Programma 1 Integrale veiligheid en openbare orde

Wat willen wij bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen wij bereiken?

Preventie

Terug naar navigatie - Preventie

Wat gaan wij daarvoor doen?

Eigen verantwoordelijkheid

Terug naar navigatie - Eigen verantwoordelijkheid

Wat gaan wij daarvoor doen?

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen

Opstellen wijk- en buurtveiligheidsagenda's
Eind mei 2023 is middels social media begonnen met het verzamelen van input voor de nieuwe wijk- en buurtveiligheidsagenda's. Dit heeft een vijftigtal reacties opgeleverd. Begin september zijn ongeveer 150 straatinterviews uitgevoerd bij de winkelcentra van alle wijken. De uitvraag via de WOP’s loopt nog. Het eerste beeld is dat vooral verkeersoverlast is gemeld, gevolgd door overlast in de buurt/wijk. Zodra de input compleet is wordt deze door alle relevante afdelingen en samenwerkingspartners beoordeeld, en verwerkt in een voorstel aan de gemeenteraad.

1.1 Vrijval budget Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond - Wnra en FLO

Terug naar navigatie - 1.1 Vrijval budget Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond - Wnra en FLO

Vrijval budget Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond - Wnra en FLO - Onvermijdelijk
Lasten / Baten: V 168 in 2023
Kasstroom: V 168 in 2023

In uw begroting 2023 zijn budgetten gereserveerd voor de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra) en Functioneel leeftijdsontslag (FLO).  De FLO is per 2023 echter in de basisbijdrage opgenomen, de Wnra is op dit moment niet op het personeel van de VRR-toepassing en de verwachting is dat er op dit punt voorlopig geen wijziging plaats zal vinden. Voorgesteld wordt deze gereserveerde bedragen (V 168) vrij te laten vallen. De gereserveerde bedragen 2024 en verder zijn structureel vrijgevallen bij uw meerjarenbegroting 2024.

Wij stellen u voor om de lasten in de begroting te verlagen met V 168 in 2023.

1.2 Subsidie High Impact Crimes (HIC)

Terug naar navigatie - 1.2 Subsidie High Impact Crimes (HIC)

Subsidie Jeugd - High Impact Crimes (HIC) - Onvermijdelijk
Lasten / Baten: N 295 / V 295 in 2023
Kasstroom: N 295 / V 295 in 2023

De gemeente Capelle aan den IJssel staat op een lijst van kwetsbare gemeenten voor zware criminelen op plek 43 van de 352 gemeenten in Nederland. In Capelle aan den IJssel zien we dat de criminaliteit zich verhardt met alle consequenties daarvan op lokaal niveau, dat geweld soms ‘gewoner’ lijkt te worden of wordt verheerlijkt (drillrap, online jeugdfenomenen, straatcultuur) en er steeds weer nieuwe vormen van misdaad de kop opsteken. We willen een structurele aanpak om het perspectief en de weerbaarheid van jongeren en gezinnen te vergroten, om beter te signaleren en om effectiever in te grijpen. Met integrale en systeemgerichte maatregelen en interventies én met een stevige samenwerking in de keten en binnen onze eigen organisatie willen we kansen bieden waar mogelijk, en grenzen stellen waar nodig.  

Capelle is sinds 2021 bestuurlijk en ambtelijk aangesloten op het Landelijk Actieplan Wapens en Jongeren. Van daaruit denken wij landelijk mee met acties en interventies en hebben we een aantal acties en interventies succesvol in Capelle ingezet. Ook hebben we, gericht op de aanpak high impact targets (HIT) en nazorg- ex-gedetineerden, de aansluiting gevonden bij de landelijke aanpak door de inzet van een re-integratieofficier (RIO) en Integrale Persoonsgerichte Toeleiding naar Arbeid (IPTA)-coach sinds begin 2023. Regionaal werken we mee aan het project “criminele families”, onder coördinatie van het Zorg- en Veiligheidshuis Rotterdam Rijnmond. 

Onze ambities voor Capelle liggen hoog. We willen meer bereiken in een sterke gecoördineerde aanpak Jeugd en High Impact Crimes. Het Ministerie van Justitie en Veiligheid heeft met een gerichte subsidie financiële ondersteuning geboden op het inrichten van bepaalde projecten/activiteiten om de ambities te realiseren. 

Wij stellen u voor om de baten in de begroting te verhogen met V 295 en de lasten te verhogen met N 295 in 2023.

1.3 Wijkveiligheidsplannen (reserve eenmalig)

Terug naar navigatie - 1.3 Wijkveiligheidsplannen (reserve eenmalig)

Wijkveiligheidsplannen - Beleidskeuze
Lasten / Baten: V/N 32 in 2023 en N/V 32 in 2024
Kasstroom:  V 32 in 2023 en N 32 in 2024

In 2020 is gestart met de uitvoering van de toenmalige wijkveiligheidsplannen. Door de coronacrisis zijn meerdere onderdelen vertraagd doch inmiddels uitgevoerd. Na afronding van de maatregelen bleek een budget ad V 32 te resteren. In 2022 heeft uw raad gevraagd om het opstellen van nieuwe wijk/buurtveiligheidsagenda’s. Daarnaast is er door uw raad expliciet om een korte evaluatie gevraagd van de (oude) wijkveiligheidsplannen 2020 bij het opstellen van de nieuwe plannen. In 2023 hebben er bijeenkomsten plaatsgevonden met burgers ten behoeve van de nieuwe wijk/buurtveiligheidsagenda’s. In 2024 willen we de restantmiddelen ad V 32 gebruiken als eerste dekking voor het benodigde budget voor de nieuwe wijk/buurtveiligheidsagenda’s.

Wij stellen u voor om de begroting aan te passen met V/N 32 in 2023 en N/V 32 in 2024 en dit budget over te hevelen middels de reserve eenmalige uitgaven.

1.4 Halfjaarnota 2023 Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (VRR)

Terug naar navigatie - 1.4 Halfjaarnota 2023 Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (VRR)

Halfjaar Nota 2023 VRR – Onvermijdelijk 
Lasten / Baten: V 160 in 2023 en V 80 in 2024 
Kasstroom: V 160 in 2023 en V 80 in 2024 
 
In uw raad van 13 november 2023 hebt u ingestemd met de concept Halfjaar Nota 2023 van de VRR. De Halfjaar Nota 2023 is tegelijkertijd de 2e begrotingswijzing 2023 en de 1e begrotingswijzing 2024 van de VRR. Het voorziene tekort - en daarmee onze gemeentelijke bijdrage aan de VRR - valt lager uit dan eerder verwacht.

Wij stellen u voor om de lasten in de begroting te verlagen met V 160 in 2023 en V 80 in 2024.

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Omschrijving BG2023 incl. wijz. Wijz. NJN 2023 BG2023 na wijz. NJN Raming 2024 Raming 2025 Raming 2026 Raming 2027 Raming 2028 Raming 2029 Raming 2030 Raming 2031
Lasten N10.501 V193 N10.308 N10.704 N10.573 N10.822 N10.830 N10.427 N10.430 N10.434 N10.371
Baten V1.273 V301 V1.574 V1.062 V767 V767 V767 V767 V767 V767 V767
Saldo van baten en lasten N9.228 V494 N8.734 N9.641 N9.806 N10.055 N10.063 N9.660 N9.663 N9.667 N9.603
Mutaties in reserves:
Reserve eenmalige uitgaven V91 N32 V59 V32 N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0
Totaal mutaties reserves V91 N32 V59 V32 N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0
Resultaat N9.137 V462 N8.675 N9.609 N9.806 N10.055 N10.063 N9.660 N9.663 N9.667 N9.603
In onderstaande tabel wordt een specificatie gegeven van de wijzigingen in het jaar 2023:
Omschrijving Lasten Baten Saldo
1.1 Vrijval budget Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond - Wnra en FLO V168 N0 V168
1.2 Subsidie High Impact Crimes (HIC) N295 V295 N0
1.3 Wijkveiligheidsplannen (reserve eenmalig) V32 N0 V32
1.4 Halfjaarnota 2023 Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (VRR) V160 N0 V160
0.2 Afschrijvingen V30 N0 V30
0.7 Aanpassen budgetten energie V3 N0 V3
0.10 Voorbereiding werk- en leefomgeving N12 N0 N12
0.13 Verzamelvoorstel bedrijfsvoering V107 V6 V113
Totaal mutatie saldo van baten en lasten V193 V301 V494
Mutaties reserves
Reserve eenmalige uitgaven N32 N0 N32
Totaal mutatie in de reserves N32 N0 N32
Mutatie Resultaat V462