Programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat

Missie

Terug naar navigatie - Missie

We maken en behouden een veilige, schone en prettige buitenruimte. Om de bereikbaarheid in stand te houden en waar mogelijk te verbeteren, investeren we in maatregelen voor de auto, openbaar vervoer, fietsers en voetgangers. Daarbij hebben we oog voor de verschillende doelgroepen en belanghebbenden en zetten we de samenwerking met onze partners voort. Ook blijven we aandacht geven aan het vergroten van de verkeersveiligheid en dragen we bij aan een duurzame en toekomstgerichte stad.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Schone, hele en veilige openbare buitenruimte

Terug naar navigatie - Schone, hele en veilige openbare buitenruimte

We zijn verantwoordelijk voor een schone, hele en veilige openbare buitenruimte. 

BG25 - Waardering voor het schoonmaken van de bestrating

De bewonersenquête vindt in de oneven jaren plaats. Eenheid: gemiddeld rapportcijfer.

Bron: bewonersenquête
Boekwerk 2019 2021 2023 2025
Streefwaarde 6,0 6,0 6,0 6,0
Jaarrekening 6,2 6,2 6,4

BG25 - Meldingen buitenruimte

Eenheid: aantal meldingen. 

Bron: interne registratie
Boekwerk 2022 2023 2024 2025
Verwachtingswaarde 6.700 6.300 6.300 6.700
Jaarrekening 9.273 6.863

BG25 - Afhandeling meldingen buitenruimte binnen termijn

Eenheid: %. 

Bron: interne registratie
Boekwerk 2022 2023 2024 2025
Streefwaarde 98% 98% 90% 95%
Jaarrekening 90% 90%

Verschillende vormen van vervoer in balans

Terug naar navigatie - Verschillende vormen van vervoer in balans

We verbeteren de doorstroming en bereikbaarheid in Capelle. Daarbij hebben we aandacht voor verschillende vervoersvormen zoals openbaar vervoer, fietsers, voetgangers en autovervoer.  

Wat doen we daarvoor? / Wat gaan we daarvoor doen?

Een verkeersveilige stad

Terug naar navigatie - Een verkeersveilige stad

We blijven prioriteit geven aan verkeersveiligheid.  

BG25 - Geregistreerde ongevallen

Het aantal geregistreerde ongevallen zijn ongevallen waar politie bij is geweest. We vinden het van belang om inzicht te geven in het aantal geregistreerde ongevallen, maar niet gepast om hier een verwachtingswaarde voor op te nemen.
Eenheid: aantal geregistreerde ongevallen.
De cijfers voor 2024 zijn tot en met september 2024.

Bron: Viastat
Boekwerk 2020 2021 2022 2023 2024 2025
Jaarrekening 244 252 336 320 248

BG25 - Gewonden bij geregistreerde ongevallen

Aantal gewonden bij geregistreerde ongevallen. Geregistreerde ongevallen zijn ongevallen waar politie bij is geweest. We vinden het van belang om inzicht te geven in het aantal gewonden bij geregistreerde ongevallen, maar niet gepast om hier een verwachtingswaarde voor op te nemen.
Eenheid: aantal gewonden.
De cijfers voor 2024 zijn tot en met september 2024.

Bron: Viastat
Boekwerk 2020 2021 2022 2023 2024 2025
Jaarrekening 53 54 67 77 100

BG25 - Dodelijke slachtoffers bij geregistreerde ongevallen

Aantal dodelijke slachtoffers bij geregistreerde ongevallen. Geregistreerde ongevallen zijn ongevallen waar politie bij is geweest. We vinden het van belang om inzicht te geven in het aantal dodelijke slachtoffers bij geregistreerde ongevallen, maar niet gepast om hier een verwachtingswaarde voor op te nemen.
Eenheid: aantal dodelijke slachtoffers.
De cijfers voor 2024 zijn tot en met september 2024.

Bron: Viastat
Boekwerk 2020 2021 2022 2023 2024 2025
Jaarrekening 0 0 2 1 4

Wat doen we daarvoor? / Wat gaan we daarvoor doen?

Toekomstbestendige stad

Terug naar navigatie - Toekomstbestendige stad

De mobiliteitsbehoefte verandert en de keuzes voor vervoerswijzen daarmee ook. We bereiden de stad voor op het gebruik van nieuwe manieren van reizen. We spelen in op de klimaatverandering en onderzoeken waar we maatregelen kunnen treffen om de wateroverlast door het gebruik van andere verharding te verminderen. 

Wat doen we daarvoor? / Wat gaan we daarvoor doen?

Beleid en regelgeving

Terug naar navigatie - Beleid en regelgeving

KADERSTELLEND BELEID

  • Coalitieakkoord 2022 – 2026 ‘Voor vandaag en morgen’ (juni 2022);
  • Programma Mobiliteit 2020-2030 (Raadsvoorstel 406688 maart 2021);
  • Programma Buitenruimte (BBV 1154528  juli 2023).

OVERIG BELEID, NOTA'S, VERORDENINGEN EN ACTIEPLANNEN

Gemeenteraad:

  • Fietsbeleid Capelle aan den IJssel 2024-2032 (Raadsvoorstel 1438079 mei 2024);
  • Nota Parkeerbeleid 2023 en Nota Parkeernormen 2023 (BBV 975999 januari 2023;
  • Bestemmingsplan Parkeren Capelle aan den IJssel (BBV 1339623, Raadsvoorstel 1339626, februari 2024).

College van B&W:

  • Uitvoeringsprogramma Programma Mobiliteit 2021-2025 (BBV 492105 juli 2021);
  • Meerjaren Perspectief Vastgoed 2019 (BBV 1091427 juni 2019);
  • Handboek Inrichting Openbare Ruimte (BBV 536041 januari 2014).

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen

Beheren mobiliteitsdata
In 2025 geldt er Europese regelgeving voor het delen van bepaalde mobiliteitsdata. Hiervoor moeten we onze data (nog) beter en betrouwbaarder maken. Daarvoor gaan we diverse inventarisaties en verbeteracties uitvoeren in 2025, zodat niet alleen de data voldoen aan de richtlijnen, maar ook op niveau blijven.

Openbaar vervoer regio Rotterdam 
Het aantal OV-reizigers neemt nog steeds toe. Toch lijkt het erop dat vervoerstromen na corona structureel zijn gewijzigd, bijvoorbeeld doordat werknemers meer thuiswerken. Eind 2023 zijn nieuwe, realistische concessie-afspraken gemaakt. Onderdeel hiervan is dat de RET haar bedrijfsvoering en het tram- en busnet toekomstbestendig gaat maken. Vanwege het personeelstekort ontstaat een steeds grotere uitdaging voor de RET (en andere OV-aanbieders) om het OV te laten rijden. Hierdoor wordt tot nu toe een afgeschaalde dienstregeling gereden. We houden de ontwikkelingen op het gebied van openbaar vervoer nauwlettend in de gaten.

Bewoners- en werkgeversaanpak 
In 2025 zetten we onze samenwerking met Zuid-Holland Bereikbaar voort om een vervolg te geven aan de bewoners- en werkgeversaanpak. Bewoners worden gestimuleerd om buiten de spitsen en meer met de fiets te reizen. Werkgevers worden benaderd om werknemers te verleiden thuis te werken en op een meer duurzame wijze te reizen of thuis te werken. Ook stelt Zuid-Holland Bereikbaar het ‘gebiedsprogramma Rotterdam en omstreken’ op, waar Capelle aan meewerkt als een van de gebiedspartners. 

Snelheidsverschillen op het fietspad 
Begin 2025 leggen we het uitvoeringsplan fiets aan u voor nadat het fietsbeleid in mei 2024 is vastgesteld. Een van de maatregelen die hierin terugkomt is de bromfiets die we op diverse locaties van het (brom)fietspad naar de weg verplaatsen. Hierdoor nemen de snelheidsverschillen op het fietspad af waardoor het prettiger en veiliger fietsen is op het fietspad. Daarnaast ontstaat er meer ruimte op de fietspaden waardoor fietsers elkaar gemakkelijker kunnen inhalen. We doen dit in overleg met de fietsersbond.

Verkeerssituatie Rivium 
Een van de locaties waar we op inzetten voor de toekomst, is de wijk Rivium. Hier wordt over enkele jaren gestart met de bouw van nieuwe woningen. In 2025 gaan we verder met het voorbereiden van de verkeersplannen. Daarbij kan gedacht worden aan zaken rondom het vervoer over water, de Parkshuttle, fietsverbindingen, wandelvoorzieningen, bereikbaarheid van hulpdiensten en aanpassingen van wegen. 

MIRT Algeracorridor 
Eind 2023 zijn we samen met gemeente Krimpen aan den IJssel, Krimpenerwaard, Rotterdam, de Provincie Zuid-Holland en de MRDH gestart met de kwartiermakers fase van de Algeracorridor. Dit is een fase tussen de verkennings- en planuitwerkingsfase die we met bovenstaande vijf partijen uitvoeren. In de tweede helft van 2024 ronden we de kwartiermakersfase af en zijn de uitgangspunten bekend om de planuitwerkingsfase in te gaan. De afspraken leggen we vast in een nieuwe bestuursovereenkomst en na ondertekening starten we met de aanbesteding van de ingenieursdiensten.

Optimalisatie fietsroute Algerabrug - Capelsebrug
Afgelopen jaren is de MIRT-verkenning uitgevoerd voor lange termijn doorstromingsmaatregelen op de Algeracorridor. Daarnaast zijn er maatregelen voorbereid die onderdeel uitmaken van de Korte Termijn Aanpak Algeracorridor, ook wel bekend als KTA Algeracorridor. Een van deze maatregelen binnen de KTA Algeracorridor is de optimalisatie van de fietsroute tussen de Algerabrug en Capelsebrug. Dit is een schakel binnen de regionale fietsroute Lekkerkerk – Rotterdam. Het definitief ontwerp op Capels grondgebied is in de zomer van 2023 vastgesteld. In de tweede helft van 2024 starten we met het uitvoeren van de verschillende optimalisaties aan de fietsroute. We ronden de werkzaamheden af in 2025.

Optimalisatie fietsroute Algerabrug – Rivium (zuidelijke fietsroute)
De optimalisatie van de zuidelijke fietsroute tussen de Algerabrug en Rivium is onderdeel van de KTA Algeracorridor. De fietsverbinding wordt geoptimaliseerd door het fietspad te verbreden, kruispunten veiliger te maken, een voetpad te realiseren naast het fietspad en een fietsstraat te maken ter hoogte van de Zeeheldenbuurt. In 2024 ronden we de voorbereidingen voor de optimalisatie van de fietsroute af, om in 2025 te starten met de uitvoering.

Toegankelijkheid haltes Openbaar Vervoer
Om het gebruik van het openbaar vervoer te stimuleren, verbeteren we de toegankelijkheid van bushaltes. Het voornemen was om in 2024 dertig haltes te verhogen.  Bij de uitwerking is gebleken, dat buurtbushaltes niet voor subsidie in aanmerking komen en een deel van de reguliere bushaltes grootschalige aanpassingen vergen, waardoor het budget ontoereikend was. Besloten is om in 2025 een aantal reguliere haltes aan te pakken, die met kleinschalige aanpassingen toegankelijk gemaakt kunnen worden (zes haltes). Het toegankelijk maken van de overige haltes zal meeliften met herinrichtingsprojecten.   

Doorstroming Capelseweg - Kanaalweg
Conform de uitgangspunten uit het Coalitieakkoord 2022-2026 doen we onderzoek naar de doorstromingsmaatregelen op de Capelseweg-Kanaalweg. Op deze corridor is regelmatig sprake van filevorming. Het onderzoek naar de doorstroming ronden we in 2025 af.

Ontsluiting wijk Schenkel
Conform de uitgangspunten uit het Coalitieakkoord 2022-2026 hebben we in 2023 onderzoek uitgevoerd naar de benodigde doorstromingsmaatregelen op de Kralingseweg om de wijk Schenkel beter te ontsluiten. Dit hebben we in nauwe samenwerking met een bewonerswerkgroep en gemeente Rotterdam opgepakt. De verbetermaatregelen zijn in beeld, net als de kosten om dit mogelijk te maken. We leggen de doorstromingsmaatregelen en verwachte kosten in de tweede helft van 2024 aan u voor.

Een verkeersveilige situatie op de weg 
De landelijke trend is dat gemeenten hun snelheden op de wegen verlagen. Door lagere snelheden van gemotoriseerd verkeer neemt de kans op (ernstige) ongevallen tussen bijvoorbeeld auto en fiets af. Daarnaast hebben lagere snelheden van gemotoriseerd verkeer een positieve invloed op de leefbaarheid in Capelle aan den IJssel. In het verkeersveiligheidsplan gaan we dieper in op deze materie en leggen aan u voor op welke wegen we de snelheid willen verlagen. Dit doen we in overleg met hulpdiensten en OV-partijen.

Wijzigingsvoorstellen

Terug naar navigatie - Wijzigingsvoorstellen

De wijzigingsvoorstellen van programma 2 staan hieronder weergegeven.

Programma 2 - Wijzigingsvoorstel 2024 2025 2026 2027 2028 Onvermijdelijk / beleidskeuze / technisch Portefeuillehouder
2.1 Kwetsbare woningvoorraad N0 N0 N0 N0 N0 Onvermijdelijk Geissler
2.2 Gebiedsprogramma Zuid-Holland Bereikbaar N50 N0 N0 N0 N0 Onvermijdelijk Van Woudenberg
2.3 Overhevelen budgetten Mobiliteit (via reserve eenmalig) N0 N0 N0 N0 N0 Technisch Van Woudenberg
2.4 Investering IBOR N0 N28 V121 V11 N136 Onvermijdelijk Wilson
Totaal N50 N28 V121 V11 N136

2.1 Kwetsbare woningvoorraad - onvermijdelijk

Terug naar navigatie - 2.1 Kwetsbare woningvoorraad - onvermijdelijk

De lasten en baten van dit voorstel bedragen N/V363. De baat betreft een bijdrage van Havensteder van V363 voor de aanpak van achterstallig onderhoud van de achtergangpaden in de overgedragen gebieden. De last van N363 betreft het benodigde herstel van deze achtergangpaden waarvan N100 in 2024 en N263 in 2025.

2.2 Gebiedsprogramma Zuid-Holland Bereikbaar - onvermijdelijk

Terug naar navigatie - 2.2 Gebiedsprogramma Zuid-Holland Bereikbaar - onvermijdelijk

Voor het gebiedsprogramma Rotterdam en omstreken (hinderopgave/werkgeversaanpak) is eenmalig N50 nodig voor het opstellen van een gebiedsprogramma van drie jaar (2025-2027). Alle gebiedspartners (acht gemeenten, PZH, MRDH, RWS, ZHB en het Havenbedrijf Rotterdam) leveren een bijdrage om dit gebiedsprogramma vorm te geven.

2.4 Investering IBOR - onvermijdelijk

Terug naar navigatie - 2.4 Investering IBOR - onvermijdelijk

De lasten/baten van dit voorstel bedragen V31/N59 in 2025, V119/V2 in 2026, N23/V33 in 2027, N102/N34 in 2028, V49/N38 in 2029, V56/N38 in 2030, V57/N38 in 2031 en V107/N88 in 2032. 

Om de buitenruimte op een gelijkmatige wijze in stand te houden, zoals toegelicht in onze beheerplannen uit 2023, is het noodzakelijk dat we vervangingsonderhoud uitvoeren. Hierdoor houden we de buitenruimte schoon, heel en veilig, nu en in de toekomst. 

Bij al onze projecten bekijken we welke (koppel)kansen we kunnen creëren door bijvoorbeeld samenwerking met Capelse bedrijven, Havensteder en diverse afdelingen intern. We passen verbeteringen toe in de inrichting, met minder verharding en meer groen. Hiermee maken we Capelle aan den IJssel meer bloemrijk en kleurrijk, waterrobuust en hittebestendig. Daarnaast maken we wegen veiliger door de inrichting aan te passen van 50 km naar 30 km per uur. Waar mogelijk passen we innovaties toe. Bijvoorbeeld water passerende, groene parkeerplaatsen. Door een combinatie met andere water regulerende maatregelen spelen we in op (toekomstige) weersextremen in lijn met het Programma Buitenruimte. 

Door middel van een termijn planning bepalen we welk vervangingsonderhoud nodig is in welke wijk en op welk moment. Dit passen we zowel op onze IBOR (integrale projecten) als op onze singuliere investeringsprojecten toe. Voorbeelden van singuliere investeringsprojecten zijn de drie verkeersregelinstallaties aan de AvR en de Burgemeester van Berensteijnlaan en diverse bruggen. In dit soort projecten staat de vervanging van een specifiek onderdeel dus centraal. 

Veel factoren zijn van invloed op onze projectplanningen. Denk aan de werkzaamheden van nutsbedrijven, die we zoveel mogelijk in een project willen betrekken (werk met werk maken). Daardoor verminderen we namelijk de overlast in de buitenruimte. Ook de beschikbaarheid van personele capaciteit, zowel intern als extern, is van groot belang voor het realiseren van onze planning. Tenslotte kunnen gebiedsontwikkelingsprojecten zoals het stationsgebied Schollevaar, bouwplan De Werf en de MIRT Algeracorridor van grote  invloed zijn. We willen immers dat de wijken voor onze bewoners, ondernemers en bezoekers goed bereikbaar blijven. 

Hierdoor komt het voor dat er in de tijd gezien geschoven wordt met projecten. Zo gaan de Sporenbuurt-West, De Mient en Orkaden later in uitvoering dan gepland. Daarentegen starten de Sporenbuurt-Midden, Spoorlaan en Valeriusrondeel eerder op. 

Door op deze wijze enige flexibiliteit in onze planning in te bouwen, voorkomen we een financiële boeggolf en een veelheid aan omleidingen in de stad. We houden de buitenruimte gelijkmatig in stand en zorgen intern voor een gelijkmatige hoeveelheid werk. Zoals in onderstaande tabel is weergegeven, heeft dit schuiven geen financiële gevolgen. 

Naast aanbestedingsvoordelen op projecten, hebben we te maken met een markt waarbij de inschrijvingen soms beperkt en daardoor hoger dan verwacht zijn. Vooralsnog valt dit binnen budget.

Wijziging kredieten 2024 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031 2032 Totaal
Programma 2 (TV2.1) V724 V1.329 N2.606 V690 V602 N0 N0 N0 N0 V739
Programma 5B (TV 5.7) N2.055 N731 V875 N461 V509 N0 N0 N0 N0 N1.863
Programma 7 (TV 7.2) N995 V1.339 V591 V669 N80 N0 V750 N750 N400 V1.124
Programma 8 (TV 8.3) V989 V219 V411 N1.619 N0 N0 N0 N0 N0 N0
Totaal N1.337 V2.156 N728 N721 V1.031 N0 V750 N750 N400 V0
Wijziging afschrijvingen 2024 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031 2032
Programma 2 (TV2.1) N0 V12 V191 V94 N47 V69 V75 V77 V77
Programma 5B (TV 5.7) N0 N40 N93 N52 N89 N58 N58 N58 N58
Programma 7 (TV 7.2) N0 V59 N2 N33 V34 V38 V38 V38 V88
Programma 8 (TV 8.3) N0 V0 V23 N32 V1 V1 V1 V1 V1
Totaal lasten N0 V31 V119 N23 N102 V49 V56 V57 V107
Voorziening riool N0 N59 V2 V33 N34 N38 N38 N38 N88
Totaal baten N0 N59 V2 V33 N34 N38 N38 N38 N88
Saldo N0 N28 V121 V11 N136 V11 V17 V19 V19

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Omschrijving Rekening 2023 BG 2024 incl. wijz. t/m VJN24 Wijziging NJN 2024 BG 2024 na wijz. NJN Begroting 2025 Raming 2026 Raming 2027 Raming 2028
Lasten N10.740 N12.608 V593 N12.015 N11.224 N11.463 N12.659 N13.412
Baten V1.642 V2.344 V100 V2.444 V930 V784 V784 V784
Saldo van baten en lasten N9.098 N10.263 V693 N9.571 N10.293 N10.679 N11.875 N12.628
Mutaties reserves:
Reserve eenmalige uitgaven V69 V914 N125 V789 V152 N0 N0 N0
Totaal mutaties reserves V69 V914 N125 V789 V152 N0 N0 N0
Resultaat N9.029 N9.349 V568 N8.781 N10.141 N10.679 N11.875 N12.628

Analyse Programma 2 op hoofdlijnen

Terug naar navigatie - Analyse Programma 2 op hoofdlijnen

Toenemende afschrijvingslasten verklaren de hogere lasten in meerjarenperspectief. Er wordt jaarlijks geïnvesteerd in wegen, fietspaden en verkeersregelinstallaties. De afschrijvingen lopen hierdoor op van € 2,7 miljoen in 2025 tot € 4,1 miljoen in 2028. 
De vergoeding die we ontvangen vanwege de aanleg van het glasvezelnetwerk verklaren de hogere baten in 2024.
Bij 'mutaties reserves' staat de onttrekking aan de reserve eenmalig ten behoeve van (incidentele) budgetten zoals gebiedsvisie Landelijk Capelle, KTA Capelseplein, en voorbereidingsbudget MIRT.