
Programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat
Dashboard
Terug naar navigatie - Programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat - DashboardMissie
Terug naar navigatie - Programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat - MissieWe maken en behouden een veilige, schone en prettige buitenruimte. Om de bereikbaarheid in stand te houden en waar mogelijk te verbeteren, investeren we in maatregelen voor de auto, openbaar vervoer, fietsers en voetgangers. Daarbij hebben we oog voor de verschillende doelgroepen en belanghebbenden en zetten we de samenwerking met onze partners voort. Ook blijven we aandacht geven aan het vergroten van de verkeersveiligheid en dragen we bij aan een duurzame en toekomstgerichte stad.
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat - Wat willen we bereiken?Schone, hele en veilige openbare buitenruimte
Terug naar navigatie - Programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat - Wat willen we bereiken? - Schone, hele en veilige openbare buitenruimteWe zijn verantwoordelijk voor een schone, hele en veilige openbare buitenruimte.
Wijzigingsvoorstellen
Terug naar navigatie - Programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat - WijzigingsvoorstellenDe wijzigingsvoorstellen van programma 2 staan hieronder weergegeven.
Programma 2 - Wijzigingsvoorstel |
Investering |
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
Categorie |
Portefeuillehouder |
---|---|---|---|---|---|---|---|
2.1 Herinrichting Bermweg en Lupinestraat |
-397 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Investering |
van Woudenberg |
2.2 Veilige fietsroute 's-Gravenweg |
-130 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Investering |
van Woudenberg |
Totaal |
-527 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
2.1. Herinrichting Bermweg en Lupinestraat
Terug naar navigatie - Programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat - 2.1. Herinrichting Bermweg en LupinestraatHet onderstaande wijzigingsvoorstel heeft uw raad al bij de Kadernota 2026 als niet autonome ontwikkeling goedgekeurd.
In 2017 zijn voor de herinrichting van de Bermweg en voor de fietsoversteek naar de Lupinestraat uitvoeringskredieten vastgesteld , € 863.000 en € 70.000. Volgens het CBS is de relatieve indexering van 2017 naar 2025 42,5%, wat neerkomt op een indexering van € 367.000 en € 30.000. Hierna zijn de totale kosten van dit project € 1.330.000. Daarnaast zijn de projecten aangemeld voor subsidie van naar verwachting € 598.000. Na het ontvangen van de beschikkingen van deze subsidies zullen we de begroting hierop aanpassen.
In dit wijzigingsvoorstel zijn de kapitaallasten niet opgenomen. De afschrijvings- en rentelasten zijn integraal verwerkt bij de Actualisatie van de begroting (zie Begroting in hoofdlijnen).
2.2 Veilige fietsroute 's-Gravenweg
Terug naar navigatie - Programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat - 2.2 Veilige fietsroute 's-GravenwegHet onderstaande wijzigingsvoorstel heeft uw raad al bij de Kadernota 2026 als niet autonome ontwikkeling goedgekeurd.
In de gebiedsvisie Landelijk Capelle is beschreven dat we op de ’s-Gravenweg tussen de Prins Alexanderlaan en de gemeentegrens met Zuidplas een fietsstraat aanleggen. Om deze fietsstraat te realiseren is € 130.000 extra nodig. Hier stemde uw raad op 11 november 2024 mee in. De totale kosten van dit project zijn € 1.524.000. Hiervoor is dekking vanuit het krediet Landelijk Capelle € 530.000, bijdragen van nutsbedrijven € 398.000 en een subsidie van de provincie € 466.000. Naast het aanleggen van de fietsstraat gaan we de leidingenstrook in de 's-Gravenweg repareren en realiseren we een klein parkeerterrein aan het Kanaalpad.
In dit wijzigingsvoorstel zijn de kapitaallasten niet opgenomen. De afschrijvings- en rentelasten zijn integraal verwerkt bij de Actualisatie van de begroting (zie Begroting in hoofdlijnen).
Wat mag het kosten?
Terug naar navigatie - Programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat - Wat mag het kosten?Omschrijving |
Rekening 2024 |
BG 2025
na wijz. t/m BR1 |
Begroting 2026 |
Raming 2027 |
Raming 2028 |
Raming 2029 |
||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten |
-10.887 |
-11.891 |
-11.404 |
-12.644 |
-13.538 |
-14.571 |
||||
Baten |
2.665 |
694 |
817 |
817 |
817 |
817 |
||||
Saldo van baten en lasten |
-8.222 |
-11.197 |
-10.587 |
-11.827 |
-12.720 |
-13.754 |
||||
Mutaties reserves: |
||||||||||
Reserve eenmalige uitgaven |
-361 |
1.303 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||
Reserve kapitaallasten |
0 |
0 |
79 |
79 |
79 |
79 |
||||
Totaal mutaties reserves |
-361 |
1.303 |
79 |
79 |
79 |
79 |
||||
Resultaat |
-8.584 |
-9.894 |
-10.508 |
-11.748 |
-12.642 |
-13.675 |
||||
Analyse Programma 2 op hoofdlijnen
Terug naar navigatie - Programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat - Analyse Programma 2 op hoofdlijnenToenemende afschrijvingslasten verklaren de hogere lasten in meerjarenperspectief. We investeren jaarlijks in wegen, fietspaden en verkeersregelinstallaties. De afschrijvingen lopen hierdoor op van € 2,3 miljoen in 2026 tot € 4,7 miljoen in 2029.
In 2026 vallen de lasten weg die in 2025 voor De Terp gemaakt zijn. Ditzelfde geldt voor het budget van Mobiliteit Landelijk Capelle na het afronden van diverse projecten.
De hogere leges voor kabels en leidingen verklaren de hogere baten in 2026.
Subsidieplafonds
Terug naar navigatie - Programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat - SubsidieplafondsNiet van toepassing.