Paragraaf Wet open overheid

Wet open overheid (Woo)

Terug naar navigatie - Wet open overheid (Woo)

Doel van de Woo is een transparante overheid. Een open en transparante overheid achten wij essentieel voor het vertrouwen van de (Capelse) samenleving in ons gemeentebestuur. Wij zien openheid en transparantie als belangrijke pijler van onze (lokale) democratie. Een open en transparante overheid staat open voor wat er beter kan. Door het openbaar maken van informatie kunnen wij het debat over onze keuzes eerder en beter voeren. Daar worden wij niet alleen zelf beter van, zo dragen wij ook bij aan een samenleving waar iedereen mee kan doen.

Uitgangspunt van de Woo is actieve openbaarmaking van overheidsinformatie, naast de passieve openbaarmaking en op orde brengen van de informatiehuishouding. De actieve openbaarmaking dient plaats te vinden door middel van een digitale infrastructuur die door de minister van BZK in stand wordt gehouden. Doel daarvan is, alle informatie die bestuursorganen onder de Woo actief openbaar (moeten) maken, op één plek voor iedereen vindbaar en doorzoekbaar te maken. Aanvankelijk werd hierbij uitgegaan van een oplossing waarbij alle informatie centraal zou worden opgeslagen (PLOOI). Inmiddels heeft de minister van BZK gekozen voor een eenvoudiger en sneller te realiseren oplossing: een index (‘Woo-index’). Deze Woo-index bevat niet zelf de openbaar gemaakte informatie / documenten, maar verwijst naar de plek waar de informatie / documenten te vinden is bij het betreffende bestuursorgaan. Onze gemeente is het afgelopen jaar aangesloten op deze index en gevuld met de informatie / documenten die wij actief openbaar maken. Daarnaast ontving de gemeente in 2023 24 Woo-verzoeken vanuit de samenleving. In de jaren 2020, 2021 en 2022 ging het respectievelijk om 21, 42 en 23 verzoeken.

Naast de Woo is er de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv), die eisen stelt aan de digitalisering van de dienstverlening. Beide wetten hebben grote impact op de organisatie, de processen, dienstverlening en ICT-oplossingen. Het vereist kwaliteit van de digitalisering in het ontvangen, vastleggen, uitwisselen, publiceren en archiveren van toegankelijke informatie die ook voldoet aan de privacy eisen voor de hele organisatie. Vanwege deze samenhang en grote impact is de implementatie van beide wetten onderdeel van het programma ‘Open en digitaal Capelle’, aangestuurd door een programmamanager en een integraal programma team (Juridische Zaken, Informatie, ICT en Dienstverlening).