Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen

Onderhoud kapitaalgoederen

Terug naar navigatie - Inleiding

In deze paragraaf gaan we in op het eigendom, beheer en onderhoud van onze kapitaalgoederen. Kapitaalgoederen zijn zaken die de Gemeente nodig heeft om de diensten en goederen die zij levert aan burgers te realiseren. Het zijn grote zaken die meerdere jaren meegaan en meestal deel uit maken van de balans van de gemeente. Voorbeelden zijn wegen, rioleringen of gebouwen.

De Commissie BBV heeft in 2017 een Notitie Materiële Vaste Activa opgesteld met richtlijnen over investeringen, activeren, waarderen, afschrijven en onderhoud. Op basis hiervan hebben we de Nota Vaste activa 2019 gemeente Capelle aan den IJssel  opgesteld, die in het voorjaar van 2019 is vastgesteld.

In het eerste deel van deze paragraaf gaan we in op kapitaalgoederen in de openbare ruimte. In het tweede deel gaan we in op onze gebouwen, het vastgoed. Aan het eind volgt een overzichtstabel met onze kapitaalgoederen.

Openbare ruimte

Openbare ruimte

Terug naar navigatie - Openbare ruimte

Beheerplannen openbare ruimte
In 2023 zijn de nieuwe Beheerplannen vastgesteld. In deze beheerplannen staat hoe de diverse vakdisciplines de komende jaren het beheer en onderhoud gaan aanpakken. De beheerplannen vormen de essentiële technische basis voor het beheer en onderhoud van publieke objecten (assets) in de buitenruimte van Capelle aan den IJssel. De plannen beschrijven hoe de buitenruimte op een doelmatige wijze wordt beheerd en dienen als instrument om aan te tonen dat de gemeente 'in control' is bij het beheer van de openbare ruimte. Thema's zijn onder andere het vergroten van biodiversiteit, klimaatadaptiviteit en duurzaamheid. Dit doen we participatief, waarbij we hinder voor de bewoners zoveel mogelijk willen voorkomen.

Kwaliteitsambitie openbare ruimte
Op landelijk niveau wordt voor beeldkwaliteit gewerkt met de CROW-publicatie 380. Het CROW is het Nationale kennisplatform voor de infrastructuur, verkeer, vervoer en openbare ruimte. In de nieuwe Beheerplannen worden kwaliteitsniveaus uit de beeldkwaliteit van het CROW gehanteerd, te weten; hoog (A), basis (B) en sober (C).

Met het vaststellen van het Programma Buitenruimte en de daarbijbehorende Uitvoeringsagenda draagt het beheer en (groot) onderhoud van de buitenruimte bij aan de leefbaarheid van Capelle aan den IJssel door samen met Capellenaren de Buitenruimte te maken.  Niet alleen kwaliteitsambities spelen een rol bij de afweging voor vervangen en verbetering, maar ook bijvoorbeeld beleving, recreatie, ontmoeting en duurzaamheidsdoelen. Dit zorgt voor een intensiever ontwerpproces en daardoor soms langere doorlooptijden, maar meer tevreden gebruikers.

Wegen

Terug naar navigatie - Wegen

Actuele beleidskaders

  • Herijkte Stedelijke Beheervisie;
  • Kadernotitie Wegen (2010);
  • Beheerplan Verharding 2023;
  • Programma Buitenruimte 2023.

Het beleid is er op gericht om de wegen te laten voldoen aan de gestelde eisen van verkeersveiligheid, leefbaarheid en comfort.

Gehanteerde kwaliteitsambitie
Hoog voor Centrum en beschermde dorpsgezichten en sober voor overig.

Financiële consequenties uit beleidskaders
Bij het beheerplan 2023 is een continuering van het beheer en onderhoud binnen de bestaande financiële kaders aangegeven. Bij de Voor- en Najaarsnota’s worden de afwijkingen op de IBOR-projecten aangegeven. 

Riolering en grondwater

Terug naar navigatie - Riolering en grondwater

Actuele beleidskaders

  • Programma Buitenruimte 2023;
  • Beheerplan Riolering 2023;
  • Gemeentelijk Water- en Rioleringsplan (GWRP) 2023.

Riolering
Het beheer van de riolering is gebaseerd op het vastgestelde GWRP 2023. Hierin staat beschreven hoe we invulling geven aan de wettelijke plicht voor het doelmatig en milieutechnisch verantwoord inzamelen en transporteren van het afvalwater binnen ons grondgebied. De zorgplicht voor afvalwater is een uitvloeisel van de invoering van de Wet gemeentelijke watertaken (2008) en als zodanig opgenomen in het GWRP. De zorgplicht is gesplitst in:

  • zorgplicht voor stedelijk afvalwater – het inzamelen en transport van afvalwater naar een zuiveringtechnisch werk;
  • zorgplicht voor afvloeiend hemelwater – de inspanningen kunnen bestaan uit het inzamelen, bergen en transporteren van relatief schoon water;
  • zorgplicht voor grondwater – inzameling of aanvoer van (overtollig) grondwater om structureel nadelige gevolgen van de grondwaterstand te voorkomen of beperken (mits doelmatig en niet onder de verantwoordelijkheid van het waterschap of de provincie te vallen).

Grondwater
Net als bij riolering is de zorgplicht voor grondwater een uitvloeisel van de invoering van de Wet gemeentelijke watertaken (2008) en als zodanig opgenomen in het GWRP 2023. De zorgplicht bepaalt dat we structureel nadelige gevolgen van de grondwaterstand voor de aan de grond gegeven bestemming zoveel mogelijk moeten voorkomen of beperken. Wel dient het treffen van die maatregelen doelmatig te zijn en niet onder de verantwoordelijkheid van het waterschap of de provincie te vallen.

Gehanteerde kwaliteitsambitie
Basis.

Financiële consequenties uit beleidskaders
In 2023 is het Beheerplan Riolering vastgesteld en zijn rioolvervanging en -verbetering opgenomen in de dynamische IBOR-Programmering. Het nieuwe Water- en Rioleringsplan 2023 is vastgesteld binnen de bestaande financiële kaders.

Water

Terug naar navigatie - Water

Actuele beleidskaders

  • Programma Buitenruimte 2023;
  • Beheerplan Water 2023;
  • Gemeentelijk Water- en Rioleringsplan (GWRP) 2023.

Voor water heeft de gemeente een onderhoudsplicht voor (eigen) oppervlaktewater en de ontvangstplicht voor vrijkomende baggerspecie uit het oppervlaktewater.

Oppervlaktewater
Het inrichten en beheren van oppervlaktewater is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van waterschappen, gemeenten en andere betrokken partijen. Het oppervlaktewater is grotendeels in beheer en onderhoud bij het Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard (HHSK). Het resterende deel is in beheer en onderhoud bij de Gemeente. Hiervoor is de Gemeente onderhoudsplichtig.

Vrijkomende baggerspecie
De Gemeente heeft ontvangstplicht voor – een groot gedeelte van – al de, uit het oppervlaktewater vrijkomende baggerspecie. Dat kan zijn vrijkomend slib, mits verspreidbaar, bij baggeren, bladeren en (drijf)vuil bij blad- en vuilvissen en waterplanten, riet en kroos bij maaien en krozen. 

Duikers
Voor de transportfunctie van water is het belangrijk dat watergangen met elkaar verbonden zijn. Daar waar water en wegen elkaar kruisen, kan dit door toepassing van bruggen. Wanneer gebruik wordt gemaakt van dammen, dan moet de verbinding tussen watergangen worden gerealiseerd door duikers. Voor zover het voorzieningen in de openbare ruimte betreft, zijn we verantwoordelijk voor de aanleg, het beheer en onderhoud van duikers. 

Oeverbescherming
Oeverbeschermingen zorgen niet alleen voor niet afkalven van oevers en waarborging van doorstroom profielen, maar kunnen ook een positieve bijdrage leveren aan de biodiversiteit en aantrekkelijkheid van de openbare ruimte. Oeverbeschermingen kunnen bestaan uit natuurvriendelijke oevers, natuurlijk ontwikkelde oevers, beschoeiingen, palen rijen, basaltkeien en grassen (ongeschoeid). 

Gehanteerde kwaliteitsambitie
Basis.

Financiële consequenties uit beleidskaders
In 2023 is het Beheerplan Water vastgesteld en zijn de bagger-, duiker- en oeverbeschermingsvervanging en -verbetering opgenomen in de dynamische IBOR-Programmering. Het nieuwe Water- en Rioleringsplan 2023 is vastgesteld binnen de bestaande financiële kaders.

Openbaar groen en speelplaatsen

Terug naar navigatie - Openbaar groen en speelplaatsen

Actuele beleidskaders

  • Groenvisie 2011;
  • Bomenbeleidsplan 2013;
  • Beheerplan groen 2023;
  • Visie Schollebos 2020;
  • Speelruimte beleidsplan 2000;
  • Beheerplan Speelplaatsen 2023;
  • Programma Buitenruimte 2023.

Bovenstaande beleidsstukken verwoorden de doelstelling en de uitgangspunten van instandhouding van technische, recreatieve, architectonische en ecologische functies die aan het groen en speelruimtes in stedelijke- en landelijke gebieden zijn verbonden.

Gehanteerde kwaliteitsambitie
Hoog voor centrum/beschermde dorpsgezichten, basis voor wonen en sober voor overig.

Financiële consequenties uit beleidskaders
Bij het beheerplan 2023 is een continuering van het beheer en onderhoud binnen de bestaande financiële kaders aangegeven.  

Openbare verlichting

Terug naar navigatie - Openbare verlichting

Actuele beleidskaders

  • Herijkte Stedelijke Beheervisie;
  • Kadernotitie Openbare Verlichting 2010;
  • Beheerplan openbare verlichting 2023;
  • Programma buitenruimte 2023.

Het voldoen van de openbare verlichting aan de normering van de Nederlandse stichting voor verlichtingskunde (NSVV 2001) hebben we als doel gesteld en opgenomen in de vastgestelde kadernotitie openbare verlichting 2010.  Zoals in de herijkte Stedelijke Beheervisie is aangegeven, is het beleid erop gericht de constructies te beheren en te onderhouden op een zodanige wijze dat de veiligheid van de gebruikers is gewaarborgd.  In het beheerplan 2023 hebben we de aanpak voor het onderhoud opgenomen. We hebben een beheersysteem  waarmee we planmatig beheer uitvoeren. De benodigde inventarisaties zijn verricht. Vanuit deze inventarisaties wordt het planmatig onderhoud, zoals het vervangen van lichtmasten en armaturen aangestuurd of uitgevoerd. Optredende knelpunten lossen we per geval op.

Gehanteerde kwaliteitsambitie
Sober.

Financiële consequenties uit beleidskaders
Het vervangen van lichtmasten gebeurt uitsluitend in ophoogprojecten wanneer de masten de leeftijd van veertig jaar hebben bereikt of in uitzonderlijke projecten als de lichtmasten naar aanleiding van 3D metingen worden afgekeurd. Bij het beheerplan 2023 is een continuering van het beheer en onderhoud binnen de bestaande financiële kaders aangegeven. Bij de Voor- en Najaarsnota’s worden de afwijkingen op de IBOR-projecten aangegeven. 

Kunstwerken

Terug naar navigatie - Kunstwerken

Actuele beleidskaders

  • Kadernotitie Civiel Technische kunstwerken 2010;
  • Beheerplan Civieltechnische Kunstwerken 2023.

Gehanteerde kwaliteitsambitie
Sober.

Financiële consequenties uit beleidskaders
Bij het beheerplan 2023 is een continuering van het beheer en onderhoud binnen de bestaande financiële kaders aangegeven.

Verkeersvoorzieningen

Terug naar navigatie - Verkeersvoorzieningen

Actuele beleidskaders

  • Beheerplan Verkeersvoorzieningen 2023;
  • Visie Voetgangersoversteekplaatsen 2013;
  • Programma mobiliteit 2021.

Gehanteerde kwaliteitsambitie
Basis

Financiële consequenties uit beleidskaders
Bij het beheerplan 2023 is een continuering van het beheer en onderhoud binnen de bestaande financiële kaders aangegeven.

Beeldende kunstwerken

Terug naar navigatie - Beeldende kunstwerken

Actuele beleidskaders
Niet van toepassing.

Doelstelling
Het onderhouden van gemeentelijke kunstwerken in openbare ruimten.

Gehanteerde kwaliteitsambitie
Sober.
Beeldende kunstwerken moeten schoon, heel en vrij van graffiti zijn en in hun oorspronkelijke toestand behouden blijven.

Financiële consequenties uit beleidskaders
Voor het bepalen van planmatig onderhoud voor komende jaren aan de beeldende kunstwerken, wordt momenteel gewerkt aan een MJOP.  Dit is naar verwachting eind 2024 gereed. Op basis daarvan wordt bepaald of een aparte voorziening voor de beeldende kunstwerken nodig is en hoe hoog de benodigde jaarlijkse dotatie hiervoor moet zijn.  

De onderhoudsuitgaven betreffen:

  • periodieke controle door schoonmaakbedrijf, doordat er een driejarig onderhoudscontract is afgesloten;
  • jaarlijkse controle langs alle gemeentelijke kunstwerken door eigen dienst.

Reiniging

Terug naar navigatie - Reiniging

Actuele beleidskaders

  • Beleidsplan Afval ‘In een schone woonomgeving van afval naar grondstof’ (BBV 1482927 juli 2024).

Er wordt gericht op het verminderen van restafval en beter scheiden van grondstoffen met als gevolg schonere stromen. Dit wordt bereikt door middel van minicontainers bij laagbouw en gfe-cocons bij hoogbouw. Er wordt ingezet op gedragsverandering en goed contractbeheer om de basis op orde te krijgen.

Gehanteerde kwaliteitsambitie
Niet van toepassing.

Financiële consequenties uit beleidskaders
Bij de afvalstoffenheffing is het uitgangspunt dat deze heffingen de kosten voor afvalinzameling voor maximaal 100% moeten dekken. Hierbij houden we ons aan de voorschriften van de kostentoerekening met betrekking tot kwijtscheldingen, inningkosten en indirecte lasten. 

Gemeentelijk vastgoed

Gemeentelijk vastgoed

Terug naar navigatie - Gemeentelijk vastgoed

Gemeentelijk vastgoed
We zijn eigenaar van een omvangrijke en gevarieerde vastgoedportefeuille. Vastgoed, waarmee we onze sociaal-maatschappelijke doelstellingen mogelijk maken. Onze Vastgoedportefeuille bevat momenteel 123 objecten met een WOZ-waarde van 174 miljoen euro. Denk aan scholen, sportaccommodaties, buurthuizen en theaters. Maar ook aan woningen, winkels, brandweerkazerne, parkeergarages, kantoren en bedrijfshuisvesting.

Met ons strategisch bezit ondersteunen we bij de ontwikkeling van de stad. Ook via deze route draagt ons vastgoed bij aan wijken waar onze inwoners prettig kunnen leven: we creëren ruimte voor nieuwe woningen en verbetering van de infrastructuur. Onze bedrijfsvoeringpanden en rioolgemalen dienen het algemeen nut en met het bezit van de voor publiek toegankelijke monumenten dragen we bij aan het behoud van het Capels erfgoed en aan de uitstraling van onze stad. 

De gemeente Capelle aan den IJssel investeert al sinds haar bestaan in maatschappelijk vastgoed met als doel een goed voorzieningenniveau te creëren, dat aansluit op en ondersteunend is aan de beleidsuitgangspunten zoals de gemeente ze geformuleerd heeft. Ook nu vinden diverse investeringen plaats om het aanbod –en behoud aan voorzieningen te optimaliseren, zoals de bouw van nieuwe scholen en sportaccommodaties.

We willen als goed rentmeester met ons vastgoed omgaan. Hierbij vervullen we de eigenaarsrol en alle verantwoordelijkheden die daarbij horen. Denk aan het beheer en onderhoud van het vastgoed, maar ook aan de verhuur, ontwikkeling, exploitatie en verkoop. Deze bundeling van activiteiten en kennis beoogt doelmatigheid en effectiviteit

Algemene beleidskaders
Het beleid met betrekking tot het gemeentelijk vastgoed is vastgelegd in:
•    Nota Beleidskaders 'Optimalisatie gemeentelijk vastgoed' (BBV 464890, 8 oktober 2012);
•    Beleidsnota 'Vastgoed in beweging 2013' (BBV 518742, 11 juni 2013);
•    Meerjaren Perspectief Vastgoed 2019 ‘Verder bouwen aan onze maatschappelijke voorzieningen' (BBV 1091427, juni  2019).

Een nieuw, kort cyclisch plan, Kaders Vastgoed 2024-2026, met kaders en uitgangspunten wordt voorgelegd ter vaststelling in Q2 2025, waarmee de beleidskaders uit 2012, 2013 en 2019 voor de unit Vastgoed, afdeling Dienstverlening geactualiseerd worden.

Onderhoudsniveau gemeentelijke vastgoed
Verantwoord accommodatiebeheer vraagt goed onderhoud van de gebouwen. Om het niveau van onderhoud te objectiveren, wordt elke drie jaar door een extern bureau geïnventariseerd welk meerjarenonderhoud noodzakelijk is. Daarbij wordt rekening gehouden met de economische levensduur en het type pand. Voor het onderhoudsniveau wordt uitgegaan van landelijk toegepaste conditieniveaus gebaseerd op de Nederlandse Norm 2667 (NEN 2667) en wordt het volgende conditieniveau gehanteerd voor: 
•    Bedrijfspanden en monumenten conditieniveau 2 (goed);
•    Welzijns-, sportaccommodaties, onderwijshuisvesting, niveau 3 (redelijk);
•    Strategische objecten, niveau 4 (matig). 

Voor het uitvoeren van het onderhoud aan het gemeentelijke vastgoed is een voorziening gevormd. Jaarlijks wordt de voorziening doorgerekend waarbij voor de dotaties aan de voorziening onderhoud uitgegaan wordt van een termijn van tien jaar. 

Overzicht kapitaalgoederen

Overzicht kapitaalgoederen

Terug naar navigatie - Overzicht kapitaalgoederen

Om inzicht te geven of de gehanteerde kwaliteitsambities zijn gerealiseerd, presenteren we, naast de gehanteerde kwaliteitsambitie, ook de gerealiseerde kwaliteitsambitie. Daarnaast geven we, in lijn met de aanbevelingen vanuit het team Onderhoud Kapitaalgoederen van de werkgroep Duisenberg, aan wanneer het niveau is gemeten, om de hoeveel jaar de meting plaats vindt en bij afwijkingen van de norm wat de achtergrond hiervan is. 

Kapitaalgoed Onderdeel Eenheid Jaarverslag 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Gehanteerde kwaliteitsambitie
Wegen Verharding m2 3.052.000 3.052.000 3.050.000 Hoog (centrum+ beschermde dorpsgezichten), Sober (overig)
Waterdoorlatende (groene) verharding m2 6.000 - 9.000 Sober
Openbare verlichting Masten stuks 15.387 16.765 15.130 Hoog (centrum+ beschermde dorpsgezichten), Sober (overig)
Armaturen stuks 17.692 17.025 17.640 Hoog (centrum+ beschermde dorpsgezichten), Sober (overig)
Civieltechnische Kunstwerken Bruggen stuks 244 244 246 Sober
Visplaatsen stuks 36 39 36 Sober
Geluidkerende constructies m 4.244 4.244 4.244 Sober
Grondkerende constructies m 8.168 8.118 Sober
Tunnels & viaducten stuks 23 23 23 Sober
Portalen stuks - 8 8 Sober
Trappen stuks - 4 4 Sober
Verkeersvoorzieningen Borden stuks 9.500 9.500 9.500 Hoog (centrum+ beschermde dorpsgezichten), Basis (overig)
Verkeersregelinstallaties stuks 31 31 31 Hoog (centrum+ beschermde dorpsgezichten), Basis (overig)
Belijning km 546 546 546 Hoog (centrum+ beschermde dorpsgezichten), Basis (overig)
Slagbomen + beheercentrale ParkShuttle stuks 6+1 6+1 7 Basis
Straatnaamborden en -verwijzingsborden stuks - 3.300 3.300 Hoog (centrum+ beschermde dorpsgezichten), Basis (overig)
Gemeentelijke buurt- en objectbewegwijzeringsborden stuks - 330 330 Hoog (centrum+ beschermde dorpsgezichten), Basis (overig)
ANWB-masten met wegwijzers stuks - 185 185 Basis
Groen Oppervlakte m2 2.920.000 2.975.000 2.920.000 Hoog voor centrum/beschermde dorpsgezichten, wonen: Basis, overig: Sober
Aantal bomen stuks 26.000 26.000 Basis
Speelplaatsen Plekken inclusief trapvelden stuks 258 258 258 nvt
Toestellen stuks 964 939 965 nvt
Trapvelden stuks 53 35 35 nvt
Beeldende kunstwerken Gemeentelijk eigendom objecten 60 60 61 nvt
Particulier eigendom objecten 8 8 8 nvt
Water Oppervlak oppervlaktewater ha 151 151 151 nvt
Hiervan in beheer en onderhoud bij HHSK ha 146 145,5 146 nvt
Hiervan in beheer en onderhoud bij gemeente ha 6 5,5 6 nvt
Beschoeiingen (totaal) km 200 200 191 Sober
Duikers km 571 571 571 Sober
Gemeentelijke gronden Verhuurde gronden, inclusief uitgifte in (erf)pacht nvt nvt nvt nvt nvt
Riolering Lengte rioolstelsel km 297 297 298 nvt
Lengte drainageafvoerleidingen km - 167 167 nvt
Lengte persleidingen hoofd- en subgemalen km - 42 42 nvt
Lengte persleidingen drukriolering km - 10 10 nvt
Inspectieputten stuks - 9.119 9.176 nvt
Kolken stuks - 34.441 34.442 Basis
Lijngoten km - 4 4 Basis
Gemalen (hoofd, sub en regen) stuks 79 79 79 nvt
Drukrioolunits stuks - 187 187 nvt
Meetnet van peilbuizen stuks - 398 398 nvt
Regenmeters stuks - 6 6 nvt
Overstortmeter stuks - 27 27 nvt
Drainagepompen (bemalen drainage) stuks - 11 11 nvt
Aansluitingen woningen en niet-woningen stuks 33.057 33.027 33.030 nvt
Reiniging Ondergrondse containers stuks 1.783 1.695 1.698 nvt
Bovengrondse containers stuks 631 841 727 nvt
Overige gebouwen en Gronden Horeca m2 110 110 110 NEN 2767 Conditieniveau 3 (redelijk)
Bank m2 270 270 270 NEN 2767 Conditieniveau 3 (redelijk)
Fitness m2 383 383 383 NEN 2767 Conditieniveau 3 (redelijk)
Kerk m2 192 192 183 NEN 2767 Conditieniveau 3 (redelijk)
Bedrijfspand m2 599 - - NEN 2767 Conditieniveau 3 (redelijk)
Voormalig schoolgebouw m2 - 599 599 NEN 2767 Conditieniveau 3 (redelijk)
Aula begraafplaats m2 37 37 NEN 2767 Conditieniveau 3 (redelijk)
Woning (dispositie) m2 - 134 134 NEN 2767 Conditieniveau 3 (redelijk)
Bedrijfsvoering Gemeentehuis m2 10.861 10.861 10.861 NEN 2767 Conditieniveau 2 (goed)
Gemeentewerf m2 4.094 4.094 4.094 NEN 2767 Conditieniveau 2 (goed)
Kantoor m2 990 990 990 NEN 2767 Conditieniveau 2 (goed)
Crisisbeheersing en brandweer Brandweerkazerne m2 3.291 3.291 3.291 NEN 2767 Conditieniveau 3 (redelijk)
Parkeren Fietsenstalling m2 760 760 760 NEN 2767 Conditieniveau 3 (redelijk)
Openbaar vervoer Lift m2 41 0 41 NEN 2767 Conditieniveau 3 (redelijk)
Onderwijshuisvesting Onderwijs m2 76.922 76.922 76.796 NEN 2767 Conditieniveau 3 (redelijk)
Sportaccommodaties Zwembad/sporthalcombinatie m2 6.662 6.622 6.622 NEN 2767 Conditieniveau 3 (redelijk)
Sporthal of -zaal m2 9.079 9.079 9.079 NEN 2767 Conditieniveau 3 (redelijk)
Gymnastieklokalen m2 5.331 5.331 5.156 NEN 2767 Conditieniveau 3 (redelijk)
Verenigingsruimte/kleedkamer m2 5.060 5.923 5.923 NEN 2767 Conditieniveau 3 (redelijk)
Sportvelden m2 288.791 288.791 288.791 NEN 2767 Conditieniveau 3 (redelijk)
Cultuurpresentatie Theater m2 6.593 6.593 4.647 NEN 2767 Conditieniveau 3 (redelijk)
Jongerencentrum m2 - - 717 NEN 2767 Conditieniveau 3 (redelijk)
Muziekcentrum m2 - - 725 NEN 2767 Conditieniveau 3 (redelijk)
Verenigingsruimte m2 - - 226 NEN 2767 Conditieniveau 3 (redelijk)
Musea Museum m2 40 40 40 NEN 2767 Conditieniveau 3 (redelijk)
Cultureel erfgoed Kerktoren m2 152 152 152 NEN 2767 Conditieniveau 2 (goed)
Van Capellenhuis m2 1.018 - -
Media Bibliotheek m2 1.490 1.490 1.490 NEN 2767 Conditieniveau 3 (redelijk)
Openbaar groen en (openlucht) recreatie Kinderboerderij m2 319 319 319 NEN 2767 Conditieniveau 3 (redelijk)
Samenkracht en burgerparticipatie Jeugd/kindercentra m2 593 593 445 NEN 2767 Conditieniveau 3 (redelijk)
Wijkcentrums en buurthuizen m2 5.630 5630 4.084 NEN 2767 Conditieniveau 3 (redelijk)
Kinderopvang m2 1.939 1939 2.159 NEN 2767 Conditieniveau 3 (redelijk)
Opvang Oekrainers m2 - 8.084 8.084 NEN 2767 Conditieniveau 3 (redelijk)
Riolering Rioolgemaal + kantoor m2 470 470 470 nvt
Rioolgemalen m2 828 580 580 nvt
Wonen en bouwen Woningen m2 233 233 329 NEN 2767 Conditieniveau 4 (matig)
Strategische panden/leegstandsbeheer m2 6.238 6.238 5.807 NEN 2767 Conditieniveau 4 (matig)