Programma 0 Bestuur en ondersteuning

Missie

Terug naar navigatie - Missie

Wij willen een gemeente zijn voor en van alle Capellenaren. Met een bestuur dat luistert naar de zorgen en ideeën van Capellenaren. Om samen te zoeken naar perspectief en oplossingen waarbij wij denken in mogelijkheden. Een betrouwbaar bestuur dat de tweedeling in de samenleving niet groter, maar juist kleiner maakt. Een bestuur dat ook vertrouwen geeft en Capellenaren (weer) overtuigt dat meedenken, inspreken, stemmen en meedoen ertoe doet. Wij willen de denk- en doe-kracht van de Capellenaar te stimuleren en daarvoor alle ruimte bieden. Als bestuur en gemeente zijn wij integer, transparant, zichtbaar en controleerbaar. Daarbij is onze dienstverlening van een hoog niveau en zijn onze financiën structureel op orde.

Wat willen wij bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen wij bereiken?

Optimale dienstverlening

Terug naar navigatie - Optimale dienstverlening
JS23 - Waardering dienstverlening

De bewonersenquête vindt in de oneven jaren plaats. Eenheid: rapportcijfer.

Toelichting

Aan de respondenten werd een rapportcijfer gevraagd voor de dienst­verlening in het algemeen. Dit cijfer was in 2023 een 7,5. Sinds 2021 is het cijfer niet significant veranderd. Maar de rapportcijfers van 2021 en 2023 zijn wel hoger dan de 7,2 uit de jaren 2019, 2017 en 2015.

Bron: bewonersenquête
Boekwerk 2017 2019 2021 2023
Streefwaarde 7,7 7,7 7,7 7,7
Jaarrekening 7,2 7,2 7,4 7,5

JS23 - Waardering van online dienstverlening (aanvragen product of dienst)

De bewonersenquête vindt in de oneven jaren plaats. Eenheid: rapportcijfer.

Toelichting

Bijna driekwart van de mensen die de website wel eens bezochten (72%) zegt wel eens online producten of diensten te hebben aangevraagd, zoals een paspoort of ID-kaart. Nog eens 19% heeft dat nooit gedaan, maar weet dat het kan. Een kleine groep van 9% wist dit niet. Het aantal mensen dat wel eens online producten of diensten aanvroeg steeg van 65% in 2021 naar 72% in 2023.  Voor het online aanvragen van een product of dienst geven de bewoners gemiddeld een 7,5. Dit cijfer is de afgelopen jaren niet significant veranderd.

Bron: Bewonersenquête
Boekwerk 2017 2019 2021 2023
Streefwaarde - - - 7,8
Jaarrekening 7,6 7,6 7,4 7,5

JS23 - Waardering van online dienstverlening (afspraak maken)

De bewonersenquête vindt in de oneven jaren plaats. Eenheid: rapportcijfer.

Toelichting

Ten opzichte van het aanvragen van een dienst of product, maakt een nog iets grotere groep (83%)  via de website wel eens een afspraak bij de gemeente. Van de mensen die de site ooit bezochten zegt slechts 2% niet te weten dat dit mogelijk is. De grafiek toont de ontwikkeling van rapportcijfers voor deze digitale dienstverlening. Voor het online maken van een afspraak om langs te komen geven de bewoners gemiddeld een 7,5. Dit cijfer is de afgelopen jaren niet significant veranderd.

Bron: Bewonersenquête
Boekwerk 2017 2019 2021 2023
Streefwaarde - - - 7,6
Jaarrekening 7,5 7,6 7,4 7,5

Wat hebben wij gedaan?

Versterking lokale democratie

Terug naar navigatie - Versterking lokale democratie
JS23 - Waardering over het gemeentebestuur

De bewonersenquête vindt in de oneven jaren plaats. Eenheid: rapportcijfer.

Toelichting

Inwoners van Capelle aan den IJssel geven gemiddeld een 6,4 als rapportcijfer voor het gemeentebestuur. Sinds 2013 is dat cijfer niet of nauwelijks veranderd. In totaal 19% gaf in 2023 een onvoldoende, 64% een 6 of 7 en 17% een 8 of hoger. 

Bron: bewonersenquête
Boekwerk 2017 2019 2021 2023
Streefwaarde 6,5 6,7 6,5 6,7
Jaarrekening 6,5 6,5 6,5 6,4

JS23 - Houdt het gemeentebestuur voldoende rekening met de wensen van de bevolking?

De bewonersenquête vindt in de oneven jaren plaats.  Eenheid: %.

Toelichting

Van de bevolking vindt 22% dat het gemeentebestuur voldoende rekening houdt met de wensen van de bevolking. Aan de andere kant vindt 25% dat er juist onvoldoende rekening mee wordt gehouden. Ruim de helft van de bewoners (53%) heeft daar geen mening over. Het aantal mensen dat vindt dat voldoende rekening wordt gehouden steeg van 13% in 2001 naar 18% in 2007 en rond 25% in 2011-2017. In 2019 was het vertrouwen weer iets gedaald. Sindsdien zijn de cijfers weinig veranderd. Bij de weergave van het percentage in de grafiek en tabel is het aandeel van de respondenten dat bij deze vraag 'geen mening' heeft ingevuld, buiten beschouwing gelaten.

Bron: bewonersenquête
Boekwerk 2017 2019 2021 2023
Jaarrekening 54% 46% 49% 46%

Wat hebben wij gedaan?

Aantrekkelijk werkgever

Terug naar navigatie - Aantrekkelijk werkgever
JS23 - Formatie (landelijke indicator)

Formatie inclusief ondersteuning GR IJsselgemeenten. Eenheid: FTE per 1.000 inwoners.

Toelichting:
De toename van fte is het gevolg van gemaakte beleidskeuzes en nieuwe (soms tijdelijke) uit te voeren taken. Daarnaast is de basis op orde gebracht bij de afdeling SO. 

Bron: eigen cijfers per 31/12
Boekwerk 2020 2021 2022 2023
Begroting 6,4 6,8 6,8 7,4
Jaarrekening 6,5 6,8 6,8 7,5

JS23 - Apparaatskosten (landelijke indicator)

Eenheid: kosten in € per inwoner.

Toelichting:
Meer extern personeel als gevolg van de krapte op de arbeidsmarkt. De kosten hiervan zijn fors en de beschikbare vacatureruimte is onvoldoende om deze kosten af te dekken.

Bron: eigen cijfers
Boekwerk 2020 2021 2022 2023
Begroting 539 556 612 641
Jaarrekening 630 527 607 681

JS23 - Overhead (landelijke indicator)

Overhead inclusief ondersteuning GR IJsselgemeenten. Eenheid: lasten taakveld overhead delen door totale lasten.

Bron: eigen cijfers
Boekwerk 2020 2021 2022 2023
Begroting 11% 11% 10% 10%
Jaarrekening 11% 10% 10% 10%

JS23 - Bezetting

Eenheid: FTE per 1.000 inwoners.

Bron: eigen cijfers per 31/12
Boekwerk 2020 2021 2022 2023
Jaarrekening 6,19 6,05 6,37 6,73

JS23 - Externe inhuur

Eenheid: % kosten als % van totale loonsom inclusief inhuur.

Toelichting:
De toename van inhuur is een direct gevolg van de gewijzigde en ontwikkelingen in de arbeidsmarkt. Daarnaast zijn de loonkosten (net als bij dienstverbanden) van inhuur gestegen. 

Bron: eigen cijfers
Boekwerk 2020 2021 2022 2023
Jaarrekening 20% 23% 26% 33%

Wat hebben wij gedaan?

Kaderstellende beleidsnota's

Terug naar navigatie - Kaderstellende beleidsnota's

Gemeenteraad:

  • Coalitieakkoord 2022 – 2026 ‘Voor vandaag en morgen’ (juni 2022);
  • Financiële Verordening 2023 (BBV 1260254 oktober 2023);
  • Verordening onroerendezaakbelastingen 2022 (RV 620673 december 2021);
  • Visie burgerparticipatie en de Verordening Participatie (BBV 597113 november 2021);
  • Financieringsstatuut 2020 (BBV 313229 november 2020);
  • Verordening Borgstellingen gemeente Capelle aan den IJssel 2020 (BBB 313106 november 2020);
  • Verordening Lening verstrekking gemeente Capelle aan den IJssel 2020 (BBV 313280 november2020);
  • Beleidsplan ambtelijke en bestuurlijke integriteit 2019 - 2022 (BBV 83576 november 2019);
  • Nota Vaste Activa 2019 (BBV 1078509 april 2019);
  • Nota Verbonden Partijen 2019 (BBV 1078854 april 2019);
  • Nota Reserves, Voorzieningen, Risicomanagement en Weerstandsvermogen 2017 (BBV 874344 mei 2017);
  • Handreiking informatievoorziening gemeenteraad Capelle aan den IJssel (BBV 39430 november 2016);
  • Beleidsplan Raadscommunicatie (RV 1260687 september 2023).

College van B&W:

  • Capels Participatie Handboek (BBV 1291382 oktober 2023);
  • Meerjaren Perspectief Vastgoed 2019 (BBV 1091427 juni 2019);
  • Communicatiebeleidsplan 'Onze communicatie is duidelijk en toegankelijk' (BBV 1161094 juni 2023).

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen

Zie voor een totaaloverzicht van de partijen waarin de gemeente een bestuurlijk en een financieel belang heeft de paragraaf Verbonden partijen.

Stedin
Maatschappelijke effecten
In hoofdzaak transporteren van elektriciteit en gas naar consumenten en bedrijven.

Doelstelling voor programma
Deelname in het aandelenkapitaal, verkrijgen dividend nutsbedrijven.

B.V. Gemeenschappelijk Bezit Evides
Maatschappelijke effecten
Voorzien in de behoefte aan schoon drinkwater aan huishoudens en bedrijven in de regio.

Doelstelling voor programma
Deelname in het aandelenkapitaal, verkrijgen dividend nutsbedrijven.

N.V. Bank Nederlandse Gemeenten
Maatschappelijke effecten
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.

Doelstelling voor programma
Niet van toepassing.

Irado N.V.
Maatschappelijke effecten
Voorzien in ophalen en verwerken van afval en verrichten werkzaamheden in de groenvoorziening.

Doelstelling voor programma
Deelname in het aandelenkapitaal, verkrijgen dividend.

Stichting tot Exploitatie van de Capelse Golfbaan
Maatschappelijke effecten
Het exploiteren van een golfbaan draagt bij aan de sociale leefbaarheid.

Doelstelling voor programma
Deelname in het aandelenkapitaal.

Stichting IJsselland Ziekenhuis
Maatschappelijke effecten
Het ziekenhuis dient maatschappelijke belangen. Wij staan garant voor een lening die het ziekenhuis heeft afgesloten.

Doelstelling voor programma
Het bewaken van de borgstelling.

Rijksmonument Dorpsstraat 164 B.V.
Maatschappelijke effecten
In stand houden cultuur voor de gemeenschap door het verkrijgen, behouden en duurzaam exploiteren van het rijksmonument Dorpsstraat 164. Het creëren en behouden van de toegankelijkheid van het pand voor de gemeenschap ten behoeve van de activiteiten op het gebied van kunst en cultuur en al wat voor het vorenstaande in de meest ruime zin bevorderlijk kan zijn.

Doelstelling voor programma
Deelname in het aandelenkapitaal.

Sportief Capelle B.V.
Maatschappelijke effecten
Exploitatie, beheer en onderhoud sportaccommodaties, ondersteuning van sportverenigingen en sportstimulering burgers.

Doelstelling voor programma
Deelname in het aandelenkapitaal.

Isala theater B.V.
Maatschappelijke effecten
In stand houden van een culturele voorziening en het verlevendigen van het stadshart.

Doelstelling voor programma
Deelname in het aandelenkapitaal.

Gemeenschappelijke Regeling IJsselgemeenten.
Maatschappelijke effecten
De regeling wordt getroffen ter behartiging van de sturing en beheersing van ondersteunende processen en van uitvoeringstaken van de deelnemers.

Doelstelling voor programma
Het leveren van diensten en middelen ten behoeve van de ICT van de deelnemende gemeenten.

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Omschrijving Begroting 2023 Wijziging Totaal Rekening 2023 Verschil 2023
Begroting 2023 Begroting 2023
Lasten N35.516 N1.659 N37.174 N38.806 N1.632
Baten V168.445 V4.456 V172.901 V172.929 V28
Saldo van baten en lasten* V132.929 V2.797 V135.727 V134.123 N1.604
Mutaties reserves:
Reserve eenmalige uitgaven N0 V27 V27 N43 N70
Reserve Doe Mee Fonds N0 V1.238 V1.238 V376 N862
Totaal mutaties reserves N0 V1.265 V1.265 V333 N932
Resultaat V132.929 V4.062 V136.992 V134.456 N2.536
* Taakveld 0.10 mutaties reserves zijn bij de tabellen per programma opgenomen. In bovenstaande tabel is het taakveld 0.10 geen onderdeel van het saldo van baten en lasten. Exclusief taakveld 0.11 resultaat van de rekening baten en lasten; de som van het resultaat van alle programma's geeft het resultaat van de rekening.

Analyse verschil Begroting 2023 naar Rekening 2023

Terug naar navigatie - Analyse verschil Begroting 2023 naar Rekening 2023
Omschrijving Lasten Baten Saldo Mutatie Reserves Resultaat
1 Nacalculatie bedrijfsvoering N1.938 V172 N1.766 N1.766
2 Algemene uitkering Decembercirculaire N424 N424 N424
3 Rente N281 N281 N281
4 Aanvulling voorziening verlofsparen N142 N142 N142
5 Reisdocumenten en rijbewijzen N70 V163 V93 V93
6 Baten OZB gebruikers V79 V79 V79
7 Resultaat 2023 GR IJsselgemeenten - ICT N81 N81 N81
8 Denk- en Doe Mee Fonds V862 V862 N862 N0
9 Social Return -via reserve eenmalig naar 2024- V26 V9 V35 N35 N0
10 Overige verschillen N8 V29 V21 N35 N14
Totaal N1.632 V28 N1.604 N932 N2.536

Toelichting op de grootste resultaatverschillen

Toelichting op de grootste verschillen
1 Nacalculatie bedrijfsvoering: Bij de Najaarsnota 2023 was de verwachting dat we dit jaar konden afsluiten zonder grote afwijking op het resultaat van de bedrijfsvoering. In realisatie blijkt dat we meer hebben besteed. Met name op personeelskosten is een tegenvaller zichtbaar omdat in de prognoses ten onrechte onvoldoende rekening werd gehouden met diverse looncomponenten, waaronder de premie voor het arbeidsongeschiktheidsfonds (N 1.894). Hierdoor ontstond in eerdere instantie een positiever beeld op de salarislasten. Het totale nadeel op de bedrijfsvoering bedraagt N 2.285. Hiervan is 519 doorbelast naar programma 7 in het kader van taakvelden afval en riool, in programma 7 wordt dit nader toegelicht. Het effect in programma 0 is N 1.766.
2 Algemene uitkering Decembercirculaire: Het nadeel wordt voor een bedrag van N 313 veroorzaakt door de decembercirculaire 2023. Vanwege de actualisatie van de maatstaf "Huishoudens met een laag inkomen" daalt de uitkeringsfactor. Het overige nadeel wordt veroorzaakt door afrekeningen van vorige jaren.
3 Rente: Het verschil tussen de werkelijke rentelasten en de op begrotingsbasis toegerekende rentelasten (rente-omslag) bedraagt 273. Deze afwijking bedraagt meer dan 25% van de werkelijke lasten. In de begroting wordt vanaf taakveld Treasury dus teveel rente toegerekend aan de andere taakvelden. Als gemeente zijn we bij een afwijking > 25% conform de voorschriften van de Commissie Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) verplicht tot correctie van de toegerekende rentelasten op taakvelden op basis van deze nacalculatie. Het herzien van de rente-omslag leidt binnen dit programma tot een nadeel ten opzichte van de begroting van N 281. Hier tegenover staat het voordeel van de lagere doorbelaste rentelasten op de andere taakvelden.
4 Aanvulling voorziening verlofsparen: Medewerkers kunnen met ingang van 2022 hun bovenwettelijke vakantie-uren omzetten in verlofsparen. Aangezien bij verlofsparen sprake is van arbeidskostengerelateerde verplichtingen die een niet voorspelbare opbouw en daarmee ook een onvoorspelbare afbouw kennen dient hiervoor conform de voorschriften van de Commissie Begroting en Verantwoording (BBV) een voorziening worden ingesteld. In 2023 is aan deze voorziening een dotatie gedaan. Gezien het verlofsparen in 2022 is ingegaan is deze aanvulling niet begroot omdat er geen inschatting kon worden gemaakt van de hoogte van de voorziening, ervaringscijfers ontbreken. Met ingang van de begroting van 2025 zal een structurele dotatie worden toegevoegd aan de voorziening.
5 Reisdocumenten en rijbewijzen: Door het vervallen van alle beperkingen met betrekking tot het reizen zijn er in 2023 meer reisdocumenten verstrekt dan gepland, wat resulteert in hogere opbrengsten. Ook is er een hogere opbrengst leges rijbewijzen. In verband hiermee stijgt ook de afdracht aan het Rijk.
8 Denk- en Doe Mee Fonds: Dit betreft niet uitbetaald budget in 2023. Overheveling budget naar 2024 via de reserve Denk en Doe Mee Fonds om reeds aangevraagde subsidies mee te bekostigen.

Overhead

Terug naar navigatie - Overhead

Uit onderstaande tabel Overhead blijkt dat we meer hebben besteed aan met name personeelskosten. Hierop is een tegenvaller zichtbaar omdat in de prognoses ten onrechte niet voldoende rekening werd gehouden met de premie voor het arbeidsongeschiktheidsfonds. Hierdoor ontstond in eerdere instantie een positiever beeld op de salarislasten welke we hebben ingezet op de budgetten voor extern personeel. In de paragraaf Bedrijfsvoering wordt een specificatie gegeven van het gehele bedrijfsvoeringsbudget.

Lasten Begroting 2023 Rekening 2023 Verschil 2023
Personeelskosten excl. inhuur N13.680 N15.703 N2.023
Personeel van derden N3.426 N3.465 N40
Overige goederen en diensten N4.497 N4.061 V437
Reserveringen / Dotatie voorzieningen N314 N456 N142
Kapitaallasten N274 N262 V11
Overige inkomensoverdrachten N6.839 N7.106 N267
Doorbelasting overhead aan grondexploitaties V722 V722 N0
Communicatie N36 N59 N23
Totaal lasten N28.344 N30.390 N2.046
Baten Begroting 2023 Rekening 2023 Verschil 2023
Overige goederen en diensten V2.412 V2.584 V172
Totaal baten V2.412 V2.584 V172
Saldo Overhead N25.932 N27.806 N1.874