Programma 1 Integrale veiligheid en openbare orde

Missie

Terug naar navigatie - Missie

We zijn een gemeente waar iedereen zich veilig voelt. Veiligheids-en leefbaarheidsgrenzen zijn voor iedereen helder. Vanuit de eigen rol en verantwoordelijkheid draagt iedereen bij aan de veiligheid van onze gemeente. We regisseren een duidelijke aanpak die preventie en repressie combineert. Er wordt adequaat, merkbaar en transparant opgetreden tegen overlast en criminaliteit. De denk- en doekracht van Capellenaren, en ook die van ondernemers en (veiligheids)partners, speelt een belangrijke rol en willen we  benutten.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Preventie

Terug naar navigatie - Preventie

We regisseren als gemeente het voorkomen van onveiligheid binnen Capelle. We richten ons op de veiligheidsthema’s leefomgeving, bedrijvigheid, jeugd, fysieke veiligheid en ondermijning (georganiseerde- en gedigitaliseerde criminaliteit) om zo de weerbaarheid van Capellenaren en ondernemers te verhogen. Ook gaan we de ontwikkeling van criminele structuren tegen en  stimuleren vroegtijdig ingrijpen. De Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond houdt toezicht op voorzieningen voor het brandveilig ontvluchten van een gebouw bij brand. Daarnaast richten ze zich op het vergroten van het veiligheidsbewustzijn onder Capellenaren, in het bijzonder bij verminderd zelfredzame en oudere personen in hoogbouw.

BG25 - Diefstal uit woning (landelijke indicator)

Eenheid: aantal diefstallen uit woningen per 1.000 inwoners. Deze indicator werd tot en met 2024 vergeleken met een referentiewaarde op basis van een gemiddelde waarde van de jaren 2017 tot en met 2019. Vanaf Begroting 2025 wordt de referentiewaarde bepaald op basis van het gemiddelde cijfer van de gemeenten Zoetermeer en Nissewaard.

Bron: waarstaatjegemeente.nl (CBS - Diefstallen)
Regio 2022 2023 2024 2025
Referentiewaarde - 2,7 2,7 1,1
Capelle aan den IJssel 1,1 1,6
Nederland 1,4 1,3

BG25 - Gewelds- en seksuele misdrijven (landelijke indicator)

Het aantal geweldsmisdrijven. Voorbeelden van geweldsmisdrijven zijn seksuele misdrijven, levensdelicten zoals moord en doodslag, en dood en lichamelijk letsel door schuld (bedreiging, mishandeling, etc.). Eenheid: per 1.000 inwoners.
Vanaf Begroting 2025 wordt de referentiewaarde bepaald op basis van het gemiddelde cijfer van de gemeenten Zoetermeer en Nissewaard.

Bron: waarstaatjegemeente.nl (CBS - Criminaliteit)
Regio 2022 2023 2024 2025
Referentiewaarde - 5,0 5,0 5,3
Capelle aan den IJssel 4,8 4,5
Nederland 4,6 3,8

BG25 - Winkeldiefstal (landelijke indicator)

Het aantal winkeldiefstallen per 1.000 inwoners.
Vanaf Begroting 2025 wordt de referentiewaarde bepaald op basis van het gemiddelde cijfer van de gemeenten Zoetermeer en Nissewaard.

Bron: waarstaatjegemeente.nl (CBS - Diefstallen)
Regio 2022 2023 2024 2025
Referentiewaarde - 2,0 2,0 3,1
Capelle aan den IJssel 1,5 1,8
Nederland 2,3 2,5

Repressie

Terug naar navigatie - Repressie

We richten ons vanuit de veiligheidsthema’s leefomgeving, bedrijvigheid, jeugd, fysieke veiligheid en ondermijning (georganiseerde- en gedigitaliseerde criminaliteit) op toezicht en (bestuurlijke) handhaving van regels. Hiermee willen we onveilige situaties voorkomen. We organiseren nazorg voor slachtoffers van overvallen en ondermijnende criminaliteit. De Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond richt zich repressief op haar wettelijke taken: het beperken en bestrijden van gevaar voor mensen en dieren bij ongevallen en brand, het bestrijden van brand en het bieden van de juiste zorg aan patiënten.

BG25 - Vernielingen en beschadigingen (landelijke indicator)

Vernielingen en beschadiging betreft het totaal aantal per jaar gemelde schades. Eenheid: per 1.000 inwoners.
Vanaf Begroting 2025 wordt de referentiewaarde bepaald op basis van het gemiddelde cijfer van de gemeenten Zoetermeer en Nissewaard.

Bron: waarstaatjegemeente.nl (CBS - Criminaliteit)
Regio 2022 2023 2024 2025
Referentiewaarde - 5,1 3,9 3,8
Capelle aan den IJssel 7,1 5,2
Nederland 6,0 6,2

BG25 - Verwijzingen Halt (landelijke indicator)

Het aantal verwijzingen Halt per 1.000 inwoners van 12 tot 18 jaar. Jongeren van 12 tot 18 jaar die een licht strafbaar vergrijp plegen, worden door de politie of leerplichtambtenaren naar Bureau Halt verwezen voor een passende Halt-straf. Ze krijgen leeropdrachten en er volgen gesprekken met de jongere en de ouders. Op deze manier kunnen jongeren rechtzetten wat ze fout hebben gedaan, zonder dat ze in aanraking komen met het Openbaar Ministerie. Eenheid: per 1.000 jongeren.
Vanaf Begroting 2025 wordt de referentiewaarde bepaald op basis van het gemiddelde cijfer van de gemeenten Zoetermeer en Nissewaard.

Bron: waarstaatjegemeente.nl (Bureau Halt)
Regio 2022 2023 2024 2025
Referentiewaarde - 10,0 0,7 11,0
Capelle aan den IJssel 5,0 1,0
Nederland 8,0

Eigen verantwoordelijkheid

Terug naar navigatie - Eigen verantwoordelijkheid

Capellenaren en ondernemers zorgen samen voor een veilige samenleving. We richten ons op het stimuleren van (burger)participatie en het vergroten van de meldingsbereidheid. Het programma Veilig Leven van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond sluit hierbij aan. Met dit programma willen we het veiligheidsbewustzijn van Capellenaren vergroten.

Regie en samenwerking

Terug naar navigatie - Regie en samenwerking

Veel veiligheidsvraagstukken vragen om een gezamenlijke aanpak. We nemen de regie en werken meer samen met ketenpartners. Regievoering vraagt om een goede informatiepositie.

Beleid en regelgeving

Terug naar navigatie - Beleid en regelgeving

KADERSTELLEND BELEID

  • Coalitieakkoord 2022 – 2026 ‘Voor vandaag en morgen’ (juni 2022);
  • Integraal Veiligheidsbeleid 2023 'Veiligheid vandaag en morgen' (februari 2023);
  • Programma Mobiliteit 2020-2030 (Raadsvoorstel 406688 maart 2021);
  • Jeugdbeleid 2021-2024 'De basis voor groei' (BBV 478824 april 2021).

OVERIG BELEID, NOTA'S, VERORDENINGEN EN ACTIEPLANNEN

Gemeenteraad:

  • Beleidskader Grenzenstellend Jongerenwerk ‘overtuigen door aanwezigheid’ (RVS 1162931 juli 2023).

College van B&W en Burgemeester:

  • Vergunning- toezicht en handhavingsbeleid 2023-2026 (BBV 976413 december 2022);
  • Prioriteitennota brandveiligheid Capelle a/d IJssel 2019-2022 (BBV 1051326 januari 2019);
  • Beleidsregel niet-vergunde seksinrichtingen gemeente Capelle aan den IJssel 2019 (BBV 92634 oktober 2019);
  • Beleidsregel collectevergunning 2021 (BBV 429161 augustus 2021);
  • Beleidsregel aanpak heling en handhavingsarrangement (BBV 815017 maart 2017);
  • Beleidsregel ex artikel 174a Gemeentewet (Sluiting van woning of lokaal) (BBV 537627 november 2013);
  • Beleidsregel Maatregelen bestrijding voetbalvandalisme en ernstige overlast (BBV 219558 september 2011);
  • Beleidsregel BIBOB (BBV 556531 februari 2014);
  • Beleidsregel Opiumwet 13b (BBV 1078517 maart 2019);
  • Beleidsregel gebruik waterpijpen in de horeca (BBV 1051823 december 2018);
  • Brandbeveiligingsverordening Capelle aan den IJssel 2010 (BBV 173332 oktober 2010).

Externe partners / GR:

  • Strategische agenda 2023 – 2026 Politie eenheid Rotterdam (BBV 870943);
  • Beleidsplan 2023 - 2027 Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (RVS 857569 september 2022);
  • Regionaal beleidskader cameratoezicht 2014 (BBV 691433 oktober 2015).

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen

Dierenwelzijn
Dierenwelzijn is een belangrijk speerpunt binnen onze gemeente. De Gemeente heeft specifieke wettelijke verantwoordelijkheden met betrekking tot dierenwelzijn, zoals de opvang en verzorging van zwerfdieren en gevonden huisdieren. Deze taak heeft de Gemeente uitbesteed aan de Dierenbescherming. Begin 2025 wordt de nieuwe nota Dierenwelzijn vastgesteld, waarin we ons inzetten voor het welzijn van dieren. Onderdeel van deze nota is de invulling van onze wettelijke taak van het vervoer en opvang van gevonden dieren met een vermoedelijke eigenaar. De kosten voor de opvang en verzorging van dieren zullen naar verwachting toenemen, door de stijging van landelijke tarieven die de Dierenbescherming hanteert voor opvang en vervoer van dieren. In Q1 2025 wordt de nieuwe nota Dierenwelzijn aan de raad aangeboden en is duidelijk hoeveel de extra kosten zijn. De eventuele extra kosten worden in de voorjaarsnota 2025 meegenomen. 

Inzet op jongeren in de criminaliteit
Binnen onze gemeente is een klein aantal jongeren dat zich in de criminaliteit begeeft. Hiervoor zetten we RIO en IPTA in. RIO richt zich op inwoners die vanwege een High Impact Crime (HIC)-feit in aanraking zijn gekomen met justitie. De aanpak bestaat uit het zo snel mogelijk contact maken met de doelgroep en het aanpakken van knelpunten die een terugkeer in de maatschappij bemoeilijken, en zo voorkomen dat ex-gedetineerden opnieuw de criminaliteit ingaan. Met IPTA voorkomen we dat jongeren (verder) afglijden in criminaliteit. De subsidies hiervoor zijn beschikbaar gesteld in 2022 en 2023 (zie ook wijzigingsvoorstel). Er is een subsidieverlenging aangevraagd bij het ministerie, waarmee financiële dekking wordt beoogd tot september 2025. We verwachten de besluitvorming  december 2024.  Vervolgens verwerken we de subsidie financieel in de Voorjaarsnota 2025.

Wijzigingsvoorstellen

Terug naar navigatie - Wijzigingsvoorstellen

De wijzigingsvoorstellen van programma 1 staan hieronder weergegeven.

Programma 1 - Wijzigingsvoorstel 2024 2025 2026 2027 2028 Onvermijdelijk / beleidskeuze / technisch Portefeuillehouder
1.1 Subsidies veiligheid N0 N0 N0 N0 N0 Technisch Manusama
1.2 Cliëntvolg- en regiesysteem N0 N104 N0 N0 N0 Technisch Faassen
Totaal N0 N104 N0 N0 N0

1.1 Subsidies veiligheid - technisch

Terug naar navigatie - 1.1 Subsidies veiligheid - technisch

In de jaren 2022 en 2023 is door het Rijk een subsidie RIO IPTA beschikbaar gesteld (NJN22-1.2). De RIO richt zich op inwoners, die vanwege een High Impact Crime (HIC)-feit in aanraking zijn gekomen met justitie. De aanpak bestaat uit het zo snel mogelijk contact maken met de doelgroep en het aanpakken van knelpunten die een terugkeer in de maatschappij bemoeilijken, en zo voorkomen dat ex-gedetineerden opnieuw de criminaliteit ingaan. Met IPTA voorkomen we dat jongeren (verder) afglijden in criminaliteit. De middelen zijn beschikbaar gesteld in 2022 en 2023, de baten en de lasten lopen echter, als gevolg van de doorlooptijd van het project, budgettair neutraal over de jaren 2022, 2023 en 2024. In 2024 is het beschikbare budget, zowel de baat als de last, niet begroot. Naast de subsidie RIO/IPTA (N/V267) zijn er in 2024 ook subsidies ontvangen voor ex-gedetineerden (N/V24) en YouChoose (N/V35). We stellen voor om deze drie subsidies alsnog in de begroting 2024 op te nemen.

1.2 Cliëntvolg- en regiesysteem - onvermijdelijk

Terug naar navigatie - 1.2 Cliëntvolg- en regiesysteem - onvermijdelijk

Vanwege het aflopen van rechtmatige contractering voor de in gebruik zijnde applicatie C3 ten behoeve van de registratie en opvolging van meervoudige en / of complexe Sociaal Domein-processen en -casuïstiek (casuïstiek op het gebied van huiselijk geweld, GGZ, woonoverlast, persoonsgerichte aanpak, Jeugdbescherming en woningontruimingen) is een nieuw cliëntvolgsysteem noodzakelijk. De huidige contractpartner C3 is verlengd tot en met 2025. In verband met rechtmatigheid moet het systeem opnieuw worden aanbesteed. Dit is ook geconstateerd door de accountant van de GR IJsselgemeenten.
Om te kunnen starten met aanbesteden, zijn extra middelen nodig van N104. Deze middelen worden aangewend voor Projectleiderschap Innoviq N24, éénmalige kosten aanschaf nieuw systeem N70 en eenmalig meerkosten dubbeldraaien systeem N10.

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Omschrijving Rekening 2023 BG 2024 incl. wijz. t/m VJN24 Wijziging NJN 2024 BG 2024 na wijz. NJN Begroting 2025 Raming 2026 Raming 2027 Raming 2028
Lasten N9.544 N10.732 N317 N11.048 N11.867 N11.969 N11.984 N11.574
Baten V970 V1.062 V326 V1.389 V821 V821 V821 V821
Saldo van baten en lasten N8.574 N9.669 V9 N9.660 N11.046 N11.148 N11.162 N10.753
Mutaties reserves:
Reserve eenmalige uitgaven V59 V32 N0 V32 N0 N0 N0 N0
Totaal mutaties reserves V59 V32 N0 V32 N0 N0 N0 N0
Resultaat N8.515 N9.637 V9 N9.628 N11.046 N11.148 N11.162 N10.753

Analyse Programma 1 op hoofdlijnen

Terug naar navigatie - Analyse Programma 1 op hoofdlijnen

De toename van de lasten in 2025 en volgende wordt verklaard door een hogere bijdrage aan de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (VRR). Daarnaast zijn vanwege subsidies de lasten en baten hoger in 2023 en 2024. Zo is er een subsidie ontvangen voor het tegengaan van ondermijnende criminaliteit (Subsidie Trajecten Projecten Criminaliteit).