Programma 3 Economie

Missie

Terug naar navigatie - Missie

Een krachtige lokale economie en een sterk en divers bedrijfsleven met binding aan de stad zijn van grote waarde. Wij werken samen met ondernemers aan een toekomstbestendige Capelse economie. Wij stimuleren de samenwerking tussen Capelse ondernemers.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Toekomstbestendig ondernemersklimaat

Terug naar navigatie - Toekomstbestendig ondernemersklimaat
BG24 - Functiemenging (landelijke indicator)

De functiemengingsindex (FMI) weerspiegelt de verhouding tussen banen en woningen, en varieert tussen 0 (alleen wonen) en 100 (alleen werken). Bij een waarde van 50 zijn er evenveel woningen als banen. Eenheid: %.

 

Bron: waarstaatjegemeente.nl (CBS BAG / LISA - bewerking ABF Research)
Regio 2021 2022 2023 2024
Verwachtingswaarde 53,0 % 53,0 % 52,0 % 52,0 %
Capelle aan den IJssel 52,4 % 52,5 % - -
Nederland 53,3 % 53,8 % - -

BG24 - Vestigingen (van bedrijven) (landelijke indicator)

Het aantal vestigingen van bedrijven, per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15 t/m 64 jaar.

Bron: waarstaatjegemeente.nl (LISA)
Regio 2021 2022 2023 2024
Verwachtingswaarde 120,0 per 1.000 inw.15 t/m 64 jaar 122,0 per 1.000 inw.15 t/m 64 jaar 145,0 per 1.000 inw.15 t/m 64 jaar 153,0 per 1.000 inw.15 t/m 64 jaar
Capelle aan den IJssel 140,9 per 1.000 inw.15 t/m 64 jaar 152,4 per 1.000 inw.15 t/m 64 jaar - -
Nederland 165,1 per 1.000 inw.15 t/m 64 jaar 174,1 per 1.000 inw.15 t/m 64 jaar - -

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen

Economische Zaken blijft actief voor ondernemers
In 2024 gaan we in samenwerking met onze ondernemers aan de slag met de uitvoering van het in 2023 geactualiseerde Programma Economie en het vastgestelde Actieplan Horeca. Hiermee willen we onze bedrijvigheid behouden en de lokale economie versterken. Dit doen we door samenwerking en verbinding op bedrijventerreinen en winkelcentra verder te bevorderen en het onderwijs nog beter te koppelen aan ons bedrijfsleven. De dienstverlening van ons laagdrempelig Ondernemersloket wordt natuurlijk voortgezet door onze ondernemers met raad en daad bij te staan. De service en informatievoorziening breiden we verder uit via de ondernemerspagina van de gemeentewebsite en het aanbieden van de tweemaandelijkse nieuwsbrief. De lijnen met het (georganiseerde) bedrijfsleven zijn kort. Binnen zowel bedrijventerreinen als winkelgebieden is er goed en regulier contact met de georganiseerde verenigingen en BIZ besturen. Inmiddels hebben we een regulier overleg met de lokale horeca ingesteld en één horecaloket, zodat ook deze groep ondernemers specifieke aandacht krijgt. Dit overleg zetten we ook in 2024 voort.
Er is nauw en goed contact met de Marktcommissie over de promotie van de weekmarkt én de toekomstige invulling. 
Verder gaan we in 2024 starten met een forse opwaardering van het bedrijventerrein Capelle West om deze toekomstbestendig te maken. Ook zijn wij bezig om de routing in vak A CapelleXL te optimaliseren samen met grondeigenaren. We kijken ook nadrukkelijk mee met de economische ontwikkeling op het Rivium, zowel naar de toekomst maar ook zeker nu. De huidige bedrijven op het Rivium moeten gedurende de transitie door kunnen blijven werken. Tot slot is er nadrukkelijk aandacht voor de winkelgebieden. Het winkelgebied De Terp wordt in samenwerking met de overige eigenaren aangepakt met de komst van een VVE-beheerder. We blijven ons inzetten om onze winkelgebieden schoon, heel en veilig te houden maar zeker ook dynamisch en aantrekkelijk. 

Kaderstellende beleidsnota's

Terug naar navigatie - Kaderstellende beleidsnota's
  • Verordening logiesbelasting 2024 (Raad december 2023);
  • Verordening marktgeld 2024 (Raad december 2023);
  • Verordening BI-zone Capelle West 2023-2027 (BBV 740093 september 2022);
  • Structuurvisie Detailhandel 2021 (BBV 472728 juli 2021);
  • Verordening BI-zone CapelleXL 2021-2025 (BBV 336464 oktober 2020);
  • Programma Economie 2019-2022 ‘Aan de slag voor de economie van morgen’ (BBV 1078692 april 2019);
  • Verordening Winkeltijden Capelle aan den IJssel 2015 (BBV 946055 november 2017);
  • Nota Buitenreclame Capelle aan den IJssel 2015 (BBV 646380 maart 2015);
  • Marktverordening Capelle aan den IJssel 2011 (Raadsvoorstel Verseon 218310 september 2011).

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Omschrijving Rekening 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Raming 2025 Raming 2026 Raming 2027 Raming 2028 Raming 2029 Raming 2030 Raming 2031
Lasten N1.059 N1.894 N1.168 N1.166 N1.166 N1.168 N1.169 N1.171 N1.173 N1.173
Baten V792 V762 V764 V764 V764 V764 V764 V764 V764 V764
Saldo van baten en lasten N266 N1.132 N404 N402 N402 N404 N405 N407 N409 N409
Mutaties reserves:
Reserve eenmalige uitgaven N32 V430 N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0
Totaal mutaties reserves N32 V430 N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0 N0
Resultaat N298 N702 N404 N402 N402 N404 N405 N407 N409 N409

Analyse Programma 3 op hoofdlijnen

Terug naar navigatie - Analyse Programma 3 op hoofdlijnen

De lasten waren in de Begroting 2023 eenmalig 250 hoger vanwege het incidentele budget voor voorterreinen- en gevelfonds Bedrijventerrein Capelle West (BG 2023 3.1).
Daarnaast worden de hogere lasten in 2023 veroorzaakt door het budget voor Projectplan BIZ Capelle XL (BG 2021 3.1). Hier tegenover staat een onttrekking vanuit de reserve eenmalige uitgaven.