Paragraaf Verbonden partijen

Samenvatting Verbonden partijen

Algemene beleidskaders

Terug naar navigatie - Algemene beleidskaders

Wat zijn verbonden partijen?
Verbonden partijen zijn privaatrechtelijke of publiekrechtelijke organisaties waarin de gemeente een bestuurlijk en een financieel belang heeft. Met bestuurlijk belang wordt zeggenschap bedoeld, bijvoorbeeld bij vertegenwoordiging in een bestuur of het hebben van stemrecht. Van financieel belang is sprake als aan de verbonden partij een financiële bijdrage ter beschikking is gesteld of als er voor een verbonden partij aansprakelijkheid bestaat.
Behalve met verbonden partijen heeft de gemeente ook relaties met andere partijen die niet volledig aan deze definitie voldoen. Het gaat bijvoorbeeld om partijen waar wij enige vorm van zeggenschap hebben, partijen aan wie wij een financiële borgstelling hebben verstrekt of partijen die jaarlijks een aanzienlijk bedrag subsidie ontvangen en voor een groot deel afhankelijk daarvan zijn. Wij noemen deze partijen ‘overige gerelateerde partijen’. In deze paragraaf nemen wij zowel informatie op over verbonden partijen als over overige gerelateerde partijen.

Beleid voor verbonden partijen
In de Nota Verbonden Partijen 2019 staan beleidskaders over de omgang met verbonden partijen. Onderwerpen in deze nota zijn onder andere:

  • Beleidskaders voor in- en uittreding bij verbonden partijen;
  • Rolverdeling tussen het college en de raad;
  • Risico-checklist;
  • Informatie over de planning & control cyclus van verbonden partijen;
  • Aandachtspunten voor governance;
  • Aandachtspunten bij de door de gemeente zelf opgerichte verbonden partijen;
  • Aandachtspunten voor dilemma’s bij verbonden partijen;
  • Afwegingskaders voor gewenste bestuurlijke betrokkenheid.

Visie op verbonden partijen
In de Nota Verbonden Partijen 2019 hebben wij de volgende visie opgenomen:

  • Verbonden partijen dragen in meer of mindere mate bij aan het publiek belang van onze gemeente. Wij vinden het belangrijk dat deze partijen zijn zich hiervan bewust zijn en zich hiervoor inzetten. Tegelijkertijd dragen wij, in verschillende rollen, actief bij aan het slagen hiervan. Hierbij is niet alleen effectiviteit van belang, maar ook democratische legitimiteit.
  • Wij vinden het belangrijk om goede afwegingen te maken over het aangaan van deelname in nieuwe verbonden partijen. Wij doen dit alleen als de voordelen van deelname duidelijk zichtbaar zijn, als de risico’s beheersbaar zijn en als er geen ongunstige neveneffecten ontstaan. Dezelfde afwegingen gebruiken wij om verbonden partijen periodiek te beoordelen. Hiervoor brengen wij periodiek de risico’s in kaart. Om flexibel in te kunnen springen op ontwikkelingen is een goede uittredingsregeling ook belangrijk. Het uitgangspunt is ‘nee, tenzij’.
  • Wij vinden het ook belangrijk om zeggenschap te hebben over de strategische koers van een verbonden partij. Tegelijkertijd beschouwen we de operationele zaken als de verantwoordelijkheid van de partij zelf. Wij houden een vinger aan de pols, maar geven vertrouwen als blijkt dat dat gegeven kan worden. Wij maken goede afspraken over de governance van verbonden partijen.

Wijzigingen in de lijst met verbonden partijen
In de Begroting 2024 hebben wij een nieuwe verbonden partij opgenomen; Gemeenschappelijke regeling beschermd wonen regio Rotterdam.

Vermogen en resultaat
De in de overzichten gepresenteerde cijfers bij 'Vermogen en resultaat verbonden partij' zijn in de basis de cijfers zoals opgenomen in de jaarstukken 2022 van de betreffende verbonden partij. 

Financiën

Terug naar navigatie - Financiën

In het onderstaande overzicht geven wij weer wat de financiële bijdragen aan verbonden partijen of wat de ontvangen dividenden in 2024 zijn. 

Bijdrage gemeente 2024 Dividend 2024
Gemeenschappelijke regelingen
Dienst Centraal Milieubeheer Rijnmond (DCMR) N707
Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (VRR) N5.459
Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) N201
Gemeentelijke Gezondheidsdienst Rotterdam-Rijnmond (GGD) N792
Werkvoorzieningschap Promen N5.596
Recreatieschap Hitland N387
Gemeenschappelijke Regeling IJsselgemeenten N15.077
Gemeenschappelijke Regeling Jeugdhulp Rijnmond N16.371
Gemeenschappelijke Reg. Beschermd Wonen Regio Rotterdam N0
Vennootschappen
Stedin N.V. V547
Evides N.V. V444
Bank Nederlandse Gemeenten N.V. V19
Irado N.V. N8.038 V110
Isala Theater B.V. N1.347
Rijksmonument Dorpsstraat 164 te Capelle aan den IJssel B.V. N96
Sportief Capelle B.V. N7.792
Stichtingen
Stichting Centrum voor Jeugd en Gezin Capelle aan den IJssel N16.610
Stichting Welzijn Capelle N6.534
N85.007 V1.120

Gewenste bestuurlijke betrokkenheid

Terug naar navigatie - Gewenste bestuurlijke betrokkenheid

In de Nota Verbonden Partijen 2019 is opgenomen dat het verstandig is om keuzes te maken naar welke verbonden partijen met name aandacht uitgaat. Betrokkenheid is met name gewenst als:

  • De bestuurlijke invloed groot is;
  • Het financieel belang groot is;
  • De maatschappelijke risico’s groot zijn.

Om de afwegingen goed te kunnen maken, is er in de nota een afwegingskader met criteria opgenomen. Op basis hiervan kunnen de partijen ingedeeld worden in drie categorieën, namelijk basis (+), standaard (++) en extra (+++). Op basis hiervan kan het college besluiten om de bestuurlijke betrokkenheid te vergroten, bijvoorbeeld door vaker ambtelijk of bestuurlijk overleg te voeren met de partij of meer verantwoordingsinformatie te vragen. Deze analyse is voor alle partijen uitgevoerd (BBV nr.708353). De uitkomst hiervan is samengevat in de onderstaande tabel.

Gemeenschappelijke regelingen Basis (+) Standaard (++) Extra (+++)
Dienst Centraal Milieubeheer Rijnmond (DCMR)
Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (VRR)
Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH)
Gemeentelijke Gezondheidsdienst Rotterdam-Rijnmond (GGD)
Werkvoorzieningschap Promen
Recreatieschap Hitland
Gemeenschappelijke Regeling IJsselgemeenten
Gemeenschappelijke Regeling Jeugdhulp Rijnmond
Vennootschappen en coöperaties Basis (+) Standaard (++) Extra (+++)
Stedin N.V.
Evides N.V.
Bank Nederlandse Gemeenten N.V.
Irado N.V.
Isala Theater B.V.
Rijksmonument Dorpsstraat 164 te Capelle aan den IJssel B.V.
Sportief Capelle B.V.
Stichtingen en verenigingen Basis (+) Standaard (++) Extra (+++)
Stichting Centrum voor Jeugd en Gezin Capelle aan den IJssel
Stichting Welzijn Capelle
Overige gerelateerde partijen Basis (+) Standaard (++) Extra (+++)
Stichting BLICK op Onderwijs (Boeiend Leren In Capelle en Krimpen)
Stichting Begraafplaats en Crematorium Schollevaar
Stichting tot Exploitatie van de Capelse Golfbaan
Stichting IJsselland Ziekenhuis
Stichting Zorgbeheer de Zellingen - Verpleeghuis Rijckehove
Stichting Havensteder
Stichting Woonzorg Nederland
Stichting Bibliotheek aan den IJssel
Stichting Beheer en Exploitatie Kinderboerderij Klaverweide
Stichting Kunstzinnige Vorming Rotterdam (SKVR)

Gemeenschappelijke regelingen

Dienst Centraal Milieubeheer Rijnmond (DCMR)

Terug naar navigatie - Dienst Centraal Milieubeheer Rijnmond (DCMR)
Soort verbintenis Gemeenschappelijke regeling
Gevestigd Schiedam
Openbaar belang Belangen behartigen van de deelnemende gemeenten op het gebied van vergunningverlening en handhaving in het kader van de Wet milieubeheer
Bestuurlijk belang Lid Algemeen Bestuur
Omvang belang gemeente Bron: begroting DCMR 2023 Op basis van de bijdragen van gemeenten bedraagt de bijdrage van Capelle aan den IJssel 0,8%.
Verantwoordelijk Bestuurlijk: portefeuillehouder Duurzaamheid en Milieu (de heer Geissler) Ambtelijk: Stadsbeheer (Vergunningen, Toezicht en Handhaving)
Taak / doelstelling Uitvoeringsinstantie voor vergunningverlening, toezicht en handhaving in het kader van de Wet milieubeheer
Veranderingen in belang gedurende het begrotingsjaar Geen
Relatie met programma Programma 7 Volksgezondheid, duurzaamheid en Milieu
Deelnemende partijen Albrandswaard, Barendrecht, Brielle, Capelle aan den IJssel, Goeree Overflakkee, Hellevoetsluis, Krimpen aan den IJssel, Lansingerland, Maassluis, Nissewaard, Ridderkerk, Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen, Westvoorne en de provincies Zuid-Holland en Zeeland
Financiële consequenties begrotingsjaar Bijdrage 2024: N 707
Vermogen en resultaat verbonden partij Bron: Jaarrekening 2022 Eigen vermogen 1-1-2022: 4.866 31-12-2022: 4.403 Vreemd vermogen 1-1-2022: 14.137 31-12-2022: 12.414 Resultaat na bestemming 2022: 584
Risico's Invoeringsdatum Omgevingswet Na enkele keren uitgesteld te zijn, is het invoeren van de nieuwe omgevingswet nu vastgesteld op 1 januari 2024. Werkplan 2024 Als gevolg van de indexatie van 8,4% en de extra taken vanuit de nieuwe Omgevingswet (o.a. verplichte overdracht bodemtaken provincie naar gemeente) en uitbreiding van overige taken (toezicht op aanleg gesloten bodem energiesystemen en toezicht op eisen energieprestatie gebouwen) zal het bedrag voor het werkplan 2024 130 hoger liggen dan het werkplan 2023. In het kader van de Omgevingswet wordt nog onderzocht wat de impact van de betrokkenheid van de DCMR bij de omgevingstafel is op het beschikbare aantal uren en hieraan gekoppelde budget. Indien aan de orde wordt hier later in de P&C-cyclus op terug gekomen.
Periodieke beoordeling Periodiek vindt ambtelijk overleg plaats waarin sturing plaatsvindt op de uitvoering van het werkplan en ontwikkelingen worden gemonitord.
Ontwikkelingen In de beleidsbegroting 2023 worden de belangrijkste ontwikkelingen op het werkterrein van de DCMR geschetst: Meerjarenprogramma 2021-2024 In het Algemeen Bestuur van de DCMR is in december 2020 het Meerjarenprogramma (MJP) 2021-2024 vastgesteld. Hierin is aangegeven op welke wijze de DCMR invulling geeft aan het realiseren van de beleidsdoelstellingen van de participanten door het inzetten van de VTH- en ruimtelijke en advies- instrumenten. Daarnaast wordt extra focus gelegd op aandachtsgebieden waar dit nodig wordt geacht om doelen te behalen of risico’s te beheersen. Daartoe worden in het MJP 13 focuspunten benoemd waaraan de komende vier jaren extra aandacht wordt besteed, naast de reguliere taakuitvoering. Nieuw is de nadruk op duurzaamheid. Binnen dit thema zijn vier focuspunten benoemd die vanuit een maatschappelijke en bestuurlijke context belangrijker zijn geworden. De focuspunten betreffen: energiebesparing, energietransitie, schadelijke stoffen in de bodem voorkomen en bijdragen aan een circulaire economie.

Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (VRR)

Terug naar navigatie - Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (VRR)
Soort verbintenis Gemeenschappelijke regeling
Gevestigd Rotterdam
Openbaar belang Belangen behartigen van de deelnemende gemeenten op het gebied van de veiligheid in de regio
Bestuurlijk belang Lid Algemeen Bestuur en auditcommissie
Omvang belang gemeente Capelle aan den IJssel heeft 7 % belang in het Algemeen Bestuur
Verantwoordelijk Bestuurlijk: portefeuillehouder Brandweer en Rampenbestrijding (de heer Oskam) Ambtelijk: BCO
Taak / doelstelling De VRR is belast met: - de zorg die op grond van de Wet Veiligheidsregio’s (artikel 9) is opgedragen aan de colleges van B&W van de deelnemende gemeenten - Het onder alle omstandigheden bewerkstellingen van een doelmatig georganiseerd en gecoördineerde uitvoering van werkzaamheden voor het voorkomen, beperken en bestrijden van brand, het beperken van brandgevaar, het voorkomen en beperken van ongevallen bij brand en al hetgeen daarmee verband houdt, het beperken en bestrijden van gevaar voor mensen en dieren bij ongevallen anders dan bij brand, het beperken en bestrijden van rampen en het bevorderen van een goede hulpverlening bij ongevallen en rampen; - Het doelmatig organiseren, coördineren en uitvoeren van het vervoer van zieken en ongevalslachtoffers, de registratie daarvan en het bevorderen van adequate opname van zieken en ongevalslachtoffers in ziekenhuizen of andere instelling voor intramurale zorg; - Het voorbereiden en bewerkstelligen van een doelmatig georganiseerde en gecoördineerde geneeskundige hulpverlening bij rampen. Taken: - Het voorkomen, beperken en bestrijden van brand, het beperken van brandgevaar, het voorkomen en beperken van ongevallen bij brand en al hetgeen daarmee verband houdt; - Het beperken en bestrijden van gevaar voor mensen en dieren bij ongevallen anders dan bij brand. Het uitvoeren van het beperken en bestrijden van rampen en crisis als bedoeld in de Wet Veiligheidsregio’s (artikel 1); - Taken die vanuit het oogpunt van goede bedrijfsvoering zijn vereist. - Het uitvoeren van de wettelijke taken conform de in de Wet Veiligheidsregio’s (artikel 9 en 10) bedoelde gemeenschappelijke regeling; - Het uitvoeren van de wettelijke taken conform de in de Wet Ambulancevervoer (artikel 5) bedoelde gemeenschappelijke regeling; - Het uitvoeren van de wettelijke taken conform de in de Wet Veiligheidsregio’s (artikel 9 en 10) bedoelde gemeenschappelijke regeling; - Het uitvoeren van de ambulancezorg
Veranderingen in belang gedurende het begrotingsjaar Geen
Relatie met programma Programma 1 Integrale Veiligheid en Openbare Orde
Deelnemende partijen Albrandswaard, Barendrecht, Capelle aan den IJssel, Goeree-Overflakkee, Krimpen aan den IJssel, Lansingerland, Maassluis, Ridderkerk, Rotterdam, Schiedam, Nissewaard, Vlaardingen en Voorne aan Zee
Financiële consequenties begrotingsjaar Kosten van de regionale taken worden gedragen door de deelnemende gemeenten, verdeling geschiedt op basis van het aantal inwoners per 1 januari (CBS) van het kalenderjaar alsmede naar evenredigheid van de inkomsten uit het gemeentefonds van het subcluster crisisbeheersing en brandweer. Bijdrage 2024: 5.459
Vermogen en resultaat verbonden partij Bron: Jaarrekening 2022 Eigen vermogen 1-1-2022: 5.085 31-12-2022: 6.157 Vreemd vermogen 1-1-2022: 96.225 31-12-2022: 107.479 Resultaat na bestemming 2022: 976
Risico's Zie ontwikkelingen
Periodieke beoordeling De deelname aan de VRR volgt uit de Wet op de Veiligheidsregio’s, uittreding is niet mogelijk, door aanpassing van de wet is formeel gezien wel deelname aan de Veiligheidsregio Hollands-Midden in plaats van de VRR mogelijk
Ontwikkelingen 1. Actuele financiële situatie VRR In de 1e begrotingswijziging 2023 van de VRR is vanwege de gevolgen van de huidige inflatie voorgesteld het verwachte tekort eind van het financieel jaar te verrekenen met gemeenten. Zo leidde de vaststelling van de CAO 2023 tot een loonstijging van 9,68% voor de VRR, tegenover een accres van 1,9% in de eerder vastgestelde begroting 2023 VRR. In de 1e begrotingswijziging is een verwacht tekort ad € 6,9 miljoen gepresenteerd, het Capelse aandeel daarin bedraagt ongeveer € 311 k. In de halfjaarsrapportage 2023 van de VRR is het verwachte tekort bijgesteld naar €3,3 miljoen. De verwachte extra bijdrage 2023 voor Capelle aan den IJssel ad 311k daalt hiermee naar 151k (V 160). Voor 2024 is ook sprake van een verwacht tekort. In de halfjaarsrapportage 2023 VRR is dit bijgesteld van 4,2 M (Capels aandeel 190k) naar 2,4 M (Capels aandeel 110 k; V 80). 2. Niet meenemen inhaal-accres 2025 Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond In de begroting 2024 van de VRR is vanaf 2025 een verhoging van onze bewonersbijdrage basistaken opgenomen ad 5,5%, betreffende een “inhaal-accres 2025”. In uw zienswijze hierop bent u hiermee akkoord gegaan. Het inhaal-accres 2025 is gebaseerd op de totale indexatie voor 2023, deze valt 5,5% hoger uit. Deze extra 5,5% is, in afwijking op uw eerdere zienswijze, niet nu verwerkt in uw concept-begroting 2024. Dit sluit aan bij de recente keuze van het college om sporen 1, 2 en 3 toe te passen in uw begroting 2024 en verder. In het raadsvoorstel voor de zienswijzeprocedure zijn extra lasten voor 2025 en 2026 en verder voor onze gemeente vermeld van respectievelijk 581K en 858K. Door het niet meenemen van het inhaal-accres 2025 zijn de extra lasten nu 280K (2025) en 543K (2026 .ev.). Afgerond zijn dit minder lasten voor 2025 en 2026 e.v. van respectievelijk 301K en 315K.

Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH)

Terug naar navigatie - Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH)
Soort verbintenis Gemeenschappelijke regeling
Gevestigd Rotterdam
Openbaar belang Economisch Vestigingsklimaat en Verkeer & Vervoer
Bestuurlijk belang Lid Algemeen bestuur, lid Vervoersautoriteit, leden bestuurs- en adviescommissies
Omvang belang gemeente Capelle aan den IJssel heeft 5% belang
Verantwoordelijk Bestuurlijk: portefeuillehouder metropoolregio (de heer Oskam) Ambtelijk: Stadsontwikkeling
Taak / doelstelling Concurrerende en bereikbare metropoolregio
Veranderingen in belang gedurende het begrotingsjaar Geen
Relatie met programma Programma 2 Verkeer, Vervoer en Waterstaat en Programma 3 Economie
Deelnemende partijen De 23 gemeenten van de voormalige stadsregio’s Rotterdam en Haaglanden
Financiële consequenties begrotingsjaar Bijdrage 2024: 201
Vermogen en resultaat verbonden partij Bron: Jaarrekening 2022 Eigen vermogen 1-1-2022: 32.508 31-12-2022: 33.844 Vreemd vermogen 1-1-2022: 1.435.141 31-12-2022: 1.550.055 Resultaat na bestemming 2022: 455
Risico's Niet van toepassing
Periodieke beoordeling Uittreding kan na besluiten van burgemeester en wethouders en de raad en goedkeuring van GS. De uittreding kan slechts plaatsvinden op 1 januari na de datum waarop opname in het register van de Wet gemeenschappelijke regelingen (art.27) heet plaatsgevonden. Het algemeen bestuur regelt de gevolgen van uittreding. Op dit moment is geen sprake van uittreding en wordt deelname wenselijk geacht.
Ontwikkelingen Geen

Gemeentelijke Gezondheidsdienst Rotterdam-Rijnmond (GGD)

Terug naar navigatie - Gemeentelijke Gezondheidsdienst Rotterdam-Rijnmond (GGD)
Soort verbintenis Gemeenschappelijke regeling
Gevestigd Rotterdam
Openbaar belang Behartigen belangen deelnemende gemeenten op het gebied van de volksgezondheid
Bestuurlijk belang Lid Algemeen Bestuur
Omvang belang gemeente Het totaal aantal stemmen van de deelnemende gemeenten betreft 31. Capelle aan den IJssel heeft 2 stemmen in het algemeen bestuur
Verantwoordelijk Bestuurlijk: portefeuillehouder Volksgezondheid (de heer Wilson) Ambtelijk: Samenleving
Taak / doelstelling Het nemen van maatregelen ter bevorderen van de gezondheid van de bevolking als geheel en waar nodig van specifieke risicogroepen
Veranderingen in belang gedurende het begrotingsjaar Geen.
Relatie met programma Programma 7 Volksgezondheid, duurzaamheid en Milieu
Deelnemende partijen Albrandswaard, Barendrecht, Capelle aan den IJssel, Krimpen aan den IJssel, Lansingerland, Maassluis, Nissewaard, Ridderkerk, Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen, Voorne aan Zee en Goeree-Overflakkee
Financiële consequenties begrotingsjaar Bijdrage voor 2024 bedraagt 792 570 voor basispakket (€ 8,45 per inwoner) 179 voor inspecties kinderopvang -17 Compensabele/terug te ontvangen BTW 35 Plusproduct Nu Niet Zwanger 25 Plusproduct Omgevingsweg
Vermogen en resultaat verbonden partij De begroting en rekening van de GGD regelt alleen de bijdragen van de deelnemende gemeenten en kent geen eigen balans
Risico's De Gemeenschappelijke Regeling GGD Rotterdam-Rijnmond is onderdeel van de gemeentelijke organisatie van Rotterdam. Rotterdam is daarom risicodragend voor de GGD. De GGD legt verantwoording af aan het college van B&W van Rotterdam. In de begroting is rekening gehouden met hogere bijdrage van 205 (actualisatie 21 en begrotingswijziging 184) wat voornamelijk wordt veroorzaakt door hogere inwonersbijdrage.
Periodieke beoordeling De gemeente heeft de wettelijke verplichting een GGD in stand te houden.
Ontwikkelingen Vanwege uitblijvende rijksmiddelen wordt vooralsnog geen strategietraject gestart aangaande de heroriëntatie en positionering van de organisatie.

Werkvoorzieningschap Promen

Terug naar navigatie - Werkvoorzieningschap Promen
Soort verbintenis Gemeenschappelijke regeling
Gevestigd Capelle aan den IJssel / Gouda
Openbaar belang Behartigen belangen deelnemende gemeenten op het gebied van sociale werkvoorziening en re-integratie
Bestuurlijk belang Lid Algemeen en Dagelijks Bestuur
Omvang belang gemeente Er zijn zeven gemeenten die deelnemen in Promen. Afgemeten aan de gemeentelijke bijdragen 2023 zoals opgenomen in het Ondernemingsplan Promen 2023 , hebben wij een belang van 22,7%.
Verantwoordelijk Bestuurlijk: portefeuillehouder Werk en Inkomen (mevrouw Westerdijk) Ambtelijk: Samenleving
Taak / doelstelling Het bieden van voorzieningen in een aangepaste werkomgeving aan mensen met een arbeidsbeperking of dusdanige afstand tot de arbeidsmarkt dat werk bij een reguliere werkgever –vooralsnog- niet tot de mogelijkheden behoort
Veranderingen in belang gedurende het begrotingsjaar Geen.
Relatie met programma Programma 6 Sociaal Domein: deelprogramma 6B Werk en Inkomen (Participatiewet)
Deelnemende partijen Capelle aan den IJssel, Gouda, Krimpenerwaard, Krimpen aan den IJssel, Waddinxveen, Zuidplas, Alphen aan den Rijn
Financiële consequenties begrotingsjaar Bijdrage voor 2024 Wsw: 5.596 (Primitieve begroting 2024)
Vermogen en resultaat verbonden partij Bron: Jaarrekening 2022 Eigen vermogen 1-1-2022: 3.766 31-12-2022: 3.269 Vreemd vermogen 1-1-2022: 7.778 31-12-2022: 8.049 Resultaat na bestemming 2022: -461
Risico's Geen
Periodieke beoordeling Uittreding uit de GR Promen kan na een besluit van de gemeenteraad en na goedkeuring van Gedeputeerde Staten. De uittreding gaat in vijf jaar na het verstrijken van het jaar waarin het besluit is genomen en niet eerder dan nadat het betreffende besluit is opgenomen in de registers van de Wet gemeenschappelijke regelingen. Het algemeen bestuur stelt, op basis van redelijkheid en billijkheid, voor elke afzonderlijke uittreding een uittredingssom vast die aan het werkvoorzieningsschap wordt betaald. De Gemeenschappelijke Regeling Promen is aangegaan voor onbepaalde tijd.
Ontwikkelingen Geen

Recreatieschap Hitland

Terug naar navigatie - Recreatieschap Hitland
Soort verbintenis Gemeenschappelijke regeling
Gevestigd Nieuwerkerk aan den IJssel
Openbaar belang Behartigen belangen deelnemende gemeenten op het gebied van openluchtrecreatie
Bestuurlijk belang Lid Algemeen en Dagelijks Bestuur
Omvang belang gemeente Capelle participeert voor 62% in de gemeenschappelijke regeling. Voor wat betreft zeggenschap wordt de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) gevolgd
Verantwoordelijk Bestuurlijk: portefeuillehouder Recreatie (meneer Van Woudenberg) Ambtelijk: Samenleving
Taak / doelstelling Ontwikkeling en beheer van het recreatiegebied Hitland, samen met de gemeente Zuidplas
Veranderingen in belang gedurende het begrotingsjaar Geen
Relatie met programma Programma 5 Sport, Cultuur en Recreatie: deelprogramma 5B Openbaar groen en (openlucht) recreatie
Deelnemende partijen Capelle aan den IJssel en Zuidplas
Financiële consequenties begrotingsjaar Bijdrage voor 2024: 387
Vermogen en resultaat verbonden partij Bron: Jaarrekening 2022 Eigen vermogen 1-1-2022: 1.040 31-12-2022: 1.035 Vreemd vermogen 1-1-2022: 6.147 31-12-2022: 6.188 Resultaat na bestemming 2022: 57
Risico's De exploitatielasten worden over de deelnemende gemeenten verdeeld op basis van het aantal inwoners. De definitieve gemeentelijke bijdrage kan worden verhoogd om de rekening te verevenen.
Periodieke beoordeling Uittreding is mogelijk, maar heeft wel financiële gevolgen.
Ontwikkelingen Het bestuur van het recreatieschap Hitland heeft een Toekomstvisie Hitland opgesteld. Deze wordt in 2023 in de commissie toegelicht. Uw raad kan indien gewenst een zienswijze indienen. Er is tevens een wetswijziging gemeenschappelijke regeling. Het initiatief voor aanpassing van de gemeenschappelijke regeling ligt bij het bestuur van Hitland. Naar verwachting wordt die in 2023 voorgelegd. Ook hierop kan uw raad indien gewenst een zienswijze inbrengen.

Gemeenschappelijke Regeling IJsselgemeenten

Terug naar navigatie - Gemeenschappelijke Regeling IJsselgemeenten
Soort verbintenis Gemeenschappelijke regeling
Gevestigd Capelle aan den IJssel
Openbaar belang De regeling wordt getroffen ter behartiging van de sturing en beheersing van ondersteunende processen en van uitvoeringstaken van de deelnemers
Bestuurlijk belang Lid Bestuur
Omvang belang gemeente Samenstelling bestuur: iedere deelnemer wijst uit zijn midden 2 leden en 2 plaatsvervangende leden aan als lid van bestuur. Capelle heeft 1/3 belang
Verantwoordelijk Bestuurlijk: portefeuillehouder Sociale Zaken/ Voorzitter Bestuur (mevrouw Westerdijk) en portefeuillehouder Financiën (de heer Van Woudenberg) Ambtelijk: BCO
Taak / doelstelling Doelstelling: Het bewerkstelligen van een kwalitatief hoogwaardige en doelmatige uitvoering van de door de deelnemers aan IJsselgemeenten opgedragen taken. Taken: Aan IJsselgemeenten zijn in ieder geval taken toegekend, die betrekking hebben op de vakgebieden Sociale Zaken en ICT & Automatisering. Taken kunnen worden uitgebreid met andere taken bij afzonderlijk eensluidend besluit van alle deelnemers en aanvaarding van de nieuwe taken door het bestuur. Alle deelnemers nemen het pakket aan taken met betrekking tot Sociale Zaken af. De taken met betrekking tot ICT & Automatisering en de later aan IJsselgemeenten toebedeelde taken kunnen door de deelnemers worden afgenomen.
Veranderingen in belang gedurende het begrotingsjaar Geen
Relatie met programma Programma 0 Bestuur en Ondersteuning en Programma 6 Sociaal Domein: deelprogramma 6B Werk en Inkomen (Participatiewet)
Deelnemende partijen Capelle aan den IJssel en Krimpen aan den IJssel (voor Sociale Zaken en ICT & Automatisering) en vanaf 1-1-2016 Zuidplas (voor Sociale Zaken)
Financiële consequenties begrotingsjaar De kosten van de GR blijven binnen de in de huidige meerjarenbegroting geraamde bedragen voor de betreffende onderdelen. De kosten en toekomstige voordelen worden verdeeld op basis van de verdeelsleutel voor de kosten. Dit houdt in: voor de Sociale Zaken in de verhouding van 70:15:15 tussen Capelle, Krimpen en Zuidplas, voor bedrijfsvoering ICT in de verhouding 60:40 tussen Capelle en Krimpen en voor uitvoeringskosten ICT in de verhouding 69:31 tussen Capelle en Krimpen. Bijdrage voor 2024: 15.077
Vermogen en resultaat verbonden partij Bron: Jaarrekening 2022 Eigen vermogen 1-1-2022: 1.124 31-12-2022: 1.648 Vreemd vermogen 1-1-2022: 13.638 31-12-2022: 7.697 Resultaat na bestemming 2022: 0
Risico's De deelnemende gemeenten blijven zelf financieel verantwoordelijk voor de budgetten van de Wet bundeling van uitkeringen inkomensvoorziening aan gemeenten (BUIG, met als onderdeel Wet werk en bijstand, IOAW, IOAZ en Bbz), Bijzondere Bijstand, Kinderopvang en Schuldhulpverlening.
Periodieke beoordeling De organisatorische en juridische vorm van de samenwerking voorziet in alle opzichten in een verbreding met andere gemeenten binnen onze regio. Daarnaast is het mogelijk organisatieonderdelen van de huidige deelnemers toe te voegen aan de regeling. Toetreding tot deze regeling kan plaatsvinden bij daartoe strekkende besluiten van alle deelnemers alsmede de potentiële deelnemer, indien van toepassing na verkregen toestemming. In 1e kwartaal 2016 is een evaluatie uitgevoerd. De kern van de conclusies uit het evaluatierapport is dat de samenwerking zonder meer als geslaagd wordt getypeerd. Toezicht arrangement Algemeen: eenmaal per 4 jaar wordt getoetst of voortzetting van deelname aan de verbonden partijen gewenst is. Deze toetsing houdt in dat wordt beoordeeld of de voorwaarden waaronder destijds is toegetreden tot de verbonden partij nog van kracht zijn, of dat de omstandigheden zodanig zijn gewijzigd dat andere keuzes moeten worden gemaakt.
Ontwikkelingen Geen

Gemeenschappelijke Regeling Jeugdhulp Rijnmond

Terug naar navigatie - Gemeenschappelijke Regeling Jeugdhulp Rijnmond
Soort verbintenis Gemeenschappelijke regeling
Gevestigd Rotterdam
Openbaar belang Behartigen belangen deelnemende gemeenten op het gebied van bovenlokale, specialistische jeugdhulp
Bestuurlijk belang Lid Algemeen Bestuur
Omvang belang gemeente De aan de Gemeenschappelijke Regeling Jeugdhulp Rijnmond deelnemende gemeenten hebben in totaal 35 stemmen. Capelle aan den IJssel heeft 2 stemmen in het algemeen bestuur. Afgaande op het totaal aan bijdragen van gemeenten, dragen wij voor plusminus 5,0% bij.
Verantwoordelijk Bestuurlijk: portefeuillehouder Jeugdhulp (de heer Faassen) en portefeuillehouder Financiën (de heer Van Woudenberg) Ambtelijk: Samenleving en Financiën
Taak / doelstelling Het lichaam heeft tot doel te zorgen voor een kwalitatief goede en efficiënte uitvoering van bovenlokale taken met inachtneming van de bepalingen in de Jeugdwet. In het kader van de doelstelling heeft het lichaam de volgende taken: 1. het uitvoeren van de bovenlokale taken door middel van: - het contracteren en/of subsidiëren van aanbieders van jeugdhulp en uitvoerders jeugdreclassering en jeugdbeschermingsmaatregelen in het kader van de Jeugdwet; de jeugdhulp omvat de uitvoering van gesloten jeugdhulp, crisiszorg, pleegzorg, residentiële, intramurale zorg en/of specialistische zorg voor jeugdigen; de taken worden uitgevoerd met inachtneming van de afspraken die hierover op bovenregionaal of landelijk niveau zijn of worden gemaakt; - het organiseren van een advies- en meldpunt huiselijk geweld en kindermishandeling. 2. het bevorderen van gezamenlijk overleg van de gemeenten inzake de uitvoering van de jeugdhulptaken, welke ingevolge de Jeugdwet aan de gemeenten zijn opgedragen.
Veranderingen in belang gedurende het begrotingsjaar Geen
Relatie met programma Programma 6 Sociaal Domein: deelprogramma 6D Jeugdzorg
Deelnemende partijen Albrandswaard, Barendrecht, Capelle aan den IJssel, Krimpen aan den IJssel, Lansingerland, Maassluis, Ridderkerk, Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen, Brielle, Goeree-Overflakkee, Hellevoetsluis, Nissewaard en Westvoorne
Financiële consequenties begrotingsjaar De totale begroting voor 2024 van de GRJR bedraagt 276.000 en door de extra aanraming van 9.000 komt deze uit op totaal 285.000. In deze bijdrage van de GRJR is ook rekening gehouden met de definitieve OVA indexpercentage van 6,36%. In de voorlopige was nog rekening gehouden met 4,74%. Hierdoor komt onze bijdrage voor de gemeente hoger uit namelijk op 16.371 . In onze begroting hebben wij rekening gehouden met een indexactie van 8,4% en komt onze begroting komt uit op 16.186. Voor het tekort van 185 is in onze begroting een structurele aanraming van 185 opgenomen.
Vermogen en resultaat verbonden partij Bron: Jaarrekening 2022 Eigen vermogen 1-1-2022: 0 31-12-2022: 0 Vreemd vermogen 1-1-2021: 68.373 31-12-2021: 61.098 Resultaat na bestemming 2022: 0
Risico's Het risico bestaat dat, indien de totale kosten van specialistische jeugdhulp voor de aan de gemeenschappelijke regeling deelnemende gemeenten hoger zijn dan de gezamenlijke inleg, de deelnemende gemeenten een extra inleg moeten doen in het lopende begrotingsjaar (zie ook tekst onder financiële consequenties begrotingsjaar). Door realistisch begroten verwachten we dat dit risico beheersbaar wordt.
Periodieke beoordeling Er zijn geen bepalingen voor periodieke beoordeling of deelname gewenst is. Gemeenten zijn wettelijk verplicht om op onderdelen van jeugdhulp bovenlokaal samen te werken. Artikel 29 van de gemeenschappelijke regeling handelt over uittreding. Een deelnemende gemeente kan te allen tijde besluiten uit te treden, waarbij deze uittreding in werking treedt aan het eind van het kalenderjaar dat volgt op het jaar waarin het uittredingsbesluit ter kennis is gebracht van het algemeen bestuur. Aan uittreden zijn regels verbonden, onder meer betreffende de aan een uittredende gemeente toe te rekenen kosten
Ontwikkelingen Geen

Gemeenschappelijke Regeling Beschermd Wonen Regio Rotterdam

Terug naar navigatie - Gemeenschappelijke Regeling Beschermd Wonen Regio Rotterdam
Soort verbintenis Gemeenschappelijke regeling
Gevestigd Rotterdam
Openbaar belang Behartigen belangen deelnemende gemeenten op het gebied van de beschermd wonen
Bestuurlijk belang Deze centrumregeling heeft geen bestuur. De continuïteit van de GR zal moeten worden gewaarborgd middels bestuurlijk en ambtelijk overleg. Daarmee is de centrumregeling de ‘lichtste’ vorm van een GR.
Omvang belang gemeente Aan het bestuurlijk overleg nemen de wethouders met maatschappelijke ondersteuning in hun portefeuille deel. De GR regelt geen stemverhoudingen
Verantwoordelijk Bestuurlijk: portefeuillehouder Volksgezondheid (de heer Wilson) Ambtelijk: Samenleving
Taak / doelstelling Bestendigen en formaliseren van de samenwerking om daarmee te zorgen voor een kwalitatief goede en efficiënte uitvoering van beschermd wonen en om invulling te geven aan de wettelijke verplichting tot regionale samenwerking.
Veranderingen in belang gedurende het begrotingsjaar Geen.
Relatie met programma Programma 6 Sociaal Domein, deelprogramma 6C
Deelnemende partijen Albrandswaard, Barendrecht, Ridderkerk (BAR gemeente), Capelle aan den IJssel, Krimpen aan den IJssel, Lansingerland, Rotterdam
Financiële consequenties begrotingsjaar De bijdrage is gerelateerd aan de bijdrage die wij uit de Algemene uitkering hiervoor ontvangen. Voor 2024 zal deze regeling nog niet worden ingevoerd, maar er wordt al wel rekening gehouden dat de gemeente Rotterdam als uitvoerende gemeente hiervoor kosten in rekening zal brengen. Daarom is er in de begroting 246 opgenomen. Afgesproken is dat 90% van de middelen worden overgemaakt naar de GR. De overige 10% van de middelen worden lokaal ingezet ten behoeve van de doelgroep BW.
Vermogen en resultaat verbonden partij De begroting en rekening van deze regelt alleen de bijdragen van de deelnemende gemeenten en kent geen eigen balans
Risico's De Gemeenschappelijke Regeling beschermd wonen is onderdeel van de gemeentelijke organisatie van Rotterdam. Met ingang van 2025 start de decentralisatie van de financiële middelen naar alle gemeenten. Deze herverdeling volgt een ingroeipad van 10 jaar.Voor 2024 zijn er dus geen financiële gevolgen voor onze gemeente Met ingang van 2030 zou er een tekort kunnen gaan ontstaan waar de deelnemende gemeenten naar rato van de financiële inbreng aan bijdragen. De komende jaren zal worden gewerkt aan het voorkomen van een tekort. Dit kan door het bevorderen van goede preventie, ‘beschermd thuis’ wonen, optimale doorstroom in de keten en efficiënte en effectieve samenwerking.
Periodieke beoordeling Het verstrekken van beschermd wonen is een wettelijke taak van het college (artikel 1.2.1 aanhef en onderdeel b Wmo 2015). Hierdoor is het college het aangewezen orgaan van de gemeente om een GR op het gebied van beschermd wonen in te stellen. De raden van de deelnemende gemeenten stellen op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 het beleidskader voor beschermd wonen vast. Het regionaal beleidsplan vormt het meerjarige inhoudelijke kader voor de uitvoering van de taken in deze regeling.
Ontwikkelingen Binnen deze beschermd wonen groep valt ook de groep met een (licht) verstandelijke beperking.

Vennootschappen en coöperaties

Stedin N.V.

Terug naar navigatie - Stedin N.V.
Soort verbintenis Deelneming
Gevestigd Rotterdam
Openbaar belang Zie taak / doelstelling
Bestuurlijk belang Aandeelhouder
Omvang belang gemeente De gemeente beschikt over 94.698 aandelen (1,91%). Na splitsing vertegenwoordigt dit belang een boekwaarde van 2.760. In de raadsvergadering van 31 mei 2021 is besloten om maximaal in te tekenen op de uitgifte van de cumulatief preferente aandelen in Stedin N.V. Uiteindelijk hebben wij 3,63% van de preferente aandelen verworven met een boekwaarde van 7.260.
Verantwoordelijk Bestuurlijk: portefeuillehouder Financiën (de heer Van Woudenberg) Ambtelijk: Financien
Taak / doelstelling In hoofdzaak het transporteren van elektriciteit en gas naar consumenten en bedrijven
Veranderingen in belang gedurende het begrotingsjaar Geen
Relatie met programma Programma 0 Bestuur en Ondersteuning
Deelnemende partijen Aalsmeer, Achtkarspelen, Alblasserdam, Albrandswaard, Ameland, Amstelveen, Barendrecht, Bloemendaal, Capelle aan den IJssel, Castricum, Delft, Den Haag, Dordrecht, Goeree-Overflakkee, Gorinchem, Haarlemmermeer, Hardinxveld-Giessendam, Heemstede, Hendrik-Ido-Ambacht, Hoekse waard, Krimpen a/d IJssel, Krimpenerwaard, Lansingerland, Leidschendam, Molenlanden, Nissewaard, Noardeast-Fryslân, Papendrecht, Pijnacker-Nootdorp, Ridderkerk, Rijswijk, Rotterdam, Schiedam, Schiermonnikoog, Sliedrecht, Uithoorn, Vijfheerenlanden, Westbetuwe, Voorne aan Zee, Zandvoort, Zoetermeer, en Zwijndrecht
Financiële consequenties begrotingsjaar Dividend 2024: 547
Vermogen en resultaat verbonden partij Bron: Jaarrekening 2022 Eigen vermogen 1-1-2022: 3.270 31-12-2022: 3.342 Vreemd vermogen 1-1-2022: 4.912 31-12-2022: 5.178 Resultaat na bestemming 2022: 44 Cijfers uitgedrukt in € miljoen
Risico's Het risico betreft de deelname in het aandelenkapitaal
Periodieke beoordeling Er wordt actief deelgenomen aan de AvA en in de aandeelhouderscommissie zijn wij vertegenwoordigd door de gemeente Nissewaard.
Ontwikkelingen De gemeente is samen met 41 andere gemeenten eigenaar van Stedin N.V. Per 31 januari 2017 is de splitsing van het netwerkbedrijf (Stedin N.V.) en het energiebedrijf (Eneco N.V.) gerealiseerd. Het dividend van Stedin laat in de afgelopen jaren een grillig verloop zien. Dit onderwerp is verder uiteengezet in de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing. De komende jaren heeft Stedin een vermogensversterking nodig. De rijksoverheid heeft aangegeven om voor de versterking van de vermogenspositie te willen toe treden als aandeelhouder. Hiervoor is op 11 september 2023 een voorstel gedaan aan de aandeelhouders.

Evides N.V.

Terug naar navigatie - Evides N.V.
Soort verbintenis Deelneming
Gevestigd Rotterdam
Openbaar belang Zie taak / doelstelling
Bestuurlijk belang Aandeelhouder
Omvang belang gemeente De gemeente beschikt over totaal 72.608 aandelen met een nominale waarde van € 45,38. Het totale aandelenkapitaal van de gemeente bedraagt dus 3.295
Verantwoordelijk Bestuurlijk: portefeuillehouder Financiën (de heer Van Woudenberg) Ambtelijk: Financiën
Taak / doelstelling Voorzien in de behoefte aan schoon drinkwater aan huishoudens en bedrijven in de regio
Veranderingen in belang gedurende het begrotingsjaar Geen
Relatie met programma Programma 0 Bestuur en Ondersteuning
Deelnemende partijen Gemeenschappelijk Bezit Evides (15 gemeenten: Albrandswaard, Barendrecht, Capelle aan den IJssel, Delft, Dordrecht, Hoeksche Waard, Nissewaard, Maassluis, Midden Delfland, Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen, Westland, Voorne aan Zee en Zwijndrecht) en GBE Aqua. Beiden bezitten 50% van de aandelen.
Financiële consequenties begrotingsjaar Dividend 2024: 444
Vermogen en resultaat verbonden partij Bron: Jaarrekening 2022 Eigen vermogen 1-1-2022: 558,2 31-12-2022: 583,1 Vreemd vermogen 1-1-2022: 798 31-12-2022: 748 Resultaat na bestemming 2022: 46,1 Cijfers uitgedrukt in € miljoen
Risico's Het risico betreft de deelname in het aandelenkapitaal
Periodieke beoordeling Deelname is gewenst
Ontwikkelingen Jaarlijks stellen de aandeelhouders de drinkwatertarieven vast als onderdeel van het Ondernemingsplan (inclusief begroting). De tarieven van Evides zijn constant. Het tarievenbeleid is gericht op zo laag mogelijke drinkwatertarieven, gecombineerd met een financieel ‘gezonde’ bedrijfsvoering, waardoor benodigde investeringen in o.a. waterkwaliteit en leveringszekerheid kunnen plaatsvinden en daarbij een maatschappelijk verantwoord rendement wordt behaald.

Bank Nederlandse Gemeenten N.V.

Terug naar navigatie - Bank Nederlandse Gemeenten N.V.
Soort verbintenis Deelneming
Gevestigd Den Haag
Openbaar belang BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger
Bestuurlijk belang Aandeelhouder
Omvang belang gemeente De gemeente beschikt over totaal 7.722 aandelen met een nominale waarde van € 2,50. Het totale aandelenkapitaal van de gemeente bedraagt dus 19
Verantwoordelijk Bestuurlijk: portefeuillehouder Financiën (de heer Van Woudenberg) Ambtelijk: Financiën
Taak / doelstelling Uitoefenen van het bedrijf van bankier ten dienste van overheden
Veranderingen in belang gedurende het begrotingsjaar Geen
Relatie met programma Programma 0 Bestuur en Ondersteuning
Deelnemende partijen Overheden en instellingen op het gebied van volkshuisvesting, gezondheidszorg, onderwijs, cultuur en openbaar nut (publieke sector)
Financiële consequenties begrotingsjaar Dividend 2024: 19
Vermogen en resultaat verbonden partij Bron: Jaarrekening 2022 Eigen vermogen 1-1-2022: 5.062 31-12-2022: 4.615 Vreemd vermogen 1-1-2022: 143.995 31-12-2022: 107.459 Resultaat na bestemming 2022: 279 Cijfers uitgedrukt in € miljoen.
Risico's Het risico betreft de deelname in het aandelenkapitaal. BNG is een zeer solide bank, waardoor de risico's gering zijn.
Periodieke beoordeling Deelname is gewenst.
Ontwikkelingen Geen

Irado N.V.

Terug naar navigatie - Irado N.V.
Soort verbintenis Deelneming
Gevestigd Schiedam
Openbaar belang Ophalen en verwerken van afval
Bestuurlijk belang Aandeelhouder
Omvang belang gemeente De gemeente beschikt sinds 1-1-2018 over 3.000 aandelen met een nominale waarde van € 100 per stuk. Totale waarde nu V 5.987. Er zijn totaal 9.450 aandelen: de gemeente Capelle aan den IJssel, Schiedam en Vlaardingen bezitten elk 3.000 aandelen A en de N.V. BAR-Afvalbeheer bezit 450 aandelen B.
Verantwoordelijk Bestuurlijk: portefeuillehouder milieu opdrachtgeversrol (de heer Geissler) en portefeuillehouder Financiën/ Aandeelhouder (de heer Van Woudenberg) Ambtelijk: Stadsbeheer en Financiën
Taak / doelstelling Het uitvoeren van wettelijke taken voor het ophalen en verwerken van afval. Daarnaast verzorgt Irado het uitvoeren van onderhoud van de openbare ruimte.
Veranderingen in belang gedurende het begrotingsjaar Geen
Relatie met programma Programma 0 Bestuur en Ondersteuning, Programma 5 Sport, cultuur en recreatie: deelprogramma 5B Openbaar groen en (openlucht) recreatie en Programma 7 Volksgezondheid, duurzaamheid en Milieu
Deelnemende partijen Capelle aan den IJssel, Schiedam, Vlaardingen, N.V. BAR Afvalbeheer
Financiële consequenties begrotingsjaar Bijdrage 2024: N 8.038 Dividend 2024: V 110
Vermogen en resultaat verbonden partij Bron: Jaarrekening 2022 Eigen vermogen 1-1-2022: 18.289 31-12-2022: 19.079 Vreemd vermogen 1-1-2022: 22.393 31-12-2022: 21.387 Resultaat na bestemming 2022: 1.239 (Resultaat na belastingen)
Risico's Het theoretisch risico betreft enerzijds onze deelname in het aandelenkapitaal: bij een eventueel faillissement moet dit naar 0 gewaardeerd worden. Verder bevat de begroting van Irado een aantal risico’s die, als zij zich voordoen, een hogere jaarlijkse bijdrage van de deelnemende partijen vragen en/of een lager dividend uitkeren.
Periodieke beoordeling Er zijn vaste procedures afgesproken bij een eventuele uittreding van één van de gemeenten.
Ontwikkelingen Irado staat voor maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) door verstandig om te gaan met schaarse bronnen op het gebied van mens, milieu en maatschappij (People, Planet, Profit). Daarnaast ligt de focus de komende jaren op afvalreductie, arbeidsparticipatie, bewonersparticipatie en een efficiënte bedrijfsvoering. De bestuurder/directeur van Irado heeft aangegeven om in 2024 zijn functie neer te leggen vanwege pensioen. De werving voor een nieuwe bestuurder/directeur is succesvol afgerond.

Isala Theater B.V.

Terug naar navigatie - Isala Theater B.V.
Soort verbintenis Deelneming
Gevestigd Capelle aan den IJssel
Openbaar belang Mede in stand houden van een culturele voorziening en het verlevendigen van het stadshart.
Bestuurlijk belang Certificaathouder
Omvang belang gemeente Capelle heeft een belang van 100%
Verantwoordelijk Bestuurlijk: portefeuillehouder Cultuur (de heer Van Woudenberg) en Aandeelhouder (mevrouw Westerdijk) Ambtelijk: Samenleving en Financiën
Taak / doelstelling Exploitatie van het Isala theater
Veranderingen in belang gedurende het begrotingsjaar Geen
Relatie met programma Programma 5 Sport, Cultuur en Recreatie: deelprogramma 5A Vrijetijdsbesteding (Sport en cultuur)
Deelnemende partijen Capelle aan den IJssel
Financiële consequenties begrotingsjaar Bijdrage 2024: 1.347, inclusief voorgelegde subsidieplafond verhoging a 137.
Vermogen en resultaat verbonden partij Bron: Jaarrekening 2022 Eigen vermogen 1-1-2022: 290 31-12-2022: 228 Vreemd vermogen 1-1-2022: 925 31-12-2022: 1.293 Resultaat na bestemming 2022: -62
Risico's Ook in 2024 is het Isala Theater primair zelf verantwoordelijk voor de financiële bedrijfsvoering. Eventuele financiële problemen, in het ergste geval faillissement, kunnen de gemeente op verschillende manieren raken. De risico’s zijn dan met name: verzoek om verhoging subsidie, niet realiseren huurbaten en afwaarderen aandelen. Wij ontvangen halfjaarcijfers, een begroting en een jaarrekening en er is een jaarlijkse aandeelhoudersvergadering. Dit risico heeft zich niet voorgedaan in 2023.
Periodieke beoordeling Jaarlijks wordt de subsidieverlening en de hoogte daarvan bepaald conform de Algemene Subsidie verordening.
Ontwikkelingen Geen.

Rijksmonument Dorpsstraat 164 te Capelle aan den IJssel B.V.

Terug naar navigatie - Rijksmonument Dorpsstraat 164 te Capelle aan den IJssel B.V.
Soort verbintenis Deelneming
Gevestigd Capelle aan den IJssel
Openbaar belang In stand houden cultuur voor de gemeenschap
Bestuurlijk belang Aandeelhouder
Omvang belang gemeente Wij bezitten 100% van de gewone aandelen en hebben samen met de vereniging Oude Kern een prioriteitsaandeel. Voor ons betekent dit onder andere dat wij zeggenschap hebben over de aanstelling van de directie van de BV en over de statuten. Nominale waarde aandelenbezit 18.
Verantwoordelijk Bestuurlijk: portefeuillehouder Financiën (de heer Van Woudenberg) Ambtelijk: concerncontroller
Taak / doelstelling Het verkrijgen, behouden en duurzaam exploiteren van het rijksmonument Dorpsstraat 164, het creëren en behouden van de toegankelijkheid van het pand voor de gemeenschap ten behoeve van de activiteiten op het gebied van kunst en cultuur en al wat voor het vorenstaande in de meest ruime zin bevorderlijk kan zijn.
Veranderingen in belang gedurende het begrotingsjaar Geen.
Relatie met programma Programma 0 Bestuur en Ondersteuning en Programma 5 Sport, Cultuur en Recreatie: deelprogramma 5A Vrijetijdsbesteding (Sport en cultuur)
Deelnemende partijen Gemeente Capelle aan den IJssel (100% gewone aandelen en 1 prioriteitsaandeel X) en de Vereniging Oude Kern (1 prioriteitsaandeel Y).
Financiële consequenties begrotingsjaar Bijdrage voor 2024: 96 waarvan 83 subsidies en 13 voor huur trouwzaal.
Vermogen en resultaat verbonden partij Bron: vastgestelde jaarrekening 2022 Eigen vermogen 1-1-2022: 196 31-12-2022: 179 Vreemd vermogen 1-1-2022: 2.688 31-12-2022: 2.712 Resultaat na bestemming 2022: -17
Risico's Zowel de kostenstijgingen bij de BV en de Stichting Cultuur aan de Dorpsstraat als de ervaren noodzaak van de Stichting Cultuur aan de Dorpsstraat om een externe programmeur te moeten inhuren, verhogen het risico op een sluitende begroting van beide organisaties.
Periodieke beoordeling Nominale waarde aandelenbezit 18
Ontwikkelingen De BV beheert het “Van Cappellenhuis”: een historisch rijksmonument in Capelle. In een deel van het Van Cappellenhuis houdt de private partij Radancy kantoor. Gedeelten van het pand zijn te huur voor bijvoorbeeld vergaderingen of trouwerijen en worden door de Stichting Cultuur aan de Dorpsstraat gebruikt voor culturele activiteiten. De balans bestaat voornamelijk aan de actiefzijde uit het (in 2007 gerenoveerde) pand en daartegenover langlopende leningen die destijds zijn aangegaan. Het pand is eind 2022 getaxeerd een heeft een taxatiewaarde van € 1,7 à € 1,8 miljoen. De boekwaarde bedraagt € 2,7 miljoen. De solvabiliteit is aan de lage kant en verslechtert jaarlijks. De liquiditeit was redelijk, maar is door het uitvoeren van groot onderhoud in 2023 fors teruggelopen. De rentelasten drukken al sinds de renovatie zwaar op de jaarlijkse exploitatie. Over 2023 zijn daar, net als bij alle andere verbonden partijen, forse kostenstijgingen bijgekomen. Ook is in 2023 veel onderhoud gepleegd, waarbij er sprake was van meerwerk in verband met onder andere houtrot. De onderhoudswerkzaamheden zijn- en worden in goed overleg met de huurder en de Stichting Cultuur aan de Dorpsstraat naar volle tevredenheid uitgevoerd. Een aantal jaren geleden is een afspraak gemaakt om de exploitatie van het pand te verbeteren. De termijn van die afspraken is formeel afgelopen, hetgeen betekent dat de BV vanaf 1 januari 2023 ook 10 minder externe opbrengsten heeft. De directeur van de BV heeft bij de gemeente een verzoek ingediend om de exploitatiesubsidie te verhogen. Daarnaast heeft de directeur aangegeven zijn functie voor het einde van 2023 te willen neerleggen. Vele jaren geleden is de directeur door de beide andere aandeelhouders gevraagd of hij tijdelijk de functie van directeur wilde vervullen. Dat heeft hij nu zeer veel jaren op een zeer goede- en gedegen wijze gedaan. De gemeente is hem daar zeer dankbaar en erkentelijk voor. In 2022 is hernieuwd onderzocht of aanvullende mogelijkheden gevonden kunnen worden voor het realiseren van extra opbrengsten vanuit de Stichting Cultuur aan de Dorpsstraat. De uitkomsten van deze marktverkenning zijn gezamenlijk verder uitgewerkt, maar bieden geen zicht op extra opbrengsten. Er is integendeel juist sprake van een verzoek van de Stichting Cultuur aan de Dorpsstraat aan de BV om vanaf 1 januari 2024 de jaarlijkse afdracht aan de BV niet langer te hoeven (lees: willen) voldoen. De Stichting Cultuur aan de Dorpsstraat ziet zich, mede vanwege het vertrek van de eerder genoemde twee “supervrijwilligers”, genoodzaakt een externe programmeur in te huren en heeft daar naar verwachting onvoldoende eigen middelen voor. De gemeente ondersteunt de Stichting Cultuur aan de Dorpsstraat over 2023 en 2024 vanuit bestaande gemeentelijke subsidieregelingen. Onderzocht is of de huidige leningenportefeuille in de BV geherstructureerd kan worden, bijvoorbeeld door met een eenmalig bedrag de leningen vervroegd af te lossen, zodat de exploitatie van de BV de komende jaren versterkt kan worden. Het onderzoek is, mede aan de hand van extern belastingadvies (BTW en VpB), afgerond. Voorgesteld wordt de BV in stand te houden, zoals het nu is. De inmiddels opgelopen rente – waarbij de lening aan de BNG (verreweg de grootste lening met het hoogste rentepercentage van 4,7%) geen mogelijkheden kent om vroegtijdig en voordelig af te lossen - maakt het scenario “gewoon doorexploiteren” ook bedrijfseconomisch verstandiger. Wij overleggen met alle betrokken partijen, inclusief de Van Cappellen Stichting, over de beste wijze om met elkaar en vanuit de doelstelling van het pand en de activiteiten op het gebied van kunst en cultuur het rijksmonument duurzaam te exploiteren.

Sportief Capelle B.V.

Terug naar navigatie - Sportief Capelle B.V.
Soort verbintenis Dienstverleningsovereenkomst
Gevestigd Capelle aan den IJssel
Openbaar belang Beheer en onderhoud sportaccommodaties en stimulering en ondersteuning van sportverenigingen
Bestuurlijk belang Enig aandeelhouder in BV
Omvang belang gemeente Capelle heeft een belang van 100%
Verantwoordelijk Bestuurlijk: portefeuillehouder Sport Recreatie en Cultuur (mevrouw Westerdijk) en portefeuillehouder Financiën/ Aandeelhouder (de heer Van Woudenberg) Ambtelijk: Samenleving en Financiën
Taak / doelstelling Zie artikel 2 van de akte van oprichting BV Sport: - het in opdracht van de gemeente Capelle aan den IJssel onderhouden, beheren en exploiteren van gemeentelijke sportaccommodaties - het gelegenheid bieden tot sportbeoefening - het uitvoeren van het gemeentelijk sport(stimulerings)beleid - het in opdracht van de gemeente Capelle aan den IJssel geven van advies en ondersteuning aan sportverenigingen in Capelle aan den IJssel
Veranderingen in belang gedurende het begrotingsjaar Geen
Relatie met programma Programma 0 Bestuur en Ondersteuning en Programma 5 Sport, Cultuur en Recreatie: deelprogramma 5A Vrijetijdsbesteding (Sport en cultuur)
Deelnemende partijen Gemeente is enig aandeelhouder
Financiële consequenties begrotingsjaar Bijdrage 2024: 7.792
Vermogen en resultaat verbonden partij Bron: Jaarrekening 2022 Eigen vermogen 1-1-2022: 532 31-12-2022: 661 Vreemd vermogen 1-1-2022: 1.829 31-12-2022: 1.387 Resultaat na bestemming 2022: 129
Risico's Conform de DVO (art. 18, lid 10 en 11) heeft Sportief Capelle een algemene reserve. Indien de omvang van de reserve 140 is, worden de middelen uit de voorziening planmatig onderhoud naar ons teruggestort. Binnen de kaders van het vennootschapsrecht zijn overige financiële consequenties voor rekening van de aandeelhouder.
Periodieke beoordeling Er bestaat geen specifieke bepaling aangaande periodieke beoordeling. Wel geldt dat een Dienstverleningsovereenkomst voor bepaalde tijd is overeengekomen en dat het eindigen van deze bepaalde tijd (in casu vier jaar) een natuurlijk moment vormt voor een dergelijke beoordeling. In Q4 van 2021 is een nieuwe DVO vastgesteld voor de periode 2022-2025.
Ontwikkelingen Door de verhoogde huur en energiekosten ligt er voor Sportief Capelle de uitdaging het verwachte tekort in de exploitatie te beperken.

Stichtingen en verenigingen

Stichting Centrum voor Jeugd en Gezin Capelle aan den IJssel (CJG)

Terug naar navigatie - Stichting Centrum voor Jeugd en Gezin Capelle aan den IJssel (CJG)
Soort verbintenis Dienstverleningsovereenkomst
Gevestigd Capelle aan den IJssel
Openbaar belang Uitvoeren van de wettelijke taken op het gebied van jeugdhulp en jeugdgezondheidszorg
Bestuurlijk belang Opdrachtgever
Omvang belang gemeente Artikel 2, lid 3, van de statuten van de stichting bepaalt dat de stichting minimaal 90% van haar werkzaamheden moeten verrichten ten behoeve van de gemeente Capelle aan den IJssel
Verantwoordelijk Bestuurlijk: portefeuillehouder Jeugdgezondheidszorg en Jeugdhulp (de heer Faassen) en portefeuillehouder bestuurlijk toezichthouder (de heer Van Woudenberg) Ambtelijk: Samenleving en Financiën
Taak / doelstelling Het in opdracht van en namens de gemeente Capelle aan den IJssel, al dan niet met inzet van derden, bieden van jeugdgezondheidszorg, op preventie gerichte ondersteuning van jeugdigen en jeugdhulp, alsmede het toekennen van niet vrij-toegankelijke voorzieningen op het gebied van jeugdhulp. Een en ander met inachtneming van de toepasselijke wettelijke regelingen en het gemeentelijk beleid en rekening houdend met alle betrokken maatschappelijke belangen. Het verrichten van alle verdere handelingen, die met het vorenstaande in de ruimste zin verband houden, of daartoe bevorderlijk kunnen zijn.
Veranderingen in belang gedurende het begrotingsjaar Geen
Relatie met programma Programma 6 Sociaal Domein: deelprogramma 6D Jeugdzorg en Programma 7 Volksgezondheid, duurzaamheid en milieu
Deelnemende partijen Gemeente Capelle aan den IJssel en Stichting Centrum voor Jeugd en Gezin Capelle aan den IJssel
Financiële consequenties begrotingsjaar Totale definitieve bijdrage 2024: 16.610, bestaat uit: 14.624 (DVO), Drang 315, Percelen D & E 1.065, wachtlijsten 236 en meerwerk opdrachten voor 370. In onze begroting hebben wij rekening gehouden met de actualisatie (toepassing van de definitieve OVA indexatie 6,36% , periodieken en materieel indexatie van 3%) en past binnen onze begroting 2024.
Vermogen en resultaat verbonden partij Bron: Jaarrekening 2022 Eigen vermogen 1-1-2022: -3 31-12-2022: 165 Vreemd vermogen 1-1-2022: 2.232 31-12-2022: 3.015 Resultaat na bestemming 2022: 165
Risico's Het risico bestaat dat de door de stichting voor lokale jeugdhulp gemaakte kosten hoger zijn dan de gemeentelijke jaarbijdrage. Artikel 17 van de Dienstverleningsovereenkomst bepaalt dat, indien dit met het oog op de liquiditeitspositie noodzakelijk is, de gemeente en de stichting in het geval van meer- en minderwerk daartoe met elkaar in overleg treden. Het is de intentie van de gemeente om de stichting duurzaam te ondersteunen.
Periodieke beoordeling Er bestaat geen specifieke bepaling aangaande periodieke beoordeling of deelname aan de stichting gewenst is. Wel geldt dat een Dienstverleningsovereenkomst voor bepaalde tijd is overeengekomen en dat het eindigen van deze bepaalde tijd (in casu vier jaar) een natuurlijk moment vormt voor een dergelijke beoordeling. In artikel 23 van de statuten van de stichting is bepaald dat het college bevoegd is de stichting eenzijdig te ontbinden
Ontwikkelingen Zie hiervoor bij Financiële consequenties.

Stichting Welzijn Capelle

Terug naar navigatie - Stichting Welzijn Capelle
Soort verbintenis Dienstverleningsovereenkomst met jaarlijkse prestatieafspraken
Gevestigd Capelle aan den IJssel
Openbaar belang Het uitvoeren van diverse taken op het gebied van welzijnswerk en maatschappelijke ondersteuning en het bevorderen van participatie
Bestuurlijk belang Opdrachtgever
Omvang belang gemeente De gemeente is de enige deelnemende partij in de stichting Welzijn. Het college van B&W benoemt, schorst en ontslaat de leden van de Raad van Toezicht en de directeur-bestuurder
Verantwoordelijk Bestuurlijk: coördinerend portefeuillehouder stichting Welzijn Capelle (de heer Wilson) en portefeuillehouder bestuurlijk toezichthouder (de heer Van Woudenberg) Ambtelijk: Samenleving en Financiën
Taak / doelstelling Het in opdracht van de Gemeente, al dan niet met de inzet van derden, verrichten van diverse uitvoerende taken op het gebied van welzijnswerk, maatschappelijke ondersteuning en het bevorderen van participatie. Een en ander met inachtneming van de toepasselijke wettelijke regelingen en het gemeentelijk beleid en rekening houdend met alle betrokken maatschappelijke belangen; Het verrichten van alle verdere handelingen, die met het vorenstaande in de ruimste zin verband houden of daartoe bevorderlijk kunnen zijn
Veranderingen in belang gedurende het begrotingsjaar Geen
Relatie met programma Programma 6 Sociaal Domein, deelprogramma 6A Sociale infrastructuur
Deelnemende partijen Gemeente Capelle aan den IJssel en Stichting Welzijn
Financiële consequenties begrotingsjaar Bijdrage 2024: 6.534
Vermogen en resultaat verbonden partij Bron: Jaarrekening 2022 Eigen vermogen 1-1-2022: 150 31-12-2022: 166 Vreemd vermogen 1-1-2022: 1.757 31-12-2022: 1.960 Resultaat na bestemming 2022: 16
Risico's Niet van toepassing
Periodieke beoordeling Er bestaat geen specifieke bepaling aangaande periodieke beoordeling of deelname aan de stichting gewenst is. Wel geldt dat een Dienstverleningsovereenkomst voor bepaalde tijd is overeengekomen en dat het eindigen van deze bepaalde tijd (in casu vier jaar) een natuurlijk moment vormt voor een dergelijke beoordeling.
Ontwikkelingen Geen

Overige gerelateerde partijen

Stichting BLICK op onderwijs (Boeiend Leren in Capelle en Krimpen)

Terug naar navigatie - Stichting BLICK op onderwijs (Boeiend Leren in Capelle en Krimpen)

Bestuurlijk belang 
De gemeenteraden van Capelle en Krimpen aan den IJssel zijn extern toezichthouder op deze stichting. Dit betekent onder andere dat BLICK de jaarrekeningen naar de gemeenteraden stuurt.

Financieel belang
Er is geen direct financieel belang, zoals een jaarlijkse exploitatiebijdrage die verstrekt wordt. Wel heeft de gemeente de wettelijke zorgplicht voor voldoende openbaar openbaaronderwijs. Dit zou kunnen betekenen dat de gemeente financieel bij zou moeten springen als het niet goed gaat met de stichting, zoals bij sommige andere gemeenten met onderwijskoepels is gebeurd. 

Financiële consequenties in begrotingsjaar
De stichting ontvangt geen jaarlijkse bijdrage, maar wel diverse subsidies. 

Ontwikkelingen
In 2021 hebben er meerdere bestuurlijke gesprekken plaats gevonden met de stichting, onder andere over de financiële situatie van de stichting. In de begroting 2021 bevonden zich taakstellingen die geëffectueerd moesten worden, met name op personeel. In de (bestuurlijke) gesprekken met de stichting is hier aandacht voor. Uit de cijfers 2021 en begroting 2022 blijkt dat de invulling van de taakstelling op schema ligt.

Stichting Begraafplaats, Crematorium en Uitvaartcentrum Schollevaar

Terug naar navigatie - Stichting Begraafplaats, Crematorium en Uitvaartcentrum Schollevaar

Bestuurlijk belang 
Wij hebben de bevoegdheid om een vertegenwoordiger in het stichtingsbestuur te benoemen. De overige bestuursleden worden gevormd door vertegenwoordigers van DELA Coöperatie. De begraafplaats is geprivatiseerd en in erfpacht uitgegeven. De stichting is de formele erfpachtende partij, maar DELA voert het beheer uit. 

Financieel belang
Wij ontvangen jaarlijks erfpachtbaten.

Financiële consequenties in begrotingsjaar 
Begroting 2024: 22 erfpachtbaten

Ontwikkelingen
Verzoek ontvangen voor het toe mogen passen van de binnen DELA gebruikelijke wijze van tariefberekening in Capelle aan den IJssel. 

Stichting tot Exploitatie van de Capelse Golfbaan

Terug naar navigatie - Stichting tot Exploitatie van de Capelse Golfbaan

Bestuurlijk belang
Vanwege de in het verleden gekochte participatie neemt de gemeente, in de persoon van de burgemeester, zitting in het bestuur. 

Financieel belang
Wij ontvangen jaarlijks erfpachtbaten. 

Financiële consequenties in begrotingsjaar
Wij ontvangen € 45,- erfpachtbaten.

Ontwikkelingen 
Niet van toepassing.

Stichting IJsselland Ziekenhuis

Terug naar navigatie - Stichting IJsselland Ziekenhuis

Bestuurlijk belang
Niet van toepassing. 

Financieel belang
Wij staan garant voor een lening die het IJsselland ziekenhuis heeft afgesloten. De waarde hiervan is N 5.332 ultimo 2023. Volgens het BDO “benchmark ziekenhuizen 2022” scoort het IJsselland ziekenhuis op plek 52 van de 63 ziekenhuizen, als het gaat om financiële gezondheid. De eindscore is een 6. Wij voorzien op dit moment geen risico voor onze borgstelling.

Financiële consequenties in begrotingsjaar 
Niet van toepassing.

Ontwikkelingen 
Niet van toepassing.

Stichting Havensteder

Terug naar navigatie - Stichting Havensteder

Bestuurlijk belang 
Er is geen sprake van een direct bestuurlijk belang, omdat wij geen zeggenschap over Havensteder hebben. Wel maken wij elke 2 jaar prestatieafspraken over de ontwikkeling en kwaliteit van de sociale woningvoorraad. In deze afspraken staan o.a. thema’s als investeringen en de financiering daarvan, duurzaamheid, leefbaarheid en betaalbaarheid.

Financieel belang 
Wij staan garant voor enkele leningen die Havensteder heeft afgesloten. De waarde hiervan is N 280.743 ultimo 2023. Dit betreft een tertiaire borgstelling. Bij eventuele financiële problemen, zullen eerst de woningcoöperaties onderling die op moeten lossen. Daarna is het Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW) garantsteller en in de derde plaats de gemeente samen met de rijksoverheid (beiden 50%). Vanwege de achtervang, schatten wij het borgstellingsrisico laag in. 

Financiële consequenties in begrotingsjaar 
Niet van toepassing.

Ontwikkelingen 
Niet van toepassing. 

Stichting Woonzorg Nederland

Terug naar navigatie - Stichting Woonzorg Nederland

Bestuurlijk belang
Er is geen sprake van een direct bestuurlijk belang, omdat wij geen zeggenschap over Woonzorg hebben. Wel hebben wij samenwerkingsafspraken gemaakt voor de periode 2022 t/m 2025.

Financieel belang
Wij staan garant voor enkele leningen die Woonzorg Nederland heeft afgesloten. De waarde hiervan is N 8.768 ultimo 2023. Dit betreft een tertiaire borgstelling. Bij eventuele financiële problemen, zullen eerst de woningcoöperaties onderling die op moeten lossen. Daarna is het Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW) garantsteller en in de derde plaats de gemeente samen met de rijksoverheid (beiden 50%).

Financiële consequenties in begrotingsjaar
Niet van toepassing.

Ontwikkelingen 
Niet van toepassing.

Stichting Bibliotheek aan den IJssel

Terug naar navigatie - Stichting Bibliotheek aan den IJssel

Bestuurlijk belang
Er is geen sprake van een direct bestuurlijk belang, omdat de bibliotheek een op zichzelf staande stichting is. Wel hebben we als gemeente een subsidierelatie met de bibliotheek en is er jaarlijks bestuurlijk overleg tussen de gemeente en de bibliotheek.

Financieel belang
De bibliotheek ontvangt een subsidie die groter is dan N 250. 

Financiële consequenties in begrotingsjaar
Bijdrage 2024: 1.051

Ontwikkelingen
Vanaf 2025 krijgen gemeenten de zorgplicht om het bibliotheekwerk in hun gemeente in stand te houden. Deze zorgplicht wordt opgelegd vanuit de Rijksoverheid. Als gemeente gaan we het komende jaar gebruiken om ons voor te bereiden op deze zorgplicht.

Stichting Beheer en Exploitatie Kinderboerderij Klaverweide

Terug naar navigatie - Stichting Beheer en Exploitatie Kinderboerderij Klaverweide

Bestuurlijk belang
Niet van toepassing. 

Financieel belang
De stichting ontvangt een subsidie die groter is dan N 250. 

Financiële consequenties in begrotingsjaar 
Bijdrage 2024: 501 (excl. incidentele subsidies), inclusief voorgestelde verhoging van het subsidieplafond a 58.

Ontwikkelingen
De eerste fase van het onderzoek naar het verplaatsen van de kinderboerderij is afgerond, hier is een negatief advies uitgekomen voor een 1 op 1 verplaatsing naar het Schollebos. Er is momenteel een vervolgonderzoek gaande voor een verhuizing in een aangepaste versie van de kinderboerderij. 

In december 2021 is er een motie binnengekomen ‘Geef Capelse kinderen zorg in Capelle’(Zaaknummer 658912). Hieruit kwam het verzoek om de mogelijkheden te onderzoeken om naast de verhuizing, een combinatie te realiseren van een zorgboerderij en de kinderboerderij. Om deze mogelijke combinatie te realiseren is een businesscase aangeleverd door CJG. Uit deze businesscase is er onvoldoende draagkracht gebleken voor een combinatie. De motie zal in Q4 van 2023 afgedaan worden met een negatief besluit voor de combinatie. 

Stichting Kunstzinnige Vorming Rotterdam (SKVR)

Terug naar navigatie - Stichting Kunstzinnige Vorming Rotterdam (SKVR)

Bestuurlijk belang
Niet van toepassing. 

Financieel belang
De stichting ontvangt een subsidie die groter is dan N 250. 

Financiële consequenties in begrotingsjaar 
Bijdrage 2024: 461 (excl. incidentele subsidies en incl. combinatiefuncties).

Ontwikkelingen 
Niet van toepassing.

Leger des Heils

Terug naar navigatie - Leger des Heils

Bestuurlijk belang
Niet van toepassing.

Financieel belang
De stichting ontvangt een subsidie die groter is dan N 250. 

Financiële consequenties in begrotingsjaar 
Bijdrage 2024: Voor 2024 wordt een verhoging voorgesteld van het subsidieplafond van 300 naar 325.