Programma 7 Volksgezondheid en milieu

Missie

Terug naar navigatie - Missie

We staan voor het beschermen en bevorderen van de gezondheid van alle Capellenaren. We voeren onze wettelijke taken uit vanuit de Wet publieke gezondheid (Wpg). 

Het ons aanpassen aan een snel veranderend klimaat én het tegelijkertijd tegengaan van die klimaatverandering om verstrekkende negatieve gevolgen te voorkomen, zijn grote uitdagingen waar de wereld voor staat. Ook in Capelle moeten we hiermee aan de slag. Niets doen is geen optie: ook in Capelle hebben we de verantwoordelijkheid om onze stad goed door te geven aan volgende generaties. Daarbij kiezen we voor haalbare, betaalbare en realistische plannen. Plannen die niet leiden tot tweedeling in de samenleving. Plannen die horen bij de veranderingen die nodig zijn om in 2050 een duurzame, groene en schone stad te zijn.

De lucht-, bodem- en waterkwaliteit voldoen aan de wettelijke eisen.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Bevorderen en beschermen van de gezondheid van Capellenaren

Terug naar navigatie - Bevorderen en beschermen van de gezondheid van Capellenaren

We zetten in op het promoten van een gezonde leefstijl en het verkleinen van gezondheidsverschillen.

Wat doen we daarvoor? / Wat gaan we daarvoor doen?

De grote uitdagingen op het gebied van duurzaamheid aanpakken

Terug naar navigatie - De grote uitdagingen op het gebied van duurzaamheid aanpakken

We willen een actueel duurzaamheidsbeleid, zodat we de grote uitdagingen (het verminderen van de CO2 uitstoot, het verminderen van energiearmoede, het tegengaan van de uitputting van grondstoffen en de stad voorbereiden op steeds extremer weer) kunnen aanpakken. We stimuleren het besparen van energie en het opwekken van duurzame energie. In Capelle zorgen we voor voldoende laadpalen voor elektrische voertuigen. Ook gaan we aan de slag met de warmtetransitie. De kansen van de circulaire economie worden benut.

Wat doen we daarvoor? / Wat gaan we daarvoor doen?

Energietransitie

Terug naar navigatie - Energietransitie

We zetten de energietransitie stevig door. Dat doen we door energie te besparen en duurzame energie op te wekken. Ook de overstap naar aardgasvrij draagt hieraan bij. We zetten ons in voor het verminderen van energiearmoede. Daarnaast denken we na over het energiesysteem van de toekomst, staan we open voor innovaties en hebben oog voor de impact van de energietransitie op de stad.

BG25 - Hernieuwbare elektriciteit (landelijke indicator)

In het Programma Duurzaamheid 2023-2026 'Capelle verandert duurzaam' zijn de doelstellingen voor energiebesparing en het percentage hernieuwbare energie vastgelegd. Via de Monitor Duurzaamheid wordt u geïnformeerd over de voortgang van deze doelstellingen. Er is geen streefwaarde voor het percentage hernieuwbare elektriciteit, maar alleen een streefwaarde voor hernieuwbare energie. Onze streefwaarde voor eind 2026 bedraagt 23,5%. 

De cijfers vanaf 2023 zijn niet beschikbaar.

Bron: waarstaatjegemeente.nl (Rijkswaterstaat - Klimaatmonitor)
Regio 2022 2023 2024 2025
Capelle aan den IJssel 14,9%
Nederland 41,3%

Wat doen we daarvoor? / Wat gaan we daarvoor doen?

In stand houden en verbeteren van woon- en leefmilieu

Terug naar navigatie - In stand houden en verbeteren van woon- en leefmilieu

We zorgen ervoor dat de wettelijke normen voor de lucht-, bodem-, geluid- en waterkwaliteit zorgvuldig en doelmatig behaald worden. De Capellenaren zullen worden betrokken bij de wijze waarop we dit gaan doen. 

Wat doen we daarvoor? / Wat gaan we daarvoor doen?

Afvalinzameling

Terug naar navigatie - Afvalinzameling

We hebben onze afvalinzameling op orde of verbeteren dit. We verhogen het scheidingspercentage en verminderen het restafval.

BG25 - Afvalscheiding

Eenheid: %
Het percentage dat vermeld staat bij Jaarrekening 2024 betreffen de gegevens t/m augustus 2024.

Bron: interne registratie
Boekwerk 2022 2023 2024 2025
Streefwaarde 62% 62% 62% 63%
Jaarrekening 62% 62% 61%

BG25 - Tevredenheid over huisvuilinzameling

De bewonersenquête vindt in de oneven jaren plaats. Eenheid: % tevreden – zeer tevreden. 
We streven naar een maximaal service niveau.

Bron: bewonersenquête
Boekwerk 2019 2021 2023 2025
Streefwaarde 80% 83% 81% 82%
Jaarrekening 82% 80% 82%

BG25 - Fijn huishoudelijk restafval (landelijke indicator)

Landelijk is naar voren gekomen dat de cijfers niet overeenkomen met de cijfers van de gemeenten door nascheiding. Gelet hierop gaan we uit van de cijfers van onze eigen gemeente. Deze lichten we ook toe in de rapportages die we ieder halfjaar met u delen.

We hanteren de definitie van restafval als een totaal van fijn-, grof- & restafval en bouw- & sloopafval. In 2022 hebben we 195 kg/inwoner restafval ingezameld. In 2023 is de hoeveelheid afgenomen naar 171 kg/inwoner. We verwachten met het afvalbeleidsplan in 2029 een hoeveelheid van 145 kg/inwoner te realiseren. 

Niet gescheiden ingezameld huishoudelijk afval. Eenheid: kg per inwoner. 

Bron: waarstaatjegemeente.nl (CBS - Statistiek Huishoudelijk afval)
Regio 2022 2023 2024 2025
Verwachtingswaarde 180 180
Capelle aan den IJssel 261 -
Nederland 148 -

Wat doen we daarvoor? / Wat gaan we daarvoor doen?

Circulariteit

Terug naar navigatie - Circulariteit

We gaan aan de slag met circulariteit. Dit is belangrijk omdat de grondstoffen die in al onze producten zitten wereldwijd opraken. In een circulaire economie voorkomen we dat we (nieuwe) grondstoffen moeten gebruiken. Daardoor zijn we minder afhankelijk van schaarse grondstoffen én besparen we de CO2-uitstoot van grondstofwinning en productie van nieuwe producten. De nieuwe circulaire aanpak biedt ook kansen voor de Capelse economie. Daarom willen we circulair werken en Capellenaren én Capelse ondernemers in staat stellen te profiteren van de nieuwe ‘groene’ economie.

Wat doen we daarvoor? / Wat gaan we daarvoor doen?

Klimaatadaptatie en biodiversiteit

Terug naar navigatie - Klimaatadaptatie en biodiversiteit

We richten Capelle stap voor stap klimaatadaptief in. Zo bereiden we de stad voor op extremer weer om overlast te voorkomen en Capelle fijn en leefbaar te houden. Hierbij hoort ook het versterken van de biodiversiteit. De nadruk ligt hierbij op een groene inrichting van de stad.

Wat doen we daarvoor? / Wat gaan we daarvoor doen?

Beleid en regelgeving

Terug naar navigatie - Beleid en regelgeving

KADERSTELLEND BELEID

  • Coalitieakkoord 2022 – 2026 ‘Voor vandaag en morgen’ (juni 2022);
  • Beleidskader maatschappelijke ondersteuning en gezondheid 2021-2024 (BBV 570182 september 2021);
  • Programma Duurzaamheid 2023-2026 'Capelle verandert duurzaam' (BBV 1141947 juli 2023).

OVERIG BELEID, NOTA'S, VERORDENINGEN EN ACTIEPLANNEN

Gemeenteraad:

  • Capelse Transitievisie Warmte 'Stap voor stap naar een aardgasvrije stad' (BBV 656022 maart 2022);
  • Beleidsplan Afval ‘In een schone woonomgeving van afval naar grondstof’ (BBV 1482927 juli 2024) ;
  • Laadpalenbeleid 2023-2024 (BBV 950534 december 2022);
  • Verordening Afvalstoffenheffing 2023 (BBV 978681 december 2022);
  • Verordening Rioolheffing 2023 (BBV 978681 december 2022);
  • Weerkrachtig Capelle 'Leidraad klimaatadaptatie' (BBV 671940 maart 2022);
  • Koersdocument Duurzaam Capelle (BBV 933022 februari 2018);
  • Routekaart verduurzaming gemeente Capelle aan den IJssel (BBV 1484347 mei 2024).

College van B&W:

  • Actieplan Omgevingslawaai (BBV 1513245 juli 2024);
  • Actieplan Circulaire Economie 2023-2026 'Samenwerken aan een circulair Capelle aan den IJssel' (BBV 1181548 juli 2023);
  • Actieplan Energiearmoede 2022-2025 (BBV 645285 december 2021);
  • Gemeentelijk Water en Rioleringsplan (GWRP) (BBV 1160127 mei 2023);
  • Geluidbelastingkaarten peiljaar 2021 (BBV 835431 juni 2022);
  • Duurzaamheidsleidraad voor Bouwen (BBV 1394063 mei 2024);
  • Meerjaren Perspectief Vastgoed 2019 (BBV 1091427 juni 2019).

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen

Natuurvriendelijk isoleren redt de vleermuis én het isolatietempo
Om te kunnen isoleren en tegelijkertijd de natuur te beschermen, is de landelijke aanpak Natuurvriendelijk Isoleren opgesteld. Voor de lange termijn betekent dat dat iedere gemeente een Soortenmanagementplan heeft. Voor de korte termijn (maximaal drie jaar) kunnen woningeigenaren hun woning isoleren door een isolatiebedrijf in te schakelen dat natuurvriendelijk isoleert. Natuurvriendelijk isoleren mag in dat geval toegepast worden zónder voorafgaand ecologisch onderzoek en zónder het aanvragen van een omgevingsvergunning. Hiervoor geldt echter wel een maximum percentage van 6% woningen dat via deze aanpak geïsoleerd mag worden.

De keuze tussen individuele of collectieve warmte is voor veel locaties onduidelijk
In de overgang naar een aardgasvrije gebouwde omgeving, is de afweging tussen een individuele of collectieve warmtevoorziening vaak de eerste keuze die gemaakt moet worden. Deze keuze is maatwerk per wijk of buurt en hangt af van mogelijke technieken, vereiste investeringen, praktische overwegingen en politieke vraagstukken. Ondanks deze afhankelijkheden en de onzekerheid rondom warmtewetgeving, worden deze keuzes komende periode onderzocht en opgesteld in onze visie op het energiesysteem van de toekomst. 

Wijzigingsvoorstellen

Terug naar navigatie - Wijzigingsvoorstellen

De wijzigingsvoorstellen van programma 7 staan hieronder weergegeven.

Programma 7 - Wijzigingsvoorstel 2024 2025 2026 2027 2028 Onvermijdelijk / beleidskeuze / technisch Portefeuillehouder
7.1 SPUK Bodem N0 N0 N0 N0 N0 Technisch Geissler
7.2 Extra bijdrage uitvoering klimaat- en energiebeleid N0 N0 N0 N0 N0 Technisch Geissler
7.3 Overhevelen budget Soortenmanagementplan (via reserve eenmalig) N0 N0 N0 N0 N0 Technisch Geissler
7.4 Tarief afvalstoffenheffing N0 N0 N0 N0 N0 Onvermijdelijk Van Woudenberg
7.5 Tarief rioolheffing N0 N0 N0 N0 N0 Onvermijdelijk Van Woudenberg
7.6 Kwijtscheldingen N0 N0 N0 N0 N0 Technisch Van Woudenberg
7.7 Monitoren geluid metro N0 N50 N0 N0 N0 Onvermijdelijk Geissler
Totaal N0 N50 N0 N0 N0

7.1 SPUK Bodem - technisch

Terug naar navigatie - 7.1 SPUK Bodem - technisch

We willen meer onderzoek doen naar PFAS. Hiervoor hebben we een subsidie bij de Rijksoverheid aangevraagd van 142. Hiervan zal 50% worden uitgekeerd in 2024 en 50% in 2025. De kosten en het uitvoeren van het onderzoek vinden plaats in 2025. Aanleiding is dat PFAS kan leiden tot risico’s voor mens en natuur. We hebben nog onvoldoende inzicht in welke mate deze stoffen voorkomen in Capelle. Incidenteel zijn wel onderzoeken uitgevoerd, maar er ontbreekt een algemeen beeld van de verontreinigingssituatie. Daarnaast is er veel sociale onrust en media-aandacht. Met dit onderzoek krijgen we een beter beeld van onze huidige problematiek en belangrijke aandachtsgebieden. Daarnaast kan dit onderzoek helpen bij het voeren van regionale discussies over verantwoordelijkheden, normen, risico’s en bevoegdheden die op dit moment al gevoerd worden. We stellen voor om de lasten en baten in de begroting 2025 te verhogen met 142.

7.2 Extra bijdrage uitvoering klimaat- en energiebeleid - technisch

Terug naar navigatie - 7.2 Extra bijdrage uitvoering klimaat- en energiebeleid - technisch

We ontvangen V160 extra vanuit het rijk voor het uitvoeren van het klimaat- en energiebeleid. V106 is dit jaar ontvangen, V54 wordt op 1 januari 2025 overgemaakt. We stellen voor dit bedrag toe te voegen aan het budget 2025 voor het Programma Duurzaamheid om in te zetten voor een opt-in systeem voor reclamedrukwerk en voor nader te bepalen opvolging van het Capels Energieloket. We stellen voor om de lasten en baten in de begroting 2025 te verhogen met 160.

7.4 Tarief afvalstoffenheffing - onvermijdelijk

Terug naar navigatie - 7.4 Tarief afvalstoffenheffing - onvermijdelijk

We zien diverse ontwikkelingen die de Voorziening afvalstoffenheffing middelen derden raken, zowel aan de lasten- als aan de batenkant:

Lasten:

  • Een stijging van de jaarlijkse lasten met N267 voor de inzameling en verwerking van afval door Irado. De grootste stijging hierin zit in de verwerking van het restafval. De stijging van de jaarlijkse lasten is meegenomen in de actualisatie van de begroting en komt daarom niet in onderstaande tabel terug.
  • Stijgende rentelasten waarvoor in programma 0 een verzamelvoorstel Rentetoerekening is opgenomen. Om de stijging van de jaarlijkse rente op te vangen, zien we de jaarlijkse onttrekking uit de voorziening afvalstoffenheffing oplopen.
  • In de voorjaarsnota 2024 is onder 7.6 het voorstel afvalbeleidsplan opgenomen. Na een herrekening blijkt dat het opgenomen voordeel  van V36 in de tabel op de regel 'Besparing afvalbeleidsplan aan afvalstoffenbelasting, verwerking' N6 bedraagt in plaats van V36. Overigens is over de periode 2025-2032 nog steeds sprake van een voordeel van totaal V150. Echter aangezien in onze begroting wordt gewerkt met constante prijzen zien we dat in onderstaande tabel niet terug.

Baten:

  • Voor 2024 verwachten we een hogere baat aan afvalstoffenheffing van V206.
  • Nadat het dividend al eerder in de voorjaarsnota 2023 in programma 0 onder voorstel 0.7 naar beneden is bijgesteld van V330 naar V110, is deze nu voor 2023 definitief vastgesteld op V46. De ontvangst hiervan is in 2024. Voor onze begroting levert dit een nadeel op van N64.  Voor komende jaren is het onzeker of de jaarlijkse begrote dividenduitkering van V330 kan standhouden. Het dividend over 2024 dat in 2025 wordt uitgekeerd, wordt met N220 naar beneden bijgesteld tot V110. In 2025 wordt door Irado het Strategisch meerjarenplan 2025-2028 opgeleverd met een meerjarenbegroting en een verwachting over de verdere dividendontwikkeling voor komende jaren.

Gezien de diverse ontwikkelingen is het saldo in de voorziening afvalstoffenheffing in 2026 niet meer toereikend. Aangezien een negatief saldo in de voorziening niet is toegestaan, stellen we een stapsgewijze verhoging van de afvalstoffenheffing voor om het tarief voor de Capellenaren geleidelijk te laten stijgen. We stellen in zowel 2025 als in 2026 een stijging voor van V400. Aangezien dit structureel doorwerkt in de baten, kan  een verlaging van de baten plaatsvinden van N325 in zowel 2027 als in 2028. Op basis van 31.000 aansluitingen, komt de stijging in  2025 en 2026 uit op circa gemiddeld  € 13,-  per aansluiting en de daling in 2027 en 2028 op circa gemiddeld € 10,-  per aansluiting

De wijzigingen zijn cijfermatig verwerkt op de betreffende programma's, maar komen daar niet meer als aparte voorstellen terug. Dit voorstel raakt de volgende programma's:

Mutatie 2024 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031 2032
Programma 6B: kwijtscheldingen N0 N27 N54 N32 N10 N10 N10 N10 N10
Programma 7: afvalbeleidsplan N0 N42 N42 N42 N42 N42 N42 N42 N42
Programma 7: dotatie voorziening N142 N111 N704 N401 N98 N98 N98 N98 N98
Totaal lasten N142 N180 N800 N475 N150 N150 N150 N150 N150
Programma 0: dividend Irado N64 N220 N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0
Programma 7: afvalstoffenheffing V206 V400 V800 V475 V150 V150 V150 V150 V150
Totaal baten V142 V180 V800 V475 V150 V150 V150 V150 V150
Saldo N0 V0 V0 V0 V0 V0 V0 V0 V0

7.5 Tarief rioolheffing - onvermijdelijk

Terug naar navigatie - 7.5 Tarief rioolheffing - onvermijdelijk

De voorziening riolering middelen derden staat onder druk als gevolg van stijgende lasten. De voornaamste oorzaak hiervan is de stijgende rente. Hiervoor is in programma 0 het verzamelvoorstel Rentetoerekening opgenomen, waar we komende jaren een stijgende onttrekking uit de voorziening riolering zien om de stijgende rentelasten op te vangen.
Daarnaast is er in 2024 nog een bijdrage van N70 aan de gemeente Rotterdam voor de renovatie van het riooleindgemaal Prins Alexander. Op basis van de beheerovereenkomst voor het riooleindgemaal Prins Alexander van de gemeente Rotterdam draagt Capelle aan den IJssel ruim 7% bij aan de gemaakte renovatiekosten. De bijdrage is gebaseerd op hoeveelheid afvalwater die gemeente Capelle vanuit de wijk Schenkel via het Rotterdamse rioolstelsel naar de zuivering Kralingseveer van Hoogheemraadschap Schieland en de Krimpenerwaard verpompt.

Als gevolg van de stijgende lasten is het saldo vanaf 2027 niet meer toereikend in de voorziening riolering. Een negatief saldo is niet toegestaan in de voorziening. We stellen daarom vanaf 2027 tot en met 2031 een geleidelijke tariefstijging voor van jaarlijks € 4,- bovenop de bestaande jaarlijkse tariefstijging van € 10,-. Als gevolg van de tariefstijging zien we een toename van de kwijtscheldingen in programma 6B. De wijzigingen zijn cijfermatig verwerkt op de betreffende programma's, maar komen daar niet meer als aparte voorstellen terug.

Mutatie 2024 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031 2032
Programma 6B: kwijtscheldingen N0 N0 N0 N4 N7 N11 N14 N18 N18
Programma 7: dotatie voorziening N0 N0 N0 N133 N266 N399 N532 N665 N665
Programma 7: bijdrage rioolgemaal N70 N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0
Totaal lasten N70 N0 N0 N136 N273 N409 N546 N683 N683
Programma 7: onttrekking voorziening V70 N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0
Programma 7: baten rioolheffing N0 N0 N0 V136 V273 V409 V546 V683 V683
Totaal baten V70 N0 N0 V136 V273 V409 V546 V683 V683
Saldo N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0

7.6 Kwijtscheldingen - technisch

Terug naar navigatie - 7.6 Kwijtscheldingen - technisch

In de Begroting 2024 is in programma 7 voorgesteld om de kwijtscheldingen van de riool- en afvalstoffenheffing en de dotatie aan de voorziening dubieuze debiteuren in 2024 en 2025 niet ten laste van de voorzieningen riool en afval te brengen, maar ten laste van de exploitatie. Dit heeft geleid tot een lagere onttrekking uit de voorziening riolering van N144 en een lagere onttrekking uit de voorziening afval van N599, een totaal lagere onttrekking van N743. Dit nadeel op de baten is ten onrechte in programma 6 verwerkt in plaats van in programma 7 en wordt met dit voorstel rechtgetrokken. Overigens is in de Voorjaarsnota 2024 in voorstel 7.7 besloten om de kwijtscheldingen in 2025 toch ten laste van de voorzieningen riool en afval te brengen.

De wijzigingen zijn cijfermatig verwerkt op de betreffende programma's, maar komen daar niet meer als losse voorstellen terug. 

7.7 Monitoren geluid metro - onvermijdelijk

Terug naar navigatie - 7.7 Monitoren geluid metro - onvermijdelijk

In het Actieplan Omgevingslawaai is opgenomen dat we het geluidsniveau van metroverkeer willen meten en berekenen. Dit naar aanleiding van klachten van omwonenden. Het college heeft het Actieplan Omgevingslawaai vastgesteld op 9 juli 2024 BBV 1513245). Voor het plaatsen, onderhouden en uitlezen van geluidsensoren op drie locaties voor een periode van zes maanden is inclusief verwerken en analyseren van de gegevens N50 nodig. 

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Omschrijving Rekening 2023 BG 2024 incl. wijz. t/m VJN24 Wijziging NJN 2024 BG 2024 na wijz. NJN Begroting 2025 Raming 2026 Raming 2027 Raming 2028
Lasten N21.030 N21.486 N2.280 N23.767 N24.692 N24.646 N26.411 N28.472
Baten V15.018 V15.335 V1.826 V17.161 V17.838 V18.258 V20.223 V22.325
Saldo van baten en lasten N6.012 N6.151 N454 N6.605 N6.854 N6.389 N6.187 N6.148
Mutaties reserves:
Reserve eenmalige uitgaven V83 V110 N225 N115 V225 N0 N0 N0
Totaal mutaties reserves V83 V110 N225 N115 V225 N0 N0 N0
Resultaat N5.929 N6.041 N679 N6.720 N6.629 N6.389 N6.187 N6.148

Analyse Programma 7 op hoofdlijnen

Terug naar navigatie - Analyse Programma 7 op hoofdlijnen

De lasten en baten fluctueren in meerjarenperspectief. Dit komt hoofdzakelijk door de lasten en baten met betrekking tot riolering en afval. Ook zorgen incidentele budgetten voor Capelse Duurzaamheidslening (BG24 7.4), Uitvoeren Actieplan Circulaire Economie (BG24 7.5) en Klimaatadaptie & Biodiversiteit soortenmanagementplan (NJN 2024 7.3) voor hogere lasten in 2024 en 2025.