Programma 4 Onderwijs

Missie

Terug naar navigatie - Missie

In Capelle werken we samen met de scholen en andere bij jeugd betrokken organisaties aan een sterke educatieve en sociale basis. We beogen dat kinderen en jongeren gelijke kansen krijgen en zich gezond ontwikkelen. We zetten in op een doorlopende ontwikkellijn van 0 tot 27 jaar. Als er belemmeringen zijn in de ontwikkeling, kijken we samen met de partners op welke wijze dit kan worden opgelost. Elk kind krijgt onderwijs in een modern en fris gebouw. Elke jongere krijgt kansen op een startkwalificatie. Daarnaast zetten we in op het doorbreken van de cyclus op laaggeletterdheid door het versterken van de basisvaardigheden van jong tot oud.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Sluitend netwerk- samenhang onderwijs, zorg en ondersteuning

Terug naar navigatie - Sluitend netwerk- samenhang onderwijs, zorg en ondersteuning

We bevorderen dat kinderen en jongeren gelijke kansen krijgen zodat ze als volwaardig burger kunnen meedoen in de samenleving. Dit doen we door zo vroeg mogelijk inzetten op een sluitend netwerk van onderwijs, educatie, zorg en ondersteuning. 

BG25 - Geïndiceerde doelgroeppeuters dat geplaatst is op de voorscholen

Geïndiceerde doelgroeppeuters (peuters met indicatie van CJG) die geplaatst zijn op de voorscholen.
Eenheid: percentage

We streven ernaar onderwijsachterstanden bij peuters te voorkomen door zo vroeg mogelijk peuteropvang met voorschoolse educatie (VE) aan te bieden. We streven naar een groter bereik van doelgroeppeuters en een verbetering van de kwaliteit van het VE-aanbod, omdat hoge kwaliteit gunstig is voor de ontwikkeling van het kind. 

Toelichting
We maken gebruik van de peutermonitor om zicht te krijgen op het bereik en non-bereik van de geïndiceerde doelgroeppeuters. In 2022 bleek dat de datakwaliteit in de peutermonitor van het CJG onvoldoende was. Inmiddels levert het CJG de gewenste datakwaliteit aan en maken we verdere afspraken over uitvragen naar de beweegredenen van ouders die geen gebruik maken van het VE-aanbod.  Uit de cijfers van het CJG over de eerste helft van 2024 blijkt dat 60,5% van de VE-peuters gebruik maakten van het VE-aanbod.

Bron:
Boekwerk 2023 2024 2025
Verwachtingswaarde 70% 70% 70%

Wat doen we daarvoor? / Wat gaan we daarvoor doen?

Toekomstbestendige onderwijshuisvesting

Terug naar navigatie - Toekomstbestendige onderwijshuisvesting

Ieder kind heeft recht op kwalitatief goed onderwijs in een toekomstbestendig schoolgebouw, dat voldoende passend en duurzaam is.

Wat doen we daarvoor? / Wat gaan we daarvoor doen?

Niet van school zonder startkwalificatie

Terug naar navigatie - Niet van school zonder startkwalificatie

We willen dat iedere jongere beschikt over een startkwalificatie, zodat ze een goede uitgangspositie op de arbeidsmarkt hebben. 

BG25 - Absoluut verzuim (landelijke indicator)

Er wordt gesproken van absoluut verzuim als een leerplichtige en/of kwalificatieplichtige jongere niet op een school of instelling staat ingeschreven. De periodeaanduiding '2023' staat voor schooljaar '2022/2023'.
Eenheid: per 1.000 leerlingen (leerplicht+kwalificatieplicht).
Het cijfer bij Capelle aan den IJssel onder 2024 betreft de verwachte realisatiewaarde van het schooljaar 2023-2024.

 

Bron: waarstaatjegemeente.nl (DUO/Ingrado)
Regio 2022 2023 2024 2025
Verwachtingswaarde 4,2 2,9 4,2 8,5
Capelle aan den IJssel 4,7 6,0 7,5
Nederland 4,2 6,3

BG25 - Relatief verzuim (landelijke indicator)

Er is sprake van relatief verzuim als een jongere wel op een school staat ingeschreven, maar gedurende een bepaalde tijd de lessen/praktijk verzuimt. Ook veelvuldig te laat komen kan hiertoe worden gerekend. De periodeaanduiding '2023' staat voor schooljaar '2022/2023'.
Eenheid: per 1.000 leerlingen (leerplicht+kwalificatieplicht).
Het cijfer bij Capelle aan den IJssel onder 2024 betreft de verwachte realisatiewaarde van het schooljaar 2023-2024.

Bron: waarstaatjegemeente.nl (DUO/Ingrado)
Regio 2022 2023 2024 2025
Verwachtingswaarde 43 35 40 40
Capelle aan den IJssel 45 31 33 -
Nederland 24 27 -

BG25 - Voortijdige schoolverlaters totaal (VO + MBO) (landelijke indicator)

Het percentage van het totaal aantal leerlingen van het VO en MBO (12 - 23 jaar) dat voortijdig, dat wil zeggen zonder startkwalificatie, het onderwijs verlaat. De periodeaanduiding '2023' staat voor schooljaar '2022/2023'.
Eenheid: %.

Onze cijfers zijn beter te vergelijken wanneer we kijken naar de regio Rijnmond en benchmark gemeentes en regio’s. Hierdoor kunnen we onze gemeente vergelijken met gemeentes met inwoners met overeenkomstige kenmerken zoals sociaal economische status, grootstedelijke problematiek en dergelijke.

Het Doorstroompunt Regio Rijnmond, waartoe subregio Rijnmond Zuid Oost en dus Capelle behoort, is de grootste en meest complexe regio van Nederland. Met eigen zware grootstedelijke problematiek, nog meer dan regio's Amsterdam, Utrecht of Haaglanden.
Het merendeel van de Capelse voortijdig schoolverlaters, is 18+ en volgt een opleiding in Rotterdam. 

De verwachtingswaarde is naar boven bijgesteld. Na de coronaperiode is gebleken dat er lokaal, regionaal en landelijk sprake is van hogere percentages verzuim en uitval dan eerder verwacht. Zo ook in Capelle. Jongeren zijn onder andere omstandigheden opgegroeid, we zien meer psycho-sociale problematiek en jongeren hebben onder andere omstandigheden keuzes moeten maken, leren studeren. Op dit moment is de arbeidsmarkt dusdanig, dat het voor jongeren aantrekkelijk en makkelijk is om aan werk te komen, zonder een opleiding af te ronden. 

Het cijfer bij Capelle aan den IJssel onder 2024 betreft de verwachte realisatiewaarde van het schooljaar 2023-2024.

Bron: waarstaatjegemeente.nl (DUO/Ingrado)
Regio 2022 2023 2024 2025
Verwachtingswaarde 2,6% 2,3% 2,8% 2,8%
Capelle aan den IJssel 2,9% 2,8% 2,8% -
Rotterdam 3,4% 3,3% -
Nederland 2,3% 2,4% -

Wat doen we daarvoor? / Wat gaan we daarvoor doen?

Beleid en regelgeving

Terug naar navigatie - Beleid en regelgeving

KADERSTELLEND BELEID

  • Coalitieakkoord 2022 – 2026 ‘Voor vandaag en morgen’ (juni 2022)

OVERIG BELEID, NOTA'S, VERORDENINGEN EN ACTIEPLANNEN

Gemeenteraad:

  • Strategisch Huisvestingsplan Onderwijs 2022 (SHO) (RV 692968 maart 2022);
  • Verordening Voorzieningen Huisvesting Onderwijs Capelle aan den IJssel 2021 (RV 442872 april 2021);
  • Verordening bekostiging leerlingenvervoer Capelle aan den IJssel 2021 (BBV 499895 juni 2021).

College van B&W:

  • Kansen voor ieder kind, onderwijskansenbeleid Capelle aan den IJssel 2020 e.v. (BBV 143405 februari 2020);
  • Beleidsregels gemeentelijke taken uitvoering Wet kinderopvang 2021 (BBV 409859 juni 2021);
  • Uitvoeringsplan gemeentelijke gelden Nationaal Programma Onderwijs (BBV 654785 december 2021);
  • Uitvoeringsplan '(Digi)taal begint lokaal 2021 – 2023’ (BBV 533480 juni 2021);
  • Uitvoeringsprogramma 'Ieder kind dezelfde basis en meer'(2021-2022);
  • Aanpak laaggeletterdheid: (Digi)taal begint lokaal’ (310102 november 2020);
  • Meerjaren Perspectief Vastgoed 2019 (BBV 1091427 juni 2019);
  • Notitie Brede school netwerken 2015 e.v. (BBV 610133 december 2014).

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen

Rekenkameronderzoek onderwijsachterstandenbeleid
In 2024 startte de Rekenkamer Rotterdam een nieuw onderzoek naar het onderwijsachterstandenbeleid. De hoofdvraag van dit onderzoek luidt: Hoe geeft de gemeente Capelle aan den IJssel invulling aan haar doelen en wettelijke taken uit het onderwijsachterstandenbeleid en in hoeverre slaagt ze erin dit doeltreffend en doelmatig uit te voeren? De Rekenkamer verwacht het onderzoek in Q2 2025 te publiceren. 

Gemeentelijke onderwijsachterstand budget (GOAB) 
In 2024 is gestart met het verschuiven van de focus van Onderwijskansen breed naar uitvoering van onze wettelijke taak, de voorschoolse educatie (VE) en de doorgaande lijn. In 2025 zetten we in op een vloeiende overgang van de voorschoolse educatie naar het primair onderwijs door intensiever samen te werken met het onderwijsveld en partners, georganiseerd rondom het jonge kind.

Uitwerking van vier kernthema's onder de Regionale ontwikkelagenda onderwijs en ondersteuning (ROO) 2024 - 2027 
In 2024 hebben we de ROO vastgesteld. Deze agenda krijgt op vier thema's verdere uitwerking in werkgroepen. Deze thema's zijn: interprofessionele samenwerking, dekkend netwerk, integraal arrangeren en leerrecht.  

Brede School Netwerken (BSN) zet nieuwe stappen
In 2024 is gestart met de herijking van het beleid omtrent de BSN. In 2025 wordt de herijking afgerond, waarbij we streven naar implementatie van het nieuwe beleid in het schooljaar 2025/2026.

Doorontwikkeling Doorstroompunt
Voor 2025 is een aanbesteding voor één jaar (met mogelijkheid tot één jaar verlenging) voor de uitvoering van de wettelijke taak uitgezet. In 2025 verwachten we het Wetsvoorstel 'Van school naar Duurzaam werk'. Deze wet gaat een verandering van taak en doelgroep inhouden, waardoor we in 2024 en 2025 onderzoek doen naar hoe de doorontwikkeling het beste eruit kan zien en welke organisatievorm daar het best bij past. In 2025 nemen we samen met de andere gemeenten in de subregio Rijnmond Zuid Oost, een besluit hierover.

Leerplicht
De cijfers betreffende verzuim van het afgelopen schooljaar(2023-2024) zijn ten opzichte van het voorgaande schooljaar fors toegenomen. Vooral bij relatief verzuim (ongeoorloofd afwezig) is de toename groot. De gevolgen van corona en de nieuwkomers zijn voorbeelden van de oorzaken. De verwachting van het schooljaar 2024-2025 is dat de cijfers van verzuim toenemen.

Wijzigingsvoorstellen

Terug naar navigatie - Wijzigingsvoorstellen

De wijzigingsvoorstellen van programma 4 staan hieronder weergegeven.

Programma 4 - Wijzigingsvoorstel 2024 2025 2026 2027 2028 Onvermijdelijk / beleidskeuze / technisch Portefeuillehouder
4.1 Aanpassen budgetten MFC Fascinatio N0 N136 N136 N136 N136 Onvermijdelijk Van Woudenberg
Totaal N0 N136 N136 N136 N136

4.1 Aanpassen budgetten MFC Fascinatio – onvermijdelijk

Terug naar navigatie - 4.1 Aanpassen budgetten MFC Fascinatio – onvermijdelijk

De voorwaarden, waaronder de voorgenomen eigendomsoverdracht van het onderwijs- en wijkcentrum gedeelte van MFC Fascinatio (MFC) kan plaatsvinden is in 2024 nog niet afgerond.
Dit betekent dat de exploitatie in 2025 nog geheel voor onze rekening komt. 

In afwachting van een stabiele oplossing voor het ruimtekort in Fascinatio wordt de eigendomsoverdracht voorlopig aangehouden.

Als gevolg van het feit dat de exploitatie voor dit deel van het MFC vanaf 2025 niet meer in de begroting was opgenomen moeten de lasten en baten meerjarig verwerkt worden in de begroting. 

We stellen voor om de lasten en baten van het onderwijsgedeelte van MFC Fascinatio, Educatusstraat 10, te verhogen met N254 / V118 vanaf 2025. 

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Omschrijving Rekening 2023 BG 2024 incl. wijz. t/m VJN24 Wijziging NJN 2024 BG 2024 na wijz. NJN Begroting 2025 Raming 2026 Raming 2027 Raming 2028
Lasten N10.873 N14.723 V152 N14.571 N11.211 N11.767 N11.959 N12.215
Baten V5.810 V7.156 N0 V7.156 V4.489 V4.489 V4.489 V4.489
Saldo van baten en lasten N5.063 N7.567 V152 N7.415 N6.722 N7.278 N7.470 N7.725
Mutaties reserves:
Reserve eenmalige uitgaven N113 V699 N0 V699 N0 V328 N0 N0
Totaal mutaties reserves N113 V699 N0 V699 N0 V328 N0 N0
Resultaat N5.176 N6.868 V152 N6.716 N6.722 N6.950 N7.470 N7.725

Analyse Programma 4 op hoofdlijnen

Terug naar navigatie - Analyse Programma 4 op hoofdlijnen

De hogere lasten en baten in 2024 komen onder meer door budget voor het binnenklimaat (ventilatie) van schoolgebouwen, waarvoor de Rijksoverheid een specifieke uitkering beschikbaar heeft gesteld. Ook voor het Nationaal Programma Onderwijs zijn door het Rijk aan ons gelden beschikbaar gesteld (NJN 2023 4.2), die we kunnen uitgeven tot en met schooljaar 2024-2025. De baten en lasten zijn eveneens begroot in 2024. 
De toename van de lasten in meerjarenperspectief wordt verklaard door het gereedkomen van de nieuwbouw schoolgebouwen. In 2026 vindt een vergoeding plaats van verhuiskosten. Hier staat een onttrekking tegenover van de reserve eenmalig. Vanaf 2027 betreft het een toename van kapitaallasten die voortvloeien uit deze investeringen. Indien investeringen later plaatsvinden dan gepland, zullen we de financiële gevolgen in het eerstvolgende toepasselijke P&C product verwerken.

Subsidieplafonds

Terug naar navigatie - Subsidieplafonds
Subsidieregeling Plafond
Overgangsregeling onderwijskansen 595
Schoolmaatschappelijk werk 230
Schakelklassen 200
Peuteropvang 2.600
Brede Schoolnetwerken 322