Programma 0 Bestuur en ondersteuning

Dashboard

Terug naar navigatie - Programma 0 Bestuur en ondersteuning - Dashboard

Missie

Terug naar navigatie - Programma 0 Bestuur en ondersteuning - Missie

We willen een gemeente zijn voor en van alle Capellenaren. Met een bestuur dat luistert naar de zorgen en ideeën van Capellenaren. Om samen te zoeken naar perspectief en oplossingen, waarbij we denken in mogelijkheden. Een betrouwbaar bestuur dat de tweedeling in de samenleving niet groter, maar juist kleiner maakt. Een bestuur dat ook vertrouwen geeft en Capellenaren (weer) overtuigt dat meedenken, inspreken, stemmen en meedoen ertoe doet. We willen de denk- en doe-kracht van de Capellenaar stimuleren en daarvoor alle ruimte bieden. Als bestuur en gemeente zijn we integer, transparant, zichtbaar en controleerbaar. Daarbij is onze dienstverlening van een hoog niveau en zijn onze financiën structureel op orde.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Programma 0 Bestuur en ondersteuning - Wat willen we bereiken?

Optimale dienstverlening

Terug naar navigatie - Programma 0 Bestuur en ondersteuning - Wat willen we bereiken? - Optimale dienstverlening

We zorgen voor een optimale dienstverlening. Zowel in het gemeentehuis als met onze digitale dienstverlening. Veel diensten en producten zijn de afgelopen jaren al gedigitaliseerd. We kiezen voor 'digitaal tenzij'. Het moet voor Capellenaren altijd mogelijk zijn om diensten en producten ook aan de balie aan te vragen. Daarbij staat de menselijke maat centraal waarbij we maatwerk leveren. De vervolgstap is om onze dienstverlening 'aan de achterkant' goed in te richten. Dit geeft een impuls aan de kwaliteit van onze dienstverlening.

Digitalisering interne afhandeling aanvragen Capellenaren

Er is binnen de unit Burgerzaken/KCC een onderzoek gestart welke formulieren met minimale financiële middelen eenvoudig gedigitaliseerd kunnen worden om de dienstverlening aan Capellenaren verder te verbeteren en moderniseren. Naar verwachting zal dit het aantal baliebezoeken reduceren.

Informatiehuishouding op orde brengen

De belangrijkste uitdagingen op het gebied van informatiebeheer in 2026 zijn het aantrekken van een nieuwe gemeentearchivaris, informatiemanager en bewustwording creëren op het gebied van informatiebeheer. Met de inwerkingtreding van de nieuwe Archiefwet op 1 juli 2026, is de gemeente verplicht een gediplomeerde gemeentearchivaris aan te wijzen. Daarbij wordt onderzocht of mogelijk in 2026 bij andere gemeenten kan worden aangesloten. Het doen van onderzoek en de werving van een kandidaat met de juiste opleiding zullen de nodige tijd in beslag nemen. 

Het aantrekken van een nieuwe informatiemanager is in 2023 al in gang gezet. Dat heeft toen niet tot het gewenste resultaat geleid. In de tussentijd is intern besloten om de rol van  (strategisch) informatiemanager onder te brengen bij BCO. De werving is inmiddels gestart en de inspanningen zijn erop gericht dat de rol van informatiemanager in het eerste kwartaal van 2026 is ingevuld.   

In 2024 is het inspectierapport op de informatiehuishouding uitgebracht. De belangrijkste conclusie is dat de daaraan voorafgaande twee jaar gewerkt is aan verbeteringen, maar binnen de organisatie de uitdagingen onvoldoende worden herkend om daadwerkelijk ‘in control’ te komen. Door het vertrek van de teammanager, gemeentearchivaris en allround medewerker in 2025, is het tot nu toe niet gelukt om alle verbeterpunten in 2025 op te pakken.

Als onderdeel van een in 2025 opgesteld verbeterplan is vanuit team Informatie wel gestart met ‘kwaliteitscyclusgesprekken’ met de verschillende afdelingen. Deze gesprekken hebben tot doel het inventariseren van de stand van zaken met betrekking tot informatiebeheer en het formuleren van adviezen waarmee de teams zelf aan de slag kunnen gaan. Daarnaast moeten deze gesprekken bijdragen aan meer bewustzijn van de verantwoordelijkheid die teams hebben om de informatiehuishouding op orde te krijgen. In 2026 worden nog meer acties in gang gezet om het bewustzijn op dit gebied binnen de organisatie te vergroten. Te denken valt aan het organiseren van informatiebijeenkomsten, trainingen en workshops over goed en efficiënt informatiebeheer.

Naast het voortzetten van deze gesprekken, wordt in 2026 verder gewerkt aan andere aanbevelingen uit het inspectierapport op de informatiehuishouding. Hiermee worden tegelijkertijd verschillende indicatoren uit het Meerjarenplan Digitale Informatiehuishouding 2026-2030 van de VNG opgepakt. Dit plan is erop gericht gemeenten te helpen voldoen aan de verplichtingen die de Wet open overheid stelt aan de openbaarheid en informatiehuishouding van overheidsorganisaties. 

Ondanks deze inspanningen, zal in 2026 een nieuwe inspectieronde worden uitgevoerd, waarbij de verwachting is dat het mogelijk opnieuw een kritisch rapport zal opleveren over de minimale verbeterstappen die we zullen hebben kunnen zetten in 2025.

Gemeenteraadsverkiezingen

De gemeenteraadsverkiezingen in 2026 zijn op woensdag 18 maart en vallen onder verantwoordelijkheid van de gemeente. Het proces bestaat uit het opstellen van kandidatenlijsten door politieke partijen, de inrichting en toegankelijkheid van stembureaus, en de waarborging van een zorgvuldig en transparant stem- en telproces. Na de openbare bekendmaking van de verkiezingsuitslag wordt de nieuwe gemeenteraad geïnstalleerd. In de begroting 2026 is voor de organisatie van de verkiezing een bedrag van 157.000 opgenomen.

Transparantie en communicatie

Terug naar navigatie - Programma 0 Bestuur en ondersteuning - Wat willen we bereiken? - Transparantie en communicatie

In het beleidsplan communicatie van de gemeente Capelle aan den IJssel presenteren we onze visie en strategie op het gebied van communicatie aan de hand van vijf Capelse Pijlers. Hiermee willen we Capellenaren met duidelijke en effectieve communicatie proactief bereiken en betrekken bij dat wat er echt toe doet in Capelle. In het beleidsplan zijn de doelstellingen, ambities en visie van de organisatie en het bestuur en het coalitieakkoord van het college onze uitgangspunten voor de inrichting van onze communicatie in Capelle aan den IJssel. In een tijd waarin heldere en begrijpelijke informatie, duidelijke taal, digitale toegankelijkheid en het betrekken van onze burgers van essentieel belang zijn.

Binnen de gemeente spelen talloze onderwerpen die relevant zijn voor alle Capellenaren. Het aantal daarvan neemt ook toe omdat gemeenten steeds meer verantwoordelijkheden krijgen vanuit het Rijk. Communicatie wordt in toenemende mate betrokken bij deze dossiers. Per afdeling en per beleidsthema kijken de communicatieadviseurs wat nodig is om het onder de aandacht te brengen van interne en externe betrokkenen. Daarbij hebben de communicatieadviseurs ook de rol om de overkoepelende gemeentelijke communicatiestrategie in het vizier te houden om optimale samenhang te creëren.

We hebben onze communicatie georganiseerd op basis van 5 communicatiepijlers:

1.    Onze communicatie is duidelijk en we zijn bereikbaar, zodat iedere Capellenaar kan meedoen;
2.    De organisatie luistert en gaat in gesprek met de Capellenaar;
3.    Interne communicatie, woordvoering en huisstijl bepalen (ook) wie we zijn;
4.    Communicatie biedt maatwerk, zoekt naar mogelijkheden, is creatief en toont lef;
5.    Communicatie is sparringpartner voor de hele organisatie.

Versterking lokale democratie

Terug naar navigatie - Programma 0 Bestuur en ondersteuning - Wat willen we bereiken? - Versterking lokale democratie

In de Visie Burgerparticipatie staat hoe we als gemeente ons participatiebeleid uitvoeren en samen met de stad werken. Dit doen we door het inzetten van onze participatie-instrumenten en door te onderzoeken of er nog nieuwe vormen van participatie passen bij Capelle. Omdat we graag een uitnodigende gemeente willen zijn, benaderen we onze inwoners, bedrijven en organisaties om mee te denken, mee te doen en zelf zaken op te pakken. We blijven kijken naar manieren om de betrokkenheid van de jeugd bij de gemeente te vergroten. 

Onze participatievisie kent de volgende Capelse speerpunten:

1.    Van 'buiten naar binnen' denken en werken;
2.    Maatwerk in participatievorm leveren;
3.    Moeilijk bereikbare doelgroepen betrekken;
4.    Betrokkenheid en eigenaarschap vergroten;
5.    Gelijkwaardige samenwerking waar mogelijk.

Aantrekkelijke werkgever

Terug naar navigatie - Programma 0 Bestuur en ondersteuning - Wat willen we bereiken? - Aantrekkelijke werkgever

In het HR-beleidsplan presenteren we op welke wijze de gemeente Capelle aan den IJssel ervoor zorgt een aantrekkelijk werkgever te zijn. Een werkgever waar medewerkers met plezier komen en blijven werken en zich veilig voelen. We vinden het belangrijk dat iedereen ongeacht achtergrond, cultuur, seksuele geaardheid, religie, fysieke en mentale mogelijkheden zich welkom en gewaardeerd voelt. 

We besteden veel aandacht aan duurzame inzetbaarheid en de ontwikkeling van onze medewerkers. We hebben een talentprogramma, organiseren een safariweek en in de zomer een drukbezochte vitaliteitsdag. We streven naar een gezonde balans tussen werk en privé en vinden werkgeluk heel belangrijk. 

Sinds 2024 besteden extra veel aandacht aan stagiaires. Vooruitlopend op het stagebeleid hadden we het afgelopen jaar 23 stagiaires. We zien stage en afstuderen ook als instroomkanaal voor mogelijke nieuwe medewerkers.

We hebben onze HR-activiteiten georganiseerd op basis van 'de reis' die een medewerker bij ons als werkgever maakt:

1.    Instroom;
2.    Doorstroom;
3.    Uitstroom.

We vinden alle fasen even belangrijk en besteden veel tijd en aandacht aan de kwaliteit van onze dienstverlening.

Post onvoorzien

Terug naar navigatie - Programma 0 Bestuur en ondersteuning - Post onvoorzien

Wij zijn bevoegd tot bestedingen ten lasten van de post onvoorzien. De omvang van de post onvoorzien is begroot op € 0,50 per inwoner, oftewel € 34.000. De post onvoorzien maakt deel uit van taakveld 0.8 Overige baten en lasten. 

Wijzigingsvoorstellen

Terug naar navigatie - Programma 0 Bestuur en ondersteuning - Wijzigingsvoorstellen

De wijzigingsvoorstellen van programma 0 staan hieronder weergegeven. 

Programma 0 - Wijzigingsvoorstel
2026
2027
2028
2029
Categorie
Portefeuillehouder
0.1 Stemmal
-8
0
0
0
Beleidswens
Burgemeester
0.2 Vrijval stelpost te oormerken AU
345
311
267
269
Onvermijdelijk
van Woudenberg
Totaal
338
311
267
269

0.1 Stemmal voor burgers met een visuele beperking

Terug naar navigatie - Programma 0 Bestuur en ondersteuning - 0.1 Stemmal voor burgers met een visuele beperking

Het onderstaande wijzigingsvoorstel heeft uw raad al bij de Kadernota 2026 als niet autonome ontwikkeling goedgekeurd.

De Adviesraad Sociaal Domein bracht in september 2024 ongevraagd advies uit over het aanschaffen en benutten van een stemmal. Deze stemmal biedt mensen met een visuele beperking de mogelijkheid zelfstandig te stemmen en zo hun stemgeheim te behouden. We vinden toegankelijkheid en behoud van het stemgeheim bij verkiezingen van groot belang.

Daarom maken we het bij verkiezingen op één van de stemlocaties mogelijk om te stemmen met behulp van een stemmal. Hieraan koppelen we de voorwaarde dat de stemmal door de Rijksoverheid beschikbaar wordt gesteld en we de uitkomsten van het lopende experiment met de nieuwe stembiljetten kunnen benutten.

0.2 Algemene uitkering uit het Gemeentefonds

Terug naar navigatie - Programma 0 Bestuur en ondersteuning - 0.2 Algemene uitkering uit het Gemeentefonds

In de Kadernota 2026 zijn de financiële gevolgen van de Meicirculaire 2025 verwerkt en geeft voor de Begroting 2026 geen mutatie.

In de septembercirculaire 2024 en de meicirculaire 2025 zijn voor diverse taken bedragen ter beschikking gesteld welke tijdelijk op de stelpost te oormerken bedragen zijn opgenomen. Aangezien deze bedragen niet of slechts ten dele worden aangesproken, vallen deze deze bedragen vrij.

Stelpost te oormerken bedragen Algemene uitkering (bedragen * € 1.000)
2026
2027
2028
2029
Vrijval
345
311
267
269

Specificatie budgetten Raad, Griffie en Rekenkamer

Terug naar navigatie - Programma 0 Bestuur en ondersteuning - Specificatie budgetten Raad, Griffie en Rekenkamer

De gemeenteraad gaat over de budgetten van de raad, de griffie en de rekenkamer. Deze budgetten staan in hetzelfde taakveld 0.1 Bestuur. In onderstaand overzicht worden deze budgetten gespecificeerd. 

Specificatie budget Raad en Raadscommissies, Griffie en Rekenkamer (TV 0.1 Bestuur)
Rekening 2024
Begroting 2025
Begroting 2026
Raming 2027
Raming 2028
Raming 2029
Lasten
Raad en Raadscommissies
-679
-1.265
-1.200
-1.200
-1.265
-1.200
Griffie
-511
-932
-952
-952
-952
-952
Rekenkamer
-114
-114
-114
-114
-114
-114
Totaal lasten
-1.304
-2.311
-2.266
-2.266
-2.331
-2.266
Baten
Raad en Raadscommissies
Totaal baten
0
0
0
0
0
0
Saldo van baten en lasten
-1.304
-2.311
-2.266
-2.266
-2.331
-2.266
Mutatie in reserves:
Reserve Rekenkamer
10
Totaal mutaties in reserves
10
0
0
0
0
0
Resultaat
-1.294
-2.311
-2.266
-2.266
-2.331
-2.266

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Programma 0 Bestuur en ondersteuning - Wat mag het kosten?
Omschrijving
Rekening 2024
BG 2025 na wijz. t/m BR1
Begroting 2026
Raming 2027
Raming 2028
Raming 2029
Lasten
-41.365
-40.204
-37.982
-38.932
-40.555
-40.699
Baten
181.815
191.903
197.416
200.385
198.266
199.754
Saldo van baten en lasten
140.450
151.699
159.434
161.453
157.712
159.055
Mutaties reserves:
Algemene reserve
5.752
4.431
52.000
0
0
0
Reserve Doe Mee Fonds
452
910
0
0
0
0
Reserve eenmalige uitgaven
233
385
0
0
0
0
Reserve kapitaallasten
0
0
-50.000
0
0
0
Totaal mutaties reserves
6.438
5.726
2.000
0
0
0
Resultaat
146.887
157.425
161.434
161.453
157.712
159.055
* Taakveld 0.10 mutaties reserves zijn bij de tabellen per programma opgenomen. In bovenstaande tabel is het taakveld 0.10 geen onderdeel van het saldo van baten en lasten.
** Exclusief taakveld 0.11 resultaat van de rekening baten en lasten; de som van het resultaat van alle programma's geeft het resultaat van de rekening/begroting.

Analyse Programma 0 op hoofdlijnen

Terug naar navigatie - Programma 0 Bestuur en ondersteuning - Analyse Programma 0 op hoofdlijnen

De lasten zijn € 207.000 hoger als gevolg van geplande verkiezingen in 2026. Daarnaast is de doorbelasting van bedrijfsvoering € 167.000 hoger in 2026 ten opzichte van 2025. De lasten van de panden die verantwoordt zijn op programma 0 zijn € 72.000 lager als gevolg van ingeboekte ombuigingen. Aan de batenkant wordt de legesopbrengst € 174.000 hoger begroot als gevolg van indexatie van de tarieven.

De lasten zijn lager door het deels inzetten van en het deels vrijvallen van de stelpost te oormerken bedragen. Met betrekking tot de baten is de algemene uitkering uit het gemeentefonds in 2026 € 5.067.000 hoger dan in 2025 door compensatie voor loon- en prijsstijgingen.

Ook zijn er eenmalige lasten in 2025 die gedekt worden door een onttrekking aan de reserve eenmalige uitgaven (€ 385.000) en aan de reserve Denk en Doe Mee Fonds (€ 910.000), totaal € 1.295.000 .

Daarnaast is er een toename van lasten in dit programma als gevolg van een hoger budget voor de GR IJsselgemeenten van € 140.500 en door een hogere reservering van € 223.000 voor wachtgelden in 2026. Door actualisatie van de renteberekening en de rentetoerekening zijn er per saldo hogere rentelasten van € 180.100 in 2026.

In 2025 wordt er van Stedin een hoger dividend van € 207.000 verwacht dan in 2026. De berekende OZB inkomsten zijn, onder andere door 2,6% indexatie, in 2026 € 985.900 hoger dan 2025.

In 2026 ontvangen wij geen dividend van Irado waardoor we € 110.000 aan baten missen. Daar tegenover staat een lagere last doordat voor dit bedrag geen dotatie plaats vindt aan de voorziening afval middelen derden.

Subsidieplafonds

Terug naar navigatie - Programma 0 Bestuur en ondersteuning - Subsidieplafonds

Niet van toepassing.