Programma 7 Volksgezondheid, duurzaamheid en milieu

Wat willen wij bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen wij bereiken?

De grote uitdagingen op het gebied van duurzaamheid aanpakken

Terug naar navigatie - De grote uitdagingen op het gebied van duurzaamheid aanpakken

Wat gaan wij daarvoor doen?

Afvalinzameling

Terug naar navigatie - Afvalinzameling

Wat gaan wij daarvoor doen?

7.1 Bijdragen van derden voor rioolgemalen

Terug naar navigatie - 7.1 Bijdragen van derden voor rioolgemalen

Bijdragen van derden voor rioolgemalen - Beleidskeuze
Lasten / Baten: N/V 125 in 2023
Kasstroom: V 125 in 2023

Afgelopen jaren zijn wij geconfronteerd met kostenstijgingen voor de rioolgemalen. Dit betreft onder meer de kosten van onderhoud en energie. Als gevolg daarvan is de bijdrage van HHSK en de gemeente Rotterdam voor de rioolgemalen met V 125 verhoogd in 2023. Wij verwachten dat de verhoging van de bijdrage structureel wordt en stellen voor de bijdrage van derden structureel te verhogen. Het structurele effect is opgenomen in de begroting 2024.

Wij stellen u voor om de baten in de begroting te verhogen met V 125 in 2023, gevolgd door een evenredige dotatie aan de voorziening riolering middelen derden.

7.2 Soortenmanagementplan (SMP)

Terug naar navigatie - 7.2 Soortenmanagementplan (SMP)

Soortenmanagementplan (SMP) - Beleidskeuze 
Lasten / Baten:  N 225 in 2024 en N/V 225 in 2025 
Kasstroom: N 225 in 2024 en N/V 225 in 2025 

Bij bouwen, verbouwen of verduurzamen is de Wet Natuurbescherming van toepassing. Dit vraagt per project vaak veel tijd en geld voor onderzoek. Daarnaast heeft de Raad van State onlangs een ingrijpende uitspraak gedaan over vleermuisonderzoek in relatie tot de isolatie van woningen. Hierdoor komt de voortgang van het Capels Isolatieplan (CIP) onder druk te staan en volgens het Programma Duurzaamheid 2023-2026 is daarom verkenning naar een Soortenmanagementplan (SMP) gedaan.

Met een SMP is voor een aantal diersoorten namelijk geen individuele ontheffing op de Wet natuurbescherming meer nodig bij werkzaamheden aan gebouwen. Dit bespaart geld en tijd, zodoende kan de voortgang van het CIP en van ruimtelijke projecten soepeler verlopen, met behoud en verbetering van biodiversiteit. 

Om de kosten van het SMP terug te verdienen worden bijdragen van derden verwacht en willen wij een bijdrage aan professionele partijen vragen via (anterieure) overeenkomsten. De hoogte en werkwijze van deze bijdrage zal nog verder worden uitgewerkt, waarbij het uitgangspunt is dat wij ernaar streven de resterende gemeentelijke investering binnen de looptijd van het SMP terug te verdienen. Wij willen geen bijdrage aan particulieren vragen als sprake is van verduurzamingsmaatregelen.  Bij het verder verkennen van de verschillende opties om de investering terug te verdienen houden wij ook de ontwikkelingen rondom de mogelijkheid tot innen van leges in de gaten.

Wij brengen tijdens het opstellen van het SMP nader in beeld welke baten en lasten te verwachten zijn in de periode dat het SMP van kracht is (2026-2036). Het benodigde budget (N 450) is een verwachting op basis van consultatie onder andere gemeenten. Het werkelijke bedrag volgt uit de aanbesteding. Voor de Capelse gemeenschap als totaal is het werken met een SMP goedkoper dan de huidige werkwijze. Bijna alle ontheffingsaanvragen van de afgelopen tijd hadden bijvoorbeeld onder het SMP niet aangevraagd hoeven worden. De verwachting is dat minimaal de helft van de investering (V 225) zal worden terugverdiend via bijdragen van derden zoals subsidies. 

Wij stellen u voor de lasten in de begroting te verhogen met N 225 in 2024 en 2025 en de baten te verhogen met V 225 in 2025. 

7.3 Capels Isolatie Plan (CIP)

Terug naar navigatie - 7.3 Capels Isolatie Plan (CIP)

Capels Isolatie Plan (CIP) - Onvermijdelijk
Lasten / Baten: N/V 234 in 2024, N/V 234 in 2025 en N/V 233 in 2026 
Kasstroom:  V 571 in 2023, N 234 / V 130 in 2024, N 234 in 2025 en N 233 in 2026 

Om het Capels Isolatieplan (CIP) uit te voeren ontvangen wij vanuit de specifieke uitkering Lokale Aanpak Isolatie in 2023 en 2024 in totaal 701 van de Rijksoverheid. Wij ontvangen 571 in 2023 en 130 in 2024. Deze middelen zetten wij in 2024 t/m 2026 volledig in voor de uitvoering van het CIP.

Wij stellen u voor de lasten en baten te verhogen met N/V 234 in 2024, N/V 234 in 2025 en N/V 233 in 2026.

7.4 Energiearmoede

Terug naar navigatie - 7.4 Energiearmoede

Energiearmoede – Technisch / Onvermijdelijk
Lasten / Baten: V/N 500 in 2023 en N/V 1.177 in 2024
Kasstroom: V 1.177 in 2023 en N 1.177 in 2024

In de Voorjaarsnota 2023 (wijzigingsvoorstel 7.2) is het Programma Duurzaamheid in de begroting verwerkt. Daarbij is al een deel van het budget voor Energiearmoede overgeheveld van programma 6B naar programma 7. Er resteert nog een bedrag van 413 welke wij overeenkomstig willen overhevelen. De wijzigingen zijn cijfermatig verwerkt op de betreffende programma's, maar komen daar niet meer als separate voorstellen terug.

Daarnaast hebben wij in 2023 677 extra ontvangen van de Rijksoverheid voor de aanpak van energiearmoede. Dit bedrag zetten wij pas in 2024 in. Wij informeren u nog over de precieze inzet. 

Wij stellen u voor de baten en lasten in de begroting te verhogen met N/V 677 in 2024.

Tot slot is vanuit het Winteroffensief 500 beschikbaar voor de woningcorporaties om energiebesparende maatregelen te nemen in 2023. Uitvoering van de maatregelen en betaling van de bijdrage aan de woningcorporaties is voorzien in 2024.

Wij stellen u voor de lasten in de begroting aan te passen met V/N 500 in 2023 en dit budget over te hevelen via de reserve eenmalige uitgaven en de begroting 2024 met N/V 500 te verhogen.

Energiearmoede 2023 2024 TOTAAL
Programma 6B: Actieplan Energiearmoede V413 V413
Programma 7: Energiearmoede N413 N413
Programma 7: Energiearmoede N677 N677
Programma 7: Energiearmoede (Winteroffensief) V500 N500 N0
Totaal lasten V500 N1.177 N677
Programma 7: Energiearmoede V677 V677
Totaal baten N0 V677 V677
Totaal lasten / baten V500 N500 N0
Mutaties reserve eenmalige uitgaven N500 V500 N0

7.5. Tarieven afvalstoffenheffing en riool- en waterzorgheffing

Terug naar navigatie - 7.5. Tarieven afvalstoffenheffing en riool- en waterzorgheffing

Tarieven afvalstoffenheffing en riool- en waterzorgheffing - Beleidskeuze 
Lasten / Baten: V 485 / N 455 in 2024, V 485 / N 455 in 2025, V/N 422 in 2026, N/V 328 in 2027, N/V 496 in 2028, V/N 5 vanaf 2029
Kasstroom:  N 425 in 2024, N 425 in 2025, N 398 in 2026, V 301 in 2027, V 465 in 2028 en N 2 vanaf 2029

Wij stellen u voor de tarieven voor de afvalstoffenheffing en de riool- en waterzorgheffing  in 2024 met 3% te laten stijgen.  In de begroting 2024 was nog met een hogere stijging rekening gehouden. Hiervoor worden de voorzieningen ingezet. 

De daling van de tarieven  in 2024 leiden tot een verlaging van de kwijtscheldingen in programma 6B.  Aangezien in de Begroting 2024 het voorstel is opgenomen om de kwijtscheldingen in 2024 en 2025 niet ten laste van de voorzieningen afvalstoffenheffingen middelen derden en de voorziening riool- en waterzorgheffing te brengen, ontstaat er door de lagere kwijtscheldingen in deze twee jaren een positief saldo in de begroting.

Tarief afvalstoffenheffing
Door de stijging van 3% komen er minder opbrengsten. Als gevolg hiervan daalt het saldo in de Voorziening afvalstoffenheffing. De in de Begroting 2024 voorgestelde indicatieve stijging van V 500 in 2027, zal daardoor met indicatief V 750 extra stijgen. De in de Begroting 2024 opgenomen indicatieve stijging van V 400 in 2029 hoeft geen doorgang  te vinden en het tarief dan met N 100 dalen. 

Tarief afvalstoffenheffing 2023 2024
éénpersoonshuishouden € 219,78 € 226,37
tweepersoonshuishouden € 257,07 € 264,78
meer dan tweepersoonshuishouden € 287,88 € 296,52

Tarief riool- en waterzorgheffing
Het nieuwe tarief 2024 stijgt met € 3 ten opzichte van 2023.  Er wordt meer aan de  Voorziening riool- en waterzorgheffing onttrokken. De in de Begroting 2024 voorgestelde indicatieve stijging van € 25 in 2028, bovenop de jaarlijkse € 10 stijging, zal daardoor indicatief met € 6 extra stijgen.

Tarief riool- en waterzorgheffing 2023 2024
Tarief gebruikers (afgerond) € 50,- € 51,-
Tarief eigenaren (afgerond) € 67,- € 69,-
Totaal € 117,- € 120,-

Kostendekkendheid tarieven 2024
De kostendekkendheid 2024 voor de afvalstoffenheffing wijzigt in 94,9% en voor de riool- en waterzorgheffing in 97,9%.

Wij stellen u voor om de lasten / baten in de begroting te verlagen / te verhogen met V 485 / N 455 in 2024, V 485 / N 455 in 2025, V/N 422 in 2026, N/V 328 in 2027, N/V 496 in 2028, V/N 5 vanaf 2029.  De wijzigingen zijn cijfermatig verwerkt op de betreffende programma's, maar komen daar niet meer als separate voorstellen terug. Dit voorstel raakt de volgende programma's:

Overzicht lasten en baten 2024 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031
Programma 7: afvalstoffenheffing N322 N322 N322 V429 V429 N72 N72 N72
Programma 7: riool- en waterzorgheffing N134 N134 N100 N100 V67 V67 V67 V67
Totaal baten N455 N455 N422 V328 V496 N5 N5 N5
Programma 6B: kwijtscheldingen afvalstoffenheffing V22 V22 V22 N29 N29 V5 V5 V5
Programma 6B: kwijscheldingen riool- en waterzorgheffing V8 V8 V2 V2 N2 N2 N2 N2
Lasten programma 6B V30 V30 V24 N27 N31 V3 V3 V3
Kasstroom N425 N425 N398 V301 V465 N2 N2 N2
Programma 7: dotatie voorziening afvalstoffenheffing (last) V322 V322 V300 N400 N400 V67 V67 V67
Programma 7: dotatie voorziening riool- en waterzorgheffing (last) V134 V134 V98 V98 N65 N65 N65 N65
Lasten programma 7 V455 V455 V398 N301 N465 V2 V2 V2
Totaal lasten V485 V485 V422 N328 N496 V5 V5 V5
Saldo V30 V30 N0 N0 N0 V0 V0 N0

7.6 Overhevelen budget Duurzaamheid via reserve eenmalige uitgaven

Terug naar navigatie - 7.6 Overhevelen budget Duurzaamheid via reserve eenmalige uitgaven

Overhevelen budget Duurzaamheid via reserve eenmalige uitgaven - Beleidskeuze
Lasten / Baten:  V/N 30 in 2023 en N/V 30 in 2024
Kasstroom: V 30 in 2023 en N 30 in 2024

In de bijlage van deze najaarsnota treft het te verwachten verloop van de bestemmingsreserve eenmalige uitgaven aan. In dit overzicht geven we een meerjarige besteding van de verschillende eenmalige posten weer. Om de eenmalige uitgaven in de begroting te verwerken volgens de bijlage, zijn onderstaande mutaties benodigd.

Hieronder een overzicht van de budgetten die we dit jaar niet zullen besteden en overhevelen naar de komende jaren.  

Eén van de acties van het Actieplan Circulaire Economie 2023-2026 is circulariteit integraal onderdeel uit laten maken van alle beheertaken. Om dit uit te werken is inmiddels een adviesbureau geselecteerd. De werkzaamheden hiervoor vinden begin 2024 plaats. Wij stellen daarom voor om het budget voor deze werkzaamheden over te hevelen naar 2024. 

Wij stellen u voor de lasten in de begroting aan te passen met V/N 30 in 2023 en dit budget over te hevelen via de reserve eenmalige uitgaven en de begroting 2024 met N/ V 30 te verhogen.

 

Reserve eenmalige uitgaven Besluit 2023 2024 TOTAAL
Actieplan Circulair Capelle NJN2021 7.14 V30 N30 N0
Totaal V30 N30 N0
Mutaties reserve eenmalige uitgaven N30 V30 N0

7.7 Lasten en baten afval

Terug naar navigatie - 7.7 Lasten en baten afval

Lasten en baten afval - Beleidskeuze
Lasten / Baten: V/N 144 in 2023 en N/V 25 in 2024
Kasstroom:  V 195 in 2023 en N 25 in 2024

De verwachting is dat over 2023 de verwerkingslasten afval V 220 lager uitvallen. Dit heeft meerdere oorzaken:

  • Er is landelijke sprake van lagere verwerkingstarieven. De verwerkingstarieven in de begroting 2023 zijn gebaseerd op grotere inzamelhoeveelheden zoals we afgelopen jaren tijdens corona hebben gezien. In 2023 krijgen de verwerkers echter minder aangeboden waardoor zij de verwerkingstarieven hebben verlaagd. 
  • De opbrengst van het ingezamelde hout in de milieustraat ligt hoger als gevolg van schaarste en hogere energieprijzen,
  • Voor de ingezamelde matrassen ontvangt Irado een vergoeding wat leidt tot lagere lasten voor de milieustraat.

Naast bovenstaande voordelen worden er advieskosten voor het nieuwe beleidsplan gemaakt van N 25 in 2023 en N 25 in 2024.

Aan de batenkant ontvangen wij een vergoeding V 51 voor de openbare prullenbakken van Afvalfonds Verpakkingen. Deze vergoeding wordt met ingang van 2023 voor het eerst uitgekeerd en krijgt een structureel karakter. Echter de hoogte hiervan en de wijze van vergoeding voor de toekomst is nog onbekend, daarom worden hier voor 2024 en verder nog geen baten opgenomen.  Daarnaast gaan wij vanaf 2023 een vergoeding krijgen voor het opruimen en verwerken van wegwerpplastic in het zwerfafval. Dit betreft de Europese Single-use plastic richtlijn waarbij producenten verantwoordelijk worden voor het meebetalen hiervan. De hoogte van deze vergoeding moet nog bepaald worden en ontvangen wij eind 2024 voor het eerst.  Wij informeren u als er meer bekend is over bovenstaande vergoedingen.

Wij stellen u voor om de lasten/baten in de begroting te verlagen/verhogen met V/N 144 in 2023 en N/V 25 in 2024.

2023 2024
Lagere verwerkingslasten V220 N0
Nieuw beleidsplan N25 N25
Lasten V195 N25
Afrekening openbare prullenbakken 2023 V51 N0
Baten V51 N0
Saldo lasten en baten V246 N25
Onttrekking uit voorziening afval (baat) N195 V25
Dotatie aan voorziening afval (last) N51 N0
Saldo N0 N0
Totaal lasten V144 N25
Totaal baten N144 V25

7.8 Bevorderen en beschermen van de gezondheid van Capellenaren via reserve eenmalige uitgaven

Terug naar navigatie - 7.8 Bevorderen en beschermen van de gezondheid van Capellenaren via reserve eenmalige uitgaven

Bevorderen en beschermen van de gezondheid van Capellenaren via reserve eenmalige uitgaven - Onvermijdelijk 
Lasten / Baten: V/N 30 in 2023 en N/V 30 in 2024
Kasstroom: V 30 in 2023 en N 30 in 2024 

In 2023 hebben wij nog geen partij gevonden die ambassadeurs kunnen werven en begeleiden. In 2024 verwachten wij een samenwerking aan te gaan. De trainingskosten worden hierdoor in 2024 gemaakt. 

Wij stellen u voor de lasten in de begroting aan te passen met V/N 30 in 2023 en dit budget over te hevelen via de reserve eenmalige uitgaven en de begroting 2024 met N/ V 30 te verhogen.

Reserve eenmalige uitgaven Besluit 2023 2024 TOTAAL
Bevorderen en beschermen gezondheid Capellenaren VJN23 7.5 V30 N30 N0
Totaal V30 N30 N0
Mutaties reserve eenmalige uitgaven N30 V30 N0

7.9 Overhevelen budget ongediertebestrijding via reserve eenmalige uitgaven

Terug naar navigatie - 7.9 Overhevelen budget ongediertebestrijding via reserve eenmalige uitgaven

Overhevelen budget ongediertebestrijding via reserve eenmalige uitgaven - Beleidskeuze
Lasten / Baten: V/N 50 in 2023 en N/V 50 in 2024
Kasstroom: V 50 in 2023 en N 50 in 2024

De afgelopen periode heeft de focus gelegen op de directe aanpak van ongediertebestrijding. Met de kennis en ervaring die daarmee is opgedaan willen wij in 2024 een adequaat plan van aanpak maken wat voldoet aan IPM (Integraal Plaagdier Management) voor een goede en structurele aanpak van de ongediertebestrijding.

Wij stellen u voor om de lasten in de begroting te verlagen met V 50 in 2023 en te verhogen met N 50 in 2024 gevolgd door een evenredige dotatie aan de reserve eenmalige uitgaven in 2023 en een evenredige onttrekking uit de reserve eenmalige uitgaven van V 50 in 2024.

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Omschrijving BG2023 incl. wijz. Wijz. NJN 2023 BG2023 na wijz. NJN Raming 2024 Raming 2025 Raming 2026 Raming 2027 Raming 2028 Raming 2029 Raming 2030 Raming 2031
Lasten N22.329 V225 N22.104 N23.483 N22.607 N22.203 N23.907 N26.055 N26.806 N27.734 N28.302
Baten V15.958 V178 V16.136 V16.800 V16.592 V16.587 V18.464 V20.666 V21.443 V22.368 V22.965
Saldo van baten en lasten N6.371 V403 N5.968 N6.683 N6.014 N5.615 N5.443 N5.390 N5.362 N5.366 N5.337
Mutaties in reserves:
Reserve eenmalige uitgaven V193 N610 N417 V610 N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0
Totaal mutaties reserves V193 N610 N417 V610 N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0
Resultaat N6.178 N207 N6.385 N6.073 N6.014 N5.615 N5.443 N5.390 N5.362 N5.366 N5.337
In onderstaande tabel wordt een specificatie gegeven van de wijzigingen in het jaar 2023:
Omschrijving Lasten Baten Saldo
7.1 Bijdragen van derden voor rioolgemalen N125 V125 N0
7.4 Energiearmoede V87 N0 V87
7.5. Tarieven afvalstoffenheffing en riool- en waterzorgheffing N0 N0 N0
7.6 Overhevelen budget Duurzaamheid via reserve eenmalige uitgaven V30 N0 V30
7.7 Lasten afval V144 N144 N0
7.8 Bevorderen en beschermen van de gezondheid van Capellenaren V30 N0 V30
7.9 Overhevelen budget ongediertebestrijding via reserve eenmalige uitgaven V50 N0 V50
0.2 Afschrijvingen N128 V128 N0
0.7 Aanpassen budgetten energie V38 N38 N0
0.10 Voorbereiding werk- en leefomgeving N14 V14 N0
0.13 Verzamelvoorstel bedrijfsvoering N23 V191 V168
5A.2 Brede SPUK (GALA en Sportakkoord II) overheveling V98 N98 N0
6A.7 Aframing gelden door Brede SPUK (GALA en Sportakkoord II) V38 N0 V38
Totaal mutatie saldo van baten en lasten V225 V178 V403
Mutaties reserves
Reserve eenmalige uitgaven N610 N0 N610
Totaal mutatie in de reserves N610 N0 N610
Mutatie Resultaat N207