Programma 0 Bestuur en ondersteuning

Missie

Terug naar navigatie - Missie

We willen een gemeente zijn voor en van alle Capellenaren. Met een bestuur dat luistert naar de zorgen en ideeën van Capellenaren. Om samen te zoeken naar perspectief en oplossingen, waarbij we denken in mogelijkheden. Een betrouwbaar bestuur dat de tweedeling in de samenleving niet groter, maar juist kleiner maakt. Een bestuur dat ook vertrouwen geeft en Capellenaren (weer) overtuigt dat meedenken, inspreken, stemmen en meedoen ertoe doet. We willen de denk- en doe-kracht van de Capellenaar stimuleren en daarvoor alle ruimte bieden. Als bestuur en gemeente zijn we integer, transparant, zichtbaar en controleerbaar. Daarbij is onze dienstverlening van een hoog niveau en zijn onze financiën structureel op orde.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Optimale dienstverlening

Terug naar navigatie - Optimale dienstverlening

We zorgen voor een optimale dienstverlening. Zowel in het gemeentehuis als met onze digitale dienstverlening. Veel diensten en producten zijn de afgelopen jaren al gedigitaliseerd. We kiezen voor 'digitaal tenzij'. Het moet voor Capellenaren altijd mogelijk zijn om diensten en producten ook aan de balie aan te vragen. Daarbij staat de menselijke maat centraal, waarbij we maatwerk leveren. De vervolgstap is om onze dienstverlening 'aan de achterkant' goed in te richten. Dit geeft een impuls aan de kwaliteit van onze dienstverlening. 

Wat doen we daarvoor? / Wat gaan we daarvoor doen?

Communicatie

Terug naar navigatie - Communicatie

In het beleidsplan communicatie van de gemeente Capelle aan den IJssel presenteren we onze visie en strategie op het gebied van communicatie aan de hand van vijf Capelse Pijlers. Hiermee willen we Capellenaren met duidelijke en effectieve communicatie proactief bereiken en betrekken bij dat wat er echt toe doet in Capelle. In het beleidsplan zijn de doelstellingen, ambities en visie van organisatie en bestuur en het coalitieakkoord van het college de uitgangspunten voor hoe we communicatie in Capelle aan den IJssel  inrichten. In een tijd waarin heldere en begrijpelijke informatie, duidelijke taal, digitale toegankelijkheid en het betrekken van onze burgers essentieel is.

We hebben onze communicatie georganiseerd op basis van vijf communicatiepijlers:

1.    Onze communicatie is duidelijk en we zijn bereikbaar zodat iedere Capellenaar kan meedoen;
2.    De organisatie luistert en gaat in gesprek met de Capellenaar;
3.    Interne communicatie, woordvoering en huisstijl bepalen (ook) wie we zijn;
4.    De unit Communicatie biedt maatwerk, zoekt naar mogelijkheden, is creatief en toont lef;
5.    De unit Communicatie is sparringpartner voor de hele organisatie.

Versterking lokale democratie

Terug naar navigatie - Versterking lokale democratie

In de Visie Burgerparticipatie staat hoe we als gemeente ons participatiebeleid uitvoeren en samenwerken met de stad. Dit doen we door het inzetten van onze participatie-instrumenten en te onderzoeken of er nog nieuwe vormen van participatie passen bij Capelle. Omdat we graag een uitnodigende gemeente willen zijn, stimuleren we onze inwoners, bedrijven en organisaties om mee te denken, mee te doen en zelf zaken op te pakken. We blijven kijken naar manieren om de betrokkenheid van jeugd bij de gemeente te vergroten. 

Onze participatievisie kent de volgende Capelse speerpunten:

1.    Van 'buiten naar binnen' denken en werken;
2.    Maatwerk in participatievorm leveren;
3.    Moeilijk bereikbare doelgroepen betrekken;
4.    Betrokkenheid en eigenaarschap vergroten;
5.    Gelijkwaardige samenwerking waar mogelijk.

 

Aantrekkelijk werkgever

Terug naar navigatie - Aantrekkelijk werkgever

In het HR beleidsplan presenteren we hoe de gemeente Capelle aan den IJssel ervoor zorgt een aantrekkelijk werkgever te zijn. Een werkgever waar we met plezier komen en blijven werken. We vinden het belangrijk dat iedereen ongeacht achtergrond, cultuur, gender, seksuele geaardheid, religie, fysieke en mentale mogelijkheden zich welkom en gewaardeerd voelt en gelijke kansen krijgt. We besteden aandacht aan ontwikkel- en doorgroeimogelijkheden, arbeidsvoorwaarden, vitaliteit en de cultuur van de organisatie. Zo bereiken we dat we voldoende en kwalitatief de juiste medewerkers in dienst krijgen en behouden. 

We hebben onze HR activiteiten georganiseerd op basis van 'de reis' die een (mogelijke) medewerker bij ons als werkgever maakt:

1.    Instroom
2.    Doorstroom
3.    Uitstroom.

BG25 - Formatie (landelijke indicator)

Formatie inclusief ondersteuning GR IJsselgemeenten. Eenheid: FTE per 1.000 inwoners.

Toelichting
Stijging 0,5, dit wordt veroorzaakt door O&F plan stadsontwikkeling (BBV1079753).

De cijfers genoemd bij Jaarrekening 2024 betreffen de cijfers tot 1-9-2024.

Bron: eigen cijfers per 31/12
Boekwerk 2022 2023 2024 2025
Begroting 6,8 7,4 7,5 8,1
Jaarrekening 6,8 7,5 7,6

BG25 - Apparaatskosten (landelijke indicator)

Eenheid: kosten in € per inwoner.

Toelichting
De apparaatskosten zijn met 153 per inwoner gestegen door onder andere hogere salarislasten door toename van het aantal fte en de loonstijging. Daarnaast werden er voorheen bepaalde doorbelastingen meegenomen, deze gaven een vertekend beeld van de bedrijfsvoering. Deze zijn er nu uitgehaald.

De cijfers genoemd bij Jaarrekening 2024 betreffen de cijfers tot 1-9-2024. Voor deze calculatie zijn de bedrijfsvoeringskosten geëxtrapoleerd tot eind 2024.

Bron: eigen cijfers
Boekwerk 2022 2023 2024 2025
Begroting 612 641 682 835
Jaarrekening 607 681 801

BG25 - Overhead (landelijke indicator)

Overhead inclusief ondersteuning GR IJsselgemeenten. Eenheid: lasten taakveld overhead delen door totale lasten.

Toelichting De cijfers genoemd bij Jaarrekening 2024 betreffen de cijfers tot 1-9-2024.  

Bron: eigen cijfers
Boekwerk 2022 2023 2024 2025
Begroting 10% 10% 10% 9%
Jaarrekening 10% 10% 9%

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen

Negatief  financieel perspectief
Het financiële meerjarig perspectief van onze gemeente is zeer negatief.  Een belangrijke oorzaak is dat we noodzakelijke investeringen moeten blijven doen om ook in de toekomst een aantrekkelijke gemeente te blijven. Dit leidt tot extra rente- en afschrijvingskosten. Al vanaf 2024 ontstaan er grote tekorten.  We bereiden ons voor op een situatie waarin het Rijk ons hiervoor niet compenseert.   We brengen in 2024 versneld ombuigingsmaatregelen in kaart. We ontkomen er niet meer aan om ook maatregelen voor te stellen die de dienstverlening of het dienstenniveau van de gemeente versoberen (spoor 4)  of leiden tot verhoging van de inkomsten van de gemeente (spoor 5). We werken de mogelijkheden uit tot concrete voorstellen in de VJN 2025. 

Duidelijke Taal
Duidelijke taal is de norm voor communicatie vanuit de gemeente Capelle aan den IJssel. Zowel intern als extern. Bestaande en nieuwe gemeentelijke websites en apps dienen te voldoen aan de (wettelijke) regels Digitale Toegankelijkheid. Als websites nog niet voldoen passen we ze aan.  We bekijken of we het aantal websites vanuit de gemeente (en haar partners) kunnen terugbrengen. We maken een nieuwe 'mood' video over Capelle. 

Krapte op en wensen van de arbeidsmarkt
De krapte op de arbeidsmarkt blijft. De wensen van de arbeidsmarkt veranderen ook. Daarnaast heeft de Gemeente veel openstaande vacatures en daar komt voorlopig geen verandering in. We vinden het daarom belangrijk te investeren in werving en selectie en een divers medewerkersbestand zodat we een breed deel van de arbeidsmarkt aanspreken. We streven naar medewerkers met een vast dienstverband, maar staan ook open voor tijdelijke inhuur. Daarnaast investeren we in het aantrekken en behouden van talent. 

Hoog ziekteverzuim
Medewerkers ervaren meer stress. Niet alleen door een (te) hoge werkdruk, maar ook in de balans tussen werk en privé. We blijven als werkgever zoeken naar mogelijkheden om het ziekteverzuim te verlagen. Werkgeluk en ziekteverzuim zijn nauw met elkaar verbonden. In 2024 hebben we op basis van een medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO) acties bepaald en zijn gestart met de uitvoering. In 2025 werken we verder aan de uitvoering van deze acties. 

Wet versterking waarborgfunctie Awb (inwerkingtreding naar verwachting per 1 januari 2025)
Deze wet heeft tot doel de dienstverlening door de overheid te verbeteren, het maatwerk en de menselijke maat in het bestuursrecht te versterken en laagdrempelige geschilbeslechting te bevorderen. Hiermee wil deze wet bijdragen aan een overheid die betrouwbaar, dienstbaar en rechtvaardig is (een 'responsieve overheid'). Kernelementen van deze wet zijn: 1. toevoeging dienstbaarheidsbeginsel ; 'het bestuursorgaan stelt zich bij het uitoefenen van zijn taak dienstbaar op'; 2. uitbreiding evenredigheidstoets ; bestuursorgaan kan alle te nemen besluiten toetsen aan het evenredigheidsbeginsel, ook waar sprake is van een volledig gebonden bevoegdheid zonder enige beleidsruimte; 3. motivering besluiten in Duidelijke Taal.

Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (inwerkingtreding naar verwachting per 1 januari 2026)
Deze wet regelt dat burgers en bedrijven zaken met de overheid digitaal moeten kunnen afhandelen. Ze krijgen het recht om officiële berichten, zoals vergunningaanvragen, overige aanvragen, bezwaarschriften, klachten etc., elektronisch naar de Gemeente te sturen. Overigens blijft het recht bestaan om per post met de overheid te communiceren. De Awb geeft aan de burgers en bedrijven de keuze tussen de papieren of de digitale weg, de overheid mag en kan dit niet meer opleggen.

Wet Versterking participatie op decentraal niveau (inwerkingtreding per 1 januari 2025)
Doel van de wet is om betrokkenheid van inwoners bij de voorbereiding, uitvoering en evaluatie van beleid van hun gemeente te versterken. Ook verankert deze wet wettelijk het  ‘uitdaagrecht’ als specifieke vorm van participatie.
We vinden het belangrijk dat inwoners invloed kunnen uitoefenen op beslissingen die hen aangaan. Met hun ideeën en kennis kunnen ze ervoor zorgen dat besluiten van de overheid (nog) beter aansluiten bij hun behoeften. Participatie hoort bij een sterke en levendige democratie. De wet verplicht de medeoverheden om een Participatieverordening op te stellen met heldere kaders voor participatie. Onze gemeente heeft al sinds 2021 een Participatieverordening.
Nieuw voor onze gemeente is dat het ‘uitdaagrecht’ nu wettelijk is vastgelegd. Met het uitdaagrecht kunnen inwoners verzoeken om de uitvoering van een taak van de overheid over te nemen, al dan niet met bijhorend budget, omdat ze denken deze taak beter of efficiënter te kunnen uitvoeren. Denk hierbij aan het beheer of onderhoud van een park of buurthuis.  Het uitdaagrecht vergroot de betrokkenheid van inwoners en maatschappelijke partijen bij hun directe leefomgeving. Het biedt daarnaast kansen om de kwaliteit van de uitvoering te verbeteren en kan leiden tot nieuwe vormen van samenwerking en sociale verbinding.

Beleid en regelgeving

Terug naar navigatie - Beleid en regelgeving

KADERSTELLEND BELEID

  • Coalitieakkoord 2022 – 2026 ‘Voor vandaag en morgen’ (juni 2022);
  • Visie Burgerparticipatie (BBV 597113 november 2021).

OVERIG BELEID, NOTA'S, VERORDENINGEN EN ACTIEPLANNEN

Gemeenteraad:

  • Inkoopbeleid 2023 (BBV 1014604 juli 2023);
  • Archiefverordening 2021 (RV 525268 september 2021);
  • Beleidsplan Raadscommunicatie (RV 1260687 september 2023);
  • Beleidsplan ambtelijke en bestuurlijke integriteit 2019 - 2022 (BBV 83576 november 2019);
  • Nota Vaste Activa 2019 (BBV 1078509 april 2019);
  • Nota Verbonden Partijen 2019 (BBV 1078854 april 2019);
  • Nota Reserves, Voorzieningen, Risicomanagement en Weerstandsvermogen 2017 (BBV 874344 mei 2017);
  • Financiële Verordening 2023 (BBV 1260254 oktober 2023);
  • Verordening behandeling bezwaarschriften 2022 (BBV 790234 juni 2022);
  • Verordening onroerendezaakbelastingen 2022 (RV 620673 december 2021);
  • Verordening Participatie (BBV 597113 november 2021);
  • Referendumverordening 2020 (RV 144290 februari 2020);
  • Verordening Borgstellingen gemeente Capelle aan den IJssel 2020 (BBB 313106 november 2020);
  • Verordening Lening verstrekking gemeente Capelle aan den IJssel 2020 (BBV 313280 november2020);
  • Verordening gemeentelijke Ombudsman Capelle aan den IJssel 2005 (november 2005);
  • Financieringsstatuut 2020 (BBV 313229 november 2020);
  • Klachtenregeling gemeente Capelle aan den IJssel 2017 (december 2016);
  • Handreiking informatievoorziening gemeenteraad Capelle aan den IJssel (BBV 39430 november 2016).

College van B&W:

  • Capels Participatie Handboek (BBV 1291382 oktober 2023);
  • Communicatiebeleidsplan 'Onze communicatie is duidelijk en toegankelijk' (BBV 1161094 juni 2023);
  • Aanbestedingsprotocol 2023 (BBV 1014604 mei 2023);
  • Inkoopvoorwaarden voor Leveringen en Diensten 2023 (BBV 1014604 mei 2023);
  • Meerjaren Perspectief Vastgoed 2019 (BBV 1091427 juni 2019).

Post onvoorzien

Terug naar navigatie - Post onvoorzien

We zijn bevoegd tot bestedingen ten laste van de post onvoorzien. De omvang van de post onvoorzien wordt begroot op € 0,50 per inwoner. Gezien het gestegen aantal inwoners in 2024 naar bijna 68.000, wordt de post opgehoogd met € 1.000 naar een bedrag van totaal € 34.000. De post onvoorzien maakt deel uit van taakveld 0.8 Overige baten en lasten. In de tabel hieronder is het verloop van het budget opgenomen. 

Budget post Onvoorzien 2024 2025 e.v.
Stand per 1 januari 33 34
Bestedingsbesluit:
Er zijn dit jaar nog geen bestedingsbesluiten door het college genomen.
Prognose stand per 31 december 33 34

Wijzigingsvoorstellen

Terug naar navigatie - Wijzigingsvoorstellen

De wijzigingsvoorstellen van programma 0 staan hieronder weergegeven.

Programma 0 - Wijzigingsvoorstel 2024 2025 2026 2027 2028 Onvermijdelijk / beleidskeuze / technisch Portefeuillehouder
0.1 Afschrijvingen V491 N0 N0 N0 N0 Onvermijdelijk Van Woudenberg
0.2 Rentetoerekening en rentebijstelling N45 V367 V109 N195 N293 Technisch Van Woudenberg
0.3 Algemene uitkering meicirculaire 2024 V1.747 N3.268 N68 N126 V685 Onvermijdelijk Van Woudenberg
0.4 Dividend V265 N0 N0 N0 N0 Onvermijdelijk Van Woudenberg
0.5 Dotatie voorziening Algemene Pensioenwet politieke ambtsdragers (Appa) N535 N0 N0 N0 N0 Onvermijdelijk Manusama
0.6 Kredieten Dienstverlening N0 V106 V52 V50 V50 Onvermijdelijk Van Woudenberg
0.7 Voorziening onderhoud N0 N0 N0 N0 N0 Onvermijdelijk Van Woudenberg
0.8 Inventarisatie archief (via reserve eenmalig) N0 N0 N0 N0 N0 Technisch Van Woudenberg
0.9 Dotatie voorziening Regeling Vervroegde Uittreding (RVU) N176 N0 N0 N0 N0 Onvermijdelijk Faassen
0.10 Stelpost Bedrijfsvoeringsbudget N750 N0 N0 N0 N0 Onvermijdelijk Faassen
0.11 O&F plan Stadsbeheer N0 V730 V689 V649 V609 Onvermijdelijk Faassen
0.12 Stelpost lonen N0 N1.468 N1.957 N1.957 N1.957 Onvermijdelijk Van Woudenberg
0.13 Vervallen taakstelling bezuiniging vastgoed (Werkplein) N0 N77 N274 N324 N324 Onvermijdelijk Van Woudenberg
0.14 OZB verhoging 12,5% N0 V1.738 V1.738 V1.738 V1.738 Beleidskeuze Van Woudenberg
0.15 Taakstelling Bedrijfsvoering N0 V1.738 V1.738 V1.738 V1.738 Beleidskeuze Faassen
Totaal V998 N135 V2.027 V1.573 V2.246

0.1 Afschrijvingen - onvermijdelijk

Terug naar navigatie - 0.1 Afschrijvingen - onvermijdelijk

De werkelijke afschrijvingen in 2024 zijn V510 lager dan begroot. Dit wordt veroorzaakt doordat een aantal investeringsbudgetten is doorgeschoven, waardoor er geen afschrijvingen in 2024 plaatsvinden.
Het voordeel van V19 op programma 7 heeft betrekking op riolering en afval. De lagere lasten resulteren in een lagere onttrekking van N18 uit de voorziening riolering middelen derden en van  N1 Voorziening Afvalstoffenheffing middelen derden.  Het nadeel van N116 op programma 0 wordt voor N120 veroorzaakt door de besparingsmaatregel onderrealisatie investeringen afschrijvingen (0.13 Begroting 2024).  Deze maatregel was als voordeel begroot op programma 0, maar valt nu vrij. Hier tegenover staan de werkelijke voordelen door lagere afschrijvingen op de diverse programma's (zie tabel). 

We stellen voor om in de begroting 2024 de lasten te verlagen met V510 en de baten te verlagen met N19. 

De wijzigingen zijn cijfermatig verwerkt op de betreffende programma's, maar komen daar niet meer als aparte voorstellen terug. Dit voorstel raakt de volgende programma's:

Programma 2024
Lasten Baten Saldo
0 N116 N116
1 V1 V1
2 V464 V464
4 V1 V1
5A V8 V8
5B V63 V63
6A N3 N3
6C V59 V59
7 V19 N19 N0
8 V14 V14
Totaal V510 N19 V491

0.2 Rentetoerekening en rentebijstelling - technisch

Terug naar navigatie - 0.2 Rentetoerekening en rentebijstelling - technisch

Rentetoerekening
In de Voorjaarsnota 2024 zijn de rentelasten bijgesteld (VJN 2024 0.2 Rente) en is aangekondigd dat de (meerjarige) verwerking van de omslagrente waarmee de rente wordt toegerekend aan de diverse taakvelden, opgenomen wordt in deze Najaarsnota 2024/Begroting 2025. 
Conform de notitie rente van de commissie BBV moet met een omslagpercentage de rente worden omgeslagen naar de taakvelden waarop de activa drukken. Het herziene omslagpercentage voor 2024 is 0,3%, voor 2025 0,7%, voor 2026 1,1%, voor 2027 1,5%, voor 2028 1,7%, voor 2029 1,9%, voor 2030 2,2%, voor 2031 2,3% en vanaf 2032 2,4%.
De rentelasten zijn in de Voorjaarsnota naar boven bijgesteld. Ook zijn mutaties in de investeringsplanning doorgevoerd. Dit leidt tot een gewijzigd omslagpercentage en een gewijzigde rentedoorbelasting naar de programma's.  Deze omslag is neutraal. Wel wordt vanaf taakveld Treasury meer rente toegerekend aan de taakvelden riolering en afval. Hier tegenover staat een hogere onttrekking uit de voorziening riolering middelen derden en uit de Voorziening Afvalstoffenheffing middelen derden, wat een voordeel oplevert voor de begroting.
We stellen voor om de baten in de begroting aan te passen met N117 in 2024, V13 in 2025, V200 in 2026, V375 in 2027, V505 in 2028, V558 in 2029, V700 in 2030, V945 in 2031, V1.196 in 2032 en verder.

Rentebijstelling
Als gevolg van de wijzigingsvoorstellen in deze begroting en de actualisatie is de financieringsbehoefte gewijzigd. Hiervoor moeten nieuwe geldleningen worden aangetrokken. Zie hiervoor ook de paragraaf financiering. Het aantrekken van nieuwe geldleningen heeft bijstelling van de rentelasten als gevolg. In 2032 en verder wordt de rentebijstelling voor een groot gedeelte opgevangen door het bedrag dat hiervoor is opgenomen bij trendmatige ontwikkeling (Voorjaarsnota 2024).
We stellen voor om de lasten in de begroting aan te passen met V72 in 2024, V354 in 2025, N91 in 2026, N570 in 2027, N798 in 2028, N844 in 2029, N905 in 2030, N969 in 2031 en N521 in 2032 en verder.

De wijzigingen zijn cijfermatig verwerkt op de betreffende programma's, maar komen daar niet meer als aparte voorstellen terug. Dit voorstel raakt de volgende programma's:

Programma 2024 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031 2032 e.v.
Rentetoerekening
0 N584 N66 V885 V1.819 V2.497 V2.845 V3.458 V4.332 V5.049
1 V8 N1 N10 N16 N19 N18 N21 N21 N22
2 V153 V42 N223 N487 N695 N818 N1.023 N1.458 N1.715
3 V6 V7 V6 V6 V6 V7 V8 V8 V8
4 V151 V50 N185 N457 N627 N733 N876 N984 N1.118
5A V87 N17 N150 N236 N265 N284 N320 N330 N329
5B V43 N8 N62 N153 N207 N241 N299 N367 N436
6A V9 N0 N15 N23 N27 N27 N30 N32 N33
6C V6 N4 N19 N31 N38 N41 N48 N53 N58
7 V117 N13 N200 N375 N505 N558 N700 N945 N1.196
8 V4 V10 N27 N47 N120 N132 N149 N150 N149
Subtotaal N0 N0 V0 N0 N0 N0 N0 N0 N0
Onttrekking voorziening riolering N99 V5 V164 V323 V450 V512 V655 V901 V1.156
Onttrekking voorziening afval N17 V8 V36 V52 V55 V46 V46 V44 V40
Subtotaal rentetoerekening N117 V13 V200 V375 V505 V558 V700 V945 V1.196
0 - Rentebijstelling V72 V354 N91 N570 N798 N844 N905 N969 N521
Totaal N45 V367 V109 N195 N293 N286 N205 N24 V675

0.3 Algemene uitkering meicirculaire 2024 - onvermijdelijk

Terug naar navigatie - 0.3 Algemene uitkering meicirculaire 2024 - onvermijdelijk

Jaarlijks worden meestal drie circulaires gepubliceerd, die de ontwikkelingen rond het gemeentefonds beschrijven. In mei wordt de Voorjaarsnota van de rijksoverheid vertaald, in september de Miljoenennota, en in december wordt het uitkeringsjaar zoveel mogelijk afgesloten.
De nettoresultaten van de meicirculaire 2024 voor de gemeente Capelle aan den IJssel zijn over het algemeen minder negatief dan eerder werd aangenomen op basis van de Voorjaarsnota 2024 van het Rijk. Dit komt mede doordat in de Voorjaarsnota 2024 al wijzigingsvoorstellen waren opgenomen, die nu gedekt worden uit de algemene uitkering. Verder zijn er lagere reserveringen gemaakt voor het accresvolume en is er een voorschot genomen op de verwachte hogere OZB-opbrengsten van nog te realiseren woningen.  Voor meer inhoudelijke informatie wordt verwezen naar collegebrief 2024/074 d.d. 2 juli 2024.

We stellen voor om de lasten en baten als volgt aan te passen:  N548 / V2.295 in 2024, N8.316 / V5.048 in 2025, N8.939 / V8.871 in 2026, N8.184 / V 8.058 in 2027,  N7.557 / V8.242 in 2028 en N8.135 / V10.042 in 2029 en verder. 

In onderstaande tabel worden de mutaties in de meicirculaire 2024 voor de gemeente Capelle samengevat:

2024 2025 2026 2027 2028 2029 e.v.
Stand Voorjaarsnota 2024 V160.678 V161.851 V151.056 V153.195 V155.044 V155.044
Mutaties Meicirculaire 2024 V2.295 V4.948 V8.571 V7.758 V7.842 V9.577
Stand Najaarsnota 2024/Begroting 2025 V162.973 V166.799 V159.627 V160.953 V162.886 V164.621
Bruto uitkomst Meicirculaire 2024 V2.295 V4.948 V8.571 V7.758 V7.842 V9.577
Af: mogelijke te oormerken bedragen N548 N2.329 N416 N402 N438 N474
Af: stelpost lonen en prijzen N5.987 N5.508 N5.482 N5.463 N5.463
Af: stelpost volume accres N3.015 N2.300 N1.656 N2.198
Bij: Hogere opbrengst OZB V100 V300 V300 V400 V465
Netto uitkomst Meicirculaire 2024 incl.taakmutaties V1.747 N3.268 N68 N126 V685 V1.907

0.4 Dividend - onvermijdelijk

Terug naar navigatie - 0.4 Dividend - onvermijdelijk

Zowel Sportief Capelle b.v. als het Isala Theater b.v. hebben het boekjaar 2023 afgesloten met een positief resultaat van resp. V156 en V197.   

In de Algemene vergadering van aandeelhouders van 30 mei 2024 van Sportief Capelle is besloten het resultaat deels (25%) ten bate van de algemene reserve van de b.v. te laten komen en deels (75%) uit te keren aan de aandeelhouder (de gemeente) in de vorm van dividend (V117)

In de Algemene vergadering van aandeelhouders van 3 juli 2024 van Isala Theater is besloten het resultaat deels (25%) ten bate van de algemene reserve van de b.v. te laten komen en deels (75%) uit te keren aan de aandeelhouder (de gemeente) in de vorm van dividend (V148)

We stellen voor om de baten in de begroting 2024 te verhogen met V265 in 2024.

0.5 Dotatie voorziening Algemene Pensioenwet politieke ambtsdragers (Appa) - onvermijdelijk

Terug naar navigatie - 0.5 Dotatie voorziening Algemene Pensioenwet politieke ambtsdragers (Appa) - onvermijdelijk

Op basis van de tussentijds ontvangen prognose van de actuariële berekeningen van Visma Idella zal er een dotatie in de voorziening Appa plaatsvinden (N535). Bij de jaarrekening beoordelen we op basis van de definitieve actuariële berekeningen of de voorziening nog toereikend is. Op basis van deze berekeningen kan er nog een dotatie aan of vrijval van de voorziening plaatsvinden bij het opstellen van de jaarstukken 2024.

We stellen voor om de lasten in de begroting 2024 te verhogen met N535 in 2024.

0.6 Kredieten Dienstverlening - onvermijdelijk

Terug naar navigatie - 0.6 Kredieten Dienstverlening - onvermijdelijk

Vervallen, doorschuiven, bijramen en nieuwe kredieten vastgoed
De kredieten in 2024 voor gemeentelijk vastgoed zijn geactualiseerd. Hieruit blijkt dat een aantal kredieten, dat voor 2024 beschikbaar is gesteld, kan vervallen, moet worden doorgeschoven naar latere jaren, bijgeraamd moet worden of nieuw beschikbaar gesteld. 

Vervallen
Uit actualisatie van het Meerjarenonderhoudsplan buitensportaccommodaties blijkt dat de voor 2024 beschikbaar gesteld kredieten niet noodzakelijk zijn of niet geactiveerd hoeven te worden omdat het onderhoud loopt via de voorziening onderhoud (V725). 

Het inrichtingskrediet gymnastieklokaal Meeuwensingel en het restantkrediet energiebesparende maatregelen moeten op grond van de Financiële verordening Capelle aan den IJssel 2022 vervallen omdat de besteding niet binnen drie jaar heeft plaats gevonden en ook dit jaar niet wordt uitgevoerd (V87).  

Het krediet voor zonnepanelen sporthal Oostgaarde, Dakotaweg 26, kan worden verlaagd in verband met het niet realiseren van dakisolatie (V50). 

Doorschuiven
Het betreft hier het doorschuiven van twee kredieten voor buitensportaccommodaties en twee kredieten voor verduurzaming, waarvan de besteding volgend jaar of in latere jaren plaats vindt (V/N334). 

Voor meubilair, audio en apparatuur stellen we voor een aantal kredieten door te schuiven naar 2025 in verband met realisatie integratie Werkplein in het gemeentehuis, herinrichting gemeentewerf en aanbesteding audiovisuele middelen (V/N93). 

Bijramen
Twee kredieten voor sportaccommodaties, waarvan de uitgaven in 2024 de beschikbare kredieten overschrijden. Daarnaast moet het voorbereidingskrediet sporthal Schenkel bijgeraamd worden omdat de voorbereidingskosten hoger uitvallen (N144). 

Nieuw
Via de subsidieregeling duurzaam maatschappelijk vastgoed (DUMAVA) hebben we voor verduurzaming van het Isala theater, Stadsplein 5, subsidie ontvangen (V110). 

In onderstaand overzicht zijn de financiële gevolgen in beeld gebracht. Hierbij zijn de door te schuiven kredieten vastgoed apart in beeld gebracht.  

We stellen voor de lasten in de begroting te verlagen met V107 in 2025, V52 in 2026, V50 in 2027, V50 in 2028, V44 in 2029, V11 in 2030, V44 in 2031 en V44 in 2032 en de baten te verhogen met N1 in 2025. Het effect op de kredieten is V3.339 in 2024, N2.497 in 2025 en N61 in 2028.

De wijzigingen zijn cijfermatig verwerkt op de betreffende programma's, maar komen daar niet meer als aparte voorstellen terug. Dit voorstel raakt de volgende programma's: 

Krediet Oorspronkelijk krediet Aanpassen kredieten
2024 2025 2026 2027 2028
Energiebesparende maatregelen 131 -74
Voorbereidingskrediet sporthal Schenkel 103 66
Gymlokaal en materiaal Meeuwensingel 50 -14
Verduurzaming vastgoed 713 -397 187
Vervanging toplagen sportvelden e.d. 965 -697 87 61
Nieuwbouw onderw Meeuwensingel 15.106 -2.130 2.130
Meubilair, audio en apparatuur 192 -93 93
Totaal 17.260 -3.339 2.497 N0 N0 N61
Mutatie afschrijvingslasten 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031 2032
lasten baten saldo lasten lasten lasten lasten lasten lasten lasten
Programma 0 V44 V44 N33
Programma 1 V1 V1
Programma 2 V1 V1
Programma 5A V55 V55 V48 V46 V46 V40 V40 V40 V40
Programma 5B V1 V1
Programma 7 V1 N1 N0
Programma 8 V4 V4 V4 V4 V4 V4 V4 V4 V4
Totale mutatie afschrijvingslasten V107 N1 V106 V52 V50 V50 V44 V11 V44 V44

0.7 Voorziening onderhoud - onvermijdelijk

Terug naar navigatie - 0.7 Voorziening onderhoud - onvermijdelijk

De onttrekkingen aan de voorziening onderhoud zijn geactualiseerd en dit leidt tot aanpassingen voor 2024 en volgende jaren.
Redenen hiervoor zijn dat: 

  • onderhoud technisch in 2024 nog niet noodzakelijk is en wordt doorgeschoven naar latere jaren; 
  • door actualisatie van het meerjarenplan buitensportaccommodaties onderhoud eerder in 2024 uitgevoerd wordt; 
  • de juridische overdracht van het onderwijsgedeelte van MFC Fascinatio, Educatusstraat 10, nog niet heeft plaatsgevonden. 

Als gevolg van bovenstaande wijzigen de jaarlijkse onttrekkingen.  

We stellen voor om de jaarlijkse onttrekkingen aan de onderhoudsvoorziening te verlagen in 2024 met V1.831 en te verhogen in 2025 met N1.679, in 2026 met N65, in 2027 met N12, in 2028 met N13.  

0.8 Inventarisatie archief (via reserve eenmalig) - technisch

Terug naar navigatie - 0.8 Inventarisatie archief (via reserve eenmalig) - technisch

Voor de inventarisatie van het archief is onlangs afgesproken met de opdrachtnemer dat de facturatie plaatsvindt conform de hoeveelheid werk die op dat moment gereed is. De afspraak is dat 35% van de hoofdsom in 2024 gefactureerd wordt en 65% in 2025. Het budget is destijds volgens een andere verdeling meerjarig aangeraamd. In 2024 is teveel geraamd en in 2025 te weinig (V40/N40).

We stellen voor V40 van 2024 via de reserve eenmalig over te hevelen naar 2025.

0.9 Dotatie voorziening Regeling Vervroegde Uittreding (RVU) - onvermijdelijk

Terug naar navigatie - 0.9 Dotatie voorziening Regeling Vervroegde Uittreding (RVU) - onvermijdelijk

In de cao gemeenten is een regeling opgenomen, waardoor werknemers eerder kunnen stoppen met werken. Dit heet de RVU, Regeling Vervroegde Uittreding, en geldt in de periode tussen 2024-2028. De RVU-uitkering begint maximaal 24 maanden voor de AOW-gerechtigde leeftijd en eindigt als de AOW-gerechtigde leeftijd is bereikt. Binnen Capelle zijn totaal vijf medewerkers die gebruik maken, of willen gaan maken, van de RVU. De hiermee gemoeide lasten bedragen N176. Voorgesteld wordt om dit bedrag in een voorziening te storten en te onttrekken in de jaren dat de lasten zich werkelijk voordoen.

Bedrijfsvoeringsbudget

Terug naar navigatie - Bedrijfsvoeringsbudget

De ontwikkelingen in de maatschappij vragen meer inzet van de interne organisatie dan verwacht. Dat, in combinatie met de stijgende prijzen, de eerder genoemde krapte op de arbeidsmarkt en een hoog ziekteverzuim op een aantal belangrijke posities, maakt de kans groot dat de kosten voor de bedrijfsvoering in 2024 hoger worden dan begroot. Naar aanleiding van een prognose op basis van de cijfers tot en met Q3 2024 en vooruitlopend op nog te nemen maatregelen om de overschrijding van de kosten te beperken, stellen we voor om de lasten met N750 op te hogen middels een stelpost op het bedrijfsvoeringsbudget.
Om sneller en beter te kunnen voorspellen hoe de budgetuitputting zich ontwikkelt, is ingezet op het invoeren van een verplichtingenadministratie. Daarnaast wordt hard gewerkt aan de implementatie van een managementdashboard dat real time informatie over, onder andere, financiële ontwikkelingen gaat geven. Volgens de huidige planning kunnen we vanaf januari 2025 een start maken met het werken met beide systemen.

0.11 O&F plan Stadsbeheer - onvermijdelijk

Terug naar navigatie - 0.11 O&F plan Stadsbeheer - onvermijdelijk

Binnen de afdeling Stadsbeheer is al in 2019 vastgesteld dat de inrichting en toegekende formatie van de afdeling niet langer toereikend is om aan alle wettelijke taken en vastgestelde (beleids)opgaven, zoals vastgelegd in onder andere het IBOR-programma en de bijbehorende beheerplannen, adequaat uit te voeren. Het volume van het werk is sterk toegenomen en het werk binnen de afdeling is steeds complexer geworden. Bij het vaststellen van de ambities en beheerprogramma’s is als concern in het verleden niet goed in beeld gebracht of er, en zo ja welke capaciteitsuitbreiding noodzakelijk was om de taken te realiseren. Dat heeft ertoe geleid dat de afdeling niet alle voorgenomen resultaten heeft kunnen bereiken. Als gevolg daarvan zijn in de afgelopen jaren behoorlijke onderbestedingen gerealiseerd in de investeringen en heeft zich een ‘boeggolf’ aan projecten opgebouwd. Deze boeggolf kon niet worden weggewerkt omdat de afdeling te weinig capaciteit had en daardoor het volledige werkvolume niet aankon. Dit is wel nodig, omdat de ambities en beheerprogramma’s gebaseerd zijn op het noodzakelijke onderhoud en de noodzakelijke vervangingsinvesteringen om de openbare ruimte duurzaam in stand te houden. Als de achterstanden verder oplopen, neemt de kans op degeneratie van het openbaar gebied toe. Met dit voorstel is de afdeling in staat op adequate wijze uitvoering te geven aan de huidige wettelijke taken en ambities.

We stellen voor de lasten en baten in de begroting als volgt te wijzigen: V 347 / V 383 in 2025, V 294 / V 396 in 2026, V 241 / V408 in 2027, V 188 / V 421 in 2028, V 135 / V 434 in 2029, V 82 / V 447 in 2030, V 29 / V 459 in 2031 en N 24 / V 472 in 2032.

In dit wijzigingsvoorstel zijn wel de afschrijvingslasten opgenomen, maar niet de rentelasten. Het huidige markttarief voor een langlopende geldlening bedraagt ongeveer 3,5% rente. Dit betekent circa N 47 aan jaarlijks oplopende rentelasten. De rentelasten zijn verwerkt in het verzamelvoorstel rentetoerekening in programma 0.

Stadsbeheer 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031 2032
Mutatie personeelsbegroting (prijspeil 2025) N2.365 N2.365 N2.365 N2.365 N2.365 N2.365 N2.365 N2.365
Mutatie lasten N2.365 N2.365 N2.365 N2.365 N2.365 N2.365 N2.365 N2.365
Dekking mutatie lasten N2.365 N2.365 N2.365 N2.365 N2.365 N2.365 N2.365 N2.365
Doorbelasting naar IBOR-investeringen V2.155 V2.155 V2.155 V2.155 V2.155 V2.155 V2.155 V2.155
Afschrijvingen IBOR-investeringen N0 N79 N159 N238 N318 N397 N477 N556
Lagere afschrijvingen door jaarlijkse verlaging krediet flexschil V800 N0 V27 V53 V80 V106 V133 V159 V186
Onttrekking voorzieningen riool en afval V183 V196 V208 V221 V234 V247 V259 V272
Begraafplaatsen V25 V25 V25 V25 V25 V25 V25 V25
Dag van het park V26 V26 V26 V26 V26 V26 V26 V26
Doorbelasting uren V506 V506 V506 V506 V506 V506 V506 V506
Leges omgevingsvergunningen V200 V200 V200 V200 V200 V200 V200 V200
Saldo V729 V689 V648 V608 V568 V528 V488 V447
Verdeling over de programma's 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031 2032
0 V320 V320 V320 V320 V320 V320 V320 V320
1 N540 N540 N540 N540 N540 N540 N540 N540
2 V637 V627 V617 V607 V596 V586 V576 V566
5B V483 V453 V423 V393 V363 V333 V303 V273
7 N119 N132 N145 N157 N170 N183 N195 N208
8 N433 N433 N433 N433 N433 N433 N433 N433
Totaal lasten V347 V294 V241 V188 V135 V82 V29 N24
7 (onttrekking uit de voorziening riool) V96 V105 V114 V124 V133 V142 V151 V160
7 (onttrekking uit de voorziening afval) V87 V91 V94 V98 V101 V105 V108 V112
8 V200 V200 V200 V200 V200 V200 V200 V200
Totaal baten V383 V396 V408 V421 V434 V447 V459 V472
Saldo V729 V689 V648 V608 V568 V528 V488 V447
Indicatieve rentelasten N47 N94 N141 N188 N235 N282 N329 N376
Saldo na indicatieve rentelasten V682 V595 V507 V420 V333 V246 V159 V71

0.12 Stelpost lonen - onvermijdelijk

Terug naar navigatie - 0.12 Stelpost lonen - onvermijdelijk

Bij de actualisatie van de Begroting 2025 is bij de berekening van de salariskosten rekening gehouden met de loonstijging uit de huidige cao, die loopt tot 1 april 2025. De loonmutatie voor 2025 is nog niet bekend. Conform onze begrotingsuitgangspuntenbrief gaan we voor 2025 uit van de Loonvoet sector Overheid zoals vermeld in de Meicirculaire 2024. Deze index bedraagt 4,4%. Voor ons gemeentelijk personeel komt dat neer op een bedrag van N1.468 in 2025 en N1.957 vanaf 2026. 

We stellen voor de lasten in de begroting te verhogen met N1.468 in 2025 en N1.957 vanaf 2026.

0.13 Vervallen taakstelling bezuiniging vastgoed (Werkplein) - onvermijdelijk

Terug naar navigatie - 0.13 Vervallen taakstelling bezuiniging vastgoed (Werkplein) - onvermijdelijk

In 2025 is een taakstellende bezuiniging Vastgoed begroot bestaande uit een besparing door het samenvoegen van het Werkplein in het gemeentehuis (V 197) en een besparing op het beheer/exploitatie van Wijkcentrum Schollevaar, Maria Danneels erf (V 77). Vanaf 2027 structureel V 324. 

Binnen de wijk Schollevaar wordt breder gekeken naar het gemeentelijk vastgoed en maatschappelijke voorzieningen. Dit heeft vooral te maken met de gebiedsontwikkelingen rondom het Stationsplein. De besparing kan hierbij worden betrokken. Voor het samenvoegen van het Werkplein in het Gemeentehuis is geen sluitende businesscase bereikt, waardoor de besparing niet kan worden gerealiseerd.

We stellen voor de begrote besparingen met ingang van 2025 te laten vervallen.

We stellen voor de lasten in de begroting te verhogen met N77 in 2025, N274 in 2026 en N324 vanaf 2027.

0.14 OZB extra verhoging 12,5% - beleidskeuze

Terug naar navigatie - 0.14 OZB extra verhoging 12,5% - beleidskeuze

Gemeente Capelle aan den IJssel heeft jarenlang slechts zeer geringe stijgingen doorgevoerd in de OZB-tarieven. Op dit moment liggen onze tarieven voor woningen zelfs 25% van het landelijk gemiddelde af. Gezien de grote tekorten in de gemeentelijke begroting is het laag houden van de tarieven niet meer haalbaar en zal een aanzienlijke verhoging richting het landelijk gemiddelde moeten plaatsvinden. 
Een andere aanleiding om het tarief nu aan te passen is dat de nieuwe coalitie heeft aangegeven de mogelijkheid te onderzoeken dat gemeenten niet meer ongeremd OZB-verhogingen mogen doorvoeren, zo blijkt uit het hoofdlijnenakkoord. Het is nog onbekend hoe deze wetgeving er precies gaat uitzien. Met het oog op de toekomst stellen we daarom voor om de OZB-tarieven voor de categorieën woningen, niet woningen - eigenaar en niet woningen - gebruikers met 12,5% te verhogen, bovenop de prijsindexering van 2,3%. Dit leidt tot extra inkomsten van V1.738 structureel vanaf 2025. Totaal zal een gemiddeld huishouden ongeveer € 37,50 extra OZB gaan betalen in 2025. 
Het college van burgemeester en wethouders heeft aan de extra OZB verhoging een taakstelling op de bedrijfsvoering van de Gemeente gekoppeld. Zie hiervoor voorstel 0.15.

0.15 Taakstelling Bedrijfsvoering - beleidskeuze

Terug naar navigatie - 0.15 Taakstelling Bedrijfsvoering - beleidskeuze

Met het oog op de grote tekorten in de meerjarenbegroting wordt, naast de ophoging van de OZB-tarieven, ook op korte termijn goed gekeken naar onze ambtelijke organisatie. Hiertoe heeft het college van burgemeester en wethouders een bestuursopdracht gegeven aan de gemeentesecretaris om vanaf 2025 de bedrijfsvoeringslasten terug te brengen. De opdracht wordt de komende tijd nader ingevuld en uitgewerkt. Hiervoor wordt een taakstellend bedrag opgenomen in de Begroting 2025. De Taakstelling Bedrijfsvoering wordt gelijkgesteld aan de extra OZB-opbrengst van V1.738. Zo dragen inwoners, bedrijven en onze organisatie gezamenlijk de ‘last’.

Overhead

Terug naar navigatie - Overhead

Bij de herziening van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten is vastgelegd dat lasten en baten zoveel mogelijk direct worden toegerekend aan de betreffende taakvelden. Volgens deze voorschriften worden de lasten en baten overhead echter niet meer onder de afzonderlijke beleidsprogramma's geregistreerd, als indirecte lasten, maar centraal onder een afzonderlijk taakveld (taakveld 0.4 Overhead). Onder overhead wordt verstaan het geheel van functies en activiteiten gericht op sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces. Denk hierbij aan de kosten van:

  • Leidinggevenden primair proces;
  • Financiën;
  • HR;
  • Inkoop;
  • Interne en externe communicatie;
  • Juridische medewerkers;
  • Bestuurszaken en bestuursondersteuning;
  • ICT-activiteiten die zijn ondergebracht bij de GR IJsselgemeenten;
  • Facilitaire zaken en Huisvesting;
  • Documentaire informatievoorziening.

De overhead in de Begroting 2025 is als volgt opgebouwd:

Lasten Begroting 2025
Personeelskosten excl. Inhuur N19.439
Personeel van derden N364
Overige goederen en diensten N6.056
Dotatie voorzieningen N349
Kapitaallasten N284
Overige inkomensoverdrachten N6.402
Doorbelasting overhead V2.553
Communicatie N38
Taakstelling bedrijfsvoering V1.738
Totaal lasten N28.641
Baten Begroting 2025
Overige goederen en diensten V2.656
Totaal baten V2.656
Saldo Overhead N25.985

Specificatie budgetten Raad, Griffie en Rekenkamer

Terug naar navigatie - Specificatie budgetten Raad, Griffie en Rekenkamer

Op het gebied van de budgetten die de raad, de griffie en de rekenkamer betreffen, is de gemeenteraad ook wat betreft de uitvoering leidend in plaats van het college. Deze budgetten zijn opgenomen binnen hetzelfde taakveld 0.1 Bestuur. In onderstaand overzicht worden deze budgetten gespecificeerd.

Specificatie budget Raad en Raadscommissies, Griffie en Rekenkamer (TV 0.1 Bestuur) Rekening 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Raming 2026 Raming 2027 Raming 2028 Raming 2029 Raming 2030 Raming 2031 Raming 2032
Lasten
Raad en Raadscommissies N1.133 N1.164 N1.200 N1.265 N1.200 N1.200 N1.200 N1.265 N1.200 N1.200
Griffie N663 N961 N838 N838 N838 N838 N838 N838 N838 N838
Rekenkamer N108 N111 N114 N114 N114 N114 N114 N114 N114 N114
Totaal lasten N1.904 N2.236 N2.152 N2.217 N2.152 N2.152 N2.152 N2.217 N2.152 N2.152
Baten
Raad en Raadscommissies V15
Totaal baten V15 N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0
Saldo van baten en lasten N1.889 N2.236 N2.152 N2.217 N2.152 N2.152 N2.152 N2.217 N2.152 N2.152
Mutatie in reserves:
Reserve Rekenkamer
Totaal mutaties in reserves N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0
Resultaat N1.889 N2.236 N2.152 N2.217 N2.152 N2.152 N2.152 N2.217 N2.152 N2.152

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Omschrijving Rekening 2023 BG 2024 incl. wijz. t/m VJN24 Wijziging NJN 2024 BG 2024 na wijz. NJN Begroting 2025 Raming 2026 Raming 2027 Raming 2028
Lasten N38.805 N40.258 N2.235 N42.493 N36.637 N40.391 N41.393 N43.615
Baten V172.927 V181.165 V2.621 V183.786 V190.981 V185.675 V187.716 V189.482
Saldo van baten en lasten V134.122 V140.907 V386 V141.294 V154.345 V145.283 V146.323 V145.868
Mutaties reserves:
Algemene reserve N0 V4.723 N760 V3.963 V4.378 N0 N0 N0
Reserve eenmalige uitgaven N43 V618 N40 V578 V40 N0 N0 N0
Reserve Doe Mee Fonds V376 V1.220 N0 V1.220 V142 N0 N0 N0
Totaal mutaties reserves V333 V6.561 N800 V5.761 V4.560 N0 N0 N0
Resultaat V134.455 V147.468 N414 V147.055 V158.905 V145.283 V146.323 V145.868
* Taakveld 0.10 mutaties reserves zijn bij de tabellen per programma opgenomen. In bovenstaande tabel is het taakveld 0.10 geen onderdeel van het saldo van baten en lasten.
** Exclusief taakveld 0.11 resultaat van de rekening baten en lasten; de som van het resultaat van alle programma's geeft het resultaat van de rekening/begroting.

Analyse Programma 0 op hoofdlijnen

Terug naar navigatie - Analyse Programma 0 op hoofdlijnen

De baten binnen programma 0 betreffen voornamelijk de algemene uitkeringen uit het gemeentefonds. De raming hiervan is gebaseerd op de meicirculaire 2024. Tot en met 2025 zijn de inkomsten hoger als gevolg van extra rijksuitgaven (hogere accressen). De normeringssystematiek wordt echter aangepast en dit verklaart de lagere inkomsten in latere jaren. Zie ook wijzigingsvoorstel NJN0.3.

De toename van de lasten in 2024 ten opzichte van 2023 wordt verklaard door de dotatie voorziening APPA (wijzigingsvoorstel NJN0.5) en de tijdelijke verhoging voor bestuurlijke kosten (VJN 2024 0.12) en het centraal ramen van de stelpost lonen. Ook zijn er incidentele lasten die gedekt worden door een onttrekking aan een reserve (reserve eenmalig uitgaven en reserve Doe Mee Fonds). De toename in meerjarenperspectief wordt verklaard door de stelpost volume accres.

Het negatieve resultaat in 2024 en 2025 wordt gedekt door een onttrekking aan de algemene reserve, deze onttrekking is verwerkt binnen dit programma.