Paragraaf Verbonden partijen

Algemene beleidskaders

Terug naar navigatie - Paragraaf Verbonden partijen - Algemene beleidskaders

Wat zijn verbonden partijen?
Verbonden partijen zijn privaatrechtelijke of publiekrechtelijke organisaties waarin de gemeente een bestuurlijk en een financieel belang heeft. Met bestuurlijk belang wordt zeggenschap bedoeld, bijvoorbeeld bij vertegenwoordiging in een bestuur of het hebben van stemrecht. Van financieel belang is sprake als aan de verbonden partij een financiële bijdrage ter beschikking is gesteld of als er voor een verbonden partij aansprakelijkheid bestaat.
Behalve met verbonden partijen heeft de gemeente ook relaties met andere partijen die niet volledig aan deze definitie voldoen. Het gaat bijvoorbeeld om partijen waar wij enige vorm van zeggenschap hebben, partijen aan wie wij een financiële borgstelling hebben verstrekt of partijen die jaarlijks een aanzienlijk bedrag subsidie ontvangen en voor een groot deel afhankelijk daarvan zijn. Wij noemen deze partijen ‘overige gerelateerde partijen’. In deze paragraaf nemen wij zowel informatie op over verbonden partijen als over overige gerelateerde partijen.

Beleid voor verbonden partijen
In de Nota Verbonden Partijen 2019 staan beleidskaders over de omgang met verbonden partijen. Onderwerpen in deze nota zijn onder andere:

  • Beleidskaders voor in- en uittreding bij verbonden partijen;
  • Rolverdeling tussen het college en de raad;
  • Risico-checklist;
  • Informatie over de planning & control cyclus van verbonden partijen;
  • Aandachtspunten voor governance;
  • Aandachtspunten bij de door de gemeente zelf opgerichte verbonden partijen;
  • Aandachtspunten voor dilemma’s bij verbonden partijen;
  • Afwegingskaders voor gewenste bestuurlijke betrokkenheid.

Visie op verbonden partijen
In de Nota Verbonden Partijen 2019 hebben wij de volgende visie opgenomen:

  • Verbonden partijen dragen in meer of mindere mate bij aan het publiek belang van onze gemeente. Wij vinden het belangrijk dat deze partijen zijn zich hiervan bewust zijn en zich hiervoor inzetten. Tegelijkertijd dragen wij, in verschillende rollen, actief bij aan het slagen hiervan. Hierbij is niet alleen effectiviteit van belang, maar ook democratische legitimiteit.
  • Wij vinden het belangrijk om goede afwegingen te maken over het aangaan van deelname in nieuwe verbonden partijen. Wij doen dit alleen als de voordelen van deelname duidelijk zichtbaar zijn, als de risico’s beheersbaar zijn en als er geen ongunstige neveneffecten ontstaan. Dezelfde afwegingen gebruiken wij om verbonden partijen periodiek te beoordelen. Hiervoor brengen wij periodiek de risico’s in kaart. Om flexibel in te kunnen springen op ontwikkelingen is een goede uittredingsregeling ook belangrijk. Het uitgangspunt is ‘nee, tenzij’.
  • Wij vinden het ook belangrijk om zeggenschap te hebben over de strategische koers van een verbonden partij. Tegelijkertijd beschouwen we de operationele zaken als de verantwoordelijkheid van de partij zelf. Wij houden een vinger aan de pols, maar geven vertrouwen als blijkt dat dat gegeven kan worden. Wij maken goede afspraken over de governance van verbonden partijen.

Wijzigingen in de lijst met verbonden partijen
Wij verwachten in 2026 geen wijzigingen in de lijst met verbonden partijen.

Vermogen en resultaat
De in de overzichten gepresenteerde cijfers bij "Vermogen en resultaat verbonden partij" zijn in de basis de cijfers zoals opgenomen in de jaarstukken 2024 van de betreffende verbonden partij. 

Meer informatie over de gemeenschappelijke regelingen van gemeente Capelle aan den IJssel is te vinden via:  Contactgegevens Gemeente Capelle aan den IJssel | Overheid.nl .

Financiën

Terug naar navigatie - Paragraaf Verbonden partijen - Financiën

In het onderstaande overzicht geven wij de jaarcijfers weer van de verbonden partijen (waar van toepassing). Ook geven wij aan wat de financiële bijdragen aan de verbonden partijen worden en/of wat de te verwachten ontvangen dividenden in 2026 zijn. 

Verbonden partijen (bedragen x € 1.000)
Jaar
Eigen vermogen 1-1
Eigen vermogen 31-12
Vreemd vermogen 1-1
Vreemd vermogen 31-12
Financieel resultaat
Bijdrage 2026
Ontvangst 2026
Gemeenschappelijke regelingen
Dienst Centraal Milieubeheer Rijnmond (DCMR)
2024
4.410
7.341
22.019
26.429
3.517
778
-
Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (VRR)
2024
9.664
11.745
99.080
89.099
1.347
6.022
-
Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH)
2024
35.422
42.035
1.532.687
1.752.607
832
206
-
Gemeentelijke Gezondheidsdienst Rotterdam-Rijnmond (GGD)
nvt
nvt
nvt
nvt
nvt
nvt
899
-
Werkvoorzieningschap Promen
2024
2.425
3.471
8.587
7.196
181
6.052
-
Recreatieschap Hitland
2024
1.251
938
5.538
6.122
-78
394
-
Gemeenschappelijke Regeling IJsselgemeenten
2024
861
0
8.614
7.864
0
16.458
-
Gemeenschappelijke Regeling Jeugdhulp Rijnmond
2024
0
0
83.118
67.185
-1.924
19.790
-
Gemeenschappelijke Regeling Beschermd Wonen Regio Rotterdam
2024
nvt
nvt
nvt
nvt
nvt
246?
-
Vennootschappen
Stedin N.V.
2024
3.221.000
3.370.000
4.408.000
4.728.000
158.000
-
1.279
Evides N.V.
2024
593.000
625.000
877.000
885.000
53.000
-
235
Bank Nederlandse Gemeenten N.V.
2024
4.721.000
4.777.000
110.819.000
123.164.000
279.000
-
19
Irado N.V.
2024
18.590
18.940
21.738
26.478
489
9.477
-
Isala Theater B.V.
2024
426
464
1.394
1.668
39
1.469
-
Rijksmonument Dorpsstraat 164 te Capelle aan den IJssel B.V.
2024
184
180
2.654
2.562
-4
169
-
Sportief Capelle B.V.
2024
818
718
1.604
1.590
72
5.978
-
Stichtingen
Stichting Centrum voor Jeugd en Gezin Capelle aan den IJssel
2024
596
766
3.039
2.669
170
20.507
-
Stichting Welzijn Capelle
2024
28
181
2.134
1.796
153
7.038
-
Overige gerelateerde partijen
Stichting BLICK op Onderwijs (Boeiend Leren In Capelle en Krimpen)
zorgplicht
-
Stichting Begraafplaats en Crematorium Schollevaar
-
22
Stichting tot Exploitatie van de Capelse Golfbaan
-
0
Stichting IJsselland Ziekenhuis
garantstelling
-
Stichting Havensteder
garantstelling
-
Stichting Woonzorg Nederland
garantstelling
-
Stichting Bibliotheek aan den IJssel
1.539
-
Stichting Beheer en Exploitatie Kinderboerderij Klaverweide
547
-
Stichting Kunstzinnige Vorming Rotterdam (SKVR)
513
-
Stichting Leger des Heils
441
-

Gewenste bestuurlijke betrokkenheid

Terug naar navigatie - Paragraaf Verbonden partijen - Gewenste bestuurlijke betrokkenheid

In de Nota Verbonden Partijen 2019 is opgenomen dat het verstandig is om keuzes te maken naar welke verbonden partijen met name aandacht uitgaat. Betrokkenheid is met name gewenst als:

  • De bestuurlijke invloed groot is;
  • Het financieel belang groot is;
  • De maatschappelijke risico’s groot zijn.

Om de afwegingen goed te kunnen maken, is er in de nota een afwegingskader met criteria opgenomen. Op basis hiervan kunnen de partijen ingedeeld worden in drie categorieën, namelijk basis (+), standaard (++) en extra (+++). Op basis hiervan kan het college besluiten om de bestuurlijke betrokkenheid te vergroten, bijvoorbeeld door vaker ambtelijk of bestuurlijk overleg te voeren met de partij of meer verantwoordingsinformatie te vragen.

Verbonden partijen
Programma
Basis (+)
Standaard (++)
Extra (+++)
Gemeenschappelijke regelingen
Dienst Centraal Milieubeheer Rijnmond (DCMR)
7
Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (VRR)
1
Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH)
2, 3
Gemeentelijke Gezondheidsdienst Rotterdam-Rijnmond (GGD)
7
Werkvoorzieningschap Promen
6B
Recreatieschap Hitland
5B
Gemeenschappelijke Regeling IJsselgemeenten
0, 6B
Gemeenschappelijke Regeling Jeugdhulp Rijnmond
6D
Gemeenschappelijke Regeling Beschermd wonen Regio Rotterdam
6C
Vennootschappen en coöperaties
Stedin N.V.
0
Evides N.V.
0
Bank Nederlandse Gemeenten N.V.
0
Irado N.V.
0, 2, 5B, 7
Isala Theater B.V.
0, 5A
Rijksmonument Dorpsstraat 164 te Capelle aan den IJssel B.V.
0, 5A
Sportief Capelle B.V.
0, 5A
Stichtingen en verenigingen
Stichting Centrum voor Jeugd en Gezin Capelle aan den IJssel
6D, 7
Stichting Welzijn Capelle
6A
Overige gerelateerde partijen
Stichting BLICK op Onderwijs (Boeiend Leren In Capelle en Krimpen)
4
Stichting Begraafplaats en Crematorium Schollevaar
7
Stichting tot Exploitatie van de Capelse Golfbaan
5A
Stichting IJsselland Ziekenhuis
0
Stichting Havensteder
8
Stichting Woonzorg Nederland
8
Stichting Bibliotheek aan den IJssel
5A
Stichting Beheer en Exploitatie Kinderboerderij Klaverweide
5B
Stichting Kunstzinnige Vorming Rotterdam (SKVR)
5A
Stichting Leger des Heils
6C

Verbonden partijen - belang, risico's en ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Paragraaf Verbonden partijen - Verbonden partijen - belang, risico's en ontwikkelingen

Hieronder wordt de tabel Verbonden Partijen weergegeven. Hierin zijn opgenomen: openbaar belang, bestuurlijk belang, risico's en ontwikkelingen.
Voor meer inzicht in de gemeenschappelijke regelingen, waaronder deelnemende gemeenten kan Overheid.nl geraadpleegd worden bij het onderdeel 'Neemt deel aan gemeenschappelijke regelingen'.

Verbonden partijen
Openbaar belang
Bestuurlijk belang
Risico's / Ontwikkelingen
Gemeenschappelijke regelingen
Dienst Centraal Milieubeheer Rijnmond (DCMR)
Belangen behartigen van de deelnemende gemeenten op het gebied van vergunningverlening en handhaving in het kader van de Omgevingswet en de Wet milieubeheer.
Lid Algemeen Bestuur
Risico's: In 2024 is een positief financieel resultaat behaald van € 3,51 mln. In lijn met eerdere afspraken wordt een bedrag van € 0,5 mln toegevoegd aan de algemene reserve voor het risico t.a.v. de loonontwikkeling in 2025. Indien deze middelen niet nodig zijn dan zullen deze bij bestemming van het resultaat 2025 worden uitgekeerd aan de participanten. Een bedrag van € 0,5 mln wordt toegevoegd aan de algemene reserve om de ratio van het weerstandsvermogen op 1,2 (norm ligt tussen 1.0 en 1.4) te verhogen gelet op het meerjarige karakter van onzekerheden en kans op stijging van de kosten in de toekomst ten aanzien van de opgenomen risico’s. Het resterende bedrag van € 2,5 mln wordt aan de participanten uitgekeerd naar rato van het werkplan (Capelle aan den IJssel 24k). Het bedrag wordt toegevoegd aan het voorschotbedrag met specifiek bestedingsdoel dat in 2025 negatief is. In 2025 is voorst gebleken dat de financiële resultaten over de eerste 3 maanden (€2,8 mln positief) zijn. De jaarprognose is ook positief. Dat komt door een lager Cao-effect, lagere kosten van nieuw personeel en lagere materiele kosten. De nieuwe Cao van 1 juli 2025 tot 1 juli 2026 is nu pas bekend en leidt op jaarbasis tot een financiële plus van € 1,9 mln. Daarover is afgesproken om niet tussentijds over te gaan tot uitkeren, maar het regulier proces te volgen en een deel van het resultaat (€ 0,75 mln) over 2025 te gebruiken om in 2025 een aantal knelpunten op te lossen: • De toenemende juridisering vraagt tijdelijk grotere inzet van juristen dan geraamd, waaronder de inzet voor het stijgende aantal rechtszaken, grote en complexe handhavingszaken, het toenemende aantal Woo-verzoeken, ed. • De ambitie op het gebied van digitalisering van vergunningen wordt begrensd door de beschikbare inzet; • De ontwikkeling van AI-applicaties toont grote potentie voor de VTH-uitvoering. Een steviger inzet op dit gebied maakt het mogelijk om beter in te spelen op deze nieuwe mogelijkheden en efficiency in de uitvoering te versterken. De CAO van 1 juli 2025 tot 1juli 2026 is bekend. Eerder was als besloten het tarief te laten stijgen met 1.8% dit ligt 3,4% onder de budgetindex (5,2%) en dat zou gelet op de huidige kostenontwikkeling nog scherper kunnen (0 %). Kanttekening is dat de Cao voor de tweede helft van 2026 nog niet bekend is. De tarieven voor 2026 blijven daarom gehandhaafd. Ontwikkelingen: Vooruitkijkend naar 2026 zijn er wetgeving en landelijke beleidsontwikkelingen die van invloed zijn op de taakuitvoering van omgevingsdiensten. Voorbeelden hiervan zijn het Nationaal Mili-eubeleidsplan (NMP), de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) en de implemen-tatie van de vernieuwde Richtlijn industriële emissie. De komende jaren worden bovendien de opgaven complexer door de transitieperiode waarin het bedrijfsleven zich bevindt. Dit wordt beïnvloed door: • Economische omstandigheden: Veranderingen door conflictsituaties, epidemieën en klimaat-druk kunnen de kosten van grondstoffen verhogen en afzetmarkten veranderen. Dit heeft invloed op industriële sectoren. • Maatschappelijke druk: De toenemende druk op ruimte voor wonen, werken en recreëren leidt tot meer kritische en minder tolerante omgevingen ten opzichte van vervuiling. • Nieuwe milieuthema’s: Thema's zoals circulaire economie, energietransitie en gezondheids-vraagstukken worden steeds belangrijker. Dit stelt nieuwe eisen aan bedrijven en toezichthouders. Duidelijke wetgeving is daarbij niet steeds voorhanden en wordt daarom betwist. • Innovatie: Bedrijven maken gebruik van nieuwe digitale technieken en genereren veel data. Dit vraagt om modernisering van toezichtinstrumenten. • Krappe arbeidsmarkt: Zowel DCMR als het bedrijfsleven ervaren een tekort aan arbeidskrachten, wat de uitvoering van taken bemoeilijkt. • Juridisering: Bedrijven vechten steeds vaker eisen en beslissingen aan, wat leidt tot meer juridische procedures. Grote dossiers als Chemours vragen onverminderd veel aandacht. Een en ander legt druk op de organisatie. Vanaf 2026 zijn er belangrijke ontwikkelingen op het gebied van ICT, data en informatievoorziening. Zo zijn cybersecurity en digitale weerbaarheid in toenemende mate belangrijk om gegevens te beschermen en andere digitale risico's te verminderen. Ook wordt ingezet op technologische ontwikkelingen als Artificial Intelligence (AI), automatisering en digitalisering van werkprocessen, Cloud computing en mogelijke inzet van drones en sensoren.
Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (VRR)
Belangen behartigen van de deelnemende gemeenten op het gebied van de veiligheid in de regio en het bieden van een fysiek veilige woon-, leef- en werkomgeving.
Lid Algemeen Bestuur
Risico's: Niet van toepassing Ontwikkelingen:Financiële vooruitzichten gemeenten 2025 en verder. Naast de algemene oproep tot bezuinigingen hebben op voorstel van de wethouders Financiën van de deelnemende gemeenten, de deelnemende colleges de VRR dringend verzocht om met scenario’s te komen. In haar concept-begroting 2026 VRR wordt voorgesteld een taakstelling van 4% op te nemen. De taakstelling wordt ingevuld via hoofdzakelijk een efficiencyslag (d.m.v. temporisering investeringen, vacatures structureel later invullen, inzetten exploitatieoverschot), maar ook het stoppen met advisering op brandveiligheidsaspecten van kleine (0 en A) evenementen. Voor wat betreft de A evenementen heeft uw gemeenteraad in haar zienswijze de VRR verzocht die te continueren. Het Algemeen Bestuur VRR stelt haar begroting 2026 in september 2025 vast. EVT. NOG AANPASSEN. Op 10 juli 2025 besloot uw raad de dienstverleningsovereenkomst met de VRR voor de wijkbrandweerfunctionaris te verlengen tot en met 2027.
Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH)
Economisch Vestigingsklimaat en Verkeer & Vervoer: concurrerende en bereikbare metropoolregio.
Lid Algemeen bestuur, lid Vervoersautoriteit, leden bestuurs- en adviescommissies
Risico’s programma Economisch Vestigingsklimaat: De risico’s die samenhangen met de taken voor het versterken van het economisch vestigingsklimaat kan de MRDH alleen met eigen weerstandscapaciteit afdekken. Risico’s programma’s Exploitatie- en Infrastructuur verkeer en openbaar vervoer: De risico’s die samenhangen met de activiteiten voor verkeer en vervoer worden allereerst opgevangen met een risicobuffer die binnen de projecten, waarbij financiële risico’s worden geïdentificeerd, wordt aangehouden. Wanneer deze risicobuffer niet afdoende is, worden de BDU-middelen aangesproken. Dit heeft tot gevolg dat andere bestedingen ten laste van de BDU-middelen lager worden en/of vertragen. De taken voor verkeer en vervoer worden in hoge mate (>99%) gefinancierd met rijksmiddelen. Omdat de MRDH deze middelen, voor zover ze nog niet zijn besteed, moet beschouwen als vreemd vermogen, kun je van deze middelen geen risicoreserve opbouwen. Ontwikkelingen: In het regeerakkoord is voor 2026 een korting van 10% op de BDU bijdrage gepland. Dit komt neer op 59 miljoen euro per jaar voor de MRDH. Momenteel wordt lobby gevoerd om de door het rijk geplande korting ongedaan te maken
Gemeentelijke Gezondheidsdienst Rotterdam-Rijnmond (GGD)
Behartigen belangen deelnemende gemeenten op het gebied van de volksgezondheid.
Lid Algemeen Bestuur
Risico's: De Gemeenschappelijke Regeling GGD Rotterdam-Rijnmond is onderdeel van de gemeentelijke organisatie van Rotterdam. Rotterdam is daarom risicodragend voor de GGD. De GGD legt verantwoording af aan het college van B&W van Rotterdam. Ontwikkelingen: Zie algemene ontwikkeling.
Werkvoorzieningschap Promen
Behartigen belangen deelnemende gemeenten op het gebied van sociale werkvoorziening en re-integratie.
Lid Algemeen en Dagelijks Bestuur
Risico's: Hoewel Promen bovengemiddeld functioneert, compenseert de instroom van nieuwe doelgroepen niet de uitstroom van de Wsw. Promen krimpt waardoor op termijn de kwaliteit van het bedrijf en de voorziening in gevaar komt. Ontwikkelingen: Het onderzoek naar het beste scenario voor de toekomst van Promen is in 2025 gestart . Op basis van dit onderzoek verwachten we in 2026 de benodigde wijzigingen te kunnen doorvoeren.
Recreatieschap Hitland
Behartigen belangen deelnemende gemeenten op het gebied van openluchtrecreatie.
Lid Algemeen en Dagelijks Bestuur
Risico's: De exploitatielasten worden over de deelnemende gemeenten verdeeld op basis van het aantal inwoners. De definitieve gemeentelijke bijdrage kan worden verhoogd om de rekening te verevenen. Ontwikkelingen: Niet van toepassing
Gemeenschappelijke Regeling IJsselgemeenten
De regeling wordt getroffen ter behartiging van de sturing en beheersing van ondersteunende processen en van uitvoeringstaken van de deelnemers.
Lid Bestuur
Risico's: De deelnemende gemeenten blijven zelf financieel verantwoordelijk voor de budgetten van de Wet bundeling van uitkeringen inkomensvoorziening aan gemeenten (BUIG, met als onderdeel Wet werk en bijstand, IOAW, IOAZ en Bbz), Bijzondere Bijstand, Kinderopvang en Schuldhulpverlening. Ontwikkelingen: In 2026 wordt naar verwachting de uitgestelde Participatiewet in Balans ingevoerd. Als uitwerking van de Wet van school naar duurzaam werk, wordt de begeleiding van jongeren tot 27 jaar geintensiveerd.
Gemeenschappelijke Regeling Jeugdhulp Rijnmond
Behartigen belangen deelnemende gemeenten op het gebied van bovenlokale, specialistische jeugdhulp.
Lid Algemeen Bestuur
Risico's: Het risico bestaat dat, indien de totale kosten van specialistische jeugdhulp voor de aan de gemeenschappelijke regeling deelnemende gemeenten hoger zijn dan de gezamenlijke inleg, de deelnemende gemeenten een extra inleg moeten doen in het lopende begrotingsjaar (zie ook tekst onder financiële consequenties begrotingsjaar). Door realistisch begroten verwachten we dat dit risico beheersbaar wordt. Ontwikkelingen: De jeugdhulpkosten voor regionaal gecontracteerde hulp zijn de afgelopen jaren sterk toegenomen. Om deze kosten te beheersen is regionaal een maatregelenpakket vastgesteld. De uitvoering van de geprioriteerde maatregelen loopt. De overige maatregelen worden uitgewerkt.
Gemeenschappelijke Regeling Beschermd Wonen Regio Rotterdam
Behartigen belangen deelnemende gemeenten op het gebied van de beschermd wonen
Deze centrumregeling heeft geen bestuur
Risico's: Het gaat niet lukken om het Woonplaatsbeginsel voor Beschermd Wonen per 2026 in te voeren. Dit betekent dat decentralisatie en dus de herverdeling van middelen voor onze gemeenten naar achteren schuift. Voor 2025 waren er geen financiële gevolgen voor onze gemeente. De komende jaren worden er geen tekorten voorzien. Ontwikkelingen: Semimuraal Wonen is een nieuw product binnen Beschermd Wonen.
Vennootschappen en corporaties
Stedin N.V.
Het transporteren van elektriciteit en gas naar consumenten en bedrijven.
Aandeelhouder
Risico's: Het risico betreft de deelname in het aandelenkapitaal Ontwikkelingen: De Gemeente is samen met 41 andere gemeenten eigenaar van Stedin N.V. Per 31 januari 2017 is de splitsing van het netwerkbedrijf (Stedin N.V.) en het energiebedrijf (Eneco N.V.) gerealiseerd. Momenteel is er de verwachting dat er een aantal grotere investeringen gedaan zullen worden welke, te zijner tijd, goedkeuring vergen van de AvA. In het niet-gereguleerde domein zal er een goedkeuring moeten komen bij een overschrijding van 25 mln., in het gereguleerde domein geldt een overschrijding van 100 mln. De te verwachte investeringen zijn: (a) De verdere digitale bemetering van middenspanningsstations (gereguleerd domein); en (b) De verdere ontwikkeling van een aantal warmtenetten (niet-gereguleerd domein).
Evides N.V.
Voorzien in de behoefte aan schoon drinkwater aan huishoudens en bedrijven in de regio.
Aandeelhouder
Risico's: Het risico betreft de deelname in het aandelenkapitaal Ontwikkelingen: Jaarlijks stellen de aandeelhouders de drinkwatertarieven vast als onderdeel van het Ondernemingsplan (inclusief begroting). In de jaren 2026-2029 schommelt momenteel de verwachte jaarlijkse tariefsaanpassingen van – 7,4% in 2026, + 3,3% in 2027, + 8,0% in 2028 naar + 4,6% in 2029. Deze tariefsaanpassingen zijn nodig ter dekking van autonome kostenstijgingen, de versterking van de solvabiliteit en de toenemende investeringsuitgaven.
Bank Nederlandse Gemeenten N.V.
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Aandeelhouder
Risico's: Het risico betreft de deelname in het aandelenkapitaal. BNG is een zeer solide bank, waardoor de risico's gering zijn. Ontwikkelingen: Geen
Irado N.V.
Ophalen en verwerken van afval.
Aandeelhouder
Risico's: Het theoretisch risico betreft enerzijds onze deelname in het aandelenkapitaal: bij een eventueel faillissement moet dit naar € 0 gewaardeerd worden. Verder bevat de begroting van Irado een aantal risico’s die, als zij zich voordoen, een hogere jaarlijkse bijdrage van de deelnemende partijen vragen en/of een lager dividend uitkeren. In het Strategisch Plan 2025-2028 staat alleen voor deze periode nog in 2027 een dividend opgenomen van €110.000 in plaats van het jaarlijkse structurele dividend van € 330.000. Ontwikkelingen: Irado staat voor maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) door verstandig om te gaan met schaarse bronnen op het gebied van mens, milieu en maatschappij (People, Planet, Profit). Daarnaast ligt de focus de komende jaren op afvalreductie, arbeidsparticipatie, bewonersparticipatie en een efficiënte bedrijfsvoering. In het Strategisch Plan 2025-2028 heeft Irado als uitgangspunt opgenomen: • bij de gemeenten in deze planperiode een groei in omzet van 10% boven de inflatiecorrectie te realiseren, • vanaf 2026 een groei van de commerciële omzet te realiseren van 5% per jaar boven de inflatie.
Isala Theater B.V.
Mede in stand houden van een culturele voorziening en het verlevendigen van het stadshart.
Certificaathouder
Risico's: Het Isala Theater primair is zelf verantwoordelijk voor de financiële bedrijfsvoering. Eventuele financiële problemen kunnen de gemeente op verschillende manieren raken. De risico’s zijn dan met name: verzoek om verhoging subsidie, niet realiseren huurbaten, afwaarderen aandelen en niet uitbetalen van dividend. We ontvangen halfjaarcijfers, een begroting en een jaarrekening en er is een jaarlijkse aandeelhoudersvergadering. Ontwikkelingen: Per 1 januari 2026 worden conform het raadsbesluit van 10 juli 2025 diverse ombuigingen doorgevoerd. Isala Theater ontvangt vanaf 2026 minder subsidie en realiseert besparingen op de bedrijfsvoering.
Rijksmonument Dorpsstraat 164 te Capelle aan den IJssel B.V.
In stand houden cultuur voor de gemeenschap.
Aandeelhouder
Risico's: De huidige (commerciële) huurovereenkomst loopt tot eind 2026. Eventuele niet verlenging kan financiële consequenties hebben. Ontwikkelingen: Niet van toepassing
Sportief Capelle B.V.
Exploitatie, beheer en onderhoud van sportaccommodaties, ondersteuning van sportverenigingen en sportstimulering van Capellenaren ter bevordering van gezondheid en vitaliteit.
Enig aandeelhouder in BV
Risico’s: Sportief Capelle heeft een algemene reserve. Jaarlijks wordt de hoogte van deze algemene reserve getoetst en wordt er een voorstel tot bestemming van het resultaat en uitkering van het resultaat voorgelegd door de BV Sport aan de aandeelhouder. Binnen de kaders van het vennootschapsrecht zijn overige financiële consequenties voor rekening van de aandeelhouder. Ontwikkeling: Per 1 januari 2026 worden conform het raadsbesluit van 10 juli 2025 diverse ombuigingen doorgevoerd. Sportief Capelle beëindigt het Sportfonds voor sportaccommodaties en het vangnetzwemmen, en realiseert besparingen op bedrijfsvoering en meerjarenonderhoud. De dienstverleningsovereenkomst wordt herijkt met als beoogde ingangsdatum 1 januari 2026.
Stichtingen en verenigingen
Stichting Centrum voor Jeugd en Gezin Capelle aan den IJssel
Uitvoeren van de wettelijke taken op het gebied van jeugdhulp en jeugdgezondheidszorg.
Opdrachtgever
Risico's: Het risico bestaat dat de door de stichting voor lokale jeugdhulp gemaakte kosten hoger zijn dan de gemeentelijke jaarbijdrage. Artikel 17 van de Dienstverleningsovereenkomst bepaalt dat, indien dit met het oog op de liquiditeitspositie noodzakelijk is, de gemeente en de stichting in het geval van meer- en minderwerk daartoe met elkaar in overleg treden. Het is de intentie van de gemeente om de stichting duurzaam te ondersteunen. Ontwikkelingen: Geen
Stichting Welzijn Capelle
Het uitvoeren van diverse taken op het gebied van welzijnswerk en maatschappelijke ondersteuning en het bevorderen van participatie. Samenhang en afstemming tussen welzijn en zorg en een integrale wijkaanpak binnen het sociaal domein.
Opdrachtgever
Risico’s: Het door Welzijn Capelle voorspelde financieel tekort heeft zich niet doorgezet in de jaarrekening van 2024. Voor 2026 wordt een taakstellende DVO-bijdrage toegekend. In combinatie met de gevolgen van de ombuigingen en een mogelijk terugloop in extra opdrachten en bijbehorende financiering, is er een risico op een financieel tekort wat zal moeten leiden tot een versobering van de dienstverlening. Er zijn gesprekken gaande met Welzijn Capelle om de risico’s van bovenstaande in te perken of te ondervangen. Ontwikkelingen: Momenteel wordt gewerkt aan een herijking van de Dienstverleningsovereenkomst met Welzijn Capelle, met een beoogde ingangsdatum van 1 januari 2026. Het onderzoek naar de bekostiging is afgerond en de adviezen zijn verwerkt in de dienstverleningsovereenkomst.
Overige gerelateerde partijen
Stichting BLICK op Onderwijs (Boeiend Leren In Capelle en Krimpen)
De stichting verzorgt openbaar onderwijs. De doelstelling voor programma 4 Onderwijs is dat er wordt voorzien in voldoende openbaar onderwijs in de gemeente.
De gemeenteraden van Capelle en Krimpen aan den IJssel zijn wettelijk toezichthouder op deze stichting. Dit betekent onder andere dat BLICK de jaarrekeningen ter kennisgeving naar de gemeenteraden stuurt conform de statuten.
Risico's: Bij onvoldoende kwaliteit van het onderwijs voldoet de gemeente niet aan de wettelijke verplichting. Ontwikkelingen: Binnen Stichting BLICK zijn momenteel diverse ontwikkelingen gaande. Zo is er een nieuw Strategisch Beleidsplan 2025–2029 vastgesteld, dat de basis vormt voor de schoolplannen van de BLICK-scholen. Deze schoolplannen worden aangevuld met schooleigen ambities en aandachtspunten. Daarnaast is BLICK voornemens haar statuten te actualiseren, aangezien de huidige versie op meerdere punten herziening behoeft. De voorgestelde statutenwijziging zal naar verwachting eind 2025 worden voorgelegd aan de gemeenteraden van Krimpen aan den IJssel en Capelle aan den IJssel en naar verwachting begin 2026 in werking treden. Verder onderzoekt Stichting BLICK de mogelijkheid om haar enige school voor voortgezet onderwijs, het EYE College, over te dragen aan Stichting BOOR. Op dit moment voeren beide stichtingen gezamenlijk een haalbaarheidsonderzoek uit. De uitkomsten hiervan worden eind 2025 of begin 2026 verwacht.
Stichting Begraafplaats en Crematorium Schollevaar
De Stichting is de erfpachter voor de begraafplaats, het crematorium en het uitvaartcentrum in Schollevaar, waar de lijkbezorging uitgevoerd wordt. Doelstelling voor programma 7 Volksgezondheid en milieu is het uitvoeren van de lijkbezorging en het uitvoeren van de erfpachtovereenkomst.
We hebben de bevoegdheid om een vertegenwoordiger in het stichtingsbestuur te benoemen. De overige bestuursleden worden gevormd door vertegenwoordigers van DELA Coöperatie. De begraafplaats is geprivatiseerd en in erfpacht uitgegeven. De stichting is de formele erfpachtende partij, maar DELA voert het beheer uit.
Risico's: Niet van toepassing Ontwikkelingen: Geen
Stichting tot Exploitatie van de Capelse Golfbaan
Het exploiteren van een golfbaan draagt bij aan de sociale leefbaarheid.
Vanwege de in het verleden gekochte participatie neemt de Gemeente, in de persoon van de burgemeester, zitting in het bestuur.
Risico's: Niet van toepassing Ontwikkelingen: Niet van toepassing
Stichting IJsselland Ziekenhuis
Het ziekenhuis dient maatschappelijke belangen.
Niet van toepassing
Risico's: Niet van toepassing Ontwikkelingen: Niet van toepassing
Stichting Havensteder
De woningcorporatie dient maatschappelijke belangen. We staan garant voor een lening die de corporatie heeft afgesloten. Verder maken we samenwerkingsafspraken over de ontwikkeling en kwaliteit van de sociale woningvoorraad.
Niet van toepassing
Risico's: Niet van toepassing Ontwikkelingen: Niet van toepassing
Stichting Woonzorg Nederland
De woningcorporatie dient maatschappelijke belangen. We staan garant voor een lening die de corporatie heeft afgesloten. Verder maken we samenwerkingsafspraken over de ontwikkeling en kwaliteit van de sociale woningvoorraad.
Niet van toepassing
Risico's: Niet van toepassing Ontwikkelingen: Niet van toepassing
Stichting Bibliotheek aan den IJssel
De bibliotheek is een voorziening waar mensen informatie kunnen vinden en elkaar kunnen ontmoeten. De bibliotheek heeft onder andere een uitleenfunctie en educatiefunctie. De bibliotheek richt zich binnen ‘een leven lang ontwikkelen’ specifiek op twee geprioriteerde groepen: *Jeugd tot 18 jaar- taal als basis *Kwetsbare volwassen (met een achterstand in de (digitale) basisvaardigheden) – meedoen in de samenleving.
Niet van toepassing
Risico's: De bibliotheek aan den IJssel is voor een groot deel afhankelijk van de gemeentelijke subsidie voor de exploitatie en uitvoering van haar taken rondom het bibliotheekwerk in de gemeente Capelle aan den IJssel. Door de ontwikkelingen rondom het ravijnjaar staat de subsidie voor de bibliotheek onder druk. Hierdoor kan de bibliotheek mogelijk niet alle taken uitvoeren, die we als gemeente belangrijk vinden. In de vastgestelde ombuigingen is vooralsnog niet gekozen om bezuiniging door te voeren op de bibliotheek. Ontwikkelingen: Op dit moment is er nieuwe wetgeving voor het bibliotheekwerk in de maak. Met deze wetgeving krijgt de gemeente de zorgplicht voor het in stand houden van de bibliotheekvoorziening in hun gemeente. Deze wetgeving gaat waarschijnlijk in vanaf 2026. Als gemeenten bereiden we ons samen met de bibliotheek aan den IJssel voor op deze wetgeving
Stichting Beheer en Exploitatie Kinderboerderij Klaverweide
De kinderboerderij is een recreatieve en educatieve voorziening voor de Capelse jeugd, waar ze in contact kan komen met dieren. De kinderboerderij ontvangt subsidie hiervoor. De doelstelling voor programma 5B Openbaar groen en (openlucht) recreatie is het in stand houden van de kinderboerderij.
Niet van toepassing
Risico’s: de kinderboerderij is haast volledig afhankelijk van gemeentelijke subsidie. Daarnaast heeft het bestuur te kennen gegeven per eind 2025 haar functie neer te leggen. Momenteel wordt er gewerkt aan een oplossing, waarbij naar verwachting de exploitatie naar een professionele organisatie gaat door middel van een quasi-inbestedingsprocedure. Ontwikkelingen: In juli 2025 heeft de gemeenteraad besloten tot realisatie van een nieuwe kinderboerderij in het Schollebos. Voor de investering is € 4,1 miljoen beschikbaar gesteld, met een jaarlijkse kapitaalslast van € 225.000. Samen met de taakstellende exploitatiesubsidie van € 425.000 komt het totaal op een jaarlijks bedrag van € 650.000. En zoals reeds gemeld wordt er momenteel gewerkt aan een opvolging van de huidige stichting.
Stichting Kunstzinnige Vorming Rotterdam (SKVR)
De SKVR geeft muziekonderwijs of -cursussen en organiseert muziekactiviteiten. De SKVR ontvangt subsidie om met deze activiteiten een basis te creëren voor actieve en passieve muziekbeleving voor de Capelse jeugd. De doelstelling voor programma 5A Vrijetijdsbesteding (Sport en cultuur) is het in stand houden van een muziekschool.
Niet van toepassing
Risico's: Niet van toepassing Ontwikkelingen: Niet van toepassing
Stichting Leger des Heils
Het Leger des Heils biedt begeleid wonen voor jongvolwassenen. De deelnemers krijgen begeleiding op verschillende leefgebieden, zoals sociale vaardigheden, woonvaardigheden, financiën en veiligheid. De begeleiding is gericht op bevordering van de zelfredzaamheid en zelfstandig wonen. Doelstelling voor programma 6C Wet maatschappelijke ondersteuning is het in stand houden van de woonvoorziening begeleid wonen.
Niet van toepassing
Risico's: Niet van toepassing Ontwikkelingen: Het Leger des Heils biedt begeleid wonen voor jongvolwassenen. De deelnemers krijgen begeleiding op verschillende leefgebieden, zoals sociale vaardigheden, woonvaardigheden, financiën en veiligheid. De begeleiding is gericht op bevordering van de zelfredzaamheid.