Programma 4 Onderwijs

Missie

Terug naar navigatie - Missie

In Capelle werken wij samen met de scholen en andere bij jeugd betrokken organisaties aan een sterke educatieve en sociale basis. Wij willen dat kinderen en jongeren gelijke kansen krijgen en zich gezond ontwikkelen. Wij zetten in op een doorlopende ontwikkellijn van 0 tot 27. Als er belemmeringen zijn in de ontwikkeling kijken wij samen met de partners op welke wijze dit kan worden opgelost. Elk kind krijgt onderwijs in een modern en fris gebouw. Elke jongere krijgt kansen op een startkwalificatie. Daarnaast zetten wij in op het doorbreken van de cyclus op laaggeletterdheid door het versterken van de basisvaardigheden van jong en oud.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Sluitend netwerk- samenhang onderwijs, zorg en ondersteuning

Terug naar navigatie - Sluitend netwerk- samenhang onderwijs, zorg en ondersteuning
BG24 - Geïndiceerde doelgroeppeuters dat geplaatst is op de voorscholen

Geïndiceerde doelgroeppeuters (peuters met indicatie van CJG) dat geplaatst is op de voorscholen. Eenheid: percentage

Bron:
Boekwerk 2023 2024
Verwachtingswaarde 70 % 70 %

Wat gaan wij daarvoor doen?

BG24 - Absoluut verzuim (landelijke indicator)

Terug naar navigatie - BG24 - Absoluut verzuim (landelijke indicator)

Er wordt gesproken van absoluut verzuim als een leerplichtige en/of kwalificatieplichtige jongere niet op een school of instelling staat ingeschreven. De periodeaanduiding '2021' staat voor schooljaar '2020/2021'. Eenheid: per 1.000 leerlingen (leerplicht+kwalificatieplicht).

Bron: waarstaatjegemeente.nl (DUO/Ingrado)
Regio 2021 2022 2023 2024
Verwachtingswaarde 3,0 per 1.000 leerlingen (leerplicht+kwalificatiepl) 4,2 per 1.000 leerlingen (leerplicht+kwalificatiepl) 2,9 per 1.000 leerlingen (leerplicht+kwalificatiepl) 4,2 per 1.000 leerlingen (leerplicht+kwalificatiepl)
Capelle aan den IJssel 5,0 per 1.000 leerlingen (leerplicht+kwalificatiepl) 4,7 per 1.000 leerlingen (leerplicht+kwalificatiepl) - -
Nederland 2,7 per 1.000 leerlingen (leerplicht+kwalificatiepl) 4,2 per 1.000 leerlingen (leerplicht+kwalificatiepl) - -

BG24 - Voortijdige schoolverlaters totaal (VO + MBO) (landelijke indicator)

Terug naar navigatie - BG24 - Voortijdige schoolverlaters totaal (VO + MBO) (landelijke indicator)

Het percentage van het totaal aantal leerlingen van het VO en MBO (12 - 23 jaar) dat voortijdig, dat wil zeggen zonder startkwalificatie, het onderwijs verlaat. De periodeaanduiding '2021'staat voor schooljaar "2020/2021". Eenheid: %.

Onze cijfers zijn beter te vergelijken met Rotterdam i.p.v. Nederland. Dit komt doordat de problematiek van Capelse jongeren te vergelijken is met Rotterdamse jongeren. RMC Rijnmond is de grootste RMC regio van Nederland met z'n eigen zware grootstedelijke problematiek, nog meer dan regio's Amsterdam, Utrecht als Haaglanden. Onze jongeren gaan óók naar school in Rotterdam en hun leven speelt zich af in een omgeving met grootstedelijke problematiek.

De verwachtingswaarde is naar boven bijgesteld. Na de coronaperiode is gebleken dat er lokaal, regionaal en landelijk sprake is van hogere percentages verzuim en uitval dan eerder verwacht. We verwachten ook in 2024 nog de coronaeffecten waar te nemen. 

Bron: waarstaatjegemeente.nl (DUO/Ingrado)
Regio 2021 2022 2023 2024
Verwachtingswaarde 2,8 % 2,6 % 2,3 % 2,8 %
Capelle aan den IJssel 2,5 % 2,9 % - -
Rotterdam 2,7 % 3,4 % - -
Nederland 1,9 % 2,3 % - -

BG24 - Relatief verzuim (landelijke indicator)

Terug naar navigatie - BG24 - Relatief verzuim (landelijke indicator)

Er is sprake van relatief verzuim als een jongere wel op een school staat ingeschreven, maar gedurende een bepaalde tijd de lessen/praktijk verzuimt. Ook veelvuldig te laat komen kan hiertoe worden gerekend. De periodeaanduiding '2021' staat voor schooljaar '2020/2021'. Eenheid: per 1.000 leerlingen (leerplicht+kwalificatieplicht).

Bron: waarstaatjegemeente.nl (DUO/Ingrado)
Regio 2021 2022 2023 2024
Verwachtingswaarde 35 per 1.000 leerlingen (leerplicht+kwalificatiepl.) 43 per 1.000 leerlingen (leerplicht+kwalificatiepl.) 35 per 1.000 leerlingen (leerplicht+kwalificatiepl.) 40 per 1.000 leerlingen (leerplicht+kwalificatiepl.)
Capelle aan den IJssel 40 per 1.000 leerlingen (leerplicht+kwalificatiepl.) 45 per 1.000 leerlingen (leerplicht+kwalificatiepl.) - -
Nederland 20 per 1.000 leerlingen (leerplicht+kwalificatiepl.) 24 per 1.000 leerlingen (leerplicht+kwalificatiepl.) - -

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen

Toekomst onderwijshuisvesting Oostgaarde
In 2023 is het onderzoek naar de toekomst van onderwijshuisvesting in de wijk Oostgaarde afgerond. Uit het onderzoek komen een aantal mogelijke varianten voor de onderwijshuisvesting in Oostgaarde. In het najaar van 2023 worden deze varianten nader verkend. Het voorstel en mogelijke financiële consequenties worden onderdeel van het Strategisch Huisvestingsplan Onderwijs (SHO), welke in 2024 wordt geactualiseerd en voorgelegd aan uw raad. 

Bereik van de voorschoolse educatie vergroten
We willen meer ouders met geïndiceerde peuters bereiken, zodat zij hun kinderen naar de voorschoolse educatie brengen. We starten daarmee in 2024 om in meerdere jaren op 80% te komen. Dit doen wij samen met het CJG en ve-aanbieders. Wij maken met de ve-aanbieders afspraken over een voorschools programma voor peuters op de dagopvang. Wij ontwikkelen een eenduidige meetwijze om het bereik van de doelgroep te monitoren. 

Resultaatafspraken vroegschoolse educatie met het onderwijs 
In 2024 maken wij nieuwe resultaatafspraken met het onderwijs, zodat kinderen bij de overgang van groep 2 naar groep 3 voldoende op niveau zijn in hun taalontwikkeling. 

Vergroten van kansen van jeugd en jongeren
Wij maken in 2024 ons bestaand ondersteuningsaanbod beter zichtbaar en bereikbaar voor kinderen en jongeren met (risico op) een onderwijsachterstand – en hun ouders. Dit gebeurt op wijkniveau. Wij doen dit samen met partners uit het onderwijs, welzijn en de kinderopvang.

Actualiseren beleid en ontwikkelagenda's 
In 2024 actualiseren wij het huidige onderwijskansenbeleid en voegen wij een nieuw uitvoeringsprogramma toe voor de bestuursperiode 2024-2027. De voorschoolse educatie is onze wettelijke taak en vormt daarmee de kern van het beleid. 

Actualisatie subsidieregeling onderwijskansen en peuteropvang
Met het nieuw onderwijskansenbeleid gaan wij ook de Subsidieregeling Onderwijskansen en 'Subsidieregeling peuteropvang en voorschoolse educatie' aanpassen. Wij maken duidelijke resultaatafspraken met de subsidieaanvragers en monitoren hierop, zodat effecten inzichtelijk worden.

OAB-budget 2024
Afgelopen drie jaren hadden wij een groter budget tot onze beschikking, door doorgeschoven middelen uit het verleden. Vanaf 2024 is alleen het regulier budget beschikbaar. In aanloop naar nieuw onderwijskansenbeleid in 2024 en het aflopen van het uitvoeringsprogramma Ieder Kind dezelfde basis en meer (2021-2022, aantal activiteiten verlengd in 2023) verlengen wij een aantal activiteiten van de bibliotheek en de kinderlabs. 

Bibliotheek aan den IJssel en onderwijskansen
In 2024 zetten wij onze samenwerking met de Bibliotheek op het gebied van onderwijskansen voort. Wij gaan met de bibliotheek in overleg waar de accenten komen te liggen in 2024. In gesprek met de bibliotheek, continueren wij de BoekStartcoach bij de CJG’s en het BoekStartprogramma op kleinere schaal op de kinderopvanglocaties met een ve-aanbod. 'De bibliotheek op school' wordt op de basisscholen met extra aandacht voor onderwijsachterstanden voortgezet. 

Kinderlabs en onderwijskansen
De doorontwikkeling van de Kinderlabs vindt plaats op basis van de evaluatie die in 2023 wordt uitgevoerd.

Onderwijs aan nieuwkomers 
De vraag naar nieuwkomersonderwijs, dat door het Rijk apart wordt bekostigd, groeit. Kinderen van nieuwkomers krijgen één jaar taalonderwijs, voordat ze starten op de reguliere basisschool. Scholen geven aan dat een jaar niet genoeg voor taalontwikkeling is en vragen ons om schakelklassen te financieren. Het gaat om drie schakelklassen. Met deze klassen verwacht het onderwijs dat de nieuwkomers een goede startpositie in het regulier onderwijs kunnen verkrijgen. De schakelklassen worden vanuit het OAB-budget gefinancierd.

Jonge Kind-overleg
Het Jonge Kind-overleg blazen wij nieuw leven in. Samen met onze partners van de kinderopvangorganisaties, het onderwijs, CJG en SWC bespreken wij actuele ontwikkelingen rondom het jonge kind (0 tot 6 jaar) en hun ouders. Ook versterken wij een effectieve en samenhangende inzet van activiteiten van de betrokken partners. 

LEA
In 2024 onderzoeken wij welke mogelijkheden er zijn om preventief en meer op maat ondersteuning te bieden op scholen en de kinderopvanglocaties met een ve-aanbod. Dit onderzoek kan leiden tot een advies over een experiment op een beperkt aantal scholen. Wij doen dit in het kader van het uitvoeringsprogramma van de LEA en de ontwikkelagenda rondom het ondersteuningsplan van samenwerkingsverband Aan den IJssel.

Passend onderwijs en gemeentelijke ondersteuning
De ontwikkelagenda onderwijs-sociaal domein, in aansluiting op het ondersteuningsplan 2023-2027 van samenwerkingsverband PPO Aan den IJssel, werken wij regionaal nader uit in 2024. In 2025 krijgt de uitwerking in het primair onderwijs vorm. De vier thema's zijn: interprofessionele teams, integraal arrangeren, leerrecht, een dekkend aanbod aan ondersteuning. 

Schoolverzuim en thuiszitters
In 2024 werken wij aan een analyse met onze stakeholders op het schoolverzuim. Aan de hand van deze analyse worden vervolgstappen bepaald. 

Doorstroompunt (RMC) 
In 2024 en 2025 werken wij met de Subregio, de stakeholders en de Regio Rijnmond aan een nieuw programma voor Doorstroompunt(RMC) en VSV. Ook werken wij aan een nieuw beleid en programma specifiek voor de Subregio Rijnmond Zuidoost. 

Kaderstellende beleidsnota's

Terug naar navigatie - Kaderstellende beleidsnota's
  • Strategisch Huisvestingsplan Onderwijs 2022 (SHO) (RV 692968 maart 2022);
  • Uitvoeringsplan gemeentelijke gelden Nationaal Programma Onderwijs (BBV 654785 december 2021);
  • Beleidsregels gemeentelijke taken uitvoering Wet kinderopvang 2021 (BBV 409859 juni 2021);
  • Uitvoeringsplan '(Digi)taal begint lokaal 2021 – 2023’ (BBV 533480 juni 2021);
  • Verordening bekostiging leerlingenvervoer Capelle aan den IJssel 2021 (BBV 499895 juni 2021);
  • Uitvoeringsprogramma 'Ieder kind dezelfde basis en meer'(2021-2022)
  • Verordening Voorzieningen Huisvesting Onderwijs Capelle aan den IJssel 2021 (RV 442872 april 2021);
  • Aanpak laaggeletterdheid: (Digi)taal begint lokaal’ (310102 november 2020);
  • Kansen voor ieder kind, onderwijskansenbeleid Capelle aan den IJssel 2020 e.v. (BBV 143405 februari 2020);
  • Meerjaren Perspectief Vastgoed 2019 (BBV 1091427 juni 2019);
  • Notitie Brede school netwerken 2015 e.v. (BBV 610133 december 2014).

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen

Zie voor een totaaloverzicht van de partijen waarin de gemeente een bestuurlijk en een financieel belang heeft de paragraaf Verbonden Partijen .

Stichting BLICK op onderwijs (Boeiend Leren in Capelle en Krimpen)
Maatschappelijke effecten
De stichting verzorgt openbaar onderwijs.

Doelstelling voor programma
Het voorzien in voldoende openbaar onderwijs in de gemeente. Uw raad heeft besloten in te stemmen met het beëindigen van Havo en VWO op het EYE College. Het bestuur van Blick wil zich binnen het EYE College concentreren op het VMBO en Praktijkonderwijs. Het bestuur ziet kansen om de positie van deze vormen van het onderwijs te versterken met als doel voldoende bestaansrecht te realiseren. Wij volgen deze ontwikkeling nauwlettend.

4.1 Extra krediet nieuwbouw scholen Meeuwensingel

Terug naar navigatie - 4.1 Extra krediet nieuwbouw scholen Meeuwensingel

Extra krediet nieuwbouw scholen Meeuwensingel - Onvermijdelijk
Lasten / Baten: N 36 vanaf 2027
Kasstroom: N 1.432 in 2026

Bij vaststelling van de Voorjaarsnota 2022 heeft u besloten om een bedrag beschikbaar te stellen van in totaal 16.550 voor nieuwbouw aan de Meeuwensingel voor De Horizon, De Klim-Op, enkele lokalen voor de Montessorischool, realisatie van een KinderLab en een gymzaal. Hiervan is inmiddels 3.134 besteed. Er resteert een bedrag van 13.416 voor de nieuwbouw aan de Meeuwensingel. 

Zoals in de Voorjaarsnota 2022 is aangegeven blijft het in de huidige markt nodig om meerjarige voorspellingen te monitoren en waar nodig bij te sturen. Wij stellen u via de voorliggende Begroting 2024 - 2027 voor het budget aan te passen aan de prijsontwikkeling en het recent opgestelde Programma van Eisen. Hierbij wordt uitgegaan van realisatie van 3.775 m2. Wij gaan, na een onafhankelijke externe raming, uit van een te verwachten marktconform stichtingskostenbudget van € 4.002 per m2 inclusief BTW aan investeringskosten bij start bouw in 2024 en oplevering in de eerste helft van 2026. Omdat de prijsontwikkeling onzeker is, benoemen wij deze ontwikkeling ook in de risicoparagraaf.

In het eerste kwartaal van 2024 laten wij de te verwachten benodigde budgetten voor onderwijshuisvesting onafhankelijk doorrekenen. Bij de Voorjaarsnota 2024 informeren wij u over de mogelijke risico’s via de risicoparagraaf of een wijzigingsvoorstel.

Wij stellen aan u voor om een aanvullend krediet van N 1.432 beschikbaar te stellen en de lasten in de begroting met N 36 structureel te verhogen vanaf 2027.

4.2 Extra krediet nieuwbouw scholen Florabuurt

Terug naar navigatie - 4.2 Extra krediet nieuwbouw scholen Florabuurt

Extra krediet nieuwbouw scholen Florabuurt - Onvermijdelijk
Lasten / Baten: N 27 vanaf 2027
Kasstroom: N1.069 in 2026

Bij vaststelling van de Voorjaarsnota 2022 heeft u besloten om een bedrag van in totaal 10.956 beschikbaar te stellen voor de realisatie van 3.000 m2 nieuwbouw van De Triangel, De Klim-Op locatie Bongerd, een gymzaal en een Kinderlab in de Florabuurt. 

Zoals in de Voorjaarsnota 2022 is aangegeven blijft het in de huidige markt nodig om meerjarige voorspellingen te monitoren en waar nodig bij te sturen. Wij stellen u via de voorliggende Begroting 2024 - 2027 voor de kredieten aan te passen aan de prijsontwikkeling. Wij gaan, na een onafhankelijke externe raming, uit van een te verwachten marktconform stichtingskostenbudget van € 4.002 per m2 inclusief BTW aan investeringskosten bij start bouw in 2024 en oplevering in de eerste helft van 2026. Omdat de prijsontwikkeling onzeker is, benoemen wij deze ontwikkelingen ook in de risicoparagraaf.

Wij laten in het eerste kwartaal van 2024 de te verwachten benodigde budgetten voor onderwijshuisvesting onafhankelijk doorrekenen. Bij de Voorjaarsnota 2024 informeren wij u over de mogelijke risico’s via de risicoparagraaf of een wijzigingsvoorstel.

Wij stellen aan u voor om een aanvullend krediet van 1.069 beschikbaar te stellen de lasten in de begroting met N 27 structureel te verhogen vanaf 2027.

4.3 Onderwijskansen bibliotheek

Terug naar navigatie - 4.3 Onderwijskansen bibliotheek

Onderwijskansen bibliotheek - Onvermijdelijk 
Lasten / Baten: N 358 in 2024
Kasstroom: N 358 in 2024
In 2024 continueren wij de activiteiten van de bibliotheek op het gebied van onderwijskansen. Het gaat om BoekStartcoach op 4 CJG-locaties, een verkleind programma van het BoekStartprogramma op de kinderopvanglocaties en een verkleinde versie van 'de Bibliotheek op School' op onderwijskansenscholen.

We passen de programma’s aan, omdat het OAB-budget kleiner wordt in 2024. Voorheen beschikten we nog over doorgeschoven middelen uit voorgaande jaren. We zetten de activiteiten wel voort, omdat we samen met de bibliotheek in de afgelopen jaren hiervoor een basis hebben opgebouwd. De activiteiten dragen bij aan het doel van onderwijskansen op het gebied van taalstimulering. 

Deze activiteiten vallen niet onder de subsidieregeling onderwijskansen dan wel cultuur. In 2024 evalueren wij op welke wijze wij de activiteiten van onderwijskansen willen voortzetten.

Wij stellen u voor om de lasten in de begroting te verhogen met N 358 in 2024.

4.4 Verhoging subsidieplafonds

Terug naar navigatie - 4.4 Verhoging subsidieplafonds

Verhoging subsidieplafonds - Beleidskeuze 
Lasten / Baten: N 308 vanaf 2024
Kasstroom: N 308 structureel vanaf 2024 

Door de inflatie (met name de stijgende huur- en salariskosten) komen een aantal subsidieaanvragers (voornamelijk langdurige subsidieaanvragers) niet uit met het budget, waarmee de subsidies zijn geïndexeerd. De verleende subsidies zijn t.o.v. 2023 geïndexeerd met 2,7%, terwijl de salaris- en huurlasten harder zijn gestegen. Om deze reden is het nodig om de subsidieplafonds voor een aantal subsidieregelingen te verhogen met een totaalbedrag van N 308. Dit is nodig voor de volgende subsidieregelingen: 

Cultuur (N 137)
• LOC (N 5)
• Maatschappelijke ondersteuning jongvolwassenen (N 25)
• Milieueducatie (N 58)
• Ontmoeten (N 83)
• Onderwijskansen (V/N 200, dekking Schakelklassen)

De ophoging bij de subsidieregelingen Cultuur, LOC (Lokale Omroep Capelle), Maatschappelijke ondersteuning jongvolwassenen en Milieueducatie wordt grotendeels veroorzaakt door drie subsidieaanvragers met wie wij een langdurige subsidierelatie hebben.
Voor de subsidieregelingen Ontmoeten geldt dat de ophoging nodig is, doordat meerdere langdurige subsidierelaties een hogere subsidie aanvragen.
Voor de subsidieregeling Onderwijskansen heeft de verhoging van het plafond geen financieel effect. Bestaande budgetten worden toegevoegd aan de subsidieregeling Onderwijskansen. 

Voor de overige 15 subsidieregelingen geldt dat de subsidieaanvragen voor 2024 wel onder het plafond blijven. Ook daar is er wel sprake van stijgende kosten, maar dit is op te vangen binnen de bestaande budgetten en plafonds. 

Wij stellen u voor om de lasten in de begroting te verhogen met N 308 structureel vanaf 2024. 

De wijzigingen zijn cijfermatig verwerkt op de betreffende programma's, maar komen daar niet meer als separate voorstellen terug. Dit voorstel raakt de volgende programma's:

Programma 2024 e.v.
Lasten
5A N142
5B N58
6A N83
6D N25
Totaal N308

4.5 Onderzoek vormen van ondersteuning op scholen en kinderopvang

Terug naar navigatie - 4.5 Onderzoek vormen van ondersteuning op scholen en kinderopvang

Onderzoek vormen van ondersteuning op scholen en kinderopvang- Beleidskeuze
Lasten / Baten: N 30 in 2024
Kasstroom: N 30 in 2024

In 2024 onderzoeken wij, in kader van het uitvoeringsprogramma van de Lokaal Educatieve Agenda 2023-2027 (vaststelling op 20-09-2023) de mogelijkheden om preventief en meer op maat ondersteuning te bieden op scholen en kinderopvanglocaties met VE aanbod. Het gaat dan om ondersteuning met educatieve activiteiten, preventief jeugdbeleid en lichtere vormen van jeugdhulp (beschikkingsvrij en collectief). Hierbij kijken wij ook naar de rolinvulling van schoolmaatschappelijk werk en schoolcontactpersonen. Het hieruit volgend advies kunnen wij in een pilot of experiment toetsen in het schooljaar 2024-2025.

Wij stellen u voor om de lasten in de begroting te verhogen met N 30 in 2024.

4.6 Inzet op taal en talentontwikkeling

Terug naar navigatie - 4.6 Inzet op taal en talentontwikkeling

Inzet op taal en talentontwikkeling - Beleidskeuze 
Lasten / Baten: N 200 in 2024
Kasstroom: N 200 in 2024

Wij gaan de inzet van de kinderlabs op taal- en talentontwikkeling in kader van onderwijskansen voorzetten in 2024. Hiermee bestendigen we de opgebouwde basis. Ook onderzoeken wij in 2024 wat de vervolgstappen zijn voor een succesvol Kinderlab. Dit doen we aan de hand van de evaluatie die uit het onderzoek naar de Kinderlabs voortkomt. Waar moet een Kinderlab uit opgebouwd zijn en hoeveel kost dit? Hiermee werken wij toe naar een stabiel basisbudget. 

Wij stellen u voor om de lasten in de begroting te verhogen met N 200 in 2024. 

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Omschrijving Rekening 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Raming 2025 Raming 2026 Raming 2027 Raming 2028 Raming 2029 Raming 2030 Raming 2031
Lasten N11.413 N14.047 N9.993 N9.494 N9.946 N10.560 N10.646 N11.148 N11.272 N11.267
Baten V5.876 V8.641 V4.356 V4.356 V4.356 V4.356 V4.356 V4.356 V4.356 V4.356
Saldo van baten en lasten N5.537 N5.406 N5.637 N5.138 N5.590 N6.204 N6.289 N6.791 N6.915 N6.911
Mutaties reserves:
Reserve eenmalige uitgaven N364 V586 N0 N0 V328 N0 N0 N0 N0 N0
Totaal mutaties reserves N364 V586 N0 N0 V328 N0 N0 N0 N0 N0
Resultaat N5.901 N4.820 N5.637 N5.138 N5.262 N6.204 N6.289 N6.791 N6.915 N6.911

Analyse Programma 4 op hoofdlijnen

Terug naar navigatie - Analyse Programma 4 op hoofdlijnen

Zowel de lasten als de baten waren in de Begroting 2023 fors hoger. Dit komt doordat in de begroting 2023 1.960 beschikbaar is gesteld voor uitgaven in het binnenklimaat (ventilatie in scholen, VJN 2023 4.1). De Rijksoverheid heeft hiervoor een specifieke uitkering beschikbaar gesteld (SUVIS regeling). Daarnaast wordt dit verklaard doordat het restant van de middelen van de specifieke uitkering onderwijsachterstandenbeleid uit 2022 besteed mag worden in de volgende periode, looptijd 2023-2026. Deze budgetten zijn nu geraamd in de jaarschijf 2023 (NJN 2022 4.4).
De toename in meerjarenperspectief wordt verklaard door het gereedkomen van de nieuwbouw schoolgebouwen aan de Meeuwensingel en Florabuurt. In 2026 vindt een vergoeding plaats van verhuiskosten. Hier staat een onttrekking tegenover van de reserve eenmalig (NJN 2021 42 en VJN 2022 4.2). Vanaf 2027 betreft het een toename van kapitaallasten die voortvloeien uit deze investeringen.