
Paragraaf Lokale heffingen
Inleiding
Terug naar navigatie - Paragraaf Lokale heffingen - InleidingDeze paragraaf geeft informatie over de algemene heffingen, bestemmingsheffingen en retributies die de Gemeente heft ter dekking van de lasten. De algemene heffingen komen ten goede aan de algemene middelen van de Gemeente. Dit betekent dat de opbrengst hiervan voor alle gemeentelijke taken en voorzieningen wordt ingezet. Voorbeelden van algemene heffingen zijn: onroerendezaakbelastingen (OZB) en logiesbelasting
Bestemmingsheffingen zijn belastingen waarvan de opbrengsten zijn bestemd voor specifieke taken of voorzieningen met een duidelijk algemeen belang. Voorbeelden: rioolheffing en afvalstoffenheffing.
Retributies worden geheven voor een specifieke dienst of het gebruik van een gemeentebezitting of openbare dienst. Voorbeelden: leges en marktgelden.
Overzicht van de lokale heffingen
Capelle aan den IJssel heft op grond van de onderstaande wetten belastingen.
Gemeentewet |
Wet milieubeheer |
Wet op de bedrijveninvesteringszone |
---|---|---|
Onroerendezaakbelastingen |
Afvalstoffenheffing |
BIZ-bijdrage |
Rioolheffing |
||
Leges en marktgelden |
||
Uitgangspunten tarievenbeleid en kwijtschelding
Terug naar navigatie - Paragraaf Lokale heffingen - Uitgangspunten tarievenbeleid en kwijtscheldingHet uitgangspunt van het coalitieakkoord 2022-2026 is dat geen lastenverzwaring wordt doorgevoerd. De belastingtarieven voor 2026 zijn met het inflatiecijfer van 2,6% geïndexeerd. Voor de belastingen zoals de afvalstoffenheffing en de rioolheffing is naast de indexatie van 2,6% sprake van een extra stijging vanwege de toegestane extra toerekening van lasten die samenhangen met afval en riool zoals besproken is in de raad van 10 juli 2025. Ook voor de leges geldt dat, voor diverse artikelen, de tarieven met meer dan de 2,6% indexatie zijn verhoogd om tot een verbetering van de kostendekkendheid te komen. Voor de leges geldt dat de kostendekkendheid maximaal 100% mag bedragen. Daarbij is kruissubsidiëring toegestaan tussen hoofdstuk 1 en 2. Met hoofdstuk 3 is geen kruissubsidiëring toegestaan.
Het kwijtscheldingsbeleid voor 2026 zal niet wijzigen tov 2025. Kwijtschelding is alleen mogelijk voor afvalstoffenheffing en rioolheffing gebruikers. Als een inwoner niet in staat is om de aanslag gemeentelijke belastingen te betalen, kan bij de gemeente een aanvraag kwijtschelding ingediend worden. Bij de beoordeling van kwijtscheldingen hanteren we de criteria zoals vastgelegd in de Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990, de Leidraad invordering gemeentelijke heffingen 2024 en de Verordening kwijtscheldingsregeling gemeentelijke belastingen 2023.
Berekening overhead
Terug naar navigatie - Paragraaf Lokale heffingen - Berekening overheadDe definitie van overhead binnen deze paragraaf is als volgt: Het aandeel van het bedrag van overhead wordt berekend door de verhouding tussen de totale som van de overhead en de totale som van de personeelslasten en deze vervolgens te vermenigvuldigen met de totale begrote personeelslasten voor deze taak.
Voor 2025 bedroeg de overhead 59,82%, voor 2026 bedraagt de overhead 49,70%. De daling van het overheadpercentage is te verklaren doordat de lasten aan overhead licht gedaald zijn ten opzichte van 2025. Daar tegenover is er juist sprake van een stijging van de personeelslasten. De stijging van de personeelslasten wordt veroorzaakt door de CAO-stijging van de salarissen en uitbreiding van de formatie.
Baten en lasten belastingen en heffingen
Terug naar navigatie - Paragraaf Lokale heffingen - Baten en lasten belastingen en heffingenBelastingen / heffingen (bedragen * € 1.000) |
2025 |
2026 |
---|---|---|
Baten |
||
Onroerende zaakbelastingen* |
15.937 |
16.886 |
Afvalstoffenheffing |
8.379 |
10.246 |
Rioolheffing |
4.213 |
5.357 |
Logiesbelasting |
55 |
4 |
Marktgelden |
50 |
55 |
Totaal baten |
28.634 |
32.548 |
Lasten |
||
Voorziening dubieuze debiteuren |
-131 |
-131 |
Kwijtschelding afvalstoffenheffing |
-566 |
-693 |
Kwijtschelding rioolheffing |
-110 |
-136 |
Totaal lasten |
-807 |
-960 |
Saldo |
27.827 |
31.588 |
*naast indexering is er ook rekening gehouden met areaaluitbreiding in 2026 |
||
Onroerendezaakbelastingen
Terug naar navigatie - Paragraaf Lokale heffingen - OnroerendezaakbelastingenDe belangrijkste gemeentelijke belasting is de onroerendezaakbelasting (OZB). De OZB wordt geheven van:
• eigenaren woningen,
• eigenaren niet-woningen,
• gebruikers niet-woningen.
De hoogte van de OZB mag de Gemeente zelf bepalen.
De Wet WOZ schrijft voor dat alle objecten jaarlijks worden gewaardeerd. Voor 2026 zijn alle objecten gewaardeerd naar een waardepeildatum van 2025. De belanghebbende van de objecten ontvangt een WOZ-beschikking op de jaarlijkse belastingaanslagen. Wanneer een belanghebbende het niet eens is met de vastgestelde WOZ-waarde is het mogelijk bezwaar in te dienen. De bezwaarprocedure kan worden voortgezet met het indienen van een beroep.
Afvalstoffenheffing
Terug naar navigatie - Paragraaf Lokale heffingen - AfvalstoffenheffingDe Gemeente is wettelijk verplicht wekelijks het huisvuil op te halen. De kosten voor de uitvoering van deze verplichting worden verhaald door de heffing van de afvalstoffenheffing. Daarmee behoort de afvalstoffenheffing tot de bestemmingsbelastingen. Het tarief van de afvalstoffenheffing is afhankelijk van het aantal personen per huishouden:
• eenpersoonshuishouden,
• tweepersoonshuishouden,
• drie- of meerpersoonshuishouden.
Uitgangspunt voor de vaststelling van de tarieven is maximaal 100 % kostendekkendheid. Bij het bepalen van de tarieven is rekening gehouden met het verlenen van kwijtschelding. In de raad van 10 juli 2025 is ingestemd om extra lasten toe te rekenen die samenhangen met afval. Dit betreft de toerekening van BTW, overhead, straatreiniging en ongediertebestrijding. De straatreiniging wordt maximaal voor 50% toegerekend aangezien de straatreiniging ook riool raakt. Bij een verhuizing buiten de gemeente krijgt de inwoner ontheffing voor de volle maanden die overblijven van het jaar.
Kostendekkendheid afvalstoffenheffing (bedragen * € 1.000) |
||||
---|---|---|---|---|
Lasten taakveld |
-9.687 |
|||
Baten taakveld exclusief heffingen: |
||||
- baten grondstoffen |
360 |
|||
- dividend Irado |
- |
|||
Netto lasten taakveld |
-9.327 |
|||
Toe te rekenen indirecte lasten: |
||||
- compensabele BTW |
-415 |
|||
- overhead |
-212 |
|||
- rentelasten aandelen Irado |
-59 |
|||
- straatreiniging (maximaal 50%) en ongediertebestrijding |
-149 |
|||
Totale lasten |
-10.161 |
|||
Baten afvalstoffenheffing |
10.246 |
|||
Kwijtscheldingen |
-693 |
|||
Totale baten (opbrengst heffingen) |
9.553 |
|||
Kostendekkendheid |
94,0% |
Rioolheffing
Terug naar navigatie - Paragraaf Lokale heffingen - RioolheffingDe Gemeente is verantwoordelijk voor een goede afvoer van het hemel- en afvalwater. De kosten voor de uitvoering van deze taak worden verhaald door de rioolheffing. De belasting wordt van zowel de eigenaar als de gebruiker van een woning en bedrijfspand geheven. Het tarief voor de eigenaar van een bedrijfspand is een vast bedrag. De grondslag voor het gebruikerstarief is 250m3 of een gedeelte van 250m3 water dat wordt afgevoerd per perceel. Is het afvoerwater meer dan 250m3, dan verdubbelt het gebruikerstarief. Voor huishoudens is het tarief standaard 250m3.
Uitgangspunt voor de vaststelling van de tarieven is maximaal 100 % kostendekkendheid. Voor de gebruikersbelasting woningen kan kwijtschelding worden verleend. De lasten van de kwijtschelding zijn in de berekening van het tarief meegenomen. In de raad van 10 juli 2025 is ingestemd om extra lasten toe te rekenen die samenhangen met riool. Dit betreft de toerekening van BTW, overhead, straatreiniging en baggeren. De straatreiniging wordt maximaal voor 50% toegerekend aangezien de straatreiniging ook afval raakt. De kostentoerekening van baggeren betreft alleen de jaren van de baggercyclus. Bij een verhuizing buiten de gemeente wordt teruggave gegeven voor de volle maanden die overblijven na de verhuizing.
Kostendekkendheid rioolheffing (bedragen * € 1.000) |
|||
---|---|---|---|
Lasten taakveld |
-5.173 |
||
Baten taakveld exclusief heffingen: |
|||
- Bijdrage onderhoud gemalen |
475 |
||
- Spoorlaan 18 |
34 |
||
Netto lasten taakveld |
-4.664 |
||
Toe te rekenen indirecte lasten: |
|||
- compensabele BTW |
-736 |
||
- overhead |
-619 |
||
- straatreiniging (maximaal 50%) |
-112 |
||
Totale lasten |
-6.130 |
||
Baten riool- en waterzorgheffing |
5.357 |
||
Kwijtscheldingen |
-136 |
||
Totale baten |
5.221 |
||
Kostendekkendheid |
85,2% |
Kostendekkendheid leges
Terug naar navigatie - Paragraaf Lokale heffingen - Kostendekkendheid legesLeges kunnen worden geheven voor gemeentelijke dienstverlening. Het maximum van 100% kostendekkendheid is alleen gebaseerd op de begroting. Kruissubsidiëring is toegestaan tussen hoofdstuk 1 en 2 wat wil zeggen dat het totaal van deze 2 hoofdstukken niet hoger dan 100% mag bedragen. In de realisatie mag de kostendekkendheid hoger bedragen dan 100% zolang dit niet structureel van aard is.
Kostendekkendheid begroting 2026 (bedragen x € 1.000) |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 Algemene dienstverlening |
Kosten |
Opbrengsten |
Kostendekkendheid |
||||
1.1 |
Burgerlijke stand |
-154 |
124 |
80,6% |
|||
1.2 |
Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart |
-1.300 |
1.301 |
100,0% |
|||
1.3 |
Rijbewijzen |
-238 |
247 |
103,7% |
|||
1.4 |
Verstrekkingen in het kader van basisregistratie persoonsgegevens |
-52 |
68 |
131,6% |
|||
1.7 |
Overige publiekszaken |
-133 |
56 |
42,5% |
|||
1.8 |
Gemeentearchief |
-10 |
9 |
91,2% |
|||
1.9 |
Bijzondere wetten |
-153 |
148 |
96,4% |
|||
1.10 |
Diversen |
-19 |
18 |
95,8% |
|||
Totaal |
-2.058 |
1.971 |
95,7% |
||||
2 Omgevingswet |
Kosten |
Opbrengsten |
Kostendekkendheid |
||||
2.2 |
Voorfase |
-145 |
39 |
26,8% |
|||
2.3 |
Activiteiten met betrekking tot bouwwerken |
-824 |
1.354 |
164,3% |
|||
2.4 |
Activiteiten met betrekking tot cultureel erfgoed en werelderfgoed |
-3 |
3 |
92,0% |
|||
2.5 |
Milieubelastende activiteiten |
-18 |
22 |
121,1% |
|||
2.7 |
Aanlegactiviteiten |
-219 |
151 |
69,0% |
|||
2.8 |
Overige activiteiten |
-25 |
2 |
9,0% |
|||
2.9 |
Maatwerkvoorschriften bij bouwactiviteiten |
-2 |
1 |
36,2% |
|||
2.11 |
Overige tarieven |
-40 |
1 |
2,7% |
|||
2.12 |
Modaliteiten |
-325 |
73 |
22,5% |
|||
2.13 |
Vermindering |
-0 |
-1 |
-306,7% |
|||
2.14 |
Teruggaaf |
-50 |
0 |
0,0% |
|||
Totaal |
-1.651 |
1.645 |
99,6% |
||||
3 Europese dienstenrichtlijn |
Kosten |
Opbrengsten |
Kostendekkendheid |
||||
3.1 |
Horeca |
-26 |
19 |
73,3% |
|||
3.3 |
Winkeltijdenwet |
-3 |
2 |
72,5% |
|||
3.4 |
Organiseren evenement of markt |
-17 |
10 |
59,0% |
|||
3.5 |
Standplaatsen |
-8 |
5 |
54,6% |
|||
3.7 |
In dit hoofdstuk niet benoemd besluit |
-61 |
32 |
52,6% |
|||
Totaal |
-115 |
68 |
59,0% |
||||
Totaal kostendekkendheid: |
-3.824 |
3.683 |
96,3% |
Belastingdruk over de jaren
Terug naar navigatie - Paragraaf Lokale heffingen - Belastingdruk over de jarenOnderstaande tabel geeft overzicht van de belastingdruk over de afgelopen jaren. Als rekenmodel is gebruikt een huishouden dat bestaat uit twee personen, die wonen in de meest gangbare rijwoning. In 2023 en 2024 is de belastingdruk afgenomen. De oorzaak van de afname is dat de kosten voor kwijtschelding ten laste van het armoede beleid kwam. De jaren daarvoor werden de kosten voor kwijtschelding verrekend in de tarieven van de afvalstoffenheffing en rioolheffing. Vanaf 2025 worden de lasten voor kwijtschelding verrekend in de tarieven van afvalstoffenheffing en rioolheffing.
Belastingdruk |
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
---|---|---|---|---|
WOZ |
406.000 |
423.000 |
427.000 |
462.000 |
OZB |
309,37 |
307,94 |
355,26 |
359,90 |
Riool eigenaar |
67,00 |
69,00 |
68,52 |
86,94 |
Riool gebruik |
50,00 |
51,00 |
54,84 |
69,60 |
Afval 2 persoons huishouden |
257,07 |
264,78 |
283,68 |
330,60 |
Totaal |
683,44 |
692,72 |
762,30 |
847,04 |
Mutatie belastingdruk tov voorgaande jaar |
1,4% |
10,0% |
11,1% |
|
Lokale lastendruk
Terug naar navigatie - Paragraaf Lokale heffingen - Lokale lastendrukIn dit onderdeel wordt een inzicht gegeven in de positie van de gemeente Capelle aan den IJssel ten opzichte van andere gemeenten in Zuid-Holland als het gaat over belastingdruk. Ook wordt inzicht gegeven over de positie van Capelle ten opzichte van de landelijke belastingdruk. De gegevens die zijn gebruikt komen uit de 'Atlas van de lokale lasten 2025 van het Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheden (COELO), Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de Rijksuniversiteit Groningen. Hoe lager het in de tabel gebruikte rangnummer, des te lager de woonlasten in die gemeenten zijn.
Daarnaast geven we inzicht in de belastingdruk en de tarieven zoals die in onze gemeente gehanteerd worden.
Belastingdruk |
Eigenaar – bewoner OZB |
Huurder Afval- en Rioolheffing |
Totale belasting druk provincie |
||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Belasting druk |
Rangnummer landelijk |
Rangnummer provincie ZH |
Belasting druk |
Rangnummer landelijk |
Rangnummer provincie ZH |
||
Capelle aan den IJssel |
354 |
40 |
6 |
440 |
20 |
1 |
793 |
Krimpen aan den IJssel |
382 |
68 |
12 |
846 |
338 |
8 |
1.228 |
Nissewaard |
388 |
75 |
15 |
590 |
181 |
3 |
978 |
Ridderkerk |
363 |
50 |
9 |
615 |
218 |
5 |
977 |
Rotterdam |
304 |
14 |
4 |
776 |
329 |
7 |
1.080 |
Schiedam |
296 |
8 |
2 |
692 |
288 |
6 |
988 |
Vlaardingen |
453 |
171 |
30 |
613 |
215 |
4 |
1.066 |
Zuidplas |
537 |
262 |
38 |
569 |
147 |
2 |
1.107 |
Gemiddelde Zuid-Holland |
385 |
642 |
1.027 |
||||
Bron: Atlas lokale lasten 2025 COELO |
|||||||
Tarieven Capelle aan den IJssel |
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
---|---|---|---|---|
OZB eigenaar woning* |
0,0762% |
0,0728% |
0,0809% |
0,0779% |
OZB eigenaar niet-woning* |
0,2644% |
0,2746% |
0,3097% |
0,2989% |
OZB gebruiker niet-woning* |
0,2201% |
0,2238% |
0,2513% |
0,2437% |
Afvalstoffenheffing éénpersoonshuishouden |
219,79 |
226,37 |
244,44 |
290,28 |
Afvalstoffenheffing tweepersoonshuishouden |
257,07 |
264,78 |
283,68 |
330,60 |
Afvalstoffenheffing meer dan tweepersoonshuishouden |
287,88 |
296,52 |
316,20 |
363,96 |
Rioolheffing eigenaren |
67,00 |
69,00 |
68,52 |
86,94 |
Rioolheffing gebruikers |
50,00 |
51,00 |
54,84 |
69,60 |
Logiesbelasting |
1,25 |
1,30 |
1,30 |
1,30 |
Marktgelden dagtarief per m2 |
0,62 |
0,64 |
0,65 |
0,67 |
Marktgelden kwartaaltarief per m2 |
7,21 |
7,43 |
7,60 |
7,80 |
*de tarieven 2025 zijn volgens de heffingsverordeningen (na wijziging begroting) |