
20.000
7
Vereveningsreserve Sociale Woningbouw
0
200
200
200
200
200
8
Kapitaallasten I - bestaande investeringen
0
0
38.164
36.956
35.748
34.540
9
Kapitaallasten II - nieuwe investeringen
0
0
10.628
10.628
10.628
10.628
Subtotaal rubriek B:
33.686
21.732
70.374
69.166
67.458
65.750
Totaal Reserves (Rubriek A+B)
187.690
175.331
177.887
180.697
174.652
167.018
*) Met de geprognosticeerde saldi van dienstjaar 2025 en verder is, vooruitlopend op uw besluitvorming hierover, rekening gehouden. Formeel besluit u jaarlijks bij de jaarrekening over de resultaatbestemming. Het saldo over het dienstjaar 2024 is reeds onderdeel van de beginstand 2025.
Nr.
Naam Voorziening
Saldo begin 2025
Saldo eind 2025
Saldo eind 2026
Saldo eind 2027
Saldo eind 2028
Saldo eind 2029
V: Voorzieningen
1
Onderhoud
7.135
3.325
1.938
3.125
3.968
3.633
2
Diverse (verliesgevende) complexen
15.291
9.340
7.224
6.830
6.830
6.830
3
Dubieuze debiteuren
4.054
4.010
3.966
3.922
3.878
3.834
4
Alg.pensioenwet politieke ambtsdragers
5.954
5.946
5.938
5.930
5.922
5.914
5
Rioolheffing middelen derden
2.686
2.246
1.337
472
462
391
6
Afvalstoffenheffing middelen derden
1.984
723
115
197
286
82
7
Omgevingsvergunningen
0
0
0
1.263
1.824
1.684
8
Verlofsparen
320
420
520
620
720
820
9
Regeling Vervroegde Uittreding
223
6
-126
-146
-146
-146
Totaal Voorzieningen (rubriek V)
37.647
26.016
20.912
22.213
23.744
23.042
Totaal Reserves en Voorzieningen
225.337
201.347
198.799
202.910
198.396
190.060

Toelichting op de reserves en voorzieningen

Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen - Toelichting op de reserves en voorzieningen

Op grond van het besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten (BBV) is in de onderverdeling van de reserves onderscheid gemaakt tussen algemene reserves en bestemmingsreserves. Een bestemmingsreserve kan alleen aangewend worden voor het doel dat aan de reserve gekoppeld is. Dit in tegenstelling tot een algemene reserve; deze reserves hebben meer het karakter van een "buffer" (ter dekking van onverwachte tegenvallers).

Verplichtingen en verliezen, of te verwachten verplichtingen en verliezen waarvan de omvang redelijkerwijs is in te schatten dienen op een voorziening verantwoord te worden. Op grond van het besluit BBV mag aan voorzieningen geen rente worden toegevoegd (met uitzondering van de voorzieningen die zijn gebaseerd op een contante waarde).

In het hiernavolgende overzicht wordt derhalve opgenomen:

  • Algemene reserves (Rubriek A);
  • Bestemmingsreserves (Rubriek B);
  • Voorzieningen (Rubriek V).

In deze toelichting worden de belangrijkste ontwikkelingen ten aanzien van de reserves en voorzieningen geschetst. De stand per 1 januari 2026 is gebaseerd op de saldi van de Jaarrekening  2024, inclusief de (verwachte) mutaties in 2025 tot en met de 1e Bestuursrapportage 2025. In het bijgevoegde cijfermatige overzicht worden, conform de BBV-voorschriften, de (verwachte) mutaties in 2026 weergegeven. Tevens worden de reserves en voorzieningen in meerjarig perspectief gepresenteerd.

Algemene reserve minimum niveau 10 miljoen (A1)

Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen - Algemene reserve minimum niveau 10 miljoen (A1)
A1. Algemene reserve Minimum niveau 10 miljoen
Budgethouder
Afdelingshoofd Financiën
Doel
De reserve is bedoeld als algemene buffer voor risico’s. Het minimum niveau is bepaald op € 150 per inwoner (afgerond € 10 miljoen). In dit saldo is tevens begrepen € 1 miljoen als vaste minimumbuffer voor risico’s grondexploitaties.
Voeding
Geen.
Omvang
Stand per 1 januari 2026:
10.000
Er zijn geen dotaties en onttrekkingen geraamd.

Algemene reserve (A2)

Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen - Algemene reserve (A2)
A2. Algemene reserve
Budgethouder
Afdelingshoofd Financiën
Doel
De reserve heeft geen specifieke bestemming en is vooral bedoeld als algemene buffer voor het opvangen van risico’s.
Voeding
Er is geen structurele voeding. Wel wordt een overschot op de jaarrekening in principe in deze reserve gestort.
Omvang
Stand per 1 januari 2026:
143.599
De volgende dotaties en onttrekkingen zijn geraamd:
Stand per 01-01-2025
144.004
Bij:
-
Geprognostiseerd saldo Jaarexploitatie 2025
4.026
Af:
-
Dekking negatief resultaat 2025 (VJN 2024 0.18/ NJN 2024/SW 2024)
2.001
-
Inzet algemene reserve (KN 2026)
2.430
Stand per 31-12-2025
143.599
Bij:
-
Geprognostiseerd saldo Jaarexploitatie 2026
5.914
Af:
-
Onttrekking voor Reserve kapitaallasten (BG 2026)
50.000
-
Inzet algemene reserve (BG 2026)
2.000
Stand per 31-12-2026
97.513
Bij:
-
Geprognostiseerd saldo Jaarexploitatie 2027
4.018
Stand per 31-12-2027
101.531
Af:
-
Geprognostiseerd saldo Jaarexploitatie 2028
4.337
Stand per 31-12-2028
97.194
Af:
-
Geprognostiseerd saldo Jaarexploitatie 2029
5.926
Stand per 31-12-2029
91.268

Reserve eenmalige uitgaven (B1)

Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen - Reserve eenmalige uitgaven (B1)
B1. Reserve eenmalige uitgaven
Budgethouder
Afdelingshoofd Financiën
Doel
Bij de Najaarsnota 1999 is besloten tot het instellen van deze reserve om eenmalige reserveringen en bestedingen af te wikkelen (procedureel geregeld in artikel 10 Financiële verordening 2022). De reserve heeft een administratief karakter en is bedoeld om eenmalig budget dat in enig jaar niet is besteed in een volgend jaar beschikbaar te houden. Hiervoor hoeft niet opnieuw budget door de raad beschikbaar te worden gesteld. Besteding moet binnen drie jaar plaatsvinden, anders valt dit vrij ten gunste van de algemene middelen. Wanneer verlenging van de termijn noodzakelijk is, wordt daarvoor een voorstel gedaan bij voor- of najaarsnota of Jaarrekening.
Voeding
Dotaties op grond van door de raad te nemen besluiten.
Omvang
Stand per 1 januari 2026:
0
Het geprognosticeerde saldo per 1 januari 2026 kan nog beïnvloed worden door mutaties in het lopende jaar.
Mutatie BG26
Omschrijving
Besluit
Einde termijn
2025
2026
2027 e.v.
Doorschuiven
Nieuw
Totaal
Stand 1-1
Dot
Ont
Stand 31-12
Dot
Ont
Stand
Dot
Ont
Stand
Programma 0
Social Return
VJN22 0.11 / NJN23 0.13 / SW24 0.7
2025
108
0
108
0
0
0
0
0
0
0
Periodiek Medisch Onderzoek (PMO)
SW24 0.7
2026
112
0
112
0
0
0
0
0
0
0
Financials/Gouw/Pepperflow (mens/werk/geld)
SW24 0.7
2026
100
0
100
0
0
0
0
0
0
0
Inventarisatie archief
NJN24 0.8
2026
40
0
40
0
0
0
0
0
0
0
Werk- en leefomgeving
JR24
2026
25
0
25
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Totaal Programma 0
385
0
385
0
0
0
0
0
0
0
Programma 1
Wijkveiligheidsplannen
NJN23 1.3 / SW24 0.7
2025
25
0
25
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Totaal Programma 1
25
0
25
0
0
0
0
0
0
0
Programma 2
Mobiliteit
SW24 0.7
2026
307
0
307
0
0
0
0
0
0
0
Verkeerseducatie
BG21 2.1
2025
27
0
27
0
0
0
0
0
0
0
Landelijk Capelle
VJN21 8.10 / NJN23 8.8
2025
125
0
125
0
0
0
0
0
0
0
Verkeersstudie Kralingseweg
VJN23 2.5
2025
60
0
60
0
0
0
0
0
0
0
Vervoersknoop
BG23 2.5
2025
29
0
29
0
0
0
0
0
0
0
OV-beleid
SW24 0.7
2026
60
0
60
0
0
0
0
0
0
0
De Terp
SW24 0.7
2026
435
0
435
0
0
0
0
0
0
0
Programma buitenruimte, verharding
SW24 0.7
2026
134
0
134
0
0
0
0
0
0
0
Doorstroming en veiligheid
JR24 (BG22 2.1)
2026
28
0
28
0
0
0
0
0
0
0
Verkeersstudie Capweg/Kanaalweg
JR24 (BG24 2.7)
2026
33
0
33
0
0
0
0
0
0
0
Bermweg West
JR24 (SW24 0.7)
2026
23
0
23
0
0
0
0
0
0
0
Liefdeslaantje
JR24 (SW24 8.6)
2026
42
0
42
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Totaal Programma 2
1.303
0
1.303
0
0
0
0
0
0
0
Programma 3
Voorterreinen- en gevelfonds bedrijventerrein Capelle West
BG23 3.1
2025
341
0
341
0
0
0
0
0
0
0
Voorterreinen- en gevelfonds bedrijventerrein Capelle West (inkomsten)
JR24 (BG23 3.1)
2025
-100
100
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Totaal Programma 3
241
100
341
0
0
0
0
0
0
0
Programma 4
Verhuiskosten Strategisch Huisvestingsplan Onderwijs
JR19
2026
328
0
328
0
0
0
0
0
0
0
Ventilatie scholen
VJN21 0.19 / NJN21 0.17 / NJN23 0.12 / SW24 0.7
2026
227
0
227
0
0
0
0
0
0
0
Ventilatie MFC
VJN22 4.3 / SW24 0.7
2026
309
0
309
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Totaal Programma 4
864
0
864
0
0
0
0
0
0
0
Programma 5A
Vraagbaak duurzame toekomst monumenten
JR24 (BG24 7.8 / VJN24 7.4)
2026
30
0
30
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Totaal Programma 5A
30
0
30
0
0
0
0
0
0
0
Programma 5B
Programma buitenruimte, groen
SW24 0.7
2026
70
0
70
0
0
0
0
0
0
0
Kinderboerderij Klaverweide
JR24 (VJN 24 8.4)
2026
40
0
40
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Totaal Programma 5B
110
0
110
0
0
0
0
0
0
0
Programma 6A
Wijkoverlegplatforms (budget 2024)
JR24
2026
88
0
88
0
0
0
0
0
0
0
POK middelen
SW24 0.7/ JR24
2026
507
0
507
0
0
0
0
0
0
0
DUVO-middelen
SW24 0.7
2026
185
0
185
0
0
0
0
0
0
0
DUVO-middelen (inkomsten)
JR24 (SW24 0.7)
2026
-185
185
0
0
0
0
0
0
0
0
Bewust ouder worden
SW24 0.7
2026
45
0
45
0
0
0
0
0
0
0
Opvang ontheemden Oekraïne
JR24
2026
420
0
420
0
0
0
0
0
0
0
Begeleid wonen
NJN24 6A.5
2026
173
0
173
0
0
0
0
0
0
0
Huizen van de Wijk
NJN24 6A.1
2026
240
0
240
0
0
0
0
0
0
0
Sociale Impuls Florabuurt
JR24 (B24 6A.3)
2026
24
0
24
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Totaal Programma 6A
1.497
185
1.682
0
0
0
0
0
0
0
Programma 6B
Budget armoedebeleid
NJN23 6B.6
2025
114
0
114
0
0
0
0
0
0
0
Bestaanszekerheid
VJN23/ raadsbesluit 1041421
2025
453
0
453
0
0
0
0
0
0
0
Dienstverlening aanpak armoede en schulden
NJN24 6B.1
2026
172
0
172
0
0
0
0
0
0
0
Toekomst Promen
NJN24 6B.2
2026
100
0
100
0
0
0
0
0
0
0
Schuldenaanpak jongeren (JPF)
NJN24 6B.3
2026
52
0
52
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Totaal Programma 6B
891
0
891
0
0
0
0
0
0
0
Programma 7
Circulaire economie
SW24 0.7
2026
111
0
111
0
0
0
0
0
0
0
Soortenmanagementplan
NJN24 7.3
2026
225
0
225
0
0
0
0
0
0
0
Ondersteunen subsidies en leningen
JR24 (BG23 7.1)
2026
30
0
30
0
0
0
0
0
0
0
Capels Isolatie Plan (CIP)
JR24 (BG24 7.7)
2026
37
0
37
0
0
0
0
0
0
0
Duurzaamheidslening
JR24 (BG24 7.4)
2026
99
0
99
0
0
0
0
0
0
0
Schone Lucht Akkoord
JR24 (VJN24 7.5)
2026
30
0
30
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Totaal Programma 7
532
0
532
0
0
0
0
0
0
0
Programma 8
Hoofdweg Vak A Middellange termijn
NJN13 2.6.1 / VJN15 2.17.7 / NJN16 5.4.2 / NJN18 3.4.1. / SW24 0.7
2025
93
0
93
0
0
0
0
0
0
0
Budget Centrumgebied 2020
NJN21 8.5 / VJN23 8.1
2028
1.413
0
1.413
0
0
0
0
0
0
0
Landelijk Capelle
VJN21 8.10 / NJN23 8.8 / SW24 0.7
2025
175
0
175
0
0
0
0
0
0
0
De Hoven fase 2
VJN18 8.4.5 / NJN18 8.4.2 / VJN19 8.4.9 / VJN20 0.4 / VJN21 8.4 / NJN21 8.6 / SW24 0.7
2026
115
0
115
0
0
0
0
0
0
0
Capelseweg/Bermweg B6
VJN23 8.6 / SW24 0.7
2025
150
0
150
0
0
0
0
0
0
0
De Hoven 2
VJN21 8.4 / NJN21 8.8 / NJN23 8.6
2025
1.812
0
1.812
0
0
0
0
0
0
0
Kanaalweg-West incl. Park Oeverrijk
VJN23 8.5 / SW24 0.7
2025
200
0
200
0
0
0
0
0
0
0
Omgevingswet
NJN24 8.1
2026
709
0
709
0
0
0
0
0
0
0
Ontwikkelkader Capelsebrug
SW24 0.7
2026
50
0
50
0
0
0
0
0
0
0
Ontwikkelkader De Terp
SW24 0.7
2026
100
0
100
0
0
0
0
0
0
0
Centrumgebied
SW24 0.7
2026
310
0
310
0
0
0
0
0
0
0
Nota Ruimtelijke kwaliteit
JR24 (NJN23 8.1)
2026
46
0
46
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Totaal Programma 8
5.173
0
5.173
0
0
0
0
0
0
0
Afronding
-1
0
-1
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Totaal
11.050
285
11.335
0
0
0
0
0
0
0

Reserve Sociaal Noodfonds (B2)

Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen - Reserve Sociaal Noodfonds (B2)
B2. Reserve Sociaal Noodfonds
Budgethouder
Afdelingshoofd Samenleving
Doel
De reserve is ingesteld ten behoeve van Capellenaren die in schulden (dreigen te) raken.
Voeding
De reserve is gevormd door particuliere giften. In 2007 heeft de Van Cappellen Stichting een extra kapitaal beschikbaar gesteld van 100. In overleg met de Van Cappellen Stichting was de ondergrens van het Noodfonds Capelle destijds bepaald op het bedrag van 213. Het budget mag worden ingezet na toestemming van de Van Cappellen Stichting. Conform collegevoorstel 472093 d.d. 29 april 2021 is de ondergrens van de reserve met ingang van 2021 bepaald op 100 (inclusief dotatie Van Cappellen Stichting), dit naar aanleiding van een (globale) prognose waaruit bleek dat naar verwachting in 2022 de afgesproken oorspronkelijke ondergrens van het fonds bereikt zou worden. De Van Cappellen Stichting heeft vervolgens op 9 april 2021 laten weten akkoord te zijn met het verlagen van de ondergrens tot een bedrag van 100 onder voorwaarde van een zorgvuldige besteding van de middelen conform de Beleidsregels Noodhulp Capelle.
Omvang
Stand per 1 januari 2026:
143
De volgende dotaties en onttrekkingen zijn geraamd:
Stand per 01-01-2025
128
Bij:
-
Jaarlijkse dotatie
14
-
Aanvulling dotatie i.v.m. ondergrens reserve
15
Af:
-
Jaarlijkse onttrekking
14
Stand per 31-12-2025
143
Bij:
-
Jaarlijkse dotatie
14
Af:
-
Jaarlijkse onttrekking
14
Stand per 31-12-2026 en verder
143
In de begroting wordt jaarlijks 14 aan deze reserve gedoteerd en onttrokken.

Reserve Rekenkamer (B3)

Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen - Reserve Rekenkamer (B3)
B3. Reserve Rekenkamer
Budgethouder
Griffier
Doel
Door verschillen in omvang en diepgang, maar ook omdat onderzoeken anders verlopen dan gepland, zal de realisatie vrijwel altijd afwijken van de begroting en zal er budget overblijven of tekort zijn. Om die reden heeft de raad een besluit genomen om de rekenkamer over een egalisatiereserve te laten beschikken.
Voeding
De raad heeft op 31 mei 2016 een besluit genomen het budget van de rekenkamer te verhogen naar € 67 (1 euro per inwoner) en een egalisatiereserve te vormen van maximaal 40% van het jaarlijkse budget. De raad heeft op 9 juli 2018 via de Voorjaarsnota 2018 een besluit genomen het budget te verhogen naar € 100 (1,50 euro per inwoner). Dit betekent dat ieder jaar maximaal 40 meegenomen kan worden naar het volgend jaar. Is dit maximum bereikt, dan vloeit het resultaat terug naar de algemene middelen.
Omvang
Stand per 1 januari 2026:
10
De volgende dotaties en onttrekkingen zijn geraamd:
Stand per 01-01-2025
10
Bij:
-
Geen mutaties
0
Af:
-
Geen mutaties
0
Stand per 31-12-2025
10
Bij:
-
Geen mutaties
0
Af:
-
Geen mutaties
0
Stand per 31-12-2026 en verder
10

Reserve Denk en Doe Mee!-fonds (B4)

Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen - Reserve Denk en Doe Mee!-fonds (B4)
B4. Reserve Denk en Doe Mee!-fonds
Budgethouder
Diverse
Doel
Bij de begroting 2018 is besloten tot het instellen van deze reserve, om zo een deel van het voordelig financieel resultaat 2016 terug te laten vloeien naar de Capellenaar.
Voeding
De voeding bestaat uit een eenmalige dotatie van 5 mln. ten laste van de Algemene reserve vrij besteedbaar. In juni 2022 heeft de gemeenteraad besloten om het Denk & Doe Mee!-fonds (DDMF) tot en met 31 december 2023 voort te zetten. Het fonds in deze opzet is beëindigd op 31 december 2023. Op 3 juli 2023 is besloten (RV1143133) het Denk & Doe mee!-fonds vanaf 1 januari 2024 structureel in te bedden in de gemeentelijke organisatie, alleen in de jaren dat er een positief begrotingssaldo is. Dit is voor de komende jaren niet het geval. In 2025 is geen nieuw subsidie bedrag toegekend. De subsidies die toegekend zijn tot en met 31-12-2024 zullen worden afgerond. Het bedrag wat niet besteed zal gaan worden vloeit terug naar de algemene reserve.
Omvang
Stand per 1 januari 2026:
0
De volgende dotaties en onttrekkingen zijn geraamd:
Stand per 01-01-2025
910
Af:
-
Onttrekking programma 0 (VJN24 0.4)
142
-
Onttrekking programma 0 (KN 2026)
768
Stand per 31-12-2025
0
Bij:
-
Geen mutaties
0
Stand per 31-12-2026 en verder
0

Reserve Water (B5)

Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen - Reserve Water (B5)
B5. Reserve Water
Budgethouder
Afdelingshoofd Stadsbeheer
Doel
De reserve Water heeft voornamelijk als doel de jaarlijks sterk wisselende lasten van de baggerwerkzaamheden op te vangen.
Voeding
Momenteel vindt er ten laste van de exploitatie geen structurele dotatie plaats aan de Reserve Water. Bij de Begroting 2025 is besloten om vanaf 2032 over te gaan tot een structurele jaarlijkse dotatie van 250. Uitgangspunt bij de Begroting 2025 is dat tot 2032 het aanwezige saldo in de Reserve Water toereikend is om de lasten van de baggerwerkzaamheden en de ontvangstplicht op te vangen. De omvang van de toekomstige lasten is grotendeels afhankelijk van de toekomstige baggercycli zoals HHSK hanteert. Daarnaast zijn er ook baggerlasten voor de watergangen in eigen beheer. Op basis van de toekomstige baggerwerkzaamheden monitoren we of de begrote jaarlijkse dotaties van 250 vanaf 2032 aan de Reserve Water toereikend zijn. We zullen u informeren als er bijstellingen op deze jaarlijkse dotatie nodig zijn.
Omvang
Stand per 1 januari 2026:
1.379
De volgende dotaties en onttrekkingen zijn geraamd:
Stand per 01-01-2025
1.588
Af:
-
Onttrekking (NJN 2024 5B)
149
-
Onttrekking (KN 2026 5B)
60
Stand per 31-12-2025
1.379
Af:
-
Onttrekking (KN 2026 5B)
150
Stand per 31-12-2026
1.229
Stand per 31-12-2027
1.229
Af:
-
Onttrekking (NJN 2024 5B)
500
Stand per 31-12-2028
729
Af:
-
Onttrekking (NJN 2024 5B)
500
Stand per 31-12-2029
229

Reserve Besteding verkoop Eneco-aandelen (B6)

Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen - Reserve Besteding verkoop Eneco-aandelen (B6)
B6. Reserve Besteding Eneco-gelden
Budgethouder
Afdelingshoofd Financien
Doel
Bij de Voorjaarsnota 2021 hebben wij een deel van de verkoopopbrengst van de aandelen van Eneco gedoteerd aan deze reserve. De algemeen dragende lijn van de bestedingen van de reserve bestedingen Eneco-gelden is dat de inzet van deze middelen echt iets goeds voor de stad doen of een maatschappelijk belang dienen. De kaders hiervoor zijn vastgesteld in de gemeenteraad en betreffen de volgende: Permanente kaders: 1. De gevormde reserve uit de verkoopopbrengst wordt niet gebruikt voor het oplossen van begrotingsknelpunten; 2. De bestedingen worden altijd in het grotere geheel van het cyclisch stuk afgewogen, gezien de effecten op de ratio’s en de exploitatie (rentenadeel). 3. De verkoopopbrengst wordt niet gebruikt voor het vormen van een dekkingsreserve voor investeringen waardoor er op termijn een “kamelenneus” ontstaat (een verplichting die niet geheel in de begroting staat). Facultatieve kaders: 4. Investeringen te doen waardoor de gemeente extra besparingen of extra inkomsten realiseert, tenzij er sprake is van een investering met een hoog maatschappelijk rendement (stap zetten voor onze stad). De (eventueel) hieruit voortvloeiende lasten moeten worden opgenomen in de exploitatie; 5. Bijdragen aan investering derden in de stad waaraan de andere partij gezamenlijk voor minimaal 50% financieel bijdraagt en welke ook wenselijk is vanuit de gemeente.
Voeding
Eenmalige voeding van 20.000 uit verkoopopbrengst Eneco.
Omvang
Stand per 1 januari 2026:
20.000
De volgende dotaties en onttrekkingen zijn geraamd:
Stand per 01-01-2025
20.000
Bij:
-
Geen mutaties
0
Af:
-
Geen mutaties
0
Stand per 31-12-2025
20.000
Af:
-
Geen mutaties
0
Stand per 31-12-2026 en verder
20.000

Vereveningsreserve Sociale Woningbouw (B7)

Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen - Vereveningsreserve Sociale Woningbouw (B7)
B7. Vereveningsreserve Sociale Woningbouw
Budgeth.
Afdelingshoofd Stadsontwikkeling
Doel
Het doel van de reserve is het stimuleren van de bouw van sociale huurwoningen bij toekomstige ruimtelijke ontwikkelingen. Als in een nieuw project minder sociale huurwoningen worden gerealiseerd dan de in het Programma Wonen vastgestelde norm, dan moet de ontwikkelende partij een bijdrage betalen aan deze reserve. Bij een nieuw project met meer dan de norm aan sociale huurwoningen, ontvangt de ontwikkelende partij een bijdrage uit deze reserve. De in het Programma Wonen vastgestelde norm is 30%. Hiervan kan alleen met goede onderbouwing van worden afgeweken.
Voeding
Bij de 1e Bestuursrapportage 2025 is een dotatie van 200 gedaan als startkapitaal. De reserve wordt gevuld met afdrachten van ontwikkelende partijen. Onttrekkingen worden gedaan om meer sociale huurwoningen te realiseren. Het streven is om de reserve neutraal te laten functioneren, waarbij er evenveel afdrachten als bijdragen plaatsvinden. Bijdragen kunnen slechts verstrekt worden voor zover er middelen in de reserve beschikbaar zijn. Mocht er geen geld in het reserve beschikbaar zijn, dan kan er ook geen bijdrage worden verleend.
Omvang
Stand per 1 januari 2026:
200
De volgende dotaties en onttrekkingen zijn geraamd:
Stand per 01-01-2025
0
Bij:
-
Dotatie (1e Bestuursrapportage 2025)
200
Stand per 31-12-2025
200
Bij:
-
Geen mutaties
0
Af:
-
Geen mutaties
0
Stand per 31-12-2026 en verder
200

Reserve kapitaallasten I - bestaande investeringen (B8)

Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen - Reserve kapitaallasten I - bestaande investeringen (B8)
B8. Reserve kapitaallasten I - bestaande investeringen
Budgeth.
Afdelingshoofd Stadsontwikkeling
Doel
In de Begroting 2026 is een wijzigingsvoorstel opgenomen voor het vormen van een reserve Kapitaallasten. Hiervoor wordt € 50 miljoen onttrokken aan de Algemene Reserve. De Reserve kapitaallasten wordt ingezet om (een deel van) de jaarlijkse afschrijvingslasten in de begroting te dekken. Hierdoor kunnen we de financiële druk in de komende jaren beter spreiden. De 'Reserve kapitaallasten I' is van toepassing op bestaande investeringen met een boekwaarde per 1/1/2026 van € 39 miljoen. Daarnaast reserveren we € 11 miljoen in een afzonderlijke 'Reserve kapitaallasten II' voor nieuwe investeringen in de komende jaren.
Voeding
Eenmalige voeding vanuit de Algemene reserve van € 39 miljoen.
Omvang
Stand per 1 januari 2026:
0
De volgende dotaties en onttrekkingen zijn geraamd:
Stand per 01-01-2025
0
Bij:
-
Geen mutaties
0
Af:
-
Geen mutaties
0
Stand per 31-12-2025
0
Bij:
-
Dotatie uit Algemene reserve (BG 2026)
39.372
Af:
-
Dekking afschrijvingslasten (BG 2026)
1.208
Stand per 31-12-2026
38.164
Af:
-
Dekking afschrijvingslasten (BG 2026)
1.208
Stand per 31-12-2027
36.956
Af:
-
Dekking afschrijvingslasten (BG 2026)
1.208
Stand per 31-12-2028
35.748
Af:
-
Dekking afschrijvingslasten (BG 2026)
1.208
Stand per 31-12-2029
34.540

Reserve kapitaallasten II - nieuwe investeringen (B9)

Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen - Reserve kapitaallasten II - nieuwe investeringen (B9)
B9. Reserve kapitaallasten II - nieuwe investeringen
Budgeth.
Afdelingshoofd Financiën
Doel
In de Begroting 2026 is een wijzigingsvoorstel opgenomen voor het vormen van een reserve Kapitaallasten. Hiervoor wordt € 50 miljoen onttrokken aan de Algemene Reserve. De Reserve kapitaallasten wordt ingezet om (een deel van) de jaarlijkse afschrijvingslasten in de begroting te dekken. Hierdoor kunnen we de financiële druk in de komende jaren beter spreiden. De 'Reserve kapitaallasten II' is van toepassing op nieuwe investeringen in de komende jaren.
Voeding
Eenmalige voeding vanuit de Algemene reserve van € 11 miljoen.
Omvang
Stand per 1 januari 2026:
0
De volgende dotaties en onttrekkingen zijn geraamd:
Stand per 01-01-2025
0
Bij:
-
Geen mutaties
0
Af:
-
Geen mutaties
0
Stand per 31-12-2025
0
Bij:
-
Dotatie uit Algemene reserve (BG 2026)
10.628
Stand per 31-12-2026 en verder
10.628

Voorziening Onderhoud (V1)

Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen - Voorziening Onderhoud (V1)
V1. Voorziening Onderhoud
Budgethouder
Afdelingshoofden Diensverlening
Doel
De voorziening heeft tot doel egalisatie van kosten van onderhoud aan: a. de gemeentelijke welzijnsaccommodaties; b. het gemeentehuis aan de Rivierweg en de gemeentewerf aan de Groenedijk; c. brandweerkazerne; d. het Isala theater; e. binnen- en buitensportaccommodaties; f. bezittingen actief grondbeleid.
Voeding
De voeding bestaat uit dotaties ten laste van de begroting. De stortingen en onttrekkingen zijn opgenomen in het meerjarenonderhoudsplan (MJOP). Voor de begroting 2026 is het MJOP geactualiseerd. Het financieel effect van deze herziene MJOP is een stijging van de dotatie aan de voorziening onderhoud van € 2.150K naar € 2.558K. De belangrijkste reden van deze toename is onder meer de stijging van de bouwkosten in de afgelopen twee jaar met zo'n 25 %. Daarnaast komt de nieuwe jaarschijf gemiddeld € 100K hoger uit dan het eerder berekende gemiddelde en zijn er in de geactualiseerde meerjarenonderhoudsplan (MJOP) een aantal duurdere vervangingen opgenomen ten opzichte van eerdere versies. Tevens is het MJOP van het zwembad recentelijk opgesteld en toegevoegd, wat een extra kostenpost betekent die voorheen niet was meegenomen.
Omvang
Stand per 1 januari 2026:
3.325
De volgende dotaties en onttrekkingen zijn geraamd:
Stand per 01-01-2025
7.135
Bij:
-
Dotaties
2.150
Af:
-
Onttrekkingen (o.b.v. MJOP)
5.960
Stand per 31-12-2025
3.325
Bij:
-
Dotaties
2.558
Af:
-
Onttrekkingen
3.945
Stand per 31-12-2026
1.938
Bij:
-
Dotaties
2.558
Af:
-
Onttrekkingen
1.371
Stand per 31-12-2027
3.125
Bij:
-
Dotaties
2.558
Af:
-
Onttrekkingen
1.715
Stand per 31-12-2028
3.968
Bij:
-
Dotaties
2.572
Af:
-
Onttrekkingen
2.907
Stand per 31-12-2029
3.633

Voorziening Verliesgevende complexen (V2)

Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen - Voorziening Verliesgevende complexen (V2)
V2. Voorziening Verliesgevende complexen
Budgethouder
Afdelingshoofd Stadsontwikkeling
Doel
Deze voorziening is ingesteld in verband met het verwachte tekort op bouwgrondexploitaties.
Voeding
Afhankelijk van berekeningen bouwgrondexploitaties.
Omvang
Stand per 1 januari 2026:
9.340
De volgende dotaties en onttrekkingen zijn geraamd:
Stand per 01-01-2025
15.291
Af:
-
Stadshart (VJN23 8.8 Actualisatie grondexploitaties/ KN26)
5.951
Stand per 31-12-2025
9.340
Af:
-
Amandelhof (VJN23 8.8 Actualisatie grondexploitaties/ KN26)
2.116
Stand per 31-12-2026
7.224
Af:
-
Meeuwensingel (VJN23 8.8 Actualisatie grondexploitaties/ KN26)
394
Stand per 31-12-2027 en verder
6.830

Voorziening Dubieuze debiteuren (V3)

Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen - Voorziening Dubieuze debiteuren (V3)
V3. Voorziening Dubieuze debiteuren
Budgethouder
Afdelingshoofd Financiën
Doel
Door middel van deze voorziening worden de verliezen als gevolg van het oninbaar worden van vorderingen gedekt. De voorziening geldt voor private- en publieke vorderingen van de gemeente, inclusief vorderingen op verstrekte uitkeringen uitgevoerd door de GR IJsselgemeenten.
Voeding
De voeding is afhankelijk van inschatting bij jaarrekening, waarbij het de vraag is in welke mate er zich mogelijk dubieuze vorderingen voor zullen doen.
Omvang
Stand per 1 januari 2026:
4.010
De volgende dotaties en onttrekkingen zijn geraamd:
Stand per 01-01-2025
4.054
Bij:
-
Jaarlijkse dotatie
131
Af:
-
Jaarlijkse onttrekking
175
Stand per 31-12-2025
4.010
Bij:
-
Jaarlijkse dotatie
131
Af:
-
Jaarlijkse onttrekking
175
Stand per 31-12-2026
3.966
Bij:
-
Jaarlijkse dotatie
131
Af:
-
Jaarlijkse onttrekking
175
Stand per 31-12-2027
3.922
Bij:
-
Jaarlijkse dotatie
131
Af:
-
Jaarlijkse onttrekking
175
Stand per 31-12-2028
3.878
Bij:
-
Jaarlijkse dotatie
131
Af:
-
Jaarlijkse onttrekking
175
Stand per 31-12-2029
3.834

Voorziening Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers (Appa) (V4)

Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen - Voorziening Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers (Appa) (V4)
V4. Voorziening Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers (Appa)
Budgethouder
Afdelingshoofd Bestuur- en Concernondersteuning
Doel
In 2021 heeft de Eerste Kamer ingestemd met de wet Aanpassing Appa (Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers). De voorbereidingen voor het nieuwe stelsel zal plaatsvinden vanaf 1 januari 2023, het doel is om het nieuwe pensioenstelsel uiterlijk 1 januari 2028 in te voeren. De gemeenten zullen als gevolg van de nieuwe wet verplicht moeten deelnemen aan een nog op te richten pensioenfonds voor wethouders bij het ABP. De gemeenten zullen de verplichtingen dan voor alle (gewezen) wethouders moeten afdragen aan het ABP.
Voeding
De omvang van de voorziening wordt jaarlijks bij de jaarrekening aangepast op basis van actuariële berekeningen voor de mogelijke toekomstige waardeoverdrachten van voormalig bestuurders. In de Voorjaarsnota 2017 hebben we een eerste stap gezet richting de nieuwe wet door de voorziening aan te ramen voor de oud-wethouders met een wachtgelduitkering en de zogenaamde slapers (nog niet-pensioengerechtigden). In lijn met de wachtgeldverplichting van de oud-burgemeester (Voorjaarsnota 2015) hebben we ook de wachtgeldverplichtingen van de oud-wethouders in de voorziening opgenomen. Vanaf 2018 worden de wachtgeldverplichtingen van de huidige burgemeester en wethouders ten laste van de exploitatie gebracht. De jaarlijkse dotatie bedraagt 300. Bij de jaarrekening beoordelen wij op basis van actuariële berekeningen van Visma Idella of onze voorziening toereikend is. Die is onder andere afhankelijk van de gehanteerde rekenrente en levenstabellen.
Omvang
Stand per 1 januari 2026:
5.946
De volgende dotaties en onttrekkingen zijn geraamd:
Stand per 01-01-2025
5.954
Bij:
-
Dotatie (BG24 / NJN24 0.5)
300
Af:
-
Uitkering pensioenen
308
Stand per 31-12-2025
5.946
Bij:
-
Jaarlijkse dotatie
300
Af:
-
Uitkering pensioenen
308
Stand per 31-12-2026
5.938
Bij:
-
Jaarlijkse dotatie
300
Af:
-
Uitkering pensioenen
308
Stand per 31-12-2027
5.930
Bij:
-
Jaarlijkse dotatie
300
Af:
-
Uitkering pensioenen
308
Stand per 31-12-2028
5.922
Bij:
-
Jaarlijkse dotatie
300
Af:
-
Uitkering pensioenen
308
Stand per 31-12-2029
5.914

Voorziening Rioolrechten middelen derden (V5)

Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen - Voorziening Rioolrechten middelen derden (V5)
V5. Voorziening Rioolheffing middelen derden
Budgethouder
Afdelingshoofd Stadsbeheer
Doel
Deze voorziening is gevormd uit de egalisatiereserve rioolrechten vanwege een verandering in het wettelijk kader (BBV). Riolering is een gesloten systeem, de inkomsten uit rioolheffing mogen daarom niet voor andere doeleinden gebruikt worden. In de praktijk betekent dit dat afwijkingen in de lasten en baten van riolering met deze voorziening worden verrekend. Het saldo van de voorziening wordt betrokken bij het vaststellen van de tarieven ten behoeve van de rioolretributie. De tarieven worden daarbij vastgesteld volgens het principe van maximaal 100% kostendekkendheid.
Voeding
Afhankelijk van uitkomst exploitatie. In onderstaande verloop van de voorziening is rekening gehouden met het in de Begroting opgenomen voorstel Tarief rioolheffing in programma 7.
Omvang
Stand per 1 januari 2026:
2.246
De volgende dotaties en onttrekkingen zijn geraamd:
Stand per 01-01-2025
2.686
Bij:
-
Begrote dotatie
72
Af:
-
Begrote onttrekking
512
Stand per 31-12-2025
2.246
Af:
-
Begrote onttrekking
909
Stand per 31-12-2026
1.337
Af:
-
Begrote onttrekking
865
Stand per 31-12-2027
472
Af:
-
Begrote onttrekking
10
Stand per 31-12-2028
462
Af:
-
Begrote onttrekking
71
Stand per 31-12-2029
391

Voorziening Afvalstoffenheffing middelen derden (V6)

Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen - Voorziening Afvalstoffenheffing middelen derden (V6)
V6. Voorziening Afvalstoffenheffing middelen derden
Budgethouder
Afdelingshoofd Stadsbeheer
Doel
Deze voorziening is gevormd uit de egalisatiereserve afvalstoffenheffing vanwege een verandering in het wettelijk kader (BBV). Het ophalen en verwerken van huishoudelijk afval is een wettelijke taak en is een gesloten systeem, de inkomsten uit de afvalstoffenheffing mogen daarom niet voor andere doeleinden gebruikt worden. In de praktijk betekent dit dat afwijkingen in de lasten en baten van het ophalen en verwerken van huishoudelijk afval met deze voorziening worden verrekend. Het saldo van de voorziening wordt betrokken bij het vaststellen van de tarieven voor de afvalstoffenheffing. De tarieven worden daarbij vastgesteld volgens het principe van maximaal 100% kostendekkendheid.
Voeding
Afhankelijk van uitkomst exploitatie. In onderstaande verloop van de voorziening is rekening gehouden met het in de Begroting opgenomen voorstel Tarief afvalstoffenheffing in programma 7.
Omvang
Stand per 1 januari 2026:
723
De volgende dotaties en onttrekkingen zijn geraamd:
Stand per 01-01-2025
1.984
Bij:
-
Begrote dotatie
426
Af:
-
Begrote onttrekking
1.687
Stand per 31-12-2025
723
Af:
-
Begrote onttrekking
608
Stand per 31-12-2026
115
Bij:
-
Begrote dotatie
82
Stand per 31-12-2027
197
Bij:
-
Begrote dotatie
89
Stand per 31-12-2028
286
Af:
-
Begrote onttrekking
204
Stand per 31-12-2029
82

Voorziening Omgevingsvergunningen (V7)

Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen - Voorziening Omgevingsvergunningen (V7)
V7. Voorziening Omgevingsvergunningen
Budgethouder
Afdelingshoofd Stadsbeheer
Doel
Egaliseren baten leges omgevingsvergunningen via voorziening. Bij de NJN 2019 is besloten tot het instellen van de Voorziening omgevingsvergunningen voor - in eerste instantie - de periode 2020-2023. Reden voor de voorziening is dat de lasten voor omvangrijke en complexe bouwprojecten zich over enkele jaren spreiden terwijl de baten zich voordoen op het moment van indienen aanvraag omgevingsvergunning. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de transformatie van het Rivium, de strategische huisvesting onderwijs en de ontwikkeling van een kindcentrum en woningbouw in de Florabuurt. Bij opvolgende P&C documenten is de periode meerdere malen verschoven naar de toekomst, gezien de verschuiving van diverse projecten en het uitblijven van de grotere complexe aanvragen. In de begroting 2025 is het voorstel opgenomen om de voorziening te verschuiven van de periode 2026-2029 naar de periode 2027-2031.
Voeding
De voeding is afhankelijk van de aanvragen omgevingsvergunningen. Bij de actualisatie van de Begroting 2026 zijn de dotaties begroot op 1.263 in 2027 en 561 in 2028 en de onttrekkingen begroot op 140 in 2029 en 842 in zowel 2030 en 2031.
Omvang
Stand per 1 januari 2026:
0
De volgende dotaties en onttrekkingen zijn geraamd:
Stand per 01-01-2025
0
Bij:
-
Geen mutaties
0
Af:
-
Geen mutaties
0
Stand per 31-12-2025
0
Bij:
-
Geen mutaties
0
Af:
-
Geen mutaties
0
Stand per 31-12-2026
0
Bij:
-
Begrote dotatie (BG26)
1.263
Stand per 31-12-2027
1.263
Bij:
-
Begrote dotatie (BG26)
561
Stand per 31-12-2028
1.824
Af:
-
Begrote onttrekking (BG26)
140
Stand per 31-12-2029
1.684

Voorziening Verlofsparen (V8)

Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen - Voorziening Verlofsparen (V8)
V8. Verlofsparen
Budgethouder
Afdelingshoofd Bestuur- en Concernondersteuning
Doel
De voorziening is ingesteld voor bovenwettelijke vakantie-uren die zijn omgezet in verlofsparen. Vanaf 1 januari 2022 kunnen medewerkers hun bovenwettelijke vakantie-uren omzetten in verlofsparen. Deze vakantie-uren verjaren niet. De commissie Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) heeft uitgesproken dat er vanaf de Jaarrekening 2022 een voorziening ingesteld moet worden voor bovenwettelijk vakantie-uren die zijn omgezet in verlofsparen.
Voeding
Bij de NJN 2022 is besloten tot instellen van deze voorziening. Bij de jaarrekening beoordelen wij of de voorziening toereikend is. De jaarlijkse dotatie bedraagt 100.
Omvang
Stand per 1 januari 2026:
420
De volgende dotaties en onttrekkingen zijn geraamd:
Stand per 01-01-2025
320
Bij:
-
Begrote dotatie
100
Stand per 31-12-2025
420
Bij:
-
Begrote dotatie
100
Stand per 31-12-2026
520
Bij:
-
Begrote dotatie
100
Stand per 31-12-2027
620
Bij:
-
Begrote dotatie
100
Stand per 31-12-2028
720
Bij:
-
Begrote dotatie
100
Stand per 31-12-2029
820

Voorziening Regeling Vervroegde uittreding (RVU) (V9)

Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen - Voorziening Regeling Vervroegde uittreding (RVU) (V9)
V9. Regeling Vervroegde uittreding (RVU)
Budgethouder
Afdelingshoofd Bestuur- en Concernondersteuning
Doel
In de cao gemeenten is een regeling opgenomen waardoor werknemers eerder kunnen stoppen met werken. Dit heet de RVU, Regeling Vervroegde Uittreding, en geldt in de periode tussen 2024-2028. De RVU-uitkering begint maximaal 24 maanden voor de AOW-gerechtigde leeftijd en eindigt als de AOW-gerechtigde leeftijd is bereikt. Volgens de commissie Besluit Begroting en Verantwoording dient er een voorziening te worden getroffen voor de financiële verplichting die de gemeente tegenvoer de ex-medewerker heeft op basis van deze regeling.
Voeding
Bij de Najaarsnota 2024 is besloten tot instellen van deze voorziening. De omvang van de voorziening wordt jaarlijks bij de jaarrekening beoordeeld of deze nog toereikend is. De voorziening loopt in dit overzicht negatief. Dit is bij de 2e Bestuursrapportage 2025 gecorrigeerd met een toevoeging van 146 in 2025, waardoor de voorziening niet meer negatief is.
Omvang
Stand per 1 januari 2026:
6
De volgende dotaties en onttrekkingen zijn geraamd:
Stand per 01-01-2025
223
Bij:
-
Begrote dotatie
60
Af:
-
Uitkering pensioenen
277
Stand per 31-12-2025
6
Af:
-
Uitkering pensioenen
132
Stand per 31-12-2026
-126
Af:
-
Uitkering pensioenen
20
Stand per 31-12-2027 en verder
-146