Programma 5 Sport, cultuur en recreatie

Missie

Terug naar navigatie - Missie

Capelle is een bruisende stad met een breed aanbod van voorzieningen en activiteiten: sport, cultuur, talentontwikkeling en recreatie. Iedere Capellenaar is welkom om hieraan op een laagdrempelige manier mee te doen. We behouden het cultureel erfgoed en stimuleren de beleving daarvan. We werken verder aan een buitenruimte met mogelijkheden om te ontmoeten, bewegen en recreëren. We richten de buitenruimte waterrobuust en hittebestendig in. We vergroten de bewustwording over de waarde van het groen.  Het Capelse groen is belangrijk om gezond in de stad te kunnen wonen en werken. Ook versterken we met groen-blauwe structuren de inheemse biodiversiteit. 

Deelprogramma 5A Vrijetijdsbesteding (Sport en cultuur)

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Sporten en bewegen voor een betere gezondheid en vitaliteit

Terug naar navigatie - Sporten en bewegen voor een betere gezondheid en vitaliteit

Het verbeteren van gezondheid en vitaliteit van de Capellenaar door sport en bewegen.

BG25 - Waardering sportvoorzieningen

De bewonersenquête vindt in de oneven jaren plaats. Eenheid: rapportcijfer.

Bron: bewonersenquête
Boekwerk 2019 2021 2023 2025
Streefwaarde - - 6,9 7,0
Jaarrekening 6,8 6,9 7,0 -

BG25 - % Niet-sporters (landelijke indicator)

Het percentage niet-wekelijkse sporters t.o.v. bevolking van 19 jaar en ouder. Bevolking van 19 jaar en ouder dat niet minstens één keer per week aan sport doet. Dit onderzoek vindt om de vier jaar plaats. In 2024 volgt nieuwe waarde. 

Toelichting

Sinds 2017 geldt er landelijk een nieuwe beweegrichtlijn. De huidige voorgeschreven indicator is niet voldoende om te meten of de Capellenaren voldoende bewegen aangezien deze indicator niets zegt over de nieuwe beweegrichtlijn. Op grond van het besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten moet deze indicator vermeld worden.
Om te voldoen aan de nieuwe richtlijn moeten volwassenen namelijk minimaal 150 minuten matig intensief bewegen per week, zoals wandelen en fietsen, verspreid over diverse dagen. Verder moeten volwassenen minstens tweemaal per week spier- en botversterkende activiteiten doen, voor ouderen gecombineerd met balansoefeningen. In de bewonersenquête 2021 zijn resultaten opgenomen over de nieuwe beweegrichtlijn. Deze data zijn terug te vinden op de Capelse buurtmonitor onder Bewonersenquête/Data/Algemene voorzieningen/Sport.

Bron: waarstaatjegemeente.nl (Gezondheidsmonitor volwassenen (en ouderen), GGD’en, CBS en RIVM)
Regio 2022 2023 2024 2025
Verwachtingswaarde 45,0% 45,0% 45,0% 45,0%

Wat doen we daarvoor? / Wat gaan we daarvoor doen?

Cultuuraanbod passend bij Capelle

Terug naar navigatie - Cultuuraanbod passend bij Capelle

We zorgen voor een inclusief aanbod van kunst, cultuur en evenementen dat past bij de vraag van de Capellenaar, voor iedereen aansprekend en toegankelijk.

BG25 - Waardering theater

De bewonersenquête vindt in de oneven jaren plaats. Deze indicator is bij de bewonersenquête 2021 niet uitgevraagd in verband met de coronacrisis. Eenheid: rapportcijfer. 

Bron: bewonersenquête
Boekwerk 2019 2021 2023 2025
Streefwaarde 7,7 8,0 8,0 8,0
Jaarrekening 8,0 - 7,9

BG25 - Waardering totaalaanbod aan evenementen

De bewonersenquête vindt in de oneven jaren plaats. Deze indicator is bij de bewonersenquête 2021 niet uitgevraagd in verband met de coronacrisis. Eenheid: rapportcijfer.

Bron: bewonersenquête
Boekwerk 2017 2019 2023 2025
Streefwaarde - - 8,0 8,0
Jaarrekening 6,7 6,8 7,0

Wat doen we daarvoor? / Wat gaan we daarvoor doen?

Waarde van de bibliotheek versterken

Terug naar navigatie - Waarde van de bibliotheek versterken

We versterken de waarde van de bibliotheek en haar diensten door verbinding te zoeken met de onderwerpen jeugd (waaronder de gezinsaanpak) en het doorbreken van de cyclus op laagtaligheid door onder meer de inzet op basisvaardigheden, waaronder de digitale vaardigheden.

BG25 - Waardering openbare bibliotheek

De bewonersenquête vindt in de oneven jaren plaats. Eenheid: rapportcijfer. 

Toelichting: De afgelopen jaren was de waardering van de bibliotheek een 7,7. We streven naar een gelijke waardering van de bibliotheek in 2025.

Bron: bewonersenquête
Boekwerk 2019 2021 2023 2025
Streefwaarde 7,3 7,7 7,7 7,7
Jaarrekening 7,7 - 7,7

Behouden en beleving van cultureel erfgoed

Terug naar navigatie - Behouden en beleving van cultureel erfgoed

We behouden het cultureel erfgoed en stimuleren de beleving daarvan.

BG25 - Een goede staat van onderhoud van gemeentelijke monumenten

Eenheid: %

Bron: rapportage Monumentenwacht
Boekwerk 2022 2023 2024 2025
Streefwaarde 98% 99% 99% 99%
Jaarrekening 95% 95%

BG25 - Deelnamepercentage aan de stimuleringsregeling gemeentelijke monumenten

Eenheid: %

Bron: (vrijwillige) abonnementen op de Monumentenwacht
Boekwerk 2022 2023 2024 2025
Streefwaarde 50% 50% 50% 50%
Jaarrekening 51% 51%

Beleid en regelgeving

Terug naar navigatie - Beleid en regelgeving

KADERSTELLEND BELEID

  • Coalitieakkoord 2022 – 2026 ‘Voor vandaag en morgen’ (juni 2022);
  • Cultuurbeleid 'Verrassend divers' 2018 e.v.;
  • Sport- en beweegbeleid 'Capelle in beweging: samen naar een vitalere stad' (BBV 1411698 mei 2024).

OVERIG BELEID, NOTA'S, VERORDENINGEN EN ACTIEPLANNEN

Gemeenteraad:

  • Nota Erfgoed 2018 (BBV 972063 oktober 2018);
  • Nota Verduurzamen Erfgoed 2023 (november 2023);
  • Nota Evenementenbeleid  2024-2025 'Capelle Bruist' (BBV 1290887 december 2023);
  • Visie op Bibliotheekwerk 2017-2022 'Het volgende hoofdstuk' (BBV 772306 december 2016).

College van B&W

  • Meerjaren Perspectief Vastgoed 2019 (BBV 1091427 juni 2019);
  • Dienstverleningsovereenkomst Sportief Capelle 2022-2025 (BBV 654610 21 december 2021);
  • Een epiloog de nadere uitwerking van 'Het volgende hoofdstuk' (BBV 211554 oktober 2020);
  • Capels Sportakkoord (25 juli 2023).

Wijzigingsvoorstellen

Terug naar navigatie - Wijzigingsvoorstellen

De wijzigingsvoorstellen van deelprogramma 5A staan hieronder weergegeven.

Programma 5A - Wijzigingsvoorstel 2024 2025 2026 2027 2028 Onvermijdelijk / beleidskeuze / technisch Portefeuillehouder
5A.1 Herrubriceren Brede SPUK N0 N0 N0 N0 N0 Technisch Westerdijk
5A.2 Sporthal Schenkel N0 N0 N0 N75 N75 Onvermijdelijk Westerdijk
Totaal N0 N0 N0 N75 N75

5A.1 Herrubriceren Brede SPUK - technisch

Terug naar navigatie - 5A.1 Herrubriceren Brede SPUK - technisch

In de Voorjaarsnota 2024 5A.1 is het wijzigingsvoorstel opgenomen voor herrubriceren Brede SPUK.

Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties schrijft dat de brede specifieke uitkering sport en bewegen, gezondheidsbevordering, cultuurparticipatie en sociale basis 2023 – 2026 op drie
verschillende IV3-taakvelden verwerkt moet worden.  Dit betreft verdere verfijning hierop.

We stellen voor om de lasten en baten in de begroting te wijzigen in  N/V135 in 2024, N/V3 in 2025 en 2026 en V/N190 vanaf 2027.

De wijzigingen zijn cijfermatig verwerkt op de betreffende programma's, maar komen daar niet meer als aparte voorstellen terug. Dit voorstel raakt de volgende programma's: 

Programma 2024 2025 2026 2027 e.v
Lasten Baten Lasten Baten Lasten Baten Lasten Baten
5A N/V135 N/V135 V57 N57 V109 N109 V304 N304
6A N0 N0 N31 V31 N15 V15 N14 V14
7 N0 N0 N29 V29 N97 V97 N100 V100
Totaal N0 N0 N3 V3 N3 V3 V190 N190

5A.2 Sporthal Schenkel - onvermijdelijk

Terug naar navigatie - 5A.2 Sporthal Schenkel - onvermijdelijk

In de gemeenteraadsvergadering van 11 november 2024, gelijktijdig met de behandeling van deze Begroting, gaat u een besluit nemen over de sloop-nieuwbouw van Sporthal Schenkel conform het scenario 'sport en ontmoeting, met commercieel'. In dit scenario bouwen we een hal waarin ruimte is voor maatschappelijke en (para)commerciële verhuur. De geplande start van de sloop-nieuwbouw is in 2026 met een geplande oplevering in 2028.

In dit wijzigingsvoorstel zijn wel de afschrijvingslasten opgenomen, maar niet de rentelasten. Het huidige markttarief voor een langlopende geldlening bedraagt ongeveer 3,5% rente. Dit betekent circa N 535 per jaar hogere rentelasten. De rentelasten zijn verwerkt in het verzamelvoorstel rentetoerekening in programma 0.

We stellen voor om de lasten in de begroting te verhogen met N75 in 2027 en 2028 en vanaf 2029 de lasten met N 917 (afschrijvingslasten N382 en rentelasten N535) en de baten met V 22 te verhogen. Voor dit voorstel is een totaalkrediet benodigd van 15.287 in 2026 en 2027.

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Omschrijving Rekening 2023 BG 2024 incl. wijz. t/m VJN24 Wijziging NJN 2024 BG 2024 na wijz. NJN Begroting 2025 Raming 2026 Raming 2027 Raming 2028
Lasten N15.193 N16.422 V95 N16.327 N17.085 N17.020 N17.069 N17.106
Baten V5.206 V5.852 N0 V5.852 V5.818 V5.791 V5.556 V5.556
Saldo van baten en lasten N9.988 N10.570 V95 N10.475 N11.267 N11.229 N11.512 N11.549
Mutaties reserves:
Reserve eenmalige uitgaven V68 V85 N0 V85 N0 N0 N0 N0
Totaal mutaties reserves V68 V85 N0 V85 N0 N0 N0 N0
Resultaat N9.920 N10.485 V95 N10.390 N11.267 N11.229 N11.512 N11.549

Analyse Programma 5A op hoofdlijnen

Terug naar navigatie - Analyse Programma 5A op hoofdlijnen

De hogere lasten ten opzichte van 2023 worden verklaard door de indexering in de Begroting 2024 van de budgetten voor sportbeleid, sportaccommodaties en cultuurpresentatie. Ook zijn huuropbrengsten geïndexeerd (hogere baten). Ook in de Begroting 2025 zijn deze budgetten geïndexeerd, maar tegen een lager percentage (2,3%).

Subsidieplafonds

Terug naar navigatie - Subsidieplafonds
Subsidieregeling Plafond
Sport en sportieve recreatie 105
Prestatiesport 20
Jeugdsportstimulering 22
Cultuur: - Muziekonderwijs - Theater - Bibliotheek - Cultuur overig -530 -1522 -1486 -296
Evenementen 156
Nieuwe culturele initiatieven 30

Deelprogramma 5B Openbaar groen en (openlucht) recreatie

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Ontwikkeling, ontwerp en beheer van buitenruimte die de gezondheid van Capellenaren beschermt en bevordert

Terug naar navigatie - Ontwikkeling, ontwerp en beheer van buitenruimte die de gezondheid van Capellenaren beschermt en bevordert

We streven als gemeente naar buitenruimte die de gezondheid van Capellenaren kan beschermen en bevorderen. 

Wat doen we daarvoor? / Wat gaan we daarvoor doen?

Bewegen en recreëren in de buitenruimte

Terug naar navigatie - Bewegen en recreëren in de buitenruimte

We vinden het belangrijk dat iedereen kan bewegen en recreëren in de buitenruimte, dicht bij huis. Dit willen we doen door het aanbrengen van enkele innovatieve voorzieningen. 

BG25 - Waardering van bewoners voor de woonomgeving

De bewonersenquête vindt in de oneven jaren plaats. Eenheid: gemiddeld rapportcijfer.

Bron: bewonersenquête
Boekwerk 2019 2021 2023 2025
Streefwaarde 7,0 7,0 7,4 7,4
Jaarrekening 7,3 7,4 7,4

BG25 - Tevredenheid over de inrichting openbaar groen

De bewonersenquête vindt in de oneven jaren plaats. Eenheid: % tevreden en zeer tevreden.

Bron: bewonersenquête
Boekwerk 2019 2021 2023 2025
Streefwaarde 80% 80% 80% 80%
Jaarrekening 77% 80% 79%

BG25 - Waardering van het onderhoud openbaar groen

De bewonersenquête vindt in de oneven jaren plaats. Eenheid: gemiddeld rapportcijfer.

Bron: bewonersenquête
Boekwerk 2019 2021 2023 2025
Streefwaarde 6,2 6,3 6,5 6,6
Jaarrekening 6,4 6,5 6,6

BG25 - Waardering aanwezigheid speelplekken

De indicator is opgenomen vanaf Begroting 2023. De bewonersenquête vindt in de oneven jaren plaats. Eenheid: rapportcijfer.

Bron: bewonersenquête
Boekwerk 2019 2021 2023 2025
Streefwaarde - - 6,5 6,5
Jaarrekening 6,5 6,6 6,7

Wat doen we daarvoor? / Wat gaan we daarvoor doen?

Waterrobuust en hittebestendig Capelle

Terug naar navigatie - Waterrobuust en hittebestendig Capelle

We willen ervoor zorgen dat de buitenruimte van Capelle waterrobuust en hittebestendig is. We willen hiervoor een aantal onderzoeken uit voeren.

BG25 - m2 groen

Eenheid: m2

Bron: interne registratie
Boekwerk 2022 2023 2024 2025
Streefwaarde 2.900.000 2.900.000 2.975.000 2.920.000
Jaarrekening 2.900.000 2.920.000

BG25 - Bomen

Eenheid: Aantal bomen. Bij cijfers van de jaarrekening moet rekening gehouden worden met het plantseizoen (november-maart), waardoor bomen nog geplant moeten worden en nog niet geregistreerd staan op 31 december. Er wordt gewerkt aan  de actualisatie van het beheersysteem. Hierdoor zijn de realisatiegegevens nog niet bekend.

Bron: interne registratie
Boekwerk 2022 2023 2024 2025
Streefwaarde 26.000 26.000 26.000 26.000
Jaarrekening

Wat doen we daarvoor? / Wat gaan we daarvoor doen?

Samenwerken

Terug naar navigatie - Samenwerken

We willen de buitenruimte niet alleen voor, maar ook met de Capellenaren onderhouden.

BG25 - Onderhoudscontracten met burgers, VVE's, bedrijfsterreinen en adoptierotondes

Eenheid: aantal contracten

Bron: interne registratie
Boekwerk 2022 2023 2024 2025
Streefwaarde 122 122 122 125
Jaarrekening 122 130

Beleid en regelgeving

Terug naar navigatie - Beleid en regelgeving

KADERSTELLEND BELEID

  • Coalitieakkoord 2022 – 2026 ‘Voor vandaag en morgen’ (juni 2022);
  • Programma Buitenruimte (BBV 1154528  juli 2023).

OVERIG BELEID, NOTA'S, VERORDENINGEN EN ACTIEPLANNEN

Gemeenteraad:

  • Visie Schollebos 2020 (BBV 235733 juli 2020);
  • Toekomstvisie Recreatieschap Hitland 2024 (BBV 1262653 december 2023);
  • Bomenbeleidsplan (BBV 766219 maart 2016);
  • Groenvisie 2011 (BBV 200378 april 2011).

College van B&W:

  • Meerjaren Perspectief Vastgoed 2019 (BBV 1091427 juni 2019);
  • Natuurkansenkaart 2016 (BBV 822566 november 2016).
  • Gemeentelijk Water en Rioleringsplan (GWRP) (BBV 1160127 mei 2023).

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen

Kinderboerderij Klaverweide
Voor een haalbaarheidsonderzoek naar de locatie van de kinderboerderij werden drie locaties overwogen: de huidige locatie aan de ’s Gravenweg of een verplaatsing naar een andere, beter bereikbare locatie: het Schollebos of Hitland. Inmiddels is bekend dat Hitland als locatie afvalt, daarom zullen we naast de huidige locatie aan de 's Gravenweg, de locatie Schollebos bekijken. Om te bepalen of een nieuwe kinderboerderij past op de beoogde locaties stellen we onder andere een programma van eisen op voor de nieuwe kinderboerderij. Dit dekken we uit het hiervoor beschikbare budget, dat verwerkt is in programma 8. 
De werkzaamheden worden uitgevoerd onder programma 5B. Uw raad is tijdens een thema-avond in april 2024 geïnformeerd over de verkenning en het standpunt van de Stichting Klaverweide.

Opnieuw aanbesteden onderhoudsbestekken
De huidige contractanten voor het beeldbestek (onderhoud van onder andere groen, verharding en straatreiniging) vervullen werkzaamheden tot einde 2025. Daarna moet het hele contract in geactualiseerde vorm opnieuw worden aanbesteed. Naar verwachting zijn de kosten voor onderhoud in 2026 voor heel Capelle hoger uitgaande van de huidige ambities en prijzen. Met het oog hierop is het mogelijk dat de ambities heroverwogen moeten worden.

Europese natuurherstelwet
Onlangs is de Europese natuurherstelwet aangenomen, waarin onder andere tot doel gesteld is stedelijk groen te verbeteren en in oppervlak te vergroten. Er moet actie genomen worden om de in de wet gestelde doelen voor 2030 en na 2030 te bereiken. De gevolgen voor de gemeente zijn nog niet in detail bekend, maar er wordt verwacht dat dit tot nieuwe investeringen (in groen en faunavoorzieningen) en structurele onderhoudslasten gaat leiden en extra capaciteit vraagt. 

Beschoeiingen
Het beleid van onze oevers wordt mede bepaald door HHSK. De uitvoering van dat beleid en daarmee het onderhoud, wordt uitgevoerd door ons. Momenteel is in onderzoek in hoeverre de bestaande oevers met beschoeiingen vervangen kunnen worden door beschoeiingen of dat het natuurvriendelijke oevers dienen te worden. Natuurvriendelijke oevers dragen bij een vergroening en de biodiversiteit. Daar tegenover staan hogere investeringen en onderhoudskosten. 

 

Wijzigingsvoorstellen

Terug naar navigatie - Wijzigingsvoorstellen

De wijzigingsvoorstellen van deelprogramma 5B staan hieronder weergegeven.

Programma 5B - Wijzigingsvoorstel 2024 2025 2026 2027 2028 Onvermijdelijk / beleidskeuze / technisch Portefeuillehouder
5B.1 Onderhoud openbare ruimte N270 N270 N270 N270 N270 Onvermijdelijk Wilson
5B.2 Baggeren en de Reserve Water N0 N0 N0 N0 N0 Onvermijdelijk Wilson
Totaal N270 N270 N270 N270 N270

5B.1 Onderhoud openbare ruimte - onvermijdelijk

Terug naar navigatie - 5B.1 Onderhoud openbare ruimte - onvermijdelijk

Graffiti borden
De Capelse jeugd kan graffiti spuiten op JOP huisjes. Na enige tijd is het nodig de borden te onderhouden, verven of schoonmaken, waardoor de borden weer een ronde mee kunnen en de jeugd zich kan blijven vermaken en geen andere plekken zoekt voor hun hobby. 

Onderhoud geluidswal
Op verzoek van bewoners aan de Telemannstraat is een groene geluidswal geplaatst om geluidsoverlast van voetballende jongeren op het trapveld van de Telemannstraat te verminderen. De geluidswal is aangeplant met groen en dit heeft jaarlijks onderhoud nodig. Hierbij valt te denken aan het voeden, snoeien en bewateren van de beplanting. 

Heraanbesteding perceel 2
Het verzorgend onderhoud aan groen, onkruidbestrijding in groen en op verhardingen en straatreinigen worden uitgevoerd door middel van een prestatiebestek dat vanaf 2024 opnieuw verlengd is met twee jaar. Bij de verlenging van de contracten is gekozen om perceel 2 (er zijn drie percelen) opnieuw aan te besteden wegens ontevredenheid over prestaties en niet willen verlengen door contractant. De heraanbesteding voor dit perceel is anders uitgevallen dan de kosten voorheen. Wat voornamelijk te verklaren is door de stijgende kosten in de markt, onder andere door stijging van arbeidsloon, brandstofkosten en schaarste. De werkwijze in dit perceel is omwille van het drukken van de kosten ook deels aangepast van beeldgestuurd onderhoud naar beurten, waarbij het risico/voordeel voor meer of minder beurten door bijvoorbeeld weersomstandigheden bij onze organisatie liggen.

Opvangen weersextremen
Om beter bestendig te worden tegen droogte en piekbuien wordt een aantal proeven uitgevoerd. Hierbij wordt bijvoorbeeld gewerkt met het aanbrengen van mulch (takjes en blad) op de bodem tussen beplanting, waterzakken rondom bomen, nieuwe gelaagde plantconcepten en gebruiken we sensoren om de watergeef behoefte te meten. De ervaringen van deze proeven worden meegenomen bij de uitwerking van het Breed Groenbeleidsplan. Om de sterfte van beplanting door droogte en extreme wateroverlast alsmede schade door stormen te herstellen is 50K per jaar nodig (met name in het plant- en stormseizoen). 

We stellen voor de lasten in de begroting te verhogen met N270 vanaf 2024.

Onderhoud openbare ruimte 2024 2025 2026 2027 2028
• onderhoud graffiti borden N10 N10 N10 N10 N10
• onderhoud geluidswal N10 N10 N10 N10 N10
• heraanbesteding perceel 2 N200 N200 N200 N200 N200
• opvangen weersextremen N50 N50 N50 N50 N50
Totaal lasten N270 N270 N270 N270 N270

5B.2 Baggeren en de Reserve Water - onvermijdelijk

Terug naar navigatie - 5B.2 Baggeren en de Reserve Water - onvermijdelijk

De lasten en baten bedragen V/N41 in 2024, N/V41 in 2025, V/N431 in 2027, N/V69 in 2028, N/V500 in 2029, V/N431 in 2031 en N319/V69 in 2032. De huidige baggerwerkzaamheden worden afgerond in 2025, waarbij een deel van de lasten van 2024 naar 2025 verschuift. Het Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard (HHSK) heeft aangegeven dat de volgende baggercyclus pas op zijn vroegst in 2028 begint. Vanaf dat jaar en verder verwachten we om de vier jaar baggerwerkzaamheden te hebben, waarbij de lasten worden geschat op N1.000. Deze lasten worden gedekt vanuit de Reserve Water. Echter, deze reserve is op de lange termijn niet voldoende om de lasten van N1.000 om de vier jaar te dekken. Daarom stellen we voor om vanaf 2032 jaarlijks een bedrag van N250 aan deze reserve toe te voegen.

Reserve water 2024 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031 2032
Saldo 1 januari V2.409 V1.924 V1.775 V1.775 V1.775 V1.275 V775 V775 V775
Begrote onttrekkingen N526 N108 N0 N431 N431 N0 N0 N431 N431
Benodigde onttrekkingen N485 N149 N0 N0 N500 N500 N0 N0 N500
Mutatie V41 N41 N0 V431 N69 N500 N0 V431 N69
Structurele dotatie vanaf 2032 N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0 V250
Saldo 31 december V1.924 V1.775 V1.775 V1.775 V1.275 V775 V775 V775 V525

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Omschrijving Rekening 2023 BG 2024 incl. wijz. t/m VJN24 Wijziging NJN 2024 BG 2024 na wijz. NJN Begroting 2025 Raming 2026 Raming 2027 Raming 2028
Lasten N7.792 N8.256 N124 N8.380 N8.453 N8.413 N8.818 N9.596
Baten V788 V894 N0 V894 V913 V913 V913 V913
Saldo van baten en lasten N7.004 N7.363 N124 N7.486 N7.540 N7.500 N7.905 N8.683
Mutaties reserves:
Reserve eenmalige uitgaven V84 N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0
Reserve water V231 V526 N41 V485 V149 N0 N0 V500
Totaal mutaties reserves V315 V526 N41 V485 V149 N0 N0 V500
Resultaat N6.690 N6.837 N165 N7.001 N7.391 N7.500 N7.905 N8.183

Analyse Programma 5B op hoofdlijnen

Terug naar navigatie - Analyse Programma 5B op hoofdlijnen

De eerstvolgende baggercyclus zal niet eerder starten dan in 2028. Dit verklaart de hogere lasten in de jaarschijven 2028. Hier tegenover staat ter dekking een onttrekking uit de Reserve Water (NJN 2024 5B.2). Hetzelfde geldt voor het baggerplan van HHSK, dat verwerkt is in de jaarschijven 2024 en 2025 (NJN 2023 5B.3).
In de actualisatie van de Begroting 2025 zijn meer salarislasten toegerekend aan programma 5B. Dit verklaart de toename van het programmasaldo in 2025 en verder.