Beheren mobiliteitsdata
In 2025 geldt er Europese regelgeving voor het delen van bepaalde mobiliteitsdata. Hiervoor moeten we onze data (nog) beter en betrouwbaarder maken. Daarvoor gaan we diverse inventarisaties en verbeteracties uitvoeren in 2025, zodat niet alleen de data voldoen aan de richtlijnen, maar ook op niveau blijven.
Openbaar vervoer regio Rotterdam
Het aantal OV-reizigers neemt nog steeds toe. Toch lijkt het erop dat vervoerstromen na corona structureel zijn gewijzigd, bijvoorbeeld doordat werknemers meer thuiswerken. Eind 2023 zijn nieuwe, realistische concessie-afspraken gemaakt. Onderdeel hiervan is dat de RET haar bedrijfsvoering en het tram- en busnet toekomstbestendig gaat maken. Vanwege het personeelstekort ontstaat een steeds grotere uitdaging voor de RET (en andere OV-aanbieders) om het OV te laten rijden. Hierdoor wordt tot nu toe een afgeschaalde dienstregeling gereden. We houden de ontwikkelingen op het gebied van openbaar vervoer nauwlettend in de gaten.
Bewoners- en werkgeversaanpak
In 2025 zetten we onze samenwerking met Zuid-Holland Bereikbaar voort om een vervolg te geven aan de bewoners- en werkgeversaanpak. Bewoners worden gestimuleerd om buiten de spitsen en meer met de fiets te reizen. Werkgevers worden benaderd om werknemers te verleiden thuis te werken en op een meer duurzame wijze te reizen of thuis te werken. Ook stelt Zuid-Holland Bereikbaar het ‘gebiedsprogramma Rotterdam en omstreken’ op, waar Capelle aan meewerkt als een van de gebiedspartners.
Snelheidsverschillen op het fietspad
Begin 2025 leggen we het uitvoeringsplan fiets aan u voor nadat het fietsbeleid in mei 2024 is vastgesteld. Een van de maatregelen die hierin terugkomt is de bromfiets die we op diverse locaties van het (brom)fietspad naar de weg verplaatsen. Hierdoor nemen de snelheidsverschillen op het fietspad af waardoor het prettiger en veiliger fietsen is op het fietspad. Daarnaast ontstaat er meer ruimte op de fietspaden waardoor fietsers elkaar gemakkelijker kunnen inhalen. We doen dit in overleg met de fietsersbond.
Verkeerssituatie Rivium
Een van de locaties waar we op inzetten voor de toekomst, is de wijk Rivium. Hier wordt over enkele jaren gestart met de bouw van nieuwe woningen. In 2025 gaan we verder met het voorbereiden van de verkeersplannen. Daarbij kan gedacht worden aan zaken rondom het vervoer over water, de Parkshuttle, fietsverbindingen, wandelvoorzieningen, bereikbaarheid van hulpdiensten en aanpassingen van wegen.
MIRT Algeracorridor
Eind 2023 zijn we samen met gemeente Krimpen aan den IJssel, Krimpenerwaard, Rotterdam, de Provincie Zuid-Holland en de MRDH gestart met de kwartiermakers fase van de Algeracorridor. Dit is een fase tussen de verkennings- en planuitwerkingsfase die we met bovenstaande vijf partijen uitvoeren. In de tweede helft van 2024 ronden we de kwartiermakersfase af en zijn de uitgangspunten bekend om de planuitwerkingsfase in te gaan. De afspraken leggen we vast in een nieuwe bestuursovereenkomst en na ondertekening starten we met de aanbesteding van de ingenieursdiensten.
Optimalisatie fietsroute Algerabrug - Capelsebrug
Afgelopen jaren is de MIRT-verkenning uitgevoerd voor lange termijn doorstromingsmaatregelen op de Algeracorridor. Daarnaast zijn er maatregelen voorbereid die onderdeel uitmaken van de Korte Termijn Aanpak Algeracorridor, ook wel bekend als KTA Algeracorridor. Een van deze maatregelen binnen de KTA Algeracorridor is de optimalisatie van de fietsroute tussen de Algerabrug en Capelsebrug. Dit is een schakel binnen de regionale fietsroute Lekkerkerk – Rotterdam. Het definitief ontwerp op Capels grondgebied is in de zomer van 2023 vastgesteld. In de tweede helft van 2024 starten we met het uitvoeren van de verschillende optimalisaties aan de fietsroute. We ronden de werkzaamheden af in 2025.
Optimalisatie fietsroute Algerabrug – Rivium (zuidelijke fietsroute)
De optimalisatie van de zuidelijke fietsroute tussen de Algerabrug en Rivium is onderdeel van de KTA Algeracorridor. De fietsverbinding wordt geoptimaliseerd door het fietspad te verbreden, kruispunten veiliger te maken, een voetpad te realiseren naast het fietspad en een fietsstraat te maken ter hoogte van de Zeeheldenbuurt. In 2024 ronden we de voorbereidingen voor de optimalisatie van de fietsroute af, om in 2025 te starten met de uitvoering.
Toegankelijkheid haltes Openbaar Vervoer
Om het gebruik van het openbaar vervoer te stimuleren, verbeteren we de toegankelijkheid van bushaltes. Het voornemen was om in 2024 dertig haltes te verhogen. Bij de uitwerking is gebleken, dat buurtbushaltes niet voor subsidie in aanmerking komen en een deel van de reguliere bushaltes grootschalige aanpassingen vergen, waardoor het budget ontoereikend was. Besloten is om in 2025 een aantal reguliere haltes aan te pakken, die met kleinschalige aanpassingen toegankelijk gemaakt kunnen worden (zes haltes). Het toegankelijk maken van de overige haltes zal meeliften met herinrichtingsprojecten.
Doorstroming Capelseweg - Kanaalweg
Conform de uitgangspunten uit het Coalitieakkoord 2022-2026 doen we onderzoek naar de doorstromingsmaatregelen op de Capelseweg-Kanaalweg. Op deze corridor is regelmatig sprake van filevorming. Het onderzoek naar de doorstroming ronden we in 2025 af.
Ontsluiting wijk Schenkel
Conform de uitgangspunten uit het Coalitieakkoord 2022-2026 hebben we in 2023 onderzoek uitgevoerd naar de benodigde doorstromingsmaatregelen op de Kralingseweg om de wijk Schenkel beter te ontsluiten. Dit hebben we in nauwe samenwerking met een bewonerswerkgroep en gemeente Rotterdam opgepakt. De verbetermaatregelen zijn in beeld, net als de kosten om dit mogelijk te maken. We leggen de doorstromingsmaatregelen en verwachte kosten in de tweede helft van 2024 aan u voor.
Een verkeersveilige situatie op de weg
De landelijke trend is dat gemeenten hun snelheden op de wegen verlagen. Door lagere snelheden van gemotoriseerd verkeer neemt de kans op (ernstige) ongevallen tussen bijvoorbeeld auto en fiets af. Daarnaast hebben lagere snelheden van gemotoriseerd verkeer een positieve invloed op de leefbaarheid in Capelle aan den IJssel. In het verkeersveiligheidsplan gaan we dieper in op deze materie en leggen aan u voor op welke wegen we de snelheid willen verlagen. Dit doen we in overleg met hulpdiensten en OV-partijen.