Toekomst onderwijshuisvesting Oostgaarde
In 2023 is het onderzoek naar de toekomst van onderwijshuisvesting in de wijk Oostgaarde afgerond. Uit het onderzoek komen een aantal mogelijke varianten voor de onderwijshuisvesting in Oostgaarde. In het najaar van 2023 worden deze varianten nader verkend. Het voorstel en mogelijke financiële consequenties worden onderdeel van het Strategisch Huisvestingsplan Onderwijs (SHO), welke in 2024 wordt geactualiseerd en voorgelegd aan uw raad.
Bereik van de voorschoolse educatie vergroten
We willen meer ouders met geïndiceerde peuters bereiken, zodat zij hun kinderen naar de voorschoolse educatie brengen. We starten daarmee in 2024 om in meerdere jaren op 80% te komen. Dit doen wij samen met het CJG en ve-aanbieders. Wij maken met de ve-aanbieders afspraken over een voorschools programma voor peuters op de dagopvang. Wij ontwikkelen een eenduidige meetwijze om het bereik van de doelgroep te monitoren.
Resultaatafspraken vroegschoolse educatie met het onderwijs
In 2024 maken wij nieuwe resultaatafspraken met het onderwijs, zodat kinderen bij de overgang van groep 2 naar groep 3 voldoende op niveau zijn in hun taalontwikkeling.
Vergroten van kansen van jeugd en jongeren
Wij maken in 2024 ons bestaand ondersteuningsaanbod beter zichtbaar en bereikbaar voor kinderen en jongeren met (risico op) een onderwijsachterstand – en hun ouders. Dit gebeurt op wijkniveau. Wij doen dit samen met partners uit het onderwijs, welzijn en de kinderopvang.
Actualiseren beleid en ontwikkelagenda's
In 2024 actualiseren wij het huidige onderwijskansenbeleid en voegen wij een nieuw uitvoeringsprogramma toe voor de bestuursperiode 2024-2027. De voorschoolse educatie is onze wettelijke taak en vormt daarmee de kern van het beleid.
Actualisatie subsidieregeling onderwijskansen en peuteropvang
Met het nieuw onderwijskansenbeleid gaan wij ook de Subsidieregeling Onderwijskansen en 'Subsidieregeling peuteropvang en voorschoolse educatie' aanpassen. Wij maken duidelijke resultaatafspraken met de subsidieaanvragers en monitoren hierop, zodat effecten inzichtelijk worden.
OAB-budget 2024
Afgelopen drie jaren hadden wij een groter budget tot onze beschikking, door doorgeschoven middelen uit het verleden. Vanaf 2024 is alleen het regulier budget beschikbaar. In aanloop naar nieuw onderwijskansenbeleid in 2024 en het aflopen van het uitvoeringsprogramma Ieder Kind dezelfde basis en meer (2021-2022, aantal activiteiten verlengd in 2023) verlengen wij een aantal activiteiten van de bibliotheek en de kinderlabs.
Bibliotheek aan den IJssel en onderwijskansen
In 2024 zetten wij onze samenwerking met de Bibliotheek op het gebied van onderwijskansen voort. Wij gaan met de bibliotheek in overleg waar de accenten komen te liggen in 2024. In gesprek met de bibliotheek, continueren wij de BoekStartcoach bij de CJG’s en het BoekStartprogramma op kleinere schaal op de kinderopvanglocaties met een ve-aanbod. 'De bibliotheek op school' wordt op de basisscholen met extra aandacht voor onderwijsachterstanden voortgezet.
Kinderlabs en onderwijskansen
De doorontwikkeling van de Kinderlabs vindt plaats op basis van de evaluatie die in 2023 wordt uitgevoerd.
Onderwijs aan nieuwkomers
De vraag naar nieuwkomersonderwijs, dat door het Rijk apart wordt bekostigd, groeit. Kinderen van nieuwkomers krijgen één jaar taalonderwijs, voordat ze starten op de reguliere basisschool. Scholen geven aan dat een jaar niet genoeg voor taalontwikkeling is en vragen ons om schakelklassen te financieren. Het gaat om drie schakelklassen. Met deze klassen verwacht het onderwijs dat de nieuwkomers een goede startpositie in het regulier onderwijs kunnen verkrijgen. De schakelklassen worden vanuit het OAB-budget gefinancierd.
Jonge Kind-overleg
Het Jonge Kind-overleg blazen wij nieuw leven in. Samen met onze partners van de kinderopvangorganisaties, het onderwijs, CJG en SWC bespreken wij actuele ontwikkelingen rondom het jonge kind (0 tot 6 jaar) en hun ouders. Ook versterken wij een effectieve en samenhangende inzet van activiteiten van de betrokken partners.
LEA
In 2024 onderzoeken wij welke mogelijkheden er zijn om preventief en meer op maat ondersteuning te bieden op scholen en de kinderopvanglocaties met een ve-aanbod. Dit onderzoek kan leiden tot een advies over een experiment op een beperkt aantal scholen. Wij doen dit in het kader van het uitvoeringsprogramma van de LEA en de ontwikkelagenda rondom het ondersteuningsplan van samenwerkingsverband Aan den IJssel.
Passend onderwijs en gemeentelijke ondersteuning
De ontwikkelagenda onderwijs-sociaal domein, in aansluiting op het ondersteuningsplan 2023-2027 van samenwerkingsverband PPO Aan den IJssel, werken wij regionaal nader uit in 2024. In 2025 krijgt de uitwerking in het primair onderwijs vorm. De vier thema's zijn: interprofessionele teams, integraal arrangeren, leerrecht, een dekkend aanbod aan ondersteuning.
Schoolverzuim en thuiszitters
In 2024 werken wij aan een analyse met onze stakeholders op het schoolverzuim. Aan de hand van deze analyse worden vervolgstappen bepaald.
Doorstroompunt (RMC)
In 2024 en 2025 werken wij met de Subregio, de stakeholders en de Regio Rijnmond aan een nieuw programma voor Doorstroompunt(RMC) en VSV. Ook werken wij aan een nieuw beleid en programma specifiek voor de Subregio Rijnmond Zuidoost.