Openbaar vervoer regio Rotterdam
Vanwege de hoge energiekosten, hoog ziekteverzuim en minder OV-gebruikers zijn er uitdagingen voor de RET (en andere OV-aanbieders) om het OV te laten rijden. Wij houden de ontwikkelingen op het gebied van openbaar vervoer nauwlettend in de gaten en spelen hier op in indien nodig.
Bewoners- en werkgeversaanpak
In 2024 werken we samen met Zuid-Holland Bereikbaar om een vervolg te geven aan de bewoners- en werkgeversaanpak. Bewoners worden gestimuleerd om buiten de spitsen en meer met de fiets te reizen. Werkgevers worden benaderd om werknemers te verleiden thuis te werken en op een meer duurzame wijze te reizen of thuis te werken.
Snelheidsverschillen op het fietspad
In 2024 gaan wij de bromfiets op diverse locaties van het (brom)fietspad naar de weg verplaatsen. Hierdoor nemen de snelheidsverschillen op het fietspad af waardoor het prettiger en veiliger fietsen is op het fietspad. Daarnaast ontstaat er meer ruimte op de fietspaden waardoor fietsers elkaar gemakkelijker in kunnen halen. Wij doen dit in overleg met de fietsersbond.
Verkeerssituatie Rivium
Eén van de locaties waar Capelle inzet op de toekomst, is de wijk Rivium. Hier wordt vanaf ca. 2026 gebouwd en de jaren erna trekken steeds meer bewoners in de nieuwe woningen. In 2024 gaan wij verder met het voorbereiden van de verkeersplannen. Daarbij kan gedacht worden aan zaken rondom de waterbus, parkshuttle, fietsverbindingen, wandelvoorzieningen en aanpassingen van wegen.
Kwartiermakersfase Lange Termijn Maatregelen Algeracorridor
Afgelopen jaren is de MIRT-verkenning gedaan van de lange termijn doorstromingsmaatregelen op de Algeracorridor. Dit is een onderdeel van de MIRT-Verkenning Oeververbindingen regio Rotterdam. Eind 2022 is het besluit over het voorkeursalternatief van de Algeracorridor genomen in het BO-MIRT. Eind 2023 zijn wij samen met gemeente Krimpen aan den IJssel, Krimpenerwaard, Rotterdam, de Provincie Zuid-Holland en de MRDH gestart met de kwartiermakers fase van de Algeracorridor. Dit is een fase tussen de verkennings- en planuitwerkingsfase welke wij met bovenstaande vijf partijen uitvoeren. Reden hiervoor is dat we nog enkele onderdelen met elkaar duidelijk willen krijgen, voordat we de daadwerkelijke planuitwerkingsfase in gaan. In 2024 ronden we de kwartiermakers fase af en zijn de uitgangspunten bekend om de planuitwerkingsfase in te gaan.
Optimalisatie fietsroute Algerabrug - Capelsebrug
Afgelopen jaren is de MIRT-verkenning uitgevoerd voor lange termijn doorstromingsmaatregelen op de Algeracorridor. Daarnaast zijn er ook maatregelen voorbereid die onderdeel uitmaken van de Korte Termijn Aanpak Algeracorridor, ook wel bekend als KTA Algeracorridor. Eén van deze maatregelen binnen de KTA Algeracorridor is de optimalisatie van de fietsroute tussen de Algerabrug en Capelsebrug. Dit is een schakel binnen de regionale fietsroute Lekkerkerk – Rotterdam. Het definitief ontwerp op Capels grondgebied is in de zomer van 2023 vastgesteld. In de tweede helft van 2024 starten wij met het uitvoeren van de verschillende optimalisaties aan de fietsroute. Wij ronden de werkzaamheden af in 2025.
Optimalisatie fietsroute Algerabrug - Rivium
De optimalisatie van de fietsroute tussen de Algerabrug en Rivium is onderdeel van de KTA Algeracorridor. De fietsverbinding wordt geoptimaliseerd door het fietspad te verbreden, kruispunten veiliger te maken en een voetpad te realiseren naast het fietspad. Hierdoor lopen voetgangers niet meer op het fietspad waardoor we potentiële ongevallen voorkomen. In 2024 ronden we de voorbereidingen voor de optimalisatie van de fietsroute af.
Opstellen Openbaar Vervoer plan
In 2024 stellen wij het nieuwe openbaar vervoer (OV) plan op. In deze nota evalueren wij het OV-gebruik en kijken vooruit hoe wij in samenwerking met de MRDH en OV-vervoerders de Capellenaren zo goed mogelijk kunnen voorzien. Daarbij houden wij rekening met de ontwikkelingen van de RET en andere OV-aanbieders die komende jaren voor een uitdaging staan door o.a. hoge energielasten, dure grondstoffen en personele problemen. Wij streven er naar om de Capellenaar zo goed mogelijk te voorzien van openbaar vervoer. Daarnaast is er aandacht voor de toegankelijkheid van het Openbaar Vervoer. Wij ronden het Openbaar Vervoer plan in 2024 af.
Toegankelijkheid halte Openbaar Vervoer
Om het gebruik van openbaar vervoer aan te moedigen, verbeteren wij de toegankelijkheid van de bushaltes. Wij verhogen bushaltes voor de lijnbussen en buurtbussen zodat de instap gemakkelijker is. In 2024 starten wij met het ophogen van 30 haltes.
Actualisatie voetgangersplan
In 2024 stellen wij een voetgangersplan op. Wij moedigen vanuit het Programma Mobiliteit het langzaam verkeer aan en daar horen eenduidige en comfortabele voetgangersvoorzieningen bij. In de nota gaan wij bijvoorbeeld in op oversteekvoorzieningen, toegankelijkheid en waar wandelvoorzieningen in Capelle aan moeten voldoen. Ook staan we stil bij waar oversteekvoorzieningen bij scholen aan moeten voldoen en wanneer wij zebrapaden realiseren of weghalen. Wij ronden het voetgangersplan in 2024 af.
Doorstroming Capelseweg - Kanaalweg
Conform de uitgangspunten uit het Coalitieakkoord 2022-2026 doen wij onderzoek naar de doorstromingsmaatregelen op de Capelseweg-Kanaalweg. Op deze corridor is namelijk dagelijks sprake van filevorming. Het onderzoek naar de doorstroming ronden wij in 2024 af.
Ontsluiting wijk Schenkel
Conform de uitgangspunten uit het Coalitieakkoord 2022-2026 hebben wij in 2023 onderzoek uitgevoerd naar de benodigde doorstromingsmaatregelen op de Kralingseweg om de wijk Schenkel beter te ontsluiten. In 2024 ronden wij het Voorlopig Ontwerp af.
Een verkeersveilige situatie op de weg
De landelijke trend is dat gemeenten hun snelheden op de wegen verlagen. Door lagere snelheden van gemotoriseerd verkeer neemt de kans op (ernstige) ongevallen tussen bijvoorbeeld auto en fiets af. Daarnaast hebben lagere snelheden van gemotoriseerd verkeer een positieve invloed op de leefbaarheid in Capelle aan den IJssel.