Programma 8 Stadsontwikkeling

Missie

Terug naar navigatie - Missie

We regisseren en faciliteren de ontwikkeling van een blijvend vitale stad. Een stad waar het prettig wonen, werken en leven is. We zorgen ervoor dat wonen in Capelle aantrekkelijk blijft met passende woningen voor iedereen. We zetten hierbij in op het uitbreiden van de woningvoorraad. Samen met de Capellenaar en partners geven we de omgeving vorm en bieden ruimte aan initiatieven. We spelen ondernemend en daadkrachtig in op ontwikkelingen, staan in constante dialoog met de omgeving en formuleren hierop een duidelijke strategie. We doen dit alles met oog voor de ruimtelijke kwaliteit.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Gewoon goed wonen

Terug naar navigatie - Gewoon goed wonen

We dragen eraan bij om een aantrekkelijke woongemeente te blijven met passend aanbod in alle categorieën van de woningvoorraad. 

BG25 - Demografische druk (landelijke indicator)

Het aantal personen van 0 tot 20 jaar én 65 jaar of ouder ten opzichte van honderd personen van 20 tot 65 jaar. Eenheid: %

Bron: waarstaatjegemeente.nl (CBS - Bevolkingsstatistiek)
Regio 2022 2023 2024 2025
Verwachtingswaarde 74,0% 75,0% 76,0% 77,0%
Capelle aan den IJssel 75,0% 75,9% 76,3%
Nederland 70,3% 70,3% 70,4%

BG25 - Nieuw gebouwde woningen (landelijke indicator)

Nieuw gebouwde woningen, exclusief overige toevoegingen, zoals transformaties. Eenheid: per 1.000 woningen.
Toelichting
In de afgelopen jaren is de eenheid op waarstaatjegemeente.nl meerdere keren aangepast. Het tonen van de streefwaarde van 2022 is hierdoor niet mogelijk. Voor 2024 zijn de gevraagde gegevens nog niet beschikbaar.

Bron: waarstaatjegemeente.nl (Basisregistratie adressen en gebouwen)
Regio 2022 2023 2024 2025
Streefwaarde - 12,5 19,0 0,9
Capelle aan den IJssel 0,3 4,9 -
Nederland 9,3 9,1 -

BG25 - WOZ-waarde woningen (landelijke indicator)

De gemiddelde WOZ waarde van woningen. Eenheid: duizend euro.

Bron: waarstaatjegemeente.nl (CBS - Statistiek Waarde Onroerende Zaken)
Regio 2022 2023 2024 2025
Verwachtingswaarde 254 296 330 427
Capelle aan den IJssel 270 310 -
Nederland 317 368 -

BG25 - Woonlasten eenpersoonshuishouden (landelijke indicator)

Het gemiddelde totaalbedrag in euro's per jaar dat een eenpersoonshuishouden betaalt aan woonlasten. Eenheid: euro.

Bron: waarstaatjegemeente.nl (COELO, Groningen)
Regio 2022 2023 2024 2025
Streefwaarde 576 601 619 710
Capelle aan den IJssel 647 659 -
Nederland 823 860 -

BG25 - Woonlasten meerpersoonshuishouden (landelijke indicator)

Het gemiddelde totaalbedrag in euro's per jaar dat een meerpersoonshuishouden betaalt aan woonlasten. Eenheid: euro.

Bron: waarstaatjegemeente.nl (COELO, Groningen)
Regio 2022 2023 2024 2025
Streefwaarde 648 675 695 782
Capelle aan den IJssel 720 734 -
Nederland 905 942 -

Wat doen we daarvoor? / Wat gaan we daarvoor doen?

Verder met de Omgevingswet

Terug naar navigatie - Verder met de Omgevingswet

De Omgevingswet is op 1 januari 2024 in werking getreden. We werken stapsgewijs verder aan de implementatie van de Omgevingswet. 

Wat doen we daarvoor? / Wat gaan we daarvoor doen?

Omgevingsagenda

Terug naar navigatie - Omgevingsagenda

De Stadsvisie is het instrument waarin ruimtelijke kaders voor de lange termijn zijn vastgelegd. Daarnaast beschrijft de visie diverse uitwerkingsopgaven. Bij de vaststelling van de visie is de motie 'Van Stadsvisie naar strategische ontwikkelagenda' aangenomen om deze visie nader uit te werken. Ook hebben we behoefte aan handvatten voor de intake-/omgevingstafel en het definitieve omgevingsplan. We werken dit uit in de Omgevingsagenda en gaan met de verschillende opgaven hieruit aan de slag.

Wat doen we daarvoor? / Wat gaan we daarvoor doen?

Beleid en regelgeving

Terug naar navigatie - Beleid en regelgeving

KADERSTELLEND BELEID

  • Coalitieakkoord 2022 – 2026 ‘Voor vandaag en morgen’ (juni 2022);
  • Stadsvisie (BBV 557471 september 2021);
  • Programma Wonen 2024-2028 (BBV 1435383 mei 2024);
  • Nota Grondbeleid 2018 (BBV 956686 februari 2018).

OVERIG BELEID, NOTA'S, VERORDENINGEN EN ACTIEPLANNEN

Gemeenteraad:

  • Nota Beeldkwaliteit 2017 (BBV 927108 november 2017);
  • Legesverordening 2023 (RV 978681 december 2022);
  • Verordening Woonruimtebemiddeling 2024 (BBV 1442937 april 2024).

College van B&W:

  • Vergunning-, toezicht en handhavingsbeleid 2023 (BBV 976413 december 2022);
  • Grondprijzenbrief 2023 (BBV 1004140 december 2022);
  • Prestatieafspraken Gemeente-Havensteder-Huurdersraad Capelle (BBV  1305343 december 2023);
  • Zelfbewoningsplicht en anti-speculatiebeding (BBV 402725 april 2021);
  • Meerjaren Perspectief Vastgoed 2019 (BBV 1091427 juni 2019);
  • Samenwerkingsafspraken Gemeente-Havensteder-Huurdersraad Capelle (BBV 640023 december 2021);
  • Plan van Aanpak huisvesting statushouders (BBV 751135 december 2013).

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen

Monitoren Programma Wonen

Met het Programma Wonen willen we de komende jaren werken aan goed wonen in Capelle voor vandaag en morgen. We houden de stad op de hoogte van de voortgang via de Monitor Wonen. Deze stellen we jaarlijks in het eerste kwartaal op. De Monitor Wonen wordt vastgesteld door het college en ter informatie naar de gemeenteraad gestuurd. Naast de monitor zorgen we voor een online dashboard wonen. In dit dashboard is de meest actuele informatie over de woningvoorraad te vinden. 

Naar een nieuwe Verordening Woonruimtebemiddeling 
Momenteel wordt in regionaal verband hard gewerkt aan een nieuwe tekst voor de huisvestingsverordening, die aansluit bij nieuwe wet- en regelgeving en bij de wensen van onder andere de gemeenteraden in de regio. Deze moet uiterlijk 1 januari 2026 in werking treden. 

 

Wijzigingsvoorstellen

Terug naar navigatie - Wijzigingsvoorstellen

De wijzigingsvoorstellen van programma 8 staan hieronder weergegeven.

Programma 8 - Wijzigingsvoorstel 2024 2025 2026 2027 2028 Onvermijdelijk / beleidskeuze / technisch Portefeuillehouder
8.1 Omgevingswet (deels via reserve eenmalig) N0 N29 N28 N0 N0 Onvermijdelijk Stout
8.2 Liefdeslaantje N42 N2 N2 N2 N2 Onvermijdelijk Stout
8.3 Rivium District Investeringen N0 V42 V42 V67 V67 Onvermijdelijk Westerdijk / Van Woudenberg
8.4 Leges omgevingsvergunningen N235 N448 N294 N100 N465 Onvermijdelijk Van Woudenberg
8.5 Pilot Doorstroming N0 N50 N0 N0 N0 Onvermijdelijk Geissler
Totaal N277 N487 N282 N35 N400

8.1 Omgevingswet (deels via reserve eenmalig) - onvermijdelijk

Terug naar navigatie - 8.1 Omgevingswet (deels via reserve eenmalig) - onvermijdelijk

Het Rijk heeft via de meicirculaire 71,5 miljoen beschikbaar voor het bereiken van de doelen van de Omgevingswet. Hiermee kunnen de ontvangende partijen in hun transitie ervoor zorgdragen dat ze aangesloten, geoefend en ingeregeld zijn en voldoen aan de in de Omgevingswet gestelde eisen. Rekening houdend met een vast bedrag, het aantal inwoners en het landoppervlak betekent dit voor onze gemeente een bedrag van V 202 (programma 0), dat we willen toevoegen aan het project Omgevingswet (programma 8). Ook heeft het Rijk in de septembercirculaire 2022 tot en met 2026 jaarlijks 10,76 miljoen middelen beschikbaar gesteld voor de invoering van de wet Kwaliteitsborg (Wkb), welke transitie we oppakken binnen de Omgevingswet. Het gaat om N29 in 2025 en N28 in 2026, waarvan de baten reeds verwerkt zijn bij het voorstel van de septembercirculaire 2022 (wijzigingsvoorstel 0.4 in de Najaarsnota 2022). We stellen voor om deze gelden geheel ter beschikking te stellen aan de Omgevingswet.

Overigens is in de meicirculaire voor 2025 een reservering vermeld van in totaal ruim € 80 miljoen. Voor onze gemeente betekent dit een bedrag van zo’n 226. Wanneer het rijk deze reservering in een volgende circulaire omzet in een definitieve bijdrage, verwerken we dit als technisch wijzigingsvoorstel in het dan eerstvolgende P&C-document. 

Voor het opstellen van het omgevingsplan Fascinatio-Capelsebrug worden we begeleid door een extern bureau. De aanbesteding hiervoor is recentelijk afgerond en daarbij ook de afspraken rond de betalingstermijnen, waarvan de meeste kosten in 2025 vallen. Op basis van onze huidige inschattingen van de totale kosten voor dit jaar, hevelen we een bedrag van 200 over van 2024 naar 2025 via de Reserve eenmalige uitgaven (V200 in 2024 en N200 in 2025).

Programma 2024 2025 2026
0 V202 N0 N0
8 V200 N431 N28
Mutaties reserve eenmalig N402 V402 N0
Totaal N0 N29 N28

8.2 Liefdeslaantje - onvermijdelijk

Terug naar navigatie - 8.2 Liefdeslaantje - onvermijdelijk

Sinds 2018 is het op 14 februari het gebruik nieuwe tegeltjes aan het Liefdeslaantje (het Oude Laantje) toe te voegen voor en door echtparen die 50 jaar of meer getrouwd zijn. Hier wordt veel gebruik van gemaakt, waardoor de ruimte in het Liefdeslaantje op dreigt te raken en het laantje glad begint te worden door het gebruik van de huidige tegeltjes.  Het college heeft op 9 juli 2024 ingestemd  (BBV 1525614) om de bestaande tegels te vervangen door tegels met een antisliplaag en de ruimte efficiënter in te richten, waardoor het Liefdeslaantje meer in het landschap wordt teruggebracht. Hiervoor vragen we eenmalig budget aan van N42 in 2024. Vanaf 2025 is een budget van N2 per jaar nodig voor het aanschaffen van de tegels, het plaatsen, informeren, communiceren over de liefdestegels en het organiseren van dagen waarop de tegels in bijzijn van de geliefden wordt gelegd.

8.3 Rivium District Investeringen - onvermijdelijk

Terug naar navigatie - 8.3 Rivium District Investeringen - onvermijdelijk

De investeringen van de  Waterbushalte en Parkshuttle fase 1 & 2 zijn afgerond. Het resterende krediet (deel cofinanciering /eigen middelen) zal terugvloeien in de stelpost voor de cofinanciering van de SPUK Woningbouw Op de Korte Termijn (WOKT, voormalige versnellingsgelden).  Het krediet voor de Park & Ride valt door onvoldoende uitwerking vrij. Deze middelen worden toegevoegd aan de stelpost  voor de cofinanciering van de WOKT. Ook het krediet voor het Rivium Park (VJN 2018) wordt zonder uitputting afgesloten, omdat deze werken worden meegenomen binnen de algehele dynamische gebiedsexploitatie en toekomstige werkzaamheden voor het woonrijp maken. Daarom is nu nog geen krediet noodzakelijk. Tot slot zal op basis van de afgegeven subsidiebeschikking de stelpost van de cofinanciering met 4,834% geïndexeerd worden.

Bovenstaande wijzigingen resulteren in een lager totaal benodigd krediet voor alle Rivium projecten gezamenlijk (-387) waardoor de afschrijvingslasten vanaf 2025 afnemen met V42, in 2027 tot en met 2029 V67 en vanaf 2030 V37.

In dit wijzigingsvoorstel zijn wel de lagere afschrijvingslasten opgenomen, maar nog niet de besparing op de rentelasten. Het huidige markttarief voor een langlopende geldlening bedraagt ongeveer 3,5% rente. Dit betekent circa V14 per jaar lagere rentelasten. De rentelasten zijn verwerkt in het verzamelvoorstel rente in programma 0.

Dit voorstel raakt naast programma 8 ook programma 2. De wijzigingen zijn cijfermatig verwerkt op de betreffende programma's, maar komen daar niet meer als aparte voorstellen terug. 

8.4 Leges omgevingsvergunningen - onvermijdelijk

Terug naar navigatie - 8.4 Leges omgevingsvergunningen - onvermijdelijk

Voor de leges omgevingsvergunningen zien we de onderstaande ontwikkelingen. In tabel 5 ziet u een totaaloverzicht van de daarmee samenhangende lasten en baten.

  • In 2024 zien we dat de aanvragen voor nieuwe omgevingsvergunningen achterblijven door de nieuwe omgevingswet, die per 1 januari 2024 is ingegaan. Als gevolg daarvan zijn eind 2023 nog veel extra aanvragen ingediend om de nieuwe omgevingswet voor te zijn. Aangezien het jaar 2023 van indienen aanvraag omgevingsvergunning leidend is voor het jaar waarin de leges als baat opgenomen dienen te worden, stellen we over 2024 voor om de leges met N 235 af te ramen, zie tabel 1.
  • Afgelopen jaren zien we een toename van grotere en complexere aanvragen wat leidt tot structureel hogere leges opbrengsten. In de begroting staat als structurele leges opbrengsten jaarlijks V 600 opgenomen. We stellen voor om vanaf 2025 de leges jaarlijks met V 200 te verhogen. Deze baat is opgenomen in het voorstel in programma 0: Organisatie & formatieplan Stadsbeheer.  Voor het overzicht van de leges is deze baat van V 200 wel opgenomen in tabel 1 bij de 'Nieuw te begroten leges' en in tabel 5 bij de 'Te begroten leges (baat)'. Om te voorkomen dat de baat dubbel wordt gerekend in programma 0 en in programma 8, is in tabel 5 de regel 'Leges in programma 0 O&F-plan SB (baat)' opgenomen.
  • Voor het project Rivium District wordt momenteel rekening gehouden met de eerste aanvragen voor omgevingsvergunningen in 2026. De gevolgen hiervan voor de begrote legesopbrengsten, hoogte van de voorziening omgevingsvergunningen en inhuur met betrekking tot de vergunningverlening, technische adviezen en toezicht zijn verwerkt in onderstaande cijfers (zie tabel 1 tot en met 4)
Tabel 1: Leges omgevingsvergunningen 2024 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031 2032 Totaal
Nieuw te begroten V482 V800 V1.235 V3.410 V2.105 V1.484 V800 V800 V800 V11.916
Huidige begroting V717 V1.338 V3.398 V1.999 V600 V600 V600 V600 V600 V10.453
Saldo = mutatie leges N235 N538 N2.163 V1.411 V1.505 V884 V200 V200 V200 V1.463
Tabel 2: Voorziening omgevingsvergunningen van 2026 - 2029 naar 2027-2031
2024 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031 2032 Totaal
Begrote dotatie terugdraaien N0 N0 V1.749 V350 N0 N0 N0 N0 N0 V2.099
Begrote onttrekking terugdraaien N0 N0 N0 N0 N1.049 N1.049 N0 N0 N0 N2.099
Totaal huidige begroting voorziening 2026-2029 N0 N0 V1.749 V350 N1.049 N1.049 N0 N0 N0 N0
Nieuwe begrote dotaties N0 N0 N0 N1.690 N385 N0 N0 N0 N0 N2.075
Nieuwe begrote onttrekkingen N0 N0 N0 N0 N0 V236 V920 V920 N0 V2.075
Totaal voorstel nieuwe begroting 2027-2031 N0 N0 N0 N1.690 N385 V236 V920 V920 N0 N0
Saldo begrote dotaties N0 N0 V1.749 N1.340 N385 N0 N0 N0 N0 N4.174
Saldo begrote onttrekkingen N0 N0 N0 N0 N1.049 N813 V920 V920 N0 V4.174
Tabel 3: Lasten inhuur 2024 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031 2032 Totaal
Inhuur vergunningverlening N0 V200 V200 N150 N280 N60 N0 N0 N0 N90
Inhuur toezicht N0 V50 V100 V100 V25 N120 N285 N60 N0 N190
Inhuur technische adviezen N0 V40 V20 V80 N80 N20 N40 N0 N0 N0
Totaal N0 V290 V320 V30 N335 N200 N325 N60 N0 N280
Tabel 4: Overzicht inhuur na mutatie tabel 3 2024 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031 2032 Totaal
Inhuur vergunningverlening N0 N0 N200 N400 N280 N60 N0 N0 N0 N940
Inhuur handhaving N0 N0 N50 N150 N250 N295 N285 N60 N0 N1.090
Inhuur technische adviezen N60 N85 N125 N145 N225 N145 N125 N85 N85 N1.080
Totaal N60 N85 N375 N695 N755 N500 N410 N145 N85 N3.110
Tabel 5: Lasten / baten overzicht 2024 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031 2032 Totaal
Te begroten leges (baat) N235 N538 N2.163 V1.411 V1.505 V884 V200 V200 V200 V1.463
Leges in voorstel programma 0 O&F-plan SB (baat) N0 N200 N200 N200 N200 N200 N200 N200 N200 N1.600
Saldo dotaties voorziening (last) N0 N0 V1.749 N1.340 N385 N0 N0 N0 N0 V23
Saldo onttrekkingen voorziening (baat) N0 N0 N0 N0 N1.049 N813 V920 V920 N0 N23
Inhuur (last) N0 V290 V320 V30 N335 N200 N325 N60 N0 N280
Totaal lasten N0 V290 V2.069 N1.310 N720 N200 N325 N60 N0 N257
Totaal baten N235 N738 N2.363 V1.211 V256 N130 V920 V920 N0 N160
Saldo N235 N448 N294 N100 N465 N330 V595 V860 N0 N417

8.5 Pilot Doorstroming - onvermijdelijk

Terug naar navigatie - 8.5 Pilot Doorstroming - onvermijdelijk

In het coalitieakkoord is opgenomen om de doorstroming voor senioren aantrekkelijker te maken. We willen een pilot starten om ouderen te stimuleren om te verhuizen naar een meer passende woning. Deze doorstroming kan een verhuisketen op gang brengen, waardoor meer Capellenaren kans maken op de woningmarkt. We richten ons hierbij eerst op ouderen die een grote sociale huurwoning achterlaten.

We stellen voor de lasten in 2025 met N50 te verhogen.

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Omschrijving Rekening 2023 BG 2024 incl. wijz. t/m VJN24 Wijziging NJN 2024 BG 2024 na wijz. NJN Begroting 2025 Raming 2026 Raming 2027 Raming 2028
Lasten N17.682 N28.079 V176 N27.903 N12.567 N9.739 N13.358 N8.455
Baten V12.581 V21.901 N235 V21.666 V6.847 V4.941 V8.617 V3.377
Saldo van baten en lasten N5.101 N6.178 N59 N6.237 N5.720 N4.798 N4.741 N5.078
Mutaties reserves:
Reserve eenmalige uitgaven N1.639 V3.308 N402 V2.906 V939 V412 V337 V228
Totaal mutaties reserves N1.639 V3.308 N402 V2.906 V939 V412 V337 V228
Resultaat N6.740 N2.871 N461 N3.331 N4.781 N4.386 N4.405 N4.849

Analyse Programma 8 op hoofdlijnen

Terug naar navigatie - Analyse Programma 8 op hoofdlijnen

Binnen dit programma zijn onder andere de lasten en baten van de grondexploitaties verwerkt (VJN 2024 8.7). Deze mutaties fluctueren in de diverse jaarschijven sterk.
De mutatie van de reserve eenmalige uitgaven betreft het overhevelen van diverse projectbudgetten. Denk aan De Hoven 2, Omgevingswet/-visie en Capelsweg/Bermweg (NJN 2023 8.6).