Programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat

Dashboard

Terug naar navigatie - Programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat - Dashboard

Missie

Terug naar navigatie - Programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat - Missie

We maken en behouden een veilige, schone en prettige buitenruimte. Om de bereikbaarheid in stand te houden en waar mogelijk te verbeteren, investeren we in maatregelen voor de auto, openbaar vervoer, fietsers en voetgangers. Daarbij hebben we oog voor de verschillende doelgroepen en belanghebbenden en zetten we de samenwerking met onze partners voort. Ook blijven we aandacht geven aan het vergroten van de verkeersveiligheid en dragen we bij aan een duurzame en toekomstgerichte stad.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat - Wat willen we bereiken?

Schone, hele en veilige openbare buitenruimte

Terug naar navigatie - Programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat - Wat willen we bereiken? - Schone, hele en veilige openbare buitenruimte

We zijn verantwoordelijk voor een schone, hele en veilige openbare buitenruimte.

Wijzigingsvoorstellen

Terug naar navigatie - Programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat - Wijzigingsvoorstellen

De wijzigingsvoorstellen van programma 2 staan hieronder weergegeven. 

Programma 2 - Wijzigingsvoorstel
Investering
2026
2027
2028
2029
Categorie
Portefeuillehouder
2.1 Herinrichting Bermweg en Lupinestraat
-397
0
0
0
0
Investering
van Woudenberg
2.2 Veilige fietsroute 's-Gravenweg
-130
0
0
0
0
Investering
van Woudenberg
Totaal
-527
0
0
0
0

2.1. Herinrichting Bermweg en Lupinestraat

Terug naar navigatie - Programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat - 2.1. Herinrichting Bermweg en Lupinestraat

Het onderstaande wijzigingsvoorstel heeft uw raad al bij de Kadernota 2026 als niet autonome ontwikkeling goedgekeurd.

In 2017 zijn voor de herinrichting van de Bermweg en voor de fietsoversteek naar de Lupinestraat uitvoeringskredieten vastgesteld , € 863.000 en € 70.000. Volgens het CBS is de relatieve indexering van 2017 naar 2025 42,5%, wat neerkomt op een indexering van € 367.000 en € 30.000. Hierna zijn de totale kosten van dit project € 1.330.000. Daarnaast zijn de projecten aangemeld voor subsidie van naar verwachting € 598.000. Na het ontvangen van de beschikkingen van deze subsidies zullen we de begroting hierop aanpassen. 

In dit wijzigingsvoorstel zijn de kapitaallasten niet opgenomen. De afschrijvings- en rentelasten zijn integraal verwerkt bij de Actualisatie van de begroting (zie Begroting in hoofdlijnen).

2.2 Veilige fietsroute 's-Gravenweg

Terug naar navigatie - Programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat - 2.2 Veilige fietsroute 's-Gravenweg

Het onderstaande wijzigingsvoorstel heeft uw raad al bij de Kadernota 2026 als niet autonome ontwikkeling goedgekeurd.

In de gebiedsvisie Landelijk Capelle is beschreven dat we op de ’s-Gravenweg tussen de Prins Alexanderlaan en de gemeentegrens met Zuidplas een fietsstraat aanleggen. Om deze fietsstraat te realiseren is € 130.000 extra nodig. Hier stemde uw raad op 11 november 2024 mee in. De totale kosten van dit project zijn € 1.524.000. Hiervoor is dekking vanuit het krediet Landelijk Capelle € 530.000, bijdragen van nutsbedrijven € 398.000 en een subsidie van de provincie € 466.000. Naast het aanleggen van de fietsstraat gaan we de leidingenstrook in de 's-Gravenweg repareren en realiseren we een klein parkeerterrein aan het Kanaalpad.

In dit wijzigingsvoorstel zijn de kapitaallasten niet opgenomen. De afschrijvings- en rentelasten zijn integraal verwerkt bij de Actualisatie van de begroting (zie Begroting in hoofdlijnen).

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat - Wat mag het kosten?
Omschrijving
Rekening 2024
BG 2025 na wijz. t/m BR1
Begroting 2026
Raming 2027
Raming 2028
Raming 2029
Lasten
-10.887
-11.891
-11.404
-12.644
-13.538
-14.571
Baten
2.665
694
817
817
817
817
Saldo van baten en lasten
-8.222
-11.197
-10.587
-11.827
-12.720
-13.754
Mutaties reserves:
Reserve eenmalige uitgaven
-361
1.303
0
0
0
0
Reserve kapitaallasten
0
0
79
79
79
79
Totaal mutaties reserves
-361
1.303
79
79
79
79
Resultaat
-8.584
-9.894
-10.508
-11.748
-12.642
-13.675

Analyse Programma 2 op hoofdlijnen

Terug naar navigatie - Programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat - Analyse Programma 2 op hoofdlijnen

Toenemende afschrijvingslasten verklaren de hogere lasten in meerjarenperspectief. We investeren jaarlijks in wegen, fietspaden en verkeersregelinstallaties. De afschrijvingen lopen hierdoor op van € 2,3 miljoen in 2026 tot € 4,7 miljoen in 2029.

In 2026 vallen de lasten weg die in 2025 voor De Terp gemaakt zijn. Ditzelfde geldt voor het budget van Mobiliteit Landelijk Capelle na het afronden van diverse projecten.

De hogere leges voor kabels en leidingen verklaren de hogere baten in 2026.

 

Subsidieplafonds

Terug naar navigatie - Programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat - Subsidieplafonds

Niet van toepassing.