Programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat

Missie

Terug naar navigatie - Missie

Wij maken en behouden een veilige, schone en prettige buitenruimte. Om de bereikbaarheid in stand te houden en waar mogelijk te verbeteren, investeren wij in maatregelen voor de auto, openbaar vervoer, fietsers en voetgangers. Daarbij hebben wij oog voor de verschillende doelgroepen en belanghebbenden en zetten wij de samenwerking met onze partners voort. Ook blijven wij aandacht geven aan het vergroten van de verkeersveiligheid en dragen wij bij aan een duurzame en toekomstgerichte stad.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Schone, hele en veilige openbare buitenruimte

Terug naar navigatie - Schone, hele en veilige openbare buitenruimte
BG24 - Meldingen buitenruimte

Eenheid: aantal meldingen. De aantallen in 2023 betreffen de gegevens t/m september. 

Bron: interne registratie
Boekwerk 2021 2022 2023 2024
Verwachtingswaarde 6.500 meldingen 6.700 meldingen 6.300 meldingen 6.300 meldingen
Jaarrekening 9.449 meldingen 9.273 meldingen 6.863 meldingen meldingen

BG24 - Afhandeling meldingen buitenruimte binnen termijn

Eenheid: %

Bron: interne registratie
Boekwerk 2021 2022 2023 2024
Streefwaarde 98 % 98 % 98 % 90 %
Jaarrekening 92 % 90 % 90 % %

Een verkeersveilige stad

Terug naar navigatie - Een verkeersveilige stad
BG24 - Dodelijke slachtoffers bij geregistreerde ongevallen

Aantal dodelijke slachtoffers bij geregistreerde ongevallen. Geregistreerde ongevallen zijn ongevallen waar politie bij is geweest. Wij vinden het van belang om inzicht te geven in het aantal dodelijke slachtoffers bij geregistreerde ongevallen, maar niet gepast om hier een verwachtingswaarde voor op te nemen. Eenheid: aantal dodelijke slachtoffers.

Bron: Viastat
Boekwerk 2019 2020 2021 2022 2023 2024
Jaarrekening 0 dodelijke slachtoffers 0 dodelijke slachtoffers 0 dodelijke slachtoffers 2 dodelijke slachtoffers dodelijke slachtoffers dodelijke slachtoffers

BG24 - Geregistreerde ongevallen

Het aantal geregistreerde ongevallen zijn ongevallen waar politie bij is geweest. Wij vinden het van belang om inzicht te geven in het aantal geregistreerde ongevallen, maar niet gepast om hier een verwachtingswaarde voor op te nemen. Eenheid: aantal geregistreerde ongevallen.

Bron: Viastat
Boekwerk 2019 2020 2021 2022 2023 2024
Jaarrekening 295 geregistreerde ongevallen 244 geregistreerde ongevallen 252 geregistreerde ongevallen 336 geregistreerde ongevallen geregistreerde ongevallen geregistreerde ongevallen

BG24 - Gewonden bij geregistreerde ongevallen

Aantal gewonden bij geregistreerde ongevallen. Geregistreerde ongevallen zijn ongevallen waar politie bij is geweest. Wij vinden het van belang om inzicht te geven in het aantal gewonden bij geregistreerde ongevallen, maar niet gepast om hier een verwachtingswaarde voor op te nemen. Eenheid: aantal gewonden.

Bron: Viastat
Boekwerk 2019 2020 2021 2022 2023 2024
Jaarrekening 55 gewonden 53 gewonden 54 gewonden 67 gewonden gewonden gewonden

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen

Openbaar vervoer regio Rotterdam
Vanwege de hoge energiekosten, hoog ziekteverzuim en minder OV-gebruikers zijn er uitdagingen voor de RET (en andere OV-aanbieders) om het OV te laten rijden. Wij houden de ontwikkelingen op het gebied van openbaar vervoer nauwlettend in de gaten en spelen hier op in indien nodig.

Bewoners- en werkgeversaanpak
In 2024 werken we samen met Zuid-Holland Bereikbaar om een vervolg te geven aan de bewoners- en werkgeversaanpak. Bewoners worden gestimuleerd om buiten de spitsen en meer met de fiets te reizen. Werkgevers worden benaderd om werknemers te verleiden thuis te werken en op een meer duurzame wijze te reizen of thuis te werken.

Snelheidsverschillen op het fietspad
In 2024 gaan wij de bromfiets op diverse locaties van het (brom)fietspad naar de weg verplaatsen. Hierdoor nemen de snelheidsverschillen op het fietspad af waardoor het prettiger en veiliger fietsen is op het fietspad. Daarnaast ontstaat er meer ruimte op de fietspaden waardoor fietsers elkaar gemakkelijker in kunnen halen. Wij doen dit in overleg met de fietsersbond.

Verkeerssituatie Rivium
Eén van de locaties waar Capelle inzet op de toekomst, is de wijk Rivium. Hier wordt vanaf ca. 2026 gebouwd en de jaren erna trekken steeds meer bewoners in de nieuwe woningen. In 2024 gaan wij verder met het voorbereiden van de verkeersplannen. Daarbij kan gedacht worden aan zaken rondom de waterbus, parkshuttle, fietsverbindingen, wandelvoorzieningen en aanpassingen van wegen.

Kwartiermakersfase Lange Termijn Maatregelen Algeracorridor
Afgelopen jaren is de MIRT-verkenning gedaan van de lange termijn doorstromingsmaatregelen op de Algeracorridor. Dit is een onderdeel van de MIRT-Verkenning Oeververbindingen regio Rotterdam. Eind 2022 is het besluit over het voorkeursalternatief van de Algeracorridor genomen in het BO-MIRT. Eind 2023 zijn wij samen met gemeente Krimpen aan den IJssel, Krimpenerwaard, Rotterdam, de Provincie Zuid-Holland en de MRDH gestart met de kwartiermakers fase van de Algeracorridor. Dit is een fase tussen de verkennings- en planuitwerkingsfase welke wij met bovenstaande vijf partijen uitvoeren. Reden hiervoor is dat we nog enkele onderdelen met elkaar duidelijk willen krijgen, voordat we de daadwerkelijke planuitwerkingsfase in gaan. In 2024 ronden we de kwartiermakers fase af en zijn de uitgangspunten bekend om de planuitwerkingsfase in te gaan.

Optimalisatie fietsroute Algerabrug - Capelsebrug
Afgelopen jaren is de MIRT-verkenning uitgevoerd voor lange termijn doorstromingsmaatregelen op de Algeracorridor. Daarnaast zijn er ook maatregelen voorbereid die onderdeel uitmaken van de Korte Termijn Aanpak Algeracorridor, ook wel bekend als KTA Algeracorridor. Eén van deze maatregelen binnen de KTA Algeracorridor is de optimalisatie van de fietsroute tussen de Algerabrug en Capelsebrug. Dit is een schakel binnen de regionale fietsroute Lekkerkerk – Rotterdam. Het definitief ontwerp op Capels grondgebied is in de zomer van 2023 vastgesteld. In de tweede helft van 2024 starten wij met het uitvoeren van de verschillende optimalisaties aan de fietsroute. Wij ronden de werkzaamheden af in 2025.

Optimalisatie fietsroute Algerabrug - Rivium
De optimalisatie van de fietsroute tussen de Algerabrug en Rivium is onderdeel van de KTA Algeracorridor. De fietsverbinding wordt geoptimaliseerd door het fietspad te verbreden, kruispunten veiliger te maken en een voetpad te realiseren naast het fietspad. Hierdoor lopen voetgangers niet meer op het fietspad waardoor we potentiële ongevallen voorkomen. In 2024 ronden we de voorbereidingen voor de optimalisatie van de fietsroute af.

Opstellen Openbaar Vervoer plan
In 2024 stellen wij het nieuwe openbaar vervoer (OV) plan op. In deze nota evalueren wij het OV-gebruik en kijken vooruit hoe wij in samenwerking met de MRDH en OV-vervoerders de Capellenaren zo goed mogelijk kunnen voorzien. Daarbij houden wij rekening met de ontwikkelingen van de RET en andere OV-aanbieders die komende jaren voor een uitdaging staan door o.a. hoge energielasten, dure grondstoffen en personele problemen. Wij streven er naar om de Capellenaar zo goed mogelijk te voorzien van openbaar vervoer. Daarnaast is er aandacht voor de toegankelijkheid van het Openbaar Vervoer. Wij ronden het Openbaar Vervoer plan in 2024 af.

Toegankelijkheid halte Openbaar Vervoer
Om het gebruik van openbaar vervoer aan te moedigen, verbeteren wij de toegankelijkheid van de bushaltes. Wij verhogen bushaltes voor de lijnbussen en buurtbussen zodat de instap gemakkelijker is. In 2024 starten wij met het ophogen van 30 haltes.

Actualisatie voetgangersplan
In 2024 stellen wij een voetgangersplan op. Wij moedigen vanuit het Programma Mobiliteit het langzaam verkeer aan en daar horen eenduidige en comfortabele voetgangersvoorzieningen bij. In de nota gaan wij bijvoorbeeld in op oversteekvoorzieningen, toegankelijkheid en waar wandelvoorzieningen in Capelle aan moeten voldoen. Ook staan we stil bij waar oversteekvoorzieningen bij scholen aan moeten voldoen en wanneer wij zebrapaden realiseren of weghalen. Wij ronden het voetgangersplan in 2024 af.

Doorstroming Capelseweg - Kanaalweg
Conform de uitgangspunten uit het Coalitieakkoord 2022-2026 doen wij onderzoek naar de doorstromingsmaatregelen op de Capelseweg-Kanaalweg. Op deze corridor is namelijk dagelijks sprake van filevorming. Het onderzoek naar de doorstroming ronden wij in 2024 af.

Ontsluiting wijk Schenkel
Conform de uitgangspunten uit het Coalitieakkoord 2022-2026 hebben wij in 2023 onderzoek uitgevoerd naar de benodigde doorstromingsmaatregelen op de Kralingseweg om de wijk Schenkel beter te ontsluiten. In 2024 ronden wij het Voorlopig Ontwerp af.

Een verkeersveilige situatie op de weg

De landelijke trend is dat gemeenten hun snelheden op de wegen verlagen. Door lagere snelheden van gemotoriseerd verkeer neemt de kans op (ernstige) ongevallen tussen bijvoorbeeld auto en fiets af. Daarnaast hebben lagere snelheden van gemotoriseerd verkeer een positieve invloed op de leefbaarheid in Capelle aan den IJssel. 

Kaderstellende nota's

Terug naar navigatie - Kaderstellende nota's
  • Programma Mobiliteit 2020-2030 (Raadsvoorstel 406688 maart 2021);
  • Uitvoeringsprogramma Programma Mobiliteit 2021-2025 (BBV 492105 juli 2021);
  • Fietsplan SLIM op de Fiets (BBV 121099 juni 2010);
  • Nota Parkeerbeleid 2023 en Nota Parkeernormen 2023 (BBV 975999 januari 2023);
  • Paraplubestemmingsplan Parkeren van de gemeente Capelle aan den IJssel (BBV 1002988 juli 2018);
  • Meerjaren Perspectief Vastgoed 2019 (BBV 1091427 juni 2019);
  • Handboek Inrichting Openbare Ruimte (BBV 536041 januari 2014).

2.1 Samenwerkingsovereenkomst MFR (krediet in 2026 N 14.263 / V 9.984)

Terug naar navigatie - 2.1 Samenwerkingsovereenkomst MFR (krediet in 2026 N 14.263 / V 9.984)

Samenwerkingsovereenkomst MFR (Krediet N 14.263 / V 9.984) – Onvermijdelijk 
Lasten / Baten: N 86 vanaf 2030
Kasstroom: N 713 / V 499 in 2024, N 713 / V 499 in 2025, N 1.426 / V 998 in 2026, N 5.705 / V 3.994 in 2027, N 4.279 / V 2.995 in 2028, N 1.426 / V 998 in 2029

Op 3 juli 2023 heeft u ingestemd met de ondertekening van de Samenwerkingsovereenkomst Metropolitane Fietsroute Ridderkerk – Rotterdam. Met het ondertekenen van deze Samenwerkingsovereenkomst (SOK) worden geen directe financiële verplichtingen aangegaan, deze volgen bij het aangaan van de subsidieaanvraag, welke gepaard gaat met een investeringsvoorstel. Echter met het ondertekenen van deze SOK stemde u wél in met de afspraak om het tracédeel op Capels grondgebied te realiseren en alle benodigde bestuurlijke, beleidsmatige, organisatorische en financiële maatregelen hiervoor tijdig te nemen. Op basis van huidige inzichten zal het deel dat de gemeente Capelle aan den IJssel zelf zal moeten betalen als cofinanciering voor de MFR tussen de € 2,7 mln. en € 4,3 mln. liggen. 

In afwachting van dit investeringsbesluit stellen wij u, conform het raadsbesluit, voor om een stelpost Samenwerkingsovereenkomst MFR op te nemen in het investeringsoverzicht en de lasten in de begroting te verhogen met N 86 vanaf 2030.

In de Najaarsnota 2023 zal een wijzigingsvoorstel worden ingediend om een deel van deze stelpost al in 2023 beschikbaar te stellen ten behoeve van voorbereidingskosten van deze investering (apparaatslasten en onderzoekskosten).

2.2 Subsidies (Krediet N / V 255)

Terug naar navigatie - 2.2 Subsidies (Krediet N / V 255)

Subsidies - Onvermijdelijk
Lasten / Baten: N / V 0 in 2024
Kasstroom: N / V 255 in 2024

Voor de impulsregeling klimaatadaptatie verwachten we in 2024 een subsidies te ontvangen voor twee projecten, V 145 voor Valeriusrondeel en V 110 voor Kompasstraat. Het maatregelpakket dat we kunnen toepassen draagt bij aan het verminderen van de kwetsbaarheid van gebieden voor wateroverlast en droogte.

Wij stellen u voor de reeds bestaande kredieten met 255 te verhogen met daar tegenover de subsidie van V 255 als inkomsten op te nemen.

2.3 Subsidie fietscorridor Algerabrug Capelsebrug (Krediet V 1.900)

Terug naar navigatie - 2.3 Subsidie fietscorridor Algerabrug Capelsebrug (Krediet V 1.900)

Subsidie fietscorridor Algerabrug Capelsebrug - Onvermijdelijk
Lasten / Baten: V 95 vanaf 2026
Kasstroom: V 1.900 in 2025

Voor de aanleg van de fietscorridor Algerabrug Capelsebrug verwachten wij in 2025 een subsidie te ontvangen van 1.900.

Wij stellen u voor het verstrekte krediet te verlagen met de subsidie van 1.900 en de lasten in de begroting te verlagen met V 95 vanaf 2026.

2.4 Aanpassen Stelpost Versnellingsgelden Rivium en Fasering Kredieten Rivium (Krediet V 2.960)

Terug naar navigatie - 2.4 Aanpassen Stelpost Versnellingsgelden Rivium en Fasering Kredieten Rivium (Krediet V 2.960)

Aanpassen Stelpost Versnellingsgelden Rivium en Fasering Kredieten Rivium (Kredieten V 2.960 ) – Onvermijdelijk 
Lasten / Baten: V 168 in 2024, V 82 in 2025, V 82 in 2026, V 292 in 2027, V 292 in 2028, V 292 in 2029 en V 96 vanaf 2030
Kasstroom: V 1.543 in 2024, V 710 in 2025, V 670 in 2026, N 2.400 in 2027, N 800 in 2028, N 376 in 2029

In de Begroting 2023 is het investeringskrediet Versnellingsgelden Rivium opgenomen. De huidige inzichten omtrent fasering en investeringstempo van de onderliggende investeringen zijn ondertussen aangepast derhalve dient ook de stelpost opnieuw gefaseerd te worden. Tevens was het bij opnemen van deze stelpost een dubbeling ontstaan met de reeds gevoteerde kredieten voor de vervoersknoop (Parkshuttle), Waterbushalte en P+R. Actualisatie van deze kredieten zorgt voor lagere rente- en afschrijvingslasten en levert derhalve een voordeel op voor de Begroting vanaf 2024. Voor de onderliggende investeringen waarvoor de Versnellingsgelden zijn aangevraagd zal u, conform het eerdere raadsbesluit, ter besluitvorming per project nog een investeringsvoorstel worden voorgelegd.

Conform de huidige fasering en planning van de investeringen in het Rivium stellen wij u voor om de kastroom en hoogte van de reeds gevoteerde kredieten bij te stellen en de lasten in de begroting te verlagen met V 168 in 2024, V 82 in 2025, V 82 in 2026, V 292 in 2027, V 292 in 2028, V292 in 2029 en V 96 vanaf 2030.

2.5 Zuidelijke fietsroute (krediet 2.800, subsidie -1.892)

Terug naar navigatie - 2.5 Zuidelijke fietsroute (krediet 2.800, subsidie -1.892)

Zuidelijke fietsroute – Beleidskeuze
Lasten / Baten : N 36 vanaf 2025
Kasstroom: N 2.800 / V 1.892 in 2024

De optimalisatie en het veiliger maken van de fietsroute tussen de Algerabrug en het Rivium is een onderdeel van de Korte Termijn Aanpak (KTA) Algeracorridor. Het fietspad langs de dijk maken we breder en de kruispunten worden veiliger. Daarnaast realiseren we een voetpad naast het fietspad zodat voetgangers niet meer op het fietspad hoeven te lopen. Hiermee voorkomen we potentiële ongevallen. Dit project komt in aanmerking voor een subsidie van 1.892 vanuit de KTA-middelen. Daarnaast kunnen wij mogelijk gebruik maken van de Rijkssubsidie Versnellingsafspraken Rivium, waar de zuidelijke fietsroute onderdeel van uitmaakt. De exacte voorwaarden van deze rijkssubsidie zijn nog niet bekend. 
 
Wij stellen u voor een krediet van 2.800 beschikbaar te stellen, de subsidie van 1.892 te ramen en de lasten in de begroting te verhogen met N 36 vanaf 2025. 

2.6 Toegankelijkheid bushaltes (krediet 280, subsidie -280)

Terug naar navigatie - 2.6 Toegankelijkheid bushaltes (krediet 280, subsidie -280)

Toegankelijkheid bushaltes - Beleidskeuze
Lasten / Baten: N 0 vanaf 2025 
Kasstroom: N/V 280

Om het openbaar vervoer (OV) te stimuleren, zetten wij in op een betere toegankelijkheid van de bushaltes. In 2024 willen wij starten met het aanpassen van 30 bushaltes, waardoor een gemakkelijke instap voor OV-gebruikers mogelijk wordt. Voor deze optimalisatie hebben we een subsidieaanvraag bij de MRDH ingediend voor 100% vergoeding. 

Wij stellen u voor in 2024 een krediet beschikbaar te stellen van 280 en de subsidie van 280 te ramen.

2.7 Verkeersstudie Capelseweg / Kanaalweg

Terug naar navigatie - 2.7 Verkeersstudie Capelseweg / Kanaalweg

Verkeersstudie Capelseweg / Kanaalweg - Beleidskeuze 
Lasten / Baten: N 60 in 2024
Kasstroom: N 60 in 2024

Conform het Coalitieakkoord 2022-2026 voeren wij in 2024 een onderzoek uit naar de verbetering van de doorstroming op de Capelseweg/Kanaalweg.

Wij stellen u voor de lasten in de begroting te verhogen met N 60 in 2024.

2.8 Programma buitenruimte (Krediet 3.411)

Terug naar navigatie - 2.8 Programma buitenruimte (Krediet 3.411)

Programma buitenruimte - Beleidskeuze 
Lasten / Baten: N 233 in 2024, N 120 in 2025, N 30 in 2026, N 30 in 2027, N 30 in 2028 en N 131 vanaf 2029
Kasstroom: N 1.023 in 2024, N 911 in 2025, N 625 in 2026, N 625 in 2027, N 625 in 2028 en N 16 vanaf 2029

In lijn met het Programma Buitenruimte (inclusief de daartoe behorende programmamatrix met acties) welke door u raad op 3 juli jl. vastgesteld is, doen wij het volgende voorstel voor de begroting. Ten behoeve van de acties waarvan nu indicatief blijkt dat er extra middelen benodigd zijn, wordt voorgesteld kredieten en eenmalige budgetten voor het jaar 2024 en 2025 op te nemen. En de structurele budgetten gebaseerd op de investeringen die worden gedaan in 2024 en 2025 structureel op te nemen. Met dit voorstel wordt uitvoering gegeven aan de eerste twee jaar van het Programma Buitenruimte. Echter, en in lijn met het raadsvoorstel behorende bij het Programma Buitenruimte, voor de actie Klimaat adaptief inspelen op verminderen van hittestress, wateroverlast, watertekort en fijnstof (w2) en Buurtplekken (p5) wordt voorgesteld om de gehele benodigde investering (2024 tot en met 2028) bij de overwegingen Begroting 2024 mee te nemen. Mede gelet op de financiële situatie worden de kostengevolgen geëvalueerd voor de jaren 2026 t/m 2028, een voorstel aan u voorgelegd via de Raadswerkgroep Buitenruimte en de uitkomsten daarvan opgenomen in de voorstellen voor begroting 2026 en verder.
In programma buitenruimte is als actie onder meer het aanleggen van wadi's (Water Afvoer Drainage en Infiltratie) opgenomen. Hiervoor is in de financiële verordening geen afschrijftermijn vastgesteld. Wij stellen u voor deze gelijk te stellen aan de afschrijftermijn van beschoeiingen van 30 jaar.

Wij stellen u voor een krediet te verstrekken van 3.411 en de lasten in de begroting te verhogen met N 233 in 2024, N 120 in 2025, N 30 in 2026, N 30 in 2027, N 30 in 2028 en N 131 vanaf 2029.

Krediet 2024 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031 Totaal
Programma 2 206 235 100 100 100 - - - 741
Programma 5B 584 559 509 509 509 - - - 2.670
Totaal krediet 790 794 609 609 609 - - - 3.411
Afschrijvingen 2024 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031 Totaal
Programma 2 N0 N0 N8 N8 N8 N25 N25 N25 N101
Programma 5B N0 N3 N6 N6 N6 N90 N90 N90 N290
Totaal afschrijvingen N0 N3 N14 N14 N14 N115 N115 N115 N391
Budget 2024 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031 Totaal
Programma 2 N134 N31 N14 N14 N14 N14 N14 N14 N248
Programma 5B N99 N86 N2 N2 N2 N2 N2 N2 N197
Totaal budget N233 N117 N16 N16 N16 N16 N16 N16 N445
Totaal lasten 2024 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031 Totaal
Totaal lasten programma 2 N134 N31 N22 N22 N22 N39 N39 N39 N348
Totaal lasten programma 5B N99 N89 N8 N8 N8 N92 N92 N92 N487
Totaal lasten N233 N120 N30 N30 N30 N131 N131 N131 N835

2.9 Ondergrondse infrastructuur

Terug naar navigatie - 2.9 Ondergrondse infrastructuur

Ondergrondse infrastructuur - Beleidskeuze
Lasten / Baten: V 1.445 in 2024
Kasstroom: V 1.445 in 2024

Vanwege de aanleg van het glasvezelnetwerk ontvangen wij een vergoeding, degeneratie kosten, voor de schade aan de bestrating en toekomstige verzakkingen. De aanleg wordt in 2024 afgerond. Wij stellen u voor de vergoeding over 2024 met V 1.600 te verhogen. 

Voor de aanvragen van de aanleg van ondergrondse infrastructuur ontvangen wij leges waarvoor in de Voorjaarsnota 2023 de baten structureel met V 155 hebben verhoogd. Over 2024 voorzien wij nog geen stijging van het aantal aanvragen. Dit is niet in lijn met de verwachtingen wat mede wordt veroorzaakt door de verschuiving van het nieuwe Rivium. Wij stellen u voor de leges in 2024 éénmalig te verlagen met N 155.

Wij stellen u voor de baten in de begroting éénmalig met V 1.445 te verhogen in 2024.

2.10 Mobiliteit algemeen

Terug naar navigatie - 2.10 Mobiliteit algemeen

Mobiliteit Algemeen - Beleidskeuze
Lasten / Baten: N 62 in 2024 en 2025
Kasstroom: N 62 in 2024 en 2025

We verwachten vanaf 2024 volop aan de slag te gaan om het gebruik van de verschillende modaliteiten meer in balans te brengen conform de uitgangspunten van het Programma Mobiliteit. Om de lokale en regionale bereikbaarheidsproblemen aan te pakken vraagt dit een update van de functies van het wegennet, extra aandacht voor fiets, voetgangers, parkeren, verkeersveiligheid en openbaar vervoer. In de Voorjaarsnota 2023 2.4 hebben we, door het ontbreken van personele capaciteit voor het uitvoeren van het ambitieuze uitvoeringsprogramma Mobiliteit en de MIRT Algeracorridor, een aantal budgetten Mobiliteit door moeten schuiven naar 2024 en 2025. Inmiddels is deze capaciteit uitgebreid. Het huidige structurele budget voor Mobiliteit algemeen (68) is hiervoor niet meer voldoende, wij willen dit verhogen naar 130 per jaar.

Wij stellen u voor de lasten in de begroting te verhogen met N 62 in 2024 en 2025. 

2.11 Belijning 50 km/h wegen (krediet 60)

Terug naar navigatie - 2.11 Belijning 50 km/h wegen (krediet 60)

Belijning 50 km/h wegen – Beleidskeuze 
Lasten / Baten: N 4 vanaf 2025
Kasstroom: N 60 in 2024

Om de verkeersveiligheid te verbeteren is een eenduidige en duidelijke belijning nodig op de wegen van Capelle. Volgens de inrichtingseisen van de CROW is op 50 km/h wegen een doorgetrokken midden markering nodig. Hiermee voorkomen wij frontale botsingen bij het inhalen en versmallen wij de wegen optisch gezien waarmee wij de gereden snelheden onderdrukken. De gewenste belijning is binnen onze gemeente nog niet overal doorgevoerd en dit willen we in 2024 aanpassen. 

Wij stellen u voor in 2024 een krediet van 60 beschikbaar te stellen en de lasten in de begroting te verhogen met N 4 vanaf 2025.

2.12 Uitwerking Openbaar Vervoer-, fiets-, parkeer- en voetgangersplan

Terug naar navigatie - 2.12 Uitwerking Openbaar Vervoer-, fiets-, parkeer- en voetgangersplan

Uitwerking Openbaar Vervoers-, Fiets-, Parkeer- en Voetgangersplan - Beleidskeuze 
Lasten / Baten: N 190 in 2024
Kasstroom: N 190 in 2024

In 2024 stellen wij het Openbaar Vervoersplan op vanaf het moment dat er duidelijkheid is rondom de toekomstige (financiële) situatie van de RET. Verder blijven wij actief in het voorbereiden van overeenkomsten en aanbestedingen, instandhouding van het rijden van de buurtbussen, MRDH-gerelateerde OV-zaken en onderzoek naar de toegankelijkheid van bushaltes (N60). 

Het huidige budget voor het opstellen van fietsplan (70) – conform het uitvoeringsprogramma van het Programma Mobiliteit - is in 2023 benut. In 2024 willen wij het vastgestelde fietsplan uit gaan voeren en verbeteringen aanbrengen op en rondom de fietspaden samen met partijen als de Provincie Zuid-Holland, de MRDH en de fietsersbond. Naast interne kosten hebben wij daarbij ook te maken met externe uitgaven, bijvoorbeeld op het gebied van ontwerp en onderzoek (N40). 

Begin 2023 is het Parkeerbeleid in de Raad vastgesteld en zijn we begonnen met de uitvoering hiervan. Dit willen wij in 2024 voorzetten. Het gaat dan bijvoorbeeld om het oplossen van parkeervraagstukken en ontvangen klachten en meldingen. Ook bereiden we parkeeruitbreidingen voor op locaties waar een te hoge parkeerdruk is (N40). 

In 2024 stellen wij het voetgangersplan op conform het uitvoeringsprogramma van het Programma Mobiliteit (N50). Het vigerend voetgangersbeleid is namelijk verouderd. Het doel van het nieuwe voetgangersplan is dat voetgangers zich zo veilig en comfortabel mogelijk kunnen verplaatsen in Capelle. Daarbij is ook aandacht voor mindervaliden. 
 
Wij stellen u voor de lasten in de begroting 2024 te verhogen met N 190 in 2024.

2.13 Veilige fietsroute ’s-Gravenweg (Krediet N 641 / V 474)

Terug naar navigatie - 2.13 Veilige fietsroute ’s-Gravenweg (Krediet N 641 / V 474)

Veilige fietsroute ’s-Gravenweg – Beleidskeuze
Lasten / Baten: V 20 in 2024 en N 15 vanaf 2025 
Kasstroom: N 641 in 2024 / V 474 in 2024

In de gebiedsvisie Landelijk Capelle (november 2017) heeft u een krediet beschikbaar gesteld van 530 voor het aanpassen van het wegprofiel op de ‘s-Gravenweg en het realiseren van drie bruggen. Inmiddels is gebleken dat het technisch niet haalbaar is om deze bruggen aan te leggen. Wij stellen voor dit krediet nu volledig inzetten voor de aanleg van een veilige fietsroute over de ’s-Gravenweg. In het voorjaar van 2024 willen wij starten met de aanleg daarvan. Om de aanbesteding voor de realisatie begin 2024 op te starten, is een krediet van 1.171 benodigd. Daarom vragen wij u om een kredietverhoging van 641. Wij verwachten een subsidie te ontvangen van 474 in 2024. Bij het Rijk, de provincie en de MRDH is reeds een subsidieaanvraag aangemeld voor het nieuwe wegprofiel. De aanvraag van de subsidie is in voorbereiding.
Van het bestaande krediet van 530 staan in programma 8 de lasten opgenomen vanaf 2024. Wij stellen u voor de lasten van programma 8 over te hevelen naar programma 2. Aangezien de bruggen een langere afschrijvingstermijn hebben dan verharding, ontstaat een nadeel N7 door het bestaande krediet voor de bruggen om te zetten naar verharding. Doordat de uitvoering en oplevering nu in 2024 gepland staan, zullen de afschrijvingen starten vanaf 2025. 

Wij stellen u voor het krediet te verhogen met 641 en het krediet na de verwachte ontvangst van de subsidie van 474 te verlagen en de lasten in de begroting te verlagen met V 20 in 2024 en te verhogen met N 15 vanaf 2025.

Speificatie lasten 2024 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031
Programma 2: overheveling van programma 8 N0 N27 N27 N27 N27 N27 N27 N27
Programma 2: kredietverhoging 641 N0 N32 N32 N32 N32 N32 N32 N32
Programma 2: subsidie 474 N0 V24 V24 V24 V24 V24 V24 V24
Programma 8: overheveling naar programma 2 V20 V20 V20 V20 V20 V20 V20 V20
Totaal lasten V20 N15 N15 N15 N15 N15 N15 N15

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Omschrijving Rekening 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Raming 2025 Raming 2026 Raming 2027 Raming 2028 Raming 2029 Raming 2030 Raming 2031
Lasten N8.271 N11.532 N11.354 N11.658 N12.140 N12.783 N13.119 N13.809 N14.791 N15.308
Baten V1.106 V834 V2.244 V799 V799 V799 V799 V799 V799 V799
Saldo van baten en lasten N7.164 N10.698 N9.109 N10.859 N11.341 N11.984 N12.320 N13.009 N13.992 N14.509
Mutaties reserves:
Reserve eenmalige uitgaven N154 V769 V214 V27 N0 N0 N0 N0 N0 N0
Totaal mutaties reserves N154 V769 V214 V27 N0 N0 N0 N0 N0 N0
Resultaat N7.318 N9.929 N8.895 N10.832 N11.341 N11.984 N12.320 N13.009 N13.992 N14.509

Analyse Programma 2 op hoofdlijnen

Terug naar navigatie - Analyse Programma 2 op hoofdlijnen

De vergoeding die wij ontvangen vanwege de aanleg van het glasvezelnetwerk verklaren de fors hogere baten in 2024 (Wijziging 2.9 Ondergrondse infrastructuur).

Toenemende afschrijvingslasten verklaren de hogere lasten in meerjarenperspectief. Er wordt jaarlijks fors geïnvesteerd in wegen, fietspaden en verkeersregeinstallaties. De afschrijvingen lopen hierdoor op. In 2024 bedragen deze ruim 3 mln. Dit neemt in de begrotingsperiode flink toe (2030 ruim 6 mln.).

De hogere baten in Rekening 2022 worden verklaard door meer leges en degeneratievergoeding als gevolg van meer graafwerkzaamheden nutsbedrijven en een ontvangen subsidie van het MRDH Vervoersknooppunt Rivium (jaarrekening 2022).

Bij 'mutaties reserves' staat de onttrekking aan de reserve eenmalig ten behoeve van de budgetten van het Programma Mobiliteit zoals fietsbeleid, nieuwe mobiliteit, voorbereidingsbudget MIRT, wegcategorisering, verkeersveiligheid, werkgevers- en bewonersaanpak (VJN 2023 2.4).