Programma 8 Stadsontwikkeling

Missie

Terug naar navigatie - Missie

Wij regisseren en faciliteren de ontwikkeling van een blijvend vitale stad. Een stad waar het prettig wonen, werken en leven is. Wij zorgen ervoor dat wonen in Capelle aantrekkelijk blijft met passende woningen voor iedereen. Wij zetten hierbij in op het uitbreiden van de woningvoorraad. Samen met de Capellenaar en partners geven wij de omgeving vorm en bieden ruimte aan initiatieven. Wij spelen ondernemend en daadkrachtig in op ontwikkelingen, staan in constante dialoog met de omgeving en formuleren hierop een duidelijke strategie. Wij doen dit alles met oog voor de ruimtelijke kwaliteit.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Prettig wonen

Terug naar navigatie - Prettig wonen
BG24 - Demografische druk (landelijke indicator)

Het aantal personen van 0 tot 20 jaar én 65 jaar of ouder per honderd personen van 20 tot 65 jaar. Eenheid: %.

Bron: waarstaatjegemeente.nl (CBS - Bevolkingsstatistiek)
Regio 2021 2022 2023 2024
Verwachtingswaarde 74,0 % 74,0 % 75,0 % 76,0 %
Capelle aan den IJssel 73,5 % 75,0 % % -
Nederland 70,1 % 70,3 % - -

BG24 - Nieuw gebouwde woningen (landelijke indicator)

Nieuw gebouwde woningen, exclusief overige toevoegingen, zoals transformaties. Eenheid: per 1.000 woningen.
In de afgelopen jaar is de eenheid op waarstaatjegemeente meerdere keren aangepast. Het tonen van de streefwaarden van voorgaande jaren is hierdoor niet mogelijk. 

Bron: waarstaatjegemeente.nl (Basisregistratie adressen en gebouwen)
Regio 2021 2022 2023 2024
Streefwaarde - - 12,5 per 1.000 woningen 19,0 per 1.000 woningen
Capelle aan den IJssel 5,9 per 1.000 woningen 0,3 per 1.000 woningen - -
Nederland 8,9 per 1.000 woningen 9,3 per 1.000 woningen - -

BG24 - WOZ-waarde woningen (landelijke indicator)

De gemiddelde WOZ waarde van woningen. Eenheid: duizend euro.

Bron: waarstaatjegemeente.nl (CBS - Statistiek Waarde Onroerende Zaken)
Regio 2021 2022 2023 2024
Verwachtingswaarde 235 duizend euro 254 duizend euro 296 duizend euro 330 duizend euro
Capelle aan den IJssel 246 duizend euro 270 duizend euro - -
Nederland 290 duizend euro 317 duizend euro - -

BG24 - Woonlasten éénpersoonshuishouden (landelijke indicator)

Het gemiddelde totaalbedrag in euro's per jaar dat een éénpersoonshuisouden betaalt aan woonlasten. Eenheid: euro.

Bron: waarstaatjegemeente.nl (COELO, Groningen)
Regio 2021 2022 2023 2024
Streefwaarde 569 euro 576 euro 601 euro 619 euro
Capelle aan den IJssel 589 euro 647 euro - -
Nederland 733 euro 823 euro - -

BG24 - Woonlasten meerpersoonshuishouden (landelijke indicator)

Het gemiddelde totaalbedrag in euro's per jaar dat een meerpersoonshuishouden betaalt aan woonlasten. Eenheid: euro.

Bron: waarstaatjegemeente.nl (COELO, Groningen)
Regio 2021 2022 2023 2024
Streefwaarde 637 euro 648 euro 675 euro 695 euro
Capelle aan den IJssel 661 euro 720 euro - -
Nederland 810 euro 905 euro - -

Wat gaan wij daarvoor doen?

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen

Onduidelijkheid over nieuwe wetgeving Wonen
De val van het kabinet in juli 2023 maakt het onduidelijk of voorgenomen nieuwe wet-en-regelgeving ingevoerd gaat worden en hoe deze veranderingen er exact uit komen te zien. Voorbeelden hiervan zijn de voorgenomen aanpassingen aan de Huisvestingswet en de nieuwe Wet versterking regie volkshuisvesting. Deze wetten kunnen bijvoorbeeld invloed hebben op het percentage woningen dat wij kunnen toewijzen aan bepaalde doelgroepen, het verplicht aandeel sociale huurwoningen en het aandeel betaalbare woningen in het bouwprogramma van onze gemeente.

Capelle bouwt door
Wij blijven inzetten op het laten aansluiten van de woningvoorraad bij de woonbehoeften in Capelle en de regio. Dit doen wij door woningen te bouwen, zoals de circa 5.000 woningen in het Rivium en uitvoering te geven aan het geactualiseerde regioakkoord en ons coalitieakkoord. In het regioakkoord staat beschreven hoe wij de sociale en middeldure huurwoningenvoorraad en koopwoningen evenredig willen verdelen in de regio. Daarnaast zetten wij in op het revitaliseren van de woningvoorraad door Havensteder, zoals opgenomen in de Prestatieafsprakenafspraken met Havensteder en de HRC (Huurdersraad Capelle aan den IJssel).

Opkoopbescherming
De opkoopbescherming houdt in dat koopwoningen die na 1 januari 2023 zijn gekocht enkel onder een aantal voorwaarden mogen worden verhuurd. Zo willen wij voorkomen dat investeerders huizen opkopen. Wij willen dat mensen een woning kopen om zelf in te wonen. Zo krijgen starters en mensen met een niet al te groot budget een eerlijker kans om een huis te kopen. Wij evalueren de opkoopbescherming in 2024 en aan de hand van de evaluatie wordt bekeken of aanpassingen noodzakelijk zijn.

Kaderstellende beleidsnota's

Terug naar navigatie - Kaderstellende beleidsnota's
  • Legesverordening 2023 (RV 978681 december 2022);
  • Grondprijzenbrief 2023 (BBV 1004140 december 2022);
  • Samenwerkingsafspraken Gemeente-Havensteder-Huurdersraad Capelle (BBV 640023 december 2021);
  • Stadsvisie (BBV 557471 september 2021);
  • Zelfbewoningsplicht en anti-speculatiebeding (BBV 402725 april 2021);
  • Verordening Woonruimtebemiddeling 2020 (BBV 201285 mei 2020)
  • Meerjaren Perspectief Vastgoed 2019 (BBV 1091427 juni 2019);
  • Programma Wonen 2019-2022 (BBV 1080555 april 2019);
  • Nota Grondbeleid 2018 (BBV 956686 februari 2018);
  • Nota Beeldkwaliteit 2017 (BBV 927108 november 2017);
  • Vergunning-, toezicht en handhavingsbeleid 2023 (BBV 976413 december 2022);
  • Plan van Aanpak huisvesting statushouders (BBV 751135 december 2013);

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen

Zie voor een totaaloverzicht van de partijen waarin de gemeente een bestuurlijk en een financieel belang heeft de paragraaf Verbonden partijen .

Stichting Havensteder
Maatschappelijke effecten
De woningcorporatie dient maatschappelijke belangen. Wij staan garant voor een lening die de corporatie heeft afgesloten. Verder maken wij samenwerkingsafspraken over de ontwikkeling en kwaliteit van de sociale woningvoorraad.

Doelstelling voor programma
Het bewaken van de borgstelling en maken van afspraken.

Stichting Woonzorg Nederland 
Maatschappelijke effecten
De woningcorporatie dient maatschappelijke belangen. Wij staan garant voor een lening die de corporatie heeft afgesloten. Verder maken wij samenwerkingsafspraken over de ontwikkeling en kwaliteit van de sociale woningvoorraad.

Doelstelling voor programma
Het bewaken van de borgstelling en maken van afspraken.

8.1 Wet goed verhuurderschap

Terug naar navigatie - 8.1 Wet goed verhuurderschap

Wet goed verhuurderschap - Onvermijdelijk
Lasten / Baten: N 42 vanaf 2024
Kasstroom: N 42 vanaf 2024

Op 1 juli 2023 is de Wet Goed Verhuurderschap in werking getreden waarin algemene normen zijn vastgelegd voor goed verhuurderschap. Doel is om huurders te beschermen tegen misstanden van verhuurders en verhuurbemiddelaars op basis van zeven algemene regels. Ook zijn gemeenten verplicht uiterlijk 1 januari 2024 een meldpunt in te richten waarin huurders een melding moeten kunnen maken over problemen met verhuurderschap. Dit meldpunt moet worden gecoördineerd en meldingen moeten juridisch worden beoordeeld en afgehandeld. Daarnaast dient bij overtredingen op grond van de nieuwe wetgeving te worden gehandhaafd. Om dit uit te kunnen voeren is een coördinator nodig voor het meldpunt. Op basis van de binnengekomen meldingen beoordelen wij in het eerste jaar of de invoering van een verhuurverordening nodig is. De gemeente kan hierop handhaven. Vanuit het rijk is in de algemene uitkering reeds structureel V 42 beschikbaar gesteld  dat wij inzetten voor de bemensing van het meldpunt. Hiervoor trekken wij 0,5 fte aan (schaal 10). Op basis van ervaringen in het eerste jaar zal duidelijk worden of dit bedrag voldoende is. 

Wij stellen u voor de lasten in de begroting te verhogen met structureel N 42 vanaf 2024.

8.2 Leges en voorziening omgevingsvergunningen

Terug naar navigatie - 8.2 Leges en voorziening omgevingsvergunningen

Leges en voorziening omgevingsvergunningen - Beleidskeuze
Lasten / Baten: V 1.364 / N 1.844 in 2024, V 864 / N 948 in 2025, N 1.909 / V 1.791 in 2026, N 575 / V 392 in 2027, N 335 / V 1.049 in 2028 en N 215 / V 1.049 in 2029
Kasstroom: N 1.434 in 2024, N 763 in 2025, V 2.258 in 2026, V 1.174 in 2027, N 335 in 2028 en N 215 in 2029

Komende jaren hebben de verwachte aanvragen omgevingsvergunningen voor het Rivium een grote invloed op de omvang van de leges. De eerste aanvragen worden nu in 2025 verwacht waarbij in eerdere instantie nog 2024 werd verwacht. Ook voor de verwachte nieuwbouw van het Strategisch Huisvestingsplan Onderwijs zien we een verschuiving. Deze verschuivingen leiden tot een mutatie van de leges omgevingsvergunningen zoals in tabel 1 opgenomen.

De verschuiving in de leges maakt de huidige voorziening omgevingsvergunningen voor de periode 2024 - 2027 overbodig. Met de verschuiving van de leges stellen wij voor de voorziening omgevingsvergunningen te verschuiven naar de periode 2026 - 2029 zoals in tabel 2 staat opgenomen.

Met het concreter worden van de bouwplannen in het Rivium kan gesteld worden dat de ontwerpen complexer worden ten opzichte van eerdere uitgangspunten. Dit nieuwe inzicht heeft gevolgen voor de benodigde technische adviezen en het toezicht waarvoor extra inhuurcapaciteit wordt gevraagd. In tabel 3 staat de verwachte inhuur over de jaren heen opgenomen voor de technische adviezen, de vergunningverlening en het toezicht. Grotendeels staan deze lasten al in de begroting opgenomen. Door de verschuiving van de aanvragen ontstaat er voor de jaren 2024 en 2025 een voordeel in de begroting gevolgd door een nadeel vanaf 2026. Dit wordt veroorzaakt door de verschuiving over de jaren heen en de benodigde extra inhuurcapaciteit van N 340. De extra benodigde inhuurcapaciteit wordt gedekt door de leges. Voor de volledigheid staat in tabel 5 het totale budget voor de benodigde inhuur weergegeven.

Het totale financiële effect van de mutaties in de leges omgevingsvergunningen, de voorziening omgevingsvergunningen en de inhuurcapaciteit staat opgenomen in tabel 4. Het is goed om hierbij op te merken dat de invoering van de nieuwe omgevingswet per 1 januari 2024 en de invoering van de Wet Kwaliteitsborging Bouw (WKB) nog van invloed kunnen zijn op de hoogte van de leges omgevingsvergunningen. De nieuwe leges voor 2024 dienen nog vastgesteld te worden. Indien dit aanleiding geeft om de leges omgevingsvergunningen en de Voorziening omgevingsvergunningen bij te stellen, komen wij hier bij u op terug in de voorjaarsnota 2024.

Wij stellen u voor de Voorziening omgevingsvergunningen te verschuiven van 2024 - 2027 naar 2026 - 2029 en de lasten / baten in de begroting te verlagen / verhogen met V 1.364 / N 1.844 in 2024, V 864 / N 948 in 2025, N 1.909 / V 1.791 in 2026, N 575 / V 392 in 2027, N 335 / V 1.049 in 2028 en N 215 / V 1.049 in 2029.

Tabel 1: Leges omgevingsvergunningen 2024 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031 Totaal
Nieuw te begroten V717 V1.338 V3.398 V1.999 V600 V600 V600 V600 V9.853
Huidige begroting V2.561 V2.286 V981 V600 V600 V600 V600 V600 V8.828
Saldo = mutatie leges N1.844 N948 V2.418 V1.399 N0 N0 N0 N0 V1.025
Tabel 2: Voorziening omgevingsvergunningen van 2024 - 2027 naar 2026 - 2029 2024 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031 Totaal
Begrote dotatie terugdraaien N954 N679 N0 N0 N0 N0 N0 N0 N1.633
Begrote onttrekking terugdraaien N0 N0 V626 V1.007 N0 N0 N0 N0 V1.633
Totaal huidige begroting voorziening 2024 - 2027 N954 N679 V626 V1.007 N0 N0 N0 N0 N0
Nieuwe begrote dotaties N0 N0 N1.749 N350 N0 N0 N0 N0 N2.099
Nieuwe begrote onttrekkingen N0 N0 N0 N0 V1.049 V1.049 N0 N0 V2.099
Totaal voorstel nieuwe begroting 2026 - 2029 N0 N0 N1.749 N350 V1.049 V1.049 N0 N0 N0
Saldo begrote dotaties V954 V679 N1.749 N350 N0 N0 N0 N0 N465
Saldo begrote onttrekkingen N0 N0 N626 N1.007 V1.049 V1.049 N0 N0 V465
Tabel 3: Lasten inhuur 2024 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031 Totaal
Inhuur vergunningverlening V200 V25 N175 N50 N0 N0 N0 N0 N0
Inhuur toezicht V150 V100 V25 N75 N275 N175 N0 N0 N250
Inhuur technische adviezen V60 V60 N10 N100 N60 N40 N0 N0 N90
Totaal V410 V185 N160 N225 N335 N215 N0 N0 N340
Tabel 4: Lasten / baten overzicht 2024 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031 Totaal
Te begroten leges (baat) N1.844 N948 V2.418 V1.399 N0 N0 N0 N0 V1.025
Saldo dotaties voorziening (last) V954 V679 N1.749 N350 N0 N0 N0 N0 N465
Saldo onttrekkingen voorziening (baat) N0 N0 N626 N1.007 V1.049 V1.049 N0 N0 V465
Lasten inhuur V410 V185 N160 N225 N335 N215 N0 N0 N340
Totaal lasten V1.364 V864 N1.909 N575 N335 N215 N0 N0 N805
Totaal baten N1.844 N948 V1.791 V392 V1.049 V1.049 N0 N0 V1.490
Saldo N480 N84 N118 N183 V714 V834 N0 N0 V685
Tabel 5: Overzicht inhuur na mutatie tabel 3 2024 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031 Totaal
Inhuur vergunningverlening N0 N200 N400 N250 N0 N0 N0 N0 N850
Inhuur toezicht N0 N50 N150 N250 N275 N175 N0 N0 N900
Inhuur technische adviezen N60 N100 N120 N200 N120 N100 N60 N60 N820
Totaal N60 N350 N670 N700 N395 N275 N60 N60 N2.570

8.3 Starterslening

Terug naar navigatie - 8.3 Starterslening

Starterslening - Beleidskeuze
Lasten / Baten: N / V 0 in 2024
Kasstroom: N 750 in 2024

De Starterslening is een bijzondere hypothecaire lening, die starters op de koopwoningmarkt de mogelijkheid biedt om op een verantwoorde manier nét dat beetje extra te lenen voor het aankopen van de eerste woning. De maximale starterslening is 35 per aanvraag. De leningen worden verstrekt uit het op naam van de gemeente bij het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederland (SVn) ingesteld fonds. Conform de Tussenevaluatie Starterslening stellen wij u voor in 2024 eenmalig 750 aan SVn te verstrekken. 

Wij stellen u voor om voor 2024 een lening beschikbaar te stellen van 750.

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Omschrijving Rekening 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Raming 2025 Raming 2026 Raming 2027 Raming 2028 Raming 2029 Raming 2030 Raming 2031
Lasten N24.790 N29.741 N14.614 N9.534 N11.532 N7.960 N6.529 N5.193 N4.898 N4.898
Baten V15.272 V25.299 V9.810 V5.367 V7.528 V3.019 V2.914 V1.655 V605 V605
Saldo van baten en lasten N9.518 N4.442 N4.804 N4.167 N4.004 N4.941 N3.615 N3.538 N4.293 N4.293
Mutaties reserves:
Reserve eenmalige uitgaven N1.198 V1.231 V250 V250 V250 V1.200 N0 N0 N0 N0
Totaal mutaties reserves N1.198 V1.231 V250 V250 V250 V1.200 N0 N0 N0 N0
Resultaat N10.716 N3.210 N4.554 N3.917 N3.754 N3.741 N3.615 N3.538 N4.293 N4.293

Analyse Programma 8 op hoofdlijnen

Terug naar navigatie - Analyse Programma 8 op hoofdlijnen

Binnen dit programma zijn onder andere de lasten en baten van de grondexploitaties verwerkt (VJN 2023 8.8). Deze mutaties fluctueren in de diverse jaarschijven sterk. De grote afwijking in de jaren 2022 en 2023 komt respectievelijk vanwege een storting in de voorziening verliesgevende complexen en een winstneming. Meer informatie hierover is terug te vinden in de geheime bijlage grondexploitaties bij de jaarrekening 2022 en Voorjaarsnota 2023.
Binnen dit programma zijn in de jaarschijven 2023 t/m 2027 ook opgenomen de lasten van de herinrichting van het Centrumgebied. Deze worden gedekt vanuit de reserve eenmalig (VJN 2023 8.1).
Tot en met 2029 lopen de leges omgevingsvergunningen via de Voorziening omgevingsvergunningen. In de latere jaren wordt geen onttrekking gedaan aan deze voorziening, dit verklaart het hogere programmatotaal vanaf 2030.