Paragraaf Verbonden partijen

Samenvatting Verbonden partijen

Algemene beleidskaders

Terug naar navigatie - Algemene beleidskaders

Wat zijn verbonden partijen?
Verbonden partijen zijn privaatrechtelijke of publiekrechtelijke organisaties, waarin de Gemeente een bestuurlijk en een financieel belang heeft. Met bestuurlijk belang wordt zeggenschap bedoeld, bijvoorbeeld bij vertegenwoordiging in een bestuur of het hebben van stemrecht. Van financieel belang is sprake als aan de verbonden partij een financiële bijdrage ter beschikking is gesteld of als er voor een verbonden partij aansprakelijkheid bestaat. 
Behalve met verbonden partijen, heeft de Gemeente relaties met andere partijen die niet volledig aan deze definitie voldoen. Het gaat bijvoorbeeld om partijen waar we enige vorm van zeggenschap hebben, partijen aan wie we een financiële borgstelling hebben verstrekt of partijen die jaarlijks een aanzienlijk bedrag subsidie ontvangen en voor een groot deel afhankelijk daarvan zijn. We noemen deze partijen ‘overige gerelateerde partijen’. In deze paragraaf nemen we zowel informatie op over verbonden partijen als over overige gerelateerde partijen.

Beleid voor verbonden partijen
In de Nota Verbonden Partijen 2019 staan beleidskaders over de omgang met verbonden partijen. Onderwerpen in deze nota zijn onder andere:

  • Beleidskaders voor in- en uittreding bij verbonden partijen;
  • Rolverdeling tussen het college en de raad;
  • Risico-checklist;
  • Informatie over de planning & control cyclus van verbonden partijen;
  • Aandachtspunten voor governance;
  • Aandachtspunten bij de door de Gemeente zelf opgerichte verbonden partijen;
  • Aandachtspunten voor dilemma’s bij verbonden partijen;
  • Afwegingskaders voor gewenste bestuurlijke betrokkenheid.

Visie op verbonden partijen
In de Nota Verbonden Partijen 2019 hebben we de volgende visie opgenomen:

  • Verbonden partijen dragen in meer of mindere mate bij aan het publiek belang van onze gemeente. We vinden het belangrijk dat deze partijen zijn zich hiervan bewust zijn en zich hiervoor inzetten. Tegelijkertijd dragen we, in verschillende rollen, actief bij aan het slagen hiervan. Hierbij is niet alleen effectiviteit van belang, maar ook democratische legitimiteit.
  • We vinden het belangrijk om goede afwegingen te maken over het aangaan van deelname in nieuwe verbonden partijen. We doen dit alleen als de voordelen van deelname duidelijk zichtbaar zijn, als de risico’s beheersbaar zijn en als er geen ongunstige neveneffecten ontstaan. Dezelfde afwegingen gebruiken we om verbonden partijen periodiek te beoordelen. Hiervoor brengen we periodiek de risico’s in kaart. Om flexibel te kunnen inspringen op ontwikkelingen is een goede uittredingsregeling ook belangrijk. Het uitgangspunt is ‘nee, tenzij’.
  • We vinden het ook belangrijk om zeggenschap te hebben over de strategische koers van een verbonden partij. Tegelijkertijd beschouwen we de operationele zaken als de verantwoordelijkheid van de partij zelf. We houden een vinger aan de pols, maar geven vertrouwen als blijkt dat dat gegeven kan worden. We maken goede afspraken over de governance van verbonden partijen.

Wijzigingen in de lijst met verbonden partijen
We verwachten in 2025 geen wijzigingen in de verbonden partijen.  

Vermogen en resultaat
De in de overzichten gepresenteerde cijfers bij 'Vermogen en resultaat verbonden partij' zijn in de basis de cijfers zoals opgenomen in de jaarstukken 2023 van de betreffende verbonden partij. 

Financiën

Terug naar navigatie - Financiën

In het onderstaande overzicht geven we weer wat in 2025 de financiële bijdrage aan verbonden partijen is en/of wat de verwachting ten aanzien van de te ontvangen dividenden/erfpacht is. 

Bijdrage gemeente 2025 Dividend/Erfpacht 2025
Gemeenschappelijke regelingen
Dienst Centraal Milieubeheer Rijnmond (DCMR) N756 -
Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (VRR) N5.857 -
Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) N209 -
Gemeentelijke Gezondheidsdienst Rotterdam-Rijnmond (GGD) N865 -
Werkvoorzieningschap Promen (obv conceptbegroting 2025) N5.664 -
Recreatieschap Hitland N389 -
Gemeenschappelijke Regeling IJsselgemeenten N15.993 -
Gemeenschappelijke Regeling Jeugdhulp Rijnmond N20.474 -
Gemeenschappelijke Reg. Beschermd Wonen Regio Rotterdam N246 -
Vennootschappen
Stedin N.V. - V847
Evides N.V. - V235
Bank Nederlandse Gemeenten N.V. - V19
Irado N.V. N8.505 V110
Isala Theater B.V. N1.487 -
Rijksmonument Dorpsstraat 164 te Capelle aan den IJssel B.V. N163 -
Sportief Capelle B.V. N7.839 -
Stichtingen
Stichting Centrum voor Jeugd en Gezin Capelle aan den IJssel N19.869 -
Stichting Welzijn Capelle N7.735 -
Overige gerelateerde partijen
Stichting BLICK op Onderwijs (Boeiend Leren In Capelle en Krimpen) zorgplicht -
Stichting Begraafplaats en Crematorium Schollevaar - V23
Stichting tot Exploitatie van de Capelse Golfbaan - V0
Stichting IJsselland Ziekenhuis garantstelling -
Stichting Havensteder garantstelling -
Stichting Woonzorg Nederland garantstelling -
Stichting Bibliotheek aan den IJssel N1.228 -
Stichting Beheer en Exploitatie Kinderboerderij Klaverweide N500 -
Stichting Kunstzinnige Vorming Rotterdam (SKVR) N496 -
Stichting Leger des Heils N394 -
N98.669 V1.234

Gewenste bestuurlijke betrokkenheid

Terug naar navigatie - Gewenste bestuurlijke betrokkenheid

In de Nota Verbonden Partijen 2019 is opgenomen dat het verstandig is om keuzes te maken naar welke verbonden partijen met name aandacht uitgaat. Betrokkenheid is met name gewenst als:

  • De bestuurlijke invloed groot is;
  • Het financieel belang groot is;
  • De maatschappelijke risico’s groot zijn.

Om de afwegingen goed te kunnen maken, is er in de nota een afwegingskader met criteria opgenomen. Op basis hiervan kunnen de partijen ingedeeld worden in drie categorieën, namelijk basis (+), standaard (++) en extra (+++). Op basis hiervan kan het college besluiten om de bestuurlijke betrokkenheid te vergroten, bijvoorbeeld door vaker ambtelijk of bestuurlijk overleg te voeren met de partij of meer verantwoordingsinformatie te vragen. 

Gemeenschappelijke regelingen Basis (+) Standaard (++) Extra (+++)
Dienst Centraal Milieubeheer Rijnmond (DCMR)
Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (VRR)
Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH)
Gemeentelijke Gezondheidsdienst Rotterdam-Rijnmond (GGD)
Werkvoorzieningschap Promen
Recreatieschap Hitland
Gemeenschappelijke Regeling IJsselgemeenten
Gemeenschappelijke Regeling Jeugdhulp Rijnmond
Gemeenschappelijke Regeling Beschermd wonen Regio Rotterdam
Vennootschappen en coöperaties Basis (+) Standaard (++) Extra (+++)
Stedin N.V.
Evides N.V.
Bank Nederlandse Gemeenten N.V.
Irado N.V.
Isala Theater B.V.
Rijksmonument Dorpsstraat 164 te Capelle aan den IJssel B.V.
Sportief Capelle B.V.
Stichtingen en verenigingen Basis (+) Standaard (++) Extra (+++)
Stichting Centrum voor Jeugd en Gezin Capelle aan den IJssel
Stichting Welzijn Capelle
Overige gerelateerde partijen Basis (+) Standaard (++) Extra (+++)
Stichting BLICK op Onderwijs (Boeiend Leren In Capelle en Krimpen)
Stichting Begraafplaats en Crematorium Schollevaar
Stichting tot Exploitatie van de Capelse Golfbaan
Stichting IJsselland Ziekenhuis
Stichting Havensteder
Stichting Woonzorg Nederland
Stichting Bibliotheek aan den IJssel
Stichting Beheer en Exploitatie Kinderboerderij Klaverweide
Stichting Kunstzinnige Vorming Rotterdam (SKVR)
Stichting Leger des Heils

Gemeenschappelijke regelingen

Dienst Centraal Milieubeheer Rijnmond (DCMR)

Terug naar navigatie - Dienst Centraal Milieubeheer Rijnmond (DCMR)
Soort verbintenis Gemeenschappelijke regeling
Gevestigd Schiedam
Openbaar belang Belangen behartigen van de deelnemende gemeenten op het gebied van vergunningverlening en handhaving in het kader van de Omgevingswet  en de Wet milieubeheer.
Bestuurlijk belang Lid Algemeen Bestuur
Omvang belang gemeente Bron: begroting DCMR 2023 Op basis van de bijdragen van gemeenten bedraagt de bijdrage van Capelle aan den IJssel 0,8%.
Verantwoordelijk Bestuurlijk: portefeuillehouder Duurzaamheid en Milieu (de heer Geissler) Ambtelijk: Stadsbeheer (Vergunningen, Toezicht en Handhaving)
Taak / doelstelling Uitvoeringsinstantie voor vergunningverlening, toezicht en handhaving in het kader van de Wet milieubeheer
Veranderingen in belang gedurende het begrotingsjaar Geen
Relatie met programma Programma 7 Volksgezondheid, duurzaamheid en Milieu - Doelstelling voor programma: het waarborgen van een gezond leef-, woon- en werkklimaat door het verrichten van gemeentelijke taken ter bescherming van het milieu.
Deelnemende partijen Albransdwaard, Barendrecht, Capelle aan den IJssel, Goeree-Overflakkee, Krimpen aan den IJssel, Lansingerland, Maassluis, Nissewaard, Ridderkerk, Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen, Voorne aan Zee, provincie Zuid-Holland en Zeeland
Financiële consequenties begrotingsjaar Bijdrage 2025: 756
Vermogen en resultaat verbonden partij Bron: Jaarrekening 2023 Eigen vermogen 1-1-2023: 4.403 31-12-2023: 4.410 Vreemd vermogen 1-1-2023: 12.414 31-12-2023: 22.019 Resultaat na bestemming 2023: 607
Risico's Er is sprake van een passende begroting binnen de gestelde indexering, waarmee de kerntaken op voldoende niveau kunnen worden uitgevoerd. De DCMR heeft aandacht voor ontwikkelingen die op haar afkomen en speelt daar adequaat op in en onderzoekt mogelijkheden waar nog efficiencywinst te behalen is en past de werkzaamheden daarop aan binnen de gestelde kaders. De financiële vooruitzichten van gemeenten (tekorten vanaf het Ravijnjaar 2026 en verder) is met de presentatie van de voorjaarsnota van het Rijk naar voren gehaald en dit betekent dat gemeenten al in 2025 te maken krijgen met grote tekorten. Deze ontwikkeling zorgt er ook voor dat in 2025 al ingrijpende maatregelen nodig zijn om tot een structureel sluitende gemeentelijke begroting te komen. In het licht van de gewijzigde situatie zijn we genoodzaakt op te roepen om te anticiperen op ontwikkelingen vanaf 2025. Per brief van 18 juli 2024 hebben de gezamenlijke colleges besloten de DCMR te verzoeken om uiterlijke 1 oktober 2024 met scenario's te komen, waarbij er in ieder geval sprake is van enerzijds -/- 5% en anderzijds -/-10% gemeentelijke bijdragen voor 2025 en verder. En tevens aan te geven wat de (mogelijke) effecten zijn op de taken en de dienstverlening, zodat op inhoud een goede afweging gemaakt kan worden.
Periodieke beoordeling Periodiek vindt ambtelijk overleg plaats waarin sturing plaatsvindt op de uitvoering van het werkplan en ontwikkelingen worden gemonitord.
Ontwikkelingen In de beleidskader van de begroting wordt jaarlijks aangegeven welke specifieke aandachtspunten of nieuwe ontwikkelingen in het komende begrotingsjaar/jaren om aandacht vragen. In 2024 ging dit bijvoorbeeld om de invoering van de Omgevingswet en doorontwikkeling van de Zuid-Hollandse Omgevingsdiensten. Vooruitkijkend naar 2025 dienen zich vanuit wetgeving en landelijke beleidsontwikkelingen onderwerpen aan die betekenis hebben voor de taakuitvoering van de omgevingsdiensten, en om een nadere verkenning vragen, in nauwe samenwerking tussen participanten als opdrachtgever en DCMR als omgevingsdienst. Het betreft de volgende milieu-inhoudelijke onderwerpen: - Gezondheid; - Waterkwaliteit; - (Potentieel) Zeer Zorgwekkende Stoffen (PFAS) - Samenwerking Omgevingsdiensten Zuid-Holland en Nederland - Artificial Intelligence (AI) en cybersecurity. Voor deze onderwerpen geldt dat eerst een nadere inhoudelijke verkenning zal worden opgesteld, waarbij nadrukkelijk wordt gekeken hoe deze onderwerpen in samenwerking met andere overheidsorganisaties kunnen worden opgepakt. Aan de hand van deze verkenning zal worden vastgesteld op welke manier een gecoördineerde, programmatische aanpak mogelijk is en op welke wijze financiering hiervan plaatsvindt. Deze verkenningen en voorstellen zullen in het bestuur worden geagendeerd.

Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (VRR)

Terug naar navigatie - Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (VRR)
Soort verbintenis Gemeenschappelijke regeling
Gevestigd Rotterdam
Openbaar belang Belangen behartigen van de deelnemende gemeenten op het gebied van de veiligheid in de regio en het bieden van een fysiek veilige woon-, leef- en werkomgeving.
Bestuurlijk belang Lid Algemeen Bestuur
Omvang belang gemeente Capelle aan den IJssel heeft 7% belang in het Algemeen Bestuur
Verantwoordelijk Bestuurlijk: portefeuillehouder Brandweer en Rampenbestrijding (de heer Manusama) Ambtelijk: BCO
Taak / doelstelling De VRR is belast met: - de zorg die op grond van de Wet Veiligheidsregio’s (artikel 9) is opgedragen aan de colleges van B&W van de deelnemende gemeenten - Het onder alle omstandigheden bewerkstellingen van een doelmatig georganiseerd en gecoördineerde uitvoering van werkzaamheden voor het voorkomen, beperken en bestrijden van brand, het beperken van brandgevaar, het voorkomen en beperken van ongevallen bij brand en al hetgeen daarmee verband houdt, het beperken en bestrijden van gevaar voor mensen en dieren bij ongevallen anders dan bij brand, het beperken en bestrijden van rampen en het bevorderen van een goede hulpverlening bij ongevallen en rampen; - Het doelmatig organiseren, coördineren en uitvoeren van het vervoer van zieken en ongevalslachtoffers, de registratie daarvan en het bevorderen van adequate opname van zieken en ongevalslachtoffers in ziekenhuizen of andere instelling voor intramurale zorg; - Het voorbereiden en bewerkstelligen van een doelmatig georganiseerde en gecoördineerde geneeskundige hulpverlening bij rampen. Taken: - Het voorkomen, beperken en bestrijden van brand, het beperken van brandgevaar, het voorkomen en beperken van ongevallen bij brand en al hetgeen daarmee verband houdt; - Het beperken en bestrijden van gevaar voor mensen en dieren bij ongevallen anders dan bij brand. Het uitvoeren van het beperken en bestrijden van rampen en crisis als bedoeld in de Wet Veiligheidsregio’s (artikel 1); - Taken die vanuit het oogpunt van goede bedrijfsvoering zijn vereist. - Het uitvoeren van de wettelijke taken conform de in de Wet Veiligheidsregio’s (artikel 9 en 10) bedoelde gemeenschappelijke regeling; - Het uitvoeren van de wettelijke taken conform de in de Wet Ambulancevervoer (artikel 5) bedoelde gemeenschappelijke regeling; - Het uitvoeren van de wettelijke taken conform de in de Wet Veiligheidsregio’s (artikel 9 en 10) bedoelde gemeenschappelijke regeling; - Het uitvoeren van de ambulancezorg
Veranderingen in belang gedurende het begrotingsjaar Geen
Relatie met programma Programma 1 Integrale Veiligheid en Openbare Orde - Doelstelling voor programma: het bieden van een fysiek veilige woon-, leef- en werkomgeving en adequate hulpverlening bij incidenten, door onder alle omstandigheden te bewerkstelligen dat er een doelmatig georganiseerde en gecoördineerde uitvoering is van werkzaamheden voor het voorkomen, beperken en/of bestrijden van brand(gevaar) voor mens en dier, ongevallen bij brand en al wat daarmee verband houdt, gevaar voor mensen en dieren bij ongevallen anders dan bij brand, van het bevorderen van een goede hulpverlening bij ongevallen en rampen, van het vervoer van zieken en ongevalsslachtoffers, de registratie daarvan en het bevorderen van adequate opname van zieken en ongevalsslachtoffers in ziekenhuizen of andere instelling voor intramurale zorg en van geneeskundige hulpverlening bij rampen. Het uitvoeren en bevorderen van de voorbereiding van het dagelijkse bestuur en de gemeentelijke afdelingen op hun taken in geval van een ramp of zwaar ongeval op grond van de Wet Veiligheidsregio’s
Deelnemende partijen Albrandswaard, Barendrecht, Capelle aan den IJssel, Goeree-Overflakkee, Krimpen aan den IJssel, Lansingerland, Maassluis, Ridderkerk, Rotterdam, Schiedam, Nissewaard, Vlaardingen en Voorne aan Zee.
Financiële consequenties begrotingsjaar Kosten van de regionale taken worden gedragen door de deelnemende gemeenten, verdeling geschiedt op basis van het aantal inwoners per 1 januari (CBS) van het kalenderjaar en ook naar evenredigheid van de inkomsten uit het gemeentefonds van het subcluster crisisbeheersing en brandweer. Bijdrage 2025: 5.857
Vermogen en resultaat verbonden partij Bron: Jaarrekening 2023 Eigen vermogen 1-1-2023: 6.157 31-12-2023: 9.664 Vreemd vermogen 1-1-2023: 99.080 31-12-2023: 107.479 Resultaat na bestemming 2023: 2.361
Risico's Zie ontwikkelingen
Periodieke beoordeling De deelname aan de VRR volgt uit de Wet op de Veiligheidsregio’s, uittreding is niet mogelijk, door aanpassing van de wet is formeel gezien wel deelname aan de Veiligheidsregio Hollands-Midden in plaats van de VRR mogelijk
Ontwikkelingen 1. Actuele financiële situatie VRR De tweede begrotingswijziging VRR 2024 sloot met een tekort van -/- € 1,78 M (Capels deel globaal € 100k). Uit de vier-maandsrapportage 2024, die in het Algemeen Bestuur VRR van 10 juli 2024 ter kennisname is behandeld, blijkt dat op dit moment uitgegaan wordt van een positief resultaat over 2024 van +/+ € 43k. Dit betere resultaat komt door lagere personeelslasten (langer open houden van vacatures), lagere kapitaalslasten door uitstellen van investeringen en hogere inkomsten via een verwachte indexatie op de BDUR-gelden. De algemeen directeur VRR, de heer Littooij heeft in de toelichting op 10 juli 2024 aangegeven dat de deelnemende gemeenten voor 2024 niet langer rekening hoeven te houden met een nacalculatie. 2. Financiële vooruitzichten gemeenten 2025 en verder De financiële vooruitzichten van gemeenten zijn meermaals bij de VRR onder de aandacht gebracht. Vanwege de verwachte gemeentelijke tekorten is bij de VRR al eerder specifieke aandacht gevraagd voor de jaren 2026 en verder. Met de presentatie van de Voorjaarsnota van het Rijk is het ‘ravijnjaar’ echter naar voren getrokken. Dit betekent dat gemeenten al in 2025 te maken hebben met grote tekorten. Op voorstel van de wethouders Financiën van de deelnemende gemeenten hebben de deelnemende colleges de VRR dringend verzocht om uiterlijk 1 oktober 2024 met scenario’s te komen, waarbij er in ieder geval sprake is van enerzijds -/- 5% en anderzijds -/- 10% gemeentelijke bijdragen voor 2025 en verder. Ook wordt gevraagd consequenties op de taken en de dienstverlening aan te geven. De conceptbegroting VRR 2025 wordt eerst behandeld in het Algemeen Bestuur VRR van september 2024. Aandachtspunt bij de verzochte bezuinigingen is dat binnen de VRR sinds 2022 een Ontwikkelagenda loopt, waarover uw raad positief heeft geoordeeld. De Ontwikkelagenda was noodzakelijk omdat de basiszorg niet meer op orde was, in relatie tot ongelijke groei van de VRR-begroting met de meerjarige ontwikkeling van lonen en prijzen. Bij de vaststelling van de Ontwikkelagenda is door het Algemeen Bestuur VRR geconcludeerd dat ze tegen de grenzen van haar begroting zat.

Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH)

Terug naar navigatie - Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH)
Soort verbintenis Gemeenschappelijke regeling
Gevestigd Rotterdam
Openbaar belang Economisch Vestigingsklimaat en Verkeer & Vervoer: concurrerende en bereikbare metropoolregio
Bestuurlijk belang Lid Algemeen bestuur, lid Vervoersautoriteit, leden bestuurs- en adviescommissies
Omvang belang gemeente Capelle aan den IJssel heeft 5% belang
Verantwoordelijk Bestuurlijk: portefeuillehouder metropoolregio (de heer Manusama) Ambtelijk: Stadsontwikkeling
Taak / doelstelling Concurrerende en bereikbare metropoolregio
Veranderingen in belang gedurende het begrotingsjaar Geen
Relatie met programma -Programma 2 Verkeer, Vervoer en Waterstaat - Doelstelling voor programma: het bieden van een optimale balans tussen mobiliteit, leefbaarheid en verkeersveiligheid en het bevorderen van gebruik van openbaar vervoer en fiets. -Programma 3 Economie - Doelstelling voor programma: het versterken van de economische ontwikkeling van de regio.
Deelnemende partijen De 23 gemeenten van de voormalige stadsregio’s Rotterdam en Haaglanden
Financiële consequenties begrotingsjaar Bijdrage 2025: 209
Vermogen en resultaat verbonden partij Bron: Jaarrekening 2023 Eigen vermogen 1-1-2023: 33.844 31-12-2023: 35.422 Vreemd vermogen 1-1-2023: 1.435.141 31-12-2023: 1.550.055 Resultaat na bestemming 2023: 905
Risico's Niet van toepassing
Periodieke beoordeling Uittreding kan na besluiten van burgemeester en wethouders en de raad en goedkeuring van GS. De uittreding kan slechts plaatsvinden op 1 januari na de datum waarop opname in het register van de Wet gemeenschappelijke regelingen (art.27) heet plaatsgevonden. Het algemeen bestuur regelt de gevolgen van uittreding. Op dit moment is geen sprake van uittreding en wordt deelname wenselijk geacht.
Ontwikkelingen Geen

Gemeentelijke Gezondheidsdienst Rotterdam-Rijnmond (GGD)

Terug naar navigatie - Gemeentelijke Gezondheidsdienst Rotterdam-Rijnmond (GGD)
Soort verbintenis Gemeenschappelijke regeling
Gevestigd Rotterdam
Openbaar belang Behartigen belangen deelnemende gemeenten op het gebied van de volksgezondheid
Bestuurlijk belang Lid Algemeen Bestuur
Omvang belang gemeente Het totaal aantal stemmen van de deelnemende gemeenten betreft 31. Capelle aan den IJssel heeft twee stemmen in het algemeen bestuur
Verantwoordelijk Bestuurlijk: portefeuillehouder Volksgezondheid (de heer Wilson) Ambtelijk: Samenleving
Taak / doelstelling Het nemen van maatregelen ter bevorderen van de gezondheid van de bevolking als geheel en waar nodig van specifieke risicogroepen
Veranderingen in belang gedurende het begrotingsjaar Geen.
Relatie met programma Programma 7 Volksgezondheid, duurzaamheid en Milieu - Doelstelling voor programma: het nemen van maatregelen ter bevordering van de gezondheid van de bevolking als geheel en waar nodig van specifieke risicogroepen.
Deelnemende partijen Albrandswaard, Barendrecht, Capelle aan den IJssel, Krimpen aan den IJssel, Lansingerland, Maassluis, Nissewaard, Ridderkerk, Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen, Voorne aan Zee en Goeree-Overflakkee
Financiële consequenties begrotingsjaar Bijdrage voor 2025 bedraagt € 864.927 € 612.498 voor basispakket (€ 9,01 per inwoner) € 191.362 voor inspecties kinderopvang -€ 19.376 Compensabele/terug te ontvangen BTW € 24.324 Plusproduct Nu Niet Zwanger € 24.729 Plusproduct Gezonde leefomgeving € 31.391 Plusproduct WMO Toezicht
Vermogen en resultaat verbonden partij De begroting en rekening van de GGD regelt alleen de bijdragen van de deelnemende gemeenten en kent geen eigen balans
Risico's De Gemeenschappelijke Regeling GGD Rotterdam-Rijnmond is onderdeel van de gemeentelijke organisatie van Rotterdam. Rotterdam is daarom risicodragend voor de GGD. De GGD legt verantwoording af aan het college van B&W van Rotterdam. In de begroting is rekening gehouden met hogere bijdrage van 205 (actualisatie 21 en begrotingswijziging 184) wat voornamelijk wordt veroorzaakt door hogere inwonersbijdrage.
Periodieke beoordeling De Gemeente heeft de wettelijke verplichting een GGD in stand te houden.
Ontwikkelingen De regiogemeenten hebben de GGD verzocht om tot bezuinigingsmaatregelen te komen vanwege de gemeentelijke tekorten vanaf 2025. De GGD gaat de bezuinigingsmogelijkheden onderzoeken en komt hier in het dagelijks bestuur in het najaar terug op de situatie voor 2026.

Werkvoorzieningschap Promen

Terug naar navigatie - Werkvoorzieningschap Promen
Soort verbintenis Gemeenschappelijke regeling
Gevestigd Capelle aan den IJssel / Gouda
Openbaar belang Behartigen belangen deelnemende gemeenten op het gebied van sociale werkvoorziening en re-integratie
Bestuurlijk belang Lid Algemeen en Dagelijks Bestuur
Omvang belang gemeente Er zijn zeven gemeenten die deelnemen in Promen. Afgemeten aan de gemeentelijke bijdragen 2024 zoals opgenomen in het Ondernemingsplan Promen 2024 , hebben we een belang van 22,7%.
Verantwoordelijk Bestuurlijk: portefeuillehouder Werk en Inkomen (mevrouw Westerdijk) Ambtelijk: Samenleving
Taak / doelstelling Het bieden van voorzieningen in een aangepaste werkomgeving aan mensen met een arbeidsbeperking of dusdanige afstand tot de arbeidsmarkt dat werk bij een reguliere werkgever –vooralsnog- niet tot de mogelijkheden behoort
Veranderingen in belang gedurende het begrotingsjaar Geen.
Relatie met programma Programma 6 Sociaal Domein: deelprogramma 6B Werk en Inkomen (Participatiewet) - Doelstelling voor programma: Het bieden van voorzieningen in een aangepaste werkomgeving aan mensen met een arbeidsbeperking met een Wsw-indicatie, die niet gericht zijn op doorstromen naar arbeid en het bieden van re-integratietrajecten, beschut werk en garantiebanen in het kader van de Participatiewet.
Deelnemende partijen Capelle aan den IJssel, Gouda, Krimpenerwaard, Krimpen aan den IJssel, Waddinxveen, Zuidplas, Alphen aan den Rijn
Financiële consequenties begrotingsjaar Bijdrage voor 2025 Wsw: 5.664 (Primitieve begroting 2025. Ondernemingsplan Promen volgt in oktober 2024)
Vermogen en resultaat verbonden partij Bron: Jaarrekening 2023 Eigen vermogen 1-1-2023: 3.269 31-12-2023: 2.422 Vreemd vermogen 1-1-2023: 8.049 31-12-2023: 8.587 Resultaat na bestemming 2023: 78
Risico's Geen
Periodieke beoordeling Uittreding uit de GR Promen kan na een besluit van de gemeenteraad en na goedkeuring van Gedeputeerde Staten. De uittreding gaat in vijf jaar na het verstrijken van het jaar waarin het besluit is genomen en niet eerder dan nadat het betreffende besluit is opgenomen in de registers van de Wet gemeenschappelijke regelingen. Het algemeen bestuur stelt, op basis van redelijkheid en billijkheid, voor elke afzonderlijke uittreding een uittredingssom vast die aan het werkvoorzieningsschap wordt betaald. De Gemeenschappelijke Regeling Promen is aangegaan voor onbepaalde tijd.
Ontwikkelingen Geen

Recreatieschap Hitland

Terug naar navigatie - Recreatieschap Hitland
Soort verbintenis Gemeenschappelijke regeling
Gevestigd Nieuwerkerk aan den IJssel
Openbaar belang Behartigen belangen deelnemende gemeenten op het gebied van openluchtrecreatie
Bestuurlijk belang Lid Algemeen en Dagelijks Bestuur
Omvang belang gemeente Capelle participeert voor 62% in de gemeenschappelijke regeling. Voor wat betreft zeggenschap wordt de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) gevolgd
Verantwoordelijk Bestuurlijk: portefeuillehouder Recreatie (de heer Van Woudenberg) Ambtelijk: Samenleving
Taak / doelstelling Ontwikkeling en beheer van het recreatiegebied Hitland, samen met de gemeente Zuidplas
Veranderingen in belang gedurende het begrotingsjaar Geen
Relatie met programma Programma 5 Sport, Cultuur en Recreatie: deelprogramma 5B Openbaar groen en (openlucht) recreatie - Doelstelling voor programma: het zorg dragen voor natuurbescherming en recreatievoorzieningen.
Deelnemende partijen Capelle aan den IJssel en Zuidplas
Financiële consequenties begrotingsjaar Bijdrage voor 2025: 389
Vermogen en resultaat verbonden partij Bron: Jaarrekening 2023 Eigen vermogen 1-1-2023: 1.035 31-12-2023: 1.251 Vreemd vermogen 1-1-2023: 6.188 31-12-2023: 5.538 Resultaat na bestemming 2023: 215
Risico's De exploitatielasten worden over de deelnemende gemeenten verdeeld op basis van het aantal inwoners. De definitieve gemeentelijke bijdrage kan worden verhoogd om de rekening te verevenen.
Periodieke beoordeling Uittreding is mogelijk, maar heeft wel financiële gevolgen.
Ontwikkelingen Het bestuur van het recreatieschap Hitland heeft een Toekomstvisie Hitland opgesteld, deze is in 2024 vastgesteld. Er wordt in 2025 een uitvoeringsplan opgeleverd met betrekking tot de nadere uitwerking van de toekomstvisie Park Hitland.

Gemeenschappelijke Regeling IJsselgemeenten

Terug naar navigatie - Gemeenschappelijke Regeling IJsselgemeenten
Soort verbintenis Gemeenschappelijke regeling
Gevestigd Capelle aan den IJssel
Openbaar belang De regeling wordt getroffen ter behartiging van de sturing en beheersing van ondersteunende processen en van uitvoeringstaken van de deelnemers
Bestuurlijk belang Lid Bestuur
Omvang belang gemeente Samenstelling bestuur: iedere deelnemer wijst uit zijn midden twee leden en twee plaatsvervangende leden aan als lid van bestuur. Capelle heeft 1/3 belang.
Verantwoordelijk Bestuurlijk: portefeuillehouder Sociale Zaken/ Voorzitter Bestuur (mevrouw Westerdijk) en portefeuillehouder Financiën (de heer Van Woudenberg) Ambtelijk: BCO
Taak / doelstelling Doelstelling: Het bewerkstelligen van een kwalitatief hoogwaardige en doelmatige uitvoering van de door de deelnemers aan IJsselgemeenten opgedragen taken. Taken: Aan IJsselgemeenten zijn in ieder geval taken toegekend, die betrekking hebben op de vakgebieden Sociale Zaken en ICT & Automatisering. Taken kunnen worden uitgebreid met andere taken bij afzonderlijk eensluidend besluit van alle deelnemers en aanvaarding van de nieuwe taken door het bestuur. Alle deelnemers nemen het pakket aan taken met betrekking tot Sociale Zaken af. De taken met betrekking tot ICT & Automatisering en de later aan IJsselgemeenten toebedeelde taken kunnen door de deelnemers worden afgenomen.
Veranderingen in belang gedurende het begrotingsjaar Geen
Relatie met programma -Programma 0 Bestuur en Ondersteuning - Doelstelling voor programma: het leveren van diensten en middelen ten behoeve van de ICT van de deelnemende gemeenten. -Programma 6 Sociaal Domein: deelprogramma 6B Werk en Inkomen (Participatiewet) - Doelstelling voor programma: het voorzien in middelen van bestaan voor Capellenaren die daar tijdelijk niet in kunnen voorzien (inkomens- en bijstandsvoorzieningen).
Deelnemende partijen Capelle aan den IJssel en Krimpen aan den IJssel (voor Sociale Zaken en ICT & Automatisering) en vanaf 1-1-2016 Zuidplas (voor Sociale Zaken)
Financiële consequenties begrotingsjaar De kosten van de GR IJsselgemeenten blijven binnen de in de huidige meerjarenbegroting geraamde bedragen voor de betreffende onderdelen. De kosten en toekomstige voordelen worden verdeeld op basis van de verdeelsleutel voor de kosten. Dit houdt in: voor de Sociale Zaken in de verhouding van 70:15:15 tussen Capelle, Krimpen en Zuidplas, voor bedrijfsvoering ICT in de verhouding 60:40 tussen Capelle en Krimpen en voor uitvoeringskosten ICT in de verhouding 69:31 tussen Capelle en Krimpen. Bijdrage voor 2025: 15.993
Vermogen en resultaat verbonden partij Bron: Jaarrekening 2023 Eigen vermogen 1-1-2023: 1.648 31-12-2023: 861 Vreemd vermogen 1-1-2023: 8.614 31-12-2023: 7.697 Resultaat na bestemming 2023: 0
Risico's De deelnemende gemeenten blijven zelf financieel verantwoordelijk voor de budgetten van de Wet bundeling van uitkeringen inkomensvoorziening aan gemeenten (BUIG, met als onderdeel Wet werk en bijstand, IOAW, IOAZ en Bbz), Bijzondere Bijstand, Kinderopvang en Schuldhulpverlening.
Periodieke beoordeling De organisatorische en juridische vorm van de samenwerking voorziet in alle opzichten in een verbreding met andere gemeenten binnen onze regio. Daarnaast is het mogelijk organisatieonderdelen van de huidige deelnemers toe te voegen aan de regeling. Toetreding tot deze regeling kan plaatsvinden bij daartoe strekkende besluiten van alle deelnemers alsmede de potentiële deelnemer, indien van toepassing na verkregen toestemming. In eerste kwartaal 2016 is een evaluatie uitgevoerd. De kern van de conclusies uit het evaluatierapport is dat de samenwerking zonder meer als geslaagd wordt getypeerd. Toezicht arrangement Algemeen: eenmaal per vier jaar wordt getoetst of voortzetting van deelname aan de verbonden partijen gewenst is. Deze toetsing houdt in dat wordt beoordeeld of de voorwaarden waaronder destijds is toegetreden tot de verbonden partij nog van kracht zijn, of dat de omstandigheden zo zijn gewijzigd dat andere keuzes moeten worden gemaakt.
Ontwikkelingen Geen

Gemeenschappelijke Regeling Jeugdhulp Rijnmond

Terug naar navigatie - Gemeenschappelijke Regeling Jeugdhulp Rijnmond
Soort verbintenis Gemeenschappelijke regeling
Gevestigd Rotterdam
Openbaar belang Behartigen belangen deelnemende gemeenten op het gebied van bovenlokale, specialistische jeugdhulp
Bestuurlijk belang Lid Algemeen Bestuur
Omvang belang gemeente De aan de Gemeenschappelijke Regeling Jeugdhulp Rijnmond deelnemende gemeenten hebben in totaal 35 stemmen. Capelle aan den IJssel heeft twee stemmen in het algemeen bestuur. Afgaande op het totaal aan bijdragen van gemeenten, dragen we voor plusminus 5,0% bij.
Verantwoordelijk Bestuurlijk: portefeuillehouder Jeugdhulp (de heer Faassen) en portefeuillehouder Financiën (de heer Van Woudenberg) Ambtelijk: Samenleving en Financiën
Taak / doelstelling Het lichaam heeft tot doel te zorgen voor een kwalitatief goede en efficiënte uitvoering van bovenlokale taken met inachtneming van de bepalingen in de Jeugdwet. In het kader van de doelstelling heeft het lichaam de volgende taken: 1. het uitvoeren van de bovenlokale taken door middel van: - het contracteren en/of subsidiëren van aanbieders van jeugdhulp en uitvoerders jeugdreclassering en jeugdbeschermingsmaatregelen in het kader van de Jeugdwet; de jeugdhulp omvat de uitvoering van gesloten jeugdhulp, crisiszorg, pleegzorg, residentiële, intramurale zorg en/of specialistische zorg voor jeugdigen; de taken worden uitgevoerd met inachtneming van de afspraken die hierover op bovenregionaal of landelijk niveau zijn of worden gemaakt; - het organiseren van een advies- en meldpunt huiselijk geweld en kindermishandeling. 2. het bevorderen van gezamenlijk overleg van de gemeenten inzake de uitvoering van de jeugdhulptaken, welke ingevolge de Jeugdwet aan de gemeenten zijn opgedragen.
Veranderingen in belang gedurende het begrotingsjaar Geen
Relatie met programma Programma 6 Sociaal Domein: deelprogramma 6D Jeugdzorg - Doelstelling voor programma: Het vroegtijdig inzetten van jeugdhulp in de eigen omgeving van de jeugdige en diens ouders met als uitgangspunt dat de jeugdhulp die bovenlokaal wordt ingezet zo licht als mogelijk en zo zwaar als nodig is.  Het bieden van maatregelen gericht op de opvang en het verbeteren van de veiligheid van jeugdigen.
Deelnemende partijen Albrandswaard, Barendrecht, Capelle aan den IJssel, Krimpen aan den IJssel, Lansingerland, Maassluis, Ridderkerk, Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen, Brielle, Goeree-Overflakkee, Hellevoetsluis, Nissewaard en Westvoorne
Financiële consequenties begrotingsjaar De totale regionale begroting voor 2025 van de GRJR bedraagt 409 miljoen. De bijdrage van Capelle komt volgens de voorlopige begroting voor 2025 uit op 20.473.891. In deze bijdrage aan de GRJR is rekening gehouden met de OVA index van 5% en autonome groei van de jeugdhulpkosten met 6%. In de bijdrage heeft de GRJR ook voor 192.683 resultaten opgenomen van de regionale maatregelen kostenbeheersing. Hiervan nemen we slechts 54.683 over omdat de andere besparingen nog te onzeker zijn.
Vermogen en resultaat verbonden partij Bron: Jaarrekening 2023 Eigen vermogen 1-1-2023: 0 31-12-2023: 0 Vreemd vermogen 1-1-2023: 61.098 31-12-2023: 86.447 Resultaat na bestemming 2023: 4.884
Risico's Het risico bestaat dat, indien de totale kosten van specialistische jeugdhulp voor de aan de gemeenschappelijke regeling deelnemende gemeenten hoger zijn dan de gezamenlijke inleg, de deelnemende gemeenten een extra inleg moeten doen in het lopende begrotingsjaar (zie ook tekst onder financiële consequenties begrotingsjaar). Door realistisch begroten verwachten we dat dit risico beheersbaar wordt.
Periodieke beoordeling Er zijn geen bepalingen voor periodieke beoordeling of deelname gewenst is. Gemeenten zijn wettelijk verplicht om op onderdelen van jeugdhulp bovenlokaal samen te werken. Artikel 29 van de gemeenschappelijke regeling handelt over uittreding. Een deelnemende gemeente kan te allen tijde besluiten uit te treden, waarbij deze uittreding in werking treedt aan het eind van het kalenderjaar dat volgt op het jaar waarin het uittredingsbesluit ter kennis is gebracht van het algemeen bestuur. Aan uittreden zijn regels verbonden, onder meer betreffende de aan een uittredende gemeente toe te rekenen kosten
Ontwikkelingen Het aantal Capelse cliënten dat regionale hulp ontvangt daalt, maar de kosten blijven stijgen. Om de regionale kosten te beheersen is regionaal een maatregelenpakket vastgesteld. De uitvoering van de eerste maatregelen is gestart. De overige maatregelen worden uitgewerkt.

Gemeenschappelijke Regeling Beschermd Wonen Regio Rotterdam

Terug naar navigatie - Gemeenschappelijke Regeling Beschermd Wonen Regio Rotterdam
Soort verbintenis Gemeenschappelijke regeling
Gevestigd Rotterdam
Openbaar belang Behartigen belangen deelnemende gemeenten op het gebied van de beschermd wonen
Bestuurlijk belang Deze centrumregeling heeft geen bestuur. De continuïteit van de GR zal moeten worden gewaarborgd door middel van bestuurlijk en ambtelijk overleg. Daarmee is de centrumregeling de ‘lichtste’ vorm van een GR.
Omvang belang gemeente Aan het bestuurlijk overleg nemen de wethouders met maatschappelijke ondersteuning in hun portefeuille deel. De GR regelt geen stemverhoudingen.
Verantwoordelijk Bestuurlijk: portefeuillehouder Wmo (de heer Wilson) Ambtelijk: Samenleving
Taak / doelstelling Bestendigen en formaliseren van de samenwerking om daarmee te zorgen voor een kwalitatief goede en efficiënte uitvoering van beschermd wonen en om invulling te geven aan de wettelijke verplichting tot regionale samenwerking. In de Gemeenschappelijke Regeling beschermd wonen ligt de uitvoering bij gemeente Rotterdam.
Veranderingen in belang gedurende het begrotingsjaar Geen
Relatie met programma Programma 6 Sociaal Domein, deelprogramma 6C - Doelstelling voor programma: Individuele Capellenaren die, vanwege een ernstige psychische of verstandelijke beperking, niet meer zelfstandig kunnen wonen een beschermde woonplek bieden en hen te ondersteunen bij hun (mogelijke) terugkeer naar zelfstandig wonen.
Deelnemende partijen Albrandswaard, Barendrecht, Ridderkerk, Capelle aan den IJssel, Krimpen aan den IJssel, Lansingerland, Rotterdam
Financiële consequenties begrotingsjaar Voor 2025 is de invoering van het woonplaatsbeginsel nog niet gepland (invoeringsdatum onbekend). In 2025 ontvangen we daarom nog geen middelen van het rijk en gaan alle middelen naar centrumgemeente Rotterdam. Afgesproken is dat, na invoering van het woonplaatsbeginsel, 90% van de middelen wordt overgemaakt naar de GR. De overige 10% van de middelen wordt lokaal ingezet ten behoeve van de doelgroep BW. Wel wordt er al rekening mee gehouden dat de gemeente Rotterdam als uitvoerende gemeente hiervoor in 2025 kosten in rekening zal brengen (voor de subgroep verstandelijke beperking). De bijdrage is gerelateerd aan de bijdrage die we uit de Algemene uitkering hiervoor ontvangen. Daarom is in de begroting 246 opgenomen.
Vermogen en resultaat verbonden partij De begroting en rekening van deze regelt alleen de bijdragen van de deelnemende gemeenten en kent geen eigen balans.
Risico's Op termijn worden, door invoering van het woonplaatsbeginsel, de financiële middelen verdeeld over alle gemeenten (invoeringsdatum nog niet bekend). Deze herverdeling volgt een ingroeipad van tien jaar. Voor 2025 zijn er dus geen financiële gevolgen voor onze gemeente Met ingang van 2030 zou er een tekort kunnen gaan ontstaan waar de deelnemende gemeenten naar rato van de financiële inbreng aan bijdragen. De komende jaren zal worden gewerkt aan het voorkomen van een tekort. Dit kan door het bevorderen van goede preventie, ‘beschermd thuis’ wonen, optimale doorstroom in de keten en efficiënte en effectieve samenwerking.
Periodieke beoordeling Het verstrekken van beschermd wonen is een wettelijke taak van het college (artikel 1.2.1 aanhef en onderdeel b Wmo 2015). Hierdoor is het college het aangewezen orgaan van de Gemeente om een GR op het gebied van beschermd wonen in te stellen. De raden van de deelnemende gemeenten stellen op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 het beleidskader voor beschermd wonen vast. Het regionaal beleidsplan vormt het meerjarige inhoudelijke kader voor de uitvoering van de taken in deze regeling.
Ontwikkelingen Binnen deze beschermd wonen groep valt ook de groep met een (licht) verstandelijke beperking.

Vennootschappen en coöperaties

Stedin N.V.

Terug naar navigatie - Stedin N.V.
Soort verbintenis Deelneming
Gevestigd Rotterdam
Openbaar belang Het transporteren van elektriciteit en gas naar consumenten en bedrijven
Bestuurlijk belang Aandeelhouder
Omvang belang gemeente De Gemeente beschikt over 94.698 aandelen (1,91%). Na splitsing vertegenwoordigt dit belang een boekwaarde van 2.760. In de raadsvergadering van 31 mei 2021 is besloten om maximaal in te tekenen op de uitgifte van de cumulatief preferente aandelen in Stedin N.V. Uiteindelijk hebben we 3,63% van de preferente aandelen verworven met een boekwaarde van 7.260.
Verantwoordelijk Bestuurlijk: portefeuillehouder Financiën (de heer Van Woudenberg) Ambtelijk: Financiën
Taak / doelstelling In hoofdzaak het transporteren van elektriciteit en gas naar consumenten en bedrijven
Veranderingen in belang gedurende het begrotingsjaar Geen
Relatie met programma Programma 0 Bestuur en Ondersteuning - Doelstelling voor programma: deelname in het aandelenkapitaal, verkrijgen van dividend nutsbedrijven.
Deelnemende partijen Aalsmeer, Achtkarspelen, Alblasserdam, Albrandswaard, Ameland, Amstelveen, Barendrecht, Bloemendaal, Capelle aan den IJssel, Castricum, Delft, Den Haag, Dordrecht, Goeree-Overflakkee, Gorinchem, Haarlemmermeer, Hardinxveld-Giessendam, Heemstede, Hendrik-Ido-Ambacht, Hoekse waard, Krimpen a/d IJssel, Krimpenerwaard, Lansingerland, Leidschendam, Molenlanden, Nissewaard, Noardeast-Fryslân, Papendrecht, Pijnacker-Nootdorp, Ridderkerk, Rijswijk, Rotterdam, Schiedam, Schiermonnikoog, Sliedrecht, Uithoorn, Vijfheerenlanden, Westbetuwe, Voorne aan Zee, Zandvoort, Zoetermeer, en Zwijndrecht
Financiële consequenties begrotingsjaar Dividend 2025: 847
Vermogen en resultaat verbonden partij Bron: Jaarrekening 2023 Eigen vermogen 1-1-2023: 2.589 31-12-2023: 3.221 Vreemd vermogen 1-1-2023: 4.916 31-12-2023: 5.063 Resultaat na bestemming 2023: 170 Cijfers uitgedrukt in € miljoen
Risico's Het risico betreft de deelname in het aandelenkapitaal
Periodieke beoordeling Er wordt actief deelgenomen aan de AvA en in de aandeelhouderscommissie zijn we vertegenwoordigd door de gemeente Nissewaard.
Ontwikkelingen De Gemeente is samen met 41 andere gemeenten eigenaar van Stedin N.V. Per 31 januari 2017 is de splitsing van het netwerkbedrijf (Stedin N.V.) en het energiebedrijf (Eneco N.V.) gerealiseerd. Het dividend van Stedin laat in de afgelopen jaren een grillig verloop zien. Dit onderwerp is verder uiteengezet in de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing. De komende jaren heeft Stedin een vermogensversterking nodig. De rijksoverheid heeft aangegeven om voor de versterking van de vermogenspositie te willen toetreden als aandeelhouder. Hiervoor is op 11 september 2023 een voorstel gedaan aan de aandeelhouders.

Evides N.V.

Terug naar navigatie - Evides N.V.
Soort verbintenis Deelneming
Gevestigd Rotterdam
Openbaar belang Voorzien in de behoefte aan schoon drinkwater aan huishoudens en bedrijven in de regio
Bestuurlijk belang Aandeelhouder
Omvang belang gemeente De Gemeente beschikt over totaal 72.608 aandelen met een nominale waarde van € 45,38. Het totale aandelenkapitaal van de Gemeente bedraagt dus 3.295
Verantwoordelijk Bestuurlijk: portefeuillehouder Financiën (de heer Van Woudenberg) Ambtelijk: Financiën
Taak / doelstelling Voorzien in de behoefte aan schoon drinkwater aan huishoudens en bedrijven in de regio
Veranderingen in belang gedurende het begrotingsjaar Geen
Relatie met programma Programma 0 Bestuur en Ondersteuning - Doelstelling voor programma: deelname in het aandelenkapitaal, verkrijgen van dividend nutsbedrijven.
Deelnemende partijen Gemeenschappelijk Bezit Evides (15 gemeenten: Albrandswaard, Barendrecht, Capelle aan den IJssel, Delft, Dordrecht, Hoeksche Waard, Nissewaard, Maassluis, Midden Delfland, Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen, Westland, Voorne aan Zee en Zwijndrecht) en GBE Aqua. Beiden bezitten 50% van de aandelen.
Financiële consequenties begrotingsjaar Dividend 2025: 235
Vermogen en resultaat verbonden partij Bron: Jaarrekening 2023 Eigen vermogen 1-1-2023: 583,2 31-12-2023: 593,3 Vreemd vermogen 1-1-2023: 798,8 31-12-2023: 877 Resultaat na bestemming 2023: 31,2 Cijfers uitgedrukt in € miljoen
Risico's Het risico betreft de deelname in het aandelenkapitaal
Periodieke beoordeling Deelname is gewenst
Ontwikkelingen Jaarlijks stellen de aandeelhouders de drinkwatertarieven vast als onderdeel van het Ondernemingsplan (inclusief begroting). De tarieven van Evides zijn constant. Het tarievenbeleid is gericht op zo laag mogelijke drinkwatertarieven, gecombineerd met een financieel ‘gezonde’ bedrijfsvoering, waardoor benodigde investeringen in o.a. waterkwaliteit en leveringszekerheid kunnen plaatsvinden en daarbij een maatschappelijk verantwoord rendement wordt behaald.

Bank Nederlandse Gemeenten N.V.

Terug naar navigatie - Bank Nederlandse Gemeenten N.V.
Soort verbintenis Deelneming
Gevestigd Den Haag
Openbaar belang BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger
Bestuurlijk belang Aandeelhouder
Omvang belang gemeente De Gemeente beschikt over totaal 7.722 aandelen met een nominale waarde van € 2,50. Het totale aandelenkapitaal van de gemeente bedraagt dus 19
Verantwoordelijk Bestuurlijk: portefeuillehouder Financiën (de heer Van Woudenberg) Ambtelijk: Financiën
Taak / doelstelling Uitoefenen van het bedrijf van bankier ten dienste van overheden
Veranderingen in belang gedurende het begrotingsjaar Geen
Relatie met programma Programma 0 Bestuur en Ondersteuning - Doelstelling voor programma: deelname in het aandelenkapitaal, verkrijgen dividend
Deelnemende partijen Overheden en instellingen op het gebied van volkshuisvesting, gezondheidszorg, onderwijs, cultuur en openbaar nut (publieke sector)
Financiële consequenties begrotingsjaar Dividend 2025: 19
Vermogen en resultaat verbonden partij Bron: Jaarrekening 2023 Eigen vermogen 1-1-2023: 4.615 31-12-2023: 4.721 Vreemd vermogen 1-1-2023: 107.459 31-12-2023: 110.819 Resultaat na bestemming 2023: 240 Cijfers uitgedrukt in € miljoen.
Risico's Het risico betreft de deelname in het aandelenkapitaal. BNG is een zeer solide bank, waardoor de risico's gering zijn.
Periodieke beoordeling Deelname is gewenst.
Ontwikkelingen Geen

Irado N.V.

Terug naar navigatie - Irado N.V.
Soort verbintenis Deelneming
Gevestigd Schiedam
Openbaar belang Ophalen en verwerken van afval
Bestuurlijk belang Aandeelhouder
Omvang belang gemeente De Gemeente beschikt sinds 1-1-2018 over 3.000 aandelen met een nominale waarde van € 100 per stuk. Totale waarde nu V 5.987. Er zijn totaal 9.450 aandelen: de gemeente Capelle aan den IJssel, Schiedam en Vlaardingen bezitten elk 3.000 aandelen A en de N.V. BAR-Afvalbeheer bezit 450 aandelen B.
Verantwoordelijk Bestuurlijk: portefeuillehouder milieu opdrachtgeversrol (de heer Geissler) en portefeuillehouder Financiën/ Aandeelhouder (de heer Van Woudenberg) Ambtelijk: Stadsbeheer en Financiën
Taak / doelstelling Het uitvoeren van wettelijke taken voor het ophalen en verwerken van afval. Daarnaast verzorgt Irado het uitvoeren van onderhoud van de openbare ruimte.
Veranderingen in belang gedurende het begrotingsjaar Geen
Relatie met programma -Programma 0 Bestuur en Ondersteuning - Doelstelling voor programma: deelname in het aandelenkapitaal, verkrijgen van dividend -Programma 5 Sport, cultuur en recreatie: deelprogramma 5B Openbaar groen en (openlucht) recreatie en Programma - Doelstelling voor programma: het bijdragen aan het onderhoud in de groenvoorziening -Programma 7 Volksgezondheid, duurzaamheid en Milieu - Doelstelling voor programma: het bijdragen aan de volksgezondheid en een gezond leefklimaat
Deelnemende partijen Capelle aan den IJssel, Schiedam, Vlaardingen, N.V. BAR Afvalbeheer
Financiële consequenties begrotingsjaar Bijdrage 2025: N 9.252 Dividend 2025: V 110
Vermogen en resultaat verbonden partij Bron: Jaarrekening 2023 Eigen vermogen 1-1-2023: 19.079 31-12-2023: 18.590 Vreemd vermogen 1-1-2023: 21.387 31-12-2023: 21.738 Resultaat na bestemming 2023: 141 (Resultaat na belastingen)
Risico's Het theoretisch risico betreft enerzijds onze deelname in het aandelenkapitaal: bij een eventueel faillissement moet dit naar 0 gewaardeerd worden. Verder bevat de begroting van Irado een aantal risico’s die, als zij zich voordoen, een hogere jaarlijkse bijdrage van de deelnemende partijen vragen en/of een lager dividend uitkeren.
Periodieke beoordeling Er zijn vaste procedures afgesproken bij een eventuele uittreding van een van de gemeenten.
Ontwikkelingen Irado staat voor maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) door verstandig om te gaan met schaarse bronnen op het gebied van mens, milieu en maatschappij (People, Planet, Profit). Daarnaast ligt de focus de komende jaren op afvalreductie, arbeidsparticipatie, bewonersparticipatie en een efficiënte bedrijfsvoering. Inmiddels is de nieuwe directeur al bijna een jaar aan het werk.

Isala Theater B.V.

Terug naar navigatie - Isala Theater B.V.
Soort verbintenis Deelneming
Gevestigd Capelle aan den IJssel
Openbaar belang Mede in stand houden van een culturele voorziening en het verlevendigen van het stadshart.
Bestuurlijk belang Certificaathouder
Omvang belang gemeente Capelle heeft een belang van 100%
Verantwoordelijk Bestuurlijk: portefeuillehouder Cultuur (de heer Van Woudenberg) en Aandeelhouder (mevrouw Westerdijk) Ambtelijk: Samenleving en Financiën
Taak / doelstelling Exploitatie van het Isala theater
Veranderingen in belang gedurende het begrotingsjaar Geen
Relatie met programma -Programma 0 Bestuur en ondersteuning - Doelstelling voor programma: deelname in het aandelenkapitaal -Programma 5 Sport, Cultuur en Recreatie: deelprogramma 5A Vrijetijdsbesteding (Sport en cultuur) - Doelstelling voor programma: het stimuleren, bevorderen en faciliteren van het kunst- en cultuuraanbod in de gemeente op het gebied van beeldende kunst, muziek, dans en toneel.
Deelnemende partijen Capelle aan den IJssel
Financiële consequenties begrotingsjaar Bijdrage 2025: 1.478
Vermogen en resultaat verbonden partij Bron: Jaarrekening 2023 Eigen vermogen 1-1-2023: 228 31-12-2023: 426 Vreemd vermogen 1-1-2023: 1.293 31-12-2023: 1.394 Resultaat na bestemming 2023: 198
Risico's Ook in 2025 is het Isala Theater primair zelf verantwoordelijk voor de financiële bedrijfsvoering. Eventuele financiële problemen, in het ergste geval faillissement, kunnen de Gemeente op verschillende manieren raken. De risico’s zijn dan met name: verzoek om verhoging subsidie, niet realiseren huurbaten en afwaarderen aandelen. We ontvangen halfjaarcijfers, een begroting en een jaarrekening en er is een jaarlijkse aandeelhoudersvergadering. Dit risico heeft zich niet voorgedaan in 2024.
Periodieke beoordeling Jaarlijks wordt de subsidieverlening en de hoogte daarvan bepaald conform de Algemene Subsidie verordening.
Ontwikkelingen Geen.

Rijksmonument Dorpsstraat 164 te Capelle aan den IJssel B.V.

Terug naar navigatie - Rijksmonument Dorpsstraat 164 te Capelle aan den IJssel B.V.
Soort verbintenis Deelneming
Gevestigd Capelle aan den IJssel
Openbaar belang In stand houden cultuur voor de gemeenschap
Bestuurlijk belang Aandeelhouder
Omvang belang gemeente We bezitten 100% van de gewone aandelen en hebben samen met de vereniging Oude Kern een prioriteitsaandeel. Voor ons betekent dit onder andere dat we zeggenschap hebben over de aanstelling van de directie van de BV en over de statuten. Nominale waarde aandelenbezit: 18.
Verantwoordelijk Bestuurlijk: portefeuillehouder Financiën (de heer Van Woudenberg) Ambtelijk: concerncontroller
Taak / doelstelling In stand houden cultuur voor de gemeenschap door het verkrijgen, behouden en duurzaam exploiteren van het rijksmonument Dorpsstraat 164, het creëren en behouden van de toegankelijkheid van het pand voor de gemeenschap ten behoeve van de activiteiten op het gebied van kunst en cultuur en al wat voor het vorenstaande in de meest ruime zin bevorderlijk kan zijn.
Veranderingen in belang gedurende het begrotingsjaar Geen.
Relatie met programma -Programma 0 Bestuur en Ondersteuning - Doelstelling voor programma: deelname in het aandelenkapitaal -Programma 5 Sport, Cultuur en Recreatie: deelprogramma 5A Vrijetijdsbesteding (Sport en cultuur) - Doelstelling voor programma: het behouden, stimuleren, bevorderen en faciliteren van cultuur
Deelnemende partijen Gemeente Capelle aan den IJssel (100% gewone aandelen en 1 prioriteitsaandeel X) en de Vereniging Oude Kern (1 prioriteitsaandeel Y).
Financiële consequenties begrotingsjaar Bijdrage voor 2025: 163
Vermogen en resultaat verbonden partij Bron: vastgestelde jaarrekening 2023 Eigen vermogen 1-1-2023: 179 31-12-2023: 184 Vreemd vermogen 1-1-2023: 2.712 31-12-2023: 2.654 Resultaat na bestemming 2023: 5
Risico's Zowel de kostenstijgingen bij de BV en de Stichting Cultuur aan de Dorpsstraat als de ervaren noodzaak van de Stichting Cultuur aan de Dorpsstraat om een externe programmeur te moeten inhuren, verhogen het risico op een sluitende begroting van beide organisaties.
Periodieke beoordeling Nominale waarde aandelenbezit 18
Ontwikkelingen Geen

Sportief Capelle B.V.

Terug naar navigatie - Sportief Capelle B.V.
Soort verbintenis Dienstverleningsovereenkomst
Gevestigd Capelle aan den IJssel
Openbaar belang Exploitatie, beheer en onderhoud van sportaccommodaties, ondersteuning van sportverenigingen en sportstimulering van Capellenaren ter bevordering van gezondheid en vitaliteit
Bestuurlijk belang Enig aandeelhouder in BV
Omvang belang gemeente Capelle heeft een belang van 100%
Verantwoordelijk Bestuurlijk: portefeuillehouder Sport Recreatie en Cultuur (mevrouw Westerdijk) en portefeuillehouder Financiën/ Aandeelhouder (de heer Van Woudenberg) Ambtelijk: Samenleving en Financiën
Taak / doelstelling Zie artikel 2 van de akte van oprichting BV Sport: - het in opdracht van de gemeente Capelle aan den IJssel onderhouden, beheren en exploiteren van gemeentelijke sportaccommodaties - het gelegenheid bieden tot sportbeoefening - het uitvoeren van het gemeentelijk sport(stimulerings)beleid - het in opdracht van de gemeente Capelle aan den IJssel geven van advies en ondersteuning aan sportverenigingen in Capelle aan den IJssel
Veranderingen in belang gedurende het begrotingsjaar Geen
Relatie met programma -Programma 0 Bestuur en Ondersteuning - Doelstelling voor programma: deelname in het aandelenkapitaal -Programma 5 Sport, Cultuur en Recreatie: deelprogramma 5A Vrijetijdsbesteding (Sport en cultuur) - Doelstelling voor programma: het stimuleren van sport en bewegen én het gelegenheid geven tot sportbeoefening door het beschikbaar stellen van accommodaties voor sportbeoefening
Deelnemende partijen Gemeente is enig aandeelhouder
Financiële consequenties begrotingsjaar Bijdrage 2025: 7.839
Vermogen en resultaat verbonden partij Bron: Jaarrekening 2023 Eigen vermogen 1-1-2023: 661 31-12-2023: 813 Vreemd vermogen 1-1-2023: 1.387 31-12-2023: 1.604 Resultaat na bestemming 2023: 156
Risico's Conform de DVO (art. 18, lid 10 en 11) heeft Sportief Capelle een algemene reserve. Jaarlijks wordt de hoogte van deze algemene reserve getoetst en wordt er een voorstel tot bestemming van het resultaat en uitkering van het resultaat voorgelegd door de BV Sport aan de aandeelhouder. Binnen de kaders van het vennootschapsrecht zijn overige financiële consequenties voor rekening van de aandeelhouder.
Periodieke beoordeling Er bestaat geen specifieke bepaling aangaande periodieke beoordeling. Wel geldt dat een Dienstverleningsovereenkomst voor bepaalde tijd is overeengekomen en dat het eindigen van deze bepaalde tijd (vier jaar) een natuurlijk moment vormt voor een dergelijke beoordeling. In Q4 van 2021 is een nieuwe DVO vastgesteld voor de periode 2022-2025.
Ontwikkelingen Niet van toepassing

Stichtingen en verenigingen

Stichting Centrum voor Jeugd en Gezin Capelle aan den IJssel (CJG)

Terug naar navigatie - Stichting Centrum voor Jeugd en Gezin Capelle aan den IJssel (CJG)
Soort verbintenis Dienstverleningsovereenkomst
Gevestigd Capelle aan den IJssel
Openbaar belang Uitvoeren van de wettelijke taken op het gebied van jeugdhulp en jeugdgezondheidszorg.
Bestuurlijk belang Opdrachtgever
Omvang belang gemeente Artikel 2, lid 3, van de statuten van de stichting bepaalt dat de stichting minimaal 90% van haar werkzaamheden moeten verrichten ten behoeve van de gemeente Capelle aan den IJssel
Verantwoordelijk Bestuurlijk: portefeuillehouder Jeugdgezondheidszorg en Jeugdhulp (de heer Faassen) en portefeuillehouder bestuurlijk toezichthouder (de heer Van Woudenberg) Ambtelijk: Samenleving en Financiën
Taak / doelstelling Het in opdracht van en namens de gemeente Capelle aan den IJssel, al dan niet met inzet van derden, bieden van jeugdgezondheidszorg, op preventie gerichte ondersteuning van jeugdigen en jeugdhulp, alsmede het toekennen van niet vrij-toegankelijke voorzieningen op het gebied van jeugdhulp. Een en ander met inachtneming van de toepasselijke wettelijke regelingen en het gemeentelijk beleid en rekening houdend met alle betrokken maatschappelijke belangen. Het verrichten van alle verdere handelingen, die met het vorenstaande in de ruimste zin verband houden, of daartoe bevorderlijk kunnen zijn.
Veranderingen in belang gedurende het begrotingsjaar Geen
Relatie met programma -Programma 6 Sociaal Domein: deelprogramma 6D Jeugdzorg - Doelstelling voor programma: het vroegtijdig inzetten van jeugdhulp in de eigen omgeving van de jeugdige en diens ouders met als uitgangspunt dat de jeugdhulp die lokaal wordt ingezet zo licht als mogelijk en zo zwaar als nodig is. -Programma 7 Volksgezondheid, duurzaamheid en milieu - Doelstelling voor programma: het nemen van maatregelen ter bevordering van de gezondheid van de bevolking als geheel en waar nodig van specifieke risicogroepen (jeugdgezondheidszorg).
Deelnemende partijen Gemeente Capelle aan den IJssel en Stichting Centrum voor Jeugd en Gezin Capelle aan den IJssel
Financiële consequenties begrotingsjaar Totale bijdrage 2025: 19.869 , bestaat uit: 19.689 DVO en 200 meerwerk opdrachten (addenda)
Vermogen en resultaat verbonden partij Bron: Jaarrekening 2023 Eigen vermogen 1-1-2023: 165 31-12-2023: 595 Vreemd vermogen 1-1-2023: 3.015 31-12-2023: 3.039 Resultaat na bestemming 2023: 431
Risico's Het risico bestaat dat de door de stichting voor lokale jeugdhulp gemaakte kosten hoger zijn dan de gemeentelijke jaarbijdrage. Artikel 17 van de Dienstverleningsovereenkomst bepaalt dat, indien dit met het oog op de liquiditeitspositie noodzakelijk is, de gemeente en de stichting in het geval van meer- en minderwerk daartoe met elkaar in overleg treden. Het is de intentie van de gemeente om de stichting duurzaam te ondersteunen.
Periodieke beoordeling Er bestaat geen specifieke bepaling aangaande periodieke beoordeling of deelname aan de stichting gewenst is. Wel geldt dat een Dienstverleningsovereenkomst voor bepaalde tijd is overeengekomen en dat het eindigen van deze bepaalde tijd (vier jaar) een natuurlijk moment vormt voor een dergelijke beoordeling. In artikel 23 van de statuten van de stichting is bepaald dat het college bevoegd is de stichting eenzijdig te ontbinden
Ontwikkelingen Zie hiervoor bij Financiële consequenties.

Stichting Welzijn Capelle

Terug naar navigatie - Stichting Welzijn Capelle
Soort verbintenis Dienstverleningsovereenkomst met jaarlijkse prestatieafspraken
Gevestigd Capelle aan den IJssel
Openbaar belang Het uitvoeren van diverse taken op het gebied van welzijnswerk en maatschappelijke ondersteuning en het bevorderen van participatie. Samenhang en afstemming tussen welzijn en zorg en een integrale wijkaanpak binnen het sociaal domein.
Bestuurlijk belang Opdrachtgever
Omvang belang gemeente De Gemeente is de enige deelnemende partij in de stichting Welzijn. Het college van B&W benoemt, schorst en ontslaat de leden van de Raad van Toezicht en de directeur-bestuurder
Verantwoordelijk Bestuurlijk: coördinerend portefeuillehouder stichting Welzijn Capelle (de heer Wilson) en portefeuillehouder bestuurlijk toezichthouder (de heer Van Woudenberg) Ambtelijk: Samenleving en Financiën
Taak / doelstelling Het in opdracht van de Gemeente, al dan niet met de inzet van derden, verrichten van diverse uitvoerende taken op het gebied van welzijnswerk, maatschappelijke ondersteuning en het bevorderen van participatie. Een en ander met inachtneming van de toepasselijke wettelijke regelingen en het gemeentelijk beleid en rekening houdend met alle betrokken maatschappelijke belangen; Het verrichten van alle verdere handelingen, die met het vorenstaande in de ruimste zin verband houden of daartoe bevorderlijk kunnen zijn
Veranderingen in belang gedurende het begrotingsjaar Geen
Relatie met programma Programma 6 Sociaal Domein, deelprogramma 6A Sociale infrastructuur - Doelstelling voor programma: het zelfredzaam maken van Capellenaren en ruimte bieden tot het uitvoeren van eigen initiatief.
Deelnemende partijen Gemeente Capelle aan den IJssel en Stichting Welzijn
Financiële consequenties begrotingsjaar Bijdrage 2025: 7.735
Vermogen en resultaat verbonden partij Bron: Jaarrekening 2023 Eigen vermogen 1-1-2023: 166 31-12-2023: 28 Vreemd vermogen 1-1-2023: 1.960 31-12-2023: 2.134 Resultaat na bestemming 2023: -136
Risico's Niet van toepassing
Periodieke beoordeling Er bestaat geen specifieke bepaling aangaande periodieke beoordeling of deelname aan de stichting gewenst is. Wel geldt dat een Dienstverleningsovereenkomst voor bepaalde tijd is overeengekomen en dat het eindigen van deze bepaalde tijd (vier jaar) een natuurlijk moment vormt voor een dergelijke beoordeling.
Ontwikkelingen Geen

Overige gerelateerde partijen

Stichting BLICK op onderwijs (Boeiend Leren in Capelle en Krimpen)

Terug naar navigatie - Stichting BLICK op onderwijs (Boeiend Leren in Capelle en Krimpen)

Bestuurlijk belang 
De gemeenteraden van Capelle en Krimpen aan den IJssel zijn wettelijk toezichthouder op deze stichting. Dit betekent onder andere dat BLICK de jaarrekeningen ter kennisgeving naar de gemeenteraden stuurt conform de statuten.

Maatschappelijk belang 
De stichting verzorgt openbaar onderwijs. De doelstelling voor programma 4 Onderwijs is dat er wordt voorzien in voldoende openbaar onderwijs in de gemeente. Uw raad heeft besloten in te stemmen met het beëindigen van havo en vwo op het EYE College. Het bestuur van BLICK wil zich binnen het EYE College concentreren op het vmbo en praktijkonderwijs. Het bestuur ziet kansen om de positie van deze vormen van het onderwijs te versterken met als doel voldoende bestaansrecht te realiseren. We volgen deze ontwikkeling nauwlettend.

Financieel belang
Er is geen direct en indirect financieel belang, zoals een jaarlijkse exploitatiebijdrage die verstrekt wordt. Wel heeft de gemeente de wettelijke zorgplicht voor voldoende openbaar onderwijs. 

Financiële consequenties in begrotingsjaar
Geen t.a.v. openbaar onderwijs. 

Ontwikkelingen
Niet van toepassing 

Stichting Begraafplaats, Crematorium en Uitvaartcentrum Schollevaar

Terug naar navigatie - Stichting Begraafplaats, Crematorium en Uitvaartcentrum Schollevaar

Bestuurlijk belang 
We hebben de bevoegdheid om een vertegenwoordiger in het stichtingsbestuur te benoemen. De overige bestuursleden worden gevormd door vertegenwoordigers van DELA Coöperatie. De begraafplaats is geprivatiseerd en in erfpacht uitgegeven. De stichting is de formele erfpachtende partij, maar DELA voert het beheer uit. 

Maatschappelijk belang
De Stichting is de erfpachter voor de begraafplaats, het crematorium en het uitvaartcentrum in Schollevaar, waar de lijkbezorging uitgevoerd wordt. Doelstelling voor programma 7 Volksgezondheid en milieu is het uitvoeren van de lijkbezorging en het uitvoeren van de erfpachtovereenkomst. 

Financieel belang
We ontvangen jaarlijks erfpachtbaten.

Financiële consequenties in begrotingsjaar 
In 2025 verwachten we V23 aan erfpachtbaten te ontvangen.

Ontwikkelingen
Niet van toepassing

Stichting tot Exploitatie van de Capelse Golfbaan

Terug naar navigatie - Stichting tot Exploitatie van de Capelse Golfbaan

Bestuurlijk belang
Vanwege de in het verleden gekochte participatie neemt de Gemeente, in de persoon van de burgemeester, zitting in het bestuur. 

Maatschappelijk belang
Het exploiteren van een golfbaan draagt bij aan de sociale leefbaarheid.

Financieel belang
We ontvangen jaarlijks erfpachtbaten en nemen deel in het aandelenkapitaal (onderdeel Programma 0 Bestuur en ondersteuning).

Financiële consequenties in begrotingsjaar
In 2025 verwachten we €45,- aan erfpachtbaten. De huidige erfpachtovereenkomst loopt tot en met 31 december 2035.

Ontwikkelingen 
Niet van toepassing.

Stichting IJsselland Ziekenhuis

Terug naar navigatie - Stichting IJsselland Ziekenhuis

Bestuurlijk belang
Niet van toepassing

Maatschappelijk belang
Het ziekenhuis dient maatschappelijke belangen. 

Financieel belang
We staan garant voor leningen die het IJsselland ziekenhuis heeft afgesloten. De waarde hiervan is N3.744 eind 2025. Volgens het BDO 'benchmark ziekenhuizen 2023' scoort het IJsselland ziekenhuis op plek 56 van de 61 ziekenhuizen, als het gaat om financiële gezondheid. De eindscore is een 5. We voorzien op dit moment geen risico voor onze borgstelling. Binnen Programma 0 Bestuur en ondersteuning bewaken we de borgstelling.

Financiële consequenties in begrotingsjaar 
Niet van toepassing

Ontwikkelingen 
Niet van toepassing

Stichting Havensteder

Terug naar navigatie - Stichting Havensteder

Bestuurlijk belang 
Er is geen sprake van een direct bestuurlijk belang, omdat we geen zeggenschap over Havensteder hebben. Wel maken we elke twee jaar prestatieafspraken over de ontwikkeling en kwaliteit van de sociale woningvoorraad. In deze afspraken staan onder andere thema’s als investeringen en de financiering daarvan, duurzaamheid, leefbaarheid en betaalbaarheid.

Maatschappelijk belang 
De woningcorporatie dient maatschappelijke belangen. We staan garant voor een lening die de corporatie heeft afgesloten. Verder maken we samenwerkingsafspraken over de ontwikkeling en kwaliteit van de sociale woningvoorraad. 

Financieel belang 
We staan garant voor enkele leningen die Havensteder heeft afgesloten. De (voorlopige) waarde hiervan is N269.453 eind 2025. Dit betreft een tertiaire borgstelling. Bij eventuele financiële problemen, zullen de woningcoöperaties die eerst onderling moeten oplossen. Daarna is het Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW) garantsteller en in de derde plaats de gemeenten samen met de rijksoverheid (beiden 50%). Vanwege de achtervang, schatten we het borgstellingsrisico laag in. Doelstelling voor programma 8 Stadsontwikkeling is het bewaken van de borgstelling en het maken van afspraken.

Financiële consequenties in begrotingsjaar 
Niet van toepassing

Ontwikkelingen 
Niet van toepassing

Stichting Woonzorg Nederland

Terug naar navigatie - Stichting Woonzorg Nederland

Bestuurlijk belang
Er is geen sprake van een direct bestuurlijk belang, omdat we geen zeggenschap over Woonzorg hebben. Wel hebben we samenwerkingsafspraken gemaakt voor de periode 2022 tot en met 2025.

Maatschappelijk belang
De woningcorporatie dient maatschappelijke belangen. We staan garant voor een lening die de corporatie heeft afgesloten. Verder maken we samenwerkingsafspraken over de ontwikkeling en kwaliteit van de sociale woningvoorraad.

Financieel belang
We staan garant voor enkele leningen die Woonzorg Nederland heeft afgesloten. De waarde hiervan is N8.768 eind 2025. Dit betreft een tertiaire borgstelling. Bij eventuele financiële problemen, zullen de woningcoöperaties die eerst onderling moeten oplossen. Daarna is het Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW) garantsteller en in de derde plaats de gemeenten samen met de rijksoverheid (beide 50%). Doelstelling voor programma 8 Stadsontwikkeling is het bewaken van de borgstelling en het maken van afspraken.

Financiële consequenties in begrotingsjaar
Niet van toepassing

Ontwikkelingen 
Niet van toepassing

Stichting Bibliotheek aan den IJssel

Terug naar navigatie - Stichting Bibliotheek aan den IJssel

Bestuurlijk belang
Er is geen sprake van een direct bestuurlijk belang, omdat de bibliotheek een op zichzelf staande stichting is. Wel hebben we als Gemeente een subsidierelatie met de bibliotheek en is er jaarlijks bestuurlijk overleg tussen de Gemeente en de bibliotheek.

Maatschappelijk belang
De bibliotheek is een voorziening waar mensen informatie kunnen vinden en elkaar kunnen ontmoeten. De bibliotheek heeft onder andere een uitleenfunctie en educatiefunctie. De bibliotheek richt zich binnen ‘een leven lang ontwikkelen’ specifiek op twee geprioriteerde groepen:

*Jeugd tot 18 jaar- taal als basis
*Kwetsbare volwassen (met een achterstand in de (digitale) basisvaardigheden) – meedoen in de samenleving. 

 De doelstelling voor programma 5a Vrijetijdsbesteding (Sport en Cultuur) is het in stand houden van de bibliotheekfunctie.

Financieel belang
De bibliotheek ontvangt een subsidie die groter is dan N250. 

Financiële consequenties in begrotingsjaar
Bijdrage 2025: N1.128

Ontwikkelingen
Vanaf 2026 krijgen gemeenten de zorgplicht om het bibliotheekwerk in hun gemeente in stand te houden. Deze zorgplicht is een wettelijke verplichting. In 2024 en 2025 geven we samen met de bibliotheek aan den IJssel invulling aan de wettelijke taak rondom het bibliotheekwerk.

Stichting Beheer en Exploitatie Kinderboerderij Klaverweide

Terug naar navigatie - Stichting Beheer en Exploitatie Kinderboerderij Klaverweide

Bestuurlijk belang
Niet van toepassing. 

Maatschappelijk belang
De kinderboerderij is een recreatieve en educatieve voorziening voor de Capelse jeugd, waar ze in contact kan komen met dieren. De kinderboerderij ontvangt subsidie hiervoor. De doelstelling voor programma 5B Openbaar groen en (openlucht) recreatie is het in stand houden van de kinderboerderij.

Financieel belang
De stichting ontvangt een subsidie die groter is dan N250. 

Financiële consequenties in begrotingsjaar 
Bijdrage 2025: N500 (exclusief incidentele subsidies)

Ontwikkelingen
Uw raad is tijdens een thema-avond in april 2024 geïnformeerd over het onderzoek dat gaande is naar de mogelijkheden om de kinderboerderij te verhuizen. Het voornemen is om in Q4 van 2024 hierover een principebesluit te nemen. 
In december 2021 is er een motie binnengekomen ‘Geef Capelse kinderen zorg in Capelle’(Zaaknummer 658912). Hieruit kwam het verzoek om de mogelijkheden te onderzoeken om naast de verhuizing, een combinatie te realiseren van een zorgboerderij en de kinderboerderij. Om deze mogelijke combinatie te realiseren is een businesscase aangeleverd door CJG. Uit deze businesscase is er onvoldoende draagkracht gebleken voor een combinatie. De motie is in Q3 van 2024 afgedaan met een negatief besluit voor de combinatie. 

Stichting Kunstzinnige Vorming Rotterdam (SKVR)

Terug naar navigatie - Stichting Kunstzinnige Vorming Rotterdam (SKVR)

Bestuurlijk belang
Niet van toepassing. 

Maatschappelijk belang
De SKVR geeft muziekonderwijs of -cursussen en organiseert muziekactiviteiten. De SKVR ontvangt subsidie om met deze activiteiten een basis te creëren voor actieve en passieve muziekbeleving voor de Capelse jeugd.

De doelstelling voor programma 5A Vrijetijdsbesteding (Sport en cultuur) is het in stand houden van een muziekschool.

Financieel belang
De stichting ontvangt een subsidie die groter is dan N250. 

Financiële consequenties in begrotingsjaar 
Bijdrage 2025: N496 (excl. incidentele subsidies en incl. combinatiefuncties).

Ontwikkelingen 
Niet van toepassing.

Leger des Heils

Terug naar navigatie - Leger des Heils

Bestuurlijk belang
Niet van toepassing.

Maatschappelijk belang
Het Leger des Heils biedt begeleid wonen voor jongvolwassenen. De deelnemers krijgen begeleiding op verschillende leefgebieden, zoals sociale vaardigheden, woonvaardigheden, financiën en veiligheid. De begeleiding is gericht op bevordering van de zelfredzaamheid en zelfstandig wonen.

Doelstelling voor programma 6C Wet maatschappelijke ondersteuning is het in stand houden van de woonvoorziening begeleid wonen.

Financieel belang
De stichting ontvangt een subsidie die groter is dan N250.

Financiële consequenties in begrotingsjaar 
Bijdrage 2025: N394

Ontwikkelingen 
Het Leger des Heils biedt begeleid wonen voor jongvolwassenen. De deelnemers krijgen begeleiding op verschillende leefgebieden, zoals sociale vaardigheden, woonvaardigheden, financiën en veiligheid. De begeleiding is gericht op bevordering van de zelfredzaamheid.