Jaarstukken in hoofdlijnen

Beleidsinhoudelijke verantwoording 2023

Terug naar navigatie - Beleidsinhoudelijke verantwoording 2023

In de bijlage 'Niet gewijzigde prestaties doelenboom t.o.v. Voorjaars- en Najaarsnota 2023' staan de prestaties die in de Voorjaars- en Najaarsnota 2023 al op groen (gerealiseerd) of rood (niet gerealiseerd en worden niet gerealiseerd) zijn gezet. In de onderstaande tabel staan de overige prestaties uit deze Jaarstukken 2023 afgezet tegen de Najaarsnota 2023. Voor een verdere inhoudelijke toelichting van deze en de andere prestaties verwijzen wij naar de desbetreffende programma’s. 

In 2023 zijn 55 prestaties (activiteiten/maatregelen/wat hebben wij gedaan) voltooid (groen) en zijn 22 prestaties going concern (grijs). Er zijn 34 prestaties oranje gelabeld wat betekent dat wij deze prestaties niet in 2023 hebben afgerond, maar afronden in 2024 of later. Totaal 5 prestaties hebben wij niet uitgevoerd en gaan wij ook niet meer uitvoeren (rood).

Prog Wat hebben we gedaan? VJN23 NJN23 JS23
0 BG23 | Afhandeling eerste klantcontact Capellenaren
0 BG23 | Digitalisering interne afhandeling aanvragen Capellenaren
0 BG23 | Informatiehuishouding nog beter op orde brengen
0 BG23 | Visie en verordening burgerparticipatie uitvoeren (Capels Akkoord)
0 BG23 | Jongerenparticipatie vergroten (Capels Akkoord)
0 BG23 | Behoud personeel
0 BG23 | Werving (Capels Akkoord)
0 BG23 | Inhuren personeel (Capels Akkoord)
1 BG23 | Inzet weerbaarheidsprojecten en awarenessprogramma’s (Capels Akkoord)
1 BG23 | Crimineel en agressief gedrag en overlast door jongeren voorkomen en verlagen
1 BG23 | Inzet preventie en vroege melding woonoverlast (Capels Akkoord)
1 BG23 | Wijkgerichte inzet door ambulant jongerenwerk
1 BG23 | Wervingsacties buurtpreventieteams, WhatsApp groepen en Burgernet (Capels Akkoord)
1 BG23 | Projecten gericht op ouders over veiligheidsproblemen onder de jeugd uitvoeren
1 BG23 | Lokale regie eenvoudige zorg- en veiligheidscasussen invullen
2 BG23 | Fietsbeleid evalueren (Capels Akkoord)
2 BG23 | Doorstroming autoverkeer Algeracorridor verbeteren (Capels Akkoord)
2 BG22 | Investeringen langzaam verkeer (fiets en voetgangers)
2 BG23 | Verlagen snelheden op 50km/h wegen onderzoeken
2 BG23 | Verkeersveiligheidsaanpak uitwerken (Capels Akkoord)
2 BG23 | Fietspaden veiliger maken (Capels Akkoord)
2 BG23 | Verder werken aan de bewoners- en werkgeversaanpak
2 BG23 | Waterdoorlatende parkeerplaatsen aanleggen (Capels Akkoord)
2 BG22 | Actualiseren wegencategoriseringsplan
3 BG23 | Gebiedsinrichtingsplan Capelle West opstellen
3 BG23 | Programma Economie opstellen
4 BG23 | Toename gebruik voorschoolse educatie (Capels Akkoord)
4 BG23 | Samenhang rondom onderwijskansen versterken
4 BG23 | Subsidie frisse schoolgebouwen monitoren
4 BG22 | Onderwijshuisvesting
4 BG23 | Inzetten op versterken preventieve activiteiten
5A BG23 | Lokaal sportakkoord: inzet gezonde leefstijl interventie
5A BG23 | Culturele infrastructuur behouden en versterken (Capels Akkoord)
5A BG23 | Impuls voor evenementen
5A BG23 | Brug tussen citymarketing en cultuur (Capels Akkoord)
5A BG23 | Digitaal burgerschap versterken (Capels Akkoord)
5A BG23 | Maatschappelijk ondernemerschap bibliotheek uitbouwen
5A BG22 | Waardering sociale woningbouw
5B BG23 | Meer bewustzijn over buitenruimte bij kinderen creëren
5B BG23 | Meer bewegingsmogelijkheden in de nabije omgeving van ouderen (Capels Akkoord)
5B BG22 | Kwaliteitsimpuls buitenruimte
5B BG22 | Rivier als getijdenpark
5B BG23 | Pilot verschillende materialen voor vasthouden en vertraagd afvoeren water
5B BG23 | Onderzoek aantal panden dat overlast heeft bij hevige regenval
6A BG23 | Toekomst Wijk Overleg Platforms (WOP’s) evalueren (Capels Akkoord)
6A BG23 | Bewustwordingscampagne 'klaar staan voor elkaar'
6A BG23 | Capellenaren worden maatje van elkaar
6A BG23 | Werken aan een dekkend netwerk van KinderLabs (Capels Akkoord)
6A BG23 | Preventie jeugdcriminaliteit en bevorderen pro sociaal gedrag
6A BG22 | Kansrijke Start (Gezondheid in de eerste 1000 dagen)
6B BG23 | Integrale aanpak verstevigen (Capels Akkoord)
6B BG23 | Pilot sport- en cultuurregeling jongeren (Capels Akkoord)
6B BG23 | Pilot sport- en beweegregeling 60+ers (Capels Akkoord)
6B BG23 | Tweejarige pilot samenwonen in de bijstand (Capels Akkoord)
6B BG23 | Inzetten op voorlichting, educatie, vroegsignalering en ondersteuning (Capels Akkoord)
6C BG23 | Beschermd Thuis uitwerken
6C BG23 | Wonen op maat uitvoeren
6C BG23 | Tussenwonen uitwerken
6C BG23 | Programma Langer Thuis vaststellen (Capels Akkoord)
6D BG23 | Lokale uitvoering ambulante jeugdhulp (Capels Akkoord)
6D BG23 | Hervormingsagenda uitwerken
7 BG23 | Gesprek Capellenaren voeren
7 BG23 | Leefstijl interventies opzetten
7 BG23 | Ambassadeurs gezonde leefstijl trainen
7 BG23 | Zonnepanelen plaatsen stimuleren (Capels Akkoord)
7 BG23 | Haalbaarheid warmtenet Florabuurt
7 BG23 | Verkenning warmtetransitie bedrijventerrein CapelleXL
7 BG23 | Verkenning warmtetransitie rond ’s-Gravenweg tussen Prins Alexanderlaan en Kanaalweg
7 BG22 | Zonnepanelen op gemeentelijke panden
7 BG23 | Geluidsisolerende gevelmaatregelen aanbrengen
7 BG23 | Actieplan Omgevingslawaai uitwerken
7 BG23 | Bodemkwaliteitskaarten actualiseren
7 BG23 | Basis Geluid Emissieplan opstellen
7 BG23 | Gfe cocons hoogbouw plaatsen
7 BG23 | Minicontainers papier en gft introduceren
7 BG22 | Verminderen restafval
8 BG23 | Kwetsbare woningvoorraad revitaliseren
8 BG23 | Plan van aanpak Omgevingsplan uitvoeren
8 BG22 | Omgevingswetproof
8 BG22 | Opstellen toolboxen
8 BG22 | Vaststellen verordening fysieke leefomgeving Capelle
8 BG23 | Omgevingsagenda opstellen
8 BG23 | Ruimtelijke kaders opstellen
8 BG23 | Ruimtelijke onderlegger omgevingskwaliteit opstellen
Bijlage Niet gewijzigde prestaties doelenboom (groen en rood) tov VJN23 en NJN23
Prog Wat hebben we gedaan? VJN23 NJN23 JS23
0 BG23 | Communicatiebeleidsplan opstellen
0 BG23 | Denk & Doe Mee fonds structureel maken (Capels Akkoord)
2 BG23 | Beleid voor deelmobiliteit uitwerken
2 BG23 | Openbaar vervoer beleid opstellen
2 BG23 | Omgeving waterbus inrichten en monitoren gebruik
2 BG23 | Parkshuttle testen in gemengd verkeer
2 BG22 | Opstellen programma Buitenruimte
3 BG23 | BIZ Capelle West vernieuwen
3 BG22 | Keurmerk Veilig Ondernemen (KVO) Capelle West
4 BG23 | Afspraken tussen onderwijs, kinderopvang en gemeente versterken
4 BG22 | Lokale Educatieve Agenda (LEA)
5A BG23 | Prestatieafspraken 2023 Sportief Capelle naleven
5A BG23 | Lokaal sportakkoord: impuls vitaliseren sportverenigingen
5A BG23 | Lokaal sportakkoord: inzet op vitale ouderen
5A BG23 | Lokaal sportakkoord: zinvolle naschoolse vrijetijdsbesteding stimuleren
5B BG23 | Quickwins wijktours Programma Buitenruimte uitvoeren
5B BG23 | Onderzoek relatie verschillende soorten groen en hittebestendige buitenruimte
6B BG23 | Toegang Jeugdfonds Sport & Cultuur verruimen (Capels Akkoord)
6B BG23 | Kostendelersnorm voor jongeren tot 27 jaar afschaffen (Capels Akkoord)
6B BG23 | Terugloop bereik collectieve zorgverzekering stoppen
7 BG23 | Mogelijkheid informatiepunt onderzoeken (Capels Akkoord
7 BG23 | Campagne gezonde leefstijl
7 BG23 | Nieuw programma duurzaamheid opstellen (Capels Akkoord)
7 BG23 | Inzetten op energiebesparing
7 BG23 | Duurzaamheidslening aanbieden (Capels Akkoord)
7 BG23 | Actieplan Energiearmoede uitvoeren (Capels Akkoord)
7 BG23 | Dekkend laadpalen netwerk
7 BG23 | Collectieve warmtevoorziening met afvalwaterzuiveringsinstallatie als bron onderzoeken
7 BG23 | Actieplan Circulair Capelle uitvoeren
7 BG23 | Ondergrondse containers afsluiten
8 BG23 | Sociale- en middeldure huurwoningenvoorraad en koopwoningen evenredig verdelen in de regio (Capels Akkoord)
8 BG23 | Digitale omgevingsloket (DSO) inrichten

Financiële verantwoording jaarstukken 2023

Terug naar navigatie - Financiële verantwoording jaarstukken 2023

In de jaarrekening 2023 presenteren wij u een nadelig gerealiseerd resultaat van 4.652 ten opzichte van een verwacht nadelig resultaat van 128 bij de Najaarsnota 2023. Wij stellen u voor dit gerealiseerd resultaat te onttrekken aan de algemene reserve. Het structurele resultaat, het gerealiseerde resultaat na correctie Incidentele baten en lasten, is 451 voordelig. De staat van incidentele baten en lasten vindt u terug in het hoofdstuk Overzicht van baten en lasten. 

Verschillenverklaring Najaarsnota 2023 - Jaarstukken 2023

Terug naar navigatie - Verschillenverklaring Najaarsnota 2023 - Jaarstukken 2023

Het jaarrekeningresultaat 2023 bedraagt N 4.652 en is daarmee N 4.524 nadeliger dan het geprognosticeerd begrotingssaldo van N 128 bij de Najaarsnota 2023. 

Onderstaand treft u per programma de verschillen tussen de Begroting 2023 inclusief Najaarsnota 2023 en de Jaarrekening 2023 vóór en ná mutaties in de reserves aan. Voor een uitgebreidere toelichting verwijzen wij u naar de desbetreffende programma's. De overschrijdingen op programmaniveau maken afzonderlijk deel uit van de besluitvorming over de Jaarstukken 2023. De toelichtingen zijn opgenomen indien het een verschil betreft van groter dan V/N 100.

In het jaarrekeningresultaat van N 4.652 zijn incidentele baten en lasten opgenomen voor een bedrag van N 5.103. Gecorrigeerd voor dit bedrag bedraagt het structureel jaarrekeningresultaat V 451. Een uitgebreid overzicht van de incidentele baten en lasten is opgenomen in het onderdeel 'Overzicht van baten en lasten'. 

Programma Begroting 2023 incl. NJN2023 Gerealiseerd saldo van baten en lasten Verschil vóór mutatie reserve Mutatie reserve Gerealiseerd resultaat (na mutatie reserve) Verschil inclusief mutatie reserve Toelichting verschil tussen rekening en Najaarsnota (na reservemutatie)
0. Bestuur V136.857 V132.676 N4.181 V1.645 V134.321 N2.536 Nacalculatie bedrijfsvoering N 1.766, Algemene uitkering N 424, Rente N 281, Aanvulling voorziening verlofsparen N 142
1. Veiligheid N8.732 N8.574 V158 N0 N8.574 V158 Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond V 150
2. Verkeer, vervoer en waterstaat N9.867 N9.098 V769 N188 N9.286 V581 Civieltechnische werken V 186, Onderhoud verhardingen V 169, Verkeersvoorzieningen V 139
3. Economie N683 N552 V131 N80 N632 V51
4. Onderwijs N4.679 N5.061 N382 N0 N5.061 N382 Onderwijshuisvesting N 146, Leerlingenvervoer N 94
5A. Vrijetijdsbesteding N10.127 N9.988 V139 N85 N10.073 V54
5B. Openbaar Groen en (openlucht) recreatie N6.867 N7.004 N137 N108 N7.112 N245 Verkopen/verhuur gemeentelijke grond N 168, Speelplaatsen N 47
6A. Sociale infrastructuur N15.080 N13.135 V1.945 N795 N13.930 V1.150 Ontvangen bijdrage Integraal Zorgakkoord V 623, Onderwijszorgarrangementen V 281, Opvang ontheemden Oekraïne V 254
6B. Werk en Inkomen (Participatiewet) N25.537 N24.494 V1.043 N1.014 N25.508 V29 Uitgaven BUIG N 768, Besteding armoedebeleid V 309, Resultaat GR IJsselgemeenten SOZA V 233, BTW re-integratiegelden V 164, Arbeidsparticipatie V 142
6C. Wet Maatschappelijke Ondersteuning N19.190 N20.085 N895 V8 N20.077 N887 Woon- en vervoersvoorzieningen N 722, Wmo-diensten N 371, Begeleiding V 263
6D. Jeugdzorg N28.312 N28.221 V91 V146 N28.075 V237 Vrijval transitorische posten uit jaarrekening 2022 V 202
7. Volksgezondheid en milieu N5.969 N6.013 N44 V500 N5.513 V456 Bedrijfsvoering N 519, Energiearmoede V 323, Verwerkingskosten op reiniging V 247, Hogere baten Afval en Riool V 194, Lagere onderzoekskosten riolering V 101
8. Stadsontwikkeling N1.947 N5.100 N3.153 N29 N5.129 N3.182 Grondexploitaties N 2.906
Afronding V5 N3 N8 N0 N3 N8
Totaal N128 N4.652 N4.524 N0 N4.652 N4.524
Waarvan saldo incidentele baten en lasten N161 N5.103 N4.942 N0 N5.103 N4.942
Structureel saldo V33 V451 V418 N0 V451 V418

Toelichting op hoofdlijnen

Terug naar navigatie - Toelichting op hoofdlijnen

De begroting 2023 inclusief wijzigingen is vastgesteld met een geraamd nadeel van N 128. In werkelijkheid bedraagt het rekeningsaldo N 4.652. Het saldo komt hiermee N 4.524 negatiever uit dan begroot. Dit nadeel wordt met name verklaard door nadelen op de programma's 0 en 8. Daar tegenover staat een voordeel op programma 6A. 

Binnen programma 0 (Bestuur) wordt het nadeel van N 2.536 voornamelijk verklaard door de nacalculatie bedrijfsvoering (N 1.766). Bij de Najaarsnota 2023 was de verwachting dat we dit jaar konden afsluiten zonder grote afwijking op het resultaat van de bedrijfsvoering. In realisatie blijkt dat we meer hebben besteed. Met name op personeelskosten is een tegenvaller zichtbaar omdat in de prognoses ten onrechte niet voldoende rekening werd gehouden met diverse looncomponenten, waaronder de premie voor het arbeidsongeschiktheidsfonds . Hierdoor ontstond in eerdere instantie een positiever beeld op de salarislasten. Daarnaast is er een nadeel op de Algemene uitkering, met name vanwege de decembercirculaire 2023. Vanwege de actualisatie van de maatstaf "Huishoudens met een laag inkomen" daalt de uitkeringsfactor.

Binnen programma 8 (Stadsontwikkeling) wordt het nadeel van N 2.906 voornamelijk verklaard door de grondexploitaties. Vanwege nieuwe fasering zijn (tussentijdse) winstnemingen naar achteren geschoven. Ook is een subsidie-inkomst doorgeschoven naar 2024 (N1.200 in 2023 op de baten). Deze mutaties resulteren in een incidenteel nadeel voor 2023. In de geheime bijlage Actualisatie Grondexploitaties versie Voorjaarsnota 2024 beschrijven wij de voornaamste ontwikkelingen.

Tegenover deze nadelen op programma 0 en 8 staat een voordeel op programma 6A (Sociale infrastructuur) van V 1.149. Een voordeel is ontstaan vanwege een ontvangen bijdrage voor Integraal Zorgakkoord. Wij hebben middelen SPUK IZA voor 2023 aangevraagd bij de regionale regiehouder Rotterdam. In 2023 hebben wij deze middelen ingezet voor de dekking van reeds in onze begroting geraamde uitgaven die passen binnen de doelstellingen van deze regeling SPUK IZA 2023. Deze inkomsten zijn een meevaller en zorgen voor een onderschrijding in de begroting. Deze baten zijn niet eerder in de NJN verwerkt, omdat het regioplan toen niet definitief was. Daarnaast is een voordeel ontstaan op Onderwijszorgarrangementen, vanwege de vrijval van een transitorische post (nog te betalen) uit de jaarrekening 2022. Ook is een voordeel ontstaan op Opvang ontheemden Oekraïne vanwege lagere lasten dan de ontvangen normvergoeding.

Voor een uitgebreidere toelichting verwijzen wij u naar de desbetreffende programma's.

Financiële kengetallen

Terug naar navigatie - Financiële kengetallen

Capelle aan den IJssel heeft een relatief hoog eigen vermogen, een schuldpositie die niet in de risicozone zit en een beperkte omvang van de grondexploitaties. De structurele exploitatieruimte is positief en de lokale lastendruk is laag. Hiermee kunnen wij tegenvallers opvangen. In meerjarenperspectief kan dit beeld omslaan bij sterk dalende inkomsten van het Rijk en toenemende lasten vanwege investeringen en rentekosten. Zie hiervoor de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing. Deze kengetallen zijn een momentopname. In de Voorjaarsnota 2024 wordt het meerjarenbeeld tot en met 2032 weergegeven.

Financiële ratio's Rekening 2022 Begroting 2023 Voorjaarsnota 2023 Najaarsnota 2023 Rekening 2023
1a netto schuldquote 17,0% 39,0% 22,3%
1b netto schuldquote gecorrigeerd voor verstrekte leningen 16,8% 39,0% 31,8% 21,4% 21,4%
2 solvabiliteit 62,8% 54,4% 56,4% 61,2% 58,9%
3 grondexploitatie 1,7% -1,7% 0,1%
4 structurele exploitatieruimte 7,4% 1,2% -1,1%
5 belastingcapaciteit 79,9% 71,0% 82,9%
6 debt service coverage ratio 3,3 1,5 1,0
7 afschrijvingsratio 3,3% 3,6% 3,3%
Signaleringswaarden provincie Zuid Holland voor ratio's Categorie A minst risicovol Categorie B neutraal Categorie C meest risicovol
1a netto schuldquote <90% 90-130% >130%
1b netto schuldquote gecorrigeerd voor verstrekte leningen <90% 90-130% >130%
2 solvabiliteit >50% 20-50% <20-50%
3 grondexploitatie <20% 20-35% >35%
4 structurele exploitatieruimte >0% 0% <0%
5 belastingcapaciteit <95% 95-105% >105%

Rechtmatigheid

Terug naar navigatie - Rechtmatigheid

We hebben, via de eigen (verbijzonderde) interne controle de volgende onrechtmatigheden geconstateerd:

  • De programma’s zijn voor totaal 8.027 onrechtmatig. Hiervan is 6.154 passend binnen het vastgestelde beleid van de gemeente.  
  • Eén krediet wordt overschreden met een omvang van 89.
  • Bij de Europese aanbestedingen zijn een viertal onrechtmatigheden geconstateerd met een omvang van 3.971. Deze hebben betrekking op het niet naleven van de Europese aanbestedingsregels. De grootste betreffen drie servicecomponenten voor de Oekraïne-opvang met een totale omvang van 3.607. Hiervan heeft 887 betrekking op 2024. Daarnaast is voor een omvang van 105 een onrechtmatigheid geconstateerd die het gevolg is van een vervolgopdracht waardoor de Europese drempel in 2023 is overschreden. Bij 3 inhuren zijn door verlengingen de Europese drempels overschreden. De omvang is 185. De onrechtmatigheden zijn in 2024 rechtmatig ingevuld. De servicecomponenten van de Oekraïne-opvang zijn aanbesteed of op een andere wijze ingevuld. De overige opdrachten zijn beëindigd.
  • Voor het beleid ten aanzien van Misbruik en Oneigenlijk gebruik is een onrechtmatigheid geconstateerd van 152. Dit betreft fraudevorderingen.

Voor verbonden partijen die in mandaat werken voor de gemeente moeten de geconstateerde onrechtmatigheden pro-rata worden meegenomen bij de gemeente. Voor de verbonden partijen zijn in 2023 nog geen onrechtmatigheden geconstateerd die doorwerken naar de gemeente. De jaarrekening-controle van de Gemeenschappelijke Regeling Jeugdhulp Rijnmond is echter voor het onderdeel rechtmatigheid nog niet afgerond en geeft daarom een onzekerheid voor alle deelnemende gemeenten.

Vanaf 2023 is het College verantwoordelijk voor de uitspraak over de rechtmatigheid. Een verdere toelichting staat in de paragraaf bedrijfsvoering en in het Overzicht van baten en lasten. De accountant beoordeelt de rechtmatigheidsverantwoording op getrouwheid. De geconstateerde onrechtmatigheden overschrijden de door de Raad vastgestelde 1% goedkeuringsmarge.