Leges en voorziening omgevingsvergunningen - Beleidskeuze
Lasten / Baten: V 1.364 / N 1.844 in 2024, V 864 / N 948 in 2025, N 1.909 / V 1.791 in 2026, N 575 / V 392 in 2027, N 335 / V 1.049 in 2028 en N 215 / V 1.049 in 2029
Kasstroom: N 1.434 in 2024, N 763 in 2025, V 2.258 in 2026, V 1.174 in 2027, N 335 in 2028 en N 215 in 2029
Komende jaren hebben de verwachte aanvragen omgevingsvergunningen voor het Rivium een grote invloed op de omvang van de leges. De eerste aanvragen worden nu in 2025 verwacht waarbij in eerdere instantie nog 2024 werd verwacht. Ook voor de verwachte nieuwbouw van het Strategisch Huisvestingsplan Onderwijs zien we een verschuiving. Deze verschuivingen leiden tot een mutatie van de leges omgevingsvergunningen zoals in tabel 1 opgenomen.
De verschuiving in de leges maakt de huidige voorziening omgevingsvergunningen voor de periode 2024 - 2027 overbodig. Met de verschuiving van de leges stellen wij voor de voorziening omgevingsvergunningen te verschuiven naar de periode 2026 - 2029 zoals in tabel 2 staat opgenomen.
Met het concreter worden van de bouwplannen in het Rivium kan gesteld worden dat de ontwerpen complexer worden ten opzichte van eerdere uitgangspunten. Dit nieuwe inzicht heeft gevolgen voor de benodigde technische adviezen en het toezicht waarvoor extra inhuurcapaciteit wordt gevraagd. In tabel 3 staat de verwachte inhuur over de jaren heen opgenomen voor de technische adviezen, de vergunningverlening en het toezicht. Grotendeels staan deze lasten al in de begroting opgenomen. Door de verschuiving van de aanvragen ontstaat er voor de jaren 2024 en 2025 een voordeel in de begroting gevolgd door een nadeel vanaf 2026. Dit wordt veroorzaakt door de verschuiving over de jaren heen en de benodigde extra inhuurcapaciteit van N 340. De extra benodigde inhuurcapaciteit wordt gedekt door de leges. Voor de volledigheid staat in tabel 5 het totale budget voor de benodigde inhuur weergegeven.
Het totale financiële effect van de mutaties in de leges omgevingsvergunningen, de voorziening omgevingsvergunningen en de inhuurcapaciteit staat opgenomen in tabel 4. Het is goed om hierbij op te merken dat de invoering van de nieuwe omgevingswet per 1 januari 2024 en de invoering van de Wet Kwaliteitsborging Bouw (WKB) nog van invloed kunnen zijn op de hoogte van de leges omgevingsvergunningen. De nieuwe leges voor 2024 dienen nog vastgesteld te worden. Indien dit aanleiding geeft om de leges omgevingsvergunningen en de Voorziening omgevingsvergunningen bij te stellen, komen wij hier bij u op terug in de voorjaarsnota 2024.
Wij stellen u voor de Voorziening omgevingsvergunningen te verschuiven van 2024 - 2027 naar 2026 - 2029 en de lasten / baten in de begroting te verlagen / verhogen met V 1.364 / N 1.844 in 2024, V 864 / N 948 in 2025, N 1.909 / V 1.791 in 2026, N 575 / V 392 in 2027, N 335 / V 1.049 in 2028 en N 215 / V 1.049 in 2029.
Tabel 1: Leges omgevingsvergunningen |
2024 |
2025 |
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
2030 |
2031 |
Totaal |
Nieuw te begroten |
V717 |
V1.338 |
V3.398 |
V1.999 |
V600 |
V600 |
V600 |
V600 |
V9.853 |
Huidige begroting |
V2.561 |
V2.286 |
V981 |
V600 |
V600 |
V600 |
V600 |
V600 |
V8.828 |
Saldo = mutatie leges |
N1.844 |
N948 |
V2.418 |
V1.399 |
N0 |
N0 |
N0 |
N0 |
V1.025 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tabel 2: Voorziening omgevingsvergunningen van 2024 - 2027 naar 2026 - 2029 |
2024 |
2025 |
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
2030 |
2031 |
Totaal |
Begrote dotatie terugdraaien |
N954 |
N679 |
N0 |
N0 |
N0 |
N0 |
N0 |
N0 |
N1.633 |
Begrote onttrekking terugdraaien |
N0 |
N0 |
V626 |
V1.007 |
N0 |
N0 |
N0 |
N0 |
V1.633 |
Totaal huidige begroting voorziening 2024 - 2027 |
N954 |
N679 |
V626 |
V1.007 |
N0 |
N0 |
N0 |
N0 |
N0 |
Nieuwe begrote dotaties |
N0 |
N0 |
N1.749 |
N350 |
N0 |
N0 |
N0 |
N0 |
N2.099 |
Nieuwe begrote onttrekkingen |
N0 |
N0 |
N0 |
N0 |
V1.049 |
V1.049 |
N0 |
N0 |
V2.099 |
Totaal voorstel nieuwe begroting 2026 - 2029 |
N0 |
N0 |
N1.749 |
N350 |
V1.049 |
V1.049 |
N0 |
N0 |
N0 |
Saldo begrote dotaties |
V954 |
V679 |
N1.749 |
N350 |
N0 |
N0 |
N0 |
N0 |
N465 |
Saldo begrote onttrekkingen |
N0 |
N0 |
N626 |
N1.007 |
V1.049 |
V1.049 |
N0 |
N0 |
V465 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tabel 3: Lasten inhuur |
2024 |
2025 |
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
2030 |
2031 |
Totaal |
Inhuur vergunningverlening |
V200 |
V25 |
N175 |
N50 |
N0 |
N0 |
N0 |
N0 |
N0 |
Inhuur toezicht |
V150 |
V100 |
V25 |
N75 |
N275 |
N175 |
N0 |
N0 |
N250 |
Inhuur technische adviezen |
V60 |
V60 |
N10 |
N100 |
N60 |
N40 |
N0 |
N0 |
N90 |
Totaal |
V410 |
V185 |
N160 |
N225 |
N335 |
N215 |
N0 |
N0 |
N340 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tabel 4: Lasten / baten overzicht |
2024 |
2025 |
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
2030 |
2031 |
Totaal |
Te begroten leges (baat) |
N1.844 |
N948 |
V2.418 |
V1.399 |
N0 |
N0 |
N0 |
N0 |
V1.025 |
Saldo dotaties voorziening (last) |
V954 |
V679 |
N1.749 |
N350 |
N0 |
N0 |
N0 |
N0 |
N465 |
Saldo onttrekkingen voorziening (baat) |
N0 |
N0 |
N626 |
N1.007 |
V1.049 |
V1.049 |
N0 |
N0 |
V465 |
Lasten inhuur |
V410 |
V185 |
N160 |
N225 |
N335 |
N215 |
N0 |
N0 |
N340 |
Totaal lasten |
V1.364 |
V864 |
N1.909 |
N575 |
N335 |
N215 |
N0 |
N0 |
N805 |
Totaal baten |
N1.844 |
N948 |
V1.791 |
V392 |
V1.049 |
V1.049 |
N0 |
N0 |
V1.490 |
Saldo |
N480 |
N84 |
N118 |
N183 |
V714 |
V834 |
N0 |
N0 |
V685 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tabel 5: Overzicht inhuur na mutatie tabel 3 |
2024 |
2025 |
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
2030 |
2031 |
Totaal |
Inhuur vergunningverlening |
N0 |
N200 |
N400 |
N250 |
N0 |
N0 |
N0 |
N0 |
N850 |
Inhuur toezicht |
N0 |
N50 |
N150 |
N250 |
N275 |
N175 |
N0 |
N0 |
N900 |
Inhuur technische adviezen |
N60 |
N100 |
N120 |
N200 |
N120 |
N100 |
N60 |
N60 |
N820 |
Totaal |
N60 |
N350 |
N670 |
N700 |
N395 |
N275 |
N60 |
N60 |
N2.570 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|