Reserves en voorzieningen

Begroting 2025

Terug naar navigatie - Begroting 2025

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       

Nr. Naam reserve Portefeuillehouder Budgethouder Saldo begin 2025 Geprognostiseerd saldo jaarexpl. 2025 Rentetoevoeging Overige vermeerderingen Verminderingen saldo eind 2025
A: Algemene reserves
1 Minimum niveau 10 miljoen Van Woudenberg Fin. 10.000 0 0 0 0 10.000
2 Algemene reserve *) Van Woudenberg Fin. 141.829 0 0 0 4.378 137.451
Subtotaal rubriek A: 151.829 0 0 0 4.378 147.451
B: Bestemmingsreserves
1 Eenmalige uitgaven Van Woudenberg Fin. 4.213 0 0 -290 2.199 1.724
2 Sociaal Noodfonds Westerdijk SL 85 0 0 29 14 100
3 Rekenkamer Van Woudenberg Griffie 10 0 0 0 0 10
4 Denk en Doe Mee!-fonds Van Woudenberg BCO 142 0 0 0 142 0
5 Water Wilson SB 1.924 0 0 0 149 1.775
6 Bestedingen Eneco-gelden Van Woudenberg Fin. 20.000 0 0 0 0 20.000
Subtotaal rubriek B: 26.374 0 0 -261 2.504 23.609
Totaal Reserves (Rubriek A+B) 178.203 0 0 -261 6.882 171.060
*) Met de geprognosticeerde saldi van dienstjaar 2024 en verder is, vooruitlopend op uw besluitvorming hierover, rekening gehouden. Formeel besluit u jaarlijks bij de jaarrekening over de resultaatbestemming. Het saldo over het dienstjaar 2023 is reeds onderdeel van de beginstand 2024.
Nr. Naam voorziening Portefeuillehouder Budgethouder Saldo begin 2025 Geprognostiseerd saldo jaarexpl. 2025 Rentetoevoeging Overige vermeerderingen Verminderingen saldo eind 2025
1 Onderhoud Van Woudenberg div. 6.377 0 0 2.150 4.960 3.567
2 Diverse (verliesgevende) complexen Van Woudenberg SO 14.306 0 0 0 5.926 8.380
3 Dubieuze debiteuren Van Woudenberg Fin. 4.415 0 0 131 175 4.371
4 Alg.pensioenwet politieke ambtsdragers Burgemeester BCO 5.700 0 0 300 308 5.692
5 Rioolheffing middelen derden Van Woudenberg SB 2.423 0 0 72 582 1.913
6 Afvalstoffenheffing middelen derden Van Woudenberg SB 2.191 0 0 426 1.703 914
7 Omgevingsvergunningen Van Woudenberg SB 0 0 0 0 0 0
8 Verlofsparen Faassen BCO 216 0 0 100 0 316
9 Regeling Vervroegde Uittreding Faassen BCO 170 0 0 0 110 60
Totaal Voorzieningen 35.628 0 0 3.179 13.654 25.153
Totaal Reserves en Voorzieningen 213.831 0 0 2.918 20.536 196.213

Meerjarenbegroting

Terug naar navigatie - Meerjarenbegroting
Nr. Naam Reserve Saldo begin 2024 Saldo eind 2024 Saldo eind 2025 Saldo eind 2026 Saldo eind 2027 Saldo eind 2028 Saldo eind 2029 Saldo eind 2030 Saldo eind 2031 Saldo eind 2032
A: Algemene reserves
1 Minimum niveau 10 miljoen 10.000 10.000 10.000 10.000 10.000 10.000 10.000 10.000 10.000 10.000
2 Algemene reserve *) 146.267 141.829 137.451 127.365 113.104 95.967 76.943 55.174 31.478 4.338
Subtotaal rubriek A: 156.267 151.829 147.451 137.365 123.104 105.967 86.943 65.174 41.478 14.338
B: Bestemmingsreserves
1 Eenmalige uitgaven 10.957 4.213 1.724 804 227 0 0 0 0 0
2 Sociaal Noodfonds 115 85 100 100 100 100 100 100 100 100
3 Rekenkamer 10 10 10 10 10 10 10 10 10 10
4 Denk en Doe Mee!-fonds 1.362 142 0 0 0 0 0 0 0 0
5 Water 2.409 1.924 1.775 1.775 1.775 1.275 775 775 775 525
6 Bestedingen Eneco-gelden 20.000 20.000 20.000 20.000 20.000 20.000 20.000 20.000 20.000 20.000
Subtotaal rubriek B: 34.853 26.374 23.609 22.689 22.112 21.385 20.885 20.885 20.885 20.635
Totaal Reserves (Rubriek A+B) 191.120 178.203 171.060 160.054 145.216 127.352 107.828 86.059 62.363 34.973
*) Met de geprognosticeerde saldi van dienstjaar 2024 en verder is, vooruitlopend op uw besluitvorming hierover, rekening gehouden. Formeel besluit u jaarlijks bij de jaarrekening over de resultaatbestemming. Het saldo over het dienstjaar 2023 is reeds onderdeel van de beginstand 2024.
Nr. Naam Voorziening Saldo begin 2024 Saldo eind 2024 Saldo eind 2025 Saldo eind 2026 Saldo eind 2027 Saldo eind 2028 Saldo eind 2029 Saldo eind 2030 Saldo eind 2031 Saldo eind 2032
V: Voorzieningen
1 Onderhoud 7.351 6.377 3.567 3.315 4.580 4.427 3.868 2.298 2.748 1.326
2 Diverse (verliesgevende) complexen 14.306 14.306 8.380 6.277 5.946 5.946 0 0 0 0
3 Dubieuze debiteuren 4.459 4.415 4.371 4.327 4.283 4.239 4.195 4.151 4.107 4.063
4 Alg.pensioenwet politieke ambtsdragers 5.266 5.700 5.692 5.684 5.676 5.668 5.660 5.652 5.644 5.636
5 Rioolheffing middelen derden 2.449 2.423 1.913 1.021 126 334 482 471 421 191
6 Afvalstoffenheffing middelen derden 2.402 2.191 914 181 244 326 330 262 154 165
7 Omgevingsvergunningen 0 0 0 0 1.690 2.075 1.839 919 0 0
8 Verlofsparen 216 216 316 416 516 616 716 816 916 1.016
9 Regeling Vervroegde Uittreding 0 170 60 7 0 0 0 0 0 0
Totaal Voorzieningen (rubriek V) 36.449 35.628 25.153 21.221 23.061 23.631 17.090 14.569 13.990 12.397
Totaal Reserves en Voorzieningen 227.569 213.831 196.213 181.275 168.277 150.983 124.918 100.628 76.353 47.370

Toelichting op de reserves en voorzieningen

Terug naar navigatie - Toelichting op de reserves en voorzieningen

Op grond van het besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten (BBV) is in de onderverdeling van de reserves onderscheid gemaakt tussen algemene reserves en bestemmingsreserves. Een bestemmingsreserve kan alleen aangewend worden voor het doel dat aan de reserve gekoppeld is. Dit in tegenstelling tot een algemene reserve; deze reserves hebben meer het karakter van een 'buffer' (ter dekking van onverwachte tegenvallers).

Verplichtingen en verliezen, of te verwachten verplichtingen en verliezen waarvan de omvang redelijkerwijs is in te schatten dienen op een voorziening verantwoord te worden. Op grond van het besluit BBV mag aan voorzieningen geen rente worden toegevoegd (met uitzondering van de voorzieningen die zijn gebaseerd op een contante waarde).

In het hiernavolgende overzicht wordt derhalve opgenomen:

  • Algemene reserves (Rubriek A);
  • Bestemmingsreserves (Rubriek B);
  • Voorzieningen (Rubriek V).

In deze toelichting worden de belangrijkste ontwikkelingen ten aanzien van de reserves en voorzieningen geschetst. De stand per 1 januari 2025 is gebaseerd op de saldi van de Jaarrekening 2023, inclusief de (verwachte) mutaties in 2024. In het bijgevoegde cijfermatige overzicht worden, conform de BBV-voorschriften, de (verwachte) mutaties in 2025 weergegeven. Tevens worden de reserves en voorzieningen in meerjarig perspectief gepresenteerd.

Algemene reserve minimum niveau 10 miljoen (A1)

Terug naar navigatie - Algemene reserve minimum niveau 10 miljoen (A1)
A1. Algemene reserve Minimum niveau 10 miljoen
Budgethouder Afdelingshoofd Financiën
Doel De reserve is bedoeld als algemene buffer voor risico’s. Het minimum niveau is bepaald op € 150 per inwoner (afgerond € 10 miljoen). In dit saldo is tevens begrepen € 1 miljoen als vaste minimumbuffer voor risico’s grondexploitaties.
Voeding Geen.
Omvang Stand per 1 januari 2025: 10.000
Er zijn geen dotaties en onttrekkingen geraamd.

Algemene reserve (A2)

Terug naar navigatie - Algemene reserve (A2)
A2. Algemene reserve
Budgethouder Afdelingshoofd Financiën
Doel De reserve heeft geen specifieke bestemming en is vooral bedoeld als algemene buffer voor het opvangen van risico’s.
Voeding Er is geen structurele voeding. Wel wordt een overschot op de jaarrekening in principe in deze reserve gestort.
Omvang Stand per 1 januari 2025: 141.829
De volgende dotaties en onttrekkingen zijn geraamd:
Stand per 01-01-2024 146.267
Af: - Energietoeslag (VJN 2024 6B.1/ NJN 2024 6B.4) 474
- Dekking negatief resultaat 2024 (VJN 2024 0.18/ NJN 2024) 3.964
Stand per 31-12-2025 141.829
Af: - Dekking negatief resultaat 2025 (VJN 2024 0.18/ BG 2025) 4.378
Stand per 31-12-2026 137.451
Af: - Geprognostiseerd saldo Jaarexploitatie 2026 10.086
Stand per 31-12-2027 127.365
Af: - Geprognostiseerd saldo Jaarexploitatie 2027 14.261
Stand per 31-12-2028 113.104
Af: - Geprognostiseerd saldo Jaarexploitatie 2028 17.137
Stand per 31-12-2029 95.967
Af: - Geprognostiseerd saldo Jaarexploitatie 2029 19.024
Stand per 31-12-2030 76.943
Af: - Geprognostiseerd saldo Jaarexploitatie 2030 21.769
Stand per 31-12-2031 55.174
Af: - Geprognostiseerd saldo Jaarexploitatie 2031 23.696
Stand per 31-12-2031 31.478
Af: - Geprognostiseerd saldo Jaarexploitatie 2032 27.140
Stand per 31-12-2032 4.338

Reserve eenmalige uitgaven (B1)

Terug naar navigatie - Reserve eenmalige uitgaven (B1)
B1. Reserve eenmalige uitgaven
Budgethouder Afdelingshoofd Financiën
Doel Bij de Najaarsnota 1999 is besloten tot het instellen van deze reserve om eenmalige reserveringen en bestedingen af te wikkelen (procedureel geregeld in artikel 10 Financiële verordening 2022). De reserve heeft een administratief karakter en is bedoeld om eenmalig budget dat in enig jaar niet is besteed in een volgend jaar beschikbaar te houden. Hiervoor hoeft niet opnieuw budget door de raad beschikbaar te worden gesteld. Besteding moet binnen drie jaar plaatsvinden, anders valt dit vrij ten gunste van de algemene middelen. Wanneer verlenging van de termijn noodzakelijk is, wordt daarvoor een voorstel gedaan bij voor- of najaarsnota of Jaarrekening.
Voeding Dotaties op grond van door de raad te nemen besluiten.
Omvang Stand per 1 januari 2025: 4.213
Het geprognosticeerde saldo per 1 januari 2024 wordt nog beïnvloed door mutaties in het lopende jaar.
Mutatie BG25/ NJN24 Omschrijving Besluit Verloop 2024 2025 2026 2027 2028 2029 e.v.
Doorschuiven Nieuw Totaal Stand 1-1 Dot Ont Stand 31-12 Dot Ont Stand Dot Ont Stand Dot Ont Stand Dot Ont Stand Dot Ont Stand
Programma 0
Social Return VJN22 0.11 / NJN23 0.13 2024 145 0 145 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
Implementatie Proactis VJN22 0.21 2024 80 0 80 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
Financials/Gouw/Pepperflow VJN22 0.21 2024 240 0 240 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
Overhevelen middelen Project Proactis VJN22 0.21 2024 118 0 118 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
40 40 Inventarisatie archief NJN24 0.8 2026 0 40 0 40 0 40 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
0 40 40 Totaal Programma 0 583 40 583 40 0 40 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
Programma 1
Wijkveiligheidsplan NJN20 1.1 / NJN23 1.3 2024 32 0 32 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
Werk en leefomgeving gemeentewerf NJN23 0.10 2025 7 0 7 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
0 0 0 Totaal Programma 1 39 0 39 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
Programma 2
Nieuwe mobilieit BG20 / NJN21 2.2 2024 25 0 25 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
Voorbereidingsbudget MIRT VJN21 2.8 / NJN22 2.1 / VJN23 2.4 2024 41 0 41 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
Verkeerseducatie BG21 2.1 2025 67 0 40 27 0 27 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
KTA Capelseplein VJN21 2.3 2024 100 0 100 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
KTA -i-VRI's VJN21 2.3 2024 30 0 30 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
Verkeersbeleid - Meten is weten VJN21 2.5 2024 44 0 44 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
Werkgevers- en bewonersaanpak BG21 2.1 2024 30 0 30 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
125 125 Landelijk Capelle VJN21 8.10 / NJN23 8.8 2024 377 0 252 125 0 125 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
Verkeersstudie Kralingseweg VJN23 2.5 2025 75 0 75 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
MIRT Kwart. Algera VJN23 2.4 2025 58 0 58 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
Vervoersknoop BG23 2.5 2025 94 0 94 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
Werk en leefomgeving gemeentewerf NJN23 0.10 2025 9 0 9 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
125 0 125 Totaal Programma 2 950 0 798 152 0 152 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
Programma 3
Projectplan BIZ Capelle XL BG21 3.1 2024 40 0 40 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
250 250 Voorterreinen- en gevelfonds bedrijventerrein Capelle West BG23 3.1 2025 250 0 0 250 0 250 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
Lokaal BG23 3.2 2025 40 0 40 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
250 0 250 Totaal Programma 3 330 0 80 250 0 250 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
Programma 4
Verhuiskosten Strategisch Huisvestingsplan Onderwijs Jaarrekening 2019 2026 328 0 0 328 0 0 328 0 328 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
Ventilatie scholen VJN21 0.19 / NJN21 0.17 / NJN23 0.12 2024 350 0 350 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
Capelle Stagestad VJN21 0.19 / NJN21 0.17 / NJN23 0.11 2024 40 0 40 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
Ventilatie MFC VJN22 4.3 2024 309 0 309 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
0 0 0 Totaal Programma 4 1.027 0 699 328 0 0 328 0 328 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
Programma 5A
Stadsfeest BG23 5A.1 2025 85 0 85 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
0 0 0 Totaal Programma 5A 85 0 85 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
Programma 5B
Werk en leefomgeving gemeentewerf NJN23 0.10 2025 8 0 8 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
0 0 0 Totaal Programma 5B 8 0 8 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
Programma 6A
Wijkoverlegplatforms VJN23 0.6 2024 95 0 95 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
Aanpak eenzaamheid NJN22 6A.4 2024 40 0 40 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
POK middelen VJN22 6A.1 2024 183 0 183 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
POK middelen VJN22 6A.1 2025 356 0 356 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
Kinderlab Oostgaarde BG23 6A.5 2025 200 0 200 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
Opvang ontheemden Oekraïne VJN23 6A.1 2025 660 0 660 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
173 173 Begeleid wonen NJN24 6A.5 2026 0 173 0 173 0 173 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
240 240 Huizen van de Wijk NJN24 6A.1 2026 0 240 0 240 0 0 240 0 0 240 0 240 0 0 0 0 0 0 0
0 413 413 Totaal Programma 6A 1.534 413 1.534 413 0 173 240 0 0 240 0 240 0 0 0 0 0 0 0
Programma 6B
Jeugdfonds Sport & Cultuur: Sportactiviteiten kwetsbare kinderen NJN21 6B.10 2024 40 0 40 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
Budget armoedebeleid NJN23 6B.6 2025 287 0 173 114 0 114 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
Bestaanszekerheid VJN23/ raadsbesluit 1041421 2025 941 0 488 453 0 453 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
172 172 Dienstverlening aanpak armoede en schulden NJN24 6B.1 2026 0 172 0 172 0 33 139 0 139 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
100 100 Toekomst Promen NJN24 6B.2 2026 0 100 0 100 0 100 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
52 52 Schuldenaanpak jongeren (JPF) NJN24 6B.3 2026 0 52 0 52 0 11 41 0 41 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
0 324 324 Totaal Programma 6B 1.268 324 701 891 0 711 180 0 180 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
Programma 6C
Onderzoeksopdracht WMO NJN22 6C.3 2025 110 0 110 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
Decentralisatie uitkering vrouwenopvang (DUVO) NJN22 6D.2 / NJN23 6C.3 2025 64 0 64 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
0 0 0 Totaal Programma 6C 174 0 174 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
Programma 6D
Project Taakstelling GRJR NJN23 6D.2 2025 18 0 18 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
0 0 0 Totaal Programma 6D 18 0 18 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
Programma 7
Ongedierte bestrijding VJN21 7.7 / NJN23 7.9 2024 50 0 50 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
Actieplan Circulair Capelle NJN21 7.14 2024 30 0 30 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
Bevorderen en beschermen van de gezondheid van Capellenaren BG22 7.2 2024 30 0 30 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
Werk en leefomgeving gemeentewerf NJN23 0.10 2025 7 0 7 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
225 225 Soortenmanagementplan NJN24 7.3 2026 0 225 0 225 0 225 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
0 225 225 Totaal Programma 7 117 225 117 225 0 225 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
Programma 8
Hoofdweg Vak A Middellange termijn NJN13 2.6.1 / VJN15 2.17.7 / NJN16 5.4.2 / NJN18 3.4.1. 2022 150 0 100 50 0 50 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
Budget Centrumgebied 2020 NJN21 8.5 / VJN23 8.1 2028 1.950 0 537 1.413 0 486 927 0 362 565 0 337 228 0 228 0 0 0 0
Landelijk Capelle VJN21 8.10 / NJN23 8.8 2024 180 0 180 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
Q-team Rivium NJN20 8.4 2024 103 0 103 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
De Hoven fase 2 VJN18 8.4.5 - NJN18 8.4.2 - VJN19 8.4.9 - VJN20 0.4 - VJN21 8.4 - NJN21 8.6 2026 115 0 65 50 0 0 50 0 50 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
Omgevingswet /Omgevingsvisie NJN22 8.4 / BG23 8.1 2024 60 0 60 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
Capelseweg/Bermweg B6 VJN23 8.6 2025 150 0 150 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
De Hoven 2 VJN21 8.4 / NJN21 8.8 / NJN23 8.6 2024 1.812 0 1.812 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
Gebiedspaspoort Stadshart 2.0 BG23 8.7 2025 125 0 125 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
Kanaalweg-West incl. Park Oeverrijk VJN23 8.5 2025 125 0 125 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
Kinderboerderij NJN23 8.6 2025 52 0 52 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
Werk en leefomgeving gemeentewerf NJN23 8.6 2025 4 0 4 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
402 402 Omgevingswet NJN24 8.1 2026 0 402 0 402 0 402 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
0 402 402 Totaal Programma 8 4.826 402 3.313 1.915 0 938 977 0 412 565 0 337 228 0 228 0 0 0 0
0 -1 Afronding -2 0 0 -1 0 0 -1 0 0 -1 0 0 -1 0 -1 0 0 0 0
374 1.404 1.778 Totaal 10.957 1.404 8.149 4.213 0 2.489 1.724 0 920 804 0 577 227 0 227 0 0 0 0

Reserve Sociaal Noodfonds (B2)

Terug naar navigatie - Reserve Sociaal Noodfonds (B2)
B2. Reserve Sociaal Noodfonds
Budgethouder Afdelingshoofd Samenleving
Doel De reserve is ingesteld ten behoeve van Capellenaren die in schulden (dreigen te) raken.
Voeding De reserve is gevormd door particuliere giften. In 2007 heeft de Van Cappellen Stichting een extra kapitaal beschikbaar gesteld van 100. In overleg met de Van Cappellen Stichting was de ondergrens van het Noodfonds Capelle destijds bepaald op het bedrag van 213. Het budget mag worden ingezet na toestemming van de Van Cappellen Stichting. Conform collegevoorstel 472093 d.d. 29 april 2021 is de ondergrens van de reserve met ingang van 2021 bepaald op 100 (inclusief dotatie Van Cappellen Stichting), dit naar aanleiding van een (globale) prognose waaruit bleek dat naar verwachting in 2022 de afgesproken oorspronkelijke ondergrens van het fonds bereikt zou worden. De Van Cappellen Stichting heeft vervolgens op 9 april 2021 laten weten akkoord te zijn met het verlagen van de ondergrens tot een bedrag van 100 onder voorwaarde van een zorgvuldige besteding van de middelen conform de Beleidsregels Noodhulp Capelle.
Omvang Stand per 1 januari 2025: 85
De volgende dotaties en onttrekkingen zijn geraamd:
Stand per 01-01-2024 115
Bij: - Jaarlijkse dotatie 14
Af: - Jaarlijkse onttrekking 14
- Stichting Leergeld Hollandsche IJssel (VJN 2024 6B.7) 30
Stand per 31-12-2024 85
Bij: - Jaarlijkse dotatie 14
- Aanvulling dotatie i.v.m. ondergrens reserve 15
Af: - Jaarlijkse onttrekking 14
Stand per 31-12-2025 en verder 100
In de begroting wordt jaarlijks 14 aan deze reserve gedoteerd en onttrokken.

Reserve Rekenkamer (B3)

Terug naar navigatie - Reserve Rekenkamer (B3)
B3. Reserve Rekenkamer
Budgethouder Griffier
Doel Door verschillen in omvang en diepgang, maar ook omdat onderzoeken anders verlopen dan gepland, zal de realisatie vrijwel altijd afwijken van de begroting en zal er budget overblijven of tekort zijn. Om die reden heeft de raad een besluit genomen om de rekenkamer over een egalisatiereserve te laten beschikken.
Voeding De raad heeft op 31 mei 2016 een besluit genomen het budget van de rekenkamer te verhogen naar € 67 (1 euro per inwoner) en een egalisatiereserve te vormen van maximaal 40% van het jaarlijkse budget. De raad heeft op 9 juli 2018 via de Voorjaarsnota 2018 een besluit genomen het budget te verhogen naar € 100 (1,50 euro per inwoner). Dit betekent dat ieder jaar maximaal 40 meegenomen kan worden naar het volgend jaar. Is dit maximum bereikt, dan vloeit het resultaat terug naar de algemene middelen.
Omvang Stand per 1 januari 2025: 10
De volgende dotaties en onttrekkingen zijn geraamd:
Stand per 01-01-2024 10
Bij: - Geen mutaties 0
Af: - Geen mutaties 0
Stand per 31-12-2024 10
Bij: - Geen mutaties 0
Af: - Geen mutaties 0
Stand per 31-12-2025 en verder 10

Reserve Denk en Doe Mee!-fonds (B4)

Terug naar navigatie - Reserve Denk en Doe Mee!-fonds (B4)
B4. Reserve Denk en Doe Mee!-fonds
Budgethouder Diverse
Doel Bij de begroting 2018 is besloten tot het instellen van deze reserve, om zo een deel van het voordelig financieel resultaat 2016 terug te laten vloeien naar de Capellenaar.
Voeding De voeding bestaat uit een eenmalige dotatie van 5 mln. ten laste van de Algemene reserve vrij besteedbaar. In juni 2022 heeft de gemeenteraad besloten om het Denk & Doe Mee!-fonds (DDMF) tot en met 31 december 2023 voort te zetten. Het fonds in deze opzet is beëindigd op 31 december 2023. In de voorjaarsnota 2024 is een bedrag van N 512 beschikbaar gesteld voor het afhandelen van toegekende subsidies tot en met 31 december 2023. Op 3 juli 2023 is besloten (RV1143133) het Denk & Doe mee!-fonds vanaf 1 januari 2024 structureel in te bedden in de gemeentelijke organisatie, alleen in de jaren dat er een positief begrotingssaldo is. Dit is voor de komende jaren niet het geval. De kosten voor 2024 voor het DDMF van N 708 (N 600 subsidie en N 108 personeels-en materiële kosten) zijn onttrokken aan de reserve DDMF. In 2025 is nog een bedrag van 142K beschikbaar binnen de reserve DDMF, deze middelen zijn (gedeeltelijk) nodig ter dekking van de noodzakelijke personeelslasten in 2025 voor de afhandeling van subsidies die tot en met 31-12-2024 zijn toegekend.
Omvang Stand per 1 januari 2025: 142
De volgende dotaties en onttrekkingen zijn geraamd:
Stand per 01-01-2024 1.362
Af: - Onttrekking programma 0 (BG24 0.7 / VJN24 0.5) 708
- Onttrekking programma 0 (VJN24 0.4) 512
Stand per 31-12-2024 142
Af: - Onttrekking programma 0 (VJN24 0.5) 142
Stand per 31-12-2025 en verder 0

Reserve Water (B5)

Terug naar navigatie - Reserve Water (B5)
B5. Reserve Water
Budgethouder Afdelingshoofd Stadsbeheer
Doel De reserve Water heeft voornamelijk als doel de jaarlijks sterk wisselende lasten van de baggerwerkzaamheden op te vangen.
Voeding Er vindt ten laste van de exploitatie nog geen structurele dotatie plaats aan de Reserve Water. Het aanwezige saldo is voldoende om de lasten van de huidige baggercyclus op te vangen. Uitgangspunt is dat iedere 4 jaar een nieuwe baggercyclus start met naar inschatting 1 miljoen aan lasten. Naar verwachting vindt de volgende baggercyclus in 2028/2029 plaats waarvoor het saldo in de Reserve Water nog toereikend is. Voor de daaropvolgende baggercyclus die naar verwachting plaatsvindt in 2032/2033 zal het saldo niet meer toereikend zijn. Om een tekort in de Reserve water te voorkomen is in de Begroting 2025 een voorstel opgenomen voor een structurele jaarlijkse dotatie van 250 vanaf 2032. Het onderhoud van de watergangen betreft onderhoud in de openbare buitenruimte zoals in de begroting 2024 terug komt in onderzoeksopdracht 12: verlengen onderhouds- en afschrijvingstermijn kapitaalgoederen in de openbare buitenruimte. Aangezien wij voor een groot deel van het baggeren van de watergangen afhankelijk zijn van HHSK en wij hiervoor een ontvangstplicht hebben, kunnen wij slechts een beperkte invloed uitoefenen op de baggercycli zoals HHSK hanteert. Het verlengen hiervan is daarom niet aan de orde tenzij uit de toekomstige baggerplannen van HHSK anders blijkt. Het is daarom niet reëel om het onderhoud van de watergangen onderdeel uit te laten maken van deze onderzoeksopdracht.
Omvang Stand per 1 januari 2025: 1.924
De volgende dotaties en onttrekkingen zijn geraamd:
Stand per 01-01-2024 2.409
Af: - Onttrekking (NJN 2024 5B) 485
Stand per 31-12-2024 1.924
Af: - Onttrekking (NJN 2024 5B) 149
Stand per 31-12-2025 1.775
Stand per 31-12-2026 1.775
Stand per 31-12-2027 1.775
Af: - Onttrekking (NJN 2024 5B) 500
Stand per 31-12-2028 1.275
Af: - Geen mutaties (NJN 2024 5B) 500
Stand per 31-12-2029 775
Stand per 31-12-2030 775
Stand per 31-12-2031 775
Bij: - Dotatie (NJN 2024 5B) 250
Af: - Onttrekking (NJN 2024 5B) 500
Stand per 31-12-2032 525

Reserve Besteding verkoop Eneco-aandelen (B6)

Terug naar navigatie - Reserve Besteding verkoop Eneco-aandelen (B6)
B6. Reserve Besteding Eneco-gelden
Budgethouder Afdelingshoofd Financien
Doel Bij de Voorjaarsnota 2021 hebben wij een deel van de verkoopopbrengst van de aandelen van Eneco gedoteerd aan deze reserve. De algemeen dragende lijn van de bestedingen van de reserve bestedingen Eneco-gelden is dat de inzet van deze middelen echt iets goeds voor de stad doen of een maatschappelijk belang dienen. De kaders hiervoor zijn vastgesteld in de gemeenteraad en betreffen de volgende: Permanente kaders: 1. De gevormde reserve uit de verkoopopbrengst wordt niet gebruikt voor het oplossen van begrotingsknelpunten; 2. De bestedingen worden altijd in het grotere geheel van het cyclisch stuk afgewogen, gezien de effecten op de ratio’s en de exploitatie (rentenadeel). 3. De verkoopopbrengst wordt niet gebruikt voor het vormen van een dekkingsreserve voor investeringen waardoor er op termijn een “kamelenneus” ontstaat (een verplichting die niet geheel in de begroting staat). Facultatieve kaders: 4. Investeringen te doen waardoor de gemeente extra besparingen of extra inkomsten realiseert, tenzij er sprake is van een investering met een hoog maatschappelijk rendement (stap zetten voor onze stad). De (eventueel) hieruit voortvloeiende lasten moeten worden opgenomen in de exploitatie; 5. Bijdragen aan investering derden in de stad waaraan de andere partij gezamenlijk voor minimaal 50% financieel bijdraagt en welke ook wenselijk is vanuit de gemeente.
Voeding Eenmalige voeding van 20.000 uit verkoopopbrengst Eneco.
Omvang Stand per 1 januari 2025: 20.000
De volgende dotaties en onttrekkingen zijn geraamd:
Stand per 01-01-2024 20.000
Bij: - Geen mutaties 0
Af: - Geen mutaties 0
Stand per 31-12-2024 20.000
Af: - Geen mutaties 0
Stand per 31-12-2025 en verder 20.000

Voorziening Onderhoud (V1)

Terug naar navigatie - Voorziening Onderhoud (V1)
V1. Voorziening Onderhoud
Budgethouder Afdelingshoofden Diensverlening
Doel De voorziening heeft tot doel egalisatie van kosten van onderhoud aan: a. de gemeentelijke welzijnsaccommodaties; b. het gemeentehuis aan de Rivierweg en de gemeentewerf aan de Groenedijk; c. brandweerkazerne; d. het Isala theater; e. binnen- en buitensportaccommodaties; f. bezittingen actief grondbeleid.
Voeding De voeding bestaat uit dotaties ten laste van de begroting. De stortingen en onttrekkingen zijn opgenomen in het meerjaren onderhoudsplan (MJOP). In de Begroting 2024 is een wijzigingsvoorstel opgenomen om de dotaties aan de voorziening te baseren op de onttrekkingen in de komende 10 jaar. Dit was voorheen 20 jaar. Naar aanleiding van de accountantscontrole van de jaarrekening 2023 is gebleken dat een jaarlijks fluctuerende dotatie niet is toegestaan. Met ingang van 2024 is derhalve de jaarlijkse dotatie gemiddeld en vastgesteld op 2,1 mln per jaar. In de actualisatie begroting 2025 is deze dotatie op basis van het MJOP verhoogd met 50k naar 2.150k per jaar.
Omvang Stand per 1 januari 2025: 6.377
De volgende dotaties en onttrekkingen zijn geraamd:
Stand per 01-01-2024 7.351
Bij: - Dotaties 2.100
Af: - Onttrekkingen (o.b.v. MJOP) 3.074
Stand per 31-12-2024 6.377
Bij: - Dotaties 2.150
Af: - Onttrekkingen 4.960
Stand per 31-12-2025 3.567
Bij: - Dotaties 2.150
Af: - Onttrekkingen 2.402
Stand per 31-12-2026 3.315
Bij: - Dotaties 2.150
Af: - Onttrekkingen 885
Stand per 31-12-2027 4.580
Bij: - Dotaties 2.150
Af: - Onttrekkingen 2.303
Stand per 31-12-2028 4.427
Bij: - Dotaties 2.150
Af: - Onttrekkingen 2.709
Stand per 31-12-2029 3.868
Bij: - Dotaties 2.150
Af: - Onttrekkingen 3.720
Stand per 31-12-2030 2.298
Bij: - Dotaties 2.150
Af: - Onttrekkingen 1.700
Stand per 31-12-2031 2.748
Bij: - Dotaties 2.150
Af: - Onttrekkingen 3.572
Stand per 31-12-2032 1.326

Voorziening Verliesgevende complexen (V2)

Terug naar navigatie - Voorziening Verliesgevende complexen (V2)
V2. Voorziening Verliesgevende complexen
Budgethouder Afdelingshoofd Stadsontwikkeling
Doel Deze voorziening is ingesteld in verband met het verwachte tekort op bouwgrondexploitaties.
Voeding Afhankelijk van berekeningen bouwgrondexploitaties.
Omvang Stand per 1 januari 2025: 14.306
De volgende dotaties en onttrekkingen zijn geraamd:
Stand per 01-01-2024 14.306
Bij: - Geen mutaties 0
Af: - Geen mutaties 0
Stand per 31-12-2024 14.306
Af: - Stadshart (VJN23 8.8 Actualisatie grondexploitaties) 5.926
Stand per 31-12-2025 8.380
Af: - Amandelhof (VJN23 8.8 Actualisatie grondexploitaties) 2.103
Stand per 31-12-2026 6.277
Af: - Meeuwensingel (VJN23 8.8 Actualisatie grondexploitaties) 331
Stand per 31-12-2027 5.946
Stand per 31-12-2028 5.946
Af: - Florabuurt (VJN23 8.8 Actualisatie grondexploitaties) 5.946
Stand per 31-12-2029 en verder 0

Voorziening Dubieuze debiteuren (V3)

Terug naar navigatie - Voorziening Dubieuze debiteuren (V3)
V3. Voorziening Dubieuze debiteuren
Budgethouder Afdelingshoofd Financiën
Doel Door middel van deze voorziening worden de verliezen als gevolg van het oninbaar worden van vorderingen gedekt. De voorziening geldt voor private- en publieke vorderingen van de gemeente, inclusief vorderingen op verstrekte uitkeringen uitgevoerd door de GR IJsselgemeenten.
Voeding De voeding is afhankelijk van inschatting bij jaarrekening, waarbij het de vraag is in welke mate er zich mogelijk dubieuze vorderingen voor zullen doen.
Omvang Stand per 1 januari 2025: 4.415
De volgende dotaties en onttrekkingen zijn geraamd:
Stand per 01-01-2024 4.459
Bij: - Jaarlijkse dotatie 131
Af: - Jaarlijkse onttrekking 175
Stand per 31-12-2024 4.415
Bij: - Jaarlijkse dotatie 131
Af: - Jaarlijkse onttrekking 175
Stand per 31-12-2025 4.371
Bij: - Jaarlijkse dotatie 131
Af: - Jaarlijkse onttrekking 175
Stand per 31-12-2026 4.327
Bij: - Jaarlijkse dotatie 131
Af: - Jaarlijkse onttrekking 175
Stand per 31-12-2027 4.283
Bij: - Jaarlijkse dotatie 131
Af: - Jaarlijkse onttrekking 175
Stand per 31-12-2028 4.239
Bij: - Jaarlijkse dotatie 131
Af: - Jaarlijkse onttrekking 175
Stand per 31-12-2029 4.195
Bij: - Jaarlijkse dotatie 131
Af: - Jaarlijkse onttrekking 175
Stand per 31-12-2030 4.151
Bij: - Jaarlijkse dotatie 131
Af: - Jaarlijkse onttrekking 175
Stand per 31-12-2031 4.107
Bij: - Jaarlijkse dotatie 131
Af: - Jaarlijkse onttrekking 175
Stand per 31-12-2032 4.063

Voorziening Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers (Appa) (V4)

Terug naar navigatie - Voorziening Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers (Appa) (V4)
V4. Voorziening Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers (Appa)
Budgethouder Afdelingshoofd Bestuur- en Concernondersteuning
Doel In 2021 heeft de Eerste Kamer ingestemd met de wet Aanpassing Appa (Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers).De voorbereidingen voor het nieuwe stelsel zal plaatsvinden vanaf 1 januari 2023, het doel is om het nieuwe pensioenstelsel uiterlijk 1 januari 2027 in te voeren. De gemeenten zullen als gevolg van de nieuwe wet verplicht moeten deelnemen aan een nog op te richten pensioenfonds voor wethouders bij het ABP. De gemeenten zullen de verplichtingen dan voor alle (gewezen) wethouders moeten afdragen aan het ABP.
Voeding De omvang van de voorziening wordt jaarlijks bij de najaarsnota en jaarrekening aangepast op basis van actuariële berekeningen voor de mogelijke toekomstige waardeoverdrachten van voormalig bestuurders. In de Voorjaarsnota 2017 hebben we een eerste stap gezet richting de nieuwe wet door de voorziening aan te ramen voor de oud-wethouders met een wachtgelduitkering en de zogenaamde slapers (nog niet-pensioengerechtigden). In lijn met de wachtgeldverplichting van de oud-burgemeester (Voorjaarsnota 2015) hebben we ook de wachtgeldverplichtingen van de oud-wethouders in de voorziening opgenomen. Vanaf 2018 worden de wachtgeldverplichtingen van de huidige burgemeester en wethouders ten laste van de exploitatie gebracht. De jaarlijkse dotatie bedraagt 300. Bij de jaarrekening beoordelen wij op basis van actuariële berekeningen van Visma Idella of onze voorziening toereikend is. Die is onder andere afhankelijk van de gehanteerde rekenrente en levenstabellen.
Omvang Stand per 1 januari 2025: 5.700
De volgende dotaties en onttrekkingen zijn geraamd:
Stand per 01-01-2024 5.266
Bij: - Dotatie (BG24 / NJN24 0.5) 689
Af: - Uitkering pensioenen 255
Stand per 31-12-2024 5.700
Bij: - Jaarlijkse dotatie 300
Af: - Uitkering pensioenen 308
Stand per 31-12-2025 5.692
Bij: - Jaarlijkse dotatie 300
Af: - Uitkering pensioenen 308
Stand per 31-12-2026 5.684
Bij: - Jaarlijkse dotatie 300
Af: - Uitkering pensioenen 308
Stand per 31-12-2027 5.676
Bij: - Jaarlijkse dotatie 300
Af: - Uitkering pensioenen 308
Stand per 31-12-2028 5.668
Bij: - Jaarlijkse dotatie 300
Af: - Uitkering pensioenen 308
Stand per 31-12-2029 5.660
Bij: - Jaarlijkse dotatie 300
Af: - Uitkering pensioenen 308
Stand per 31-12-2030 5.652
Bij: - Jaarlijkse dotatie 300
Af: - Uitkering pensioenen 308
Stand per 31-12-2031 5.644
Bij: - Jaarlijkse dotatie 300
Af: - Uitkering pensioenen 308
Stand per 31-12-2032 5.636

Voorziening Rioolrechten middelen derden (V5)

Terug naar navigatie - Voorziening Rioolrechten middelen derden (V5)
V5. Voorziening Rioolheffing middelen derden
Budgethouder Afdelingshoofd Stadsbeheer
Doel Deze voorziening is gevormd uit de egalisatiereserve rioolrechten vanwege een verandering in het wettelijk kader (BBV). Riolering is een gesloten systeem, de inkomsten uit rioolheffing mogen daarom niet voor andere doeleinden gebruikt worden. In de praktijk betekent dit dat afwijkingen in de lasten en baten van riolering met deze voorziening worden verrekend. Het saldo van de voorziening wordt betrokken bij het vaststellen van de tarieven ten behoeve van de rioolretributie. De tarieven worden daarbij vastgesteld volgens het principe van maximaal 100% kostendekking.
Voeding Afhankelijk van uitkomst exploitatie. In onderstaande verloop van de voorziening is rekening gehouden met het in de Begroting opgenomen voorstel Tarief rioolheffing in programma 7.
Omvang Stand per 1 januari 2025: 2.423
De volgende dotaties en onttrekkingen zijn geraamd:
Stand per 01-01-2024 2.449
Bij: - Begrote dotatie 132
Af: - Begrote onttrekking 158
Stand per 31-12-2024 2.423
Bij: - Begrote dotatie 72
Af: - Begrote onttrekking 582
Stand per 31-12-2025 1.913
Bij: - Begrote dotatie 65
Af: - Begrote onttrekking 957 0
Stand per 31-12-2026 1.021
Bij: - Geen mutatie 722
Af: - Begrote onttrekking 1.617
Stand per 31-12-2027 126
Bij: - Begrote dotatie 2.231
Af: - Begrote onttrekking 2.023
Stand per 31-12-2028 334
Bij: - Begrote dotatie 2.741
Af: - Begrote onttrekking 2.593
Stand per 31-12-2029 482
Bij: - Begrote dotatie 3.216
Af: - Begrote onttrekking 3.227
Stand per 31-12-2030 471
Bij: - Begrote dotatie 3.677
Af: - Begrote onttrekking 3.727
Stand per 31-12-2031 421
Bij: - Begrote dotatie 4.010
Af: - Begrote onttrekking 4.240
Stand per 31-12-2032 191

Voorziening Afvalstoffenheffing middelen derden (V6)

Terug naar navigatie - Voorziening Afvalstoffenheffing middelen derden (V6)
V6. Voorziening Afvalstoffenheffing middelen derden
Budgethouder Afdelingshoofd Stadsbeheer
Doel Deze voorziening is gevormd uit de egalisatiereserve afvalstoffenheffing vanwege een verandering in het wettelijk kader (BBV). Het ophalen en verwerken van huishoudelijk afval is een wettelijke taak en is een gesloten systeem, de inkomsten uit de afvalstoffenheffing mogen daarom niet voor andere doeleinden gebruikt worden. In de praktijk betekent dit dat afwijkingen in de lasten en baten van het ophalen en verwerken van huishoudelijk afval met deze voorziening worden verrekend. Het saldo van de voorziening wordt betrokken bij het vaststellen van de tarieven voor de afvalstoffenheffing. De tarieven worden daarbij vastgesteld volgens het principe van maximaal 100% kostendekking.
Voeding Afhankelijk van uitkomst exploitatie. In onderstaande verloop van de voorziening is rekening gehouden met het in de Begroting opgenomen voorstel Tarief afvalstoffenheffing in programma 7.
Omvang Stand per 1 januari 2025: 2.191
De volgende dotaties en onttrekkingen zijn geraamd:
Stand per 01-01-2024 2.402
Bij: - Begrote dotatie 237
Af: - Begrote onttrekking 448
Stand per 31-12-2024 2.191
Bij: - Begrote dotatie 426
Af: - Begrote onttrekking 1.703
Stand per 31-12-2025 914
Bij: - Begrote dotatie 1.029
Af: - Begrote onttrekking 1.762
Stand per 31-12-2026 181
Bij: - Begrote dotatie 1.912
Af: - Begrote onttrekking 1.849
Stand per 31-12-2027 244
Bij: - Begrote dotatie 2.016
Af: - Begrote onttrekking 1.934
Stand per 31-12-2028 326
Bij: - Begrote dotatie 1.949
Af: - Begrote onttrekking 1.945
Stand per 31-12-2029 330
Bij: - Begrote dotatie 1.949
Af: - Begrote onttrekking 2.017
Stand per 31-12-2030 262
Bij: - Begrote dotatie 1.949
Af: - Begrote onttrekking 2.057
Stand per 31-12-2031 154
Bij: - Begrote dotatie 1.949
Af: - Begrote onttrekking 1.938
Stand per 31-12-2032 165

Voorziening Omgevingsvergunningen (V7)

Terug naar navigatie - Voorziening Omgevingsvergunningen (V7)
V7. Voorziening Omgevingsvergunningen
Budgethouder Afdelingshoofd Stadsbeheer
Doel Egaliseren baten leges omgevingsvergunningen via voorziening. Bij de NJN 2019 is besloten tot het instellen van de Voorziening omgevingsvergunningen voor - in eerste instantie - de periode 2020-2023. Reden voor de voorziening is dat de lasten voor omvangrijke en complexe bouwprojecten zich over enkele jaren spreiden terwijl de baten zich voordoen op het moment van indienen aanvraag omgevingsvergunning. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de transformatie van het Rivium en de ontwikkeling van een kindcentrum en woningbouw in de Florabuurt. Bij opvolgende P&C documenten is de periode meerdere malen verschoven naar de toekomst, gezien de verschuiving van diverse projecten en het uitblijven van de grotere complexe aanvragen. In de begroting 2025 is het voorstel opgenomen om de voorziening te verschuiven van de periode 2026-2029 naar de periode 2027-2031.
Voeding De voeding is afhankelijk van de aanvragen omgevingsvergunningen. In de Begroting 2025 zijn de dotaties begroot op N 1.690 in 2027 en N 385 in 2028 en de onttrekkingen begroot op V 236 in 2029 en V 920 in zowel 2030 en 2031.
Omvang Stand per 1 januari 2025: 0
De volgende dotaties en onttrekkingen zijn geraamd:
Stand per 01-01-2024 0
Bij: - Geen mutaties 0
Af: - Geen mutaties 0
Stand per 31-12-2024 0
Bij: - Geen mutaties 0
Af: - Geen mutaties 0
Stand per 31-12-2025 0
Stand per 31-12-2026 0
Bij: - Begrote dotatie (BG25) 1.690
Stand per 31-12-2027 1.690
Bij: - Begrote dotatie (BG25) 385
Stand per 31-12-2028 2.075
Af: - Begrote onttrekking (BG25) 236
Stand per 31-12-2029 1.839
Af: - Begrote onttrekking (BG25) 920
Stand per 31-12-2030 920
Af: - Begrote onttrekking (BG25) 920
Stand per 31-12-2031 en verder 0

Voorziening Verlofsparen (V8)

Terug naar navigatie - Voorziening Verlofsparen (V8)
V8. Verlofsparen
Budgethouder Afdelingshoofd Bestuur- en Concernondersteuning
Doel De voorziening is ingesteld voor bovenwettelijke vakantie-uren die zijn omgezet in verlofsparen. Vanaf 1 januari 2022 kunnen medewerkers hun bovenwettelijke vakantie-uren omzetten in verlofsparen. Deze vakantie-uren verjaren niet. De commissie Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) heeft uitgesproken dat er vanaf de Jaarrekening 2022 een voorziening ingesteld moet worden voor bovenwettelijk vakantie-uren die zijn omgezet in verlofsparen.
Voeding Bij de NJN 2022 is besloten tot instellen van deze voorziening. Bij de jaarrekening beoordelen wij of de voorziening toereikend is. De jaarlijkse dotatie bedraagt 100.
Omvang Stand per 1 januari 2025: 216
De volgende dotaties en onttrekkingen zijn geraamd:
Stand per 01-01-2024 216
Bij: - Geen mutaties 0
Af: - Geen mutaties 0
Stand per 31-12-2024 216
Bij: - Begrote dotatie 100
Stand per 31-12-2025 316
Bij: - Begrote dotatie 100
Stand per 31-12-2026 416
Bij: - Begrote dotatie 100
Stand per 31-12-2027 516
Bij: - Begrote dotatie 100
Stand per 31-12-2028 616
Bij: - Begrote dotatie 100
Stand per 31-12-2029 716
Bij: - Begrote dotatie 100
Stand per 31-12-2030 816
Bij: - Begrote dotatie 100
Stand per 31-12-2031 916
Bij: - Begrote dotatie 100
Stand per 31-12-2032 1.016

Voorziening Regeling Vervroegde uittreding (RVU) (V9)

Terug naar navigatie - Voorziening Regeling Vervroegde uittreding (RVU) (V9)
V9. Regeling Vervroegde uittreding (RVU)
Budgethouder Afdelingshoofd Bestuur- en Concernondersteuning
Doel In de cao gemeenten is een regeling opgenomen waardoor werknemers eerder kunnen stoppen met werken. Dit heet de RVU, Regeling Vervroegde Uittreding, en geldt in de periode tussen 2024-2028. De RVU-uitkering begint maximaal 24 maanden voor de AOW-gerechtigde leeftijd en eindigt als de AOW-gerechtigde leeftijd is bereikt. Volgens de commissie Besluit Begroting en Verantwoording dient er een voorziening te worden getroffen voor de financiële verplichting die de gemeetne tegenvoer de ex-medewerker heeft op basis van deze regeling.
Voeding Bij de Najaarsnota 2024 is besloten tot instellen van deze voorziening. De omvang van de voorziening wordt jaarlijks bij de jaarrekening beoordeeld of deze nog toereikend is.
Omvang Stand per 1 januari 2025: 170
De volgende dotaties en onttrekkingen zijn geraamd:
Stand per 01-01-2024 0
Bij: - Begrote dotatie 170
Stand per 31-12-2024 170
Af: - Uitkering pensioenen 110
Stand per 31-12-2025 60
Af: - Uitkering pensioenen 53
Stand per 31-12-2026 7
Af: - Uitkering pensioenen 7
Stand per 31-12-2027 en verder 0