Paragraaf Bedrijfsvoering

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

In Capelle besteedt de Gemeente de haar toevertrouwde middelen rechtmatig, doelmatig en doeltreffend en zorgen we dat de gemeente transparant is. Een betrouwbare partner voor de burgers en ondernemers. Voorwaarde hiervoor is een goede bedrijfsvoering (afgemeten aan prestaties en resultaten), een belangrijke factor voor het imago van de Gemeente. Een onderwerp dat daarom hoog op de gemeentelijke agenda staat.

De paragraaf bedrijfsvoering geeft inzicht in de stand van zaken en de beleidsvoornemens van de gemeentelijke bedrijfsvoering. Hiermee bedoelen we de bedrijfsprocessen die nodig zijn om de beleidsdoelstellingen uit onze programma's te realiseren. De afdelingen Financiën, Bestuur- en Concernondersteuning en Dienstverlening verrichten veel van deze bedrijfsvoering processen.  Deze afdelingen hebben een adviserende-, ondersteunende- en kaderstellende rol. Ze zijn een kritische sparringpartner voor de beleidsafdelingen. Ze creëren de omstandigheden of leveren hier een bijdrage aan om Capelle beter en mooier te maken vanuit de (wettelijke) taken, waar we voor staan en de doelen die de organisatie nastreeft.

Organisatieontwikkeling

Terug naar navigatie - Organisatieontwikkeling

We hebben in Capelle de ambitie om de gemeentelijke organisatie wendbaar in te richten en te organiseren. We werken continu aan de doorontwikkeling van de organisatie. Dit heeft de afgelopen jaren tot concrete acties en resultaten geleid zoals leiderschaps- en sturingsprincipes, rollen en verantwoordelijkheden. In Capelle gaan we samen in vertrouwen op weg! Dat is de ambitie van onze organisatie, die in 2018 is vastgesteld (zie ook: ambitiecapelle.nl). 

Als vervolg hierop hebben we  in 2023 een organisatievisie opgesteld, waarin is vastgelegd wat de opgaven zijn waar de organisatie voor staat, wat voor organisatie daarvoor nodig is, wat de gewenste manier van werken is, welke rollen daarbij horen en wat dat van de organisatie vraagt. We vertalen de organisatievisie in acties in het organisatie A3 jaarplan.

In 2024 zijn  de resultaten van  MTO meting (eind 2023) gepresenteerd. Leiderschap, werkplezier en werkdruk zijn belangrijke thema's in de enquête. Op basis van de uitkomsten formuleren we actiepunten en voeren deze uit, om te zorgen voor een (verdere) groei van medewerkerstevredenheid.

 

Personele sterkte en personeelsbudget 2025 tot en met 2032

Terug naar navigatie - Personele sterkte en personeelsbudget 2025 tot en met 2032
Organisatie-eenheid Budget Toegestane formatie in fte
2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031 2032 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031 2032
Bestuur
Raadsleden 861 861 861 861 861 861 861 861 33 33 33 33 33 33 33 33
Griffie 808 808 808 808 808 808 808 808 7 7 7 7 7 7 7 7
Burgemeester en wethouders 882 882 882 882 882 882 882 882 6 6 6 6 6 6 6 6
Subtotaal Bestuur 2.551 2.551 2.551 2.551 2.551 2.551 2.551 2.551 46 46 46 46 46 46 46 46
Organisatie
Gemeentesecretaris / directie 1.196 1.196 1.196 1.196 1.196 1.196 1.196 1.196 12 12 12 12 12 12 12 12
BCO 8.966 8.647 8.647 8.647 8.647 8.647 8.647 8.647 89 86 86 86 86 86 86 86
Samenleving 7.865 7.865 7.865 7.865 7.865 7.865 7.865 7.865 84 84 84 84 84 84 84 84
Stadsbeheer 11.799 11.799 11.799 11.799 11.707 11.707 11.707 11.707 137 137 137 137 135 135 135 135
Stadsontwikkeling 9.069 9.069 9.069 9.069 9.069 9.069 9.069 9.069 89 89 89 89 89 89 89 89
Dienstverlening 6.376 6.176 6.176 6.176 6.176 6.176 6.176 6.176 78 76 76 76 76 76 76 76
Financiën 4.801 4.801 4.801 4.801 4.801 4.801 4.801 4.801 51 51 51 51 51 51 51 51
Subtotaal Organisatie 50.072 49.553 49.553 49.553 49.461 49.461 49.461 49.461 540 535 535 535 533 533 533 533
Overige
Forensenvergoeding 210 210 210 210 210 210 210 210
Ambtsjubilea 54 44 55 28 28 28 28 28
Ondernemingsraad 89 89 89 89 89 89 89 89
Stelpost cao loonontwikkeling 1.468 1.957 1.957 1.957 1.957 1.957 1.957 1.957
Subtotaal Overige 1.821 2.300 2.311 2.284 2.284 2.284 2.284 2.284
Totaal 54.444 54.404 54.415 54.388 54.296 54.296 54.296 54.296 586 581 581 581 579 579 579 579

Specificatie bedrijfsvoeringbudget 2025

Terug naar navigatie - Specificatie bedrijfsvoeringbudget 2025
Omschrijving Bedrag
Salarissen en sociale lasten N51.717
Belastingen N103
Duurzame goederen N108
Inhuur derden N1.601
Overige goederen en diensten N6.755
Mutatie voorzieningen N438
Kapitaallasten N515
Doorbelastingen V432
Taakstelling bedrijfsvoering V1.713
Totaal lasten N59.091
Huren V10
Overige goederen en diensten V280
Doorbelastingen GR IJsselgemeenten V2.462
Totaal baten V2.752
Saldo bedrijfsvoering N56.339

Salarissen en sociale lasten
Hieronder vallen de directe en indirecte loonkosten. De directe loonkosten zijn genormeerd op het aantal fte's vermenigvuldigd met het maximum van de functionele rang inclusief sociale lasten. De indirecte loonkosten bestaan onder andere uit forensenvergoeding, aanvulling FPU-regeling, wachtgelders, ambtsjubilea, kosten ondernemingsraad en overwerk.

Belastingen
Dit betreft de lokale heffingen van de gebouwen gemeentehuis, gemeentewerf en werkplein.

Duurzame goederen
Dit budget is bedoeld voor incidentele vervanging van apparatuur en meubilair. Bij grote investeringen in apparatuur en meubilair wordt een investeringskrediet aangevraagd.

Inhuur derden
Betreft inhuur- en uitzendkrachten.

Overige goederen en diensten (lasten)
Hieronder vallen alle facilitaire kosten (repro, schoonmaak, frankering), materieel, voertuigen, gereedschappen, energiekosten, advies en onderzoekskosten, verzekeringen maar ook organisatiekosten zoals netto perceptie- en bankkosten, de kosten voor de arbodienst, werving en selectie, OR, vergoeding commissie bezwaar.

Mutatie voorzieningen
Betreft een jaarlijkse dotatie ten behoeve van het onderhoud aan de gemeentelijke gebouwen en de gemeentewerf.

Kapitaallasten
Dit betreft de afschrijvingslasten van de investeringen van het gemeentehuis, de gemeentewerf, telecommunicatie, het bedrijfsrestaurant, voertuigen (tractie), etcetera.

Doorbelastingen
Betreft doorbelastingen aan investeringen.

Huren
Betreft met name een huurcomponent voor het Werkplein GR-IJsselgemeenten.

Overige goederen en diensten (baten)
Betreft diverse vergoedingen van derden.

Doorbelastingen GR IJsselgemeenten
In de begroting van de GR IJsselgemeenten zit een kostencomponent voor de ondersteuning van HR, facilitaire diensten, financiën, etcetera. Gemeente Capelle aan den IJssel voert dit uit voor de GR en ontvangt daar een vergoeding voor.

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen

Informatiemanagement en data
De in 2023 nieuw aangetrokken informatiemanager is sinds Q2 2024 niet meer werkzaam bij de gemeente Capelle. Ten tijde van het schrijven van deze begroting (Q3 2024) is de werving van een nieuwe informatiemanager in volle gang. De nieuwe informatiemanager zal verdergaan met het samenstellen van een ICT portfolio, de behoeften in de organisatie op het gebied van informatiemanagement in kaart brengen en kijken naar de al lopende projecten. Totdat een nieuwe informatiemanager is geworven, worden de belangrijkste informatiemanagementtaken waargenomen door het hoofd van de unit Informatie. 

Integriteit
De gemeente Capelle aan den IJssel is een betrouwbare partner voor haar inwoners, ondernemers, andere organisaties en andere overheden. We zijn een integere gemeentelijke organisatie, waar sprake is van een veilige werkomgeving met continue aandacht voor de bevordering van het integriteitsbewustzijn en voor voldoende ruimte om in een open cultuur dilemma’s en risico’s te bespreken. Integriteit is een onlosmakelijk onderdeel van de professionaliteit van alle ambtenaren, bestuurders en politieke ambtsdragers. We houden nadrukkelijk oog voor de rol van de overheid die toeziet op het naleven van wet- en regelgeving. De gemeente beschikt over een beleidsplan bestuurlijke en ambtelijke integriteit en ter uitvoering daarvan een jaarplan bestuurlijke integriteit en een jaarplan ambtelijke integriteit. Onder regie van de Coördinator ambtelijke en bestuurlijke integriteit, die naar verwachting einde 2024 in dienst zal treden van de Gemeente, zullen deze plannen, en overige onderdelen van het integriteitsbeleid, worden geactualiseerd en uitgevoerd. 

Privacy- / gegevensbescherming
Bescherming privacy / persoonsgegevens is de verantwoordelijkheid van de hele organisatie en verdient ieders volle aandacht en awareness. Afgelopen jaren is hard gewerkt aan de organisatorische inbedding van beleid en uitvoering van bescherming privacy / persoonsgegevens. Zo hebben we de tools bepaald voor het (wettelijk verplichte) register van verwerkingen van persoonsgegevens en voor het uitvoeren van (pre-)dpia's (data protection impact assessment; een instrument om vooraf de privacy risico's van een gegevenswerking in kaart te brengen zodat we tijdig maatregelen kunnen treffen om deze risico's te verkleinen). We zijn planmatig aan de slag gegaan met de uitvoering van deze verplichtingen. Ook zijn we verdergegaan met het opstellen van procesbeschrijvingen om daarmee meer inzichtelijk te krijgen welke persoonsgegevens op welke wijze in welk proces worden verwerkt.

De komende jaren komen er grote uitdagingen op de Gemeente af. Datatechnologie en algoritmes helpen om data te kunnen analyseren en de dienstverlening aan burgers te verbeteren. Aan deze technologie en algoritmes zijn risico’s verbonden voor de privacy van burgers. De focus van de Autoriteit Persoonsgegevens ligt op ‘dataprotectie in een digitale samenleving’. De uitdaging ligt in het vinden van een goede balans tussen (privacy en digitaliserings-) wetgeving enerzijds en de toenemende inzet van datatechnologie anderzijds. Voor wat betreft die wetgeving moeten er de komende drie jaar dertien Europese digitale wetten (met betrekking tot onder andere kunstmatige intelligentie; databeheer; cybersecurity; digitale identiteit) worden geïmplementeerd. Deze wetten hebben een rechtstreekse impact op beveiliging en privacy, op de interne en externe communicatie, op organisatie en bestuur, op toezicht en handhaving, op het personeelsbestand, op de processen, juridische zaken en, uiteraard, op de informatievoorziening. Een heuse digitale transformatie, die aandacht en capaciteit vergt door de hele organisatie heen.

Een uitdaging is ook het privacy-proof delen van persoonsgegevens in samenwerkingsverbanden, vooral in het sociaal domein en in het veiligheidsdomein. Overheden en betrokken organisaties moeten effectief kunnen samenwerken, zonder daarbij de risico’s voor de privacy uit het oog te verliezen. Privacybeleid en de naleving van dat beleid moeten daarop aansluiten. Een belangrijk wetsvoorstel is hier de Wet aanpak meervoudige problematiek sociaal domein (Wams). Dit wetsvoorstel moet de wettelijke grondslag bieden voor de verzameling, verwerking en deling van noodzakelijke persoonsgegevens over de domeinen en organisatiegrenzen heen. Een ander belangrijk wetsvoorstel is de Wet gegevensverwerking door samenwerkingsverbanden (Wgs). Doel van deze wet is het versterken en versnellen van de aanpak van ondermijnende criminaliteit en om beter samen te werken bij de aanpak van complexe problematiek rond overlast, huiselijk geweld en criminaliteit. 

Common ground
De gemeente wil samenwerking tussen inwoners, marktpartijen en kennisinstellingen stimuleren. Hiervoor dient de informatie ingericht te zijn in lijn met de principes voor Common Ground. Common Ground is een manier om techniek en informatievoorziening te organiseren vanuit het oogpunt van samenwerking en gegevensuitwisseling. Dit vraagt om een andere manier van omgaan met gegevens. Overheid en leveranciers werken ernaartoe dat systemen en data twee eigen omgevingen worden. Door data los van werkprocessen en applicaties op te slaan en te bevragen bij de bron, in plaats van ze veelvuldig te kopiëren en op te slaan, kunnen gegevens makkelijker uitgewisseld worden. Dit moet het mogelijk maken snel en flexibel te vernieuwen, te voldoen aan privacywetgeving en efficiënt om te gaan met data. Het uiteindelijke doel van Common Ground is het eenvoudiger, sneller en slimmer oplossen van grote maatschappelijke opgaven.

Datagedreven werken
Een opkomende ontwikkeling is dat gemeenten steeds meer gaan sturen en werken vanuit hun data. Ook komen steeds vaker verzoeken vanuit de organisatie om data te mogen leveren aan een externe partij. Hierbij moet altijd voldoende oog zijn voor privacy en beveiliging. De opslag en technisch kunnen inrichten en beheren van de opslaglocatie vraagt om extra budget voor ICT en om meer expertise in datagedreven werken binnen de gemeenten.

Robotisering en AI 
Robotic Process Automation (RPA) kan gebruikt worden om repetitieve taken te automatiseren en operationele efficiëntie te verbeteren. Hierdoor kunnen medewerkers worden vrijgemaakt voor meer strategische taken. Bovendien evolueert RPA snel door de integratie met kunstmatige intelligentie (AI) en machine learning (ML). De integratie van AI en ML breidt RPA uit naar complexere taken zoals besluitvorming, natuurlijke taalverwerking en het verwerken van ongestructureerde gegevens. Dit biedt voordelen zoals verhoogde productiviteit en kostenbesparingen, maar ook uitdagingen zoals werkprocesherstructurering en dataprivacy. In 2024 is een pilot gestart, waarna gemeenten op basis van Return Of Investment berekening kunnen beslissen over verdere investeringen in deze technologie.

Cloud architectuur 
Cloudoplossingen zijn nu de norm, met een toename van SaaS-applicaties en een afname van on-premise hosting. Dit verschuift technisch beheer naar netwerk- en securitybeheer, terwijl functioneel beheer zich meer richt op proceskennis en samenwerking met leveranciers. Hoewel migratie naar de cloud duur is en SaaS-contracten vaak prijziger zijn, verandert de hoeveelheid werk niet. In 2024 zijn we gestart met de geleidelijke overstap naar Microsoft Azure, waarbij in 2025 een blauwdruk voor de nieuwe cloudinfrastructuur wordt gemaakt. Deze gefaseerde aanpak minimaliseert risico’s en moderniseert onze infrastructuur, met behoud van operationele stabiliteit.

Informatiebeveiliging 
Omdat het aantal cyber aanvallen wereldwijd blijft groeien, is het cruciaal om cybersecurity en bedrijfscontinuïteit te blijven versterken. Een belangrijke trend in dit verband is het gebruik van artificial intelligence (AI) binnen de cybersecurity. AI speelt hierbij een dubbele rol: het helpt bij snelle detectie van incidenten, maar maakt ook geavanceerde cyberdreigingen mogelijk. Daarom is het essentieel te blijven werken aan bewustwording onder medewerkers.

ICT IJsselgemeenten gebruikt de nieuwste technieken en voert regelmatige penetratietests uit om kwetsbaarheden te identificeren. De medewerkers die verantwoordelijk zijn voor de cybersecurity, worden continu geschoold om bij te blijven op dit vakgebied. We hebben een actief awareness-programma en geavanceerde tools om afwijkend gedrag te detecteren. Veel tijd en effort wordt ook gestoken in het actueel houden van de diverse omgevingen.

Om de gevolgen van een digitale inbreuk te verminderen wordt de komende jaren ingezet om onze data beter te beschermen. Dit gebeurt door het Zero Trust-concept verder door te voeren en vertrouwelijkheid labels voor data op documentniveau in te voeren. 

Gezien de blijvende dreiging van cyberincidenten, onderzoeken we manieren om herstel na een incident te versnellen. Indien nodig zullen extra investeringen worden gedaan om dit te realiseren.

Dienstverlening ICT 
De verantwoordelijkheden van ICT IJSSELgemeenten omvatten infrastructuur, informatiebeveiliging, informatie-management, functioneel en technisch beheer, en een 24/7 servicedesk.

De servicedesk is het eerste aanspreekpunt voor storingen en vragen. IT-adviseurs vertalen de informatiebehoefte van afdelingen in samenspraak met de informatiemanager van de gemeente. Verder ondersteunen IT-adviseurs de afdelingen, beheren de contracten en maken afspraken met gemeenten en leveranciers, gericht op harmonisatie, 'cloud tenzij', en Zero Trust.

Systeem- en functioneel beheerders houden de systemen actueel, prioriterend op IT-veiligheid, procesonderbrekingen, en uitbreiding van functionaliteiten.

Uitdagingen op het gebied van dienstverlening ICT

Significante groei aantal gebruikers 
De verwachting is dat het aantal gebruikers van ICT IJsselgemeenten begin 2025 op 1500 gebruikers uitkomt. Een significante groei van ten opzichte van de duizend gebruikers, waarmee in 2014 mee werd gestart. Hierdoor neemt de druk op techniek, beheer en ondersteuning aanzienlijk toe. In- en uitdiensttreding wordt complexer door de uitrol van beveiligde apparatuur.

Afhankelijkheid leveranciers wordt groter 
Daarnaast neemt onze afhankelijkheid van externe leveranciers toe, vooral vanwege de verschuiving naar cloudgebaseerde diensten. Hoewel dit functioneel beheer ontlast, vermindert het onze controle over technische aanpassingen, wat kan leiden tot langere wachttijden bij problemen en afname van technische expertise bij ons personeel.

Inkoop en aanbestedingen (incl. social return)

De inkoopuitgaven van de gemeente beslaan een substantieel deel van de gemeentelijke begroting. Daarmee vormt inkoop een belangrijk sturingsinstrument om gemeentelijke maatschappelijke doelen te realiseren, onder andere via het instrument van de social return. We willen zo doelmatig mogelijk inkopen conform de (Europese) aanbestedingswetgeving en ons eigen inkoopbeleid.  

Conform afspraak met uw raad hebben we de inkoopuitgaven over 2023 laten analyseren, zowel die van de gemeente als van GR IJSSELgemeenten. De resultaten van deze 'inkoopdiagnose' zijn met de betreffende afdelingen besproken en worden verder opgepakt.

Conform toezegging zullen we einde dit jaar uw raad informeren over de stand van zaken van lopende Europese aanbestedingen en van Europese aanbestedingen die het afgelopen jaar zijn afgerond.

Medio dit jaar zijn het nieuwe (regionale) beleid en de nieuwe (regionale) spelregels social return vastgesteld. 

In opdracht van uw raad voeren we momenteel een (interne) evaluatie van de aanbesteding herontwikkeling Stadsplein uit. De resultaten van deze evaluatie zullen we in Q4 2024 aan uw raad presenteren.

Beleidsprioriteiten 2025

  • Verdere inrichting contractbeheer en -management
  • Opzetten (wettelijk) verplichte klachtenregeling en -loket voor aanbestedende diensten (mogelijk gezamenlijk met andere gemeenten)
  • Stimuleren van meer aandacht voor het toepassen van milieucriteria bij aanbestedingen
  • Meer focus op (communicatie met) ondernemers
  • Aanbestedingsdocumenten omzetten naar duidelijke taal (meer toegankelijk maken voor geïnteresseerde ondernemers)

HR
De ontwikkelingen op het gebied van HR: 

  • Er is sprake van een krappe en gewijzigde arbeidsmarkt. We zetten stevig in op werving en de professionalisering van de arbeidsmarktcommunicatie. We hebben een vaste recruiter, staan soms op banenmarkten en zijn actief op linkedin en jobboards 
  • Mede als gevolg van een gewijzigde arbeidsmarkt stijgt de inhuur sterker dan verwacht. We streven naar vaste dienstverbanden, maar staan ook positief ten opzichte van inhuur
  • De hoogte van het ziekteverzuim is zorgwekkend. Deze ligt boven het gemiddelde van vergelijkbare gemeenten. We investeren in activiteiten om het ziekteverzuim niet verder op te laten lopen of zelfs terug te dringen. We starten op korte termijn met het aanbieden van een periodiek medisch onderzoek (PMO), organiseren trainingen rondom verzuim, wet verbetering poortwachter en verzuimgesprekken voeren.
  • Om de hoge uitstroom tegen te gaan en te zorgen voor behoud en doorstroom van medewerkers, investeren we onder andere in loopbaancoaching, matchingtafel, cursussen en talentprogramma's
  • De voortgang van de optimalisatie en digitalisering van HR-processen blijft achter. Het risico is dat verdere doorontwikkeling stagneert. We gaan het HR-systeem en de HR-processen verder optimaliseren
  • We zijn het stagebeleid aan het herijken en we werken samen met de Hogeschool Rotterdam om te komen tot een stagebureau

Juridische Zaken

Speciale aandacht gaat op het gebied van juridische zaken in 2025 uit naar de volgende onderwerpen:

  • Afhandeling klachten: uitvoeren (Plan van Aanpak) aanbevelingen DoeMee-onderzoek klachtbehandeling (iov Nederlandse Vereniging van Rekenkamers en Rekenkamercommissies); uitvoeren aandachtspunten vanuit jaarverslag 2023 Ombudsman Rotterdam-Rijnmond
  • Juridische kwaliteitszorg: uitvoeren legal scans ten aanzien van afdelingen / units en producten / diensten
  • Procesverbetering implementatie nieuwe wetgeving
  • Actualisering gemeentelijke verordeningen / beleidsregels
  • Verbetering gemeentelijk bekendmakingenbeleid

Voortgang artikel 213a onderzoeken

Terug naar navigatie - Voortgang artikel 213a onderzoeken

Algemeen
De Verordening onderzoeken doelmatigheid en doeltreffendheid bestuur (artikel 213a Gemeentewet) Capelle aan den IJssel 2023 bepaalt dat we periodiek onderzoek verrichten naar de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het door ons gevoerde bestuur. Doelmatigheid wordt gedefinieerd als de mate waarin een maximale hoeveelheid producten en prestaties is gerealiseerd met een minimale hoeveelheid middelen of een hogere kwaliteit wordt bereikt met een gelijkblijvende hoeveelheid aan middelen. Doeltreffendheid wordt gedefinieerd als de mate waarin de geleverde producten en prestaties bijdragen aan het realiseren van gestelde gemeentelijke beleidsdoelen.

Vooruitblik onderzoek 2025
Het onderzoek 2025 richt zich, mede gelet op het eerder dan verwacht in financieel zwaar weer terechtkomen en de zeer forse ombuigingsopgave, eerst en vooral naar wat we ook kunnen leren van andere gemeenten en hoe onze eigen begroting weer robuuster gemaakt kan worden. Tevens wordt, in afstemming met de betreffende afdelingen, verder gewerkt aan de lopende- en nog op te starten onderzoeken.

Actuele plannen van aanpak in het kader van de opvolging van aanbevelingen in Rekenkamerrapporten

Terug naar navigatie - Actuele plannen van aanpak in het kader van de opvolging van aanbevelingen in Rekenkamerrapporten

In het kader van artikel 185a Gemeentewet wordt (vanaf de Begroting 2024) voortaan in elke Begroting en Jaarstukken een totaaloverzicht verstrekt van actuele plannen van aanpak, die door uw raad zijn vastgesteld naar aanleiding van uitgebrachte Rekenkamerrapporten.
In uw Verordening Rekenkamer is vastgelegd dat het college bij ieder Rekenkamerrapport een plan van aanpak ter vaststelling voorlegt aan uw raad.

In de jaarrekening 2023 zijn de plannen van aanpak “Grip op inkoop” en “Openbaar Goed” als afgerond aangemerkt en van het gecombineerde plan van aanpak “Woonbeleid” is afgesproken dat jaarlijks in de monitor van het Programma Wonen op te nemen.

Onderstaand is het enige nog actuele plan van aanpak opgenomen, inclusief de afspraken over de periodieke voortgangsverantwoording:

  • Plan van aanpak ter uitvoering van het Rekenkamerrapport "Gebiedsontwikkeling het Nieuwe Rivium", vastgesteld in de raad van 8 november 2021. Tot nu toe is mondeling aangegeven wat de voortgang is van de aanbevelingen. In aanvulling daarop zou in het derde kwartaal 2024 een schriftelijke voortgangsrapportage aan uw raad worden aangeboden. Dit wordt naar verwachting het vierde kwartaal 2024.