
Reserves en voorzieningen
Begroting 2026
Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen - Begroting 2026Nr. |
Naam reserve |
Portefeuillehouder |
Budgethouder |
Saldo begin 2026 |
Geprognostiseerd saldo jaarexpl. 2026 |
Rentetoevoeging |
Overige vermeerderingen |
Verminderingen |
saldo eind 2026 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
A: Algemene reserves |
||||||||||
1 |
Minimum niveau 10 miljoen |
Van Woudenberg |
Fin. |
10.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
10.000 |
|
2 |
Algemene reserve *) |
Van Woudenberg |
Fin. |
143.599 |
5.914 |
0 |
0 |
52.000 |
97.513 |
|
Subtotaal rubriek A: |
153.599 |
5.914 |
0 |
0 |
52.000 |
107.513 |
||||
B: Bestemmingsreserves |
||||||||||
1 |
Eenmalige uitgaven |
Van Woudenberg |
Fin. |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
2 |
Sociaal Noodfonds |
Van Hemert |
SL |
143 |
0 |
0 |
14 |
14 |
143 |
|
3 |
Rekenkamer |
Van Woudenberg |
Griffie |
10 |
0 |
0 |
0 |
0 |
10 |
|
4 |
Denk en Doe Mee!-fonds |
Faassen |
BCO |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
5 |
Water |
Wilson |
SB |
1.379 |
0 |
0 |
0 |
150 |
1.229 |
|
6 |
Bestedingen Eneco-gelden |
Van Woudenberg |
Fin. |
20.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
20.000 |
|
7 |
Vereveningsreserve Sociale Woningbouw |
Geissler |
SO |
200 |
0 |
0 |
0 |
0 |
200 |
|
8 |
Kapitaallasten I - bestaande investeringen |
Van Woudenberg |
Fin |
0 |
0 |
0 |
39.372 |
1.208 |
38.164 |
|
9 |
Kapitaallasten II - nieuwe investeringen |
Van Woudenberg |
Fin |
0 |
0 |
0 |
10.628 |
0 |
10.628 |
|
Subtotaal rubriek B: |
21.732 |
0 |
0 |
50.014 |
1.372 |
70.374 |
||||
Totaal Reserves (Rubriek A+B) |
175.331 |
5.914 |
0 |
50.014 |
53.372 |
177.887 |
||||
*) Met de geprognosticeerde saldi van dienstjaar 2025 en verder is, vooruitlopend op uw besluitvorming hierover, rekening gehouden. Formeel besluit u jaarlijks bij de jaarrekening over de resultaatbestemming. Het saldo over het dienstjaar 2024 is reeds onderdeel van de beginstand 2025. |
||||||||||
Nr. |
Naam voorziening |
Portefeuillehouder |
Budgethouder |
Saldo begin 2026 |
Geprognostiseerd saldo jaarexpl. 2026 |
Rentetoevoeging |
Overige vermeerderingen |
Verminderingen |
saldo eind 2026 |
|
1 |
Onderhoud |
Van Woudenberg |
3.325 |
0 |
0 |
2.558 |
3.945 |
1.938 |
||
2 |
Diverse (verliesgevende) complexen |
Van Woudenberg |
SO |
9.340 |
0 |
0 |
0 |
2.116 |
7.224 |
|
3 |
Dubieuze debiteuren |
Van Woudenberg |
Fin. |
4.010 |
0 |
0 |
131 |
175 |
3.966 |
|
4 |
Alg.pensioenwet politieke ambtsdragers |
Burgemeester |
BCO |
5.946 |
0 |
0 |
300 |
308 |
5.938 |
|
5 |
Rioolheffing middelen derden |
Van Woudenberg |
SB |
2.246 |
0 |
0 |
0 |
909 |
1.337 |
|
6 |
Afvalstoffenheffing middelen derden |
Van Woudenberg |
SB |
723 |
0 |
0 |
0 |
608 |
115 |
|
7 |
Omgevingsvergunningen |
Van Woudenberg |
SB |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
8 |
Verlofsparen |
Faassen |
BCO |
420 |
0 |
0 |
100 |
0 |
520 |
|
9 |
Regeling Vervroegde Uittreding |
Faassen |
BCO |
6 |
0 |
0 |
0 |
132 |
-126 |
|
Totaal Voorzieningen |
26.010 |
0 |
0 |
3.089 |
8.061 |
21.038 |
||||
Totaal Reserves en Voorzieningen |
201.341 |
5.914 |
0 |
53.103 |
61.433 |
198.925 |
||||
Meerjarenbegroting
Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen - MeerjarenbegrotingNaam Reserve |
Saldo begin 2025 |
Saldo eind 2025 |
Saldo eind 2026 |
Saldo eind 2027 |
Saldo eind 2028 |
Saldo eind 2029 |
||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
A: Algemene reserves |
||||||||||
1 |
Minimum niveau 10 miljoen |
10.000 |
10.000 |
10.000 |
10.000 |
10.000 |
10.000 |
|||
2 |
Algemene reserve *) |
144.004 |
143.599 |
97.513 |
101.531 |
97.194 |
91.268 |
|||
Subtotaal rubriek A: |
154.004 |
153.599 |
107.513 |
111.531 |
107.194 |
101.268 |
||||
B: Bestemmingsreserves |
||||||||||
1 |
Eenmalige uitgaven |
11.050 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||
2 |
Sociaal Noodfonds |
128 |
143 |
143 |
143 |
143 |
143 |
|||
3 |
Rekenkamer |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
|||
4 |
Denk en Doe Mee!-fonds |
910 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||
5 |
Water |
1.588 |
1.379 |
1.229 |
1.229 |
729 |
229 |
|||
6 |
Bestedingen Eneco-gelden |
20.000 |
20.000 |
20.000 |
20.000 |
20.000 |
20.000 |
|||
7 |
Vereveningsreserve Sociale Woningbouw |
0 |
200 |
200 |
200 |
200 |
200 |
|||
8 |
Kapitaallasten I - bestaande investeringen |
0 |
0 |
38.164 |
36.956 |
35.748 |
34.540 |
|||
9 |
Kapitaallasten II - nieuwe investeringen |
0 |
0 |
10.628 |
10.628 |
10.628 |
10.628 |
|||
Subtotaal rubriek B: |
33.686 |
21.732 |
70.374 |
69.166 |
67.458 |
65.750 |
||||
Totaal Reserves (Rubriek A+B) |
187.690 |
175.331 |
177.887 |
180.697 |
174.652 |
167.018 |
||||
*) Met de geprognosticeerde saldi van dienstjaar 2025 en verder is, vooruitlopend op uw besluitvorming hierover, rekening gehouden. Formeel besluit u jaarlijks bij de jaarrekening over de resultaatbestemming. Het saldo over het dienstjaar 2024 is reeds onderdeel van de beginstand 2025. |
||||||||||
Nr. |
Naam Voorziening |
Saldo begin 2025 |
Saldo eind 2025 |
Saldo eind 2026 |
Saldo eind 2027 |
Saldo eind 2028 |
Saldo eind 2029 |
|||
V: Voorzieningen |
||||||||||
1 |
Onderhoud |
7.135 |
3.325 |
1.938 |
3.125 |
3.968 |
3.633 |
|||
2 |
Diverse (verliesgevende) complexen |
15.291 |
9.340 |
7.224 |
6.830 |
6.830 |
6.830 |
|||
3 |
Dubieuze debiteuren |
4.054 |
4.010 |
3.966 |
3.922 |
3.878 |
3.834 |
|||
4 |
Alg.pensioenwet politieke ambtsdragers |
5.954 |
5.946 |
5.938 |
5.930 |
5.922 |
5.914 |
|||
5 |
Rioolheffing middelen derden |
2.686 |
2.246 |
1.337 |
472 |
462 |
391 |
|||
6 |
Afvalstoffenheffing middelen derden |
1.984 |
723 |
115 |
197 |
286 |
82 |
|||
7 |
Omgevingsvergunningen |
0 |
0 |
0 |
1.263 |
1.824 |
1.684 |
|||
8 |
Verlofsparen |
320 |
420 |
520 |
620 |
720 |
820 |
|||
9 |
Regeling Vervroegde Uittreding |
223 |
6 |
-126 |
-146 |
-146 |
-146 |
|||
Totaal Voorzieningen (rubriek V) |
37.647 |
26.016 |
20.912 |
22.213 |
23.744 |
23.042 |
||||
Totaal Reserves en Voorzieningen |
225.337 |
201.347 |
198.799 |
202.910 |
198.396 |
190.060 |
||||
Toelichting op de reserves en voorzieningen
Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen - Toelichting op de reserves en voorzieningenOp grond van het besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten (BBV) is in de onderverdeling van de reserves onderscheid gemaakt tussen algemene reserves en bestemmingsreserves. Een bestemmingsreserve kan alleen aangewend worden voor het doel dat aan de reserve gekoppeld is. Dit in tegenstelling tot een algemene reserve; deze reserves hebben meer het karakter van een "buffer" (ter dekking van onverwachte tegenvallers).
Verplichtingen en verliezen, of te verwachten verplichtingen en verliezen waarvan de omvang redelijkerwijs is in te schatten dienen op een voorziening verantwoord te worden. Op grond van het besluit BBV mag aan voorzieningen geen rente worden toegevoegd (met uitzondering van de voorzieningen die zijn gebaseerd op een contante waarde).
In het hiernavolgende overzicht wordt derhalve opgenomen:
- Algemene reserves (Rubriek A);
- Bestemmingsreserves (Rubriek B);
- Voorzieningen (Rubriek V).
In deze toelichting worden de belangrijkste ontwikkelingen ten aanzien van de reserves en voorzieningen geschetst. De stand per 1 januari 2026 is gebaseerd op de saldi van de Jaarrekening 2024, inclusief de (verwachte) mutaties in 2025 tot en met de 1e Bestuursrapportage 2025. In het bijgevoegde cijfermatige overzicht worden, conform de BBV-voorschriften, de (verwachte) mutaties in 2026 weergegeven. Tevens worden de reserves en voorzieningen in meerjarig perspectief gepresenteerd.
Algemene reserve minimum niveau 10 miljoen (A1)
Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen - Algemene reserve minimum niveau 10 miljoen (A1)A1. Algemene reserve Minimum niveau 10 miljoen |
||||
---|---|---|---|---|
Budgethouder |
Afdelingshoofd Financiën |
|||
Doel |
De reserve is bedoeld als algemene buffer voor risico’s. Het minimum niveau is bepaald op € 150 per inwoner (afgerond € 10 miljoen). In dit saldo is tevens begrepen € 1 miljoen als vaste minimumbuffer voor risico’s grondexploitaties. |
|||
Voeding |
Geen. |
|||
Omvang |
Stand per 1 januari 2026: |
10.000 |
||
Er zijn geen dotaties en onttrekkingen geraamd. |
||||
Algemene reserve (A2)
Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen - Algemene reserve (A2)A2. Algemene reserve |
||||
---|---|---|---|---|
Budgethouder |
Afdelingshoofd Financiën |
|||
Doel |
De reserve heeft geen specifieke bestemming en is vooral bedoeld als algemene buffer voor het opvangen van risico’s. |
|||
Voeding |
Er is geen structurele voeding. Wel wordt een overschot op de jaarrekening in principe in deze reserve gestort. |
|||
Omvang |
Stand per 1 januari 2026: |
143.599 |
||
De volgende dotaties en onttrekkingen zijn geraamd: |
||||
Stand per 01-01-2025 |
144.004 |
|||
Bij: |
- |
Geprognostiseerd saldo Jaarexploitatie 2025 |
4.026 |
|
Af: |
- |
Dekking negatief resultaat 2025 (VJN 2024 0.18/ NJN 2024/SW 2024) |
2.001 |
|
- |
Inzet algemene reserve (KN 2026) |
2.430 |
||
Stand per 31-12-2025 |
143.599 |
|||
Bij: |
- |
Geprognostiseerd saldo Jaarexploitatie 2026 |
5.914 |
|
Af: |
- |
Onttrekking voor Reserve kapitaallasten (BG 2026) |
50.000 |
|
- |
Inzet algemene reserve (BG 2026) |
2.000 |
||
Stand per 31-12-2026 |
97.513 |
|||
Bij: |
- |
Geprognostiseerd saldo Jaarexploitatie 2027 |
4.018 |
|
Stand per 31-12-2027 |
101.531 |
|||
Af: |
- |
Geprognostiseerd saldo Jaarexploitatie 2028 |
4.337 |
|
Stand per 31-12-2028 |
97.194 |
|||
Af: |
- |
Geprognostiseerd saldo Jaarexploitatie 2029 |
5.926 |
|
Stand per 31-12-2029 |
91.268 |
|||
Reserve eenmalige uitgaven (B1)
Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen - Reserve eenmalige uitgaven (B1)B1. Reserve eenmalige uitgaven |
|||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Budgethouder |
Afdelingshoofd Financiën |
||||||||||||||
Doel |
Bij de Najaarsnota 1999 is besloten tot het instellen van deze reserve om eenmalige reserveringen en bestedingen af te wikkelen (procedureel geregeld in artikel 10 Financiële verordening 2022).
De reserve heeft een administratief karakter en is bedoeld om eenmalig budget dat in enig jaar niet is besteed in een volgend jaar beschikbaar te houden. Hiervoor hoeft niet opnieuw budget door de raad beschikbaar te worden gesteld. Besteding moet binnen drie jaar plaatsvinden, anders valt dit vrij ten gunste van de algemene middelen. Wanneer verlenging van de termijn noodzakelijk is, wordt daarvoor een voorstel gedaan bij voor- of najaarsnota of Jaarrekening. |
||||||||||||||
Voeding |
Dotaties op grond van door de raad te nemen besluiten. |
||||||||||||||
Omvang |
Stand per 1 januari 2026: |
0 |
|||||||||||||
Het geprognosticeerde saldo per 1 januari 2026 kan nog beïnvloed worden door mutaties in het lopende jaar. |
|||||||||||||||
Mutatie BG26 |
Omschrijving |
Besluit |
Einde termijn |
2025 |
2026 |
2027 e.v. |
|||||||||
Doorschuiven |
Nieuw |
Totaal |
Stand 1-1 |
Dot |
Ont |
Stand 31-12 |
Dot |
Ont |
Stand |
Dot |
Ont |
Stand |
|||
Programma 0 |
|||||||||||||||
Social Return |
VJN22 0.11 / NJN23 0.13 / SW24 0.7 |
2025 |
108 |
0 |
108 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||
Periodiek Medisch Onderzoek (PMO) |
SW24 0.7 |
2026 |
112 |
0 |
112 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||
Financials/Gouw/Pepperflow (mens/werk/geld) |
SW24 0.7 |
2026 |
100 |
0 |
100 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||
Inventarisatie archief |
NJN24 0.8 |
2026 |
40 |
0 |
40 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||
Werk- en leefomgeving |
JR24 |
2026 |
25 |
0 |
25 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||
0 |
0 |
0 |
Totaal Programma 0 |
385 |
0 |
385 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
Programma 1 |
|||||||||||||||
Wijkveiligheidsplannen |
NJN23 1.3 / SW24 0.7 |
2025 |
25 |
0 |
25 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||
0 |
0 |
0 |
Totaal Programma 1 |
25 |
0 |
25 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
Programma 2 |
|||||||||||||||
Mobiliteit |
SW24 0.7 |
2026 |
307 |
0 |
307 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||
Verkeerseducatie |
BG21 2.1 |
2025 |
27 |
0 |
27 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||
Landelijk Capelle |
VJN21 8.10 / NJN23 8.8 |
2025 |
125 |
0 |
125 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||
Verkeersstudie Kralingseweg |
VJN23 2.5 |
2025 |
60 |
0 |
60 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||
Vervoersknoop |
BG23 2.5 |
2025 |
29 |
0 |
29 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||
OV-beleid |
SW24 0.7 |
2026 |
60 |
0 |
60 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||
De Terp |
SW24 0.7 |
2026 |
435 |
0 |
435 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||
Programma buitenruimte, verharding |
SW24 0.7 |
2026 |
134 |
0 |
134 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||
Doorstroming en veiligheid |
JR24 (BG22 2.1) |
2026 |
28 |
0 |
28 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||
Verkeersstudie Capweg/Kanaalweg |
JR24 (BG24 2.7) |
2026 |
33 |
0 |
33 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||
Bermweg West |
JR24 (SW24 0.7) |
2026 |
23 |
0 |
23 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||
Liefdeslaantje |
JR24 (SW24 8.6) |
2026 |
42 |
0 |
42 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||
0 |
0 |
0 |
Totaal Programma 2 |
1.303 |
0 |
1.303 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
Programma 3 |
|||||||||||||||
Voorterreinen- en gevelfonds bedrijventerrein Capelle West |
BG23 3.1 |
2025 |
341 |
0 |
341 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||
Voorterreinen- en gevelfonds bedrijventerrein Capelle West (inkomsten) |
JR24 (BG23 3.1) |
2025 |
-100 |
100 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||
0 |
0 |
0 |
Totaal Programma 3 |
241 |
100 |
341 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
Programma 4 |
|||||||||||||||
Verhuiskosten Strategisch Huisvestingsplan Onderwijs |
JR19 |
2026 |
328 |
0 |
328 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||
Ventilatie scholen |
VJN21 0.19 / NJN21 0.17 / NJN23 0.12 / SW24 0.7 |
2026 |
227 |
0 |
227 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||
Ventilatie MFC |
VJN22 4.3 / SW24 0.7 |
2026 |
309 |
0 |
309 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||
0 |
0 |
0 |
Totaal Programma 4 |
864 |
0 |
864 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
Programma 5A |
|||||||||||||||
Vraagbaak duurzame toekomst monumenten |
JR24 (BG24 7.8 / VJN24 7.4) |
2026 |
30 |
0 |
30 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||
0 |
0 |
0 |
Totaal Programma 5A |
30 |
0 |
30 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
Programma 5B |
|||||||||||||||
Programma buitenruimte, groen |
SW24 0.7 |
2026 |
70 |
0 |
70 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||
Kinderboerderij Klaverweide |
JR24 (VJN 24 8.4) |
2026 |
40 |
0 |
40 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||
0 |
0 |
0 |
Totaal Programma 5B |
110 |
0 |
110 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
Programma 6A |
|||||||||||||||
Wijkoverlegplatforms (budget 2024) |
JR24 |
2026 |
88 |
0 |
88 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||
POK middelen |
SW24 0.7/ JR24 |
2026 |
507 |
0 |
507 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||
DUVO-middelen |
SW24 0.7 |
2026 |
185 |
0 |
185 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||
DUVO-middelen (inkomsten) |
JR24 (SW24 0.7) |
2026 |
-185 |
185 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||
Bewust ouder worden |
SW24 0.7 |
2026 |
45 |
0 |
45 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||
Opvang ontheemden Oekraïne |
JR24 |
2026 |
420 |
0 |
420 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||
Begeleid wonen |
NJN24 6A.5 |
2026 |
173 |
0 |
173 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||
Huizen van de Wijk |
NJN24 6A.1 |
2026 |
240 |
0 |
240 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||
Sociale Impuls Florabuurt |
JR24 (B24 6A.3) |
2026 |
24 |
0 |
24 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||
0 |
0 |
0 |
Totaal Programma 6A |
1.497 |
185 |
1.682 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
Programma 6B |
|||||||||||||||
Budget armoedebeleid |
NJN23 6B.6 |
2025 |
114 |
0 |
114 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||
Bestaanszekerheid |
VJN23/ raadsbesluit 1041421 |
2025 |
453 |
0 |
453 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||
Dienstverlening aanpak armoede en schulden |
NJN24 6B.1 |
2026 |
172 |
0 |
172 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||
Toekomst Promen |
NJN24 6B.2 |
2026 |
100 |
0 |
100 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||
Schuldenaanpak jongeren (JPF) |
NJN24 6B.3 |
2026 |
52 |
0 |
52 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||
0 |
0 |
0 |
Totaal Programma 6B |
891 |
0 |
891 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
Programma 7 |
|||||||||||||||
Circulaire economie |
SW24 0.7 |
2026 |
111 |
0 |
111 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||
Soortenmanagementplan |
NJN24 7.3 |
2026 |
225 |
0 |
225 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||
Ondersteunen subsidies en leningen |
JR24 (BG23 7.1) |
2026 |
30 |
0 |
30 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||
Capels Isolatie Plan (CIP) |
JR24 (BG24 7.7) |
2026 |
37 |
0 |
37 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||
Duurzaamheidslening |
JR24 (BG24 7.4) |
2026 |
99 |
0 |
99 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||
Schone Lucht Akkoord |
JR24 (VJN24 7.5) |
2026 |
30 |
0 |
30 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||
0 |
0 |
0 |
Totaal Programma 7 |
532 |
0 |
532 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
Programma 8 |
|||||||||||||||
Hoofdweg Vak A Middellange termijn |
NJN13 2.6.1 / VJN15 2.17.7 / NJN16 5.4.2 / NJN18 3.4.1. / SW24 0.7 |
2025 |
93 |
0 |
93 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||
Budget Centrumgebied 2020 |
NJN21 8.5 / VJN23 8.1 |
2028 |
1.413 |
0 |
1.413 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||
Landelijk Capelle |
VJN21 8.10 / NJN23 8.8 / SW24 0.7 |
2025 |
175 |
0 |
175 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||
De Hoven fase 2 |
VJN18 8.4.5 / NJN18 8.4.2 / VJN19 8.4.9 / VJN20 0.4 / VJN21 8.4 / NJN21 8.6 / SW24 0.7 |
2026 |
115 |
0 |
115 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||
Capelseweg/Bermweg B6 |
VJN23 8.6 / SW24 0.7 |
2025 |
150 |
0 |
150 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||
De Hoven 2 |
VJN21 8.4 / NJN21 8.8 / NJN23 8.6 |
2025 |
1.812 |
0 |
1.812 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||
Kanaalweg-West incl. Park Oeverrijk |
VJN23 8.5 / SW24 0.7 |
2025 |
200 |
0 |
200 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||
Omgevingswet |
NJN24 8.1 |
2026 |
709 |
0 |
709 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||
Ontwikkelkader Capelsebrug |
SW24 0.7 |
2026 |
50 |
0 |
50 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||
Ontwikkelkader De Terp |
SW24 0.7 |
2026 |
100 |
0 |
100 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||
Centrumgebied |
SW24 0.7 |
2026 |
310 |
0 |
310 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||
Nota Ruimtelijke kwaliteit |
JR24 (NJN23 8.1) |
2026 |
46 |
0 |
46 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||
0 |
0 |
0 |
Totaal Programma 8 |
5.173 |
0 |
5.173 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
Afronding |
-1 |
0 |
-1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||||
0 |
0 |
0 |
Totaal |
11.050 |
285 |
11.335 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Reserve Sociaal Noodfonds (B2)
Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen - Reserve Sociaal Noodfonds (B2)B2. Reserve Sociaal Noodfonds |
||||
---|---|---|---|---|
Budgethouder |
Afdelingshoofd Samenleving |
|||
Doel |
De reserve is ingesteld ten behoeve van Capellenaren die in schulden (dreigen te) raken. |
|||
Voeding |
De reserve is gevormd door particuliere giften. In 2007 heeft de Van Cappellen Stichting een extra kapitaal beschikbaar gesteld van 100.
In overleg met de Van Cappellen Stichting was de ondergrens van het Noodfonds Capelle destijds bepaald op het bedrag van 213. Het budget mag worden ingezet na toestemming van de Van Cappellen Stichting. Conform collegevoorstel 472093 d.d. 29 april 2021 is de ondergrens van de reserve met ingang van 2021 bepaald op 100 (inclusief dotatie Van Cappellen Stichting), dit naar aanleiding van een (globale) prognose waaruit bleek dat naar verwachting in 2022 de afgesproken oorspronkelijke ondergrens van het fonds bereikt zou worden. De Van Cappellen Stichting heeft vervolgens op 9 april 2021 laten weten akkoord te zijn met het verlagen van de ondergrens tot een bedrag van 100 onder voorwaarde van een zorgvuldige besteding van de middelen conform de Beleidsregels Noodhulp Capelle. |
|||
Omvang |
Stand per 1 januari 2026: |
143 |
||
De volgende dotaties en onttrekkingen zijn geraamd: |
||||
Stand per 01-01-2025 |
128 |
|||
Bij: |
- |
Jaarlijkse dotatie |
14 |
|
- |
Aanvulling dotatie i.v.m. ondergrens reserve |
15 |
||
Af: |
- |
Jaarlijkse onttrekking |
14 |
|
Stand per 31-12-2025 |
143 |
|||
Bij: |
- |
Jaarlijkse dotatie |
14 |
|
Af: |
- |
Jaarlijkse onttrekking |
14 |
|
Stand per 31-12-2026 en verder |
143 |
|||
In de begroting wordt jaarlijks 14 aan deze reserve gedoteerd en onttrokken. |
||||
Reserve Rekenkamer (B3)
Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen - Reserve Rekenkamer (B3)B3. Reserve Rekenkamer |
|||||
---|---|---|---|---|---|
Budgethouder |
Griffier |
||||
Doel |
Door verschillen in omvang en diepgang, maar ook omdat onderzoeken anders verlopen dan gepland, zal de realisatie vrijwel altijd afwijken van de begroting en zal er budget overblijven of tekort zijn.
Om die reden heeft de raad een besluit genomen om de rekenkamer over een egalisatiereserve te laten beschikken. |
||||
Voeding |
De raad heeft op 31 mei 2016 een besluit genomen het budget van de rekenkamer te verhogen naar € 67 (1 euro per inwoner) en een egalisatiereserve te vormen van maximaal 40% van het jaarlijkse budget. De raad heeft op 9 juli 2018 via de Voorjaarsnota 2018 een besluit genomen het budget te verhogen naar € 100 (1,50 euro per inwoner). Dit betekent dat ieder jaar maximaal 40 meegenomen kan worden naar het volgend jaar. Is dit maximum bereikt, dan vloeit het resultaat terug naar de algemene middelen. |
||||
Omvang |
Stand per 1 januari 2026: |
10 |
|||
De volgende dotaties en onttrekkingen zijn geraamd: |
|||||
Stand per 01-01-2025 |
10 |
||||
Bij: |
- |
Geen mutaties |
0 |
||
Af: |
- |
Geen mutaties |
0 |
||
Stand per 31-12-2025 |
10 |
||||
Bij: |
- |
Geen mutaties |
0 |
||
Af: |
- |
Geen mutaties |
0 |
||
Stand per 31-12-2026 en verder |
10 |
Reserve Denk en Doe Mee!-fonds (B4)
Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen - Reserve Denk en Doe Mee!-fonds (B4)B4. Reserve Denk en Doe Mee!-fonds |
||||
---|---|---|---|---|
Budgethouder |
Diverse |
|||
Doel |
Bij de begroting 2018 is besloten tot het instellen van deze reserve, om zo een deel van het voordelig financieel resultaat 2016 terug te laten vloeien naar de Capellenaar. |
|||
Voeding |
De voeding bestaat uit een eenmalige dotatie van 5 mln. ten laste van de Algemene reserve vrij besteedbaar.
In juni 2022 heeft de gemeenteraad besloten om het Denk & Doe Mee!-fonds (DDMF) tot en met 31 december 2023 voort te zetten. Het fonds in deze opzet is beëindigd op 31 december 2023.
Op 3 juli 2023 is besloten (RV1143133) het Denk & Doe mee!-fonds vanaf 1 januari 2024 structureel in te bedden in de gemeentelijke organisatie, alleen in de jaren dat er een positief begrotingssaldo is. Dit is voor de komende jaren niet het geval. In 2025 is geen nieuw subsidie bedrag toegekend. De subsidies die toegekend zijn tot en met 31-12-2024 zullen worden afgerond. Het bedrag wat niet besteed zal gaan worden vloeit terug naar de algemene reserve. |
|||
Omvang |
Stand per 1 januari 2026: |
0 |
||
De volgende dotaties en onttrekkingen zijn geraamd: |
||||
Stand per 01-01-2025 |
910 |
|||
Af: |
- |
Onttrekking programma 0 (VJN24 0.4) |
142 |
|
- |
Onttrekking programma 0 (KN 2026) |
768 |
||
Stand per 31-12-2025 |
0 |
|||
Bij: |
- |
Geen mutaties |
0 |
|
Stand per 31-12-2026 en verder |
0 |
Reserve Water (B5)
Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen - Reserve Water (B5)B5. Reserve Water |
||||
---|---|---|---|---|
Budgethouder |
Afdelingshoofd Stadsbeheer |
|||
Doel |
De reserve Water heeft voornamelijk als doel de jaarlijks sterk wisselende lasten van de baggerwerkzaamheden op te vangen. |
|||
Voeding |
Momenteel vindt er ten laste van de exploitatie geen structurele dotatie plaats aan de Reserve Water. Bij de Begroting 2025 is besloten om vanaf 2032 over te gaan tot een structurele jaarlijkse dotatie van 250. Uitgangspunt bij de Begroting 2025 is dat tot 2032 het aanwezige saldo in de Reserve Water toereikend is om de lasten van de baggerwerkzaamheden en de ontvangstplicht op te vangen. De omvang van de toekomstige lasten is grotendeels afhankelijk van de toekomstige baggercycli zoals HHSK hanteert. Daarnaast zijn er ook baggerlasten voor de watergangen in eigen beheer. Op basis van de toekomstige baggerwerkzaamheden monitoren we of de begrote jaarlijkse dotaties van 250 vanaf 2032 aan de Reserve Water toereikend zijn. We zullen u informeren als er bijstellingen op deze jaarlijkse dotatie nodig zijn. |
|||
Omvang |
Stand per 1 januari 2026: |
1.379 |
||
De volgende dotaties en onttrekkingen zijn geraamd: |
||||
Stand per 01-01-2025 |
1.588 |
|||
Af: |
- |
Onttrekking (NJN 2024 5B) |
149 |
|
- |
Onttrekking (KN 2026 5B) |
60 |
||
Stand per 31-12-2025 |
1.379 |
|||
Af: |
- |
Onttrekking (KN 2026 5B) |
150 |
|
Stand per 31-12-2026 |
1.229 |
|||
Stand per 31-12-2027 |
1.229 |
|||
Af: |
- |
Onttrekking (NJN 2024 5B) |
500 |
|
Stand per 31-12-2028 |
729 |
|||
Af: |
- |
Onttrekking (NJN 2024 5B) |
500 |
|
Stand per 31-12-2029 |
229 |
Reserve Besteding verkoop Eneco-aandelen (B6)
Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen - Reserve Besteding verkoop Eneco-aandelen (B6)B6. Reserve Besteding Eneco-gelden |
||||
---|---|---|---|---|
Budgethouder |
Afdelingshoofd Financien |
|||
Doel |
Bij de Voorjaarsnota 2021 hebben wij een deel van de verkoopopbrengst van de aandelen van Eneco gedoteerd aan deze reserve. De algemeen dragende lijn van de bestedingen van de reserve bestedingen Eneco-gelden is dat de inzet van deze middelen echt iets goeds voor de stad doen of een maatschappelijk belang dienen. De kaders hiervoor zijn vastgesteld in de gemeenteraad en betreffen de volgende:
Permanente kaders:
1. De gevormde reserve uit de verkoopopbrengst wordt niet gebruikt voor het oplossen van begrotingsknelpunten;
2. De bestedingen worden altijd in het grotere geheel van het cyclisch stuk afgewogen, gezien de effecten op de ratio’s en de exploitatie (rentenadeel).
3. De verkoopopbrengst wordt niet gebruikt voor het vormen van een dekkingsreserve voor investeringen waardoor er op termijn een “kamelenneus” ontstaat (een verplichting die niet geheel in de begroting staat).
Facultatieve kaders:
4. Investeringen te doen waardoor de gemeente extra besparingen of extra inkomsten realiseert, tenzij er sprake is van een investering met een hoog maatschappelijk rendement (stap zetten voor onze stad). De (eventueel) hieruit voortvloeiende lasten moeten worden opgenomen in de exploitatie;
5. Bijdragen aan investering derden in de stad waaraan de andere partij gezamenlijk voor minimaal 50% financieel bijdraagt en welke ook wenselijk is vanuit de gemeente. |
|||
Voeding |
Eenmalige voeding van 20.000 uit verkoopopbrengst Eneco. |
|||
Omvang |
Stand per 1 januari 2026: |
20.000 |
||
De volgende dotaties en onttrekkingen zijn geraamd: |
||||
Stand per 01-01-2025 |
20.000 |
|||
Bij: |
- |
Geen mutaties |
0 |
|
Af: |
- |
Geen mutaties |
0 |
|
Stand per 31-12-2025 |
20.000 |
|||
Af: |
- |
Geen mutaties |
0 |
|
Stand per 31-12-2026 en verder |
20.000 |
Vereveningsreserve Sociale Woningbouw (B7)
Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen - Vereveningsreserve Sociale Woningbouw (B7)B7. Vereveningsreserve Sociale Woningbouw |
||||
---|---|---|---|---|
Budgeth. |
Afdelingshoofd Stadsontwikkeling |
|||
Doel |
Het doel van de reserve is het stimuleren van de bouw van sociale huurwoningen bij toekomstige ruimtelijke ontwikkelingen.
Als in een nieuw project minder sociale huurwoningen worden gerealiseerd dan de in het Programma Wonen vastgestelde norm, dan moet de ontwikkelende partij een bijdrage betalen aan deze reserve.
Bij een nieuw project met meer dan de norm aan sociale huurwoningen, ontvangt de ontwikkelende partij een bijdrage uit deze reserve.
De in het Programma Wonen vastgestelde norm is 30%. Hiervan kan alleen met goede onderbouwing van worden afgeweken. |
|||
Voeding |
Bij de 1e Bestuursrapportage 2025 is een dotatie van 200 gedaan als startkapitaal.
De reserve wordt gevuld met afdrachten van ontwikkelende partijen. Onttrekkingen worden gedaan om meer sociale huurwoningen te realiseren. Het streven is om de reserve neutraal te laten functioneren, waarbij er evenveel afdrachten als bijdragen plaatsvinden. Bijdragen kunnen slechts verstrekt worden voor zover er middelen in de reserve beschikbaar zijn. Mocht er geen geld in het reserve beschikbaar zijn, dan kan er ook geen bijdrage worden verleend. |
|||
Omvang |
Stand per 1 januari 2026: |
200 |
||
De volgende dotaties en onttrekkingen zijn geraamd: |
||||
Stand per 01-01-2025 |
0 |
|||
Bij: |
- |
Dotatie (1e Bestuursrapportage 2025) |
200 |
|
Stand per 31-12-2025 |
200 |
|||
Bij: |
- |
Geen mutaties |
0 |
|
Af: |
- |
Geen mutaties |
0 |
|
Stand per 31-12-2026 en verder |
200 |
Reserve kapitaallasten I - bestaande investeringen (B8)
Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen - Reserve kapitaallasten I - bestaande investeringen (B8)B8. Reserve kapitaallasten I - bestaande investeringen |
||||
---|---|---|---|---|
Budgeth. |
Afdelingshoofd Stadsontwikkeling |
|||
Doel |
In de Begroting 2026 is een wijzigingsvoorstel opgenomen voor het vormen van een reserve Kapitaallasten. Hiervoor wordt € 50 miljoen onttrokken aan de Algemene Reserve.
De Reserve kapitaallasten wordt ingezet om (een deel van) de jaarlijkse afschrijvingslasten in de begroting te dekken. Hierdoor kunnen we de financiële druk in de komende jaren beter spreiden.
De 'Reserve kapitaallasten I' is van toepassing op bestaande investeringen met een boekwaarde per 1/1/2026 van € 39 miljoen. Daarnaast reserveren we € 11 miljoen in een afzonderlijke 'Reserve kapitaallasten II' voor nieuwe investeringen in de komende jaren. |
|||
Voeding |
Eenmalige voeding vanuit de Algemene reserve van € 39 miljoen. |
|||
Omvang |
Stand per 1 januari 2026: |
0 |
||
De volgende dotaties en onttrekkingen zijn geraamd: |
||||
Stand per 01-01-2025 |
0 |
|||
Bij: |
- |
Geen mutaties |
0 |
|
Af: |
- |
Geen mutaties |
0 |
|
Stand per 31-12-2025 |
0 |
|||
Bij: |
- |
Dotatie uit Algemene reserve (BG 2026) |
39.372 |
|
Af: |
- |
Dekking afschrijvingslasten (BG 2026) |
1.208 |
|
Stand per 31-12-2026 |
38.164 |
|||
Af: |
- |
Dekking afschrijvingslasten (BG 2026) |
1.208 |
|
Stand per 31-12-2027 |
36.956 |
|||
Af: |
- |
Dekking afschrijvingslasten (BG 2026) |
1.208 |
|
Stand per 31-12-2028 |
35.748 |
|||
Af: |
- |
Dekking afschrijvingslasten (BG 2026) |
1.208 |
|
Stand per 31-12-2029 |
34.540 |
Reserve kapitaallasten II - nieuwe investeringen (B9)
Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen - Reserve kapitaallasten II - nieuwe investeringen (B9)B9. Reserve kapitaallasten II - nieuwe investeringen |
||||
---|---|---|---|---|
Budgeth. |
Afdelingshoofd Financiën |
|||
Doel |
In de Begroting 2026 is een wijzigingsvoorstel opgenomen voor het vormen van een reserve Kapitaallasten. Hiervoor wordt € 50 miljoen onttrokken aan de Algemene Reserve.
De Reserve kapitaallasten wordt ingezet om (een deel van) de jaarlijkse afschrijvingslasten in de begroting te dekken. Hierdoor kunnen we de financiële druk in de komende jaren beter spreiden.
De 'Reserve kapitaallasten II' is van toepassing op nieuwe investeringen in de komende jaren. |
|||
Voeding |
Eenmalige voeding vanuit de Algemene reserve van € 11 miljoen. |
|||
Omvang |
Stand per 1 januari 2026: |
0 |
||
De volgende dotaties en onttrekkingen zijn geraamd: |
||||
Stand per 01-01-2025 |
0 |
|||
Bij: |
- |
Geen mutaties |
0 |
|
Af: |
- |
Geen mutaties |
0 |
|
Stand per 31-12-2025 |
0 |
|||
Bij: |
- |
Dotatie uit Algemene reserve (BG 2026) |
10.628 |
|
Stand per 31-12-2026 en verder |
10.628 |
Voorziening Onderhoud (V1)
Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen - Voorziening Onderhoud (V1)V1. Voorziening Onderhoud |
||||
---|---|---|---|---|
Budgethouder |
Afdelingshoofden Diensverlening |
|||
Doel |
De voorziening heeft tot doel egalisatie van kosten van onderhoud aan:
a. de gemeentelijke welzijnsaccommodaties;
b. het gemeentehuis aan de Rivierweg en de gemeentewerf aan de Groenedijk;
c. brandweerkazerne;
d. het Isala theater;
e. binnen- en buitensportaccommodaties;
f. bezittingen actief grondbeleid. |
|||
Voeding |
De voeding bestaat uit dotaties ten laste van de begroting. De stortingen en onttrekkingen zijn opgenomen in het meerjarenonderhoudsplan (MJOP). Voor de begroting 2026 is het MJOP geactualiseerd. Het financieel effect van deze herziene MJOP is een stijging van de dotatie aan de voorziening onderhoud van € 2.150K naar € 2.558K. De belangrijkste reden van deze toename is onder meer de stijging van de bouwkosten in de afgelopen twee jaar met zo'n 25 %. Daarnaast komt de nieuwe jaarschijf gemiddeld € 100K hoger uit dan het eerder berekende gemiddelde en zijn er in de geactualiseerde meerjarenonderhoudsplan (MJOP) een aantal duurdere vervangingen opgenomen ten opzichte van eerdere versies. Tevens is het MJOP van het zwembad recentelijk opgesteld en toegevoegd, wat een extra kostenpost betekent die voorheen niet was meegenomen. |
|||
Omvang |
Stand per 1 januari 2026: |
3.325 |
||
De volgende dotaties en onttrekkingen zijn geraamd: |
||||
Stand per 01-01-2025 |
7.135 |
|||
Bij: |
- |
Dotaties |
2.150 |
|
Af: |
- |
Onttrekkingen (o.b.v. MJOP) |
5.960 |
|
Stand per 31-12-2025 |
3.325 |
|||
Bij: |
- |
Dotaties |
2.558 |
|
Af: |
- |
Onttrekkingen |
3.945 |
|
Stand per 31-12-2026 |
1.938 |
|||
Bij: |
- |
Dotaties |
2.558 |
|
Af: |
- |
Onttrekkingen |
1.371 |
|
Stand per 31-12-2027 |
3.125 |
|||
Bij: |
- |
Dotaties |
2.558 |
|
Af: |
- |
Onttrekkingen |
1.715 |
|
Stand per 31-12-2028 |
3.968 |
|||
Bij: |
- |
Dotaties |
2.572 |
|
Af: |
- |
Onttrekkingen |
2.907 |
|
Stand per 31-12-2029 |
3.633 |
Voorziening Verliesgevende complexen (V2)
Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen - Voorziening Verliesgevende complexen (V2)V2. Voorziening Verliesgevende complexen |
||||
---|---|---|---|---|
Budgethouder |
Afdelingshoofd Stadsontwikkeling |
|||
Doel |
Deze voorziening is ingesteld in verband met het verwachte tekort op bouwgrondexploitaties. |
|||
Voeding |
Afhankelijk van berekeningen bouwgrondexploitaties. |
|||
Omvang |
Stand per 1 januari 2026: |
9.340 |
||
De volgende dotaties en onttrekkingen zijn geraamd: |
||||
Stand per 01-01-2025 |
15.291 |
|||
Af: |
- |
Stadshart (VJN23 8.8 Actualisatie grondexploitaties/ KN26) |
5.951 |
|
Stand per 31-12-2025 |
9.340 |
|||
Af: |
- |
Amandelhof (VJN23 8.8 Actualisatie grondexploitaties/ KN26) |
2.116 |
|
Stand per 31-12-2026 |
7.224 |
|||
Af: |
- |
Meeuwensingel (VJN23 8.8 Actualisatie grondexploitaties/ KN26) |
394 |
|
Stand per 31-12-2027 en verder |
6.830 |
Voorziening Dubieuze debiteuren (V3)
Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen - Voorziening Dubieuze debiteuren (V3)V3. Voorziening Dubieuze debiteuren |
||||
---|---|---|---|---|
Budgethouder |
Afdelingshoofd Financiën |
|||
Doel |
Door middel van deze voorziening worden de verliezen als gevolg van het oninbaar worden van vorderingen gedekt. De voorziening geldt voor private- en publieke vorderingen van de gemeente, inclusief vorderingen op verstrekte uitkeringen uitgevoerd door de GR IJsselgemeenten. |
|||
Voeding |
De voeding is afhankelijk van inschatting bij jaarrekening, waarbij het de vraag is in welke mate er zich mogelijk dubieuze vorderingen voor zullen doen. |
|||
Omvang |
Stand per 1 januari 2026: |
4.010 |
||
De volgende dotaties en onttrekkingen zijn geraamd: |
||||
Stand per 01-01-2025 |
4.054 |
|||
Bij: |
- |
Jaarlijkse dotatie |
131 |
|
Af: |
- |
Jaarlijkse onttrekking |
175 |
|
Stand per 31-12-2025 |
4.010 |
|||
Bij: |
- |
Jaarlijkse dotatie |
131 |
|
Af: |
- |
Jaarlijkse onttrekking |
175 |
|
Stand per 31-12-2026 |
3.966 |
|||
Bij: |
- |
Jaarlijkse dotatie |
131 |
|
Af: |
- |
Jaarlijkse onttrekking |
175 |
|
Stand per 31-12-2027 |
3.922 |
|||
Bij: |
- |
Jaarlijkse dotatie |
131 |
|
Af: |
- |
Jaarlijkse onttrekking |
175 |
|
Stand per 31-12-2028 |
3.878 |
|||
Bij: |
- |
Jaarlijkse dotatie |
131 |
|
Af: |
- |
Jaarlijkse onttrekking |
175 |
|
Stand per 31-12-2029 |
3.834 |
Voorziening Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers (Appa) (V4)
Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen - Voorziening Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers (Appa) (V4)V4. Voorziening Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers (Appa) |
||||
---|---|---|---|---|
Budgethouder |
Afdelingshoofd Bestuur- en Concernondersteuning |
|||
Doel |
In 2021 heeft de Eerste Kamer ingestemd met de wet Aanpassing Appa (Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers). De voorbereidingen voor het nieuwe stelsel zal plaatsvinden vanaf 1 januari 2023, het doel is om het nieuwe pensioenstelsel uiterlijk 1 januari 2028 in te voeren. De gemeenten zullen als gevolg van de nieuwe wet verplicht moeten deelnemen aan een nog op te richten pensioenfonds voor wethouders bij het ABP. De gemeenten zullen de verplichtingen dan voor alle (gewezen) wethouders moeten afdragen aan het ABP. |
|||
Voeding |
De omvang van de voorziening wordt jaarlijks bij de jaarrekening aangepast op basis van actuariële berekeningen voor de mogelijke toekomstige waardeoverdrachten van voormalig bestuurders.
In de Voorjaarsnota 2017 hebben we een eerste stap gezet richting de nieuwe wet door de voorziening aan te ramen voor de oud-wethouders met een wachtgelduitkering en de zogenaamde slapers (nog niet-pensioengerechtigden). In lijn met de wachtgeldverplichting van de oud-burgemeester (Voorjaarsnota 2015) hebben we ook de wachtgeldverplichtingen van de oud-wethouders in de voorziening opgenomen. Vanaf 2018 worden de wachtgeldverplichtingen van de huidige burgemeester en wethouders ten laste van de exploitatie gebracht.
De jaarlijkse dotatie bedraagt 300. Bij de jaarrekening beoordelen wij op basis van actuariële berekeningen van Visma Idella of onze voorziening toereikend is. Die is onder andere afhankelijk van de gehanteerde rekenrente en levenstabellen. |
|||
Omvang |
Stand per 1 januari 2026: |
5.946 |
||
De volgende dotaties en onttrekkingen zijn geraamd: |
||||
Stand per 01-01-2025 |
5.954 |
|||
Bij: |
- |
Dotatie (BG24 / NJN24 0.5) |
300 |
|
Af: |
- |
Uitkering pensioenen |
308 |
|
Stand per 31-12-2025 |
5.946 |
|||
Bij: |
- |
Jaarlijkse dotatie |
300 |
|
Af: |
- |
Uitkering pensioenen |
308 |
|
Stand per 31-12-2026 |
5.938 |
|||
Bij: |
- |
Jaarlijkse dotatie |
300 |
|
Af: |
- |
Uitkering pensioenen |
308 |
|
Stand per 31-12-2027 |
5.930 |
|||
Bij: |
- |
Jaarlijkse dotatie |
300 |
|
Af: |
- |
Uitkering pensioenen |
308 |
|
Stand per 31-12-2028 |
5.922 |
|||
Bij: |
- |
Jaarlijkse dotatie |
300 |
|
Af: |
- |
Uitkering pensioenen |
308 |
|
Stand per 31-12-2029 |
5.914 |
Voorziening Rioolrechten middelen derden (V5)
Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen - Voorziening Rioolrechten middelen derden (V5)V5. Voorziening Rioolheffing middelen derden |
||||
---|---|---|---|---|
Budgethouder |
Afdelingshoofd Stadsbeheer |
|||
Doel |
Deze voorziening is gevormd uit de egalisatiereserve rioolrechten vanwege een verandering in het wettelijk kader (BBV). Riolering is een gesloten systeem, de inkomsten uit rioolheffing mogen daarom niet voor andere doeleinden gebruikt worden. In de praktijk betekent dit dat afwijkingen in de lasten en baten van riolering met deze voorziening worden verrekend. Het saldo van de voorziening wordt betrokken bij het vaststellen van de tarieven ten behoeve van de rioolretributie. De tarieven worden daarbij vastgesteld volgens het principe van maximaal 100% kostendekkendheid. |
|||
Voeding |
Afhankelijk van uitkomst exploitatie.
In onderstaande verloop van de voorziening is rekening gehouden met het in de Begroting opgenomen voorstel Tarief rioolheffing in programma 7. |
|||
Omvang |
Stand per 1 januari 2026: |
2.246 |
||
De volgende dotaties en onttrekkingen zijn geraamd: |
||||
Stand per 01-01-2025 |
2.686 |
|||
Bij: |
- |
Begrote dotatie |
72 |
|
Af: |
- |
Begrote onttrekking |
512 |
|
Stand per 31-12-2025 |
2.246 |
|||
Af: |
- |
Begrote onttrekking |
909 |
|
Stand per 31-12-2026 |
1.337 |
|||
Af: |
- |
Begrote onttrekking |
865 |
|
Stand per 31-12-2027 |
472 |
|||
Af: |
- |
Begrote onttrekking |
10 |
|
Stand per 31-12-2028 |
462 |
|||
Af: |
- |
Begrote onttrekking |
71 |
|
Stand per 31-12-2029 |
391 |
Voorziening Afvalstoffenheffing middelen derden (V6)
Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen - Voorziening Afvalstoffenheffing middelen derden (V6)V6. Voorziening Afvalstoffenheffing middelen derden |
||||
---|---|---|---|---|
Budgethouder |
Afdelingshoofd Stadsbeheer |
|||
Doel |
Deze voorziening is gevormd uit de egalisatiereserve afvalstoffenheffing vanwege een verandering in het wettelijk kader (BBV). Het ophalen en verwerken van huishoudelijk afval is een wettelijke taak en is een gesloten systeem, de inkomsten uit de afvalstoffenheffing mogen daarom niet voor andere doeleinden gebruikt worden. In de praktijk betekent dit dat afwijkingen in de lasten en baten van het ophalen en verwerken van huishoudelijk afval met deze voorziening worden verrekend. Het saldo van de voorziening wordt betrokken bij het vaststellen van de tarieven voor de afvalstoffenheffing. De tarieven worden daarbij vastgesteld volgens het principe van maximaal 100% kostendekkendheid. |
|||
Voeding |
Afhankelijk van uitkomst exploitatie.
In onderstaande verloop van de voorziening is rekening gehouden met het in de Begroting opgenomen voorstel Tarief afvalstoffenheffing in programma 7. |
|||
Omvang |
Stand per 1 januari 2026: |
723 |
||
De volgende dotaties en onttrekkingen zijn geraamd: |
||||
Stand per 01-01-2025 |
1.984 |
|||
Bij: |
- |
Begrote dotatie |
426 |
|
Af: |
- |
Begrote onttrekking |
1.687 |
|
Stand per 31-12-2025 |
723 |
|||
Af: |
- |
Begrote onttrekking |
608 |
|
Stand per 31-12-2026 |
115 |
|||
Bij: |
- |
Begrote dotatie |
82 |
|
Stand per 31-12-2027 |
197 |
|||
Bij: |
- |
Begrote dotatie |
89 |
|
Stand per 31-12-2028 |
286 |
|||
Af: |
- |
Begrote onttrekking |
204 |
|
Stand per 31-12-2029 |
82 |
Voorziening Omgevingsvergunningen (V7)
Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen - Voorziening Omgevingsvergunningen (V7)V7. Voorziening Omgevingsvergunningen |
||||
---|---|---|---|---|
Budgethouder |
Afdelingshoofd Stadsbeheer |
|||
Doel |
Egaliseren baten leges omgevingsvergunningen via voorziening.
Bij de NJN 2019 is besloten tot het instellen van de Voorziening omgevingsvergunningen voor - in eerste instantie - de periode 2020-2023. Reden voor de voorziening is dat de lasten voor omvangrijke en complexe bouwprojecten zich over enkele jaren spreiden terwijl de baten zich voordoen op het moment van indienen aanvraag omgevingsvergunning. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de transformatie van het Rivium, de strategische huisvesting onderwijs en de ontwikkeling van een kindcentrum en woningbouw in de Florabuurt. Bij opvolgende P&C documenten is de periode meerdere malen verschoven naar de toekomst, gezien de verschuiving van diverse projecten en het uitblijven van de grotere complexe aanvragen. In de begroting 2025 is het voorstel opgenomen om de voorziening te verschuiven van de periode 2026-2029 naar de periode 2027-2031. |
|||
Voeding |
De voeding is afhankelijk van de aanvragen omgevingsvergunningen. Bij de actualisatie van de Begroting 2026 zijn de dotaties begroot op 1.263 in 2027 en 561 in 2028 en de onttrekkingen begroot op 140 in 2029 en 842 in zowel 2030 en 2031. |
|||
Omvang |
Stand per 1 januari 2026: |
0 |
||
De volgende dotaties en onttrekkingen zijn geraamd: |
||||
Stand per 01-01-2025 |
0 |
|||
Bij: |
- |
Geen mutaties |
0 |
|
Af: |
- |
Geen mutaties |
0 |
|
Stand per 31-12-2025 |
0 |
|||
Bij: |
- |
Geen mutaties |
0 |
|
Af: |
- |
Geen mutaties |
0 |
|
Stand per 31-12-2026 |
0 |
|||
Bij: |
- |
Begrote dotatie (BG26) |
1.263 |
|
Stand per 31-12-2027 |
1.263 |
|||
Bij: |
- |
Begrote dotatie (BG26) |
561 |
|
Stand per 31-12-2028 |
1.824 |
|||
Af: |
- |
Begrote onttrekking (BG26) |
140 |
|
Stand per 31-12-2029 |
1.684 |
Voorziening Verlofsparen (V8)
Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen - Voorziening Verlofsparen (V8)V8. Verlofsparen |
||||
---|---|---|---|---|
Budgethouder |
Afdelingshoofd Bestuur- en Concernondersteuning |
|||
Doel |
De voorziening is ingesteld voor bovenwettelijke vakantie-uren die zijn omgezet in verlofsparen.
Vanaf 1 januari 2022 kunnen medewerkers hun bovenwettelijke vakantie-uren omzetten in verlofsparen. Deze vakantie-uren verjaren niet. De commissie Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) heeft uitgesproken dat er vanaf de Jaarrekening 2022 een voorziening ingesteld moet worden voor bovenwettelijk vakantie-uren die zijn omgezet in verlofsparen. |
|||
Voeding |
Bij de NJN 2022 is besloten tot instellen van deze voorziening. Bij de jaarrekening beoordelen wij of de voorziening toereikend is.
De jaarlijkse dotatie bedraagt 100. |
|||
Omvang |
Stand per 1 januari 2026: |
420 |
||
De volgende dotaties en onttrekkingen zijn geraamd: |
||||
Stand per 01-01-2025 |
320 |
|||
Bij: |
- |
Begrote dotatie |
100 |
|
Stand per 31-12-2025 |
420 |
|||
Bij: |
- |
Begrote dotatie |
100 |
|
Stand per 31-12-2026 |
520 |
|||
Bij: |
- |
Begrote dotatie |
100 |
|
Stand per 31-12-2027 |
620 |
|||
Bij: |
- |
Begrote dotatie |
100 |
|
Stand per 31-12-2028 |
720 |
|||
Bij: |
- |
Begrote dotatie |
100 |
|
Stand per 31-12-2029 |
820 |
Voorziening Regeling Vervroegde uittreding (RVU) (V9)
Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen - Voorziening Regeling Vervroegde uittreding (RVU) (V9)V9. Regeling Vervroegde uittreding (RVU) |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Budgethouder |
Afdelingshoofd Bestuur- en Concernondersteuning |
|||||
Doel |
In de cao gemeenten is een regeling opgenomen waardoor werknemers eerder kunnen stoppen met werken. Dit heet de RVU, Regeling Vervroegde Uittreding, en geldt in de periode tussen 2024-2028. De RVU-uitkering begint maximaal 24 maanden voor de AOW-gerechtigde leeftijd en eindigt als de AOW-gerechtigde leeftijd is bereikt. Volgens de commissie Besluit Begroting en Verantwoording dient er een voorziening te worden getroffen voor de financiële verplichting die de gemeente tegenvoer de ex-medewerker heeft op basis van deze regeling. |
|||||
Voeding |
Bij de Najaarsnota 2024 is besloten tot instellen van deze voorziening.
De omvang van de voorziening wordt jaarlijks bij de jaarrekening beoordeeld of deze nog toereikend is.
De voorziening loopt in dit overzicht negatief. Dit is bij de 2e Bestuursrapportage 2025 gecorrigeerd met een toevoeging van 146 in 2025, waardoor de voorziening niet meer negatief is. |
|||||
Omvang |
Stand per 1 januari 2026: |
6 |
||||
De volgende dotaties en onttrekkingen zijn geraamd: |
||||||
Stand per 01-01-2025 |
223 |
|||||
Bij: |
- |
Begrote dotatie |
60 |
|||
Af: |
- |
Uitkering pensioenen |
277 |
|||
Stand per 31-12-2025 |
6 |
|||||
Af: |
- |
Uitkering pensioenen |
132 |
|||
Stand per 31-12-2026 |
-126 |
|||||
Af: |
- |
Uitkering pensioenen |
20 |
|||
Stand per 31-12-2027 en verder |
-146 |