Programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Een verkeersveilige stad

Terug naar navigatie - Een verkeersveilige stad

Wat gaan we daarvoor doen?

Toekomstbestendige stad

Terug naar navigatie - Toekomstbestendige stad

Wat gaan we daarvoor doen?

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen

Trends binnen Mobiliteit

Binnen mobiliteit zien we veel aandacht voor het vergroten van de verkeersveiligheid, de impact van mobiliteit op de leefomgeving en het stimuleren van andere vormen van vervoer dan per auto. Plannen als het wegencategoriseringsplan, fiets en voetganger- en OV-actieplan spelen hierop in. Daarnaast gaan we komend jaar starten met de planuitwerking van de Algeracorridor, een omvangrijk project waarin ook de doorstroming van verkeer en een goede leefomgeving centraal staan.

2.1 Onderhouds- en verlichtingsplan De Terp (Krediet 150)

Terug naar navigatie - 2.1 Onderhouds- en verlichtingsplan De Terp (Krediet 150)

Onderhouds- en verlichtingsplan De Terp – Beleidskeuze
Lasten / Baten: V 150 in 2023 en N 508 in 2024 en N 8 vanaf 2025
Kasstroom: N 500 in 2024 

In de Voorjaarsnota 2023 (wijzigingsvoorstel 8.7) is voor het onderhouds- en verlichtingsplan De Terp éénmalig in programma 8 N 250 budget geraamd in 2023. Dit betreft echter verharding en openbare verlichting in programma 2. Via dit wijzigingsvoorstel worden de middelen overgeheveld naar programma 2. Aangezien nu blijkt dat van dit budget van N 250 een bedrag van N 100 is benodigd voor onderhoud en N 150 benodigd is voor vervangingsinvesteringen voor openbare verlichting, stellen wij u voor V 150 aan budget vrij te laten vallen en hiervoor een krediet te verstrekken. Het krediet resulteert in een afschrijvingslast van N 8 vanaf 2024. Naast bovenstaande vragen wij u een budget van N 500 voor het onderhoud van de parkeergarage voor het schilderen van de muren en het plafond.

Wij stellen u voor om een krediet te verstrekken van 150 en de lasten in de begroting te verlagen met V 150 in 2023 en de lasten te verhogen met 508 in 2024 en N 8 vanaf 2025. De wijzigingen zijn cijfermatig verwerkt op de betreffende programma's, maar komen daar niet meer als separate voorstellen terug. Dit voorstel raakt de onderstaande programma's.

Onderhouds- en verlichtingsplan De Terp 2023 2024 2025 ev
Programma 2: technische overheveling van programma 8 N250 N0 N0
Programma 8: technische overheveling naar programma 2 V250 N0 N0
Saldo technische overheveling N0 N0 N0
Programma 2: vrijval budget V150 N0 N0
Programma 2: vervangingsinvestering 150 N0 N8 N8
Programma 2: onderhoud parkeergarage N0 N500 N0
Saldo lasten V150 N508 N8

2.2 Ondergrondse infrastructuur

Terug naar navigatie - 2.2 Ondergrondse infrastructuur

Ondergrondse infrastructuur - Beleidskeuze
Lasten / Baten: V 720 in 2023
Kasstroom: V 720 in 2023

Ten opzichte van de al begrote vergoeding zien wij dat de realisatie door de netbeheerders, in het kader van de energietransitie, achterblijft bij de verwachtingen N 80. 

Vanwege de aanleg van het glasvezelnetwerk ontvangen wij van de netbeheerders een vergoeding voor degeneratie kosten. Dit is bedoeld voor de schade aan de bestrating en toekomstige verzakkingen. Deze nog niet begrote vergoeding bedraagt voor 2023 V 800.

Wij stellen u voor om de baten in de begroting te verhogen met V 720 in 2023. 

2.3 Investering IBOR (Krediet - 200)

Terug naar navigatie - 2.3 Investering IBOR (Krediet - 200)

Investering IBOR -Beleidskeuze
Lasten / Baten:  V 282 / N 79 in 2024, V 130 / N 15 in 2025, V 111 / N 7 in 2026, V 7 / V 55 in 2027 en V 75 / N 16 vanaf 2028
Kasstroom:  V 3.378 in 2023, N 1.402 in 2024, N 609 in 2025, N 2.284 in 2026 en V 1.118 in 2027

Met onze projecten in de openbare ruimte investeren we om Capelle onder andere goed en veilig bereikbaar te houden, het afval kwijt te kunnen en de groene omgeving te kunnen beleven. Dit doen we door groot onderhoud met zowel integrale- als singuliere projecten. Bij de integrale projecten, wordt de openbare ruimte van erfgrens tot erfgrens in een projectgebied aangepakt en wordt veel samengewerkt met andere partijen (o.a. netbeheerders, Havensteder, projectontwikkelaars) om meer te bereiken voor de Capellenaren. De openbare ruimte wordt ingericht conform het Handboek Inrichting Openbare Ruimte (HIOR) en er worden waterdoorlatende (groene) parkeerplaatsen ingepast om in te spelen op de klimaatverandering.

De integrale projecten die in 2023 gerealiseerd worden, zijn IP3.38 Dansenbuurt Noord f2, IP3.31 Filosofentuin, IP3.30 Wisselspoor, IP3.40 Ringspoor, IP3.17 Dalenbuurt West, IP3.26 Meerkoetstraat en IP3.13 Aïda.  Daarnaast zijn er ook singuliere investeringsprojecten waarbij de vervanging van een specifiek onderdeel centraal staat. Voorbeelden van singuliere projecten die in 2023 gerealiseerd worden, zijn het asfaltwerk in de Reigerlaan (stille deklaag) en de Couwenhoekseweg, de om-en-om boomvervanging langs de Abram van Rijckevorselweg, diverse duikervervangingen (onder meer Schollebos) en de eerste VRI’s van een serie in de Hoofdweg.

Met betrekking tot de kredieten openbare ruimte zijn er positieve stappen gezet en zijn veel projecten afgerond, in uitvoering of worden voorbereid. Vanwege aanbestedingsvoordelen in zowel de integrale als singuliere projecten zien we in 2023 enkele meevallers van in totaal ruim V 3.000. Verder zijn er enkele projecten naar voren gehaald en sommige iets naar achteren en zijn er enkele financiële verschuivingen binnen de IBOR-projecten. Dit vanwege het gelijkmatiger en realistisch ramen van de projecten over de komende jaren. De meevallers zijn bij de integrale projecten onder andere: IP3.17 Dalenbuurt West, IP3.26 Meerkoetstraat en bij de singuliere projecten onder andere de VRI’s Hoofdweg, het gemaal Oostgaarde en de asfaltwerken.

In het kader van de overeengekomen overdracht van buitenruimten van de kwetsbare woningvoorraad door Havensteder richting de gemeente zijn voorbereidingen gestart voor kwaliteitsverbetering. Uitgangspunt is dat het kwaliteitsniveau voor woongebieden wordt toegepast en dat toekomstige desinvesteringen worden voorkomen. De bewoners worden bij de ontwerpen van de openbare ruimte betrokken. De kredietaanvraag heeft betrekking op de Purmerhoek, de Schermerhoek, de 747-buurt en de noodzakelijke vervanging van speeltoestellen. Het gaat om in totaal om N 3.000.

Als gemeente hebben wij, naast de twee andere eigenaren, een onderhoudsplicht voor (delen van) De Terp. Wij houden rekening met een kwaliteitsimpuls aan het (achterstallige) onderhoud en vervangingen van de buitenruimte van De Terp. Rekening is gehouden met N 1.000.

Wij stellen u voor om de baten/lasten in de begroting te verhogen/te verlagen met V 282 / N 79 in 2024, V 130 / N 15 in 2025, V 111 / N 7 in 2026, V 7 / V 55 in 2027 en V 75 / N 16 vanaf 2028.  De wijzigingen zijn cijfermatig verwerkt op de betreffende programma's, maar komen daar niet meer als separate voorstellen terug. Dit voorstel raakt de volgende programma's:

Wijziging op de kredieten
Verschuiving in jaren 2023 2024 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031 Totaal
Programma 2 (TV2.1) -706 -614 1.125 115 80 - - - - 0
Programma 5B (TV 5.7) -86 154 -69 - - - - - - 0
Programma 7 (TV 7.2) -1.129 -793 1.894 38 -10 - - - - 0
Programma 7 (TV 7.3) 139 -139 - - - - - - - 0
Programma 8 (TV 8.3) -346 - - 346 - - - - - 0
Subtotaal V2.128 V1.391 N2.950 N499 N70 N0 N0 N0 N0 V0
Aframen/aanramen 2023 2024 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031 Totaal
Programma 2 (TV2.1) -1.760 1.265 -2.476 687 - - - - - -2.284
Programma 5B (TV 5.7) 287 1.410 375 118 - - - - - 2.191
Programma 7 (TV 7.2) 340 118 -240 979 -1.240 - - - - -42
Programma 7 (TV 7.3) -118 - - - - - - - - -118
Programma 8 (TV 8.3) - - - - 52 - - - - 52
Subtotaal V1.250 N2.793 V2.341 N1.784 V1.188 N0 N0 N0 N0 V200
Totaalwijziging kredieten 2023 2024 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031 Totaal
Programma 2 (TV2.1) -2.466 651 -1.351 801 80 - - - - -2.284
Programma 5B (TV 5.7) 202 1.565 306 119 - - - - - 2.191
Programma 7 (TV 7.2) -789 -675 1.654 1.018 -1.250 - - - - -42
Programma 7 (TV 7.3) 21 -139 - - - - - - - -118
Programma 8 (TV 8.3) -346 - - 346 52 - - - - 52
Totaal V3.378 N1.402 N609 N2.284 V1.118 N0 N0 N0 N0 V200
Afschrijvingen
Verschuiving in jaren 2023 2024 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031
Programma 2 (TV2.1) N0 V74 V39 N0 N0 N0 N0 N0 N0
Programma 5B (TV 5.7) N0 V33 N3 V3 N0 N0 N0 N0 N0
Programma 7 (TV 7.2) N0 V77 V7 N0 N0 N0 N0 N0 N0
Programma 7 (TV 7.3) N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0
Programma 8 (TV 8.3) N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0
Subtotaal lasten N0 V185 V43 V3 N0 N0 N0 N0 N0
Aframen/aanramen 2023 2024 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031
Programma 2 (TV2.1) N0 V102 V111 V202 V166 V166 V166 V166 V166
Programma 5B (TV 5.7) N0 N7 N33 N101 N104 N104 N104 N104 N104
Programma 7 (TV 7.2) N0 N2 V4 V3 N59 V12 V12 V12 V12
Programma 7 (TV 7.3) N0 V4 V4 V4 V4 V4 V4 V4 V4
Programma 8 (TV 8.3) N0 N0 N0 N0 N0 N3 N3 N3 N3
Subtotaal lasten N0 V97 V85 V108 V7 V76 V76 V76 V76
Totaalwijziging afschrijvingen 2023 2024 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031
Programma 2 (TV2.1) N0 V177 V151 V202 V166 V166 V166 V166 V166
Programma 5B (TV 5.7) N0 V26 N36 N98 N104 N104 N104 N104 N104
Programma 7 (TV 7.2) N0 V75 V11 V3 N59 V12 V12 V12 V12
Programma 7 (TV 7.3) N0 V4 V4 V4 V4 V4 V4 V4 V4
Programma 8 (TV 8.3) N0 N0 N0 N0 N0 N3 N3 N3 N3
Totaal lasten N0 V282 V130 V111 V7 V75 V75 V75 V75
Voorziening riool N0 N75 N11 N3 V59 N12 N12 N12 N12
Voorziening afval N0 N4 N4 N4 N4 N4 N4 N4 N4
Totaal baten N0 N79 N15 N7 V55 N16 N16 N16 N16
Saldo N0 V203 V115 V104 V63 V59 V59 V59 V59

2.4 Voorbereidingskrediet MFR (Krediet 385/ -385)

Terug naar navigatie - 2.4 Voorbereidingskrediet MFR (Krediet 385/ -385)

Voorbereidingskrediet Metropolitane Fietsroute Ridderkerk – Rotterdam (MFR) - Beleidskeuze
Lasten / Baten: n.v.t.  
Kasstroom:  N 55 in 2023, V 544 / N 499 in 2024, V 552 / N 499 in 2025 en N 1.042 / V 998 in 2026

Op 3 juli 2023 heeft u ingestemd met de ondertekening van de Samenwerkingsovereenkomst Metropolitane Fietsroute Ridderkerk – Rotterdam. Met het ondertekenen van deze Samenwerkingsovereenkomst (SOK) worden geen directe financiële verplichtingen aangegaan, deze volgen bij het aangaan van de subsidieaanvraag, welke gepaard gaat met een investeringsvoorstel. In afwachting van dit investeringsbesluit is bij de Begroting 2024, volgens het raadsbesluit, een stelpost Samenwerkingsovereenkomst MFR opgenomen in de begroting met bijbehorende afschrijvingslasten.

De voorbereidingskosten van deze investering (apparaatslasten en onderzoekskosten tot en met definitief ontwerp) bedragen, in overeenstemming met de vastgestelde projectopdracht, N 385. Deze kosten zijn als volgt verdeeld over de jaarschijven: N 55 (2023), N 169 (2024) en N 161 (2025).  

Wij stellen u voor om de stelpost samenwerkingsovereenkomst te verlagen (V 385) en op basis van de vastgestelde projectopdracht het benodigde onderzoeksgeld (N 385) beschikbaar te stellen en ook de fasering van de stelpost aan te passen naar de periode 2026 - 2029.

SOK MFR Was Wordt Mutatie
2023 N55 N55
2024 N713 V499 N169 V544 N499
2025 N713 V499 N161 V552 N499
2026 N1.426 V998 N2.468 V1.997 N1.042 V998
2027 N5.705 V3.994 N5.705 V3.994
2028 N4.279 V2.995 N4.279 V2.995
2029 N1.426 V998 N1.426 V998
TOTAAL N14.263 V9.984 N14.263 V9.984 N0 N0

2.5 Kwartiermakers fase Algeracorridor

Terug naar navigatie - 2.5 Kwartiermakers fase Algeracorridor

Kwartiermakers fase Algeracorridor - Onvermijdelijk
Lasten / Baten: V 100 in 2024
Kasstroom:  V 100 in 2024

In november 2022 is in het BO MIRT de keuze gemaakt om voorkeursvariant 1B (geoptimaliseerd) verder uit te werken. Dit pakken wij gezamenlijk op met de gemeenten Krimpen aan den IJssel, Krimpenerwaard, Rotterdam, de Provincie Zuid Holland en de MRDH. In 2023 is de kwartiermakersfase gestart, zodat we in 2024 met duidelijke uitgangspunten kunnen starten met de uitwerkingsfase. De benodigde kosten in de kwartiermakersfase betalen wij uit bestaand budget (voorbereidingsbudget MIRT). De eerdergenoemde vijf partijen betalen ieder naar rato mee aan de benodigde kosten in de kwartiermakersfase. Deze bedragen ontvangen wij van hen in 2024.  

Wij stellen u voor om de baten in de begroting te verhogen met V 100 in 2024. 

2.6 Overhevelen budgetten Mobiliteit via reserve eenmalige uitgaven

Terug naar navigatie - 2.6 Overhevelen budgetten Mobiliteit via reserve eenmalige uitgaven

Overhevelen budgetten Mobiliteit via reserve eenmalige uitgaven - Technisch
Lasten / Baten: V / N 135 in 2023 en N / V 135 in 2024
Kasstroom: V 135 in 2023 en N 135 in 2024

In de bijlage van deze najaarsnota treft het te verwachten verloop van de bestemmingsreserve eenmalige uitgaven aan. In dit overzicht geven we een meerjarige besteding van de verschillende eenmalige posten weer. Om de eenmalige uitgaven in de begroting te verwerken volgens de bijlage, zijn onderstaande mutaties benodigd.

In 2023 is de doorstromingsstudie van de Kralingseweg afgerond. De verbetermaatregelen zijn afgestemd met de wijk, OV-aanbieder RET en de gemeente Rotterdam. Vervolgens zijn de doorstromingsmaatregelen uitgewerkt in het schetsontwerp. In 2024 geven wij hier een vervolg aan door de stap naar het voorlopig ontwerp en de bijbehorende raming te maken. Ook dit doen wij in nauw overleg met de omgeving, de RET en gemeente Rotterdam. Wij stellen u voor om 75 onderzoeksbudget door te schuiven naar 2024.

Het voorbereidingsbudget MIRT wordt dit jaar niet volledig besteed. We schuiven een bedrag van 60 door naar 2024.

Hieronder een overzicht van de budgetten die we dit jaar niet zullen besteden en overhevelen naar de komende jaren.  

Wij stellen u voor de lasten in de begroting aan te passen met V / N 135 in 2023 en dit budget over te hevelen via de reserve eenmalige uitgaven en de begroting in 2024 met N / V 135 te verhogen.

Reserve eenmalige uitgaven Besluit 2023 2024 TOTAAL
Voorbereidingsbudget MIRT VJN21 2.8 / NJN22 2.1 / VJN23 2.4 V60 N60 N0
Verkeersstudie Kralingseweg VJN23 2.5 V75 N75 N0
Totaal V135 N135 N0
Mutaties reserve eenmalige uitgaven N135 V135 N0

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Omschrijving BG2023 incl. wijz. Wijz. NJN 2023 BG2023 na wijz. NJN Raming 2024 Raming 2025 Raming 2026 Raming 2027 Raming 2028 Raming 2029 Raming 2030 Raming 2031
Lasten N11.531 V101 N11.430 N12.294 N11.570 N12.101 N12.680 N13.034 N13.724 N14.706 N15.223
Baten V834 V730 V1.564 V2.344 V799 V799 V799 V799 V799 V799 V799
Saldo van baten en lasten N10.697 V831 N9.866 N9.949 N10.771 N11.302 N11.881 N12.235 N12.924 N13.907 N14.424
Mutaties in reserves:
Reserve eenmalige uitgaven V769 N512 V257 V726 V27 N0 N0 N0 N0 N0 N0
Totaal mutaties reserves V769 N512 V257 V726 V27 N0 N0 N0 N0 N0 N0
Resultaat N9.928 V319 N9.609 N9.223 N10.744 N11.302 N11.881 N12.235 N12.924 N13.907 N14.424
In onderstaande tabel wordt een specificatie gegeven van de wijzigingen in het jaar 2023:
Omschrijving Lasten Baten Saldo
2.1 Onderhouds- en verlichtingsplan De Terp (Krediet 150) N100 N0 N100
2.2 Ondergrondse infrastructuur N0 V720 V720
2.6 Overhevelen budgetten Mobiliteit via reserve eenmalige uitgaven V135 N0 V135
0.2 Afschrijvingen V362 N0 V362
0.7 Aanpassen budgetten energie V54 N0 V54
0.10 Voorbereiding werk- en leefomgeving N15 N0 N15
0.13 Verzamelvoorstel bedrijfsvoering N335 V10 N325
8.8 Verlengen budget en doorschuiven krediet Landelijk Capelle (Krediet - 2.036 in 2023 / 2.036 in 2024) N0 N0 N0
Totaal mutatie saldo van baten en lasten V101 V730 V831
Mutaties reserves
Reserve eenmalige uitgaven N512 N0 N512
Totaal mutatie in de reserves N512 N0 N512
Mutatie Resultaat V319