Programma 7 Volksgezondheid, duurzaamheid en milieu

Missie

Terug naar navigatie - Missie

Wij staan voor het beschermen en bevorderen van de gezondheid van alle Capellenaren. Wij voeren onze wettelijke taken uit vanuit de Wet publieke gezondheid (Wpg). Duurzaamheid, de klimaatcrisis en de energietransitie zijn grote uitdagingen waarvoor onze wereld staat. Behoedzaam maken wij stappen om onze duurzaamheidsdoelstellingen te halen. Plannen moeten haalbaar, betaalbaar en realistisch zijn en niet leiden tot het vergroten van de ongelijkheid en tweedeling in de samenleving. De lucht-, bodem en waterkwaliteit voldoen aan de wettelijke eisen.

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen

Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA)
De kerngroep van de VNG/VSG heeft een positief advies gegeven over het plan van aanpak GALA van onze gemeente. De SPUK middelen zijn tot en met 2026 toegekend. 

Duurzaamheid
Het Programma Duurzaamheid 2023-2026 ‘Capelle verandert duurzaam’ is in juli 2023 door u vastgesteld. Samen met Capellenaren werken wij aan het uitvoeren van het programma. Wij zijn goed op weg om de doelstelling van 11% energiebesparing ten opzichte van 2015 te halen. Wij hebben hiervoor in 2023 verschillende acties uitgevoerd. De energiebesparing als gevolg van de hoge energieprijzen heeft deels een blijvend effect. Wij zetten stevig in op de aanpak van energiearmoede. In 2023 zijn ongeveer 1.000 huishoudens geholpen en wij werken aan maatregelen die in 2024 en 2025 nog eens honderden huishoudens gaan helpen om de energierekening te verlagen. Wij zien dat steeds meer Capellenaren individueel de overstap naar aardgasvrij maken, maar dat een collectieve aanpak in de vorm van warmtenetten stagneert doordat de Rijksoverheid nog niet heeft gezorgd voor de juiste randvoorwaarden. Wij  maken ons hier zorgen over, onder andere vanwege de impact die dit kan hebben op de netcongestie op het elektriciteitsnet. Samen met Stedin werken wij aan afspraken om verzwaring van het elektriciteitsnet te versnellen. Wij zijn begin 2024 een campagne gestart om Capellenaren bewust te maken van het waterrobuust en hittebesteding inrichten van tuinen. Via het NK Tegelwippen zijn 11.165 tegels vervangen door groen. Meer dan een verdubbeling ten opzichte van 2022. De circulaire transitie is in een nieuwe fase beland. Wij hebben het Actieplan Circulaire Economie 2023-2026 vastgesteld met onze visie op een circulair Capelle en concrete acties. Wij hebben een leidraad voor duurzaam bouwen opgesteld, die u in het voorjaar van 2024 heeft vastgesteld

Wat willen wij bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen wij bereiken?

De grote uitdagingen op het gebied van duurzaamheid aanpakken

Terug naar navigatie - De grote uitdagingen op het gebied van duurzaamheid aanpakken
JS23 - Hernieuwbare elektriciteit (landelijke indicator)

In het Programma Duurzaamheid 2023-2026 'Capelle verandert duurzaam' zijn de doelstellingen voor energiebesparing en het percentage hernieuwbare energie vastgelegd. Via de Monitor Duurzaamheid wordt u geïnformeerd over de voortgang van deze doelstellingen. Er is geen streefwaarde voor het percentage hernieuwbare elektriciteit, maar alleen een streefwaarde voor hernieuwbare energie. De streefwaarde voor eind 2026 bedraagt 23,5%. Helaas zijn cijfers voor 2022 en 2023 nog niet compleet.

Toelichting

De landelijke indicator over 2023 is begin mei 2024 nog niet beschikbaar op Waarstaatjegemeente.nl.  De Capelse indicator over 2023 is ook nog niet bekend.

Bron: waarstaatjegemeente.nl (Rijkswaterstaat - Klimaatmonitor)
Regio 2020 2021 2022 2023
Capelle aan den IJssel 12,1% 12,4% 14,5%
Nederland 26,8% 33,1%

Wat hebben wij gedaan?

Afvalinzameling

Terug naar navigatie - Afvalinzameling
JS23 - Afvalscheiding

Eenheid: %.

Toelichting
Middels kwartaalrapportages houden wij u op de hoogte van de ontwikkelingen.

Bron: interne registratie
Boekwerk 2020 2021 2022 2023
Streefwaarde 58% 60% 62% 62%
Jaarrekening 58% 58% 62% 62%

JS23 - Tevredenheid over huisvuilinzameling

De bewonersenquête vindt in de oneven jaren plaats. Eenheid: % tevreden – zeer tevreden. 

Toelichting

Ruim vier van de vijf bewoners zijn tevreden over de service van Irado (de huisvuilophaaldienst). Van hen is 14% zeer tevreden en 68% tevreden. Aan de andere kant is 15% ontevreden en 3% zeer ontevreden. Sinds 2017 is het aandeel tevreden bewoners niet significant veranderd.

Bron: bewonersenquête
Boekwerk 2017 2019 2021 2023
Streefwaarde 90% 80% 83% 81%
Jaarrekening 81% 82% 80% 82%

JS23 - Fijn huishoudelijk restafval (landelijke indicator)

Landelijk is naar voren gekomen dat de cijfers niet overeenkomen met de cijfers van de gemeenten. Gelet hierop gaan wij uit van de cijfers van onze eigen gemeente. Deze lichten wij ook toe in de rapportages die wij ieder kwartaal met u delen.

Niet gescheiden ingezameld huishoudelijk afval. Eenheid: kg per inwoner. De cijfers over 2015 t/m 2019 kunnen om technische redenen bij waarstaatjegemeente niet meer getoond worden op www.waarstaatjegemeente.nl. De waarde 2020 op waarstaatjegemeente is niet juist en geven wij daarom niet weer in onderstaande grafiek en tabel. 

Toelichting

De landelijke indicator over 2023 is begin mei 2024 nog niet beschikbaar op Waarstaatjegemeente.nl. De Capelse indicator over 2023 is ook nog niet bekend.

Bron: waarstaatjegemeente.nl (CBS - Statistiek Huishoudelijk afval)
Regio 2020 2021 2022 2023
Verwachtingswaarde 200 180 180 180
Capelle aan den IJssel 261
Nederland 171 164 148

Wat hebben wij gedaan?

Kaderstellende beleidsnota's

Terug naar navigatie - Kaderstellende beleidsnota's

Gemeenteraad:

  • Beleidskader maatschappelijke ondersteuning en gezondheid 2021-2024 (BBV 570182 september 2021);
  • Laadpalenbeleid 2023-2024 (BBV 950534 december 2022)
  • Capelse Transitievisie Warmte 'Stap voor stap naar een aardgasvrije stad' (BBV 656022 maart 2022);
  • Weerkrachtig Capelle 'Leidraad klimaatadaptatie' (BBV 671940 maart 2022);
  • Verordening Afvalstoffenheffing 2023 (BBV 978681 december 2022);
  • Verordening Rioolheffing 2023 (BBV 978681 december 2022);
  • Programma Duurzaamheid 2023-2026 'Capelle verandert duurzaam' (BBV 1141947 juli 2023);
  • Koersdocument Duurzaam Capelle (BBV 933022 februari 2018);

College van B&W:

  • Afvalactieplan 2020-2022 (BBV 228335 mei 2020);
  • Actieplan Omgevingslawaai (BBV 999039 april 2018);
  • Geluidbelastingkaarten peiljaar 2021 (BBV 835431 juni 2022);
  • Gemeentelijk Water en Rioleringsplan (GWRP) (BBV 1160127 mei 2023);
  • Actieplan Circulaire Economie 2023-2026 'Samenwerken aan een circulair Capelle aan den IJssel' (BBV 1181548 juli 2023);
  • Actieplan Energiearmoede 2022-2025 (BBV 645285 december 2021);
  • Meerjaren Perspectief Vastgoed 2019 (BBV 1091427 juni 2019).

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen

Zie voor een totaaloverzicht van de partijen waarin de gemeente een bestuurlijk en een financieel belang heeft de paragraaf Verbonden partijen.

Dienst Centraal Milieubeheer Rijnmond (DCMR) 
Maatschappelijke effecten
Belangen behartigen van de deelnemende gemeenten op het gebied van vergunningverlening en handhaving in het kader van de Wet milieubeheer.

Doelstelling voor programma
Het waarborgen van een gezond leef-, woon- en werkklimaat door het verrichten van gemeentelijke taken ter bescherming van het milieu.

Gemeentelijke gezondheidsdienst Rotterdam-Rijnmond (GGD)
Maatschappelijke effecten
Behartigen belangen deelnemende gemeenten op het gebied van de volksgezondheid.

Doelstelling voor programma
Het nemen van maatregelen ter bevordering van de gezondheid van de bevolking als geheel en waar nodig van specifieke risicogroepen.

Irado N.V. 
Maatschappelijke effecten
Uitvoeren van wettelijke taken voor het ophalen en verwerken van afval en verrichten van werkzaamheden in de groenvoorziening.

Doelstelling voor programma
Het bijdragen aan de volksgezondheid en een gezond leefklimaat.

Stichting Centrum voor Jeugd en Gezin Capelle aan den IJssel (CJG)
Maatschappelijke effecten

Uitvoeren van de wettelijke taken op het gebied van jeugdgezondheidszorg.

Doelstelling voor programma
Het nemen van maatregelen ter bevordering van de gezondheid van de bevolking als geheel en waar nodig van specifieke risicogroepen (jeugdgezondheidszorg).

Stichting Begraafplaats, Crematorium en Uitvaartcentrum Schollevaar
Maatschappelijke effecten

De Stichting is de erfpachter voor de begraafplaats, het crematorium en het uitvaartcentrum in Schollevaar, waar de lijkbezorging uitgevoerd wordt.

Doelstelling voor programma
Het uitvoeren van de lijkbezorging en het uitvoeren van de erfpachtovereenkomst.

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Omschrijving Begroting 2023 Wijziging Totaal Rekening 2023 Verschil 2023
Begroting 2023 Begroting 2023
Lasten N21.727 N375 N22.102 N21.030 V1.072
Baten V15.739 V394 V16.133 V15.017 N1.116
Saldo van baten en lasten N5.988 V19 N5.969 N6.013 N44
Mutaties reserves:
Reserve eenmalige uitgaven N0 N417 N417 V83 V500
Totaal mutaties reserves N0 N417 N417 V83 V500
Resultaat N5.988 N398 N6.386 N5.930 V456

Analyse verschil Begroting 2023 naar Rekening 2023

Terug naar navigatie - Analyse verschil Begroting 2023 naar Rekening 2023
Omschrijving Lasten Baten Saldo Mutatie Reserves Resultaat
1 Bedrijfsvoering N499 N20 N519 N519
2 Vrijval reserve eenmalig Energiearmoede N177 N0 N177 V500 V323
3 Verwerkingskosten op reiniging V247 V247 V247
4 Hogere baten Afval en Riool V194 V194 V194
5 Lagere onderzoekskosten riolering V101 V101 V101
6 Voorziening Riolering middelen derden V373 N324 V49 V49
7 Voorziening afvalstoffenheffing middelen derden V247 N296 N49 N49
8 Uitv. geluidsanering wegverkeer V195 N195 N0 N0
9 SPUK GALA V133 N133 N0 N0
10 Energiearmoede - SPUK C55 V573 N573 N0 N0
11 Overige verschillen V126 N16 V110 V110
Totaal V1.072 N1.116 N44 V500 V456

Toelichting op de grootste resultaatverschillen

Toelichting op de grootste verschillen
1 Bedrijfsvoering: Aan de taakvelden riool en afval zijn meer kosten van bedrijfsvoering toegerekend dan waar in de begroting rekening mee werd gehouden. Met name op personeelskosten is een tegenvaller zichtbaar door (duurdere) inzet van inhuur en omdat in de prognoses ten onrechte niet voldoende rekening werd gehouden met diverse looncomponenten, waaronder de premie voor het arbeidsongeschiktheidsfonds. Hierdoor ontstond ten onrechte een te positief beeld op de salarislasten wat heeft geleid tot een nadeel in de realisatie. Het nadeel op de bedrijfsvoering voor de taakvelden riool en afval gaat mee in de berekening van het jaarresultaat op riool en afval hoeveel over 2023 onttrokken uit of gedoteerd dient te worden aan de Voorziening riool en de Voorziening afvalstoffenheffing middelen derden.
2 Vrijval reserve eenmalig Energiearmoede: In 2022 werden de lasten voor energiearmoede via de reserve eenmalig overgeheveld naar 2023. Bij de Najaarsnota 2023 zijn deze opnieuw doorgeschoven naar 2024. Aangezien deze werkwijze onjuist is omdat de lasten subsidiabel zijn onder SPUK C55 (Aanpak Energiearmoede), vallen de middelen die oorspronkelijk bedoeld waren voor 2022 nu eenmalig vrij. Er wordt niets doorgeschoven naar 2024. De niet-gebruikte subsidiemiddelen (verschil #10) worden via een saldo neutraal voorstel in de Voorjaarsnota 2024 weer toegevoegd aan de begroting.
3 Verwerkingskosten op reiniging: Lagere lasten voor reiniging doordat er minder afval is aangeboden en de verwerkingstarieven lager zijn uitgevallen als gevolg van hogere verkoopprijzen van energie bij de afvalverwerker.
4 Hogere baten Afval en Riool: De baten voor riool- en afvalstoffenheffing vielen in realisatie ruim 1% hoger uit dan begroot (resp. V 69 en V 125). De mee- en tegenvallers op de taakvelden riolering en afval worden overigens geëgaliseerd via de voorzieningen derdengelden Riolering en Afvalstoffenheffing.
5 Lagere onderzoekskosten riolering: Door bezettingsproblemen is er minder onderzoek uitgevoerd.
6 Voorziening Riolering middelen derden: Mee- en tegenvallers op het taakveld riolering worden geëgaliseerd via de voorziening derdengelden Riolering. Begrotingstechnisch werd zowel gedoteerd als onttrokken aan deze voorziening. In realisatie is het saldo van de mee- en tegenvallers onttrokken. Ten opzichte van de begroting verklaart dit de afwijking in lasten en baten.
7 Voorziening afvalstoffenheffing middelen derden: Mee- en tegenvallers op het taakveld afval worden geëgaliseerd via de voorziening derdengelden Afvalstoffenheffing. Begrotingstechnisch werd zowel gedoteerd als onttrokken aan deze voorziening. In realisatie is het saldo van de mee- en tegenvallers gedoteerd. Ten opzichte van de begroting verklaart dit de afwijking in lasten en baten.
8 Uitv. geluidsanering wegverkeer: De werkzaamheden zijn doorgeschoven naar 2024 (en verder). Voor de uitvoering hebben wij reeds subsidie ontvangen, deze middelen schuiven ook door.
9 SPUK GALA: Lagere uitgaven op het onderdeel Brede Regeling Combinatiefuncties. Hier staan hogere uitgaven op programma 5A tegenover voor hetzelfde onderdeel.
10 Energiearmoede - SPUK C55: Voor de aanpak van energiearmoede hebben we vanuit het Ministerie van BZK middelen ontvangen om energiearmoede tegen te gaan met energiebesparende maatregelen. Een deel van de middelen die begroot waren om in 2023 uit te geven zijn nog niet besteed. Deze middelen worden doorgeschoven naar 2024 en via de VJN 2024 toegevoegd aan de jaarschijf 2024 (saldo neutraal N/V).