Programma 6 Sociaal domein

Missie

Terug naar navigatie - Missie

In Capelle werken wij aan een samenleving waarin jong en oud zich prettig voelen, vitaal zijn en veilig leven. Waarin bewoners respect hebben voor elkaar en voor elkaar klaar staan. Iedereen krijgt de kans om zich te ontwikkelen en actief mee te doen. Wij stimuleren eigen initiatief en zetten in op preventie. Waar nodig is ondersteuning, zorg en hulp, snel en zonder drempels beschikbaar, waarbij aandacht is voor het welzijn van Capellenaren op de langere termijn. 

Deelprogramma 6A Sociale infrastructuur

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen

Toeslagenaffaire
Het meldpunt Kinderopvangtoeslag ondersteunt gedupeerden van de toeslagenaffaire sinds december 2020. Eind 2023 waren er 834 (mogelijk) gedupeerden in Capelle. 
Wij hebben met 522 (mogelijk) gedupeerde ouders persoonlijk contact gehad (peildatum 31-12-2023). Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen (UHT) beoordeelt of deze personen gedupeerd zijn.
Aanmelden bij UHT als mogelijk gedupeerde ouder kon tot uiterlijk 31-12-2023. 
Er is vaak zeer intensief contact met gedupeerden. Ook komt het veel voor dat gedupeerde na het afronden van de hulpvragen terugkomen met een nieuwe hulpvraag. Hierdoor is er vaker contact tussen gedupeerden en het meldpunt Kinderopvangtoeslag.

Eind 2022 is landelijk de kindregeling opgezet. Hierdoor is de doelgroep van het meldpunt Kinderopvangtoeslag uitgebreid met alle kinderen van erkend gedupeerde ouders. Zij hebben recht op brede ondersteuning. Er zijn 1211 Capelse gedupeerde kinderen van erkend gedupeerde ouders (peildatum 31-12-2023). Dit is inclusief volwassen kinderen. 
In 2023 hebben wij met ongeveer 60 gedupeerde kinderen persoonlijk contact (gehad). Een groot deel van de kinderen is nog thuiswonend en wordt geholpen door brede ondersteuning via de gedupeerde ouder (gezin). Vanaf 16 jaar kan een kind zich zelfstandig aanmelden voor hulp van het meldpunt Kinderopvangtoeslag. 

Eind 2023 zijn ook ex-toeslagpartners toegevoegd aan de doelgroep van het meldpunt Kinderopvangtoeslag. Ook zij hebben, onder bepaalde voorwaarden, recht op brede ondersteuning van de gemeente.  De Belastingdienst geeft aan de gemeente door of er behoefte is aan ondersteuning.  Er is nog tot nu één verzoek om ondersteuning binnengekomen (peildatum 15-02-2024).

De ondersteuning van de gedupeerden ouders en kinderen vindt plaats in samenwerking met Stichting Welzijn Capelle (SWC). SWC ondersteunt gedupeerden met algemeen en financieel maatschappelijk werk en de begeleiding van de Steungroep Toeslagen.
De aanvragen voor maatwerkvergoedingen zijn sterk toegenomen in 2023. Onder andere door de bekendheid van de regeling, maar ook door de lange wachttijden bij de beoordelingsprocessen van de Belastingdienst. Het is een voortdurende zoektocht naar de balans tussen maatwerk en gelijkwaardigheid, ruimhartigheid en noodzakelijkheid. Daarnaast neemt de complexiteit van de hulpvragen toe en is er intensieve inzet van de gemeente en SWC nodig.

Regenbooggemeenten
Op 29 september 2023 is door ons de intentieverklaring Regenboogsteden getekend. Hiermee blijven wij ook gedurende de periode 2023 - 2026 een Regenbooggemeente. Om hier uitvoering aan te geven is een nieuwe uitvoeringsagenda voor deze periode vastgesteld. 

Opvang Oekraïense ontheemden 
In de loop van 2023 is de locatie op Riviumboulevard uitgebreid naar een locatie met 280 opvangplekken met een praktisch maximum van circa 250 mensen. Op 31 december 2023 worden op deze locatie 209 Oekraïense ontheemden opgevangen. Op verzoek van het Rijk om de opvangcapaciteit voor Oekraïners te vergroten, wordt in de loop van 2024 de maximale capaciteit voor deze locatie uitgebreid naar 280 opvangplekken. Ook zijn 94 Oekraïense ontheemden opgevangen door gastgezinnen op andere plekken in onze gemeente.

Wat willen wij bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen wij bereiken?

Veilig, gezond en kansrijk opgroeien

Terug naar navigatie - Veilig, gezond en kansrijk opgroeien

Wat hebben wij gedaan?

Kaderstellende beleidsnota's

Terug naar navigatie - Kaderstellende beleidsnota's

Gemeenteraad:

  • Jeugdnota 2021-2024 Basis voor Groei (BBV 478782 mei 2021);
  • Verlengen Visie vrijwillige inzet 2017-2020: oog voor elkaar in Capelle (RV 484311 juni 2021);
  • Verordening Maatschappelijke Ondersteuning 2020 (BBV 64243 december 2019);
  • Beleidskader maatschappelijke ondersteuning en gezondheid 2021-2024 (BBV 570182 september 2021);
  • Visie 'Buurtwerk nieuwe stijl – op weg naar het huis van de wijk' (BBV 826639 november 2016);
  • Meerjaren Perspectief Vastgoed 2019 (BBV 1091427 juni 2019).

College van B&W:

  • Doorontwikkeling van wijkgericht naar opgavengericht werken (BBV 952389 december 2017);
  • Visie op vrijwillige inzet 'Oog voor elkaar in Capelle' (BBV 838000 december 2016);
  • Capelle: Voor Elkaar! Transformatie Sociaal Domein 2.0: over innovatie en partnerschap (BBV 109715 december 2019).

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen

Zie voor een totaaloverzicht van de partijen waarin de gemeente een bestuurlijk en een financieel belang heeft de paragraaf Verbonden partijen.

Stichting Welzijn Capelle
Maatschappelijke effecten
Wij streven naar een samenhang en afstemming tussen welzijn en zorg en een integrale wijkaanpak binnen het sociaal domein.

Doelstelling voor programma
Wij willen Capellenaren helpen zelfredzaam te zijn en hen ruimte bieden voor het uitvoeren van eigen initiatief. 

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Omschrijving Begroting 2023 Wijziging Totaal Rekening 2023 Verschil 2023
Begroting 2023 Begroting 2023
Lasten N18.655 N8.867 N27.523 N26.594 V929
Baten V3.544 V8.900 V12.443 V13.459 V1.016
Saldo van baten en lasten N15.111 V33 N15.080 N13.135 V1.945
Mutaties reserves:
Reserve eenmalige uitgaven V35 N232 N197 N993 N795
Totaal mutaties reserves V35 N232 N197 N993 N795
Resultaat N15.076 N199 N15.277 N14.128 V1.150

Analyse verschil Begroting 2023 naar Rekening 2023

Terug naar navigatie - Analyse verschil Begroting 2023 naar Rekening 2023
Omschrijving Lasten Baten Saldo Mutatie Reserves Resultaat
1 Ontvangen bijdrage Integraal Zorgakkoord V623 V623 V623
2 Onderwijszorgarrangementen V281 V281 V281
3 Opvang ontheemden Oekraïne V429 V485 V914 N660 V254
4 Toeslagenproblematiek V148 N148 N0 N0
5 Wijk Overleg Platforms V95 V95 N95 N0
6 Overige verschillen N24 V56 V32 N40 N8
Totaal V929 V1.016 V1.945 N795 V1.150

Toelichting op de grootste resultaatverschillen

Toelichting op de grootste verschillen
1 Ontvangen bijdrage Integraal Zorgakkoord: Op basis van de regionale uitwerking van het Integraal Zorgakkoord door Rotterdam, Krimpen en Capelle in het regioplan ‘Samen zorgen voor morgen’ hebben wij middelen SPUK IZA voor 2023 aangevraagd bij de regionale regiehouder Rotterdam. Ten behoeve van 2023 heeft Capelle daarvoor middelen ontvangen ten behoeve van preventie, welzijn en zorg. In 2023 mogen we deze middelen nog inzetten voor de dekking van reeds in onze begroting geraamde uitgaven die passen binnen de doelstellingen van deze regeling SPUK IZA 2023. Deze inkomsten zijn incidenteel en zorgen voor een onderschrijding in de begroting. Deze baten zijn niet eerder in de NJN verwerkt, omdat het regioplan toen niet definitief was.
2 Onderwijszorgarrangementen: De uitvoering van het beleid voor deze arrangementen verloopt minder snel dan was gepland, waardoor er middelen zijn overgebleven. Deels betreft dit ook middelen die bij de jaarrekening 2022 waren doorgeschoven naar 2023, maar waarvoor geen kosten zijn gekomen in 2023.
3 Opvang ontheemden Oekraïne: De onderschrijding wordt verklaard door lagere lasten dan de ontvangen normvergoeding. Ook viel de exploitatievergoeding hoger uit dan begroot. Van dit voordeel is 660K via de reserve eenmalig doorgeschoven naar 2024 voor kosten die in 2024 gemaakt gaan worden. Daarnaast is besloten om de derde verdieping van de opvanglocatie in het Rivium om te bouwen voor de opvang van ontheemden. Voor de kosten wordt een aanvullende uitkering van het Rijk ontvangen. Aangezien het besluit tot verbouw van de 3e verdiepingen na de opstelling van de Najaarsnota 2023 is genomen is dit niet begroot.
4 Toeslagenproblematiek: De maatwerkvoorziening is lager uitgevallen dan waar in de begroting rekening mee is gehouden. De aanvragen en de omvang daarvan zijn lastig in te schatten. Het betreft een open einde regeling, dat wil zeggen dat er geen budgetplafond tegenover staat. Tegenover de lagere uitgaven staan dan ook de lagere inkomsten vanuit het Rijk.
5 Wijk Overleg Platforms: De begroting voor de Wijk Overleg Platforms (WOP) is gebaseerd op een vast bedrag per inwoner. Dit budget wordt bij de VJN en NJN niet aangepast omdat de WOP's hier recht op hebben. Pas aan het einde van het boekjaar is bekend wat exact is besteed. Niet besteed budget in 2023 wordt voor maximaal 50% van het totale budget overgeheveld naar het volgende jaar via de reserve eenmalige uitgaven.

Deelprogramma 6B Werk en Inkomen (Participatiewet)

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen

Toekomstverkenning Promen
In 2023 is de evaluatie van het Hoofdlijnenakkoord 2017-2024 afgerond. De volgende fase is de verkenning naar de toekomst van het sociaal ontwikkelbedrijf Promen. Daarbij betrekken wij de voornemens van het Rijk om de lokale infrastructuur van de sociaal ontwikkelbedrijven duurzaam in te richten. Meer duidelijkheid over deze voornemens volgt bij de voorjaarsbesluitvorming van het Rijk. Wij zullen uw raad nog tijdens het proces informeren over de planning en voortgang van deze verkenning en u betrekken bij de besluitvorming. 

Pilot basisbanen (Capels akkoord)
In 2023 is een vooronderzoek uitgevoerd naar basisbanen. Besluitvorming over de pilot vindt plaats in 2024. 

Basisdienstverlening schulddienstverlening  
Op 16 november 2023 informeerde Minister Schouten de Tweede Kamer over het verbeterplan voor de schulddienstverlening. Het verbeterplan richt zich onder andere op de versterking van  basisdienstverlening, om te zorgen voor kleinere verschillen in het aanbod tussen gemeenten en daarnaast richt het verbeterplan zich erop dat meer inwoners (betere) hulp bij schulden krijgen. Gemeenten ontvangen al budget voor het vormgeven van de schuldenaanpak. Aanvullend hierop stelt het Rijk vanaf 2024 structureel  40 miljoen beschikbaar.

Lidmaatschap NVVK GR IJsselgemeenten
GR IJsselgemeenten Sociale Zaken is per 1 januari 2024 aangesloten bij de NVVK (Nederlandse Vereniging voor Volkskrediet), de branchevereniging voor de schuldhulpverlening. Dit houdt in dat de GR aan de kwaliteitseisen voor schuldhulpverlening voldoet. Het proces tot toetreding is gestart in 2022, met eind 2023 een audit met een positief resultaat. 

Wat willen wij bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen wij bereiken?

Armoede voorkomen en bestrijden

Terug naar navigatie - Armoede voorkomen en bestrijden
JS23 - Individuele verstrekking Bijzondere Bijstand

Aantal individuele verstrekking Bijzondere Bijstand.

Toelichting

De verstrekkingen blijven achter bij de verwachting. De verwachting is opgesteld medio 2022, in een periode waarin er veel onzekerheid was over de economische ontwikkelingen. Achteraf bezien is het meegevallen, mede vanwege een aantal koopkracht ondersteunende maatregelen van het Rijk.

Bron: GR IJsselgemeenten - Sociale Zaken
Boekwerk 2020 2021 2022 2023
Verwachtingswaarde 12.143 10.848 10.848 13.000
Jaarrekening 10.912 12.071 11.032 10.244

JS23 - Kinderen in uitkeringsgezin (landelijke indicator)

Percentage kinderen tot 18 jaar dat in een gezin leeft dat van een bijstandsuitkering moet rondkomen. Bijstandshuishouden is een huishouden waarvan minimaal één lid een bijstandsuitkering ontvangt. Onder bijstand verstaan wij hier uitkeringen aan huishoudens op grond van de Wet werk en bijstand (WWB tot 2015), de Participatiewet (vanaf 2015) en het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen 2004 (Bbz). Eenheid: %.

Toelichting

De landelijke indicator over 2023 is begin mei 2024 nog niet beschikbaar op Waarstaatjegemeente.nl. De Capelse indicator over 2023 is ook nog niet bekend.

Bron: waarstaatjegemeente.nl (CBS-jeugd)
Regio 2020 2021 2022 2023
Verwachtingswaarde 10,5% 10,5% 10,5% 10,5%
Capelle aan den IJssel 9,0% 10,0% 8,0%
Nederland 6,0% 6,0% 6,0%

Wat hebben wij gedaan?

Problematische schulden onder Capellenaren voorkomen en terugdringen

Terug naar navigatie - Problematische schulden onder Capellenaren voorkomen en terugdringen
JS23 - Huishoudens met geregistreerde problematische schulden

Aantal huishoudens met geregistreerde problematische schulden.

Toelichting:

In Capelle aan den IJssel heeft per einde 2022 12,7% van de huishoudens problematische schulden. In heel Nederland is dat 8,8%.  Het feitelijk cijfer voor Capelle per eind 2023 is bij het opmaken van deze jaarrekening niet bekend, omdat deze cijfers nog ontbreken bij het CBS.

Bron: dashboard CBS huishoudens met geregistreerde problematische schulden
Boekwerk 2022 2023
Verwachtingswaarde 3.690 4.000
Jaarrekening 4.030

Wat hebben wij gedaan?

Iedere Capellenaar werkt en/of participeert naar vermogen

Terug naar navigatie - Iedere Capellenaar werkt en/of participeert naar vermogen
JS23 - Uitkeringsgerechtigden ultimo jaar

Aantal uitkeringsgerechtigden ultimo jaar.

Toelichting

Het aantal uitkeringsgerechtigden is in 2023 licht toegenomen met iets meer dan 1% en daarmee gelijk aan de landelijke toename van het aantal bijstandsgerechtigden. 

Bron: GR IJsselgemeenten - Sociale Zaken
Boekwerk 2020 2021 2022 2023
Verwachtingswaarde 2.011 2.069 2.069 1.750
Jaarrekening 1.851 1.754 1.651 1.670

JS23 - Bijstandsgerechtigden dat uitstroomt naar werk

Alle (deeltijd) uitstroom teruggerekend naar volledige uitstroom. Eenheid: FTE.

Toelichting

Vanwege de krapte op de arbeidsmarkt is de instroom in de bijstand beperkt. Het bestand bestaat steeds meer uit personen met een langere afstand tot de arbeidsmarkt waarbij het langer duurt voordat zij uitstromen. Daardoor daalt ook de uitstroom.

Bron: GR IJsselgemeenten - Sociale Zaken
Boekwerk 2020 2021 2022 2023
Streefwaarde 350 280 315 250
Jaarrekening 177 250 235 183

JS23 - Toewijzing aantal aanvragen uitkering

Percentage toewijzing aantal aanvragen uitkering na poortwachtersfunctie. Geen vooraf ingestelde waarde. Eenheid: %.

Toelichting

De poortwachtersfunctie is bedoeld om onterechte instroom van nieuwe klanten te beperken en het naleven van regels in de aanvraagfase te bevorderen door goede informatievoorziening en een snelle beoordeling van de aanvraag. Het percentage toegekende uitkeringen is in 2023 wat hoger dan gebruikelijk, wij gaan voorlopig niet uit van een trend.

Bron: GR IJsselgemeenten - Sociale Zaken
Boekwerk 2020 2021 2022 2023
Jaarrekening 48% 52% 51% 62%

JS23 - Garantiebanen (cumulatief)

Aantal garantiebanen (cumulatief). Wij nemen geen verwachtingswaarde op, omdat wij werken op basis “van aanvraag”. 

Toelichting

Het aantal garantiebanen is conform het budget wat wij in 2023 ontvingen van het Rijk.

 

Bron: GR IJsselgemeenten - Sociale Zaken
Boekwerk 2022 2023
Jaarrekening 100 107

JS23 - Plaatsingen Beschut Werk

Aantal plaatsingen Beschut Werk. Wij kunnen geen vooraf ingestelde waarde opnemen, omdat de taakstelling pas in het 4e kwartaal, voorafgaand aan het jaar waarop de taakstelling betrekking heeft, bekend wordt gemaakt. 

Toelichting

Wij hebben in 2023 voldaan aan de taakstelling beschut werk.

Bron: GR IJsselgemeenten - Sociale Zaken
Boekwerk 2022 2023
Jaarrekening 47 50

JS23 - SE’s (Standaard Eenheid) sociale werkvoorziening van 36 uur per week

Aantallen SE’s (Standaard Eenheid) sociale werkvoorziening van 36 uur per week.

Toelichting

Er is sinds 2015 geen instroom meer mogelijk in de WSW.  Uitstroom wordt veroorzaakt door pensionering, uitstroom naar de WIA en verhuizing. Deze laatste twee oorzaken zijn niet te voorspellen, waardoor de realisatie afwijkt van de verwachting.

Bron: GR Promen
Boekwerk 2020 2021 2022 2023
Verwachtingswaarde 240,0 202,0 190,0 179,0
Jaarrekening 209,3 199,8 185,0 164,3

JS23 - Bijstandsgerechtigden die zich ontwikkelen op de participatieladder

Aantal bijstandsgerechtigden dat zich ontwikkelt zich op de participatieladder.

Toelichting

De Participatieladder meet de mate van participatie en ontwikkeling van een persoon op een schaal van 1 (geïsoleerd leven) tot 6 (betaald werk). We zien een groeiend aantal klanten met een grote afstand tot de arbeidsmarkt, die meer tijd nodig hebben om een trede op de participatieladder te stijgen.

Bron: GR IJsselgemeenten - Sociale Zaken
Boekwerk 2021 2022 2023
Streefwaarde - 150 260
Jaarrekening 260 278 224

JS23 - Inburgeringstrajecten asielmigranten

Aantal gestarte inburgeringstrajecten asielmigranten (Wi 2021).

Toelichting

Het aantal inburgeringstrajecten voor asielmigranten hangt af van het aantal gehuisveste volwassen statushouders in de gemeente. De overheid maakt per half jaar de taakstelling bekend aan de gemeenten. De streefwaarde is daarom slecht te voorspellen. Het aantal te huisvesten statushouders neemt toe en daarmee het aantal inburgeringstrajecten. 

Bron: Stichting Welzijn Capelle
Boekwerk 2022 2023
Streefwaarde 32 70
Jaarrekening 46 92

JS23 - Inburgeringstrajecten gezinsmigranten

Aantal gestarte inburgeringstrajecten gezinsmigranten (Wi 2021).

Toelichting

Tot 2020 was er een  stabiele instroom van gezinsmigranten van ongeveer 50 migranten per jaar. De stijging in 2023 kan veroorzaakt zijn door meer aanvragen maar ook door een inhaalslag van de IND.

Bron: Stichting Welzijn Capelle
Boekwerk 2022 2023
Streefwaarde 45 50
Jaarrekening 35 84

JS23 - Tevredenheid van klanten van de GR IJsselgemeenten onderdeel Sociale Zaken

Het betreft een tweejaarlijks onderzoek (oneven jaren). Eenheid: rapportcijfer.

Toelichting
In het klanttevredenheidsonderzoek 2023 kreeg Sociale Zaken IJsselgemeenten een 7,8. Klanten zijn vooral tevreden over besluitvorming, afspraken nakomen en informatievoorziening. Ze prijzen de vriendelijkheid en begrip van het personeel. Verbeterpunten zijn de snelheid van contact en het starten van de hulpverlening.

Bron: klanttevredenheidsonderzoek
Boekwerk 2019 2021 2023
Streefwaarde 7,0 7,0 7,3
Jaarrekening 7,4 7,3 7,8

JS23 - Tevredenheid van klanten over het aanvragen en verkrijgen van een bijstandsuitkering

De bewonersenquête vindt in de oneven jaren plaats. Eenheid: % tevreden en zeer tevreden.

Toelichting

Het aantal respondenten bij deze vraag was in 2023 zeer laag. De onbetrouwbaarheidsmarge van de uitkomst is groot.

Bron: bewonersenquête
Boekwerk 2017 2019 2021 2023
Streefwaarde 80% 70% 80% 80%
Jaarrekening 68% 94% 80% 100%

JS23 - Banen (landelijke indicator)

Onder een baan verstaan wij een vervulde positie. Het gaat hier om zowel fulltimers, parttimers als uitzendkrachten. Eenheid: het aantal banen per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15 tot en met 64 jaar.

Toelichting

De landelijke indicator over 2023 is begin mei 2024 nog niet beschikbaar op Waarstaatjegemeente.nl.  De Capelse indicator over 2023 is ook nog niet bekend.

Bron: waarstaatjegemeente.nl (CBS Bevolkingsstatistiek / LISA - bewerking ABF Research)
Regio 2020 2021 2022 2023
Verwachtingswaarde 845,0 845,0 830,0 825,0
Capelle aan den IJssel 818,7 815,7 697,1
Nederland 796,2 805,5 704,0

JS23 - Netto arbeidsparticipatie (landelijke indicator)

Het percentage van de werkzame beroepsbevolking ten opzichte van de (potentiële) beroepsbevolking. Eenheid: %.

Toelichting

Het verschil met het landelijke percentage is vanaf 2021 gelijk gebleven op 1,9%

Bron: waarstaatjegemeente.nl (CBS - Arbeidsdeelname)
Regio 2020 2021 2022 2023
Streefwaarde 66,0% 65,0% 66,0% 68,5%
Capelle aan den IJssel 67,0% 68,5% 70,3% 71,2%
Nederland 69,6% 70,4% 72,2% 73,1%

JS23 - Re-integratievoorzieningen (landelijke indicator)

Het aantal re-integratievoorzieningen per 10.000 inwoners in de leeftijd van 15-64 jaar. 

Toelichting

Op waarstaatjegemeente.nl staan waarden van 2020 die fors afwijken van de cijfers die voorheen gepubliceerd zijn. De bron en de eenheid is echter niet aangepast. Wij zijn hierover in gesprek met waarstaatjegemeente.nl. 

Bron: waarstaatjegemeente.nl (CBS - Participatiewet)
Regio 2020 2021 2022 2023
Verwachtingswaarde 600,0 500,0 320,0 320,0
Capelle aan den IJssel 309,5 314,7 353,6 334,1
Nederland 199,1 197,7 197,7 191,5

JS23 - Jeugdwerkloosheid (landelijke indicator)

Personen van 16 t/m 22 jaar die als werkzoekende staan ingeschreven bij het UWV WERKbedrijf en tegelijkertijd geen baan hebben als werknemer volgens de Polisadministratie. Eenheid: %.

Toelichting

De landelijke indicator over 2023 is begin mei 2024 nog niet beschikbaar op Waarstaatjegemeente.nl. De Capelse indicator over 2023 is ook nog niet bekend.

Bron: waarstaatjegemeente.nl (CBS Jeugd)
Regio 2020 2021 2022 2023
Verwachtingswaarde 2,0% 2,0% 2,0% 2,0%
Capelle aan den IJssel 2,0% 1,0% 1,0% -
Nederland 2,0% 2,0% 1,0% -

JS23 - Bijstandsuitkeringen (landelijke indicator)

Het gaat hier om het aantal personen met een uitkering op grond van de Wet werk en bijstand (WWB, t/m 2014) en de Participatiewet (vanaf 2015). De uitkeringen (leefgeld) aan personen in een instelling, de elders verzorgden, zijn niet inbegrepen. Ook de uitkeringen aan dak- en thuislozen zijn niet inbegrepen. Eenheid: per 10.000 inwoners.

Toelichting

Hoewel het aantal uitkeringsgerechtigden in 2023 licht is gestegen, is de bijstandsdichtheid gedaald. Capelle heeft een structureel hogere bijstandsdichtheid dan het landelijk gemiddelde, maar lager dan het gemiddelde in Zuid-Holland (440 in 2023).

Bron: waarstaatjegemeente.nl (CBS - Participatiewet)
Regio 2020 2021 2022 2023
Verwachtingswaarde 510,0 510,0 500,0 500,0
Capelle aan den IJssel 489,7 512,9 440,0 420,0
Nederland 459,7 431,2 370,0 340,0

Kaderstellende beleidsnota's

Terug naar navigatie - Kaderstellende beleidsnota's

Gemeenteraad:

  • Verordening kwijtscheldingsregeling gemeentelijke belastingen 2021 (BBV 354576 december 2020);
  • Verordening Individuele studietoeslag Participatiewet Capelle aan den IJssel 2019 (BBV 1077894 april 2019);
  • Verordening Adviesraad Sociaal Domein Capelle aan den IJssel 2018 (BBV 943146 november 2017);
  • Re-integratieverordening Participatiewet 2023 (BBV 1055891/juli 2023);
  • Verordening persoonsgebonden budget begeleid werken Wsw Capelle aan den IJssel 2015 (BBV 741913 januari 2016);
  • Afstemmingsverordening Participatiewet (BBV 600697 december 2014);
  • Verordening Individuele inkomenstoeslag Capelle aan den IJssel 2015 (BBV 601399 december 2014);
  • Verordening Tegenprestatie Participatiewet 2016 (BBV 603134 december 2014);
  • Verordening verrekening bestuurlijke boete bij recidive Capelle aan den IJssel 2013 (BBV 602243 december 2014);
  • Handhavingsverordening WWB, WIJ, IOAW en IOAZ Capelle aan den IJssel 2011. (BBV 222140, september 2011);
  • Verordening beslistermijn schuldhulpverlening  (BBV 392710/maart 2021).

College van B&W:

  • Actieplan Schuldenaanpak Jongeren 2023 - 2024 ( BBV 1009409 10 januari 2023);
  • Actieplan Veranderopgave Inburgering 2020-2021 (BBV 348649, december 2020);
  • Capelle: Voor Elkaar! Transformatie Sociaal Domein 2.0: over innovatie en partnerschap (BBV 109715 december 2019);
  • Actieplan schulden aanpakken in Capelle (BBV 87442 oktober 2019).
  • Beleidskader aanpak armoede en schulden 2021-2024 'Doen wat werkt' (BBV 508689 juli 2021);
  • Meerjarenbeleidskader Werk en inkomen 2021-2024 'Zeker in Capelle!'( BBV 487975 juli 2021);
  • Beleidsregels eenmalige energietoeslag 2023 (BBV 1285273, november 2023);
  • Beleidsregels Schuldhulpverlening (BBV 471929, september 2012).

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen

Zie voor een totaaloverzicht van de partijen waarin de gemeente een bestuurlijk en een financieel belang heeft de paragraaf Verbonden partijen.

Gemeenschappelijke Regeling Promen
Maatschappelijke effecten
Behartigen belangen deelnemende gemeenten op het gebied van sociale werkvoorziening en re-integratie.

Doelstelling voor programma
Het bieden van voorzieningen in een aangepaste werkomgeving aan mensen met een arbeidsbeperking  met een Wsw-indicatie, die niet gericht zijn op doorstromen naar arbeid en het bieden van re-integratietrajecten, beschut werk en garantiebanen in het kader van de Participatiewet.

Gemeenschappelijke Regeling IJsselgemeenten
Maatschappelijke effecten
De regeling wordt getroffen ter behartiging van de sturing en beheersing van ondersteunende processen en van uitvoeringstaken van de deelnemers.

Doelstelling voor programma
Het voorzien in middelen van bestaan voor Capellenaren die daar tijdelijk niet in kunnen voorzien (inkomens- en bijstandsvoorzieningen).

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Omschrijving Begroting 2023 Wijziging Totaal Rekening 2023 Verschil 2023
Begroting 2023 Begroting 2023
Lasten N53.131 N6.108 N59.241 N58.438 V803
Baten V35.551 N1.846 V33.704 V33.944 V240
Saldo van baten en lasten N17.580 N7.954 N25.537 N24.494 V1.043
Mutaties reserves:
Algemene reserve N0 V1.809 V1.809 V795 N1.014
Reserve eenmalige uitgaven N0 N656 N656 N656 N0
Totaal mutaties reserves N0 V1.153 V1.153 V139 N1.014
Resultaat N17.580 N6.801 N24.384 N24.355 V29

Analyse verschil Begroting 2023 naar Rekening 2023

Terug naar navigatie - Analyse verschil Begroting 2023 naar Rekening 2023
Omschrijving Lasten Baten Saldo Mutatie Reserves Resultaat
1 Uitgaven BUIG N706 N62 N768 N768
2 Besteding armoedebeleid en JSF/JCF IZA Spuk V309 V309 V309
3 Resultaat 2023 GR IJsselgemeenten - SoZa V233 V233 V233
4 BTW re-integratiegelden V164 V164 V164
5 Arbeidsparticipatie V142 V142 V142
6 Inburgering N94 N94 N94
7 Promen N93 N93 N93
8 Kwijtscheldingen V86 V86 V86
9 Kringloop V83 V83 V83
10 Armoedebeleid / Energietoeslag minima V949 V3 V952 N1.014 N62
11 Overige verschillen V31 N2 V29 V29
Totaal V803 V240 V1.043 N1.014 V29

Toelichting op de grootste resultaatverschillen

Toelichting op de grootste verschillen
1 In de begroting 2023 is er een tekort op de uitgaven voor bijstandsuitkeringen, ondanks dat onze gemeente net als voorgaande jaren een substantieel overschot heeft op het BUIG-budget dat zij ontvangt van het Rijk. Het verwachte voordeel is lager door een stijging van 1% van de uitkeringsdossiers en een verhoging van het uitkeringsbedrag. Het gemiddelde bedrag per uitkering is gestegen door hogere bijstandsnormen als gevolg van de verhoging van het wettelijk minimumloon en de uitstroom van klanten met parttimebanen en een kleine aanvullende uitkering doordat zij meer uren werken.
2 Besteding armoedebeleid en JSF/JCF IZA Spuk: Er is in 2023 via de Gemeente Rotterdam de SPUK IZA ontvangen, deze is bestemd en ingezet om de gezondheid van jongeren geestelijke en lichamelijke te bevorderen.
3 Resultaat 2023 GR IJsselgemeenten - SoZa: De lagere lasten van het onderdeel SoZa worden vooral veroorzaakt door een saldo van lagere personeelskosten en hogere algemene kosten.
4 Btw teruggave re-integratiegelden: Op re-integratietrajecten kan de BTW volledig teruggevraagd worden. In de tussentijdse prognoses was hiermee geen rekening gehouden, dit levert een voordeel op in realisatie.
5 Arbeidsparticipatie: De lasten voor WIW dienstbetrekkingen waren in realisatie lager dan begroot. De WIW is een oude regeling waar al jaren alleen maar uitstroom op is, de begroting 2023 was nog niet volledig aangepast op het lager aantal gebruikers.
10 Armoedebeleid / Energietoeslag minima: In 2023 zijn de aanvragen Energietoeslag ingediend waarop de toekenning en uitbetalingen in 2024 plaats vinden

Deelprogramma 6C Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen

Wachttijden Wmo
De wachttijden voor het in behandeling nemen van meldingen is 4 weken. Dit is ruim binnen de wettelijke termijn van 6 weken, waarbij de kwaliteit onverminderd van niveau is. 

Toezicht op rechtmatigheid & ombuigingsmaatregelen
In de Begroting 2024 is als besparingsmaatregel op de Wmo een intensivering van het toezicht op rechtmatigheid opgenomen. Ook op basis van informatie van VNG Naleving is de verwachting dat 2%-5% van de bestedingen in het sociaal domein onrechtmatig is. Toezicht is niet alleen een financiële kosten-batenafweging. Het is ook een belangrijke waarborg voor rechtmatige en kwalitatieve ondersteuning voor de Capellenaren. In 2023 is een uitvoeringsplan opgesteld die aansluit op het handhavingsbeleidsplan "Toezicht en handhaving Wmo 2015 en Jeugdwet 2021-2024" (zaaknummer 605565). In de collegebrief  (december 2023/158) bent u geïnformeerd over de intensivering van het toezicht op rechtmatigheid op de Wmo. Ook bent u door de collegebrief (december 2023/151) geïnformeerd over de voortgang van de implementatie van de ombuigingsmaatregelen. Hiermee voldoen wij aan de toezegging om u in ieder P&C document over de voortgang van de ombuigingsmaatregelen te informeren. 

 

Wat willen wij bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen wij bereiken?

Snelle, tijdige en passende ondersteuning

Terug naar navigatie - Snelle, tijdige en passende ondersteuning
JS23 - Wmo-cliënten met een maatwerkarrangement (landelijke indicator)

Aantal per 10.000 inwoners in de betreffende bevolkingsgroep. Een maatwerkarrangement is een vorm van specialistische ondersteuning binnen het kader van de Wmo. Voor de Wmo-gegevens geldt dat het referentiegemiddelde gebaseerd is op 327 deelnemende gemeenten.

Toelichting

De landelijke indicator over heel 2023 was begin mei 2024 nog niet beschikbaar op Waarstaatjegemeente.nl. 

Bron: waarstaatjegemeente.nl (CBS - Monitor Sociaal Domein Wmo)
Regio 2020 2021 2022
Verwachtingswaarde 640 690 700
Capelle aan den IJssel 690 710 720
Nederland 700 713 700

Wat hebben wij gedaan?

Kaderstellende beleidsnota's

Terug naar navigatie - Kaderstellende beleidsnota's

Gemeenteraad:

  • Regionaal Beleidsplan Maatschappelijke Ontwikkeling en Beschermd Wonen 2022-2026 (BBV 658216 december 2021);
  • Verordening Maatschappelijke Ondersteuning 2023 (RV 974434 december 2022).

College van B&W:

  • Uitvoeringsplan Wonen op maat (BBV 740034 mei 2022);
  • Beleidskader maatschappelijke ondersteuning en gezondheid 2021-2024 (BBV 570182 september 2021);
  • Capelle: Voor Elkaar! Transformatie Sociaal Domein 2.0: over innovatie en partnerschap (BBV 109715 december 2019).

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen

Zie voor een totaaloverzicht van de partijen waarin de gemeente een bestuurlijk en/of een financieel belang heeft de paragraaf Verbonden partijen.

Leger des Heils
Maatschappelijke effecten
Het Leger des Heils biedt begeleid wonen voor jongvolwassenen. De deelnemers krijgen begeleiding op verschillende leefgebieden, zoals sociale vaardigheden, woonvaardigheden, financiën en veiligheid. De begeleiding is gericht op bevordering van de zelfredzaamheid.

Doelstelling voor programma
Het in stand houden van de woonvoorziening begeleid wonen.

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Omschrijving Begroting 2023 Wijziging Totaal Rekening 2023 Verschil 2023
Begroting 2023 Begroting 2023
Lasten N19.710 N59 N19.769 N20.717 N948
Baten V476 V103 V579 V632 V53
Saldo van baten en lasten N19.234 V44 N19.190 N20.085 N895
Mutaties reserves:
Reserve schuldhulpverlening N0 V83 V83 V91 V8
Reserve eenmalige uitgaven N0 N89 N89 N89 N0
Totaal mutaties reserves N0 N6 N6 V2 V8
Resultaat N19.234 V38 N19.196 N20.083 N887

Analyse verschil Begroting 2023 naar Rekening 2023

Terug naar navigatie - Analyse verschil Begroting 2023 naar Rekening 2023
Omschrijving Lasten Baten Saldo Mutatie Reserves Resultaat
1 Woon- en vervoersvoorzieningen N724 V2 N722 N722
2 Wmo-diensten N412 V41 N371 N371
3 Begeleiding V263 V263 V263
4 Dagbesteding N98 N98 N98
5 Overige verschillen V23 V10 V33 V8 V41
Totaal N948 V53 N895 V8 N887

Toelichting op de grootste resultaatverschillen

Toelichting op de grootste verschillen
1 Woon- en vervoersvoorzieningen: De uitgaven zijn gestegen, voornamelijk als gevolg van prijsstijgingen bij de leveranciers en een groter aantal verstrekkingen vergeleken met 2022. Een aantal van deze verstrekkingen was niet bekend bij de najaarsnota. Zo zijn in het vierde kwartaal bijzondere woningaanpassingen (o.a. woonhuislift, douchebrandcard) van in totaliteit 100 verstrekt. Inzet van deze kostbare voorzieningen was noodzakelijk vanwege een complexe casus. De combinatie van deze factoren heeft geleid tot een toename van de totale uitgaven.
2 Wmo-diensten: verhoogde verzilvering. De stijging in uitgaven voor begeleiding en huishoudelijke ondersteuning komt door een verhoogde verzilvering van de verstrekkingen (2,5% hoger dan 2022), wat op zijn beurt voortkomt uit een afname van de wachtlijsten bij zorgaanbieders. Onze inwoners zijn eerder dan verwacht geholpen. Deze vermindering in wachtlijsten bij de zorgaanbieders op het gebied van begeleiding en huishoudelijke ondersteuning is tegen de verwachting in, omdat in algemene zin nog steeds sprake is van een landelijke arbeidsmarktkrapte binnen dit werkterrein. Het heeft geresulteerd in een toename van de uitgaven op dit terrein. De toename in verzilvering heeft met name plaatsgevonden in het 4e kwartaal, een ontwikkeling die niet werd voorzien in de najaarsnota.
3 Begeleiding: Er zijn in 2023 minder indicaties geweest voor individuele begeleiding en PGB aanvragen

Deelprogramma 6D Jeugdzorg

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen

Kostenbeheersing
De kosten voor de jeugdhulp zijn in 2023 verder gestegen. Om de jeugdhulp betaalbaar en van goede kwaliteit te houden is een aantal maatregelen genomen, zoals het werken met praktijkondersteuners bij een aantal huisartsen, en zijn regionaal en lokaal (project taakstelling jeugdhulp) meerdere maatregelen in voorbereiding. In 2024 zullen deze maatregelen met uw raad besproken worden.

Hervormingsagenda Jeugd
Daarnaast is na meerdere keren uitstel de Hervormingsagenda Jeugd (hierna HAJ) op 19 juni 2023 vastgesteld, ondertekend en aangeboden aan de Tweede Kamer en Eerste Kamer. De HAJ bevat een groot pakket afspraken om de jeugdhulp te verbeteren en financieel houdbaar te krijgen. Landelijk, regionaal en lokaal wordt de HAJ uitgewerkt naar concrete maatregelen. In de loop van 2024 volgt landelijk een implementatieplan en uitvoeringstoets op de haalbaarheid van dit implementatieplan. Regionaal nemen wij actief deel aan de uitwerking van een aantal maatregelen zoals onderwijs en jeugdhulp. In Capelle werken wij de HAJ uit naar drie actielijnen en bijbehorende maatregelen. 

Toekomstscenario kind- en gezinsbescherming
Het Toekomstscenario kind- en gezinsbescherming omvat een nieuw meerjarig perspectief voor de jeugdbescherming op basis van integraal, systeem- en gezinsgericht (0-100) werken in een lerende omgeving en een eenvoudiger stelsel. Het gaat uit van een vast gezicht binnen het lokaal team voor een gezin of huishouden waarbij – indien nodig – lokale teams samenwerken met een nieuw op te richten regionaal veiligheidsteam. Dicht bij de gezinnen en de professionals staat zo een netwerk van specialisten met kennis van kinderen, volwassenen en specifieke uitingsvormen van geweld. In dit regionaal veiligheidsteam worden onder andere (delen van) functies ondergebracht van de gecertificeerde instellingen, Veilig Thuis en Raad voor de Kinderbescherming. Dit toekomstscenario omvat dus een verbetering van het gehele traject van zorg en ondersteuning aan kinderen, gezinnen en huishoudens, waar verschillende organisaties bij betrokken zijn. In de regio Rijnmond is in 2023 een proeftuin (eerste fase) geweest waarin een start gemaakt is met deze werkwijze; de tweede fase van de proeftuin volgt in 2024. Eind 2023 is gestart met de voorbereidingen voor het toekomstscenario in Capelle. Dit loopt door in 2024, waarbij wij onder andere de gesprekken met de verbonden partijen CJG Capelle en SWC hierover intensiveren om toe te werken naar een plan van aanpak. Duidelijkheid over de lokale financiële consequenties volgt naar verwachting in 2024.

Regiovisie huiselijk geweld en kindermishandeling Rotterdam Rijnmond
In 2023 heeft de regio Rotterdam Rijnmond de nieuwe regiovisie 'Samen de cirkel doorbreken' voor huiselijk geweld en kindermishandeling vastgesteld. Hierin heeft de regio hoofdlijnen uiteengezet over hoe de aanpak voor huiselijk geweld en kindermishandeling wordt ingericht. Deze regiovisie is een vervolg op de regiovisie ‘Geweld hoort nergens thuis’. De regiovisie staat niet op zichzelf, maar is verbonden met andere ontwikkelingsprogramma’s zoals het Toekomstscenario kind- en gezinsbescherming, de Hervormingsagenda Jeugd en het programma Preventie met Gezag. In 2024 komt de regiovisie ter vaststelling in uw raad. 

Verlagen werkdruk jeugdbescherming
In maart 2023 is met jeugdbeschermingsorganisaties (gecertificeerde instellingen) een akkoord bereikt over het verlagen van de werkdruk. Het aantal jeugdigen per jeugdbeschermer wordt in de periode 2023 en 2024 stapsgewijs verlaagd. Het algemeen bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling Jeugdhulp Rijnmond (GRJR) volgt nauwgezet de ontwikkelingen. Duidelijkheid over de financiële consequenties volgt in 2024.

Audit Jeugdbescherming Rotterdam Rijnmond (JBRR)
JBRR, één van onze gecertificeerde instellingen, heeft in 2023 de kritieke prestatie-indicatoren onvoldoende gehaald. Op 6 oktober 2023 heeft een audit van JBRR bij het Keurmerkinstituut (KMI) niet geresulteerd in een verlenging van de certificering, maar in een overbruggingscertificaat. JBRR heeft samen met de GRJR en de andere gecertificeerde instellingen een maatregelenpakket opgesteld om weer aan de certificatie-eisen te voldoen. Medio 2024 volgt een nieuwe audit. 

Afbouw gesloten jeugdhulp (jeugdhulp plus)
In Q1 van 2023 is een uitvoeringsplan opgeleverd over de afbouw van gesloten jeugdhulp. Doelstelling is nul gesloten plaatsingen in 2030. Wij zijn van mening dat de afbouw te snel gaat. Het realiseren van alternatieve hulpverlening gaat minder snel dan de af- en ombouw van gesloten plaatsingen. In individuele gevallen leidde dit tot maatwerk met hoge kosten. 

Wat willen wij bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen wij bereiken?

Snelle, tijdige en passende hulp, zorg en ondersteuning

Terug naar navigatie - Snelle, tijdige en passende hulp, zorg en ondersteuning
JS23 - Gemiddelde wachttijd tot start lokale jeugdhulp (CJG)

Eenheid: aantal weken dat een cliënt gemiddeld moet wachten voordat jeugdhulp van het CJG beschikbaar is.

Toelichting

In 2023 is de wachttijd voor het CJG gemiddeld 30 dagen geweest. Dit is de wachttijd tot het eerste contact met het CJG. De wachttijd is een gemiddelde omdat binnen de wachttijd geprioriteerd wordt. Cliënten kunnen ook langer dan 30 dagen wachten.

Bron: Centrum Jeugd en Gezin (CJG)
Boekwerk 2023
Verwachtingswaarde 6
Jaarrekening 4

JS23 - Jongeren met jeugdhulp (landelijke indicator)

Deze indicator betreft het percentage jongeren tot 18 jaar met jeugdhulp ten opzichte van alle jongeren tot 18 jaar. Jeugdhulp is de hulp en zorg zoals deze bedoeld en beschreven is in de Jeugdwet (2014). Het betreft hulp en zorg aan jongeren en hun ouders bij psychische, psychosociale en/of gedragsproblemen, een verstandelijke beperking van de jongere, of opvoedingsproblemen van de ouders. Eenheid: %.

Toelichting

Wij zien dat over de afgelopen jaren het aantal kinderen dat jeugdhulp ontvangt in Capelle is toegenomen van 12,0% naar 13,1%. Wij hebben de cijfers voor halve jaren opgenomen, omdat de cijfers voor heel 2023 nog niet beschikbaar zijn.

Bron: waarstaatjegemeente.nl (CBS Jeugd)
Regio 2021-1 2021-2 2022-1 2022-2 2023-1
Capelle aan den IJssel 12,0% 12,9% 12,4% 13,1% 13,1%
Nederland 10,9% 11,4% 11,1% 11,6% 11,1%

JS23 - Jongeren met jeugdbescherming (landelijke indicator)

De indicator jongeren met jeugdbescherming betreft jongeren tot 18 jaar die op enig moment in de verslagperiode een jeugdbeschermingsmaatregel door de rechter dwingend opgelegd hebben gekregen. Dat gebeurt als een gezonde en veilige ontwikkeling van een kind of jeugdige wordt bedreigd en vrijwillige hulp niet of niet voldoende helpt. Een kind of jongere wordt dan onder toezicht gesteld of onder voogdij geplaatst. Eenheid: % 

Toelichting

Capelle heeft een iets hoger percentage dan het gemiddelde van Nederland, dit volgt uit de grootstedelijke problematiek en verschillende demografische kenmerken in Capelle. Wel zien wij een licht dalende trend.

Bron: waarstaatjegemeente.nl (CBS - Jeugd)
Regio 2021-1 2021-2 2022-1 2022-2 2023-1
Capelle aan den IJssel 1,2% 1,2% 1,1% 1,1% 1,1%
Nederland 1,1% 1,1% 1,1% 1,0% 1,0%

JS23 - Jongeren met jeugdreclassering (landelijke indicator)

Dit betreft het percentage jongeren (12-23 jaar) met een jeugdreclasseringsmaatregel ten opzichte van alle jongeren (12-23 jaar). Jeugdreclassering is een combinatie van begeleiding en controle voor jongeren vanaf 12 jaar, die voor hun 18e verjaardag met de politie in aanraking zijn geweest en een proces-verbaal hebben gekregen. Indien de persoonlijkheid van de dader of de omstandigheden waaronder het misdrijf is begaan daartoe aanleiding geven, bijvoorbeeld bij jongvolwassenen met een verstandelijke beperking, kan het jeugdstrafrecht eveneens worden toegepast op jongvolwassenen in de leeftijd 18 tot en met 23 jaar. De jongere krijgt op maat gesneden begeleiding van een jeugdreclasseerder om te voorkomen dat hij of zij opnieuw de fout ingaat. Jeugdreclassering kan worden opgelegd door de kinderrechter of de officier van justitie. Jeugdreclassering kan ook op initiatief van de Raad voor de Kinderbescherming in het vrijwillige kader worden opgestart. De begeleiding kan doorlopen tot de jongere 23 jaar wordt. Eenheid: %.

Toelichting

Capelle heeft een hoger percentage dan het gemiddelde van Nederland, dit volgt uit de grootstedelijke problematiek en verschillende demografische kenmerken in Capelle en is in lijn met de regio Rijnmond. Wel daalt het percentage in Capelle licht.

Bron: waarstaatjegemeente.nl (CBS Jeugd)
Regio 2021-1 2021-2 2022-1 2022-2 2023-1
Capelle aan den IJssel 0,5% 0,6% 0,6% 0,6% 0,5%
Nederland 0,3% 0,3% 0,3% 0,3% 0,3%

JS23 - Jongeren met delict voor rechter (landelijke indicator)

Deze indicator betreft het percentage jongeren (12 t/m 21 jaar) dat met een delict voor de rechter is verschenen. Eenheid: %.

Toelichting

De landelijke indicator over 2023 is begin mei 2024 nog niet beschikbaar op Waarstaatjegemeente.nl. De Capelse indicator over 2023 is ook nog niet bekend. Op basis van historische cijfers zien we dat we in Capelle stabiel op het landelijk gemiddelde zitten.

Bron: waarstaatjegemeente.nl (CBS Jeugd)
Regio 2020 2021 2022 2023
Verwachtingswaarde 3% 2% 2% 2%
Capelle aan den IJssel 1% 1% 1% 1%
Nederland 1% 1% 1% 1%

Wat hebben wij gedaan?

Kaderstellende beleidsnota's

Terug naar navigatie - Kaderstellende beleidsnota's

Gemeenteraad:

  • Capelle: Voor Elkaar! Transformatie Sociaal Domein 2.0: over innovatie en partnerschap (BBV 109715 december 2019);
  • Beleidsplan Jeugdhulp 2019-2022 (BBV 1047204 februari 2019);
  • Verordening Jeugdhulp Capelle aan den IJssel 2018 (BBV 1073723 april 2023);
  • Volmacht- en mandaatbesluit gesloten plaatsingen in het vrijwillig kader jeugdhulp (BBV 1325312 december 2023);
  • Jeugdbeleid 2021-2024. De Basis voor Groei! (BBV 478782 april 2021);
  • Nabij en Passend, regiovisie Jeugdhulp regio Rijnmond, 30 nov 2020 (BBV 385770, december 2020).

College van B&W:

  • Nadere regels Jeugdhulp Capelle aan den IJssel 2019 (maart 2019)

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen

Zie voor een totaaloverzicht van de partijen waarin de gemeente een bestuurlijk en een financieel belang heeft de paragraaf Verbonden partijen.

Gemeenschappelijke Regeling Jeugdhulp Rijnmond.
Maatschappelijke effecten
Behartigen belangen deelnemende gemeenten op het gebied van bovenlokale, specialistische jeugdhulp.

Doelstelling voor programma
Het vroegtijdig inzetten van jeugdhulp in de eigen omgeving van de jeugdige en diens ouders met als uitgangspunt dat de jeugdhulp die bovenlokaal wordt ingezet zo licht als mogelijk en zo zwaar als nodig is.

Stichting Centrum voor Jeugd en Gezin Capelle aan den IJssel.
Maatschappelijke effecten
Uitvoeren van de wettelijke taken op het gebied van jeugdhulp en jeugdgezondheidszorg.

Doelstelling voor programma
Het vroegtijdig inzetten van jeugdhulp in de eigen omgeving van de jeugdige en diens ouders met als uitgangspunt dat de jeugdhulp die lokaal wordt ingezet zo licht als mogelijk en zo zwaar als nodig is.
Het bieden van maatregelen gericht op de opvang en het verbeteren van de veiligheid van kinderen en jeugdigen 18-, met inbegrip van eventuele maatwerkdienstverlening en maatwerkvoorzieningen.

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Omschrijving Begroting 2023 Wijziging Totaal Rekening 2023 Verschil 2023
Begroting 2023 Begroting 2023
Lasten N23.742 N4.570 N28.312 N28.256 V56
Baten N0 N0 N0 V35 V35
Saldo van baten en lasten N23.742 N4.570 N28.312 N28.221 V91
Mutaties reserves:
Reserve eenmalige uitgaven N0 N15 N15 V131 V146
Totaal mutaties reserves N0 N15 N15 V131 V146
Resultaat N23.742 N4.585 N28.327 N28.090 V237

Analyse verschil Begroting 2023 naar Rekening 2023

Terug naar navigatie - Analyse verschil Begroting 2023 naar Rekening 2023
Omschrijving Lasten Baten Saldo Mutatie Reserves Resultaat
1 Transitorische (= overlopende) posten V202 V202 V202
2 SPUK IZA middelen voor Jeugd GGZ V35 V35 V35
3 GRJR N146 N146 V146 N0
Totaal V56 V35 V91 V146 V237
Toelichting op de grootste verschillen
1 Transitorische (= overlopende) posten: In de jaarrekening 2022 was rekening gehouden met een aantal posten voor het jaar 2022, waarvoor in 2023 nog een rekening zou komen. De benodigde middelen zijn toen overgeheveld naar 2023. Voor een deel van deze posten was het bedrag echter te hoog ingeschat. Dit leidt er toe dat de betreffende kosten lager uitvallen in 2023 en dat geeft een voordeel in de jaarrekening 2023.
2 SPUK IZA middelen voor Jeugd GGZ: Van de SPUK IZA middelen kan een bedrag van 35 worden benut als dekking voor Jeugd GGZ, dit vormt een niet begrote baat.
3 GRJR: Bij de NJN 2023 is voorgesteld om 164 over te hevelen naar 2024 (NJN 2023 6D.2) en beschikbaar te houden voor de finale uitwerking en implementatie van kostenbesparende maatregelen. Een groot gedeelte van deze middelen is in 2023 besteed, waardoor er minder wordt overgeheveld naar 2024.