Programma 1 Integrale veiligheid en openbare orde

Missie

Terug naar navigatie - Missie

Wij zijn een gemeente waar iedereen zich veilig voelt en zichzelf kan zijn. Grenzen zijn voor iedereen helder. Vanuit zijn eigen rol en verantwoordelijkheid draagt iedereen bij aan de veiligheid van onze gemeente. Wij regisseren een duidelijke aanpak die preventie en repressie combineert. Er wordt adequaat, merkbaar en transparant opgetreden tegen overlast en criminaliteit. De denk- en doe-kracht van Capellenaren, en ook die van ondernemers en (veiligheids)partners, speelt een belangrijke rol om te benutten.

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen

Stijging van aangehouden uithalers & excessief geweld
In 2023 is het totaal aantal aangehouden uithalers in het Rotterdamse havengebied fors gestegen, van 240 in 2022 naar 450 in 2023. Eind 2023 waren daarbij 25 Capellenaren geregistreerd. Het gaat bij deze uithalers om kwetsbare jongeren. Criminelen ronselen kwetsbare jongeren in woonwijken, bij scholen en via social media. Wanneer het uithalen mislukt heeft dat gevolgen voor de jongere en/of zijn familie. Kwetsbare jongeren worden op deze wijze uitgebuit. Een zelfde verontrustende stijging is te zien op het thema excessief geweld. Het aantal schietincidenten en het plaatsen van explosieven bij woningen is landelijk, maar ook in de regio en in onze gemeente gestegen (2023: 5x). Ook hier zijn jongeren een belangrijke dadergroep in het geheel.

Wat willen wij bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen wij bereiken?

Preventie

Terug naar navigatie - Preventie
JS23 - Complexe casussen woonoverlast

Aantal complexe casussen woonoverlast per jaar behandeld. De referentiewaarde is de gemiddelde waarde van de jaren 2017 t/m 2019 (de laatste drie jaren voor de intrede van de corona lockdowns) zoals beschreven in ons (concept) Integraal Veiligheidsbeleid 2023.

Bron: Interne registratie
Boekwerk 2023
Referentiewaarde 65
Jaarrekening 57

JS23 - Weerbaarheidstrainingen tegen ondermijning

Aantal weerbaarheidstrainingen tegen ondermijning per jaar. Voor deze indicator is geen referentiewaarde (gemiddelde waarde van de jaren 2017 t/m 2019 (de laatste drie jaren voor de intrede van de corona lockdowns) zoals beschreven in ons (concept) Integraal Veiligheidsbeleid 2023) bekend, omdat het een nieuwe registratie is.

Bron: Interne registratie
Boekwerk 2023
Jaarrekening 23

JS23 - Diefstal uit woning (landelijke indicator)

Eenheid: aantal diefstallen uit woningen per 1.000 inwoners. De indicator is vergeleken met de referentiewaarde (gemiddelde waarde van de jaren 2017 t/m 2019 (de laatste drie jaren voor de intrede van de corona lockdowns).

Toelichting

In 2023 is het aantal inbraken in woningen licht gestegen ten opzichte van het voorgaande jaar. Dit kan nog niet gezien worden als trend, dat kan pas vanaf 2026. De aantallen zijn echter nog steeds lager dan de trend voor corona.

Bron: waarstaatjegemeente.nl (CBS - Diefstallen)
Regio 2020 2021 2022 2023
Referentiewaarde - - - 2,7
Capelle aan den IJssel 2,1 0,8 1,1 1,6
Nederland 1,8 1,3 1,4 1,3

JS23 - Gewelds- en seksuele misdrijven (landelijke indicator)

Het aantal geweldsmisdrijven. Voorbeelden van geweldsmisdrijven zijn seksuele misdrijven, levensdelicten zoals moord en doodslag en dood en lichamelijk letsel door schuld (bedreiging, mishandeling, etc.). Eenheid: per 1.000 inwoners.

Toelichting

Capelle aan den IJssel is één van de dichtst bevolkte gemeenten van Nederland. Daar waar mensen zich concentreren vinden gemiddeld meer geweldsmisdrijven plaats dan elders. Zo liggen de cijfers van Nederland lager door het platteland, waar gemiddeld minder incidenten plaats vinden.

Bron: waarstaatjegemeente.nl (CBS - Criminaliteit)
Regio 2020 2021 2022 2023
Referentiewaarde - - - 5,0
Capelle aan den IJssel 5,3 4,3 4,8 4,5
Nederland 4,6 4,3 4,6 3,8

JS23 - Winkeldiefstal (landelijke indicator)

Het aantal winkeldiefstallen per 1.000 inwoners.

Bron: waarstaatjegemeente.nl (CBS - Diefstallen)
Regio 2020 2021 2022 2023
Referentiewaarde - - - 2,0
Capelle aan den IJssel 1,5 1,3 1,5 1,8
Nederland 2,0 1,8 2,3 2,5

Wat hebben wij gedaan?

Repressie

Terug naar navigatie - Repressie
JS23 - Incidenten met messengeweld

Aantal incidenten met messengeweld onder de jeugd per jaar. Voor deze indicator is geen referentiewaarde (gemiddelde waarde van de jaren 2017 t/m 2019 (de laatste drie jaren voor de intrede van de corona lockdowns) zoals beschreven in ons (concept) Integraal Veiligheidsbeleid 2023) bekend, omdat het een nieuwe registratie is.

Bron: Politie regionale eenheid
Boekwerk 2023
Jaarrekening 11

JS23 - Geprioriteerde jeugdgroepen

Aantal geprioriteerde jeugdgroepen per jaar

Toelichting:

Begin 2024 wordt aan de driehoek (burgemeester – politie – justitie) voorgesteld deze jeugdgroep af te schalen.

Bron: Interne registratie
Boekwerk 2023
Jaarrekening 1

JS23 - Vernielingen en beschadigingen (landelijke indicator)

Vernielingen en beschadiging betreft het totaal aantal per jaar gemelde schades. Eenheid: per 1.000 inwoners.

Bron: waarstaatjegemeente.nl (CBS - Criminaliteit)
Regio 2020 2021 2022 2023
Referentiewaarde - - - 5,1
Capelle aan den IJssel 5,7 5,1 7,1 5,2
Nederland 6,3 6,0 6,0 6,2

JS23 - Verwijzingen Halt (landelijke indicator)

Het aantal verwijzingen Halt per 1.000 inwoners van 12 tot 18 jaar. Jongeren van 12 tot 18 jaar die een licht strafbaar vergrijp plegen, worden door de politie of leerplichtambtenaren naar Bureau Halt verwezen voor een passende Halt-straf. Zij krijgen leeropdrachten en er volgen gesprekken met de jongere en de ouders. Op deze manier kunnen jongeren rechtzetten wat zij fout hebben gedaan, zonder dat zij in aanraking komen met het Openbaar Ministerie. Eenheid: per 1.000 jongeren.

Toelichting
Verwijzingen naar HALT vinden plaats bij jongeren onder 18 die een eerste misdaad hebben gepleegd, waarbij het moet gaan om een relatief eenvoudig misdrijf (bijvoorbeeld winkeldiefstal of vernieling). Het lagere aantal verwijzingen in onze gemeente kan gerelateerd zijn aan het lagere aantal vernielingen. Het geeft ook aan dat 18+ in onze gemeente een belangrijke dadergroep is, en recidive meer aan de orde lijkt te zijn in relatie tot de overige misdaadcijfers die niet allemaal lager liggen.

De landelijke indicator over 2023 is begin mei 2024 nog niet beschikbaar op Waarstaatjegemeente.nl.

Bron: waarstaatjegemeente.nl (Bureau Halt)
Regio 2020 2021 2022 2023
Referentiewaarde - - - 10
Capelle aan den IJssel 9 5 5 1
Nederland 11 8 8

Wat hebben wij gedaan?

Eigen verantwoordelijkheid

Terug naar navigatie - Eigen verantwoordelijkheid
JS23 - Buurtpreventieteams

Aantal buurtpreventieteams.

Toelichting

Het aantal buurtpreventieteams neemt om verschillende redenen af. Zo is er bij sommige teams te weinig aanwas van nieuwe leden, bij een ander team speelde een intern conflict waarna men stopte. Zie ook WhatsApp groepen. 

Bron: Interne registratie
Boekwerk 2021 2022 2023
Jaarrekening 6 4 3

JS23 - WhatsApp groepen

Aantal WhatsApp groepen. 

Toelichting

Het aantal Whatsapp buurtpreventie groepen neemt nog steeds (langzaam) toe, mogelijk ook als online alternatief op buurtpreventie teams.

Bron: www.wabp.nl
Boekwerk 2021 2022 2023
Jaarrekening 84 87 87

JS23 - Burgernetaanmeldingen

Percentage van de Capelse bevolking dat deelnemer is van Burgernet. 

Toelichting

In de statistiek wordt gesproken over een percentage van de Capelse bevolking. Vanaf 2023 registreert Burgernet het aantal downloads van meldingen, en niet meer het aantal deelnemers.

Bron: Politie regionale eenheid
Boekwerk 2023
Jaarrekening 1.085

JS23 - Capellenaren die zich wel eens onveilig voelen in eigen buurt

De bewonersenquête vindt in de oneven jaren plaats. Eenheid: %.

Toelichting

Van alle inwoners voelt 32% zich wel eens onveilig in de eigen buurt (4% vaak en 28% soms). In Capelle-West, 's Gravenland en Oostgaarde Zuid zijn er minder mensen die zich wel eens onveilig voelen, ten opzichte van de andere wijken.

Het cijfer voor 2023 is vrijwel gelijk aan dat van 2021 en eerder. Op wijkniveau is het verschil tussen die twee jaren alleen significant in Middelwatering-West. Het aantal bewoners dat zich daar wel eens onveilig voelt steeg van 26% naar 37%.

Bron: bewonersenquête
Boekwerk 2017 2019 2021 2023
Streefwaarde - - - 30%
Jaarrekening 31% 31% 31% 32%

Wat hebben wij gedaan?

Kaderstellende beleidsnota's

Terug naar navigatie - Kaderstellende beleidsnota's

Gemeenteraad:

  • Coalitieakkoord 2022 – 2026 ‘Voor vandaag en morgen’ (juni 2022);
  • Beleidskader Grenzenstellend Jongerenwerk ‘overtuigen door aanwezigheid’ (RVS 1162931 juli 2023);
  • Jeugdbeleid 2021-2024 'De basis voor groei' (BBV 478824 april 2021);
  • Programma Mobiliteit 2020-2030 (Raadsvoorstel 406688 maart 2021);

College van B&W en Burgemeester:

  • Beleidsregel niet-vergunde seksinrichtingen gemeente Capelle aan den IJssel 2019 (BBV 92634 oktober 2019);
  • Beleidsregel collectevergunning 2021 (BBV 429161 augustus 2021);
  • Prioriteitennota brandveiligheid Capelle a/d IJssel 2019-2022 (BBV 1051326 januari 2019);
  • Beleidsregel aanpak heling en handhavingsarrangement (BBV 815 017; maart 2017);
  • Beleidsregel ex artikel 174a Gemeentewet (Sluiting van woning of lokaal) (BBV 537627 november 2013);
  • Beleidsregel Maatregelen bestrijding voetbalvandalisme en ernstige overlast (BBV 219558 september 2011);
  • Beleidsregel BIBOB (BBV 556531 februari 2014)
  • Beleidsregel Opiumwet 13b (BBV 1078517 maart 2019)
  • Beleidsregel gebruik waterpijpen in de horeca (BBV 1051823 december 2018)

Externe partners / GR:

  • Strategische agenda 2023 – 2026 Politie eenheid Rotterdam (BBV 870943)
  • Beleidsplan 2018-2022 Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (BBV 921350 september 2017);
  • Regionaal beleidskader cameratoezicht 2014 (BBV 691433 oktober 2015);

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen

Zie voor een totaaloverzicht van de partijen waarin de gemeente een bestuurlijk en een financieel belang heeft de paragraaf Verbonden partijen. 

Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond (VRR).
Maatschappelijke effecten
Bieden van een veilige woon-, leef- en werkomgeving.

Doelstelling voor programma
Het bieden van een veilige woon-, leef- en werkomgeving en adequate hulpverlening bij incidenten, door onder alle omstandigheden te bewerkstelligen dat er een doelmatig georganiseerde en gecoördineerde uitvoering is van werkzaamheden voor het voorkomen, beperken en/of bestrijden van brand(gevaar) voor mens en dier, ongevallen bij brand en al hetgeen daarmee verband houdt, gevaar voor mensen en dieren bij ongevallen anders dan bij brand, van het bevorderen van een goede hulpverlening bij ongevallen en rampen, van het vervoer van zieken en ongevalsslachtoffers, de registratie daarvan en het bevorderen van adequate opname van zieken en ongevalsslachtoffers in ziekenhuizen of andere instelling voor intramurale zorg en van geneeskundige hulpverlening bij rampen.

Het uitvoeren en bevorderen van de voorbereiding van het dagelijkse bestuur en de gemeentelijke afdelingen op hun taken in geval van een ramp of zwaar ongeval op grond van de Wet Veiligheidsregio’s.

Overzicht kosten schadeverhaal

Terug naar navigatie - Overzicht kosten schadeverhaal

Voor de schadelasten is een bedrag van N 299 begroot. De lasten zijn uitgekomen op N 263. Schades laten zich niet voorspellen, op basis van historische gegevens is er een jaarlijks budget vastgesteld. Voor de verhaalde schades (baten) is een bedrag van V 225 begroot. De baten zijn V 151. Er lopen nog een aantal zaken voor verhaal, waar mogelijk nog schades uit 2023 worden vergoed. Afwikkeling van schades laten vaak langer op zich wachten en zijn ook niet altijd goed in te schatten.

Schade Begroting 2023 Rekening 2023 Verschil
Lasten N299 N263 V36
Baten V225 V151 N74
Saldo N74 N112 N38

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Omschrijving Begroting 2023 Wijziging Totaal Rekening 2023 Verschil 2023
Begroting 2023 Begroting 2023
Lasten N9.586 N721 N10.307 N9.544 V763
Baten V693 V881 V1.575 V970 N605
Saldo van baten en lasten N8.893 V160 N8.732 N8.574 V158
Mutaties reserves:
Reserve eenmalige uitgaven N0 V59 V59 V59 N0
Totaal mutaties reserves N0 V59 V59 V59 N0
Resultaat N8.893 V219 N8.673 N8.515 V158

Analyse verschil Begroting 2023 naar Rekening 2023

Terug naar navigatie - Analyse verschil Begroting 2023 naar Rekening 2023
Omschrijving Lasten Baten Saldo Mutatie Reserves Resultaat
1 Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond V150 V150 V150
2 Subsidie Jeugd V295 N295 N0 N0
3 Subsidie Re-integratie officer / Integrale Persoonsgerichte Toeleiding naar Arbeid (RIO/IPTA) V267 N267 N0 N0
4 Verhaal schades V36 N75 N39 N39
5 Overige verschillen V15 V32 V47 V47
Totaal V763 N605 V158 N0 V158

Toelichting op de grootste resultaatverschillen

Toelichting op de grootste verschillen
1 Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond: Op basis van de 2e begrotingswijziging 2023 was rekening gehouden met een nacalculatie van de gemeentelijke bijdrage. De werkelijke cijfers over 2023 zijn echter positief waardoor de nacalculatie niet plaats zal vinden.
2 Subsidie Jeugd: de subsidie High Impact Crime is in 2023 niet ontvangen, dit is doorgeschoven naar 2024 en leidt tot lagere lasten en baten in 2023.
3 Subsidie Re-integratie officer / Integrale Persoonsgerichte Toeleiding naar Arbeid (RIO/IPTA): het restant van de subsidie RIO/IPTA is overgeheveld naar 2024. Dit leidt tot lagere lasten en baten in 2023. De RIO richt zich op inwoners die vanwege een High Impact Crime (HIC)-feit in aanraking zijn gekomen met justitie. De aanpak bestaat uit het zo snel mogelijk contact maken met de doelgroep en het aanpakken van knelpunten die een terugkeer in de maatschappij bemoeilijken en zo voorkomen dat ex-gedetineerden opnieuw de criminaliteit ingaan. Met IPTA voorkomen wij, bijvoorbeeld door intensieve coaching, dat jongeren (verder) afglijden in criminaliteit.