Begroting in hoofdlijnen

Eindstand Begroting 2024

Terug naar navigatie - Eindstand Begroting 2024

Capelle kent al jaren een traditie waarin het aanbieden van een sluitende meerjarenbegroting een vanzelfsprekend uitgangspunt is. Maar dat uitgangspunt staat onder druk, met het ‘ravijnjaar 2026’ dat alle gemeenten boven het hoofd hangt. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) adviseert om noodzakelijke investeringen niet uit te stellen en het tekort dat ontstaat juist te laten zien. Dit advies is opgevolgd. De Voorjaarsnota 2023 liet een voordelig resultaat zien in de eerste jaren. In de Voorjaarsnota 2023 werd ook aangekondigd dat bij een aantal verbonden partijen een autonome- en beleidsmatige verhoging van de gemeentelijke bijdragen te verwachten was. Deze zijn in deze begroting opgenomen, tezamen met overige beleidsvoornemens. Deze ontwikkelingen drukken in de onderdelen Actualisatie en Wijzigingsvoorstellen op de eindstand van de Voorjaarsnota 2023. Daarom is ook een onderdeel Besparingen toegevoegd om te komen tot een sluitende begroting in 2024 en 2025. Vanaf 2026 hebben wij geen sluitende begroting. Langs verschillende sporen zijn besparingsvoorstellen opgesteld. Deze brengen verlichting, maar zijn niet genoeg om de verwachte tekorten op te vangen vanaf 2026.

Begroting en meerjarenbegroting
Financiële eindstand (bedragen in € 1.000) 2024 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031
Eindstand Begroting 2023 (incl. amendement) V13.366 V15.667 V3.641 V2.102 V792 N568 N2.051 N2.051
Eindstand Najaarsnota 2022 V12.390 V13.885 V4.549 N2.425 N4.746 N6.902 N9.121 N9.121
Eindstand Voorjaarsnota 2023 V8.885 V10.103 V565 N5.545 N9.531 N11.990 N14.712 N17.241
Actualisatie N7.892 N7.536 N7.771 N8.844 N7.820 N8.168 N8.198 N8.320
Wijzigingsvoorstellen N2.025 N1.163 V731 V4.551 V5.275 V5.384 V4.456 V3.891
Besparingsvoorstellen V1.390 V2.895 V4.605 V4.508 V4.685 V5.033 V5.500 V6.119
Eindstand Begroting 2024 V358 V4.300 N1.870 N5.330 N7.391 N9.741 N12.954 N15.551

Actualisatie Begroting

Terug naar navigatie - Actualisatie Begroting

In de actualisatie van de meerjarenbegroting hebben wij, conform de uitgangspuntenbrief voor de Begroting 2024, verschillende budgetten geactualiseerd. Het gaat hierbij onder andere over de salarissen, indexaties van verbonden partijen in lijn met uw besluiten over de begrotingen van deze partijen en indexaties van subsidies.
Met name de indexering van de bijdragen aan verbonden partijen is aanzienlijk. De 'Werkgroep verbetering financiële sturing gemeenschappelijke regelingen' heeft voor 2024 een indexering vastgesteld van 8,4%. Hiervan heeft 3,6% betrekking op 2024 en 4,8% is een correctie op de index van 2021, 2022 en 2023. Dit nadeel is duidelijk zichtbaar bij de categorie Inkomensoverdrachten en subsidies. Alleen de bijstelling van de bijdrage aan de GRJR resulteert al in een nadeel van N 1.236. Ook de bijdragen aan Promen (N 915) , GR IJsselgemeenten (N 891), CJG (N 316) en VRR (N 250) zijn substantieel naar boven bijgesteld.
Daarnaast zijn de prijsgevoelige budgetten geïndexeerd met de prijsindex. De gehanteerde prijsindex is 3,0%, in lijn met de meicirculaire 2023. Waar er, op basis van contracten, een andere prijsindex van toepassing is, hebben wij dit toegepast.
De afschrijvingen zijn integraal doorgerekend.  De baten riool en afval zijn naar boven bijgesteld en worden geëgaliseerd via de betreffende voorzieningen, dit verklaart de hogere belastingen aan batenzijde en toename mutatie voorzieningen. De bijstelling Grond in 2027 (N 1.244) is een technische correctie op de Voorjaarsnota (VJN23 8.8 Actualisatie grondexploitaties) waarin in de jaarschijf 2027 ten onrechte administratief een voordeel werd verantwoord. 
De toename van Salarissen en sociale lasten wordt onder andere verklaard door nieuwe projectmedewerkers. Hun kosten worden toegerekend aan projecten, hiertegenover staat dan ook een voordeel bij Overige verrekeningen (zie toelichting hieronder). De toename wordt daarnaast verklaard door bijstelling van het budget voor de WW van ex-werknemers (N 125), als gemeente zijn wij hiervoor eigenrisicodrager. Daarnaast is extra budget beschikbaar gesteld voor functieuitbreiding griffie (N110) en is er bijgeraamd in verband met herwaarderingen HR21 (N 201) en functiewaarderingen (N 182). Ook zijn de begrote salarissen in de Actualisatie bijgesteld aan de nieuwe schaalbedragen maar dit is gedekt door de vrijval van de stelpost die hiervoor in de begroting was opgenomen.
De bijstelling Overige goederen en diensten bevat onder meer een bijraming voor Werkplan DCMR (N 148), CJG (N 553), BV Sport huur (N 520), SWC (N 649) en Irado (N 572). Laatst genoemde is een verschuiving van de categorie Belastingen naar deze voor afval juiste categorie.
Ook de bijstelling van de categorie Huren (baten) is fors, dit wordt veroorzaakt door indexering.
Het voordeel bij Overige verrekeningen betreft met name de bijstelling van uren die worden toegeschreven aan projecten. Omdat er per saldo meer kosten worden toegerekend aan projecten levert dit voor de begroting per saldo een voordeel op van V 284. Hier tegenover staat een toename van salarissen (zie toelichting Salarissen en sociale lasten).
De sociale uitkeringen betreffen de indexaties over lasten WMO mede vanwege een CAO-stijging van 15% voor zorgpersoneel. 

Actualisatie 2024 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031
Afschrijvingen N477 N303 N139 V83 V149 N228 N179 N265
Belastingen V1.083 V1.061 V1.093 V1.093 V1.061 V1.093 V1.061 V1.418
Dividenden en winsten V10 V10 V10 V10 V10 V10 V10 V10
Duurzame goederen N2 N2 N2 N2 N2 N2 N2 N2
Grond N0 N0 N0 N1.244 N0 N0 N0 N0
Huren V911 V903 V905 V905 V905 V905 V905 V905
Ingeleend personeel N6 N6 N31 N106 N6 V46 V46 V46
Inkomensoverdrachten en subsidies N4.250 N4.308 N4.422 N4.493 N4.418 N4.295 N4.271 N4.271
Kapitaaloverdrachten N25 N23 N25 N25 N23 N25 N23 N35
Leges en andere rechten V428 V450 V510 V684 V476 V217 V174 V174
Mutatie reserves N0 N0 N0 N0 N0 N33 N33 N33
Mutatie voorzieningen N183 N121 N202 N383 N333 N395 N368 N685
Overige goederen en diensten N3.019 N2.788 N3.005 N2.886 N3.118 N2.904 N2.918 N2.943
Overige verrekeningen V284 V284 V284 V284 V284 V284 V284 V284
Salarissen en sociale lasten N938 N941 N951 N922 N921 N914 N920 N959
Sociale uitkeringen N1.708 N1.753 N1.797 N1.843 N1.887 N1.928 N1.967 N1.967
Toegerekende rente V0 V1 V1 V1 V1 V1 V1 V1
Saldo N7.892 N7.536 N7.771 N8.844 N7.820 N8.168 N8.198 N8.320

Structureel en reëel evenwicht

Terug naar navigatie - Structureel en reëel evenwicht

De provincie geeft een dringend advies om in het raadsvoorstel of de inleiding van de begroting een staat op te nemen waaruit het structureel evenwicht van de begroting blijkt. In deze begroting nemen we deze staat hieronder op. De Provincie heeft als toets of het eerste jaar 2024 dan wel laatste jaar van het meerjarenperspectief 2025-2027 sluitend is. De provincie benadrukt dat er geen sprake mag zijn van een opschuivend sluitend perspectief. Het eerste jaar 2024 is reëel sluitend en in evenwicht. Er is geen sprake van een opschuivend sluitend perspectief. 

Begroting en meerjarenbegroting
Financiële eindstand (bedragen in € 1.000) 2024 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031
Eindstand Begroting 2024 V358 V4.300 N1.870 N5.330 N7.391 N9.741 N12.954 N15.551
Saldo incidentele baten en lasten V2.184 V933 N 0 N 0 N 0 N 0 N 0 N 0
Saldo structurele baten en lasten V2.542 V5.233 N1.870 N5.330 N7.391 N9.741 N12.954 N15.551

Wijzigingsvoorstellen

Terug naar navigatie - Wijzigingsvoorstellen

De inhoudelijke uitwerking van de wijzigingsvoorstellen treft u in de diverse programma’s aan. Per voorstel geven we aan of het een onvermijdelijke wijziging is of dat het wijzigingsvoorstel een beleidskeuze is.

Prog. / nr. Wijzigingsvoorstel Begroting en meerjarenbegroting Onvermijdelijk / beleidskeuze / Technisch
2024 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031
0.1 Algemene uitkering gemeentefonds, Meicirculaire 2023 V4.856 V6.180 V4.317 V8.439 V7.949 V7.949 V7.949 V7.949 Onvermijdelijk
0.2 Rente V553 N404 N739 N1.104 N1.189 N1.099 N911 N1.476 Onvermijdelijk
0.3 Dividend Stedin N300 N300 N0 N0 N0 N0 N0 N0 Onvermijdelijk
0.4 Stelpost Lonen N1.140 N1.140 N1.140 N1.140 N1.140 N1.140 N1.140 N1.140 Onvermijdelijk
0.5 Taakstellende bezuiniging vastgoed N124 N50 N0 N0 N0 N0 N0 N0 Onvermijdelijk
0.6 Inventarisatie archief periode 1986-2007 N80 N80 N11 N11 N11 N11 N11 N11 Onvermijdelijk
0.7 Structurele inbedding Denk & Doe mee!-fonds N208 N708 N0 N0 N0 N0 N0 N0 Beleidskeuze
0.8 Coördinator ambtelijke en bestuurlijke integriteit N54 N54 N54 N54 N54 N54 N54 N54 Beleidskeuze
0.9 Optimalisering dienstverlening N144 N97 N97 N97 N97 N97 N97 N97 Beleidskeuze
0.10 Tijdelijke uitbreiding taakgroep concern- en bestuursadvies N206 N206 N0 N0 N0 N0 N0 N0 Beleidskeuze
1.1 Subsidie Jeugd - HIC N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0 Technisch
1.2 Grenzenstellend jongerenwerk N402 N402 N402 N402 N0 N0 N0 N0 Beleidskeuze
2.1 Samenwerkingsovereenkomst MFR N0 N0 N0 N0 N0 N0 N86 N86 Onvermijdelijk
2.2 Subsidies N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0 Onvermijdelijk
2.3 Subsidie fietscorridor Algerabrug Capelsebrug N0 N0 V95 V95 V95 V95 V95 V95 Onvermijdelijk
2.4 Aanpassen Stelpost Versnellingsgelden Rivium en Fasering Kredieten Rivium V168 V82 V82 V292 V292 V292 V96 V96 Onvermijdelijk
2.5 Zuidelijke fietsroute N0 N36 N36 N36 N36 N36 N36 N36 Beleidskeuze
2.6 Toegankelijkheid bushaltes N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0 Beleidskeuze
2.7 Verkeersstudie Capelseweg / Kanaalweg N60 N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0 Beleidskeuze
2.8 Programma buitenruimte N233 N120 N30 N30 N30 N131 N131 N131 Beleidskeuze
2.9 Ondergrondse infrastructuur V1.445 N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0 Beleidskeuze
2.10 Mobiliteit algemeen N62 N62 N0 N0 N0 N0 N0 N0 Beleidskeuze
2.11 Belijning 50 km/h wegen N0 N4 N4 N4 N4 N4 N4 N4 Beleidskeuze
2.12 Uitwerking Openbaar Vervoer-, fiets-, parkeer- en voetgangersplan N190 N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0 Beleidskeuze
2.13 Veilige fietsroute ’s-Gravenweg V20 N15 N15 N15 N15 N15 N15 N15 Beleidskeuze
4.1 Extra krediet nieuwbouw scholen Meeuwensingel N0 N0 N0 N36 N36 N36 N36 N36 Onvermijdelijk
4.2 Extra krediet nieuwbouw scholen Florabuurt N0 N0 N0 N27 N27 N27 N27 N27 Onvermijdelijk
4.3 Onderwijskansen bibliotheek N358 N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0 Onvermijdelijk
4.4 Verhoging subsidieplafonds N308 N308 N308 N308 N308 N308 N308 N308 Beleidskeuze
4.5 Onderzoek vormen van ondersteuning op scholen en kinderopvang N30 N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0 Beleidskeuze
4.6 Inzet op taal en talentontwikkeling N200 N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0 Beleidskeuze
5A.1 Informatiepunt digitale overheid N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0 Beleidskeuze
5A.2 Brede SPUK-regeling N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0 Beleidskeuze
5A.3 Vervanging natuurgrasvelden door kunstgrasvelden N0 N39 N39 N39 N39 N39 N39 N39 Beleidskeuze
5A.4 SPUK GALA formatie uitbreiding N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0 Beleidskeuze
5A.5 Bibliotheekvoorzieningen N44 N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0 Beleidskeuze
5B.1 Sanitaire voorziening Watervallei N0 N21 N21 N21 N21 N21 N21 N21 Beleidskeuze
5B.2 Motie meer bomen N0 N25 N25 N44 N44 N44 N44 N44 Beleidskeuze
6A.1 Opvang ontheemden Oekraïne N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0 Onvermijdelijk
6A.2 Gratis OV voor AOW’ers N75 N75 N75 N75 N75 N75 N75 N75 Onvermijdelijk
6A.3 Sociale Impuls Diepenbuurt Oostgaarde en Florabuurt N74 N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0 Beleidskeuze
6B.1 Inburgering N110 N158 N153 N153 N153 N153 N153 N153 Onvermijdelijk
6B.2 Wijzigingen Re-integratieverordening Participatiewet N77 N77 N77 N77 N77 N77 N77 N77 Onvermijdelijk
6B.3 Verbrede aanpak signalering schulden N60 N60 N60 N60 N60 N60 N60 N60 Beleidskeuze
6B.4 Kwijtschelding: riool- en waterzorgheffing en afvalstoffenheffing N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0 Beleidskeuze
6C.1 Inkoop Beschermd wonen verstandelijke beperking N246 N246 N246 N246 N246 N246 N246 N246 Onvermijdelijk
6C.2 Afschaffen Wmo abonnementstarief en herinvoering inkomensafhankelijke eigen bijdrage - Meicirculaire N0 N310 V398 V392 V392 V392 V392 V392 Onvermijdelijk
6C.3 Integraal zorgakkoord - Meicirculaire N0 N347 N335 N329 N329 N329 N329 N329 Onvermijdelijk
6D.1 Hervormingsagenda, taakstelling N2.373 N593 N0 N0 N0 N0 N0 N0 Onvermijdelijk
6D.2 Persoonsgebonden budgetten V300 V300 V300 V300 V300 V300 V300 V300 Onvermijdelijk
6D.3 Actualisatie begroting 2024 van de GRJR N185 N185 N185 N185 N185 N185 N185 N185 Onvermijdelijk
6D.4 BSO + op de Piloot N65 N65 N65 N65 N65 N65 N65 N65 Beleidskeuze
7.1 Lasten en baten Afval N599 N599 N0 N0 N0 N0 N0 N0 Onvermijdelijk
7.2 Consequenties uit begroting GGD 2024-2027 N184 N184 N184 N184 N184 N184 N184 N184 Onvermijdelijk
7.3 Baten riool- en waterzorgheffing N145 N145 N0 N0 N0 N0 N0 N0 Beleidskeuze
7.4 Capelse Duurzaamheidslening N125 N125 N0 N0 N0 N0 N0 N0 Beleidskeuze
7.5 Uitvoeren Actieplan Circulaire Economie 2023-2026 N175 N140 N0 N0 N0 N0 N0 N0 Beleidskeuze
7.6 Ondersteuning bij subsidies en leningen verduurzaming N30 N40 N0 N0 N0 N0 N0 N0 Beleidskeuze
7.7 Capels Isolatie Plan (CIP) N150 N150 N0 N0 N0 N0 N0 N0 Beleidskeuze
7.8 Vraagbaak duurzame toekomst monumenten N30 N30 N0 N0 N0 N0 N0 N0 Beleidskeuze
8.1 Wet goed verhuurderschap N42 N42 N42 N42 N42 N42 N42 N42 Onvermijdelijk
8.2 Leges en voorziening omgevingsvergunningen N480 N84 N118 N183 V714 V834 N0 N0 Beleidskeuze
8.3 Starterslening N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0 Beleidskeuze
Totaal N2.025 N1.163 V731 V4.551 V5.275 V5.384 V4.456 V3.891

Besparingsvoorstellen

Terug naar navigatie - Besparingsvoorstellen

Wij hebben in de Begroting besparingsvoorstellen uitgewerkt. Deze richten zich op financieel-technische voorstellen, voorstellen die 'scherper aan de wind zeilen' en voorstellen in het kader van efficiency – en doelmatigheid. In onderstaande tabel is de uitwerking hiervan gegeven. U vindt deze bij de programma’s terug.

Prog. / nr. Besparingsvoorstel Begroting en meerjarenbegroting
2024 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031
0.11 Besparingsmaatregel Negatief begrotingssaldo niet meerekenen bij financieringsbehoefte V97 V361 V737 V1.205 V1.764
0.12 Besparingsmaatregelen Rente V921 V1.641 V1.835 V1.929 V1.773 V1.834 V1.939 V2.096
0.13 Besparingsmaatregel onderrealisatie investeringen afschrijvingen V120 V215 V312 V406 V454 V502 V549 V597
0.14 Besparingsmaatregel voorziening onderhoud V854 V764 V708 V715 V737 V600 V447 V302
6C.4 Besparingsmaatregel uitkomst onderzoekopdracht Wmo N418 N418 V1.057 V1.057 V1.057 V1.057 V1.057 V1.057
6C.5 Besparingsmaatregel toezichthouder Wmo N43 V237 V237 V97 V97 V97 V97 V97
6D.5 Besparingsmaatregel toezichthouder Jeugd N43 V457 V457 V207 V207 V207 V207 V207
Totaal V1.390 V2.895 V4.605 V4.508 V4.685 V5.033 V5.500 V6.119

Naast deze besparingsvoorstellen zijn er twee onderzoeksopdrachten. De eerste richt zich op het mogelijk opnemen van structurele baten van het woningbouwprogramma. Momenteel wordt bij de berekening van de algemene uitkering in de meerjarenbegroting alleen rekening gehouden met de toename van het aantal woningen volgens de CBADS-monitor. Met de ontwikkelingen op het Rivium en woningen op mogelijke overige (herontwikkel)locaties is nog geen rekening gehouden. Het tweede onderzoek richt zich op het mogelijk verlengen van onderhoudstermijnen en afschrijvingstermijnen van kapitaalgoederen in de openbare buitenruimte. Verlenging van afschrijvingstermijnen zorgt voor lagere afschrijvingslasten. Belangrijk hierbij zijn mede de kwaliteitseisen en de veiligheid in het bijzonder. Beide onderzoeken richten zich op mogelijke besluitvorming bij de Begroting 2025.

Deze onderzoeksopdrachten zijn toegevoegd aan de Onderzoeksopdrachten (zie onder Bijlagen). Wij zullen u hierover qua voortgang rapporteren cf. de overige Onderzoeksopdrachten in de Begroting 2025.

Financiële kengetallen

Terug naar navigatie - Financiële kengetallen

Het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten schrijft voor dat we door middel van financiële kengetallen inzicht geven in onze financiële positie. In deze Begroting 2024 ontwikkelen de kengetallen zich beter dan in de Voorjaarsnota 2023. In deze begroting zien wij een verbetering van diverse ratio's. Dit komt mede om dat wij in de besparingsvoorstellen voorgesteld hebben voortaan met verwachte onderrealisatie van investeringen en groot onderhoud rekening te houden. Hierdoor hoeven er minder leningen te worden aangetrokken wat gunstig is voor de Netto schuldquote (gecorr.). De solvabiliteit verslechtert beperkt omdat de begrotingsresultaten afnemen. Het EMU saldo verbetert, vooral door het uitgangspunt dat er, net als in de afgelopen jaren is gerealiseerd, er jaarlijks per saldo € 10 miljoen minder kasuitgaven zullen zijn dan waarmee in de begroting gerekend is

Financiële ratio's Rekening 2022 Begroting 2023 2024 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031
1a netto schuldquote 17,0% 26,5% 39,3% 47,0% 57,0% 67,9% 77,6% 84,6% 95,5% 102,3%
1b netto schuldquote gecorrigeerd voor verstrekte leningen 16,8% 26,4% 39,2% 46,9% 56,8% 67,8% 77,5% 84,5% 95,4% 102,2%
2 solvabiliteit 62,8% 58,7% 54,5% 53,3% 50,0% 46,0% 42,5% 40,2% 36,0% 32,1%
3 grondexploitatie 1,7% 1,9% 1,9% 1,8% 1,1% 1,5% 2,0% 0,0% 0,0% 0,0%
4 structurele exploitatieruimte 7,4% 1,2% 1,0% 2,1% -0,8% -2,2% -3,1% -4,1% -5,5% -6,6%
5 belastingcapaciteit 79,9% 71,0% 68,3% N.v.t. N.v.t. N.v.t. N.v.t. N.v.t. N.v.t. N.v.t.
6 debt service coverage ratio 3,3 1,5 1,5 2,1 1,2 0,9 0,8 0,8 0,6 0,5
7 afschrijvingsratio 3,3% 3,3% 4,1% 5,1% 5,5% 6,2% 6,4% 6,9% 7,2% 7,5%