Begroting in hoofdlijnen

Eindstand Begroting 2025

Terug naar navigatie - Eindstand Begroting 2025

De Begroting 2024 en de Najaarsnota 2023 lieten een voordelig resultaat zien in de eerste jaren. In de Voorjaarsnota 2024 kenterde dit beeld en is de Algemene reserve ingezet ter dekking van de negatieve saldi in 2024 en 2025. De actualisatie van de Begroting 2025 en wijzigingsvoorstellen in de Najaarsnota 2024 / Begroting 2025 leveren in 2024 en in 2026 en volgende jaren per saldo voordelen op, waardoor de eindstanden positiever zijn geworden. De wijzigingsvoorstellen voor het jaar 2025 zijn per saldo nadelig. In lijn met het wijzigingsbesluit uit de Voorjaarsnota 2024 (0.18) worden de resultaten uit 2024 en 2025 gedekt door een onttrekking aan de Algemene reserve. In 2024 en 2025 wordt totaal respectievelijk 3.964 en 4.378 onttrokken. 

Begroting en meerjarenbegroting
Financiële eindstand (bedragen in € 1.000) 2024 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031 2032
Eindstand Begroting 2024 (incl. amendementen) V378 V4.285 N1.885 N5.345 N7.406 N9.756 N12.969 N15.566 N15.566
Eindstand Najaarsnota 2023 V1.005 V4.033 N2.731 N6.172 N8.223 N10.603 N13.816 N15.513 N15.513
Tussenstand Voorjaarsnota 2024 N4.724 N2.600 N11.136 N14.801 N17.861 N20.916 N24.515 N26.754 N29.867
Dekking negatieve resultaten 2024 en 2025 (VJN 2024 0.18) V4.724 V2.600
Eindstand Voorjaarsnota 2024 N 0 N 0 N11.136 N14.801 N17.861 N20.916 N24.515 N26.754 N29.867
Actualisatie N 0 V301 N10 N143 N121 N231 N285 N414 N294
Wijzigingsvoorstellen V760 N2.079 V1.058 V680 V842 V2.120 V3.028 V3.468 V3.018
Dekking negatieve resultaten 2024 en 2025 (VJN 2024 0.18) N760 V1.778
Afronding V 0 V 0 V 2 V 3 V 4 V 3 V 3 V 4 V 3
Eindstand Najaarsnota 2024 en Begroting 2025 V 0 V 0 N10.086 N14.261 N17.137 N19.024 N21.769 N23.696 N27.140

Actualisatie Begroting

Terug naar navigatie - Actualisatie Begroting

In de actualisatie van de meerjarenbegroting hebben we, conform de uitgangspuntenbrief voor de Begroting 2025, verschillende budgetten geïndexeerd (zie 1 en 5). Het gaat hierbij onder andere over de salarissen, indexaties van verbonden partijen in lijn met uw besluiten over de begrotingen van deze partijen en indexaties van subsidies. Deze indexering is ten laste van de stelpost lonen en prijzen gebracht uit de Meicirculaire. Deze stelpost was hiervoor toereikend, het restant is vrijgevallen (zie 11).
De personeelsbegroting is geactualiseerd en de ontwikkelingen van de nieuwe CAO zijn hierin verwerkt (salarisstijging van 4,75% per 1 januari 2024 en 1,25% per 1 oktober 2024). De stelpost die in de Voorjaarsnota 2024 (0.13) was opgenomen voor deze ontwikkelingen valt nu vrij (zie 2). 
De afschrijvingen zijn integraal doorgerekend en geactualiseerd. In de Voorjaarsnota is rekening gehouden met een trendmatige groei van N200 in de laatste jaarschijf. De groei is beperkter waardoor het restant nu vrij valt, dit verklaart het voordeel in 2032 (zie 4).

Actualisatie 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031 2032
1 Indexatie N2.641 N2.606 N2.613 N2.579 N2.589 N2.585 N2.608 N2.576
Vrijval stelpost lonen en prijzen V2.641 V2.606 V2.613 V2.579 V2.589 V2.585 V2.608 V2.576
2 Personeelsbegroting N3.061 N3.060 N3.058 N3.057 N3.055 N3.052 N3.042 N3.042
Vrijval stelpost lonen (VJN 2024 0.13) V2.795 V2.795 V2.795 V2.795 V2.795 V2.795 V2.795 V2.795
3 Formatie uit overige budgetten N41 N20 N20 N20 V72 V72 V72 V72
4 Afschrijving N64 N114 N224 N203 N260 N129 N142 V66
5 Bijdrage GR N1.519 N1.542 N1.521 N1.548 N1.548 N1.548 N1.548 N1.548
Vrijval stelpost lonen en prijzen V1.519 V1.542 V1.521 V1.548 V1.548 V1.548 V1.548 V1.548
6 Dotatie voorziening verlofsparen N100 N100 N100 N100 N100 N100 N100 N100
7 Correctie laatste jaarschijf N0 N0 N0 N0 N0 N0 V65 V71
8 Voorziening appa N146 N146 N146 N146 N146 N146 N146 N146
9 Bijstelling groei zorgkosten CJG N183 N183 N183 N183 N183 N183 N183 N183
10 Verhogen kosten participatie N0 N0 N0 N0 N150 N300 N450 N600
11 Vrijval restant stelpost lonen en prijzen V1.827 V1.360 V1.348 V1.336 V1.326 V1.330 V1.307 V1.339
12 Actualisatie overig N727 N541 N555 N543 N530 N572 N590 N566
Saldo V301 N10 N143 N121 N231 N285 N414 N294

Wijzigingsvoorstellen

Terug naar navigatie - Wijzigingsvoorstellen

De inhoudelijke uitwerking van de wijzigingsvoorstellen treft u in de diverse programma’s aan. Per wijzigingsvoorstel geven we aan of het een technisch of onvermijdelijke wijziging is of dat het een beleidskeuze is.

Wijzigingsvoorstel 2024 2025 2026 2027 2028 Onvermijdelijk / beleidskeuze / technisch Portefeuillehouder
0.1 Afschrijvingen V491 N0 N0 N0 N0 Onvermijdelijk Van Woudenberg
0.2 Rentetoerekening en rentebijstelling N45 V367 V109 N195 N293 Technisch Van Woudenberg
0.3 Algemene uitkering meicirculaire 2024 V1.747 N3.268 N68 N126 V685 Onvermijdelijk Van Woudenberg
0.4 Dividend V265 N0 N0 N0 N0 Onvermijdelijk Van Woudenberg
0.5 Dotatie voorziening Algemene Pensioenwet politieke ambtsdragers (Appa) N535 N0 N0 N0 N0 Onvermijdelijk Manusama
0.6 Kredieten Dienstverlening N0 V106 V52 V50 V50 Onvermijdelijk Van Woudenberg
0.7 Voorziening onderhoud N0 N0 N0 N0 N0 Onvermijdelijk Van Woudenberg
0.8 Inventarisatie archief (via reserve eenmalig) N0 N0 N0 N0 N0 Technisch Van Woudenberg
0.9 Dotatie voorziening Regeling Vervroegde Uittreding (RVU) N176 N0 N0 N0 N0 Onvermijdelijk Faassen
0.10 Stelpost Bedrijfsvoeringsbudget N750 N0 N0 N0 N0 Onvermijdelijk Faassen
0.11 O&F plan Stadsbeheer N0 V730 V689 V649 V609 Onvermijdelijk Faassen
0.12 Stelpost lonen N0 N1.468 N1.957 N1.957 N1.957 Onvermijdelijk Van Woudenberg
0.13 Vervallen taakstelling bezuiniging vastgoed (Werkplein) N0 N77 N274 N324 N324 Onvermijdelijk Van Woudenberg
0.14 OZB verhoging 12,5% N0 V1.738 V1.738 V1.738 V1.738 Beleidskeuze Van Woudenberg
0.15 Taakstelling Bedrijfsvoering N0 V1.738 V1.738 V1.738 V1.738 Beleidskeuze Faassen
1.1 Subsidies veiligheid N0 N0 N0 N0 N0 Technisch Manusama
1.2 Cliëntvolg- en regiesysteem N0 N104 N0 N0 N0 Technisch Faassen
2.1 Kwetsbare woningvoorraad N0 N0 N0 N0 N0 Onvermijdelijk Geissler
2.2 Gebiedsprogramma Zuid-Holland Bereikbaar N50 N0 N0 N0 N0 Onvermijdelijk Van Woudenberg
2.3 Overhevelen budgetten Mobiliteit (via reserve eenmalig) N0 N0 N0 N0 N0 Technisch Van Woudenberg
2.4 Investering IBOR N0 N28 V121 V11 N136 Onvermijdelijk Wilson
3.1 Overhevelen budget Voorterreinenfonds Capelle West (via reserve eenmalig) N0 N0 N0 N0 N0 Technisch Faassen
3.2 Reclamecontracten N0 V181 V181 V181 V181 Onvermijdelijk Faassen
4.1 Aanpassen budgetten MFC Fascinatio N0 N136 N136 N136 N136 Onvermijdelijk Van Woudenberg
5A.1 Herrubriceren Brede SPUK N0 N0 N0 N0 N0 Technisch Westerdijk
5A.2 Sporthal Schenkel N0 N0 N0 N75 N75 Onvermijdelijk Westerdijk
5B.1 Onderhoud openbare ruimte N270 N270 N270 N270 N270 Onvermijdelijk Wilson
5B.2 Baggeren en de Reserve Water N0 N0 N0 N0 N0 Onvermijdelijk Wilson
6A.1 Huizen van de Wijk Middelwatering (via reserve eenmalig) N0 V50 V50 N0 N0 Technisch Faassen
6A.2 Verhogen inkomsten voor aanpak huiselijk geweld V30 N0 N0 N0 N0 Onvermijdelijk Faassen
6A.3 Verhoging huurlasten en -baten Stationsplein 20 N84 N0 N0 N0 N0 Onvermijdelijk Van Woudenberg
6A.4 Toeslagenproblematiek N0 N0 N0 N0 N0 Technisch Faassen
6A.5 Begeleid wonen (via reserve eenmalig) N0 N0 N0 N0 N0 Technisch Wilson
6B.1 Dienstverlening aanpak armoede en schulden (via reserve eenmalig) N0 N0 N0 N0 N0 Onvermijdelijk Westerdijk
6B.2 Toekomst Promen (deels via reserve eenmalig) N216 N0 N0 N0 N0 Onvermijdelijk Westerdijk
6B.3 Overhevelen budget Schuldenaanpak jongeren (JPF) (via reserve eenmalig) N0 N0 N0 N0 N0 Technisch Westerdijk
6B.4 Fashioncheque en Energietoeslag minima V27 N0 N0 N0 N0 Onvermijdelijk Westerdijk
6C.1 Wmo maatwerkvoorzieningen V500 V148 V54 V54 V54 Onvermijdelijk Wilson
6D.1 Werkdrukverlaging jeugdbescherming N0 N0 N0 N0 N0 Onvermijdelijk Faassen
6D.2 Besparingsmaatregelen Hervormingsagenda Jeugdhulp V102 N0 N0 N0 N0 Onvermijdelijk Faassen
6D.3 Herrubricering Budget 6D naar 6A en 6C N0 N0 N0 N0 N0 Technisch Wilson
6D.4 Besparing jeugdhulp N0 N0 N0 N0 N0 Onvermijdelijk Faassen
6D.5 Implementatiekosten lokale maatregelen kostenbeheersing jeugdhulp N0 N723 N163 N98 N98 Onvermijdelijk Faassen
6D.6 Vrijval reservering compensatieregeling Voogdij 18+ N0 N0 N0 N0 N0 Onvermijdelijk Faassen
6D.7 Bijstelling van de begroting 2025 van de GRJR N0 N525 N525 N525 N525 Onvermijdelijk Faassen
7.1 SPUK Bodem N0 N0 N0 N0 N0 Technisch Geissler
7.2 Extra bijdrage uitvoering klimaat- en energiebeleid N0 N0 N0 N0 N0 Technisch Geissler
7.3 Overhevelen budget Soortenmanagementplan (via reserve eenmalig) N0 N0 N0 N0 N0 Technisch Geissler
7.4 Tarief afvalstoffenheffing N0 N0 N0 N0 N0 Onvermijdelijk Van Woudenberg
7.5 Tarief rioolheffing N0 N0 N0 N0 N0 Onvermijdelijk Van Woudenberg
7.6 Kwijtscheldingen N0 N0 N0 N0 N0 Technisch Van Woudenberg
7.7 Monitoren geluid metro N0 N50 N0 N0 N0 Onvermijdelijk Geissler
8.1 Omgevingswet (deels via reserve eenmalig) N0 N29 N28 N0 N0 Onvermijdelijk Stout
8.2 Liefdeslaantje N42 N2 N2 N2 N2 Onvermijdelijk Stout
8.3 Rivium District Investeringen N0 V42 V42 V67 V67 Onvermijdelijk Westerdijk / Van Woudenberg
8.4 Leges omgevingsvergunningen N235 N448 N294 N100 N465 Onvermijdelijk Van Woudenberg
8.5 Pilot Doorstroming N0 N50 N0 N0 N0 Onvermijdelijk Geissler
Totaal V760 N2.079 V1.058 V680 V842

Structureel en reëel evenwicht

Terug naar navigatie - Structureel en reëel evenwicht

De provincie geeft een dringend advies om in het raadsvoorstel of de inleiding van de begroting een staat op te nemen waaruit het structureel evenwicht van de begroting blijkt. In deze begroting nemen we deze staat hieronder op. De provincie benadrukt dat er geen sprake mag zijn van een opschuivend sluitend perspectief. Daarmee wordt bedoeld dat het niet is toegestaan om ieder jaar opnieuw een (meerjaren)begroting aan te bieden, waarbij uitsluitend de laatste jaarschijf in evenwicht is. Het eerste jaar 2025 is reëel sluitend en in evenwicht, door inzet van de algemene reserve. Er is geen sprake van een opschuivend sluitend perspectief.

Begroting en meerjarenbegroting
Financiële eindstand (bedragen in € 1.000) 2024 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031 2032
Eindstand Najaarsnota 2024 en Begroting 2025 V 0 V 0 N10.086 N14.261 N17.137 N19.024 N21.769 N23.696 N27.140
Af: saldo incidentele baten en lasten N529 N339 V608 V423 V240 V240 V240 V240 V240
Saldo structurele baten en lasten V529 V339 N10.694 N14.684 N17.377 N19.264 N22.009 N23.936 N27.380

Financiële kengetallen

Terug naar navigatie - Financiële kengetallen

Het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten schrijft voor dat we door middel van financiële kengetallen inzicht geven in onze financiële positie. Gemeenten zijn vrij om hier zelf duiding aan te geven. Niettemin heeft de provincie Zuid-Holland in een themacirculaire een aantal signaleringswaarden aangegeven. De signaleringswaarden worden nader toegelicht in het onderdeel Weerstandsvermogen en weerstandscapaciteit.
In de Begroting 2025 ontwikkelen de kengetallen zich slechter dan in de Voorjaarsnota 2024. Vanwege investeringen moeten meer leningen worden aangetrokken, wat ongunstig is voor de netto schuldquote. De solvabiliteit verslechtert omdat de begrotingsresultaten zijn afgenomen. De kengetallen benadrukken de noodzaak van de ombuigingsopgave. De uitkomsten van de bezuinigingsoperatie worden verwerkt in de Voorjaarsnota 2025.

Financiële ratio's Rekening 2023 Begroting 2024 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031 2032
1a netto schuldquote 22,3% 32,4% 46,2% 68,3% 83,1% 96,4% 107,2% 122,1% 133,9% 149,0%
1b netto schuldquote gecorrigeerd voor verstrekte leningen 21,4% 31,6% 45,4% 67,4% 82,2% 95,5% 106,3% 121,2% 133,1% 148,1%
2 solvabiliteit 58,9% 52,4% 47,9% 40,9% 34,3% 28,9% 24,3% 18,7% 13,3% 7,3%
3 grondexploitatie 0,1% 1,6% 1,1% 1,3% 1,0% 1,5% 0,0% 0,0% 0,0% 0,0%
4 structurele exploitatieruimte -1,1% 0,2% 0,1% -4,1% -5,5% -6,5% -7,2% -8,2% -8,9% -10,1%
5 belastingcapaciteit 82,9% 73,4% 76,8% N.v.t. N.v.t. N.v.t. N.v.t. N.v.t. N.v.t. N.v.t.
6 debt service coverage ratio 1,0 -0,4 0,7 0,4 0,3 0,2 0,3 0,2 0,2 0,1
7 afschrijvingsratio 3,3% 3,2% 4,0% 4,5% 5,1% 5,4% 6,1% 6,3% 6,6% 6,9%