Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen

Onderhoud kapitaalgoederen

Terug naar navigatie - Inleiding

In deze paragraaf gaan we in op het eigendom, beheer en onderhoud van onze kapitaalgoederen. Kapitaalgoederen zijn zaken die de gemeente nodig heeft om de diensten en goederen die zij levert aan bewoners te realiseren. Het zijn grote zaken die meerdere jaren meegaan en meestal deel uit maken van de balans van de gemeente. Voorbeelden zijn wegen, rioleringen of gebouwen.

De Commissie BBV heeft in 2017 een Notitie Materiële Vaste Activa opgesteld met richtlijnen over investeringen, activeren, waarderen, afschrijven en onderhoud. Op basis hiervan hebben wij de Nota Vaste activa 2019 gemeente Capelle aan den IJssel opgesteld, die in het voorjaar van 2019 is vastgesteld.

In het eerste deel van deze paragraaf gaan wij in op kapitaalgoederen in de openbare ruimte. In het tweede deel gaan wij in op onze gebouwen, het vastgoed. Aan het eind volgt een overzichtstabel met onze kapitaalgoederen.

Openbare ruimte

Openbare ruimte

Terug naar navigatie - Openbare ruimte

Beheerplannen openbare ruimte
In 2023 hebben wij de nieuwe Beheerplannen vastgesteld. In deze beheerplannen staat hoe de diverse vakdisciplines de komende jaren het beheer en onderhoud gaan aanpakken. De beheerplannen vormen de essentiele technische basis voor het beheer en onderhoud van publieke objecten in de buitenruimte van Capelle. De plannen beschrijven hoe de buitenruimte op een doelmatige wijze wordt beheerd en dienen als instrument om aan te tonen dat de gemeente 'in control' is bij het beheer van de openbare ruimte. Thema's zijn o.a. het vergroten van biodiversiteit, klimaatadaptiviteit en duurzaamheid. Dit doen we participatief, waarbij we hinder voor de bewoners zoveel mogelijk willen voorkomen. Ook is aandacht voor invulling van het Programma Buitenruimte.

Kwaliteitsambitie openbare ruimte
Op landelijk niveau wordt voor beeldkwaliteit gewerkt met de CROW-publicatie 380. Het CROW is het Nationale kennisplatform voor de infrastructuur, verkeer, vervoer en openbare ruimte. In de nieuwe Beheerplannen wordt de beeldkwaliteit van het CROW gehanteerd, te weten; zeer hoog (A+) , hoog (A), basis (B), sober (C) en zeer sober (D).

Wegen

Terug naar navigatie - Wegen

Actuele (beleids)kaders
Herijkte Stedelijke Beheervisie;
Programma Buitenruimte (2023);
Kadernotitie Wegen (2010);
Beheerplan Verharding 2023.

Het beleid is er op gericht om de wegen te laten voldoen aan de gestelde eisen van verkeersveiligheid, leefbaarheid en comfort.

Gehanteerde kwaliteitsambitie
Hoog voor Centrum en beschermde dorpsgezichten en sober voor overig.

Financiële consequenties uit beleidskaders
Het beheer en onderhoud voor de komende periode kan op een goede wijze gecontinueerd worden binnen de financiële kaders. Eventuele ontwikkelingen op het gebied van beleid die aanpassing vragen en financiële gevolgen hebben, worden via o.a. reguliere P&C cyclus aan u voorgelegd.

Riolering en grondwater

Terug naar navigatie - Riolering en grondwater

Actuele (beleids)kaders
Beheerplan Riolering 2023;
Herijkte Stedelijke Beheervisie;
Programma Buitenruimte (2023);
Gemeentelijk Water en Rioleringsplan 2023.

Riolering
Het beheer van de riolering is gebaseerd op het Gemeentelijk Water en Rioleringsplan 2023. Hierin staat beschreven hoe wij invulling geven aan de wettelijke plicht voor het doelmatig en milieutechnisch verantwoord inzamelen en transporteren van het afvalwater binnen ons grondgebied. De zorgplicht voor afvalwater is een uitvloeisel van de invoering van de Wet gemeentelijke watertaken (2008) en als zodanig opgenomen in het Gemeentelijk Water en Rioleringsplan 2023. De zorgplicht is gesplitst in:

  • Zorgplicht voor stedelijk afvalwater – het inzamelen en transport van afvalwater naar een zuiveringstechnisch werk;
  • Zorgplicht voor afvloeiend hemelwater – de inspanningen kunnen bestaan uit het inzamelen, bergen en transporteren van relatief schoon water;
  • Zorgplicht voor grondwater – inzameling of aanvoer van (overtollig) grondwater om structureel nadelige gevolgen van de grondwaterstand te voorkomen of beperken (mits doelmatig en niet onder de verantwoordelijkheid van het waterschap of de provincie te vallen).

Grondwater
Net als bij riolering is de zorgplicht voor grondwater een uitvloeisel van de invoering van de Wet gemeentelijke watertaken (2008) en als zodanig opgenomen in het Gemeentelijk Water en Rioleringsplan 2023. De zorgplicht bepaalt dat wij structureel nadelige gevolgen van de grondwaterstand voor de aan de grond gegeven bestemming zoveel mogelijk moeten voorkomen of beperken. Wel dient het treffen van die maatregelen doelmatig te zijn en niet onder de verantwoordelijkheid van het waterschap of de provincie te vallen.

Gehanteerde kwaliteitsambitie
Basis.

Financiële consequenties uit beleidskaders
Het beheer en onderhoud voor de komende periode kan op een goede wijze gecontinueerd worden binnen de financiële kaders. Eventuele ontwikkelingen op het gebied van beleid die aanpassing vragen en financiële gevolgen hebben, worden via o.a. reguliere P&C cyclus aan u voorgelegd.

Water

Terug naar navigatie - Water

Actuele (beleids)kaders
Gemeentelijk Water en Rioleringsplan 2023;
Beheerplan water 2023.
Programma Buitenruimte (2023);

Voor water heeft de gemeente een onderhoudsplicht voor (eigen) oppervlaktewater en de ontvangstplicht voor vrijkomende baggerspecie uit het oppervlaktewater.

Oppervlaktewater
Het inrichten en beheren van oppervlaktewater is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van waterschappen, gemeenten en andere betrokken partijen. Het oppervlaktewater is grotendeels in beheer en onderhoud bij het Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard (HHSK). Een klein gedeelte is in beheer en onderhoud bij de gemeente. Hiervoor is de gemeente onderhoudsplichtig.

Vrijkomende baggerspecie
Wij hebben ontvangstplicht voor – een groot gedeelte van – al de, uit het oppervlaktewater vrijkomende baggerspecie. Dat kan zijn vrijkomend slib, mits verspreidbaar, bij baggeren, bladeren en (drijf)vuil bij blad- en vuilvissen en waterplanten, riet en kroos bij maaien en krozen. Het Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard (HHSK) geeft uitvoering aan een nieuwe baggercyclus, waarbij de gemeente aanhaakt. 

Duikers
Voor de transportfunctie van water is het belangrijk dat watergangen met elkaar verbonden zijn. Daar waar water en wegen elkaar kruisen, kan dit door toepassing van bruggen. Wanneer er gebruik wordt gemaakt van dammen, dan moet de verbinding tussen watergangen worden gerealiseerd door duikers. Voor zover het voorzieningen in de openbare ruimte betreft, zijn wij verantwoordelijk voor de aanleg, het beheer en onderhoud van duikers. De vervanging van duikers gaat gestaag door de komende jaren. 

Gehanteerde kwaliteitsambitie
Basis.

Financiële consequenties uit beleidskaders
Het beheer en onderhoud voor de komende periode kan op een goede wijze gecontinueerd worden binnen de financiële kaders. Eventuele ontwikkelingen op het gebied van beleid die aanpassing vragen en financiële gevolgen hebben, worden via o.a. reguliere P&C cyclus aan u voorgelegd.                                        

Openbaar groen en speelplaatsen

Terug naar navigatie - Openbaar groen en speelplaatsen

Actuele (beleids)kaders
Groenvisie 2011;
Bomenbeleidsplan 2013;
Beheerplan groen 2023;
Visie Schollebos 2020;
Programma Buitenruimte (2023);
Speelruimte beleidsplan;
Beheerplan Speelplaatsen 2023.

Beheerplannen, groenvisie, speelruimtebeleidsplan en bomenbeleidsplan verwoorden de doelstelling en de uitgangspunten van instandhouding van technische, recreatieve, architectonische en ecologische functies die aan het groen en speelruimtes in stedelijke- en landelijke gebieden zijn verbonden. Voor het Schollebos is een plan opgesteld voor een gezonde ontwikkeling van dit gebied, waarbij de natuurwaarde maar wij ook de recreatieve functie in acht hebben genomen.

Gehanteerde kwaliteitsambitie
Hoog voor centrum/beschermde dorpsgezichten, basis voor wonen en sober voor overig.

Financiële consequenties uit beleidskaders
Het beheer en onderhoud voor de komende periode kan op een goede wijze gecontinueerd worden binnen de financiële kaders. Eventuele ontwikkelingen op het gebied van beleid die aanpassing vragen en financiële gevolgen hebben, worden via o.a. reguliere P&C cyclus aan u voorgelegd.

Openbare verlichting

Terug naar navigatie - Openbare verlichting

Actuele (beleids)kaders
Herijkte Stedelijke Beheervisie;
Beheerplan openbare verlichting 2023;
Kadernotitie Openbare Verlichting 2010;
Programma Buitenruimte (2023).

Het voldoen van de openbare verlichting aan de normering van de Nederlandse stichting voor verlichtingskunde (NSVV 2001) hebben wij als doel gesteld en opgenomen in de vastgestelde kadernotitie openbare verlichting 2010. Optredende knelpunten lossen we per geval op. Zoals in het nieuwe beheerplan is aangegeven, is het beleid erop gericht de constructies te beheren en te onderhouden op een zodanige wijze dat de sociale en verkeersveiligheid van de bewoners zijn gewaarborgd. Vanuit technische inspecties wordt het planmatig onderhoud, zoals het vervangen van lichtmasten en het toepassen van innovatie armaturen (o.a. LED) uitgevoerd.

Gehanteerde kwaliteitsambitie
Sober.

Financiële consequenties uit beleidskaders
Het beheer en onderhoud voor de komende periode kan op een goede wijze gecontinueerd worden binnen de financiële kaders. Eventuele ontwikkelingen op het gebied van beleid die aanpassing vragen en financiële gevolgen hebben, worden via o.a. reguliere P&C cyclus aan u voorgelegd.

Kunstwerken

Terug naar navigatie - Kunstwerken

Actuele (beleids)kaders
Kadernotitie Civiel Technische kunstwerken 2010;
Beheerplan Civiel Technische kunstwerken 2023;
Programma Buitenruimte (2023).

Gehanteerde kwaliteitsambitie
Sober.

Financiële consequenties uit beleidskaders
Het beheer en onderhoud voor de komende periode kan op een goede wijze gecontinueerd worden binnen de financiële kaders. Eventuele ontwikkelingen op het gebied van beleid die aanpassing vragen en financiële gevolgen hebben, worden via o.a. reguliere P&C cyclus aan u voorgelegd.

Verkeersvoorzieningen

Terug naar navigatie - Verkeersvoorzieningen

Actuele (beleids)kaders
Beheerplan Verkeersvoorzieningen 2023;
Visie Voetgangersoversteekplaatsen 2013;
Programma Buitenruimte (2023).

Gehanteerde kwaliteitsambitie
Basis

Financiële consequenties uit beleidskaders
Het beheer en onderhoud voor de komende periode kan op een goede wijze gecontinueerd worden binnen de financiële kaders. Eventuele ontwikkelingen op het gebied van beleid die aanpassing vragen en financiële gevolgen hebben, worden via o.a. reguliere P&C cyclus aan u voorgelegd.

Beeldbepalende kunstwerken

Terug naar navigatie - Beeldbepalende kunstwerken

Actuele (beleids)kaders
Niet van toepassing.

Doelstelling
Het onderhouden van gemeentelijke kunstwerken in openbare ruimten.

Gehanteerde kwaliteitsambitie
Sober.
Beeldbepalende kunstwerken moeten schoon, heel en vrij van graffiti zijn en in hun oorspronkelijke toestand behouden blijven.

Financiële consequenties uit beleidskaders
Alle uitgaven voor onderhoud komen ten laste van de voorziening Beeldbepalende kunstwerken; er is een vaste jaarlijkse dotatie aan de voorziening begroot.
De onderhoudsuitgaven betreffen:

  • Periodieke controle door schoonmaakbedrijf, doordat er een driejarig onderhoudscontract is afgesloten.
  • Jaarlijkse controle langs alle gemeentelijke kunstwerken door eigen dienst.

Reiniging

Terug naar navigatie - Reiniging

Actuele (beleids)kaders
Afvalactieplan 2020-2022;
Integraal projectenboek 2016-2020;
Het beleid is er op gericht om het huisvuil zo effectief mogelijk in te zamelen. Zodat er geen klachten voor de bewoners ontstaan tegen zo laag mogelijke kosten. Uiteraard is afvalscheiding leidend voor wat de inzameling betreft. Het afvalactieplan is er op gericht dichter naar de doelstellingen te streven die in het Vang programma staan.
In 2024 wordt een nieuw afvalplan voorgelegd.

Gehanteerde kwaliteitsambitie
Niet van toepassing.

Financiële consequenties uit beleidskaders
Bij de afvalstoffenheffing is het uitgangspunt dat deze heffingen de kosten voor riool en afvalinzameling voor maximaal 100% moeten dekken. Hierbij houden we ons aan de voorschriften van de kostentoerekening met betrekking tot kwijtscheldingen, inningkosten en indirecte lasten.

Gemeentelijk vastgoed

Gemeentelijk vastgoed

Terug naar navigatie - Gemeentelijk vastgoed

Gemeentelijk vastgoed
Op grond van het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) wordt het gemeentelijk vastgoed ondergebracht in meerdere programma’s en taakvelden. Er is geen specifiek programma voor gemeentelijk vastgoed. In deze paragraaf bundelen wij de inhoudelijke informatie. Dit omdat het gemeentelijk vastgoed zijn eigen beleidskaders kent, de financiële middelen in verhouding hoog zijn en beleidsmatig/financiële beïnvloeding mogelijk is.

Algemene beleidskaders
De gemeentelijke zorg voor het realiseren en in standhouden van gemeentelijk vastgoed komt primair voort uit de wet en uit gemeentelijk beleid. In het vigerend vastgoedbeleid zijn algemene vastgoedkaders benoemd en verbijzonderd naar gebruik, beheer en financieel. Het beleid met betrekking tot het gemeentelijk vastgoed is vastgelegd in:
•    Nota Beleidskaders 'Optimalisatie gemeentelijk vastgoed' (BBV 464890 oktober 2012);
•    Beleidsnota “Vastgoed in beweging 2013” (BBV 518742 juni 2013);
•    Meerjaren Perspectief Vastgoed 2019 ‘Verder bouwen aan onze maatschappelijke voorzieningen’’ (BBV 1091427 juni 2019).
In 2024 worden het vastgoedbeleid herijkt. Daarbij wordt aangesloten op actueel gemeentelijk beleid. 

Onderhoudsniveau gemeentelijke vastgoed
Verantwoord accommodatiebeheer vraagt goed onderhoud van de gebouwen. Om het niveau van onderhoud te objectiveren, wordt elke drie jaar geïnventariseerd welk meerjarenonderhoud noodzakelijk is. Daarbij wordt rekening gehouden met de levensduur en het type pand. Het onderhoudsniveau wordt gemeten op basis van de Nederlandse Norm 2767 (NEN 2767). Gemeente Capelle hanteert: 
•    Bedrijfspanden, conditieniveau 2 (goed);
•    Monumenten, welzijns-, sportaccommodaties, onderwijshuisvesting, niveau 3 (redelijk);
•    Strategische objecten, niveau 4 (matig). 

Voor het uitvoeren van het onderhoud aan het gemeentelijke vastgoed is een voorziening gevormd. Op grond van de in 2021 geactualiseerde Meerjaren onderhoudsplannen (MJOP's) wordt de hoogte van de jaarlijks aan die voorzieningen te doteren bedragen vastgesteld. De financiële effecten zijn verwerkt bij de Voorjaars- en Najaarsnota 2022 voor de begroting 2023 en verdere jaren.

Indeling vastgoed
Wij hebben het gemeentelijk vastgoed ingedeeld volgens het Besluit Begroting en Verantwoording. 

0.     Bestuur en ondersteuning
0.3     Beheer overige gebouwen en gronden: betreft enkel panden die (nog) niet aan een specifiek beleidsveld zijn toe te delen. Bijvoorbeeld twee commercieel verhuurde panden Rabobank (Stadsplein 41) en Anytime Fitness (Fluiterlaan 396) en een voormalig onderwijspand tijdelijk in leegstandsbeheer (Zevensprong 5)
0.4     Bedrijfsvoering: Hieronder valt het vastgoed ten dienste van de gemeentelijke organisatie. Specifiek het Gemeentehuis, Gemeentewerf en het Werkplein.

1.     Integrale veiligheid en openbare orde 
1.1     Crisisbeheersing en brandweer: betreft de brandweerkazerne (Slotlaan 121), verhuurd aan de Veiligheidsregio Rotterdam (VRR).

2.     Verkeer, vervoer en waterstaat
2.2     Parkeren: betreft de fietsenstallingen bij metrostations Capelle Centrum en De Terp. 
2.5     Openbaar vervoer: betreft de personenlift Riviumduct. 

4.     Onderwijs
4.2     Onderwijshuisvesting: Tot dit taakveld behoren de gemeentelijke taken op het gebied van onderwijshuisvesting. Sinds 1 januari 2015 zijn de schoolbesturen zelf verantwoordelijk voor het totale onderhoud aan hun gebouwen (binnen- en buitenkant). Hiervoor ontvangen zij direct van het Rijk een vergoeding. 

5.     Sport, cultuur en recreatie
5.2     Sportaccommodaties: Tot dit taakveld behoren alle gemeentelijke sportaccommodaties voor sportbeoefening. De sportaccommodaties zijn in exploitatie ondergebracht bij Sportief Capelle. Wij hebben hier wel een taak als eigenaar bij deze ruim 30 sportpanden en/of -velden. 
5.3     Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie: Tot dit taakveld behoren activiteiten ter bevordering van beeldende kunst, muziek, dans en toneel. Het gaat hierbij om het Isala theater, Muziekschool (Fluiterlaan 400), Capsloc en Schenkelstee (Capelseweg 120). 
5.4     Musea: betreft het rijksmonument Dief- en Duifhuisje (Nieuwe Laan 11) dat door de Historische Vereniging Capelle aan den IJssel (HVC) wordt beheerd.
5.5     Cultureel erfgoed: Tot dit taakveld behoren taken gericht op conserveren en voor publiek toegankelijk maken van cultureel erfgoed. Het gaat hierbij om de Kerktoren (Kerklaan 2) en het Van Cappellenhuis (Dorpstraat 164).
5.6     Media: Tot dit taakveld behoort de zorg voor fysieke en elektronische cultuurdragers. Het gaat hierbij om de Bibliotheek in het stadshart.
5.7     Openbaar groen en (openlucht) recreatie: Tot dit taakveld behoren openbaar groen, natuur en recreatie. Het gaat hierbij om de kinderboerderij Klaverweide. 

6.     Sociaal domein
6.1     Samenkracht en burgerparticipatie: Tot dit taakveld behoren algemene voorzieningen gericht op participatie. Het gaat hier o.a. om de volgende soorten vastgoed: wijkcentra, buurthuizen, verenigingsruimten, jeugdcentra en kinderopvang. Dit betreft bijna 30 zeer diverse vastgoedpanden. Afgelopen jaren is daar (tijdelijk) de opvang ontheemden hier bijgekomen aan de Barbizonlaan en Rivium Boulevard. 

7.     Volksgezondheid, duurzaamheid en milieu
7.2     Riolering: het gaat hier om negen rioolgemalen. 

8.     Stadsontwikkeling
8.3     Wonen en bouwen: Tot dit taakveld behoren gebiedsontwikkeling, woningvoorraad en huisvestingsvoorziening. Het gaat hier met name om vastgoed dat is aangekocht voor gebiedsontwikkeling en in afwachting daarvan (tijdelijk) wordt beheerd. Afgelopen jaar zijn panden aan de Mient en Bermweg afgestoten. Dit betreft nu nog panden aan Kanaalweg, Hoofdweg en de voorheen gemeentelijke panden rondom Meeuwensingel/Roerdomplaan. 

Vastgoed in cijfers

Terug naar navigatie - Vastgoed in cijfers

Vastgoed in cijfers
Het gemeentelijk vastgoed is in enkele grafieken in beeld gebracht. In de grafieken wordt de verdeling in programma’s en taakvelden aangehouden zoals eerder omschreven in de begroting.

Totale oppervlakte gemeentelijk vastgoed

Terug naar navigatie - Totale oppervlakte gemeentelijk vastgoed

De gemeentelijke vastgoedportefeuille bestaat uit een groot en gevarieerd aantal objecten met een totaal bruto vloeroppervlakte van ca. 160.200 m2 exclusief sportvelden. In onderstaande grafiek is het aantal vierkante meters per taakveld weergegeven. Ongeveer de helft is onderwijshuisvesting (48%), gevolgd door Sportaccommodaties (17%), Samenkracht en burgerparticipatie (11%) en Bedrijfsvoering (10%). 

Waarde vastgoed

Terug naar navigatie - Waarde vastgoed

De totale WOZ-waarde van de gemeentelijke vastgoedportefeuille ca € 158 mln, exclusief eigendom van derden waar de gemeente huurder is. Ruim de helft (54%) van de waarde zit in Onderwijshuisvesting (economisch eigendom). Binnen het taakveld 5.2 Sportaccommodaties zijn de sportvelden meegenomen in de totale WOZ-waarde (23%). 

Lasten vastgoed

Terug naar navigatie - Lasten vastgoed

De laatste grafiek gaat dieper in op de totale lasten (N 11.170), onderverdeeld in de negen grootste kostenposten en een categorie Overig. Logischerwijs is de hoogste lastenpost Dotatie & Onderhoud. Hiermee houden we ons het gemeentelijk vastgoed kwalitatief, zowel voor gemeente (waarde) en gebruikers, op niveau. Een andere grote kostenpost zijn de afschrijvingslasten en rente.

Leegstand in gemeentelijk vastgoed

Terug naar navigatie - Leegstand in gemeentelijk vastgoed

De leegstand binnen de gemeentelijke vastgoedportefeuille is zeer laag. De strategische voorraad staat leeg voor gebiedsontwikkelingen. Momenteel wordt Zevensprong 5 via leegstandbeheer verhuurd in afwachting van nadere invulling in 2024. 

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen

Meerjarenperspectief vastgoed (MPV 2019)
Met het Meerjaren Perspectief Vastgoed (BBV1091427) 'Verder bouwen aan onze maatschappelijke voorzieningen' is een stap gezet naar het integraal en meerjarig sturen op de gemeentelijke vastgoedportefeuille. Op hoofdlijn zijn kaders nog actueel, maar deze worden in 2024 herijkt en waar nodig aangepast aan actueel beleid.

Uitgangspunten
In het MPV staat beschreven welk vastgoed we bezitten of aanhuren. Er wordt aansluiting gezocht met de (toekomstig) beleidsopgaven en ingegaan op ambities, relevante ontwikkelingen en optimalisatiekansen. Benoemde uitgangspunten zijn:
•    Vastgoed ten dienste van Capelle;
•    Financieel gezond vastgoed;
•    Toekomstbestendig vastgoed;
•    Goed georganiseerd vastgoed.

Optimalisatie gemeentelijke vastgoedportefeuille
Vanuit deze uitgangspunten wordt ingegaan op optimalisatie van de gemeentelijke vastgoedportefeuille. Ingrepen in de portefeuille kunnen diverse aanleidingen hebben. De optimalisatie kan worden ingegeven vanuit gebiedsontwikkeling juist vanuit het vastgoed, bijvoorbeeld bij onderwijs- of sportvoorzieningen. Tot slot wordt nog ingegaan op Verduurzaming en Synergievoordeel via Samenwerking binnen de vastgoedportefeuille.

Stand van zaken optimalisatiekansen

1) Optimalisatie via gebiedsontwikkelingen
Samen met inwoners, ondernemers en (maatschappelijke) partijen wordt er gewerkt aan en in onze stad. De vastgoedportefeuille haakt waar mogelijk aan op de opgaven voor de stad. Onze maatschappelijke voorzieningen maken onderdeel uit van deze gebiedsontwikkelingen. 

Meeuwensingel
De definitiefase krijgt voor Meeuwensingel verder vorm. Beoogde nieuwbouw omvat een kindcentrum met drie scholen, een gymzaal en maatschappelijke voorzieningen gericht op kinderen. De architectenselectie heeft plaatsgevonden en is gegund. Eind 2023 wordt gestart met het definitief ontwerp en wordt Reigerlaan 66 gesloopt. 

Florabuurt
De opzet en samenwerking van het kindcentrum Noordblok Florabuurt krijgt ook verder vorm. De beoogde nieuwbouw omvat twee scholen, een gymzaal in combinatie met buitenruimte en voorzieningen gericht op kinderen. De bestemmingsplanprocedure is inmiddels opgestart voor het gehele middengebied Florabuurt Zuid blok, midden blok en noord blok. Daarnaast is de architectenselectie en adviseurs in voorbereiding voor uitwerking tot omgeving vergunning en waarmee wij vervolgens in 2024 de aannemer selectie kunnen opstarten voor de realisatie.

Leegstandsbeheer strategische panden
Wij beheren tijdelijk diverse panden die onderdeel uitmaken van een gebiedsontwikkeling. Dit betreft momenteel nog 12 strategische percelen/panden aan de Hoofdweg, Kanaalweg en rondom Meeuwensingel. 

Huidig leegstandsbeheer met verwacht stopjaar (sloop) uiterlijk in 2024:
•    Bedrijfsloodsen en woning: Hoofdweg 7, 7a, 7b
•    Voormalige Sport- en gymzaal: Meeuwensingel 107, 109
•    Voormalige Onderwijshuisvesting: Roerdomplaan 86, 88
•    Voormalig Huis van de Wijk: Reigerlaan 66 (planning eind 2023).

Leegstandsbeheer met stopjaar (sloop) na 2024: 
•    Winkelpand en woningen: Kanaalweg 55, 57, 59, 59a.

2) Optimalisatie onderwijs- en sportvoorzieningen
Via het Strategisch Huisvestingsplan Onderwijs (hierna: SHO) worden trends en ontwikkelingen in het onderwijs in beeld gebracht en vertaalt naar benodigde investeringen in onderwijshuisvesting. De basis wordt gevormd door de verwachte ontwikkeling van het aantal leerlingen. Afhankelijk hiervan kunnen overschotten of tekorten ontstaan in de capaciteit van onderwijs en binnensport accommodaties. Deze laatste worden in de nota 'Benutting en behoeftebepaling binnensportaccommodaties' benoemd. Ontwikkelingen kunnen tot verschuivingen in vastgoedportefeuille leiden. De afgelopen jaren is al uitvoering gegeven aan diverse projecten en verschuivingen. Voor onderwijs en sport blijven de komende jaren de ontwikkelingen in Meeuwensingel en Florabuurt relevant. 

Tijdelijke onderwijshuisvesting Lijstersingel
De vrijkomende tijdelijke voorziening gelegen aan de Lijstersingel 22 en 22a zijn in gebruik genomen door de basisscholen 'De Klim-op' en 'De Horizon' en blijven als onderwijshuisvesting in gebruik in 2024. Ook het Huis van de Wijk, vanuit de Reigerlaan, is tijdelijk aan de Lijstersingel gehuisvest.

MFC Fascinatio, Educatusstraat 10
Er is besloten tot overdracht van het eigendom van het onderwijsgedeelte van het MFC Fascinatio en aanpassen van de klimaatinstallatie van dit gebouw.
De schoolbesturen (BLICK en RvKO) zijn hiervan op de hoogte. Uitwerking van dit besluit moet nog plaatsvinden. Hierbij worden aandachts- en knelpunten van de schoolbesturen meegenomen en afgestemd met alle betrokken partijen.

Nieuwbouw sporthal Schenkel
In maart 2023 (BBV 1085783 maart 2023) is besloten het scenario ‘Sport en ontmoeting, met commercieel’ voor realisatie van een nieuwe sporthal op huidige locatie, dan wel op het naastgelegen perceel, verder uit te werken. In het eerste kwartaal van 2024 presenteert het college de uitkomsten van dit onderzoek aan de Raad. De uitwerking omvat een technisch, bouwkundig en ruimtelijk Programma van Eisen, de contouren voor een nieuwe sporthal, een aanzet voor de toekomstige programmering en een investerings- & exploitatieoverzicht.

Nota Buitensportaccommodaties 
Met de nota Buitensportaccommodaties worden nieuwe kaders aangedragen voor de huidig en toekomstig sportaccommodaties (opstallen en velden). Deze kaders moeten ervoor zorgen dat de kwaliteit en capaciteit van de buitensportaccommodaties voor de toekomst op niveau blijven met heldere financiële afspraken. Mogelijk hieruit voorvloeiende financiële consequenties zullen worden meegenomen bij de Voorjaarsnota 2024.

3) Optimalisatie en ontwikkelingen bestaande vastgoedportefeuille
Naast het sturen in gebiedsontwikkelingen en de invulling van onze (wettelijke) taak op gebied van onderwijs en sport is onderzoek verricht naar ons overige vastgoed. Jaarlijks worden optimalisatiekansen verkend.

Mutaties in portefeuille
In onderstaande tabel staan verwachte mutaties in de portefeuille in het vastgoed voor het jaar 2024 en 2025. Het betreft bijvoorbeeld toevoegingen aan de portefeuille, onttrekkingen door sloop, verkoop of beëindiging huur. 

Programma Organisatie/functie Adres Mutatie Planning
0 Leegstandsbeheer Zevensprong 5 Nieuwe maatschappelijke functie 2024/2025
0 Werkplein Fluiterlaan 429 Mogelijke beëindiging huur 2024/2025
5A Buitensport Capelseweg 31 Vervanging natuurgras en kleedkamers 2024
5A Buitensport Couwenhoekseweg 1 Vervanging natuurgras 2024
5A Buitensport P C Boutenssingel 1 Vervanging kleedkamers 2024
8 Leegstandsbeheer Hoofdweg 7, 7a, 7b Sloop ten behoeve van herontwikkeling 2024
8 Leegstandsbeheer Meeuwensingel 107, 109 Sloop ten behoeve van herontwikkeling 2024
8 Leegstandsbeheer Reigerlaaan 66 Sloop ten behoeve van herontwikkeling 2024
8 Leegstandsbeheer Roerdomplaan 86, 88 Sloop ten behoeve van herontwikkeling 2024

Hoofdweg 7/7a/7b
De verkoop van de grond onder deze panden is in onderzoek. Vooruitlopend daarop worden panden gesloopt en het terrein bouwrijp gemaakt. Dit traject start met de benodigde onderzoeken Flora & Fauna, bodemgesteldheid en vervolgens het verdere sloop en sanering proces. 

Urnenmuur 
Het onderzoek voor het plaatsen van columbarium van twaalf nissen op een monumentale begraafplaats is in volle gang. De inwoners van Capelle vinden dit, gepeild via WOP, een goed idee. Samen met een architect wordt een ontwerp gemaakt voor een columbarium passend in de stijl van de begraafplaats. Subsidiemogelijkheden, van buiten gemeente, worden nog onderzocht. Het realiseren/plaatsen van het columbarium zal in 2024 plaatsvinden. 

Toegankelijkheid gemeentelijk vastgoed
Vanuit de Lokale Inclusie Agenda, een verplichting vanuit de ratificatie van het VN-verdrag handicap, wordt gevraagd om de fysieke toegankelijkheid van gemeentelijk vastgoed te verbeteren. Dit VN-Verdrag heeft als doel dat de wereld beter toegankelijk is en inclusief voor iedereen. In 2023 wordt het onderzoek naar verbetermogelijkheden, onder andere via enkele pilots, afgerond. Afhankelijk van het budget kan er in 2024, na een voorstel in de VJN, verder worden gegaan met het verbeteren van de toegankelijk van ons maatschappelijk vastgoed volgens het VN-verdrag handicap.

Opvang Oekraïense ontheemden
Wij leveren sinds de inval van Rusland in Oekraïne een grote inspanning om Oekraïense ontheemden op een waardige manier op te vangen. Nadat zij in eerste instantie werden opgevangen in hotels, is sinds april 2022 een langdurige opvanglocatie in gebruik in Rivium. Aanvankelijk huisvestten we daar zo’n 100 Oekraïners ontheemden. Op dit moment verblijven er na de verbouwing ongeveer 250 Oekraïners. De kosten voor huisvesting en beheer op de locatie worden in beginsel volledig vergoed door het Rijk.

4) Verduurzamingskansen
In 2023 is het programma Duurzaamheid geactualiseerd. De benoemde actiepunten worden aankomende periode binnen het vastgoed(beleid) geïmplementeerd. Een belangrijk actiepunt is het opstellen van de Routekaart Verduurzaming Gemeentelijk vastgoed. Deze geeft inzicht of doelstellingen op gebied van CO2-reductie haalbaar zijn of bijstelling behoeven en wordt eind 2023 opgeleverd. In 2024 volgt hieruit een uitvoeringsplan voor de vastgoedportefeuille voor de aankomende jaren. 

Er zijn meer actiepunten met duidelijk raakvlak met het gemeentelijk vastgoed. We inventariseren in 2024 hoe deze geïmplementeerd kunnen worden binnen het gemeentelijk vastgoed(beleid):
-    Duurzaamheidsleidraad voor nieuwbouw, grote renovaties en transformaties
-    Meer zonnepanelen op de daken krijgen
-    Verduurzaming vastgoed sociale organisaties ondersteunen
-    Groenblauwe klimaat adaptieve schoolpleinen de norm maken
-    Actieplan Circulaire Economie uitvoeren
-    Gemeente geeft het goede voorbeeld. 

Afgelopen jaren zijn, waar mogelijk, al diverse verduurzamingsingrepen uitgevoerd of gepland. In 2024 gaan wij verder met het plaatsen van zonnepanelen en de uitvoering van verduurzamingsmaatregel waar al krediet voor beschikbaar is. Dit betref ongeveer 15 panden waar wij de verdere aanbesteding van oppakken. 

5) Synergievoordeel via samenwerking
Verbonden partijen en professionele ketenpartners dragen steeds vaker hun steentje bij aan maatschappelijke doelstellingen. Zo werken scholen, maatschappelijke organisaties en kinderopvang samen in Integrale Kindcentra (IKC's) en kinderlabs en wordt openbare ruimte steeds vaker benut voor sport. 

Het sturen op multifunctioneel gebruik en het creëren van voorwaarden daarvoor, het beter benutten van vastgoed in de markt en het optimaliseren van het gebruik van onze eigen accommodaties is een belangrijke opgave voor de komende periode. In dit kader onderzoeken wij hoe meer synergievoordeel kan worden behaald via samenwerking. 

Bezuinigingen Vastgoed Taakstelling
Er wordt onderzocht of wij efficiënter kunnen omgaan met het vastgoed binnen de gemeente, bijvoorbeeld door ophogen tarieven verhuur, minder panden te huren of gezamenlijk gebruik te stimuleren. Panden die momenteel in onderzoek zijn of binnenkort worden onderzocht zijn:

Programma Organisatie/functie Adres Optimalisatiekans Planning
0 Woning ‘s-Gravenweg 279 Onderzoek verkoop 2024
0 Tijdelijke leegstand Zevensprong 5 Inhuizen maatschappelijk vastgoed 2024/2025
0 Werkplein Fluiterlaan 429 Onderzoek opzeggen huurcontract 2024/2025
6A Verenigingsruimte Capelseweg 120 Verhuurafspraken evalueren 2024
6A Wijkcentrum Schollevaar Maria Danneels erf 20 Onderzoek optimalisatie exploitatie 2024/2025
6A Wijkgebouw Stationsplein 20 Onderzoek opzeggen huurcontracten 2024/2025

Specifiek zijn eerder het Wijkcentrum Schollevaar (Maria Danneels erf 20) en het Werkplein (Fluiterlaan 429) benoemd. Beide onderzoeken zullen in 2024 afgerond worden. De verwachting is dat eventuele financiële voordelen pas in 2025 zichtbaar worden en niet in 2024. Als blijkt dat de beoogde bezuinigingen niet te realiseren zijn binnen benoemde panden kan breder naar de vastgoedportefeuille gekeken worden.

Schuif Maatschappelijk Vastgoed Schollevaar
In de wijk Schollevaar spelen diverse zaken die ons gemeentelijk vastgoed raken. Er wordt breder binnen wijk Schollevaar gekeken naar het gemeentelijk vastgoed en maatschappelijke voorzieningen. Hierover hebben met een aantal betrokken gebruikers de eerste gesprekken plaatsgevonden. Op basis hiervan onderzoeken wij welke mogelijkheden er binnen de wijk zijn. Toekomstperspectief is dat wij, in overeenstemming met planning, het huurcontract op Stationsplein 20 kunnen beëindigen en ons huidige vastgoed, ook benoemd bij bezuinigingen, efficiënter gaan benutten. Dit onderzoek krijgt in 2024 verder vorm. 

Integratie Werkplein in gemeentehuis 
Het traject tijdens de 1e helft van 2023 heeft nog niet geleid tot een overeenstemming over de nieuw beoogde indeling van het gemeentehuis. Er is meer tijd nodig om met Burgerzaken en Sociale Zaken tot overeenstemming te komen. Het traject wordt met minimaal een jaar verlengd, en loopt daarmee door in 2024. Er wordt met architect opnieuw gekeken naar de wensen en eisen en ook naar nieuwe ontwikkelingen binnen deze afdelingen. 

Overzicht kapitaalgoederen

Overzicht kapitaalgoederen

Terug naar navigatie - Overzicht kapitaalgoederen

Om inzicht te geven of de gehanteerde kwaliteitsambities daadwerkelijk zijn gerealiseerd presenteren wij, naast de gehanteerde kwaliteitsambitie, ook de gerealiseerde kwaliteitsambitie. Daarnaast geven wij, in lijn met de aanbevelingen vanuit het team Onderhoud Kapitaalgoederen van de werkgroep Duisenberg, aan wanneer het niveau is gemeten, om de hoeveel jaar de meting plaats vindt en bij afwijkingen van de norm wat de achtergrond hiervan is. 

Kapitaalgoed Onderdeel Eenheid Jaarverslag 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Gehanteerde kwaliteitsambitie
Wegen Verharding m2 3.052.000 3.014.000 3.052.000 Hoog Centrum, Sober overig
Openbare verlichting Masten stuks 15.210 15.336 16.765 Sober
Armaturen stuks 17.652 17.641 17.025 -
Civieltechnische Kunstwerken Bruggen stuks 244 244 244 Sober
Visplaatsen stuks 39 39 39 Sober
Geluidkerende constructies m 4.244 4.244 4.244 Sober
Grondkerende constructies m 8.118 8.168 8.118 Sober
Tunnels & viaducten stuks 23 23 23 Sober
Portalen stuks 8 8 Sober
Trappen stuks 4 4 Sober
Verkeersvoorzieningen Borden stuks 9.500 9.500 9.500 Basis
Verkeersregelinstallaties stuks 30 31 31 Basis
Belijning km 546 546 546 Basis
Slagbomen + beheercentrale ParkShuttle stuks 6+1 6+1 6+1 Basis
Straatnaamborden en -verwijzingsborden stuks 3.300 3.300 Basis
Gemeentelijke buurt- en objectbewegwijzeringsborden stuks 330 330 Basis
ANWB-masten met wegwijzers stuks 185 185 Basis
Groen Oppervlakte m2 2.900.000 2.900.000 2.975.000 Hoog voor centrum/beschermde dorpsgezichten, wonen: basis overig: sober
aantal bomen stuks 26.000 26.000
Speelplaatsen Plekken inclusief trapvelden stuks 258 254 258 Basis
Toestellen stuks 965 928 939
Trapvelden stuks 35 53 35
Beeldende kunstwerken Gemeentelijk eigendom objecten 60 60 60 nvt
Particulier eigendom objecten 8 8 8
Water Oppervlak oppervlaktewater ha 151 151 151 nvt
Hiervan in beheer en onderhoud bij HHSK ha 145,5 145,5 146
Hiervan in beheer en onderhoud bij gemeente ha 5,5 5,5 6
Beschoeiingen (totaal) km 200 200
Duikers km 571 571 571 Basis
Gemeentelijke gronden Verhuurde gronden, inclusief uitgifte in (erf)pacht nvt nvt nvt nvt nvt
Riolering Lengte rioolstelsel km 297 290 297 nvt
Lengte drainageafvoerleidingen km 166,6 167 nvt
Lengte persleidingen hoofd- en subgemalen km 41,5 42 nvt
Lengte persleidingen drukriolering km 9 10 nvt
Inspectieputten stuks 9.154 9.119 nvt
Kolken stuks 27.688 34.441 Basis
Lijngoten km 3,8 4 Basis
Gemalen (hoofd, sub en regen) stuks 79 79 79 nvt
Drukrioolunits stuks 180 187 nvt
Meetnet van peilbuizen stuks 398 398 nvt
Regenmeters stuks 6 6 nvt
Overstortmeter stuks 27 27 nvt
Drainagepompen (bemalen drainage) stuks 11 11 nvt
Aansluitingen woningen en niet-woningen stuks 33.027 33.057 33.027 nvt
Reiniging Ondergrondse containers stuks 1.675 1.775 1.695 Basis
Bovengrondse containers stuks 800 625 841
Overige gebouwen en Gronden Horeca m2 110 110 110 Niveau 3 (redelijk)
Bank m2 260 260 270 Niveau 3 (redelijk)
Fitness m2 275 275 383 Niveau 3 (redelijk)
Kerk m2 181 181 192 Niveau 3 (redelijk)
Voormalig schoolgebouw m2 599 599 Niveau 3 (redelijk)
Aula begraafplaats m2 37 Niveau 3 (redelijk)
Woning (dispositie) m2 134 Niveau 4 (matig)
Bedrijfsvoering Gemeentehuis m2 9.585 9.585 10.861 Niveau 2 (goed)
Gemeentewerf m2 4.887 4.887 4.094 Niveau 2 (goed)
Kantoor m2 1.009 1.009 990 Niveau 2 (goed)
Crisisbeheersing en brandweer Brandweerkazerne m2 3.291 3.291 3.291 Niveau 3 (redelijk)
Parkeren Fietsenstalling m2 757 757 760 Niveau 3 (redelijk)
Openbaar vervoer Lift m2 41 41 - Niveau 3 (redelijk)
Onderwijshuisvesting Onderwijs m2 64.915 61.314 76.922 Niveau 3 (redelijk)
Sportaccommodaties Zwembad/sporthalcombinatie m2 6.622 6.622 6.622 Niveau 3 (redelijk)
Sporthal of -zaal m2 9.079 9.079 9.079 Niveau 3 (redelijk)
Gymnastieklokalen m2 4.752 4.752 5.331 Niveau 3 (redelijk)
Verenigingsruimte/kleedkamer m2 5.060 5.060 5.923 Niveau 3 (redelijk)
Sportvelden m2 288.791 288.791 288.791 Niveau 3 (redelijk)
Cultuurpresentatie Theater m2 4.464 4.464 6.593 Niveau 3 (redelijk)
Musea Museum m2 40 40 40 Niveau 3 (redelijk)
Cultureel erfgoed Kerk m2 25 25 152 Niveau 2 (goed)
Media Bibliotheek m2 1.490 1.490 1.490 Niveau 3 (redelijk)
Openbaar groen en (openlucht) recreatie Kinderboerderij m2 1.177 1.177 319 Niveau 3 (redelijk)
Samenkracht en burgerparticipatie Jeugd/kindercentra m2 865 865 593 Niveau 3 (redelijk)
Wijkcentrums en buurthuizen m2 3164 3164 5.630 Niveau 3 (redelijk)
Kinderopvang m2 185 185 1.939 Niveau 3 (redelijk)
Opvang Oekrainers m2 8.084 Niveau 3 (redelijk)
Opvang statushouders m2 - Niveau 3 (redelijk)
Riolering Rioolgemaal + kantoor m2 470 470 470 Niveau 3 (redelijk)
Rioolgemalen m2 628 628 580 Niveau 3 (redelijk)
Wonen en bouwen Woningen m2 287 287 233 Niveau 4 (matig)
Strategische panden/leegstandsbeheer **) m2 1.098 2.497 6.238 Niveau 4 (matig)